Kirjaudu ▼
 

Alle sadan gramman Hyundai

Harry Kuurio
Alle sadan gramman Hyundai
Uusittu Hyundai i30 kulkisi ainakin teoriassa hyvin säästeliäästi: sen pikkudieselin hiilidioksidipäästöt jäävät tehtaan ilmoituksen mukaan 97 grammaan kilometriltä. Todelliset kulutuslukemat ovat sitten jotain muuta.
29.4.2012 06:09
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Korealainen Huyndai i30 on saanut malliuudistuksessa raikkaamman ilmeen ja hivenen aiempaa tyylikkäämmän sisustuksen. Yhtiölle tämä kokoluokka on eurooppalaisessa markkinaosuustaistossa erittäin tärkeä.

Ilta-Sanomien koeajajien mielestä auton ajettavuus on hyvällä tolalla: suuntavakavuudessa ei ole moitittavaa ja jousituskin toimii arkiajossa mukavasti.

1,6-litrainen sitkeä turbodiesel on säästäväisen kuskin toivemoottori, ainakin teoriassa. CO2-päästöt jäävät 97 grammaan kilometriltä. Tämä siis silloin, jos kulutus pysyisi valmistajan ilmoittamassa 3,7 litrassa sadalla kilometrillä.

Koeajossa auton kulutus nousi 5,4 litraan, mihin osasyynä tietysti ovat kitkarenkaat ja kevättalvinen ajokeli.

Säästäväisyyden tavoittelu tuntuu kaupunkiajossa. Hyundain 6-vaihteisen manuaalilaatikon välitykset vaikuttivat koeajajien mielestä hivenen liian pitkiltä. Auto jyristääkin helposti matalilla kierroksilla.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Äänimaisemaa hallitsee moottoritienopeuksissa selvästi kuuluva rengasmelu.

Varustelu on kohtalainen, mutta kalliimmassa Comfort-varustetasossakin joitain vakionopeussäätimen kaltaisia pikkuherkkuja joutuu ostamaan lisävarusteina. Kuljettajan istuinsäädöt voisivat olla monipuolisemmat.

Tavaratila on tässä 5-ovisessa mallissa pienenpuoleinen. Myöhemmin tänä vuonna markkinoille tuleva farmarikori sopinee perhekäyttöön paremmin. Kokonaisuutena i30 on koeajajien mielestä toimiva, varsin laadukkaasti koottu perusauto.

Hyundai i30 1,6 CRDi 6MT Comfort

Hinta: 21990 euroa
Teho: 128 hv, vääntö 260 Nm
Kulutus: tehtaan ilm. 3,7 l /100 km
CO2: 97 g/km
Tavaratila: 378 l

29.4.2012 06:09
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Hyundai

Kommentit (52)


Anonyymi
Edelleen Suomi tekisi suuren palvelun tieliikenne päästöilleen oikeasti alentamalla autojen verotusta. Suomen autojen keski-ikä kun alkaa olemaan jo varmaan 22v...
Se on aivan liikaa. Uusissa autoissa on huomattavasti parempaa moottori tekniikkaa kuin vanhoissa 90-luvun autoissa. Toki joku voi tykätä vanhasta enemmän kuin uudesta. Oma veikkaus on kuitenkin että monet jättävät uuden audon ostamatta ihan kalleuden vuoksi. Vero on kuitenkin useampi tonni ja jo tonnin alennus on monelle paljon.

Taitavat kuitenkin kaikessa viisaudessaan nostaa vaan veroja ja näin saadaan pidettyä paljon kuluttavat autot liikenteessä samalla nostaen polttoainevoeroa. Miksi suomalaiset ei oikeasti rupea vaatimaan näitten järjettömien päätösten tekoa? Mikä siinä on että Suomalainen nöyrästi tottelee selkeästi epäpäteviä päättäjiä.

Toinen mikä ihmetyttää niin samat jo huonoksi todetut päättäjät istuvat joka kerta siellä eduskunnassa vaalien jälkeen. Sitten Suomalainen valittellee kun huonoja päätöksiä tekevät, mitäs äänesti uudelleen.
Anonyymi: Mikä siinä on kun jä 29.4.2012 9:58

Anonyymi
Jos haluttaisiin päästöt alas olisi siihen vain yksi tie. Julkisenliikenteen kehittäminen, yhteiskunnan kehittäminen kokonaisuudessaan suuntaan missä työajat, liikenne, kuluttaminen laitettaisiin balanssiin keskenään. Auto jonka sisällä on kymmenen ihmistä tuottaa huomattavasti vähemmän päästöjä yhtä ihmistä kohden mitä uusi auto jossa vain yksi ihmisen.


Toinen mitä kannattaa myös tehdä on kimppakyydit. Eli jos sattuu työkaverit asumaan lähellä niin ottaa kyytiin kaverit ja mennee samalla kyydillä töihin. Omassa kaupungissani julkinen liikenne on niin surkea että siinä ei viihdy kukaan. Kalusto on mitä on ja vuorot on erittäin huonot samalla myös lippu on aivan järjettömän kallis. Asun kuitenkin noin 100 000 ihmisen kaupungissa ja täällä on huonosti järjestetty julkinenliikenne.
Anonyymi: Julkinenliikenne on 29.4.2012 10:00

Anonyymi
"Jos haluttaisiin päästöt alas olisi siihen vain yksi tie. Julkisenliikenteen kehittäminen, yhteiskunnan kehittäminen kokonaisuudessaan suuntaan missä työajat, liikenne, kuluttaminen laitettaisiin balanssiin keskenään. Auto jonka sisällä on kymmenen ihmistä tuottaa huomattavasti vähemmän päästöjä yhtä ihmistä kohden mitä uusi auto jossa vain yksi ihmisen.?"
Nythän vasta vitsin heitit. Bussien kulutus on kymmen kertainen verraattuna henkilöautoihin kun ottaa vielä huomioon niiden jatkuvan pysähtelyn pysäkeillä. Niillä ajellaan hyvin paljon tyhillään kun ne menevät päättäreille ja ruuhkaa vastavirtaan pois keskuksesta aamulla, taikka sitten iltapäivällä taas hakemaan työläisiä. Bussireitit eivät ole suinkaan optimaalisia kuin murto-osalle matkustajista, jolloin ne kuljettavat matkustajia jokapäiväisillä kaupunkikierroksilla miljoonia turhia matkustuskilometrejä.
Jos olisi puolueeton tutkimus asiasta, niin se päätyisi mahdollisimman pienkulutukselliseen kansanautoon, jolla pääsi jokainen tarvitsemansa matkan suorintmahdollista tietä. Tämän kertoo jo se, että bussilipun hinnalla tulee paljon edullisemmaksi ajaa omalla autolla Espoosta Hesaan ja jää vielä hyvin varaa pysäköintiin.
Älä elä virhellisen tiedon varassa!
Anonyymi: Näin on 29.4.2012 10:06

Anonyymi
Vaikka päästöt olisivat nolla niin kyllä suomalainen aina tulee maksamaan autoilusta kovan hinnan,siitä valtio pitää huolen.
Anonyymi: repa 29.4.2012 10:08

Anonyymi
Vaikka päästöt olisivat nolla niin kyllä suomalainen aina tulee maksamaan autoilusta kovan hinnan,siitä valtio pitää huolen.


Kyllä! Juuri noin.

Jos auto kulkisi vedellä, niin valtio keksii "nelipyörä-veron", eli vuosittainen vähintään 300euron maksu siitä, että käyttää teitä ylipäänsä.

Tienkäyttö-maksu kaikille, myös pyöräilijöille, rullatuoleille, ... vähintään 200euroa vuodessa. Veromerkit jokaiseen kulkuneuvoon. Verovapaus alle 12vuotiaille. Noilla alkuun siis.
Anonyymi: me ollaan valtio -se 29.4.2012 10:53

Anonyymi
Kumpaan laitat 22k, huihaihin vai nokian osakkeisiin?
Anonyymi: Nimetön 29.4.2012 10:56

Anonyymi
vaimolla I30 1,4 bensakoneella. Ajotieturi näyttää 8,5 litran keskilukemia. Eli on aika kaukana siitä mitä luvataan.
Anonyymi: mersumies 29.4.2012 11:09

Anonyymi
Kumpaan laitat 22k, huihaihin vai nokian osakkeisiin?


Huihaihin, ei laske arvo parissa vuodessa niin paljon kuin noksun osakkeessa.
Anonyymi: Huihai 29.4.2012 12:03

Anonyymi
Vaikka päästöt olisivat nolla niin kyllä suomalainen aina tulee maksamaan autoilusta kovan hinnan,siitä valtio pitää huolen.


Jos olisi sähköauto niin palkkaisin halpatyövoimaa polkemaan generaattorista verotonta sähköä.
Anonyymi: Zap 29.4.2012 12:09

Anonyymi
Kumpaan laitat 22k, huihaihin vai nokian osakkeisiin?

Huihaihin, ei laske arvo parissa vuodessa niin paljon kuin noksun osakkeessa.

En kumpaankaan.
Anonyymi: Kuvankaunis caarina- 29.4.2012 12:09
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

21:32 Venäjä heltyi tiukasta osinkovaatimuksesta
20:50 Taksi- ja bussikyydit samalla maksulla – keksintö leviää Suomen kaupunkeihin
19:59 Biotie poistui tänään Helsingin pörssistä
19:28 Huhu leviää: Deutsche Bankin osake ampaisi
18:41 Italian ongelmapankin roskalainoille löytyi ehkä ostajia
18:26 Kolumbialaiset äänestävät rauhasta – maa odottaa turisteja ja investointeja
17:53 S-ryhmä lähetti oudon laskun – "Kaikkien näkökulmasta hullua"
17:16 Digitoday Hyvästi Rosetta: Tässä luotaimen viimeinen kuva ennen törmäystä
16:28 CGI vähentää 215 työntekijää
16:18 Keskisuomalainen: Jatkamme ostokohteiden katselua, tase on vahva
16:15 Kulutusluottojen määrä kääntyi kasvuun
15:36 Arvio: Pörssi kärsii, jos USA:n presidentinvaalista tulee tiukka
15:05 Digitoday Suomen Microsoftin Windows-pomo vaihtuu
15:02 Pankkihermoilu jatkuu pörssissä
13:06 Turismi tukee Espanjaa – elokuu oli ennätyskuukausi
12:56 Digitoday Merikaapeli alkaa näkyä: Palvelinkeskusjätti avaa Suomeen solmukohdan
11:51 Deutsche Bankin pääjohtaja rauhoitteli henkilökuntaa: Huhut asiakaspaosta perusteettomia
11:40 Keskisuomalainen ostaa Mediatalo ESA:n
11:34 Deutsche Bankin osake syöksyi pohjalukemiin – myös Commerzbank selvässä laskussa
10:56 Päätös tuli: Componentan yrityssaneeraus käynnistyy
10:03 Lindholm MT:ssä: Varusteleka otti mallia Ikeasta
09:47 Digitoday IPhonen salaava viestisovellus: Totuus on hieman toinen
09:34 Sekä vienti että tuonti laskivat selvästi heinäkuussa
09:20 Vakuutusyhtiö pidättelee remonttireiskoja: pieni unohdus voi maksaa tonneja
08:51 Weidmann: Saksa ei kaipaa lisää budjettielvytystä
08:17 Yritysten rekisteröinnit Panamaan romahtaneet tietovuodon jälkeen
07:28 Ilta-Sanomat Lehti: Näin Trumpin firma kiersi Kuuban kauppasaartoa
07:10 Kolumni Joka neljäs olut samasta hanasta
06:26 Digitoday Ei hyvältä näytä: Pohjoismaisten firmojen verkot avoinna hyökkääjille
06:21 Digitoday "Huikea mahdollisuus kasvuun" - F-Secure lupaa kyberturvaa ja yritysostoja
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20162016
VOLKSWAGEN10619100
TOYOTA10158785
FORD8626986
SKODA8127912
OPEL7335162
KIA6065041
NISSAN4865065
MERCEDES-BENZ4833973
AUDI3884156
VOLVO3825013
   
malli8/20162016
SKODA OCTAVIA4603932
VOLKSWAGEN GOLF3803421
OPEL ASTRA3582663
NISSAN QASHQAI2993072
FORD FIESTA2851891
TOYOTA AURIS2732527
KIA RIO2421826
TOYOTA YARIS2122271
VOLKSWAGEN POLO2111420
FORD FOCUS2092531

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy