Kirjaudu ▼
 

Alle sadan gramman Hyundai

Harry Kuurio
Alle sadan gramman Hyundai
Uusittu Hyundai i30 kulkisi ainakin teoriassa hyvin säästeliäästi: sen pikkudieselin hiilidioksidipäästöt jäävät tehtaan ilmoituksen mukaan 97 grammaan kilometriltä. Todelliset kulutuslukemat ovat sitten jotain muuta.
29.4.2012 06:09
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Korealainen Huyndai i30 on saanut malliuudistuksessa raikkaamman ilmeen ja hivenen aiempaa tyylikkäämmän sisustuksen. Yhtiölle tämä kokoluokka on eurooppalaisessa markkinaosuustaistossa erittäin tärkeä.

Ilta-Sanomien koeajajien mielestä auton ajettavuus on hyvällä tolalla: suuntavakavuudessa ei ole moitittavaa ja jousituskin toimii arkiajossa mukavasti.

1,6-litrainen sitkeä turbodiesel on säästäväisen kuskin toivemoottori, ainakin teoriassa. CO2-päästöt jäävät 97 grammaan kilometriltä. Tämä siis silloin, jos kulutus pysyisi valmistajan ilmoittamassa 3,7 litrassa sadalla kilometrillä.

Koeajossa auton kulutus nousi 5,4 litraan, mihin osasyynä tietysti ovat kitkarenkaat ja kevättalvinen ajokeli.

Säästäväisyyden tavoittelu tuntuu kaupunkiajossa. Hyundain 6-vaihteisen manuaalilaatikon välitykset vaikuttivat koeajajien mielestä hivenen liian pitkiltä. Auto jyristääkin helposti matalilla kierroksilla.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Äänimaisemaa hallitsee moottoritienopeuksissa selvästi kuuluva rengasmelu.

Varustelu on kohtalainen, mutta kalliimmassa Comfort-varustetasossakin joitain vakionopeussäätimen kaltaisia pikkuherkkuja joutuu ostamaan lisävarusteina. Kuljettajan istuinsäädöt voisivat olla monipuolisemmat.

Tavaratila on tässä 5-ovisessa mallissa pienenpuoleinen. Myöhemmin tänä vuonna markkinoille tuleva farmarikori sopinee perhekäyttöön paremmin. Kokonaisuutena i30 on koeajajien mielestä toimiva, varsin laadukkaasti koottu perusauto.

Hyundai i30 1,6 CRDi 6MT Comfort

Hinta: 21990 euroa
Teho: 128 hv, vääntö 260 Nm
Kulutus: tehtaan ilm. 3,7 l /100 km
CO2: 97 g/km
Tavaratila: 378 l

29.4.2012 06:09
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Hyundai

Kommentit (52)


Anonyymi
Edelleen Suomi tekisi suuren palvelun tieliikenne päästöilleen oikeasti alentamalla autojen verotusta. Suomen autojen keski-ikä kun alkaa olemaan jo varmaan 22v...
Se on aivan liikaa. Uusissa autoissa on huomattavasti parempaa moottori tekniikkaa kuin vanhoissa 90-luvun autoissa. Toki joku voi tykätä vanhasta enemmän kuin uudesta. Oma veikkaus on kuitenkin että monet jättävät uuden audon ostamatta ihan kalleuden vuoksi. Vero on kuitenkin useampi tonni ja jo tonnin alennus on monelle paljon.

Taitavat kuitenkin kaikessa viisaudessaan nostaa vaan veroja ja näin saadaan pidettyä paljon kuluttavat autot liikenteessä samalla nostaen polttoainevoeroa. Miksi suomalaiset ei oikeasti rupea vaatimaan näitten järjettömien päätösten tekoa? Mikä siinä on että Suomalainen nöyrästi tottelee selkeästi epäpäteviä päättäjiä.

Toinen mikä ihmetyttää niin samat jo huonoksi todetut päättäjät istuvat joka kerta siellä eduskunnassa vaalien jälkeen. Sitten Suomalainen valittellee kun huonoja päätöksiä tekevät, mitäs äänesti uudelleen.
Anonyymi: Mikä siinä on kun jä 29.4.2012 9:58

Anonyymi
Jos haluttaisiin päästöt alas olisi siihen vain yksi tie. Julkisenliikenteen kehittäminen, yhteiskunnan kehittäminen kokonaisuudessaan suuntaan missä työajat, liikenne, kuluttaminen laitettaisiin balanssiin keskenään. Auto jonka sisällä on kymmenen ihmistä tuottaa huomattavasti vähemmän päästöjä yhtä ihmistä kohden mitä uusi auto jossa vain yksi ihmisen.


Toinen mitä kannattaa myös tehdä on kimppakyydit. Eli jos sattuu työkaverit asumaan lähellä niin ottaa kyytiin kaverit ja mennee samalla kyydillä töihin. Omassa kaupungissani julkinen liikenne on niin surkea että siinä ei viihdy kukaan. Kalusto on mitä on ja vuorot on erittäin huonot samalla myös lippu on aivan järjettömän kallis. Asun kuitenkin noin 100 000 ihmisen kaupungissa ja täällä on huonosti järjestetty julkinenliikenne.
Anonyymi: Julkinenliikenne on 29.4.2012 10:00

Anonyymi
"Jos haluttaisiin päästöt alas olisi siihen vain yksi tie. Julkisenliikenteen kehittäminen, yhteiskunnan kehittäminen kokonaisuudessaan suuntaan missä työajat, liikenne, kuluttaminen laitettaisiin balanssiin keskenään. Auto jonka sisällä on kymmenen ihmistä tuottaa huomattavasti vähemmän päästöjä yhtä ihmistä kohden mitä uusi auto jossa vain yksi ihmisen.?"
Nythän vasta vitsin heitit. Bussien kulutus on kymmen kertainen verraattuna henkilöautoihin kun ottaa vielä huomioon niiden jatkuvan pysähtelyn pysäkeillä. Niillä ajellaan hyvin paljon tyhillään kun ne menevät päättäreille ja ruuhkaa vastavirtaan pois keskuksesta aamulla, taikka sitten iltapäivällä taas hakemaan työläisiä. Bussireitit eivät ole suinkaan optimaalisia kuin murto-osalle matkustajista, jolloin ne kuljettavat matkustajia jokapäiväisillä kaupunkikierroksilla miljoonia turhia matkustuskilometrejä.
Jos olisi puolueeton tutkimus asiasta, niin se päätyisi mahdollisimman pienkulutukselliseen kansanautoon, jolla pääsi jokainen tarvitsemansa matkan suorintmahdollista tietä. Tämän kertoo jo se, että bussilipun hinnalla tulee paljon edullisemmaksi ajaa omalla autolla Espoosta Hesaan ja jää vielä hyvin varaa pysäköintiin.
Älä elä virhellisen tiedon varassa!
Anonyymi: Näin on 29.4.2012 10:06

Anonyymi
Vaikka päästöt olisivat nolla niin kyllä suomalainen aina tulee maksamaan autoilusta kovan hinnan,siitä valtio pitää huolen.
Anonyymi: repa 29.4.2012 10:08

Anonyymi
Vaikka päästöt olisivat nolla niin kyllä suomalainen aina tulee maksamaan autoilusta kovan hinnan,siitä valtio pitää huolen.


Kyllä! Juuri noin.

Jos auto kulkisi vedellä, niin valtio keksii "nelipyörä-veron", eli vuosittainen vähintään 300euron maksu siitä, että käyttää teitä ylipäänsä.

Tienkäyttö-maksu kaikille, myös pyöräilijöille, rullatuoleille, ... vähintään 200euroa vuodessa. Veromerkit jokaiseen kulkuneuvoon. Verovapaus alle 12vuotiaille. Noilla alkuun siis.
Anonyymi: me ollaan valtio -se 29.4.2012 10:53

Anonyymi
Kumpaan laitat 22k, huihaihin vai nokian osakkeisiin?
Anonyymi: Nimetön 29.4.2012 10:56

Anonyymi
vaimolla I30 1,4 bensakoneella. Ajotieturi näyttää 8,5 litran keskilukemia. Eli on aika kaukana siitä mitä luvataan.
Anonyymi: mersumies 29.4.2012 11:09

Anonyymi
Kumpaan laitat 22k, huihaihin vai nokian osakkeisiin?


Huihaihin, ei laske arvo parissa vuodessa niin paljon kuin noksun osakkeessa.
Anonyymi: Huihai 29.4.2012 12:03

Anonyymi
Vaikka päästöt olisivat nolla niin kyllä suomalainen aina tulee maksamaan autoilusta kovan hinnan,siitä valtio pitää huolen.


Jos olisi sähköauto niin palkkaisin halpatyövoimaa polkemaan generaattorista verotonta sähköä.
Anonyymi: Zap 29.4.2012 12:09

Anonyymi
Kumpaan laitat 22k, huihaihin vai nokian osakkeisiin?

Huihaihin, ei laske arvo parissa vuodessa niin paljon kuin noksun osakkeessa.

En kumpaankaan.
Anonyymi: Kuvankaunis caarina- 29.4.2012 12:09
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

20:17 Elisan käyttäjien piina kestää myöhään yöhön
19:50 Digitoday Näinkö Facebook näkee kasvomme?
19:13 Ennuste: Rakentaminen kasvaa ensi vuonna Suomessa
19:02 Käyttämättömillä mausteilla on valtava hintalappu
18:48 Entä jos Nokian johtaja "kaapataan"?
18:38 Ilta-Sanomat Elisan nettivian syy selvisi – ongelmat jatkuvat edelleen
18:07 DNA:n roaming-liikenne palautui normaaliksi
17:52 Ikävä asuntouutinen USA:sta: myynti kääntyi laskuun
17:21 Tietoturvafirma Nixun anti ylimerkittiin
17:01 Nyt se varmistui: Skagen myi koko Finnair-pottinsa
16:41 Näin kannabis vaikuttaa asuntokauppaan
16:26 USA:n työllisyystilanteesta saatiin yllättäviä tietoja
15:59 Luokittaja: Venäjä voi vajota taantumaan ensi vuonna
15:12 Talvivaaran suurimman velkojan toimitusjohtaja erosi
15:08 Pankki: Norjalaiset taisivat myydä ison palan Finnairia
15:08 Digitoday "Käyttämällä Facebookia 1.1. alkaen hyväksyt päivittyneet ehtomme" – mikä on toisin?
14:59 Pörssi loivassa nousussa, Finnair laskee
14:25 Merkel on umpikujassa Putinin kanssa
14:23 Perustulosta kenttäkoe? Tarvittaisiin 8000 alle keskituloista
14:16 Uutiskommentti Onko Fennovoiman kotimainen omistus vain 36,63 prosenttia?
13:38 Digitoday Näin selvität moniko mainostaja seuraa surffaamistasi – ja estät sen
13:23 Tutkimus: Moni nainen on kotona "niin väsynyt, ettei jaksa mitään"
12:33 Digitoday Teknologiayritysten kauneuskilpailu: Suomalaisilla syytä juhlaan
12:26 EU julkisti 315 miljardin euron investointirahaston
11:37 Al-Naimi puhui: "öljy vakautuu" – ja näin kävi
11:05 Kolumni Yhden virheen Talvivaara
10:55 Palkanlaskijan palkka kasvoi tavallista duunaria enemmän
10:32 Digitoday Sony maksaa ostajille pelikonsolin valheellisista mainoksista
10:15 Kaksi yhtiötä kasvatti Fennovoima-osuuttaan
10:03 Talvivaaran joukkolainan tuottovaatimus jo 2801 prosenttia
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki10/20142014
TOYOTA111510661
VOLKSWAGEN92711157
SKODA7478471
FORD6266512
VOLVO6236582
KIA6035384
MERCEDES-BENZ6024699
NISSAN5705647
BMW4004230
AUDI3765390
   
malli10/20142014
VOLKSWAGEN GOLF4625221
SKODA OCTAVIA4545183
TOYOTA AURIS4483169
NISSAN QASHQAI2963627
KIA RIO2942016
TOYOTA AVENSIS2332204
FORD FIESTA2241972
TOYOTA YARIS2112389
MERCEDES-BENZ A-SARJA208920
VOLVO V401581504

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy