Kirjaudu ▼
 

Taas uusi Citroën täynnä nippeleitä

Lauri Puintila
Taas uusi Citroën täynnä nippeleitä
Citroënin uusi sporttifarmari DS5 viehättänee niitä autoilijoita, jotka haluavat että ajokki on täynnä erikoista elektroniikkaa, nippeleitä ja nappuloita.
5.5.2012 06:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Citroën on onnistunut tavoittamaan uutuusmallinsa DS5:n muotoilussa vanhaa yllätyksellistä henkeään. Moni sitikkafani on ollut näkevinään tässä autossa jopa samaa ilmettä kuin 1950-luvun klassisessa isossa DS-kissassa.

Ilta-Sanomien koeajajat ovat osittain samaa mieltä: DS5:ssä  on ulkonäöllisiä pikkujippoja vaikka muille jakaa. Tylsää kulmaa ei tästä sporttifarmarin ja cross-overin välimuodosta kuulemma löydy.

Tekniikaltaan DS5 on kuitenkin rakennettu varsin konservatiivisesti. Valmistaja käyttää siinä samaa pohjalevyä kuin Peugeot 3008:ssa, ja voimanlähteetkin ovat PSA-konsernin tuttuja, koeteltuja malleja.

Huolellisuus tuntuu auton alustan suunnittelussa: ajettavuus on mainio, koeajajien mielestä tunnelmaltaan lähes audimainen. 

Ohjaus on tarkka ja tunnokas, ja 163 hevosvoiman dieselmoottori liikutti autoa pienistä värinöistään huolimatta riittävän rivakasti. Auton 6-portainen automaattilaatikko oli perusmoodissa hieman verkkaisesti toimiva.

Käytettävyydessä sen sijaan on pieniä ärsyttävyyksiä. Ohjaamo näyttää tyylikkäältä, mutta erilaisia elektroniikan hallintanäppäimiä on siellä tolkuttoman paljon. Osa on vielä ripoteltu epäloogisesti eri paikkoihin. Vaikeasti muistettavia nippeleitä ja pieniä värisymbolivaloja löytyy jopa katosta.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Pääntilan puute tuottaa takapenkille ahtautuville isoille aikuisille hankaluuksia. Penkit ovat muuten mukavat ja tukevat.

Suomen oloissa tämän ison sitikan epämukavin asia lienee ohjauspyörän somisteisiin käytetty alumiini. Se jäädyttää kuskin kädet vähänkään kylmemmällä ilmalla.

Joka tapauksessa näistä makuasioista huolimatta autosta saa koeajajien mielestä hyvän laatuvaikutelman. Monelle ostajalle auton keskustelua herättävä ulkonäkö ja elektroniikan ylenpalttisuus ovat vain hyviä asioita.

Citroën DS5 HDi 163 Sport Chic

Hinta: 47 028 euroa
Teho: 163 hv, vääntö 375 Nm
Kulutus: 6,1 l /100 l
CO2: 158 g/km
Tavaratila: 465 l


Jutun faktalaatikkoa on korjattu julkaisemisen jälkeen.

5.5.2012 06:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (70)


Anonyymi
Ne ajavat Citikalla, joilla on omaa tahtoa ja mielipiteitä. Jokamies ajaa VW/Skoda/Audilla, että ei erotetuksi joukosta.
Anonyymi: Eläköön yksilöllisyy 5.5.2012 8:53

Anonyymi
Eli ilmiselvästi Tekniikan Maailmaa AINOANA lehtenä lukevien ihanneauto.
Anonyymi: Buhahhah 5.5.2012 8:54

Anonyymi
Mikähän noissa nippeleissä viähättää?

Eihän ajaessa loppujen lopuksi tarvitse ratin, vaihdekepin ja polkimien lisäksi kuin valojen, vilkkujen ja tuulilasinpyyhkimen katkaisijaa.

No, pari kertaa vuodessa säädetään lämmitystä ja huurteen poistoa.
Anonyymi: Neljä nippeliä ja mu 5.5.2012 8:55

Anonyymi
Kyllä Citroen osaa.Taitaa vallata jälleen maailman kauneimman auton tittelin.Tojo-Teroilla niska punehtuu.
Anonyymi: Kari 5.5.2012 9:02

Anonyymi
Voisiko joku kertoa, missä sitä samaa ilmettä 50-luvun DS:ään on? En ole löytänyt.
Anonyymi: Bibendum 5.5.2012 9:23

Anonyymi
Ei pitäisi puhua isosta kissasta ja uudesta DS-mallistosta samassa jutussa. Vanha isokissa oli kaikinpuolin edistyksellinen autoa ajallaan ja valittiin arvostetussa autolehdessä viime vuosisadan viiden merkittävimmän auton joukkoon. Tässä uudessa DS:ssa ei ole enää edes kaasunestejousitusta. Koko sitikan henki on hävitetty ja jäljelle jätetty vain selittämättömät sähköviat. Uusin C5 taitaa jäädä viimeiseksi sitikaksi, jos mallisto kehittyy tähän suuntaan.
Anonyymi: PA 5.5.2012 9:38

Anonyymi
Romu jo kaupassa!!
Anonyymi: Rättäri 5.5.2012 9:38

Anonyymi
Mulla on ranskalaisessa ainoat sähköviat olleet polttimoiden palamiset silloin tällöin. Tojotassa ja Volkkarissahan nekin on ikuisia.
Anonyymi: Citroen on hyvä auto 5.5.2012 9:45

Anonyymi
Karismaattiset eimassaihmiset ajavat RANSKALAISILLA.
Anonyymi: Muut "toyoteill 5.5.2012 9:47

Anonyymi
Minkälainen ajettavuus on audimainen? Kova ja tunnoton? Epämukava? Ei kai autoja voi verrata Audiin, kuvottavimpaan vessaan mitä ikinä olen joutunut ajamaan...
Anonyymi: Nimetön 5.5.2012 9:49
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

21:55 Digitoday Piste i:n päälle: Huippuvakoojan alkuperä varmistui
21:37 Katso, mitkä autot olivat katsastusten jumbosijoilla
20:52 Nordea nostaa hallituksen palkkioita jopa 65 prosenttia
20:26 Kone kehittää huippukorkeita hissejä maan alla
19:33 Jopa viidennes Venäjän pankeista vaarassa kaatua
18:50 Uusien asuntojen kauppa vilkkaimmillaan kuuteen vuoteen USA:ssa
18:17 Euro vahvistui – Sveitsi vihjasi tukevansa frangia
17:56 Kuolonkolarit yllättivät – Ranska kiristää ajosääntöjä
17:10 Nämä automerkit keräävät eniten parkkisakkoja
17:08 Kemira nostaa hallituksensa palkkioita tuhansilla euroilla
16:57 Suomen Pankki vaiti elvytysohjelmasta: "EKP paljastaa ostokohteet"
16:56 Digitoday Microsoft myi loppuvuonna 10,5 miljoonaa Lumiaa – onko se paljon vai vähän?
16:23 Digitoday Zuckerberg söi sanansa nopeasti – Facebook alistui Turkille
16:15 Talvivaaran miehet toivovat jatkoa kaivokselle
15:51 Hampurilainen sen kertoo: frangi on huiman kallis
15:06 Saudi-Arabia suunnittelee liuskeöljyn hyödyntämistä
14:48 Pettymys levisi Helsinkiin – kreikkalaispankeissa laskua
14:07 Paatero: Fortumin ja Neste Oilin luovuttava hallituspalkkioiden korotuksista
13:48 S-ryhmän myynti väheni – myös ABC:n myynti painui
13:36 Krugman: Tsipras voi jättää Euroopan neuvot omaan arvoonsa
13:31 Muista kaksi asiaa, kun keskität pankki- ja vakuutuspalveluja
13:23 EasyJetin matkustajamäärä kasvoi
12:49 Putinin edustaja tyrmää luokituslaskun: "Motiivit ovat poliittisia"
12:29 EU-maat uhkaavat Venäjää uusilla pakotteilla
12:21 STTK vaatii uudelta hallitukselta ensin elvytystä
11:55 Digitoday Facebook: Kaadoimme itse palvelumme
11:21 Ruplan romahdus iski ruokajätin tulokseen
11:10 Digitoday Hyppönen: Lizard Squadin viesti jää epäselväksi
10:49 Digitoday Päätyvätkö oululaiset seuraavaksi Intelin syliin?
10:46 Yle: Maidon tuottajahintaan iso leikkaus
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki12/20142014
TOYOTA83612558
VOLKSWAGEN82712988
SKODA5899648
VOLVO5757695
MERCEDES-BENZ5255631
AUDI4966285
BMW4655023
FORD4367422
NISSAN3426437
RENAULT2971737
   
malli12/20142014
VOLKSWAGEN GOLF3556081
SKODA OCTAVIA3345868
TOYOTA AURIS2683823
RENAULT CLIO221882
TOYOTA AVENSIS2152668
NISSAN QASHQAI1774062
FORD MONDEO1671330
BMW 5-SARJA1661503
VOLKSWAGEN PASSAT1552202
MERCEDES-BENZ E-SARJA1521270

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy