Kirjaudu ▼
 

Alle sadan gramman Hyundai

Harry Kuurio
Alle sadan gramman Hyundai
Uusittu Hyundai i30 kulkisi ainakin teoriassa hyvin säästeliäästi: sen pikkudieselin hiilidioksidipäästöt jäävät tehtaan ilmoituksen mukaan 97 grammaan kilometriltä. Todelliset kulutuslukemat ovat sitten jotain muuta.
29.4.2012 06:09
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Korealainen Huyndai i30 on saanut malliuudistuksessa raikkaamman ilmeen ja hivenen aiempaa tyylikkäämmän sisustuksen. Yhtiölle tämä kokoluokka on eurooppalaisessa markkinaosuustaistossa erittäin tärkeä.

Ilta-Sanomien koeajajien mielestä auton ajettavuus on hyvällä tolalla: suuntavakavuudessa ei ole moitittavaa ja jousituskin toimii arkiajossa mukavasti.

1,6-litrainen sitkeä turbodiesel on säästäväisen kuskin toivemoottori, ainakin teoriassa. CO2-päästöt jäävät 97 grammaan kilometriltä. Tämä siis silloin, jos kulutus pysyisi valmistajan ilmoittamassa 3,7 litrassa sadalla kilometrillä.

Koeajossa auton kulutus nousi 5,4 litraan, mihin osasyynä tietysti ovat kitkarenkaat ja kevättalvinen ajokeli.

Säästäväisyyden tavoittelu tuntuu kaupunkiajossa. Hyundain 6-vaihteisen manuaalilaatikon välitykset vaikuttivat koeajajien mielestä hivenen liian pitkiltä. Auto jyristääkin helposti matalilla kierroksilla.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Äänimaisemaa hallitsee moottoritienopeuksissa selvästi kuuluva rengasmelu.

Varustelu on kohtalainen, mutta kalliimmassa Comfort-varustetasossakin joitain vakionopeussäätimen kaltaisia pikkuherkkuja joutuu ostamaan lisävarusteina. Kuljettajan istuinsäädöt voisivat olla monipuolisemmat.

Tavaratila on tässä 5-ovisessa mallissa pienenpuoleinen. Myöhemmin tänä vuonna markkinoille tuleva farmarikori sopinee perhekäyttöön paremmin. Kokonaisuutena i30 on koeajajien mielestä toimiva, varsin laadukkaasti koottu perusauto.

Hyundai i30 1,6 CRDi 6MT Comfort

Hinta: 21990 euroa
Teho: 128 hv, vääntö 260 Nm
Kulutus: tehtaan ilm. 3,7 l /100 km
CO2: 97 g/km
Tavaratila: 378 l

29.4.2012 06:09
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Hyundai

Kommentit (52)


Anonyymi
Edelleen Suomi tekisi suuren palvelun tieliikenne päästöilleen oikeasti alentamalla autojen verotusta. Suomen autojen keski-ikä kun alkaa olemaan jo varmaan 22v...
Se on aivan liikaa. Uusissa autoissa on huomattavasti parempaa moottori tekniikkaa kuin vanhoissa 90-luvun autoissa. Toki joku voi tykätä vanhasta enemmän kuin uudesta. Oma veikkaus on kuitenkin että monet jättävät uuden audon ostamatta ihan kalleuden vuoksi. Vero on kuitenkin useampi tonni ja jo tonnin alennus on monelle paljon.

Taitavat kuitenkin kaikessa viisaudessaan nostaa vaan veroja ja näin saadaan pidettyä paljon kuluttavat autot liikenteessä samalla nostaen polttoainevoeroa. Miksi suomalaiset ei oikeasti rupea vaatimaan näitten järjettömien päätösten tekoa? Mikä siinä on että Suomalainen nöyrästi tottelee selkeästi epäpäteviä päättäjiä.

Toinen mikä ihmetyttää niin samat jo huonoksi todetut päättäjät istuvat joka kerta siellä eduskunnassa vaalien jälkeen. Sitten Suomalainen valittellee kun huonoja päätöksiä tekevät, mitäs äänesti uudelleen.
Anonyymi: Mikä siinä on kun jä 29.4.2012 9:58

Anonyymi
Jos haluttaisiin päästöt alas olisi siihen vain yksi tie. Julkisenliikenteen kehittäminen, yhteiskunnan kehittäminen kokonaisuudessaan suuntaan missä työajat, liikenne, kuluttaminen laitettaisiin balanssiin keskenään. Auto jonka sisällä on kymmenen ihmistä tuottaa huomattavasti vähemmän päästöjä yhtä ihmistä kohden mitä uusi auto jossa vain yksi ihmisen.


Toinen mitä kannattaa myös tehdä on kimppakyydit. Eli jos sattuu työkaverit asumaan lähellä niin ottaa kyytiin kaverit ja mennee samalla kyydillä töihin. Omassa kaupungissani julkinen liikenne on niin surkea että siinä ei viihdy kukaan. Kalusto on mitä on ja vuorot on erittäin huonot samalla myös lippu on aivan järjettömän kallis. Asun kuitenkin noin 100 000 ihmisen kaupungissa ja täällä on huonosti järjestetty julkinenliikenne.
Anonyymi: Julkinenliikenne on 29.4.2012 10:00

Anonyymi
"Jos haluttaisiin päästöt alas olisi siihen vain yksi tie. Julkisenliikenteen kehittäminen, yhteiskunnan kehittäminen kokonaisuudessaan suuntaan missä työajat, liikenne, kuluttaminen laitettaisiin balanssiin keskenään. Auto jonka sisällä on kymmenen ihmistä tuottaa huomattavasti vähemmän päästöjä yhtä ihmistä kohden mitä uusi auto jossa vain yksi ihmisen.?"
Nythän vasta vitsin heitit. Bussien kulutus on kymmen kertainen verraattuna henkilöautoihin kun ottaa vielä huomioon niiden jatkuvan pysähtelyn pysäkeillä. Niillä ajellaan hyvin paljon tyhillään kun ne menevät päättäreille ja ruuhkaa vastavirtaan pois keskuksesta aamulla, taikka sitten iltapäivällä taas hakemaan työläisiä. Bussireitit eivät ole suinkaan optimaalisia kuin murto-osalle matkustajista, jolloin ne kuljettavat matkustajia jokapäiväisillä kaupunkikierroksilla miljoonia turhia matkustuskilometrejä.
Jos olisi puolueeton tutkimus asiasta, niin se päätyisi mahdollisimman pienkulutukselliseen kansanautoon, jolla pääsi jokainen tarvitsemansa matkan suorintmahdollista tietä. Tämän kertoo jo se, että bussilipun hinnalla tulee paljon edullisemmaksi ajaa omalla autolla Espoosta Hesaan ja jää vielä hyvin varaa pysäköintiin.
Älä elä virhellisen tiedon varassa!
Anonyymi: Näin on 29.4.2012 10:06

Anonyymi
Vaikka päästöt olisivat nolla niin kyllä suomalainen aina tulee maksamaan autoilusta kovan hinnan,siitä valtio pitää huolen.
Anonyymi: repa 29.4.2012 10:08

Anonyymi
Vaikka päästöt olisivat nolla niin kyllä suomalainen aina tulee maksamaan autoilusta kovan hinnan,siitä valtio pitää huolen.


Kyllä! Juuri noin.

Jos auto kulkisi vedellä, niin valtio keksii "nelipyörä-veron", eli vuosittainen vähintään 300euron maksu siitä, että käyttää teitä ylipäänsä.

Tienkäyttö-maksu kaikille, myös pyöräilijöille, rullatuoleille, ... vähintään 200euroa vuodessa. Veromerkit jokaiseen kulkuneuvoon. Verovapaus alle 12vuotiaille. Noilla alkuun siis.
Anonyymi: me ollaan valtio -se 29.4.2012 10:53

Anonyymi
Kumpaan laitat 22k, huihaihin vai nokian osakkeisiin?
Anonyymi: Nimetön 29.4.2012 10:56

Anonyymi
vaimolla I30 1,4 bensakoneella. Ajotieturi näyttää 8,5 litran keskilukemia. Eli on aika kaukana siitä mitä luvataan.
Anonyymi: mersumies 29.4.2012 11:09

Anonyymi
Kumpaan laitat 22k, huihaihin vai nokian osakkeisiin?


Huihaihin, ei laske arvo parissa vuodessa niin paljon kuin noksun osakkeessa.
Anonyymi: Huihai 29.4.2012 12:03

Anonyymi
Vaikka päästöt olisivat nolla niin kyllä suomalainen aina tulee maksamaan autoilusta kovan hinnan,siitä valtio pitää huolen.


Jos olisi sähköauto niin palkkaisin halpatyövoimaa polkemaan generaattorista verotonta sähköä.
Anonyymi: Zap 29.4.2012 12:09

Anonyymi
Kumpaan laitat 22k, huihaihin vai nokian osakkeisiin?

Huihaihin, ei laske arvo parissa vuodessa niin paljon kuin noksun osakkeessa.

En kumpaankaan.
Anonyymi: Kuvankaunis caarina- 29.4.2012 12:09
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

26.8. Hengenvaarallinen vika virtalukossa vie General Motorsin oikeuteen vielä monta kertaa
26.8. Venäjä kaavailee uusia veronkorotuksia – haluaa säästää hätärahastot
26.8. Ryanair ottaa käyttöön kovat keinot: Aikoo myydä selvästi halvemmalla
26.8. Heureka aloittaa ison vientiponnistuksen
26.8. Lapset saivat iho-oireita Happy Meal -lelusta – McDonald's vetää takaisin
26.8. Yellen: Edellytykset koronnostolle ovat vahvistuneet
26.8. Kahvilajätti alkoi myydä kylmää kahvia – nuoret innostuivat
26.8. Digitoday IPhone mullistuu: Nyt lähtee kuulokeliitäntä – ensi vuonna kotinappi?
26.8. Tilaukset saaneet Kone ja Lehto etenevät pörssissä
26.8. Epäily Espoossa: Danske Bankin virkailija kavalsi satoja tuhansia euroja
26.8. Digitoday Nämä asiat tiedetään salaperäisestä iPhonen-murtajasta
26.8. Miksi Suomen työpaikat eivät täyty? Tohtorikolmikolta armoton selitys
26.8. Lentoyhtiö määrää uutuuskoneensa maahan – moottoreissa ongelmia
26.8. Digitoday Kannattaa tehdä: Näin estät Whatsappia antamasta numeroasi Facebookille
26.8. Britannian talous jatkoi vaimeaa kasvuaan – Brexitin vaikutukset eivät vielä näy
26.8. Digitoday IPhone-hälytys: "Nyt on syytä paniikkiin"
26.8. VW:n sopu amerikkalaisten autokauppiaiden kanssa voi maksaa yli miljardi euroa
26.8. Digitoday 26 vuotta siinä kesti: Klassikkopeli murtautuu ulos Windowsista
26.8. Rakennuslupien määrässä hurja hyppäys – asuntoluvat +23 %
26.8. Digitoday Tämä on vakavaa: iPhonet murrettu – Apple kehottaa päivittämään
26.8. Synkkä arvio: Trumpin voitto voi aiheuttaa maailmanlaajuisen taantuman
26.8. Lehto rakentaa majoitustilat 1000:lle ydinvoimalatyömaan työntekijälle
26.8. Kone sai suuren tilauksen – yli 200 hissiä Kiinaan
26.8. KL: Vuokra-asuntojen omistajat syyttävät kuntia vuokrien noususta
26.8. LM:n kysely: Haastajat jäävät kauas Rinteestä
26.8. Kolumni Navigaattori ajaa kartan ohi
26.8. Digitoday Syyte rapsahti porilaisnaiselle: Julkaisi valheellisia tietoja Kuvake.netissä
26.8. Analyysi Menetetyn vuosikymmenen saldo: valtionvelka kolminkertaistui – työttömyys ei selitä
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki7/20162016
VOLKSWAGEN8738039
SKODA8257100
FORD8226124
TOYOTA7497770
OPEL6884429
NISSAN5984579
VOLVO5364631
KIA4974435
AUDI3823768
MERCEDES-BENZ3623490
   
malli7/20162016
SKODA OCTAVIA3963472
OPEL ASTRA3872305
NISSAN QASHQAI3592773
VOLKSWAGEN GOLF3083041
FORD FOCUS2832322
FORD FIESTA2621606
TOYOTA AURIS2182254
VOLKSWAGEN PASSAT2091922
VOLVO V402091145
TOYOTA YARIS2012059

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy