Kirjaudu ▼
 

Dieseliä vai bensaa – vuosimenoissa tonnin eroja

Heini Karjanmaa
Dieseliä vai bensaa – vuosimenoissa tonnin eroja
Missä automerkeissä bensa- ja diesel-erot ovat suurimpia? Entä miten ajokilometrien määrä vaikuttaa eri mallien vuosikustannuksiin? Taloussanomat vertaili suosituimpia automerkkejä ja löysi suuriakin mallikohtaisia eroja.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Vuotuiset käyttömenot voivat vaihdella hyvinkin paljon saman automallin diesel- ja  bensavaihtoehdoissa. Dieseliä tankkaava hyötyy enimmillään yli tuhat euroa vuodessa – jos mittariin kertyy vähintään 30 000 kilometriä vuodessa.

Merkkikohtaisia eroja huomattavasti enemmän vaikuttaa silti ajokilometrien määrä. (Katso taulukko jutun lopusta).

Taloussanomien Suomen Rahatiedolla teettämässä vertailussa mukana oli seitsemän suosituimpiin kuuluvaa automallia: Audi A4, Ford Focus, Nissan Qashqai, Opel Astra, Skoda Octavia, Toyota Avensis ja Volkswagen Golf.

Näistä suurimpia hintaeroja paljolla ajolla laskettuna löytyi Opelista, Toyotasta ja Volkswagenista. Diesel-vaihtoehtojen ajajat säästivät vuodessa yli tuhat euroa, Skoda-kuskit hieman alle tonnin. Nissaneissa dieselin ja bensiinin eroa oli vähemmän eli 511 euroa. Audeissa eroa syntyi 613 ja Fordeissa 750 euroa.

Pienillä 5 000–10 000 kilometrin ajoilla säästösyyt eivät puolla dieselin valintaa. Vuosikustannukset olivat kalliimmat jo pelkillä käyttökustannuksilla mitattuna.

Kun ajoa kertyi 15 000 kilometriä, diesel-mallien hintahyöty alkoi purra, mutta edelleen vain vähän. Audissa se oli vajaan satasen, Opelissa ja Toyotassa vajaat 400 euroa.

Diesel-hyöty noin
20 000 kilometrissä

Tätä suuremmilla ajomäärillä ostajan kannattaa jo tosissaan miettiä, mitä ajokkiinsa tankkaa. Kun vuodessa kertyy 20 000–30 000 kilometriä, ero dieselin hyväksi kasvoi siinä määrin, että automallin mukaan ero voi 3–5 vuoden käytössä kattaa ostohinnan ja verotuksen erot.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Autokauppiaiden mukaan yksityiset autoilijat ovat löytämässä bensiiniautot, ja dieseleiden kysyntä on ainakin tasaantunut. Dieseleitä kysyvät ammattiajajat, mikä näyttää vertailun perusteella olevan heille taloudellisesti kannattavinta edelleen tänä vuonna.

Tiedot ovat suuntaa antavia esimerkkilukuja. Ne eivät sisällä diesel- ja bensa-autojen myyntihintoja, jälleenmyyntiarvoja tai muita käyttökustannuksia. Vaikka taulukkoon valittiin mahdollisimman samankaltaisia automalleja, mallien erilaiset moottorikoot vaikeuttavat suoraa vertailua.

Vertailussa vuosikustannukset sisälsivät ajoneuvoveron, käyttövoimaveron ja polttoainekustannukset huhtikuun hinnoilla laskettuna.

Ajomäärä vaikuttaa polttoainekustannuksiin ja CO2-päästöt (hiilidioksidipäästöt) puolestaan ajoneuvoveroon. Vero kiristyy ensi vuoden alussa, mutta vaikuttaa asteittain jo tämän vuoden puolella. Veromuutos koskee kaikkia autoja, mutta paljon päästeleviä raskaimmin.

Polttoaineen kulutus ja päästöt automalleittain
Kulutus ja päästöt Bensiini   Diesel  
Automerkki ja - malli l/100 km CO2-päästöt, g/km l/100 km CO2-päästöt, g/km
Audi A 4 2.0 6,4 144 4,9 129
Ford Focus 1.6 5,9 136 4,2 109
Nissan Qashqai 1.6 / 1.5 6,4 149 5,2 137
Opel Astra 1.6 / 1.7 6,3 147 3,7 99
Skoda Octavia 1.4 / 1.6 6,3 134 4,2 109
Toyota Avensis 2.0 6,9 161 4,5 119
Volkswagen Golf 1.4 / 1.6 6,9 152 4,3 114
Lähde: Suomen Rahatieto, pohjatiedot Autoliitto
Eri automerkkien bensa- ja diesel-malleissa melko suuria vuosimenoeroja
 Vuotuiset kustannukset Bensiini, €/v Diesel, €/v Erotus, €/v
Ajokilometrit Audi A4 Avant 2.0 TFSI Audi A4 Avant 2.0 TDI  
5000 636,54 889,29 -252,75
10000 1189,50 1269,04 -79,54
15000 1742,47 1648,79 93,68
20000 2295,42 2028,54 266,88
25000 2848,39 2408,29 440,10
30000 3401,35 2788,04 613,31
Ajokilometrit Ford Focus 1.6 Titanium 5 -ov Ford Focus 1.6 TDCi Titanium 5-ov €/v
5000 584,59 756,20 -171,61
10000 1094,35 1081,70 12,65
15000 1604,11 1407,20 196,91
20000 2113,86 1732,70 381,16
25000 2623,63 2058,20 565,43
30000 3133,39 2383,70 749,69
Ajokilometrit Nissan Qashqai 1.6 L Acenta 2 WD Nissan Qashqai 1,5dCi Acenta 2 WD €/v
5000 642,02 880,42 -238,40
10000 1194,98 1283,42 -88,44
15000 1747,94 1686,42 61,52
20000 2300,90 2089,42 211,48
25000 2853,86 2492,42 361,44
30000 3406,82 2895,42 511,40
Ajokilometrit Opel Astra 5-ov Enjoy 1.6 Opel Astra 5-ov Enjoy 1.7 €/v
5000 631,19 749,57 -118,38
10000 1175,51 1036,32 139,19
15000 1719,83 1323,07 396,76
20000 2264,15 1609,82 654,33
25000 2808,47 1896,57 911,90
30000 3352,79 2183,32 1169,47
Ajokilometrit Skoda Octavia 1.4 TSI Skoda Octavia 1.6 TDI €/v
5000 617,32 776,27 -158,95
10000 1161,64 1101,77 59,87
15000 1705,96 1427,28 278,68
20000 2250,28 1752,77 497,51
25000 2794,60 2078,27 716,33
30000 3338,92 2403,77 935,15
Ajokilometrit Toyota Avensis 2.0 Sol 4-ov. Toyota Avensis 2.0 Sol Plus 4-ov €/v
5000 699,46 828,36 -128,90
10000 1295,62 1177,11 118,51
15000 1891,78 1525,86 365,92
20000 2487,94 1874,61 613,33
25000 3084,10 2223,36 860,74
30000 3680,26 2572,11 1108,15
Ajokilometrit Volkswagen Golf Comfortline 1,4 TSI Volkswagen Golf Comfortline 1.6 TDI €/v
5000 654,31 788,41 -134,10
10000 1215,91 1121,65 94,26
15000 1777,51 1454,90 322,61
20000 2339,11 1788,15 550,96
25000 2900,71 2121,40 779,31
30000 3462,31 2454,65 1007,66
Lähde: Suomen Rahatieto, pohjatiedot Autoliitto

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (75)


Anonyymi
idän bensa 80snt/litra, maksakaa vaan hullut riistohintaa


Ei täällä normaali työläisellä ole aikaa jonottaa tullissa, jotta sais halvempaa bensaa. Ja vapaa-aikaa en muuten käytä tullissa jonottamiseen, leikkikää vakikka lapsenne tai lastenlapsenne kanssa se aika.
Anonyymi: heppu 2.5.2012 9:32

Anonyymi
[quote]Eräs henkilöautolla ajava oli todella käärmeissään asiasta, koska hänen työnantajalta velkomat kilometrikorvaukset vääristyvät huomattavasti työtovereihin verrattuna.



Kilometrit matkakorvauksiin kannattaa ottaa netistä jollain reittihaulla. Näin ne eivät riipu auton toiminnasta, ja jos samalla reissulla poikkeaa omille asioille niin ei tarvitse miettiä paljonko trippimittarin lukemasta pitää vähentää.

Mutta varsinaiseen asiaan: Dieselauton käyttökuluissa pitää huomioida se, että mahdolliset korjaukset ovat kalliita tekniikan mutkikkuuden vuoksi. On turboa, hiukkasloukkua ja kallista ruiskutussuutinta.
Anonyymi: Bensa palaa 2.5.2012 9:42

Anonyymi
Enimmäkseen pikkurahaa nuo erot siis. Vaan verratkaapas dieselin ja bensakoneen huolto- ja korjauskulua. VArsinkin VAG-autoilla:)
Anonyymi: Arska Vaan 2.5.2012 9:53

Anonyymi
Miksi vertailuun ei oteta E85:tä ja maakaasua käyttäviä henkilöautoja. Esim Golf Multifuel: kulutus bensiinillä 7,1/9,7/5,6 ja E85:lla 9,4/13,0/7,4.
Anonyymi: Hämmästynyt 2.5.2012 9:59

Anonyymi
On diesel Avensis vm.2010 enkä ole koskaan päässyt 4,5 litran kulutukseen.Tuskin kukaan muukaan???
Anonyymi: mr 2.5.2012 10:02

Anonyymi
Esimerkiksi Audin/VW:n moottori on jakohihnalla ja bensakone on ketjukoneinen.

Bensasta ei tule ylimääräisiä huoltokuluja. Dieselistä hajoaa lisäksi vielä suuttimet, EGR-venttiili ja kalliit hehkutulpat.

Ja kaiken lisäksi sitä käyttövoimaveroa ei saa kuoletettua ainakaan alle 150 tkm vuodessa ajoilla.

Hölmö juntti vain uskoo dieselin "säästöön".

Saastuttavat vielä ihmisten keuhkotkin. Siksi esim. USAssa ja Japanissa näillä keuhkojenpilaajilla ei ajella.
Anonyymi: Mutta Hölmölässä höl 2.5.2012 10:20

Anonyymi
Dieselissä ei muuten yleensä ole lainkaan "kengurubensaa" eli sen vääntömomentti lähdössä on bensa-autoa parempi, eikä siinä muuten ole sähköisiä sytytyslaitteitakaan.
Anonyymi: eugen 2.5.2012 10:32

Anonyymi
Noista vertailuista niin osaa sanoa..
Mutta mun oma logiikka kertoo, että jos maksan polttoaineestani (diesel) 0.30?/l vähemmän ja kulutan ajossa sitä 2litraa/100km, säästän bensiini-autoon verrattuna sitä enemmän mitä ajan.
Tosin - kun ajan oikein vähän, säästän siinäkin..
Anonyymi: illu 2.5.2012 10:33

Anonyymi
Kyllä sitä taas yritetään manipuloida kansaa, että dieselauto on edullisempi. Mutta totuus on aivan toinen,perustelkaa miten se voi olla mahdollista, koska Uusi dieselauto on kalliimpi ostaa, kalliimpi huoltaa dieselin ja bensan hinta ero aivan mitätön, käyttövero eli dieselvero dieselautossa melkoinen summa, bensa autossa ei sitä ole joten käyttöveromaksulla ostaa bensiiniä jo moneksi kuukaudeksi bensa-autoon. Kulutus tämänpäivän autoissa käytännössä lähes sama, koska ei dieselauto vie sen vähempää kuin bensa-auto, koska sitä joutuu lämmittämään polttoaine lämmittimellä talvella, voi olla että kulutus on lopuksi enemmän kuin bensa-autossa. Sitten jälleen myynti arvo, esim. 2008 vuosimallin dieselauto joka tuolloin maksoi hetken matkaa yli 30000 euroa 100 000 ajettuna siitä saa vaihdossa uuteen 13000 euroa. Tämä on totuus, automyyjätkin sanovat suoraan että dieselit ei mene kaupaksi, niin niistä ei voi hyvittää sen enempää. Joten näillä laskelmilla tulee Diesel-auto todellakin paljon kalliimmaksi kuin bensiini käyttöinen.


Peugeot 406 Hdi diesel vei kesäisessä matka-ajossa vähän päälle 4 litraa satasella. Talvisessa pätkäajossa kulutus nousi yli 8,5 litraan satasella.

Vaimon nelivetoinen bensakoneinen Toyota RAV4 menee pienemmällä!

Dieselin hyöty tulee vain pitkää matkaa ajaville. Alle 100 km reissuissa kannattamaton.

Mutta autoalan aivopesu toimi ja lampaat ostivat sankoin joukoin dieseleitä mistä nyt ei pääse eroon kuin vakuutuspetoksella.
Anonyymi: Dieselit on ongelmaj 2.5.2012 10:38

Anonyymi
Dieselissä ei muuten yleensä ole lainkaan "kengurubensaa" eli sen vääntömomentti lähdössä on bensa-autoa parempi, eikä siinä muuten ole sähköisiä sytytyslaitteitakaan.


Toyota Priuksen vääntömomentti on vieläkin parempi. Ja ei tule nokisavua pakoputken päästä!
Anonyymi: Hybrid on nykyaikaa 2.5.2012 10:42
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

25.11. Tässä on maailman kaunein tornitalo – katso kuva
25.11. Öljymaiden neuvonpito ei tuonut helpotusta Venäjälle
25.11. Ranska lykkää Mistral-toimituksia Venäjälle
25.11. Ammattiliitoille miljoonien tappiot Talvivaaran riskilainasta
25.11. BlackBerry tarjoaa iPhonesta vaihtaville 550 dollaria
25.11. Digitoday Haittaohjelma huijasi piraatteja
25.11. Salainen öljykokous käynnissä: venäläiset, saudit, meksikolaiset...
25.11. Paluu 1950-luvulle? Coca-Colan ökymaidon mainoskampanja hämmästyttää
25.11. Digitoday Seksikanteen sopinut johtaja palasi Tinderin kimppuun
25.11. Metallin Aalto toppuuttelee ehdokaspuheita
25.11. USA:n talouskasvu yllätti iloisesti
25.11. Alahuhta: Suomalaisten yhtiöiden verot Suomeen
25.11. Helsingin pörssi jatkaa nousuaan EKP-huumassa
25.11. Lähteet: Jättijärjestön johtoon nousemassa Riku Aalto
25.11. Apetit lopettaa Kustavissa ja Turussa
25.11. Lidl jyrättiin – Crocs polki saksalaiset suohon
25.11. Digitoday Chrome karsii lisäkkeitä – Koskee MTV:n Katsomoa
25.11. Ilmansaasteet maksoivat Euroopalle yhden Suomen verran
25.11. Matti Alahuhta valittiin EK:n puheenjohtajaksi
25.11. Lauri Lyly jättämässä eduskuntavaalit väliin
25.11. Soklin kaivosradan voi rahoittaa puoliksi valtio
25.11. Rupla rokottaa Venäjän eliittiä kotien kautta
25.11. Tässä halpa öljy tuntuu – säästö satoja euroja
25.11. Suomen piti kasvaa 0,2 %, supistuukin saman verran
25.11. Ekonomisti: Piilotyöttömyys kasvaa
25.11. Aktian Rantala leikkaisi 4–5 miljardilla menoja
25.11. Suomi on houkutteleva kaivosmaa, mutta missä ovat rahat?
25.11. Neuvottelut uudesta kattojärjestöstä jatkuvat tammikuussa
25.11. VR:n kilpailija aloittaa ensi vuonna
25.11. Digitoday Suomen tietotekniikka on 8:nneksi parasta maailmassa
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki10/20142014
TOYOTA111510661
VOLKSWAGEN92711157
SKODA7478471
FORD6266512
VOLVO6236582
KIA6035384
MERCEDES-BENZ6024699
NISSAN5705647
BMW4004230
AUDI3765390
   
malli10/20142014
VOLKSWAGEN GOLF4625221
SKODA OCTAVIA4545183
TOYOTA AURIS4483169
NISSAN QASHQAI2963627
KIA RIO2942016
TOYOTA AVENSIS2332204
FORD FIESTA2241972
TOYOTA YARIS2112389
MERCEDES-BENZ A-SARJA208920
VOLVO V401581504

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy