Kirjaudu ▼
 

Alle sadan gramman Hyundai

Harry Kuurio
Alle sadan gramman Hyundai
Uusittu Hyundai i30 kulkisi ainakin teoriassa hyvin säästeliäästi: sen pikkudieselin hiilidioksidipäästöt jäävät tehtaan ilmoituksen mukaan 97 grammaan kilometriltä. Todelliset kulutuslukemat ovat sitten jotain muuta.
29.4.2012 06:09
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Korealainen Huyndai i30 on saanut malliuudistuksessa raikkaamman ilmeen ja hivenen aiempaa tyylikkäämmän sisustuksen. Yhtiölle tämä kokoluokka on eurooppalaisessa markkinaosuustaistossa erittäin tärkeä.

Ilta-Sanomien koeajajien mielestä auton ajettavuus on hyvällä tolalla: suuntavakavuudessa ei ole moitittavaa ja jousituskin toimii arkiajossa mukavasti.

1,6-litrainen sitkeä turbodiesel on säästäväisen kuskin toivemoottori, ainakin teoriassa. CO2-päästöt jäävät 97 grammaan kilometriltä. Tämä siis silloin, jos kulutus pysyisi valmistajan ilmoittamassa 3,7 litrassa sadalla kilometrillä.

Koeajossa auton kulutus nousi 5,4 litraan, mihin osasyynä tietysti ovat kitkarenkaat ja kevättalvinen ajokeli.

Säästäväisyyden tavoittelu tuntuu kaupunkiajossa. Hyundain 6-vaihteisen manuaalilaatikon välitykset vaikuttivat koeajajien mielestä hivenen liian pitkiltä. Auto jyristääkin helposti matalilla kierroksilla.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Äänimaisemaa hallitsee moottoritienopeuksissa selvästi kuuluva rengasmelu.

Varustelu on kohtalainen, mutta kalliimmassa Comfort-varustetasossakin joitain vakionopeussäätimen kaltaisia pikkuherkkuja joutuu ostamaan lisävarusteina. Kuljettajan istuinsäädöt voisivat olla monipuolisemmat.

Tavaratila on tässä 5-ovisessa mallissa pienenpuoleinen. Myöhemmin tänä vuonna markkinoille tuleva farmarikori sopinee perhekäyttöön paremmin. Kokonaisuutena i30 on koeajajien mielestä toimiva, varsin laadukkaasti koottu perusauto.

Hyundai i30 1,6 CRDi 6MT Comfort

Hinta: 21990 euroa
Teho: 128 hv, vääntö 260 Nm
Kulutus: tehtaan ilm. 3,7 l /100 km
CO2: 97 g/km
Tavaratila: 378 l

29.4.2012 06:09
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Hyundai

Kommentit (52)


Anonyymi
Edelleen Suomi tekisi suuren palvelun tieliikenne päästöilleen oikeasti alentamalla autojen verotusta. Suomen autojen keski-ikä kun alkaa olemaan jo varmaan 22v...
Se on aivan liikaa. Uusissa autoissa on huomattavasti parempaa moottori tekniikkaa kuin vanhoissa 90-luvun autoissa. Toki joku voi tykätä vanhasta enemmän kuin uudesta. Oma veikkaus on kuitenkin että monet jättävät uuden audon ostamatta ihan kalleuden vuoksi. Vero on kuitenkin useampi tonni ja jo tonnin alennus on monelle paljon.

Taitavat kuitenkin kaikessa viisaudessaan nostaa vaan veroja ja näin saadaan pidettyä paljon kuluttavat autot liikenteessä samalla nostaen polttoainevoeroa. Miksi suomalaiset ei oikeasti rupea vaatimaan näitten järjettömien päätösten tekoa? Mikä siinä on että Suomalainen nöyrästi tottelee selkeästi epäpäteviä päättäjiä.

Toinen mikä ihmetyttää niin samat jo huonoksi todetut päättäjät istuvat joka kerta siellä eduskunnassa vaalien jälkeen. Sitten Suomalainen valittellee kun huonoja päätöksiä tekevät, mitäs äänesti uudelleen.
Anonyymi: Mikä siinä on kun jä 29.4.2012 9:58

Anonyymi
Jos haluttaisiin päästöt alas olisi siihen vain yksi tie. Julkisenliikenteen kehittäminen, yhteiskunnan kehittäminen kokonaisuudessaan suuntaan missä työajat, liikenne, kuluttaminen laitettaisiin balanssiin keskenään. Auto jonka sisällä on kymmenen ihmistä tuottaa huomattavasti vähemmän päästöjä yhtä ihmistä kohden mitä uusi auto jossa vain yksi ihmisen.


Toinen mitä kannattaa myös tehdä on kimppakyydit. Eli jos sattuu työkaverit asumaan lähellä niin ottaa kyytiin kaverit ja mennee samalla kyydillä töihin. Omassa kaupungissani julkinen liikenne on niin surkea että siinä ei viihdy kukaan. Kalusto on mitä on ja vuorot on erittäin huonot samalla myös lippu on aivan järjettömän kallis. Asun kuitenkin noin 100 000 ihmisen kaupungissa ja täällä on huonosti järjestetty julkinenliikenne.
Anonyymi: Julkinenliikenne on 29.4.2012 10:00

Anonyymi
"Jos haluttaisiin päästöt alas olisi siihen vain yksi tie. Julkisenliikenteen kehittäminen, yhteiskunnan kehittäminen kokonaisuudessaan suuntaan missä työajat, liikenne, kuluttaminen laitettaisiin balanssiin keskenään. Auto jonka sisällä on kymmenen ihmistä tuottaa huomattavasti vähemmän päästöjä yhtä ihmistä kohden mitä uusi auto jossa vain yksi ihmisen.?"
Nythän vasta vitsin heitit. Bussien kulutus on kymmen kertainen verraattuna henkilöautoihin kun ottaa vielä huomioon niiden jatkuvan pysähtelyn pysäkeillä. Niillä ajellaan hyvin paljon tyhillään kun ne menevät päättäreille ja ruuhkaa vastavirtaan pois keskuksesta aamulla, taikka sitten iltapäivällä taas hakemaan työläisiä. Bussireitit eivät ole suinkaan optimaalisia kuin murto-osalle matkustajista, jolloin ne kuljettavat matkustajia jokapäiväisillä kaupunkikierroksilla miljoonia turhia matkustuskilometrejä.
Jos olisi puolueeton tutkimus asiasta, niin se päätyisi mahdollisimman pienkulutukselliseen kansanautoon, jolla pääsi jokainen tarvitsemansa matkan suorintmahdollista tietä. Tämän kertoo jo se, että bussilipun hinnalla tulee paljon edullisemmaksi ajaa omalla autolla Espoosta Hesaan ja jää vielä hyvin varaa pysäköintiin.
Älä elä virhellisen tiedon varassa!
Anonyymi: Näin on 29.4.2012 10:06

Anonyymi
Vaikka päästöt olisivat nolla niin kyllä suomalainen aina tulee maksamaan autoilusta kovan hinnan,siitä valtio pitää huolen.
Anonyymi: repa 29.4.2012 10:08

Anonyymi
Vaikka päästöt olisivat nolla niin kyllä suomalainen aina tulee maksamaan autoilusta kovan hinnan,siitä valtio pitää huolen.


Kyllä! Juuri noin.

Jos auto kulkisi vedellä, niin valtio keksii "nelipyörä-veron", eli vuosittainen vähintään 300euron maksu siitä, että käyttää teitä ylipäänsä.

Tienkäyttö-maksu kaikille, myös pyöräilijöille, rullatuoleille, ... vähintään 200euroa vuodessa. Veromerkit jokaiseen kulkuneuvoon. Verovapaus alle 12vuotiaille. Noilla alkuun siis.
Anonyymi: me ollaan valtio -se 29.4.2012 10:53

Anonyymi
Kumpaan laitat 22k, huihaihin vai nokian osakkeisiin?
Anonyymi: Nimetön 29.4.2012 10:56

Anonyymi
vaimolla I30 1,4 bensakoneella. Ajotieturi näyttää 8,5 litran keskilukemia. Eli on aika kaukana siitä mitä luvataan.
Anonyymi: mersumies 29.4.2012 11:09

Anonyymi
Kumpaan laitat 22k, huihaihin vai nokian osakkeisiin?


Huihaihin, ei laske arvo parissa vuodessa niin paljon kuin noksun osakkeessa.
Anonyymi: Huihai 29.4.2012 12:03

Anonyymi
Vaikka päästöt olisivat nolla niin kyllä suomalainen aina tulee maksamaan autoilusta kovan hinnan,siitä valtio pitää huolen.


Jos olisi sähköauto niin palkkaisin halpatyövoimaa polkemaan generaattorista verotonta sähköä.
Anonyymi: Zap 29.4.2012 12:09

Anonyymi
Kumpaan laitat 22k, huihaihin vai nokian osakkeisiin?

Huihaihin, ei laske arvo parissa vuodessa niin paljon kuin noksun osakkeessa.

En kumpaankaan.
Anonyymi: Kuvankaunis caarina- 29.4.2012 12:09
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

21:35 Venäläiset anovat: Tesla, tuo autojasi tänne
20:52 Digitoday USA vastaan Japani: Jättiläisrobotit ottavat toisistaan mittaa
20:34 Kreikka haluaa jatkaa vanhan esityksen pohjalta
19:46 Euroryhmän kokouksen tulokset laihoja – pörssit laskivat
19:17 Fiva alkaa kerätä tietoa rahoitusalan miljoonakerhosta
19:03 Jollan Saarnio: Ei ole ihan reilua, että meitä verrataan Nokiaan
18:57 HS: Venäläinen yritysjohtaja esiintyi Migritin sijoittajana
18:51 Ennätyslukemista tultiin alas – maksuhäiriöisiä yhä enemmän kuin viime vuonna
18:31 Kuinka kauan kreikkalaiset kestävät? "Kun kaupasta loppuu tavara..."
18:19 Raportti: Ilmastonmuutoksen torjuminen kasvattaa taloutta
17:55 Digitoday Windows 10 – joka ei koskaan valmistu – valmistuu "tällä viikolla"
16:49 Kreikka tuli kokoukseen tyhjin käsin
16:39 Kotipizzan myynti kasvoi reippaasti
16:28 Lehti pani peliyhtiöt järjestykseen – listalla kaksi suomalaista
16:08 Professori kummeksuu Migrit-salaamista – TEM selvittää toivetta
15:52 Digitoday Nordean tunnuksia urkittiin taas: Odotatko puhelinsoittoa huijarilta?
15:15 Kreikka ja Kiina painavat osakkeita – Kone kärsii
15:11 Näin suomalainen haluaa rikastua – 0,000000065 prosentin todennäköisyys onnistua
15:07 Sipilä: Jatko riippuu siitä, mitä Kreikka illalla ehdottaa
14:31 Gazprom: Kreikka maksoi ajallaan
14:00 Digitoday Jollan puhelimet uuteen yhtiöön – toimitusjohtaja vaihtuu
13:55 Lehti: Tällainen on Kreikan ehdotus
13:08 Taksipomo Uberista: "En haluaisi sanoa sitä sanaa ääneen"
12:56 Terveisiä Kiinasta: Kauppa seis jo 745 osakkeella
12:42 EKP: Löysä hätäraha rappeuttaa moraalin
11:42 Euro jatkaa luisuaan Kreikka-kokouksen alla
11:34 Kathimerini: 16 maata päästäisi Kreikan ulos eurosta
11:12 Digitoday Hätäsovellus 112 Suomi -sai odotetun korjauksen – mutta toimiiko se?
11:03 Kotipizzan suurimman omistajan osuus yhtiöstä laski
10:29 Lisää varjopankkeja – komissio edistää kulisseissa
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki6/20152015
VOLKSWAGEN14166924
TOYOTA8235867
SKODA7815409
FORD7104379
NISSAN6264068
VOLVO6024029
AUDI4853138
OPEL4512675
KIA4453276
MERCEDES-BENZ4362730
   
malli5/20152015
VOLKSWAGEN GOLF6452953
SKODA OCTAVIA4643392
NISSAN QASHQAI3942349
TOYOTA YARIS3601564
VOLKSWAGEN PASSAT3321854
FORD FOCUS2471293
FORD FIESTA1881185
SKODA FABIA165679
FORD MONDEO1611122
VOLVO V401591043
1841125

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy