Kirjaudu ▼
 
Juuri nyt Atria sai yt-kierroksen päätökseen: 59 vähennetään Jyväskylästä

Taas uusi Citroën täynnä nippeleitä

Lauri Puintila
Taas uusi Citroën täynnä nippeleitä
Citroënin uusi sporttifarmari DS5 viehättänee niitä autoilijoita, jotka haluavat että ajokki on täynnä erikoista elektroniikkaa, nippeleitä ja nappuloita.
Taloussanomat
5.5.2012 06:15
70

Citroën on onnistunut tavoittamaan uutuusmallinsa DS5:n muotoilussa vanhaa yllätyksellistä henkeään. Moni sitikkafani on ollut näkevinään tässä autossa jopa samaa ilmettä kuin 1950-luvun klassisessa isossa DS-kissassa.

Ilta-Sanomien koeajajat ovat osittain samaa mieltä: DS5:ssä  on ulkonäöllisiä pikkujippoja vaikka muille jakaa. Tylsää kulmaa ei tästä sporttifarmarin ja cross-overin välimuodosta kuulemma löydy.

Tekniikaltaan DS5 on kuitenkin rakennettu varsin konservatiivisesti. Valmistaja käyttää siinä samaa pohjalevyä kuin Peugeot 3008:ssa, ja voimanlähteetkin ovat PSA-konsernin tuttuja, koeteltuja malleja.

Huolellisuus tuntuu auton alustan suunnittelussa: ajettavuus on mainio, koeajajien mielestä tunnelmaltaan lähes audimainen. 

Ohjaus on tarkka ja tunnokas, ja 163 hevosvoiman dieselmoottori liikutti autoa pienistä värinöistään huolimatta riittävän rivakasti. Auton 6-portainen automaattilaatikko oli perusmoodissa hieman verkkaisesti toimiva.

Käytettävyydessä sen sijaan on pieniä ärsyttävyyksiä. Ohjaamo näyttää tyylikkäältä, mutta erilaisia elektroniikan hallintanäppäimiä on siellä tolkuttoman paljon. Osa on vielä ripoteltu epäloogisesti eri paikkoihin. Vaikeasti muistettavia nippeleitä ja pieniä värisymbolivaloja löytyy jopa katosta.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Pääntilan puute tuottaa takapenkille ahtautuville isoille aikuisille hankaluuksia. Penkit ovat muuten mukavat ja tukevat.

Suomen oloissa tämän ison sitikan epämukavin asia lienee ohjauspyörän somisteisiin käytetty alumiini. Se jäädyttää kuskin kädet vähänkään kylmemmällä ilmalla.

Joka tapauksessa näistä makuasioista huolimatta autosta saa koeajajien mielestä hyvän laatuvaikutelman. Monelle ostajalle auton keskustelua herättävä ulkonäkö ja elektroniikan ylenpalttisuus ovat vain hyviä asioita.

Citroën DS5 HDi 163 Sport Chic

Hinta: 47 028 euroa
Teho: 163 hv, vääntö 375 Nm
Kulutus: 6,1 l /100 l
CO2: 158 g/km
Tavaratila: 465 l


Jutun faktalaatikkoa on korjattu julkaisemisen jälkeen.

Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy

Kommentit (70)


Anonyymi
Ne ajavat Citikalla, joilla on omaa tahtoa ja mielipiteitä. Jokamies ajaa VW/Skoda/Audilla, että ei erotetuksi joukosta.
Eläköön yksilöllisyy 5.5.2012 8:53

Anonyymi
Eli ilmiselvästi Tekniikan Maailmaa AINOANA lehtenä lukevien ihanneauto.
Buhahhah 5.5.2012 8:54

Anonyymi
Mikähän noissa nippeleissä viähättää?

Eihän ajaessa loppujen lopuksi tarvitse ratin, vaihdekepin ja polkimien lisäksi kuin valojen, vilkkujen ja tuulilasinpyyhkimen katkaisijaa.

No, pari kertaa vuodessa säädetään lämmitystä ja huurteen poistoa.
Neljä nippeliä ja mu 5.5.2012 8:55

Anonyymi
Kyllä Citroen osaa.Taitaa vallata jälleen maailman kauneimman auton tittelin.Tojo-Teroilla niska punehtuu.
Kari 5.5.2012 9:02

Anonyymi
Voisiko joku kertoa, missä sitä samaa ilmettä 50-luvun DS:ään on? En ole löytänyt.
Bibendum 5.5.2012 9:23

Anonyymi
Ei pitäisi puhua isosta kissasta ja uudesta DS-mallistosta samassa jutussa. Vanha isokissa oli kaikinpuolin edistyksellinen autoa ajallaan ja valittiin arvostetussa autolehdessä viime vuosisadan viiden merkittävimmän auton joukkoon. Tässä uudessa DS:ssa ei ole enää edes kaasunestejousitusta. Koko sitikan henki on hävitetty ja jäljelle jätetty vain selittämättömät sähköviat. Uusin C5 taitaa jäädä viimeiseksi sitikaksi, jos mallisto kehittyy tähän suuntaan.
PA 5.5.2012 9:38

Anonyymi
Romu jo kaupassa!!
Rättäri 5.5.2012 9:38

Anonyymi
Mulla on ranskalaisessa ainoat sähköviat olleet polttimoiden palamiset silloin tällöin. Tojotassa ja Volkkarissahan nekin on ikuisia.
Citroen on hyvä auto 5.5.2012 9:45

Anonyymi
Karismaattiset eimassaihmiset ajavat RANSKALAISILLA.
Muut "toyoteill 5.5.2012 9:47

Anonyymi
Minkälainen ajettavuus on audimainen? Kova ja tunnoton? Epämukava? Ei kai autoja voi verrata Audiin, kuvottavimpaan vessaan mitä ikinä olen joutunut ajamaan...
Nimetön 5.5.2012 9:49
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki3/20142014
VOLKSWAGEN10983636
TOYOTA10733614
SKODA9262872
VOLVO7372400
NISSAN6991762
KIA6901734
FORD6741986
AUDI6132081
BMW4421666
OPEL4381295
   
malli3/20142014
SKODA OCTAVIA5591912
VOLKSWAGEN GOLF5371838
NISSAN QASHQAI5261132
KIA RIO341647
TOYOTA AURIS281987
TOYOTA YARIS251784
FORD FOCUS224699
FORD FIESTA217510
AUDI A3212786
TOYOTA AVENSIS186680

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy