Kirjaudu ▼
 

Alle sadan gramman Hyundai

Harry Kuurio
Alle sadan gramman Hyundai
Uusittu Hyundai i30 kulkisi ainakin teoriassa hyvin säästeliäästi: sen pikkudieselin hiilidioksidipäästöt jäävät tehtaan ilmoituksen mukaan 97 grammaan kilometriltä. Todelliset kulutuslukemat ovat sitten jotain muuta.
29.4.2012 06:09
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Korealainen Huyndai i30 on saanut malliuudistuksessa raikkaamman ilmeen ja hivenen aiempaa tyylikkäämmän sisustuksen. Yhtiölle tämä kokoluokka on eurooppalaisessa markkinaosuustaistossa erittäin tärkeä.

Ilta-Sanomien koeajajien mielestä auton ajettavuus on hyvällä tolalla: suuntavakavuudessa ei ole moitittavaa ja jousituskin toimii arkiajossa mukavasti.

1,6-litrainen sitkeä turbodiesel on säästäväisen kuskin toivemoottori, ainakin teoriassa. CO2-päästöt jäävät 97 grammaan kilometriltä. Tämä siis silloin, jos kulutus pysyisi valmistajan ilmoittamassa 3,7 litrassa sadalla kilometrillä.

Koeajossa auton kulutus nousi 5,4 litraan, mihin osasyynä tietysti ovat kitkarenkaat ja kevättalvinen ajokeli.

Säästäväisyyden tavoittelu tuntuu kaupunkiajossa. Hyundain 6-vaihteisen manuaalilaatikon välitykset vaikuttivat koeajajien mielestä hivenen liian pitkiltä. Auto jyristääkin helposti matalilla kierroksilla.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Äänimaisemaa hallitsee moottoritienopeuksissa selvästi kuuluva rengasmelu.

Varustelu on kohtalainen, mutta kalliimmassa Comfort-varustetasossakin joitain vakionopeussäätimen kaltaisia pikkuherkkuja joutuu ostamaan lisävarusteina. Kuljettajan istuinsäädöt voisivat olla monipuolisemmat.

Tavaratila on tässä 5-ovisessa mallissa pienenpuoleinen. Myöhemmin tänä vuonna markkinoille tuleva farmarikori sopinee perhekäyttöön paremmin. Kokonaisuutena i30 on koeajajien mielestä toimiva, varsin laadukkaasti koottu perusauto.

Hyundai i30 1,6 CRDi 6MT Comfort

Hinta: 21990 euroa
Teho: 128 hv, vääntö 260 Nm
Kulutus: tehtaan ilm. 3,7 l /100 km
CO2: 97 g/km
Tavaratila: 378 l

29.4.2012 06:09
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Hyundai

Kommentit (52)

Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Se on yksi sama mikä co2 päästöt ovat oikeasti. Tärkeintä on saada teoreettiset päästöt alas, jotta saa verot alas
Anonyymi: dsffds 29.4.2012 6:49

Anonyymi
tuonhan voi ottaa kauppaan mukaan.
Anonyymi: kevyt on 29.4.2012 6:51

Anonyymi
"Todelliset kulutuslukemat ovat sitten jotain muuta."
-Todelliset lukemat riippuvat täysin kuljettajan ajotyylistä: jos tehoa revitään irti jatkuvasti, ajetaan hakien suuria nopeuksia eikä ennakoida liikenteessä - ovat kulutuslukemat todella jotain muuta kuin nimellinen EU-kulutus.

Pyrkimällä ennakoimaan liikennetilanteita, keskittymällä pitämään hyvän keskinopeuden huippunopeuden sijasta, ajamalla tasaisesti ja kiihdyttämälällä reippaasti tavoitenopeuteen, pitämällä rengaspaineet kunnossa yms. voi päästä helpostikin ilmoitettuihin lukemiin.

Suurimassaisilla autoilla on kyseessä isommat liike-energiat ja sen vuoksi nämä seikat vain korostuvat: kokematon kuljettaja voi kokea vaikeaksi saavuttaa kokeneen EU-testikuljettajan arvoja.
Anonyymi: Bottivarmistus 29.4.2012 6:54

Anonyymi
Litrat per 100 km kiinnostaa. CO2 tuottaa pierre skelevät lehmätkin.
Anonyymi: Nimetön 29.4.2012 7:02

Anonyymi
"Tavaratila on tässä 5-ovisessa mallissa pienenpuoleinen."

kuitenkaan EI aivan täydellinen?

LUEN MAINOKSIA-
SIIS OLEN OLEMASSA.
Anonyymi: Nimetön 29.4.2012 7:42

Anonyymi
Jos olisi töitä kataisen ja niinistön suomessa, niin farkku menisi tilaukseen syksyllä. Eipähän harmita nyt autoveron, eikä muidenkaan verojen maksu kelan työmarkkinatuella eläessä.
Anonyymi: Apina 29.4.2012 7:43

Anonyymi
Hyundai auto?
Milloin näitä on ruvettu autoiksi kutsumaan saippuakippo on sen oikea termi.
Anonyymi: He he he 29.4.2012 7:46

Anonyymi
Enpä usko että on yhtäkään autoa jossa se todellisuus olisi ilmoitettua vaan aina siihen pitää se 1-2 litraa laittaa lisää, joka alkaa olla aika paljon kun kohta on jo autoja jotka ei kuluta kun sen 1-2 litraa satasella!!!
Priuksellakin pääsee alle 4 litran (kokeiltu on), mutta jonoja syntyy ;) Normikulutus on alle ja päälle 5 litraa, tosin jos ajaa sen 15-20 tkm vuodessa, niin puolessa vuodessa bensaan meni sellasen normaalin perhedieselin DIESEL-veron verran rahaa (tai mikä se vero nyt onkaan nimeltään?)
Nykyhinnoilla voi Dieseliä suositella vain yli 40 tkm vuodessa ajaville, ja niitä on aika harvassa!
Anonyymi: Nimetön 29.4.2012 7:46

Anonyymi
97g 22000 euroa....
Anonyymi: Johnson 29.4.2012 8:07

Anonyymi
Kyllä autoilla juuri ja juuri pääsee normikulutukseen ja sellainenhan sen lukeman pitää ollakin. Siihen on mahdollista päästä jos haluaa.
Nyt näissä testeissä märkorvakuljettajanalut polkee autoja kuin tulpatonta mopoa. Etenkin pienten normikulutusten päälle sitten tulee paljon ekstraa. Esim. Autopiltin testaaja sai yrittäessään BMW 320 ede:n kulkemaan talvioloissakin 3,6 maantiellä litralla, mutta HS testaajalla (joka ylisti suorituskykyä, lieneekö ollut talla pohjassa koko ajan) paloi yli 5 litraa.
Autojen yhä pienenevät kulutukset on kauhuskenaario Suomen valtion "Maailman Parhaalle Autoverolle", joka vihreässä kaksinaismoraalissaan on pelastivinaan mualimaa mutta oikeasti tekee kaikkensa vain rahastaakseen perheellisiä työssäkäyviä heteroita ja palvelee lobbarien etuja.
Anonyymi: Keräämme tieliikente 29.4.2012 8:20
Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

22:04 Paljastiko Google Wikileaks-toimittajat viranomaisille?
21:26 Euroministerit suhtautuvat Kreikkaan maltilla
20:56 Finnairin Vauramo FT:lle – mitä valtio haluaa tehdä?
20:35 Luottoluokittaja S&P laski Venäjän roskaluokkaan
19:45 Nainen purki eläkehuoliaan: "Riittääkö 19 000 euroa?"
19:06 "Öljyn barrelihinta voi nousta yli 200 dollariin"
18:54 S&P varoitti Syrizaa: luottoluokitus voi laskea
18:21 Suomen Kreikka-vakuudet eivät tuota odotetusti
18:09 "Miksei Kreikalta voida vaatia samaa kuin Italialta ja Portugalilta?"
17:17 Commerzbank: Kreikka ja lainoittajat pääsevät sopuun
16:59 Tsipras nimitettiin Kreikan pääministeriksi
16:52 It-viikko Apple-kellon akkukesto: Toiveet ja totuus eivät kohtaa?
16:26 Täältä löytyy halvin bensa: eurolla yli 2 000 litraa
16:06 Huumediilereiden suosikki on ikivanha Nokian luuri
15:56 Tulikivi varoittaa: tulos jäänee aiemmin odotetusta
15:12 Kesko pestasi johtajan Googlesta
15:06 Näin lomasaarella: pakko valita, kenet hoidetaan
14:59 Pörssi nousuun – raharuiske puree Kreikka-huoliin
14:48 Nyberg: Kreikan olisi parasta erota eurosta
13:58 Varma setelisingosta: Markkinoiden merkitys vähenee
13:47 Finnair peruu New Yorkin lentoja
13:37 Tässä ovat parhaat ja pahimmat katsastusasemat – katso lista
13:21 Digitoday Googlen pelko toteutumassa: Googlesta riippumaton Android
12:38 Syriza löytämässä hallituskumppanin oikeistosta
12:26 "Perussuomalaiset hyödyntävät Kreikka-korttia"
12:09 HKScan karsii 23 työpaikkaa Mellilässä
11:18 Rupla ja öljy iskivät: YIT:ltä lähtöpassit 300:lle Venäjällä
10:46 Digitoday Internetin päätason osoitteet paisuivat 284 miljoonaan
09:59 "Troikan ja Kreikan on nyt neuvoteltava lupauksista"
09:54 Euro raapii 11 vuoden pohjia
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki12/20142014
TOYOTA83612558
VOLKSWAGEN82712988
SKODA5899648
VOLVO5757695
MERCEDES-BENZ5255631
AUDI4966285
BMW4655023
FORD4367422
NISSAN3426437
RENAULT2971737
   
malli12/20142014
VOLKSWAGEN GOLF3556081
SKODA OCTAVIA3345868
TOYOTA AURIS2683823
RENAULT CLIO221882
TOYOTA AVENSIS2152668
NISSAN QASHQAI1774062
FORD MONDEO1671330
BMW 5-SARJA1661503
VOLKSWAGEN PASSAT1552202
MERCEDES-BENZ E-SARJA1521270

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy