Kirjaudu ▼
 

Taas uusi Citroën täynnä nippeleitä

Lauri Puintila
Taas uusi Citroën täynnä nippeleitä
Citroënin uusi sporttifarmari DS5 viehättänee niitä autoilijoita, jotka haluavat että ajokki on täynnä erikoista elektroniikkaa, nippeleitä ja nappuloita.
5.5.2012 06:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Citroën on onnistunut tavoittamaan uutuusmallinsa DS5:n muotoilussa vanhaa yllätyksellistä henkeään. Moni sitikkafani on ollut näkevinään tässä autossa jopa samaa ilmettä kuin 1950-luvun klassisessa isossa DS-kissassa.

Ilta-Sanomien koeajajat ovat osittain samaa mieltä: DS5:ssä  on ulkonäöllisiä pikkujippoja vaikka muille jakaa. Tylsää kulmaa ei tästä sporttifarmarin ja cross-overin välimuodosta kuulemma löydy.

Tekniikaltaan DS5 on kuitenkin rakennettu varsin konservatiivisesti. Valmistaja käyttää siinä samaa pohjalevyä kuin Peugeot 3008:ssa, ja voimanlähteetkin ovat PSA-konsernin tuttuja, koeteltuja malleja.

Huolellisuus tuntuu auton alustan suunnittelussa: ajettavuus on mainio, koeajajien mielestä tunnelmaltaan lähes audimainen. 

Ohjaus on tarkka ja tunnokas, ja 163 hevosvoiman dieselmoottori liikutti autoa pienistä värinöistään huolimatta riittävän rivakasti. Auton 6-portainen automaattilaatikko oli perusmoodissa hieman verkkaisesti toimiva.

Käytettävyydessä sen sijaan on pieniä ärsyttävyyksiä. Ohjaamo näyttää tyylikkäältä, mutta erilaisia elektroniikan hallintanäppäimiä on siellä tolkuttoman paljon. Osa on vielä ripoteltu epäloogisesti eri paikkoihin. Vaikeasti muistettavia nippeleitä ja pieniä värisymbolivaloja löytyy jopa katosta.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Pääntilan puute tuottaa takapenkille ahtautuville isoille aikuisille hankaluuksia. Penkit ovat muuten mukavat ja tukevat.

Suomen oloissa tämän ison sitikan epämukavin asia lienee ohjauspyörän somisteisiin käytetty alumiini. Se jäädyttää kuskin kädet vähänkään kylmemmällä ilmalla.

Joka tapauksessa näistä makuasioista huolimatta autosta saa koeajajien mielestä hyvän laatuvaikutelman. Monelle ostajalle auton keskustelua herättävä ulkonäkö ja elektroniikan ylenpalttisuus ovat vain hyviä asioita.

Citroën DS5 HDi 163 Sport Chic

Hinta: 47 028 euroa
Teho: 163 hv, vääntö 375 Nm
Kulutus: 6,1 l /100 l
CO2: 158 g/km
Tavaratila: 465 l


Jutun faktalaatikkoa on korjattu julkaisemisen jälkeen.

5.5.2012 06:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (70)


Anonyymi
kestävät sen tarvittavan 10v
tai 200000km
ja on mukavia pelejä ajella

Mukavan keinuva meno ja silleen...


Huomaa kyllä, että kokemuksesi kyseisistä autoista rajoittuu esson baarin puheisiin.
Anonyymi: Nimetön 5.5.2012 10:54

Anonyymi
"Citroën on onnistunut tavoittamaan uutuusmallinsa DS5:n muotoilussa vanhaa yllätyksellistä henkeään."

Totta, kuvasta sen nakee.
Anonyymi: Talonmies 5.5.2012 11:23

Anonyymi
Ajat on muuttuneet,citikat ei enää ruostu millään ja tekniikka pelaa,nämä vehkeet on kehittyneen huimasti.
Anonyymi: Citroen wrc voittaja 5.5.2012 11:28

Anonyymi
Mikähän noissa nippeleissä viähättää?

Eihän ajaessa loppujen lopuksi tarvitse ratin, vaihdekepin ja polkimien lisäksi kuin valojen, vilkkujen ja tuulilasinpyyhkimen katkaisijaa.

No, pari kertaa vuodessa säädetään lämmitystä ja huurteen poistoa.


Firman autona Dacia Logan (ostettiin ulkomailta, jotta saatiin ESP ja hiukan hintaa alas). Ei turhia nippeleitä ja sille tarkoitettuun ajoon juuri sopiva. HInta-laatu-suhde erinomainen.

Omana käyttöautona 11 kertaa Daciaa kalliimpi MB, jossa kaiken maailman vipstaakia. Osa hyödyllisiä, osa ei, vaikka kilometrejä tulee vuodessa 35k - 45k. Ajomukavuus on tietenkin ihan omaa luokkaansa.

Ei auton tarvitse olla kallis ollakseen hyvä ja jos tarkoitus on vain päästä paikasta A paikkaan B, siihen riittää alemman keskiluokan käytetty autokin muutamalla tuhannella eurolla. Jos rahalle on parempaakin käyttöä ja itsetuntoa sallii niin yli 5000 ? autot ovat turhia.
Anonyymi: O tempora, O mores! 5.5.2012 11:31

Anonyymi
kestävät sen tarvittavan 10v
tai 200000km
ja on mukavia pelejä ajella

Mukavan keinuva meno ja silleen...

Huomaa kyllä, että kokemuksesi kyseisistä autoista rajoittuu esson baarin puheisiin.


Toissa talvena jouduin työntämään ranskatarta. Säihkähdin pellin kupruillessa pökätessäni. Toivottavasti ei jäänyt lommoa...
Anonyymi: Raven 5.5.2012 11:40

Anonyymi
Ranskalaisilla Renault-moottoreilla voitetaan yhtenään Formula1-kisoja. Viime kisassa kaikki ajoivat palkinnoille Renault-moottoreilla.

Saksalainen surkimus BMW joutui häpeäkseen vetäytymään F1:sistä kun ei osannut. VW-Audi ei ole ikinä edes osannut kehittää mitään F1:seen kelpaavaa.

Ja Citroën. Kuinka monta rallin maailmanmestaruutta?

Minä häpeäisin jos joutuisin ajamaan luusereiden saksalaisilla.
Anonyymi: Nyt saksalippis syve 5.5.2012 11:45

Anonyymi
Autovalintamme kertovat meistä enemmän kuin haluaisimmekaan.
Anonyymi: Bemunainen 5.5.2012 11:59

Anonyymi
pitäisi mennä toiseen suuntaan, Jätin ranskalaisen auton viimeksi ostamatta juuri snoiden nippeleiden ja pikkuominaisuuksien vokojen takia. Vanha sanonta tee sitä mitä et osaa, kyllä ranskalainenkin joskus oppii, vai oppiiko. Ranskalaiselle insinöörille nippeleiden kauneus on tärkeämpää kuin niiden toimivuus. autossa ylipäätään hyvin viihtyisyys,jousien pehmeys, penkin materiaalien mielyttävyys(homehtuu suomessa) ja auton ulkonäkö,design, värit ja muodot. Mutta olisitte säästäneet meidät tältä, ei enempää nippeleitä, ainakaan suomen olosuhteisiin,pliiz
Anonyymi: säästä meidätsss 5.5.2012 12:12

Anonyymi
Ranskalaisilla Renault-moottoreilla voitetaan yhtenään Formula1-kisoja. Viime kisassa kaikki ajoivat palkinnoille Renault-moottoreilla.

Saksalainen surkimus BMW joutui häpeäkseen vetäytymään F1:sistä kun ei osannut. VW-Audi ei ole ikinä edes osannut kehittää mitään F1:seen kelpaavaa.

Ja Citroën. Kuinka monta rallin maailmanmestaruutta?

Minä häpeäisin jos joutuisin ajamaan luusereiden saksalaisilla.


Mitä yhteistä jollakin F1-autolla tai rallin MM-sarjan autolla on kaupoissa myytäviin siviiliautoihin? Onko niillä nimen ja logon lisäksi mitään muuta yhteistä saman merkin myymiin siviiliautoihin? Eli onko niissä autoliikkeessä myytävissä vaikkapa Renaulteissa edes yhtään nippeliä tai ruuvia samoja kuin Renaultin F1-formula-autoissa?
Anonyymi: nimimerkillä utelias 5.5.2012 12:25

Anonyymi
Menkää nyt idiootit muualle täältä palstalta kun ei ole edes varaa uuteen autoon. Mutta asiaan oikeille auto-ostajille. Siis citikassa on ollut vikoja kuten kaikissa autoissa ja vanhemmiten enemmän. Muotoilu ja se käyttöikä 3 vuotta mitä autoa pidän, voisi olla ensvuonna tuokin listalla. En ole merkkiuskollinen. Välillä on kalliimpia ja edullisempia autoja itsellä. Lähinnä euroopasta ja japanista. Nippelit ja nappulat eivät kesää tee mutta muuten voisin pistää ranskalaisen tuohon toiseksi pihalle. Eli jossainvaiheessa koeajolle...
Anonyymi: Kokeilumielellä 5.5.2012 13:05
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

21:35 Komissio ehdottaa julkista rekisteriä EU-lobbareille
21:01 EU-komissio ottaa ison pörssikaupan tarkempaan syyniin
20:27 Venäjä pumppaa öljyä kuin neuvostovuosina
19:57 SK: Technip Offshore voi lomauttaa koko henkilöstön
19:43 Digitoday Blackberry lopettaa puhelinten valmistamisen
19:20 Kuntarahoitus myi vihreitä bondeja – rahaa Länsimetrolle ja kouluille
18:28 FK:n Tornivaara: Sopeuttamista voi tehdä monella tavalla
17:44 Viime vuonna selvä piikki: Yhä useampi raivosi lentokoneessa
17:29 Inderes: Yrityskauppojen tahti hidastunut – viime vuonna ennätys
17:05 Digitoday Kutsu kävi oikeuteen: Loppuuko musiikin rippaaminen Youtubesta?
16:25 Autoja tuodaan yhä enemmän ulkomailta – "Autonvaihto useammalla mielessä"
15:48 Nyt se on virallista: OP eroaa FK:sta
15:19 Kone laskussa nousupörssissä, Caverion jatkaa eilistä kiriä
14:24 Harjoittelija löysi sattumalta – huutokaupassa 102-vuotias samppanja
13:55 Digitoday Näin Mars asutetaan elinaikanamme - Muskin hurja suunnitelma julki
13:29 Saudi-Arabia vihjasi öljysopimuksesta Iranin kanssa
12:53 Kotipizzan kasvukausi jatkui: Asiakkaat lisääntyivät ja ostokset kasvoivat
12:19 Digitoday Accenture irtisanoo jopa 40
11:25 Vaikeuksissa kyntävä Deutsche Bank myy henkivakuutusyhtiönsä
11:16 Digitoday Natsilaulu päätyi Googlen hampaisiin – mitä oikein tapahtuu?
10:46 Deutsche Bankin toimitusjohtaja: Emme tarvitse valtiontukea missään tapauksessa
10:21 Suomi putosi kilpailukykyvertailussa – Ruotsi kiri ohi
10:01 Vanhojen asuntojen hinnat nousivat elokuussa
09:18 Hanjinin konttilaivat halutaan myydä mahdollisimman pian
09:03 Digitoday Sitä on tehty vuosikausia - nyt Youtube sallii sen
08:44 TVO haastanut Arevan oikeuteen Ranskassa
07:41 Ilta-Sanomat Rakentaja vaikeni talon märkätilojen virheistä – joutui maksamaan ostajalle 50 000 euroa
06:03 Digitoday Jouduitko hakkeroiduksi? Älä tee tätä yleistä virhettä
06:02 Analyysi Maailman vaarallisin pankki – tätä ei voi päästää nurin
27.9. Uusi avaus Venäjältä: Lentoyhtiön emofirma lähtee rakettibisnekseen
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20162016
VOLKSWAGEN10619100
TOYOTA10158785
FORD8626986
SKODA8127912
OPEL7335162
KIA6065041
NISSAN4865065
MERCEDES-BENZ4833973
AUDI3884156
VOLVO3825013
   
malli8/20162016
SKODA OCTAVIA4603932
VOLKSWAGEN GOLF3803421
OPEL ASTRA3582663
NISSAN QASHQAI2993072
FORD FIESTA2851891
TOYOTA AURIS2732527
KIA RIO2421826
TOYOTA YARIS2122271
VOLKSWAGEN POLO2111420
FORD FOCUS2092531

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy