Kirjaudu ▼
 

Alle sadan gramman Hyundai

Harry Kuurio
Alle sadan gramman Hyundai
Uusittu Hyundai i30 kulkisi ainakin teoriassa hyvin säästeliäästi: sen pikkudieselin hiilidioksidipäästöt jäävät tehtaan ilmoituksen mukaan 97 grammaan kilometriltä. Todelliset kulutuslukemat ovat sitten jotain muuta.
29.4.2012 06:09
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Korealainen Huyndai i30 on saanut malliuudistuksessa raikkaamman ilmeen ja hivenen aiempaa tyylikkäämmän sisustuksen. Yhtiölle tämä kokoluokka on eurooppalaisessa markkinaosuustaistossa erittäin tärkeä.

Ilta-Sanomien koeajajien mielestä auton ajettavuus on hyvällä tolalla: suuntavakavuudessa ei ole moitittavaa ja jousituskin toimii arkiajossa mukavasti.

1,6-litrainen sitkeä turbodiesel on säästäväisen kuskin toivemoottori, ainakin teoriassa. CO2-päästöt jäävät 97 grammaan kilometriltä. Tämä siis silloin, jos kulutus pysyisi valmistajan ilmoittamassa 3,7 litrassa sadalla kilometrillä.

Koeajossa auton kulutus nousi 5,4 litraan, mihin osasyynä tietysti ovat kitkarenkaat ja kevättalvinen ajokeli.

Säästäväisyyden tavoittelu tuntuu kaupunkiajossa. Hyundain 6-vaihteisen manuaalilaatikon välitykset vaikuttivat koeajajien mielestä hivenen liian pitkiltä. Auto jyristääkin helposti matalilla kierroksilla.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Äänimaisemaa hallitsee moottoritienopeuksissa selvästi kuuluva rengasmelu.

Varustelu on kohtalainen, mutta kalliimmassa Comfort-varustetasossakin joitain vakionopeussäätimen kaltaisia pikkuherkkuja joutuu ostamaan lisävarusteina. Kuljettajan istuinsäädöt voisivat olla monipuolisemmat.

Tavaratila on tässä 5-ovisessa mallissa pienenpuoleinen. Myöhemmin tänä vuonna markkinoille tuleva farmarikori sopinee perhekäyttöön paremmin. Kokonaisuutena i30 on koeajajien mielestä toimiva, varsin laadukkaasti koottu perusauto.

Hyundai i30 1,6 CRDi 6MT Comfort

Hinta: 21990 euroa
Teho: 128 hv, vääntö 260 Nm
Kulutus: tehtaan ilm. 3,7 l /100 km
CO2: 97 g/km
Tavaratila: 378 l

29.4.2012 06:09
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Hyundai

Kommentit (52)

Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Se on yksi sama mikä co2 päästöt ovat oikeasti. Tärkeintä on saada teoreettiset päästöt alas, jotta saa verot alas
Anonyymi: dsffds 29.4.2012 6:49

Anonyymi
tuonhan voi ottaa kauppaan mukaan.
Anonyymi: kevyt on 29.4.2012 6:51

Anonyymi
"Todelliset kulutuslukemat ovat sitten jotain muuta."
-Todelliset lukemat riippuvat täysin kuljettajan ajotyylistä: jos tehoa revitään irti jatkuvasti, ajetaan hakien suuria nopeuksia eikä ennakoida liikenteessä - ovat kulutuslukemat todella jotain muuta kuin nimellinen EU-kulutus.

Pyrkimällä ennakoimaan liikennetilanteita, keskittymällä pitämään hyvän keskinopeuden huippunopeuden sijasta, ajamalla tasaisesti ja kiihdyttämälällä reippaasti tavoitenopeuteen, pitämällä rengaspaineet kunnossa yms. voi päästä helpostikin ilmoitettuihin lukemiin.

Suurimassaisilla autoilla on kyseessä isommat liike-energiat ja sen vuoksi nämä seikat vain korostuvat: kokematon kuljettaja voi kokea vaikeaksi saavuttaa kokeneen EU-testikuljettajan arvoja.
Anonyymi: Bottivarmistus 29.4.2012 6:54

Anonyymi
Litrat per 100 km kiinnostaa. CO2 tuottaa pierre skelevät lehmätkin.
Anonyymi: Nimetön 29.4.2012 7:02

Anonyymi
"Tavaratila on tässä 5-ovisessa mallissa pienenpuoleinen."

kuitenkaan EI aivan täydellinen?

LUEN MAINOKSIA-
SIIS OLEN OLEMASSA.
Anonyymi: Nimetön 29.4.2012 7:42

Anonyymi
Jos olisi töitä kataisen ja niinistön suomessa, niin farkku menisi tilaukseen syksyllä. Eipähän harmita nyt autoveron, eikä muidenkaan verojen maksu kelan työmarkkinatuella eläessä.
Anonyymi: Apina 29.4.2012 7:43

Anonyymi
Hyundai auto?
Milloin näitä on ruvettu autoiksi kutsumaan saippuakippo on sen oikea termi.
Anonyymi: He he he 29.4.2012 7:46

Anonyymi
Enpä usko että on yhtäkään autoa jossa se todellisuus olisi ilmoitettua vaan aina siihen pitää se 1-2 litraa laittaa lisää, joka alkaa olla aika paljon kun kohta on jo autoja jotka ei kuluta kun sen 1-2 litraa satasella!!!
Priuksellakin pääsee alle 4 litran (kokeiltu on), mutta jonoja syntyy ;) Normikulutus on alle ja päälle 5 litraa, tosin jos ajaa sen 15-20 tkm vuodessa, niin puolessa vuodessa bensaan meni sellasen normaalin perhedieselin DIESEL-veron verran rahaa (tai mikä se vero nyt onkaan nimeltään?)
Nykyhinnoilla voi Dieseliä suositella vain yli 40 tkm vuodessa ajaville, ja niitä on aika harvassa!
Anonyymi: Nimetön 29.4.2012 7:46

Anonyymi
97g 22000 euroa....
Anonyymi: Johnson 29.4.2012 8:07

Anonyymi
Kyllä autoilla juuri ja juuri pääsee normikulutukseen ja sellainenhan sen lukeman pitää ollakin. Siihen on mahdollista päästä jos haluaa.
Nyt näissä testeissä märkorvakuljettajanalut polkee autoja kuin tulpatonta mopoa. Etenkin pienten normikulutusten päälle sitten tulee paljon ekstraa. Esim. Autopiltin testaaja sai yrittäessään BMW 320 ede:n kulkemaan talvioloissakin 3,6 maantiellä litralla, mutta HS testaajalla (joka ylisti suorituskykyä, lieneekö ollut talla pohjassa koko ajan) paloi yli 5 litraa.
Autojen yhä pienenevät kulutukset on kauhuskenaario Suomen valtion "Maailman Parhaalle Autoverolle", joka vihreässä kaksinaismoraalissaan on pelastivinaan mualimaa mutta oikeasti tekee kaikkensa vain rahastaakseen perheellisiä työssäkäyviä heteroita ja palvelee lobbarien etuja.
Anonyymi: Keräämme tieliikente 29.4.2012 8:20
Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

15:42 Cityvarasto listautui Privanetiin
15:40 Uudet autot kolaritestissä – näin ne pärjäsivät
15:20 Suurpankki julkisti suosikkinsa – joukossa yksi osake Suomesta
15:06 Venäjä ja Kiina puuhaavat laajarunkoista matkustajakonetta
14:52 Winterkorn saamassa jatkokauden Volkswagenin johdossa
14:17 Ruotsi porskuttaa – ihmiset vaurastuvat
14:17 Helsingin pörssi heiluu noususta laskuun ja takaisin
14:10 Täällä maksettiin parhaat S-bonukset
14:10 Digitoday Nähdäänkö tänään puhelimen ensimmäinen 4K-näyttö?
13:52 "Luottoluokittajat liian toiveikkaita Suomen näkymistä"
13:46 Työttömyys helpotti – nollatuntisopimus yleistyi
13:25 Talo Torreviejassa? Rikostutkinta löysi Putin-mafia-linkin
12:56 Digitoday Uusien iPhonejen akunkesto arveluttaa
12:27 Trainers' Housen saneeraukselle sinetti – Sarasvuo menettää yli kolme miljoonaa
12:08 Maailmankauppa halvaantui kuin Suomi – "Tuli vähän puskista"
11:54 Lidl kasvaa ja laajentaa – tulos kuitenkin notkahti
11:48 Järjestö: Valtionyhtiöt hyödynsivät porsaanreiät
11:31 SOK aloittaa yt-neuvottelut – vähentää enintään 25
11:24 Ensin metsät, nyt Tilhill – UPM myy
11:04 Digitoday Supercellin omistajalla kultainen kosketus? Ajoi tytäryhtiönsä osakekurssin 50 % nousuun
10:28 Miten Suomella menee? Katso suora lähetys
10:00 Nordea: Suomi tuskin kasvaa edes vuonna 2017
09:53 Obama: Tarvitsemme nopeasti lisää jäänmurtajia
09:28 Kolumni Kriisitietoisuus lamaannuttaa Suomea
08:50 Digitoday Google: Miksi autostanne puuttuvat tuulilasinpyyhkimet?
08:41 New Yorkin heiluri jäi ala-asentoon: "Tämä muistuttaa vuosista 2008–2009"
07:52 Digitoday 225 000 Apple-tiliä varastettu – uhrien laskuun tehdään vääriä ostoksia
07:43 Yle: Nopeusvalvontaan lisää kalustoa – tänä vuonna jo 271 000 sakkoa
07:05 Neljä outoa seikkaa taantumauutisesta
06:05 Mikä mättää alle 40-vuotiailla? "Epäilyttää, että pelkät flunssat selittäisivät"
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20152015
TOYOTA10527767
VOLKSWAGEN9369053
SKODA7166934
FORD6965810
KIA6704553
OPEL5223674
NISSAN5175145
AUDI3793904
VOLVO3735032
BMW3663489
   
malli8/20152015
SKODA OCTAVIA4654315
TOYOTA YARIS3552208
VOLKSWAGEN GOLF3323781
VOLKSWAGEN PASSAT3232557
TOYOTA AVENSIS3121837
NISSAN QASHQAI3083040
KIA RIO2831657
FORD FIESTA2331701
TOYOTA AURIS2232028
FORD MONDEO1941473

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy