Kirjaudu ▼
 

Kilometrikorvaus kiristyy – milläs nyt tienataan?

Heini Karjanmaa
Kilometrikorvaus kiristyy – milläs nyt tienataan?
Hallitus aikoo pienentää kilometrikorvauksia, ettei oman auton työajokäytöllä vain enää rikastuisi. Kymmenet tuhannet suomalaiset saavat nyt pohtia, olisiko työsuhdeauto sittenkin kannattavampi valinta. Joillekin on – ellei valtio pian rukkaa autoedunkin arvoja.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Hallitus aikoo kiristää omalla autolla työajoja ajavien kilometrikorvauksia. Kehysriihessä suunniteltiin, että korvaus puolittuisi, kun autoilija olisi ajanut työajoja 15 000 kilometriä vuodessa. Tänä vuonna täysi korvaus on 45 senttiä. Näillä näkymin uudistus tulisi voimaan ensi vuoden alussa.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo, että muutos lisäisi varmasti pohdintaa siitä, onko edullisempaa ajaa työajoja omalla autolla vai työsuhdeautolla.

– Jos autoedun arvot pysyvät suunnilleen entisellään, tilanne kannustaa autoedun ottamiseen, Veronmaksajain keskusliiton johtava lakimies Juha Koponen sanoo.

Myös Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset SMKJ arvioi, että työsuhdeautojen määrä lisääntyisi.

– Suunta on työsuhdeautoihin päin, uskoo yritysautojen hallinnointi- ja rahoitusyhtiö LeasePlanin Suomen-toimitusjohtaja Petteri Pihlas.

Asiantuntijat eivät osaa ennustaa, miten suuri siirtymä voisi olla. Nykyisin noin 80 000 suomalaista nauttii autoedusta ja kolmella neljäsosalla heistä on vapaa autoetu.

Noin 900 000 autoilijaa saa kilometrikorvauksia työajoistaan omalla autolla. Niemisen mukaan joukosta joka kymmenes ajaa yli 15 000 kilometriä vuodessa työajoja.

Paljon työajoa, vähän omaa ajoa
- silloin työsuhdeauto auttaa

On monitahoinen kysymys, milloin työsuhdeauton ja milloin oman auton käyttö olisi työntekijän kannalta edullisinta.

Juha Koponen huomauttaa, että tilanne on tapauskohtainen. Autoliiton Niemisen mielestä olennaista on, paljonko autolla ajetaan omaa ja paljonko työnantajan ajoa.

– Jos omaa ajoa on enemmän, vapaa autoetu tulee suhteessa järkevämmäksi vaihtoehdoksi, Nieminen sanoo.

Kilometrikorvausten kiristymisessä eniten menettää henkilö, joka käyttää autoaan pääasiassa työssä ja ajelee vapaa-aikanaan vähän.
Menetys on suhteessa sitä suurempi, mitä enemmän työnantajan ajoja kertyy. Tällöin valtaosa auton kulumisesta on työnantajan aiheuttamaa, ja sen maksat itse.

Pohdinnassa tulee ottaa huomioon auton ikä, koko ja  pääomakustannukset. Aina ei kannata laittaa kymppitonneja omaa rahaa likoon uuden auton ostamiseen, jos suurimman hyödyn autosta saa työnantaja.

Myös arkitilanteita kannattaa miettiä. Auton huollot ja korjauskulut eivät yllätä, jos käytössä on työsuhdeauto jossa ne kuuluvat "hintaan".

Työsuhdeautoilijaksi siirtyvän
rahapalkka voi kutistua

SMKJ:n mukaan valtiovarainministeriö odottaa, että työnantajat maksaisivat korvausta enemmän kuin puolet täydestä korvauksesta siltäkin osin, kun kilometrit ylittävät 15 000 ajokilometriä vuodessa.

Autoliiton Pasi Nieminen epäilee tämän toteutumista. Hän miettii, miten työnantaja suhtautuu siihen, että tehtyjen sopimusten perusta vaihtuu.

– Voiko työnantaja olettaa, että työntekijä jatkaa omalla autolla ajamista kun korvausperuste näin olennaisesti muuttuu. Todennäköisesti ei voi, Nieminen sanoo.

Kaikki yritykset eivät myöskään suostu hankkimaan väelleen työsuhdeautoja. Ison leasinglaivaston, saati firman omistusautojen hallinnointi koetaan hankalaksi.


Oma kysymyksensä on, miten työsuhdeauto vaikuttaisi ansioihin. Useimmiten autoetu annetaan osana palkkaa eli sen ottajan rahapalkka pienenee edun verotusarvon verran. Autoetua verotetaan samalla tavalla kuin palkkaa.

Ne hyötyvät, jotka saavat tingittyä autoedun palkkansa päälle, ikään kuin palkankorotuksena.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Mutta kaikki kannattavuuslaskelmat voivat mennä vielä moneen kertaan uusiksi. Kukaan ei tiedä, saako verottaja vielä päähänsä muuttaa nykyisiä autoedun laskentaperusteita.

Ensi vuonna autoedun verotusarvot voivat olla ihan jotain muuta kuin nyt, jos valtio tarvitsee kassaansa lisäpaikkausta.

Väärinkäyttäjät
halutaan kuriin

Uudistusta esittäessään liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) sanoi haluavansa puuttua kilometrikorvausjärjestelmän epäkohtiin. Hän arvioi tammikuun lopussa Ylen uutisille, että korvausten tulisi kohdentua niille, joille auto on konkreettinen työväline.

– Väitän kyllä, että kaikki tämän päivän 900 000 korvauksen saajaa eivät ole siinä tilanteessa, hän sanoi.

Taloussanomat kirjoitti syyskuussa, että oman auton käytöllä on mahdollisuus ansaita. Kilometrikorvausta on kasvatettu tasaisesti vuosittain, vaikka uudet autot kuluttavat yhä vähemmän polttoainetta eli kulkevat halvemmalla.

Suomen Rahatiedolla teetettyjen laskelmien mukaan korvauksesta onkin muodostunut niin merkittävä etu, että uudetkin autot maksavat itsensä jo muutamassa vuodessa takaisin.

Petteri Pihlas arvelee, että esityksestä syntynyt poru ainakin osin todistaa, että korvausmalli on kattanut kustannuksia, jotka eivät liity pelkästään auton käyttöön työajossa.

– Vahva keskustelu on oire siitä, että järjestelmällä on ihmisille taloudellista merkitystä, hän lisää.

Järjestelmän on
oltava kohtuullinen 

Veronmaksajain keskusliitto pitää uudistuksen perusteluita köykäisinä.
Juha Koposen mielestä nykyinen systeemi on hyvä, eikä kaikkia pidä rangaista siitä, että jotkut tekevät rikoksia. Hän viittaa kiinteistönvälitysalalta paljastuneisiin kilometrikorvausten väärinkäytöksiin.

Monet muutkin etujärjestöt kuten SAK ja SMKJ ovat vastustaneet esitystä. SMKJ:n toimitusjohtaja Juha Häkkinen arvioi liiton verkkosivuilla, että työntekijä voi joutua maksamaan siitä ilosta, että saa kiertää asiakaskäynneillä.

Pihlas huomauttaa, että järjestelmän tulee toki olla kohtuullinen.

– Ei voi käydä niin, että henkilö joutuu käyttämään autoaan työssään, eikä saa oikeasti aiheutuvista kustannuksista korvauksia, hän sanoo.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (591)


Anonyymi
Voi niin raukkoja, jotka rahaa tässä menettävät. Pieniä reppanoita. Lähes jokainen tuntemani kilometrikorvauksen saaja kehuu, miten sillä saa helposti lisätienestiä. Joten uudistus tulee tarpeeseen. Meillä päivähoidossa kun saat ajaa kaikki ajot ihan omaan piikkiin, myös päiväajot, mut onneksi palkka on niin suuri, että ei tarvitse pennosia laskeskella ja autokin on vuodelta -97.


Oikein, pitää olla kateellinen, silla Suomi elää!
Anonyymi: Nimetön 22.4.2012 9:32

Anonyymi
oli ihmetys suuri kun heräsin roskiksesta ruikut housussa pissan maku suussa.
Anonyymi: muistikatkos 22.4.2012 9:32

Anonyymi
Miksi jotkut saa 45 senttiä ja toiset 21 senttiä per km? Miksi työnantaja pitää maksaa enemmän, jos vähennän verotuksessa km-korvaukset, saan vain vähentää sen 21 senttiä.


Johtuisko siitä, että työajossa autolla kuljetetaan työmaille kymmeniä-satoja kiloja työkaluja ja tarvikkeita; maaleja, pellinpalasia, hitsausvehkeitä, kulmahiomakoneita, moottorisahoja jne jotka lisäävät auton kulumista.

Tätä on retiisipussi takapaksissa ajavan ituhipin vaikea tietysti käsittää.
Anonyymi: . 22.4.2012 9:38

Anonyymi
jos esitys menee läpi , tietää se firmalle 4-5 atuon ostoa ja on aivan varma että maksaja olet sinä helsinkiläinen kuluttaja näin on jo sovittu.


Ei vaan sen laskun maksaja on kaikki, me veronmaksajat. Jos autot on firman käytössä pelkästään voi firma vähentää auton ostosta, polttoaineesta,huolloista,renkaista jne alv veron. Eli lopputulemassa valtiolle jää vähemmän rahaa kuin nyt.
Tässä uudessa systeemissä tulee voittamaan yritykset ja häviäjänä on valtio.
Pieni laskuesimerkki:
Meillä on yrityksessä 5 työntekijää, jotka saavat vuodessa 90.000 ? km korvauksia yhteensä. ( 5 x40.000 km ) Nyt autot ostetaan/liisataan yritykselle ja niitä käytetään pelkästään työajoihin. Menee suurinpiirtein se sama raha yritykseltä pois eli 90.000? , mutte me voimme sen jälkeen vähentää auton, polttoaineen, renkaiden,huoltojen jne alv:n myynneistä eli saamme alv vähennyksinä kassaan takaisin 18.000? ja siitä maksamme verot = n.5000? Eli yrityksemme tulee voittamaan noin 13.000 ? ja sen saamme verottajalta km-korvays malliin verratessa.
Anonyymi: sebu99 22.4.2012 9:40

Anonyymi
"Kilometrikorvausta on kasvatettu tasaisesti vuosittain, vaikka uudet autot kuluttavat yhä vähemmän polttoainetta eli kulkevat halvemmalla."

Kilometrikorvaukset ei todellakaan nouse joka vuosi, kahtena viime vuonna samoissa pysynyt, välillä jopa tippuneet. Viidessä vuodessa tainnut nousta parilla sentillä. Polttoaineen hinta noussut kuitenkin aika paljon enemmän

Saas nähdä miten oman työn kanssa käy. Taitaa asiakkaat saada huonompaa palvelua. Firman autoa en aio ottaa, ennen vaihdan työpaikkaa.
Anonyymi: mie 22.4.2012 9:42

Anonyymi
kenelle maksetaan siitä että siirtyy kotoa työpaikalleen? Itse joudun ainakin siitä maksamaan käytin sitten omaa autoa tai julkisia. Miksi maksetaan päivärahaa siitä että joku päivä joutuu käymään työn takia toisella paikkakunnalla?

Miten työntekijät pärjäävät maissa joissa ei ole kilometrikorvauksia tai päivärahoja?
Anonyymi: matti 22.4.2012 9:43

Anonyymi
Kilomtrikorvaukset pitäisi poistaa kokonaan. Miksi verovaroilla tuetaan yksityistä liiketoimintaa. Kustannukset on katettava hinnoittelulla.


Yritykset maksavat km-korvauksen ja näin ollen se on huomioitu tuotteiden ja palveluiden hinnassa. Km-korvauksesta ilmeisesti tekee kuuman perunan se seikka että saaja ei maksa veroa kustannuksien korvauksista eikä työnantaja maksa työnantajamaksuja km-korvauksista. Eli kateus taas mukana pelissä. Toisaalta jos km-korvaus katsottaisiin verotettavaksi tuloksi tulisi tulon (km-korvaus) hankkimisesta syntyneet kulut saada vähentää jolloin käytännössä km-korvaus olisi veroton.
Anonyymi: ylitarkastaja 22.4.2012 9:43

Anonyymi
Verolle kaikki vaan,johan päivärahojenkin oikeus on tiekennettu..loppuis noi mersut,audit ja börjet tukkimasta motaria aamuisin.sitä voi hakeutua omalle paikkakunnalle töihin tai sit ajella firman pakulla, joka aamuisin otetaan firman pihalta kun työ aika alkaa...
Anonyymi: kuka hullu ajaa päiv 22.4.2012 9:45

Anonyymi
Suomi on kuin p***u, sitä kuin pumppaa liikaa niin se kuivuu. Onko SuomiP***u alkanut kuivua?
Anonyymi: P***un pumppaaja 22.4.2012 9:46

Anonyymi
verot 100 prosenttiin - Suomi nousuun!

Vihdoinkin syöpään on keksitty hoito ja vielä
Suomessa - nostetaan veroja!

S******N CCCP!
Anonyymi: repesorsa 22.4.2012 9:47
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki6/20142014
VOLKSWAGEN13607299
TOYOTA9266842
SKODA8305568
FORD7584060
VOLVO6184272
KIA5503274
MERCEDES-BENZ4942898
NISSAN4863595
AUDI4663799
OPEL4482580
   
malli6/20142014
VOLKSWAGEN GOLF5383468
SKODA OCTAVIA4733457
TOYOTA AURIS3431861
NISSAN QASHQAI3332435
VOLKSWAGEN PASSAT2491235
FORD FOCUS2481330
FORD FIESTA2281156
TOYOTA AVENSIS2071542
VOLKSWAGEN POLO193700
KIA RIO1821140

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy