Kirjaudu ▼
 

Alle sadan gramman Hyundai

Harry Kuurio
Alle sadan gramman Hyundai
Uusittu Hyundai i30 kulkisi ainakin teoriassa hyvin säästeliäästi: sen pikkudieselin hiilidioksidipäästöt jäävät tehtaan ilmoituksen mukaan 97 grammaan kilometriltä. Todelliset kulutuslukemat ovat sitten jotain muuta.
29.4.2012 06:09
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Korealainen Huyndai i30 on saanut malliuudistuksessa raikkaamman ilmeen ja hivenen aiempaa tyylikkäämmän sisustuksen. Yhtiölle tämä kokoluokka on eurooppalaisessa markkinaosuustaistossa erittäin tärkeä.

Ilta-Sanomien koeajajien mielestä auton ajettavuus on hyvällä tolalla: suuntavakavuudessa ei ole moitittavaa ja jousituskin toimii arkiajossa mukavasti.

1,6-litrainen sitkeä turbodiesel on säästäväisen kuskin toivemoottori, ainakin teoriassa. CO2-päästöt jäävät 97 grammaan kilometriltä. Tämä siis silloin, jos kulutus pysyisi valmistajan ilmoittamassa 3,7 litrassa sadalla kilometrillä.

Koeajossa auton kulutus nousi 5,4 litraan, mihin osasyynä tietysti ovat kitkarenkaat ja kevättalvinen ajokeli.

Säästäväisyyden tavoittelu tuntuu kaupunkiajossa. Hyundain 6-vaihteisen manuaalilaatikon välitykset vaikuttivat koeajajien mielestä hivenen liian pitkiltä. Auto jyristääkin helposti matalilla kierroksilla.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Äänimaisemaa hallitsee moottoritienopeuksissa selvästi kuuluva rengasmelu.

Varustelu on kohtalainen, mutta kalliimmassa Comfort-varustetasossakin joitain vakionopeussäätimen kaltaisia pikkuherkkuja joutuu ostamaan lisävarusteina. Kuljettajan istuinsäädöt voisivat olla monipuolisemmat.

Tavaratila on tässä 5-ovisessa mallissa pienenpuoleinen. Myöhemmin tänä vuonna markkinoille tuleva farmarikori sopinee perhekäyttöön paremmin. Kokonaisuutena i30 on koeajajien mielestä toimiva, varsin laadukkaasti koottu perusauto.

Hyundai i30 1,6 CRDi 6MT Comfort

Hinta: 21990 euroa
Teho: 128 hv, vääntö 260 Nm
Kulutus: tehtaan ilm. 3,7 l /100 km
CO2: 97 g/km
Tavaratila: 378 l

29.4.2012 06:09
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Hyundai

Kommentit (52)

Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Se on yksi sama mikä co2 päästöt ovat oikeasti. Tärkeintä on saada teoreettiset päästöt alas, jotta saa verot alas
Anonyymi: dsffds 29.4.2012 6:49

Anonyymi
tuonhan voi ottaa kauppaan mukaan.
Anonyymi: kevyt on 29.4.2012 6:51

Anonyymi
"Todelliset kulutuslukemat ovat sitten jotain muuta."
-Todelliset lukemat riippuvat täysin kuljettajan ajotyylistä: jos tehoa revitään irti jatkuvasti, ajetaan hakien suuria nopeuksia eikä ennakoida liikenteessä - ovat kulutuslukemat todella jotain muuta kuin nimellinen EU-kulutus.

Pyrkimällä ennakoimaan liikennetilanteita, keskittymällä pitämään hyvän keskinopeuden huippunopeuden sijasta, ajamalla tasaisesti ja kiihdyttämälällä reippaasti tavoitenopeuteen, pitämällä rengaspaineet kunnossa yms. voi päästä helpostikin ilmoitettuihin lukemiin.

Suurimassaisilla autoilla on kyseessä isommat liike-energiat ja sen vuoksi nämä seikat vain korostuvat: kokematon kuljettaja voi kokea vaikeaksi saavuttaa kokeneen EU-testikuljettajan arvoja.
Anonyymi: Bottivarmistus 29.4.2012 6:54

Anonyymi
Litrat per 100 km kiinnostaa. CO2 tuottaa pierre skelevät lehmätkin.
Anonyymi: Nimetön 29.4.2012 7:02

Anonyymi
"Tavaratila on tässä 5-ovisessa mallissa pienenpuoleinen."

kuitenkaan EI aivan täydellinen?

LUEN MAINOKSIA-
SIIS OLEN OLEMASSA.
Anonyymi: Nimetön 29.4.2012 7:42

Anonyymi
Jos olisi töitä kataisen ja niinistön suomessa, niin farkku menisi tilaukseen syksyllä. Eipähän harmita nyt autoveron, eikä muidenkaan verojen maksu kelan työmarkkinatuella eläessä.
Anonyymi: Apina 29.4.2012 7:43

Anonyymi
Hyundai auto?
Milloin näitä on ruvettu autoiksi kutsumaan saippuakippo on sen oikea termi.
Anonyymi: He he he 29.4.2012 7:46

Anonyymi
Enpä usko että on yhtäkään autoa jossa se todellisuus olisi ilmoitettua vaan aina siihen pitää se 1-2 litraa laittaa lisää, joka alkaa olla aika paljon kun kohta on jo autoja jotka ei kuluta kun sen 1-2 litraa satasella!!!
Priuksellakin pääsee alle 4 litran (kokeiltu on), mutta jonoja syntyy ;) Normikulutus on alle ja päälle 5 litraa, tosin jos ajaa sen 15-20 tkm vuodessa, niin puolessa vuodessa bensaan meni sellasen normaalin perhedieselin DIESEL-veron verran rahaa (tai mikä se vero nyt onkaan nimeltään?)
Nykyhinnoilla voi Dieseliä suositella vain yli 40 tkm vuodessa ajaville, ja niitä on aika harvassa!
Anonyymi: Nimetön 29.4.2012 7:46

Anonyymi
97g 22000 euroa....
Anonyymi: Johnson 29.4.2012 8:07

Anonyymi
Kyllä autoilla juuri ja juuri pääsee normikulutukseen ja sellainenhan sen lukeman pitää ollakin. Siihen on mahdollista päästä jos haluaa.
Nyt näissä testeissä märkorvakuljettajanalut polkee autoja kuin tulpatonta mopoa. Etenkin pienten normikulutusten päälle sitten tulee paljon ekstraa. Esim. Autopiltin testaaja sai yrittäessään BMW 320 ede:n kulkemaan talvioloissakin 3,6 maantiellä litralla, mutta HS testaajalla (joka ylisti suorituskykyä, lieneekö ollut talla pohjassa koko ajan) paloi yli 5 litraa.
Autojen yhä pienenevät kulutukset on kauhuskenaario Suomen valtion "Maailman Parhaalle Autoverolle", joka vihreässä kaksinaismoraalissaan on pelastivinaan mualimaa mutta oikeasti tekee kaikkensa vain rahastaakseen perheellisiä työssäkäyviä heteroita ja palvelee lobbarien etuja.
Anonyymi: Keräämme tieliikente 29.4.2012 8:20
Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

19:22 Toyotalla 400 000 auton takaisinkutsu palovaaran takia
18:41 "Jos Suomi olisi yritys, se kaipaisi täyskäännöstä"
17:56 Kiinan yllätys kannustaa riskeihin
17:24 Selvästi halvempaa bensaa? Moottorikikka voi halventua tuhansilla
16:19 Draghin puhe sysäsi euron laskuun
16:17 Eduskunnasta +30 000 euroa tuloihin
15:50 Pörssissä hulinat Kiinan koronlaskun jälkeen – Kone ennätyskorkealle
15:38 Haastattelu Mitä yhteistä on pankkiireilla ja rekkakuskeilla?
15:26 Öljyn hinta kääntyi nousuun Kiinan laskettuja korkoja
15:01 Kiinalta iso liike: Korkoja laskettiin
14:02 Ilta-Sanomat Ukraina: Venäjältä ammuttiin rajan yli tykkitulta
12:58 Digitoday Kännyköille uusi lasi – joka viides hajosi yhtiön omissa testeissä
12:34 "Johto on vieraantunut työntekijöiden todellisuudesta"
12:32 Yle: Metsäyhtiöiden kartelli käräjäoikeuteen
12:09 Tätä välittäjät manaavat: Ruotsalaiset joutuvat lyhentämään asuntolainaa
11:58 Venäjä harkitsee öljyntuotannon leikkaamista
11:51 Draghi: EKP:n pitää nostaa nopeasti inflaatiota
11:45 "Miksi valtio ajaa Talvivaaraa konkurssiin juuri nyt?"
10:43 Lihavuus maksaa enemmän kuin ilmastonmuutos
10:42 Digitoday Suomesta terveisiä: Tämä aukko vaarantaa miljoonat verkkosivut
10:41 Mersu vannoo: ratti ja jarru eivät lähde autoista
10:39 Digitoday Jolla saavutti tavoitteensa 270-prosenttisesti
10:32 Ruotsalaisfirma ostaa salolaisen Ledilin
09:27 Itella haluaa siivun venäläisen verkkokaupan kasvusta
09:17 HS: Keskustan kannatus loikkasi
08:41 Pessimismin ja pelon voitto
08:28 Obaman maahanmuuttohanke eteni – teknoyhtiöt pettyivät
07:44 Lehdet: Perumattomista terveyskeskusajoista jättikulut
06:01 Vertailu Tuoko bonus onnen? Nyt tarkkana, autoilija
20.11. Monella öljykentällä kipuraja on käsillä
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki10/20142014
TOYOTA111510661
VOLKSWAGEN92711157
SKODA7478471
FORD6266512
VOLVO6236582
KIA6035384
MERCEDES-BENZ6024699
NISSAN5705647
BMW4004230
AUDI3765390
   
malli10/20142014
VOLKSWAGEN GOLF4625221
SKODA OCTAVIA4545183
TOYOTA AURIS4483169
NISSAN QASHQAI2963627
KIA RIO2942016
TOYOTA AVENSIS2332204
FORD FIESTA2241972
TOYOTA YARIS2112389
MERCEDES-BENZ A-SARJA208920
VOLVO V401581504

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy