Kirjaudu ▼
 

Taas uusi Citroën täynnä nippeleitä

Lauri Puintila
Taas uusi Citroën täynnä nippeleitä
Citroënin uusi sporttifarmari DS5 viehättänee niitä autoilijoita, jotka haluavat että ajokki on täynnä erikoista elektroniikkaa, nippeleitä ja nappuloita.
5.5.2012 06:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Citroën on onnistunut tavoittamaan uutuusmallinsa DS5:n muotoilussa vanhaa yllätyksellistä henkeään. Moni sitikkafani on ollut näkevinään tässä autossa jopa samaa ilmettä kuin 1950-luvun klassisessa isossa DS-kissassa.

Ilta-Sanomien koeajajat ovat osittain samaa mieltä: DS5:ssä  on ulkonäöllisiä pikkujippoja vaikka muille jakaa. Tylsää kulmaa ei tästä sporttifarmarin ja cross-overin välimuodosta kuulemma löydy.

Tekniikaltaan DS5 on kuitenkin rakennettu varsin konservatiivisesti. Valmistaja käyttää siinä samaa pohjalevyä kuin Peugeot 3008:ssa, ja voimanlähteetkin ovat PSA-konsernin tuttuja, koeteltuja malleja.

Huolellisuus tuntuu auton alustan suunnittelussa: ajettavuus on mainio, koeajajien mielestä tunnelmaltaan lähes audimainen. 

Ohjaus on tarkka ja tunnokas, ja 163 hevosvoiman dieselmoottori liikutti autoa pienistä värinöistään huolimatta riittävän rivakasti. Auton 6-portainen automaattilaatikko oli perusmoodissa hieman verkkaisesti toimiva.

Käytettävyydessä sen sijaan on pieniä ärsyttävyyksiä. Ohjaamo näyttää tyylikkäältä, mutta erilaisia elektroniikan hallintanäppäimiä on siellä tolkuttoman paljon. Osa on vielä ripoteltu epäloogisesti eri paikkoihin. Vaikeasti muistettavia nippeleitä ja pieniä värisymbolivaloja löytyy jopa katosta.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Pääntilan puute tuottaa takapenkille ahtautuville isoille aikuisille hankaluuksia. Penkit ovat muuten mukavat ja tukevat.

Suomen oloissa tämän ison sitikan epämukavin asia lienee ohjauspyörän somisteisiin käytetty alumiini. Se jäädyttää kuskin kädet vähänkään kylmemmällä ilmalla.

Joka tapauksessa näistä makuasioista huolimatta autosta saa koeajajien mielestä hyvän laatuvaikutelman. Monelle ostajalle auton keskustelua herättävä ulkonäkö ja elektroniikan ylenpalttisuus ovat vain hyviä asioita.

Citroën DS5 HDi 163 Sport Chic

Hinta: 47 028 euroa
Teho: 163 hv, vääntö 375 Nm
Kulutus: 6,1 l /100 l
CO2: 158 g/km
Tavaratila: 465 l


Jutun faktalaatikkoa on korjattu julkaisemisen jälkeen.

5.5.2012 06:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (70)


Anonyymi
Ne ajavat Citikalla, joilla on omaa tahtoa ja mielipiteitä. Jokamies ajaa VW/Skoda/Audilla, että ei erotetuksi joukosta.
Anonyymi: Eläköön yksilöllisyy 5.5.2012 8:53

Anonyymi
Eli ilmiselvästi Tekniikan Maailmaa AINOANA lehtenä lukevien ihanneauto.
Anonyymi: Buhahhah 5.5.2012 8:54

Anonyymi
Mikähän noissa nippeleissä viähättää?

Eihän ajaessa loppujen lopuksi tarvitse ratin, vaihdekepin ja polkimien lisäksi kuin valojen, vilkkujen ja tuulilasinpyyhkimen katkaisijaa.

No, pari kertaa vuodessa säädetään lämmitystä ja huurteen poistoa.
Anonyymi: Neljä nippeliä ja mu 5.5.2012 8:55

Anonyymi
Kyllä Citroen osaa.Taitaa vallata jälleen maailman kauneimman auton tittelin.Tojo-Teroilla niska punehtuu.
Anonyymi: Kari 5.5.2012 9:02

Anonyymi
Voisiko joku kertoa, missä sitä samaa ilmettä 50-luvun DS:ään on? En ole löytänyt.
Anonyymi: Bibendum 5.5.2012 9:23

Anonyymi
Ei pitäisi puhua isosta kissasta ja uudesta DS-mallistosta samassa jutussa. Vanha isokissa oli kaikinpuolin edistyksellinen autoa ajallaan ja valittiin arvostetussa autolehdessä viime vuosisadan viiden merkittävimmän auton joukkoon. Tässä uudessa DS:ssa ei ole enää edes kaasunestejousitusta. Koko sitikan henki on hävitetty ja jäljelle jätetty vain selittämättömät sähköviat. Uusin C5 taitaa jäädä viimeiseksi sitikaksi, jos mallisto kehittyy tähän suuntaan.
Anonyymi: PA 5.5.2012 9:38

Anonyymi
Romu jo kaupassa!!
Anonyymi: Rättäri 5.5.2012 9:38

Anonyymi
Mulla on ranskalaisessa ainoat sähköviat olleet polttimoiden palamiset silloin tällöin. Tojotassa ja Volkkarissahan nekin on ikuisia.
Anonyymi: Citroen on hyvä auto 5.5.2012 9:45

Anonyymi
Karismaattiset eimassaihmiset ajavat RANSKALAISILLA.
Anonyymi: Muut "toyoteill 5.5.2012 9:47

Anonyymi
Minkälainen ajettavuus on audimainen? Kova ja tunnoton? Epämukava? Ei kai autoja voi verrata Audiin, kuvottavimpaan vessaan mitä ikinä olen joutunut ajamaan...
Anonyymi: Nimetön 5.5.2012 9:49
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

19:36 Viranomaiset: roaming-maksuista luopuminen "ei kestävää"
19:28 Venäjä puuhaa 13 miljardin euron pankkitukipakettia
19:05 Saudit tiukkana: Brent alle 60 dollarin
18:09 Nouseeko hinta? Ikea lopetti keittiömyynnin Venäjällä
17:37 Tuloerot kasvoivat Suomessa
17:12 Merkel: Pakotteet pysyvät kunnes Putin hellittää
16:50 Digitoday Mitäs peliä tämä on? Miljoonat Android-puhelimet tottelevat väärää isäntää
16:34 EK lykkää pelisääntöneuvottelujen takarajaa
16:21 VR nettoaa ruplan syöksyllä
15:55 EU hakee jättipiristystä talouteen – kiinnostaako sijoittajia?
15:32 2776 vai 1311 euroa? Jättilista paljastaa naapurisi tienestit
15:22 Finnairin tekniset sopivat säästöistä
15:10 Risikko: Kevan järjestelyt tutkitaan
15:00 Helsingin pörssi nousussa ruplan hieman rauhoituttua
14:56 Tähän kaikkeen palkan pitäisi riittää
14:27 Lehti: Nokia ja Alcatel-Lucent neuvottelevat fuusiosta
14:02 Lidl maksaa työntekijöilleen "Lidl-lisää"
13:41 Öljyn hinta kääntyi nousuun
13:38 Ilta-Sanomat Yle: Yhteistyö HBO:n kanssa loppuu
13:27 SS: Ruplan heikentyminen huolestuttaa Ponssea
12:53 Digitoday IPhone-sovellukset kallistuvat Suomessa vuodenvaihteessa
12:40 IMF kyseenalaistaa "kuplapuskureiden" tehon
12:28 St1 jälleen huoltamokaupoilla
12:23 Putin: Venäjällä voi mennä kaksi vuotta toipumiseen
12:11 Kolme yökerhoa vaihtaa omistajaa
11:43 Onnibus ostaa 20 "Astromegaa" – 60 uutta työpaikkaa
11:13 Seppälöiden sulkemiset alkavat kesällä
11:12 Digitoday China Mobilen haastajat saivat tilaa – hyötyykö Nokia?
10:44 "Elpyminen on hidasta ja kivuliasta"
10:38 Neljä tullin toimipistettä suljetaan
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki11/20142014
TOYOTA106111722
VOLKSWAGEN100412161
SKODA5889059
VOLVO5387120
FORD4746986
NISSAN4486095
MERCEDES-BENZ4075106
AUDI3995789
KIA3765760
BMW3284558
   
malli11/20142014
VOLKSWAGEN GOLF5055726
TOYOTA AURIS3863555
SKODA OCTAVIA3515534
NISSAN QASHQAI2583885
TOYOTA AVENSIS2492453
TOYOTA YARIS1922581
AUDI A31672018
KIA RIO1512167
FORD FOCUS1502114
VOLVO V401321636

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy