Kirjaudu ▼
 

Dieseliä vai bensaa – vuosimenoissa tonnin eroja

Heini Karjanmaa
Dieseliä vai bensaa – vuosimenoissa tonnin eroja
Missä automerkeissä bensa- ja diesel-erot ovat suurimpia? Entä miten ajokilometrien määrä vaikuttaa eri mallien vuosikustannuksiin? Taloussanomat vertaili suosituimpia automerkkejä ja löysi suuriakin mallikohtaisia eroja.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Vuotuiset käyttömenot voivat vaihdella hyvinkin paljon saman automallin diesel- ja  bensavaihtoehdoissa. Dieseliä tankkaava hyötyy enimmillään yli tuhat euroa vuodessa – jos mittariin kertyy vähintään 30 000 kilometriä vuodessa.

Merkkikohtaisia eroja huomattavasti enemmän vaikuttaa silti ajokilometrien määrä. (Katso taulukko jutun lopusta).

Taloussanomien Suomen Rahatiedolla teettämässä vertailussa mukana oli seitsemän suosituimpiin kuuluvaa automallia: Audi A4, Ford Focus, Nissan Qashqai, Opel Astra, Skoda Octavia, Toyota Avensis ja Volkswagen Golf.

Näistä suurimpia hintaeroja paljolla ajolla laskettuna löytyi Opelista, Toyotasta ja Volkswagenista. Diesel-vaihtoehtojen ajajat säästivät vuodessa yli tuhat euroa, Skoda-kuskit hieman alle tonnin. Nissaneissa dieselin ja bensiinin eroa oli vähemmän eli 511 euroa. Audeissa eroa syntyi 613 ja Fordeissa 750 euroa.

Pienillä 5 000–10 000 kilometrin ajoilla säästösyyt eivät puolla dieselin valintaa. Vuosikustannukset olivat kalliimmat jo pelkillä käyttökustannuksilla mitattuna.

Kun ajoa kertyi 15 000 kilometriä, diesel-mallien hintahyöty alkoi purra, mutta edelleen vain vähän. Audissa se oli vajaan satasen, Opelissa ja Toyotassa vajaat 400 euroa.

Diesel-hyöty noin
20 000 kilometrissä

Tätä suuremmilla ajomäärillä ostajan kannattaa jo tosissaan miettiä, mitä ajokkiinsa tankkaa. Kun vuodessa kertyy 20 000–30 000 kilometriä, ero dieselin hyväksi kasvoi siinä määrin, että automallin mukaan ero voi 3–5 vuoden käytössä kattaa ostohinnan ja verotuksen erot.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Autokauppiaiden mukaan yksityiset autoilijat ovat löytämässä bensiiniautot, ja dieseleiden kysyntä on ainakin tasaantunut. Dieseleitä kysyvät ammattiajajat, mikä näyttää vertailun perusteella olevan heille taloudellisesti kannattavinta edelleen tänä vuonna.

Tiedot ovat suuntaa antavia esimerkkilukuja. Ne eivät sisällä diesel- ja bensa-autojen myyntihintoja, jälleenmyyntiarvoja tai muita käyttökustannuksia. Vaikka taulukkoon valittiin mahdollisimman samankaltaisia automalleja, mallien erilaiset moottorikoot vaikeuttavat suoraa vertailua.

Vertailussa vuosikustannukset sisälsivät ajoneuvoveron, käyttövoimaveron ja polttoainekustannukset huhtikuun hinnoilla laskettuna.

Ajomäärä vaikuttaa polttoainekustannuksiin ja CO2-päästöt (hiilidioksidipäästöt) puolestaan ajoneuvoveroon. Vero kiristyy ensi vuoden alussa, mutta vaikuttaa asteittain jo tämän vuoden puolella. Veromuutos koskee kaikkia autoja, mutta paljon päästeleviä raskaimmin.

Polttoaineen kulutus ja päästöt automalleittain
Kulutus ja päästöt Bensiini   Diesel  
Automerkki ja - malli l/100 km CO2-päästöt, g/km l/100 km CO2-päästöt, g/km
Audi A 4 2.0 6,4 144 4,9 129
Ford Focus 1.6 5,9 136 4,2 109
Nissan Qashqai 1.6 / 1.5 6,4 149 5,2 137
Opel Astra 1.6 / 1.7 6,3 147 3,7 99
Skoda Octavia 1.4 / 1.6 6,3 134 4,2 109
Toyota Avensis 2.0 6,9 161 4,5 119
Volkswagen Golf 1.4 / 1.6 6,9 152 4,3 114
Lähde: Suomen Rahatieto, pohjatiedot Autoliitto
Eri automerkkien bensa- ja diesel-malleissa melko suuria vuosimenoeroja
 Vuotuiset kustannukset Bensiini, €/v Diesel, €/v Erotus, €/v
Ajokilometrit Audi A4 Avant 2.0 TFSI Audi A4 Avant 2.0 TDI  
5000 636,54 889,29 -252,75
10000 1189,50 1269,04 -79,54
15000 1742,47 1648,79 93,68
20000 2295,42 2028,54 266,88
25000 2848,39 2408,29 440,10
30000 3401,35 2788,04 613,31
Ajokilometrit Ford Focus 1.6 Titanium 5 -ov Ford Focus 1.6 TDCi Titanium 5-ov €/v
5000 584,59 756,20 -171,61
10000 1094,35 1081,70 12,65
15000 1604,11 1407,20 196,91
20000 2113,86 1732,70 381,16
25000 2623,63 2058,20 565,43
30000 3133,39 2383,70 749,69
Ajokilometrit Nissan Qashqai 1.6 L Acenta 2 WD Nissan Qashqai 1,5dCi Acenta 2 WD €/v
5000 642,02 880,42 -238,40
10000 1194,98 1283,42 -88,44
15000 1747,94 1686,42 61,52
20000 2300,90 2089,42 211,48
25000 2853,86 2492,42 361,44
30000 3406,82 2895,42 511,40
Ajokilometrit Opel Astra 5-ov Enjoy 1.6 Opel Astra 5-ov Enjoy 1.7 €/v
5000 631,19 749,57 -118,38
10000 1175,51 1036,32 139,19
15000 1719,83 1323,07 396,76
20000 2264,15 1609,82 654,33
25000 2808,47 1896,57 911,90
30000 3352,79 2183,32 1169,47
Ajokilometrit Skoda Octavia 1.4 TSI Skoda Octavia 1.6 TDI €/v
5000 617,32 776,27 -158,95
10000 1161,64 1101,77 59,87
15000 1705,96 1427,28 278,68
20000 2250,28 1752,77 497,51
25000 2794,60 2078,27 716,33
30000 3338,92 2403,77 935,15
Ajokilometrit Toyota Avensis 2.0 Sol 4-ov. Toyota Avensis 2.0 Sol Plus 4-ov €/v
5000 699,46 828,36 -128,90
10000 1295,62 1177,11 118,51
15000 1891,78 1525,86 365,92
20000 2487,94 1874,61 613,33
25000 3084,10 2223,36 860,74
30000 3680,26 2572,11 1108,15
Ajokilometrit Volkswagen Golf Comfortline 1,4 TSI Volkswagen Golf Comfortline 1.6 TDI €/v
5000 654,31 788,41 -134,10
10000 1215,91 1121,65 94,26
15000 1777,51 1454,90 322,61
20000 2339,11 1788,15 550,96
25000 2900,71 2121,40 779,31
30000 3462,31 2454,65 1007,66
Lähde: Suomen Rahatieto, pohjatiedot Autoliitto

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (75)


Anonyymi
tuosta puuttuu vielä huoltojen vaikutus eli ainakin jossain merkeissä huolto väli on dieselissä 10.000 km ja bensassa 20.000 km, huollot maksaa helposti 200-400 euroa/kerta joten tuossa menee "säästöt".
Anonyymi: matti 2.5.2012 12:52

Anonyymi
Volvo V70 -98, 280tkm.Mittarissa 80km/h, maantiellä tutkassa sekä omassa GPS:ssä myös 80km/h.Kyllä se teknisesti on mahdollista!

Renkaat vaikuttaa helposti muutaman prosentin. Talvi vs. kesä, lisäksi jos on uudet tai lopussa olevat, puhumattakaan jos on rekisteriotteessa listatusta pienin vs suurin koko. Näin ainakin ennen vanhaan, en tiedä miten nopeudet mitataan nykyautoissa, mutta ainakin niissä joissa renkaan pyörimisnopeudesta tai siihen liittyvistä (akselin pyöriminen jne) otetaan mittariin nopeus renkaat vaikuttavat yllättävän paljon. Tuon voi testata helposti ajamalla samanreitin, (huom, riittävän pitkä lenkki esim. 20 km) kesä ja talvirenkailla niin huomaa eron. Kaveri kokeili ja huomasi matkan "pidentyneen" n. 1 km ajaessaan kesärankailla jonkun kauppalenkin.
Anonyymi: Matti 2.5.2012 12:59

Anonyymi
Bensamoottorit paljon mukavampia ajaa. Vetoalue on paljon laajempi kuin dieselissä, ei ehkä ala ihan yhtä aikaisin mutta jatkuu paljon pidemmälle. Tämä jo vapaastihengittävässä. Ahdetut bensakoneet omaa luokkaansa dieseleihin verrattuna. Välityssuhteilla tietenkin oma merkityksensä.
Anonyymi: Käykää ajamassa 2.5.2012 13:55

Anonyymi
Mites BIOETANOLI? Meneekö rahat arabimaiden rättipäille vai kotimaiseen jätteen hyötykäyttöön? Kansantalous paranee kun ajelee Bioetanolilla.
Anonyymi: RE85 is the best. 2.5.2012 15:28

Anonyymi
Vali vali vali, kitititititi, Siinä suomipojan elämä...
Anonyymi: Elämä 2.5.2012 16:24

Anonyymi
Bensamoottorit paljon mukavampia ajaa. Vetoalue on paljon laajempi kuin dieselissä, ei ehkä ala ihan yhtä aikaisin mutta jatkuu paljon pidemmälle. Tämä jo vapaastihengittävässä. Ahdetut bensakoneet omaa luokkaansa dieseleihin verrattuna. Välityssuhteilla tietenkin oma merkityksensä.
Hyvä kommentti, tilanne on todella tämä, ilmeisesti nämä dieselin puolustajat eivät ole ajaneet uusilla bensa-autoilla. Eikä siinä alakierroksillakaan käytännössä mitään eroa enää ole väännössä.
Anonyymi: Tapsa ! 2.5.2012 16:45

Anonyymi
Ei diesel enää kestä sen enempää kuin bensa, kun alkaa olla koneen ympärillä niin paljon lisälaitteistoa ja muuta moskaa, mikä taatusti hajoaa ihan yhtälailla kuin bensa autossakin... Että se siitä kestävyydestä. Ei ne motit, mutta kaikki muut.
Anonyymi: J 2.5.2012 18:57

Anonyymi
Diesel on ammattimiehen -
- ja muuten vaan miehen kulkuvoima.

Pensalla kulkee neidit ja muut rinsessat.
Anonyymi: heheheh... hihi.. ho 2.5.2012 19:25

Anonyymi
Pensaa sen tulee olla.Diesel on kallis öljyn jaloste ja pensa tislausjäte.CO2 arvoilla ei niin väliä,eihän CO2 liity mitenkään ilmaston luonnolliseen muutokseen.


Hoikkapoika menee opiskelemaan maaöljyn jalostusprosessin uudestaan!
Ps. Luulo EI ole tiedon väärtti!
Anonyymi: Vanha Erkki 2.5.2012 21:31

Anonyymi
ostakkee se apina tiisseli auto ja ole ylpeä kun tuhoat sademetsää ajamalla sillä,ja mukamas säästät tonnin..
Kun polttonesteet maksaa kolme euroo litra,tulee kaverit vain vastaan..
Anonyymi: minäpä ajan kaasulla 3.5.2012 8:42
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

20:34 Kreikka haluaa jatkaa vanhan esityksen pohjalta
19:46 Euroryhmän kokouksen tulokset laihoja – pörssit laskivat
19:17 Fiva alkaa kerätä tietoa rahoitusalan miljoonakerhosta
19:03 Jollan Saarnio: Ei ole ihan reilua, että meitä verrataan Nokiaan
18:57 HS: Venäläinen yritysjohtaja esiintyi Migritin sijoittajana
18:51 Ennätyslukemista tultiin alas – maksuhäiriöisiä yhä enemmän kuin viime vuonna
18:31 Kuinka kauan kreikkalaiset kestävät? "Kun kaupasta loppuu tavara..."
18:19 Raportti: Ilmastonmuutoksen torjuminen kasvattaa taloutta
17:55 Digitoday Windows 10 – joka ei koskaan valmistu – valmistuu "tällä viikolla"
16:49 Kreikka tuli kokoukseen tyhjin käsin
16:39 Kotipizzan myynti kasvoi reippaasti
16:28 Lehti pani peliyhtiöt järjestykseen – listalla kaksi suomalaista
16:08 Professori kummeksuu Migrit-salaamista – TEM selvittää toivetta
15:52 Digitoday Nordean tunnuksia urkittiin taas: Odotatko puhelinsoittoa huijarilta?
15:15 Kreikka ja Kiina painavat osakkeita – Kone kärsii
15:11 Näin suomalainen haluaa rikastua – 0,000000065 prosentin todennäköisyys onnistua
15:07 Sipilä: Jatko riippuu siitä, mitä Kreikka illalla ehdottaa
14:31 Gazprom: Kreikka maksoi ajallaan
14:00 Digitoday Jollan puhelimet uuteen yhtiöön – toimitusjohtaja vaihtuu
13:55 Lehti: Tällainen on Kreikan ehdotus
13:08 Taksipomo Uberista: "En haluaisi sanoa sitä sanaa ääneen"
12:56 Terveisiä Kiinasta: Kauppa seis jo 745 osakkeella
12:42 EKP: Löysä hätäraha rappeuttaa moraalin
11:42 Euro jatkaa luisuaan Kreikka-kokouksen alla
11:34 Kathimerini: 16 maata päästäisi Kreikan ulos eurosta
11:12 Digitoday Hätäsovellus 112 Suomi -sai odotetun korjauksen – mutta toimiiko se?
11:03 Kotipizzan suurimman omistajan osuus yhtiöstä laski
10:29 Lisää varjopankkeja – komissio edistää kulisseissa
09:58 Digitoday Samsung Galaxy S6 petti odotukset - yhtiön tulos laski jälleen
09:57 Pankki: Pyydä lupaa lapseen tai saat sakkoja
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki6/20152015
VOLKSWAGEN14166924
TOYOTA8235867
SKODA7815409
FORD7104379
NISSAN6264068
VOLVO6024029
AUDI4853138
OPEL4512675
KIA4453276
MERCEDES-BENZ4362730
   
malli5/20152015
VOLKSWAGEN GOLF6452953
SKODA OCTAVIA4643392
NISSAN QASHQAI3942349
TOYOTA YARIS3601564
VOLKSWAGEN PASSAT3321854
FORD FOCUS2471293
FORD FIESTA1881185
SKODA FABIA165679
FORD MONDEO1611122
VOLVO V401591043
1841125

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy