Kirjaudu ▼
 

Möhkö-hybrid Audin tyyliin

Tommi Lempinen / IS
Möhkö-hybrid Audin tyyliin
Audi Q5 Hybrid pystyisi kulkemaan pelkän sähkön voimalla kolmisen kilometriä. Bensamoottori kuitenkin puuttuu peliin hyvin herkästi, eikä polttoainetta käytännössä säästy kovinkaan paljon. Pelkästään tällä hybridiautolla ei maailma pelastuisi.
22.4.2012 06:10
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Audin ensimmäinen tuotantohybridi Q5 ei ole mikään säästöpossuajokki, vaan enemmänkin eräänlainen sähkömoottoriavusteinen möhkömaasturi.

Ulkoisesti se ei eroa muista Q5-malleista juuri muuten kuin paria milliä matalammalla maavarallaan ja "hybrid"-teksteillä.

Konepellin alta löytyy 211-hevosvoimainen bensaturbo 2,0 TFSI. Sitä on terästetty 54-hevosvoimaisella sähkömoottorilla. Sähkön tuoma lisävoima tuntuu vahvasti kiihdytyksissä ja ohituksissa.

Neliveto on jatkuva. Vaihteistona on perusmallista poiketen 8-vaihteinen Tiptronic-automaatti.

Audi lupaa hybridilleen 6,9 litran yhdistettyä kulutusta sadalla kilometrillä. Ilta-Sanomien koeajajat eivät tähän päässeet edes maantieosuuksilla, vaan auto joi puolisentoista litraa enemmän.

Osasyynä tähän voivat olla autossa vakiovarusteina olevat,  19-tuumaisilla vanteilla varustetut muhkeat renkaat sekä talvinen keli. Audin kokoon ja suorituskykyyn nähden kulutuslukema ei ole paljon, mutta todelliset eko-hybridit ovat ihan eri autoja kuin tämä.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Autoa voisi ajaa pelkän sähkömoottorin varassa kolme kilometriä. Polttomoottori tulee kuitenkin apuun paljon ennen tätä, heti kun auton elektroniikka päättelee että lisävoima on tarpeen tai virta on vähentynyt liikaa.

Auton käyttäjän ei tarvitse vaivata päätään hybriditekniikan kommervenkeilla: niitä ei ole. Akut on piilotettu tavaratilan pohjan alle, eikä niitä pidä mennä sorkkimaan. Tavaratila voisikin olla isompi.

Audi Q5 Hybrid Quattro

Hinta: 72840 euroa
Teho: yhteisteho 245 hv, vääntö 480 Nm
Kulutus: valmistajan ilm. 6,9, koeajossa 8,5 l/100 km
CO2: 159 g/km
Tavaratila: 460 l

Maahantuojan Suomen-kiintiö tälle autolle on noin 40 kappaletta. Kysyntää rajoittanee perusmallia huomattavasti korkeampi hinta.

22.4.2012 06:10
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (51)

Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Ja TFSI-kone sanoo poks poks poks.
Anonyymi: Jättäkää VW-konserni 22.4.2012 6:26

Anonyymi
Naapuri ostaa
Anonyymi: Nimetön 22.4.2012 6:42

Anonyymi
minä aja bugatti veoron super sportilla unissa 432 kilometriä tunnissa.
Anonyymi: köyhä 22.4.2012 7:17

Anonyymi
Hybridi = eko ane....
Anonyymi: jep 22.4.2012 7:27

Anonyymi
Hybrid-AUTO = syntyeessäänkin jo VITSI.
Anonyymi: Pelkkä rahastus 22.4.2012 7:29

Anonyymi
Audi on huono ja sitä paitsi minulla ei ole varaa siihen.
Anonyymi: Käytetty ranskis all 22.4.2012 7:40

Anonyymi
Kolme (3) kilometriä.
Kolme..
Huh.

No useimmitenhan tuollaisiin varaa olevilla ei järkeä päässään olekaan.
Että sikäli nerokas veto kohderyhmän valintaan Audilta.
Anonyymi: järkijannu 22.4.2012 8:03

Anonyymi
Oppositio on tehnyt asiasta välikysymyksen. Kataisella on muutama päivä aikaa keksiä seli-selitykset. Valtion, siis meidän, talous on saatettu vastuuttomilla vastuilla kuilun reunalle. On annettu katteettomat vakuudet ja jääty odottamaan toivoen, että niitä ei tarvitsisi lunastaa. Tämähän on varsinasita venäläistä rulettia.
Anonyymi: Luokatonta 22.4.2012 8:33

Anonyymi
Tuo nykyään standardivelkavankkuri. Kun on hommattu 500000 euron ok-talo (80% velaksi) niin ostetaan myös Q5, tai parhaimmat Q7 ja porskutellaan silläkin velaksi.
Anonyymi: Velka se tiellä pitä 22.4.2012 9:02

Anonyymi
Hiemanko asenteellinen toimittaja, taitaa olla niitä järjenköyhiä vihervasureita. Kulutus tulee suhteuttaa painoon ja ominaisuuksiin. Tuolla suorituskyvyllä jonkun vuoden vanhempi vastaava möhkäle kulutti varmuudella yli 30% enemmän. Itsekään en juuri näistä c-maastureista välitä, saati maastureista. Sportti sen olla pitää, mutta totuudessa voi silti pysyä. Totuutta palvelee sekin, ettei kehitys ole edennyt markkinointimielikuvien tasolle kulutuksissa, niissä valehdellaan veroteknisistä syistä, sehän on selvää.
Anonyymi: Kurko 22.4.2012 9:04
Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

14:29 Digitoday Suomi johtamaan EU:n puolustusviraston kyberhanketta
13:47 Brexit-ennuste: EKP lisää velkakirjaostoja 100 miljardiin kuukaudessa
13:33 Digitoday Uusi nettipankkiryöstö aiheutti miljoonatappiot: "Tusinoittain pankkeja murrettu"
13:19 Danske Bank arvioi: Suomen talouskasvu hiipuu selvästi, jos Britannian EU-ero etenee
12:57 Brexit voi kolauttaa ulkomaalaisten osaamiseen nojaavaa Lontoota
12:17 Nordea perustaa digiyksikön – vetäjäksi brittipankki RBS:n digijohtaja
12:03 Digitoday Jalokivikauppa rytisi 25 000 turvakameran hyökkäyksessä – myös Suomesta iskettiin
11:19 Digitoday Käytätkö Facebookia Chromella? Varo kavereidesi tekemiä merkintöjä
11:10 Kauppakamarin johtaja uhmaa ekonomistien Brexit-arvioita: ”En usko yhteen totuuteen”
10:23 Ilmalämpöpumpun tuoma säästö puhuttaa: ”Voidaan päätyä vain yhteen lopputulokseen”
10:22 Vakuutusyhtiöt myyvät evakuointiturvaa – milloin saa korvauksia?
10:04 Vienti laski huhtikuussa 11 % – öljyjalosteet valopilkku
09:29 Digitoday Mistä nyt tuulee: Microsoft jakaa Xboxeja Surfacen ostajille
09:17 Brexitin vaikutus hälvenee – pörssien odotetaan nousevan jo kolmatta päivää
08:37 Öljy kallistuu – tuotanto supistuu ja kysyntä kasvaa
07:48 HS: Varakkaat voivat kiertää asuntolainakaton vakuuksilla
07:13 Digitoday Windows 10:n jättipäivityksen ajankohta selvisi – tätä on luvassa
06:03 Digitoday Muistatko diaesitykset ystävien luona? Kohta näet niitä Facebookissa
06:01 Analyysi USA:n painajaisesta tuli totta: Tästä syystä maa pelkäsi Brexitiä jo 70-luvulla
29.6. Ministeri: Jos Brexit mietityttää, tulkaa Applen ja Facebookin perässä Irlantiin
29.6. Jorma Ollilan kokous kerää huippujohtajat Helsinkiin – teemana suuri murros
29.6. Volkswagen myöntyi jättikorvauksiin USA:ssa
29.6. Anvian pienosakkaat tyytymättömiä: "Pilkkahinnalla" meni
29.6. Nyt se ratkesi: Elisa ostaa Anvian osat
29.6. Kaikki eivät pääse nauttimaan kasvusta – 125 000 suomalaista vaarassa
29.6. Sote-ulkoistuksiin tuli rajoituksia kolmeksi vuodeksi
29.6. Hallitus julkisti sote-lait – kuluja leikataan kolme miljardia
29.6. Metsä- ja teräsyhtiöt vetävät laajaa nousua pörssissä
29.6. Perjantaista alkaen taksi maksaa entistä enemmän
29.6. Airbnb voi kohta olla maailman kolmanneksi suurin startup
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki5/20162016
VOLKSWAGEN11395848
TOYOTA11295767
SKODA10635333
FORD8544376
KIA7573351
OPEL5963069
VOLVO5243580
NISSAN5123455
AUDI5052874
MERCEDES-BENZ4662576
   
malli5/20162016
SKODA OCTAVIA5382572
VOLKSWAGEN GOLF4692190
NISSAN QASHQAI3522062
KIA RIO3521214
FORD FOCUS3411717
TOYOTA YARIS3321538
OPEL ASTRA2971535
TOYOTA AURIS2771661
VOLKSWAGEN PASSAT2721445
TOYOTA AVENSIS2661533

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy