Kirjaudu ▼
 

Möhkö-hybrid Audin tyyliin

Tommi Lempinen / IS
Möhkö-hybrid Audin tyyliin
Audi Q5 Hybrid pystyisi kulkemaan pelkän sähkön voimalla kolmisen kilometriä. Bensamoottori kuitenkin puuttuu peliin hyvin herkästi, eikä polttoainetta käytännössä säästy kovinkaan paljon. Pelkästään tällä hybridiautolla ei maailma pelastuisi.
22.4.2012 06:10
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Audin ensimmäinen tuotantohybridi Q5 ei ole mikään säästöpossuajokki, vaan enemmänkin eräänlainen sähkömoottoriavusteinen möhkömaasturi.

Ulkoisesti se ei eroa muista Q5-malleista juuri muuten kuin paria milliä matalammalla maavarallaan ja "hybrid"-teksteillä.

Konepellin alta löytyy 211-hevosvoimainen bensaturbo 2,0 TFSI. Sitä on terästetty 54-hevosvoimaisella sähkömoottorilla. Sähkön tuoma lisävoima tuntuu vahvasti kiihdytyksissä ja ohituksissa.

Neliveto on jatkuva. Vaihteistona on perusmallista poiketen 8-vaihteinen Tiptronic-automaatti.

Audi lupaa hybridilleen 6,9 litran yhdistettyä kulutusta sadalla kilometrillä. Ilta-Sanomien koeajajat eivät tähän päässeet edes maantieosuuksilla, vaan auto joi puolisentoista litraa enemmän.

Osasyynä tähän voivat olla autossa vakiovarusteina olevat,  19-tuumaisilla vanteilla varustetut muhkeat renkaat sekä talvinen keli. Audin kokoon ja suorituskykyyn nähden kulutuslukema ei ole paljon, mutta todelliset eko-hybridit ovat ihan eri autoja kuin tämä.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Autoa voisi ajaa pelkän sähkömoottorin varassa kolme kilometriä. Polttomoottori tulee kuitenkin apuun paljon ennen tätä, heti kun auton elektroniikka päättelee että lisävoima on tarpeen tai virta on vähentynyt liikaa.

Auton käyttäjän ei tarvitse vaivata päätään hybriditekniikan kommervenkeilla: niitä ei ole. Akut on piilotettu tavaratilan pohjan alle, eikä niitä pidä mennä sorkkimaan. Tavaratila voisikin olla isompi.

Audi Q5 Hybrid Quattro

Hinta: 72840 euroa
Teho: yhteisteho 245 hv, vääntö 480 Nm
Kulutus: valmistajan ilm. 6,9, koeajossa 8,5 l/100 km
CO2: 159 g/km
Tavaratila: 460 l

Maahantuojan Suomen-kiintiö tälle autolle on noin 40 kappaletta. Kysyntää rajoittanee perusmallia huomattavasti korkeampi hinta.

22.4.2012 06:10
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (51)

Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Ja TFSI-kone sanoo poks poks poks.
Anonyymi: Jättäkää VW-konserni 22.4.2012 6:26

Anonyymi
Naapuri ostaa
Anonyymi: Nimetön 22.4.2012 6:42

Anonyymi
minä aja bugatti veoron super sportilla unissa 432 kilometriä tunnissa.
Anonyymi: köyhä 22.4.2012 7:17

Anonyymi
Hybridi = eko ane....
Anonyymi: jep 22.4.2012 7:27

Anonyymi
Hybrid-AUTO = syntyeessäänkin jo VITSI.
Anonyymi: Pelkkä rahastus 22.4.2012 7:29

Anonyymi
Audi on huono ja sitä paitsi minulla ei ole varaa siihen.
Anonyymi: Käytetty ranskis all 22.4.2012 7:40

Anonyymi
Kolme (3) kilometriä.
Kolme..
Huh.

No useimmitenhan tuollaisiin varaa olevilla ei järkeä päässään olekaan.
Että sikäli nerokas veto kohderyhmän valintaan Audilta.
Anonyymi: järkijannu 22.4.2012 8:03

Anonyymi
Oppositio on tehnyt asiasta välikysymyksen. Kataisella on muutama päivä aikaa keksiä seli-selitykset. Valtion, siis meidän, talous on saatettu vastuuttomilla vastuilla kuilun reunalle. On annettu katteettomat vakuudet ja jääty odottamaan toivoen, että niitä ei tarvitsisi lunastaa. Tämähän on varsinasita venäläistä rulettia.
Anonyymi: Luokatonta 22.4.2012 8:33

Anonyymi
Tuo nykyään standardivelkavankkuri. Kun on hommattu 500000 euron ok-talo (80% velaksi) niin ostetaan myös Q5, tai parhaimmat Q7 ja porskutellaan silläkin velaksi.
Anonyymi: Velka se tiellä pitä 22.4.2012 9:02

Anonyymi
Hiemanko asenteellinen toimittaja, taitaa olla niitä järjenköyhiä vihervasureita. Kulutus tulee suhteuttaa painoon ja ominaisuuksiin. Tuolla suorituskyvyllä jonkun vuoden vanhempi vastaava möhkäle kulutti varmuudella yli 30% enemmän. Itsekään en juuri näistä c-maastureista välitä, saati maastureista. Sportti sen olla pitää, mutta totuudessa voi silti pysyä. Totuutta palvelee sekin, ettei kehitys ole edennyt markkinointimielikuvien tasolle kulutuksissa, niissä valehdellaan veroteknisistä syistä, sehän on selvää.
Anonyymi: Kurko 22.4.2012 9:04
Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki6/20142014
VOLKSWAGEN13607299
TOYOTA9266842
SKODA8305568
FORD7584060
VOLVO6184272
KIA5503274
MERCEDES-BENZ4942898
NISSAN4863595
AUDI4663799
OPEL4482580
   
malli6/20142014
VOLKSWAGEN GOLF5383468
SKODA OCTAVIA4733457
TOYOTA AURIS3431861
NISSAN QASHQAI3332435
VOLKSWAGEN PASSAT2491235
FORD FOCUS2481330
FORD FIESTA2281156
TOYOTA AVENSIS2071542
VOLKSWAGEN POLO193700
KIA RIO1821140

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy