Kirjaudu ▼
 

Kilometrikorvaus kiristyy – milläs nyt tienataan?

Heini Karjanmaa
Kilometrikorvaus kiristyy – milläs nyt tienataan?
Hallitus aikoo pienentää kilometrikorvauksia, ettei oman auton työajokäytöllä vain enää rikastuisi. Kymmenet tuhannet suomalaiset saavat nyt pohtia, olisiko työsuhdeauto sittenkin kannattavampi valinta. Joillekin on – ellei valtio pian rukkaa autoedunkin arvoja.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Hallitus aikoo kiristää omalla autolla työajoja ajavien kilometrikorvauksia. Kehysriihessä suunniteltiin, että korvaus puolittuisi, kun autoilija olisi ajanut työajoja 15 000 kilometriä vuodessa. Tänä vuonna täysi korvaus on 45 senttiä. Näillä näkymin uudistus tulisi voimaan ensi vuoden alussa.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo, että muutos lisäisi varmasti pohdintaa siitä, onko edullisempaa ajaa työajoja omalla autolla vai työsuhdeautolla.

– Jos autoedun arvot pysyvät suunnilleen entisellään, tilanne kannustaa autoedun ottamiseen, Veronmaksajain keskusliiton johtava lakimies Juha Koponen sanoo.

Myös Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset SMKJ arvioi, että työsuhdeautojen määrä lisääntyisi.

– Suunta on työsuhdeautoihin päin, uskoo yritysautojen hallinnointi- ja rahoitusyhtiö LeasePlanin Suomen-toimitusjohtaja Petteri Pihlas.

Asiantuntijat eivät osaa ennustaa, miten suuri siirtymä voisi olla. Nykyisin noin 80 000 suomalaista nauttii autoedusta ja kolmella neljäsosalla heistä on vapaa autoetu.

Noin 900 000 autoilijaa saa kilometrikorvauksia työajoistaan omalla autolla. Niemisen mukaan joukosta joka kymmenes ajaa yli 15 000 kilometriä vuodessa työajoja.

Paljon työajoa, vähän omaa ajoa
- silloin työsuhdeauto auttaa

On monitahoinen kysymys, milloin työsuhdeauton ja milloin oman auton käyttö olisi työntekijän kannalta edullisinta.

Juha Koponen huomauttaa, että tilanne on tapauskohtainen. Autoliiton Niemisen mielestä olennaista on, paljonko autolla ajetaan omaa ja paljonko työnantajan ajoa.

– Jos omaa ajoa on enemmän, vapaa autoetu tulee suhteessa järkevämmäksi vaihtoehdoksi, Nieminen sanoo.

Kilometrikorvausten kiristymisessä eniten menettää henkilö, joka käyttää autoaan pääasiassa työssä ja ajelee vapaa-aikanaan vähän.
Menetys on suhteessa sitä suurempi, mitä enemmän työnantajan ajoja kertyy. Tällöin valtaosa auton kulumisesta on työnantajan aiheuttamaa, ja sen maksat itse.

Pohdinnassa tulee ottaa huomioon auton ikä, koko ja  pääomakustannukset. Aina ei kannata laittaa kymppitonneja omaa rahaa likoon uuden auton ostamiseen, jos suurimman hyödyn autosta saa työnantaja.

Myös arkitilanteita kannattaa miettiä. Auton huollot ja korjauskulut eivät yllätä, jos käytössä on työsuhdeauto jossa ne kuuluvat "hintaan".

Työsuhdeautoilijaksi siirtyvän
rahapalkka voi kutistua

SMKJ:n mukaan valtiovarainministeriö odottaa, että työnantajat maksaisivat korvausta enemmän kuin puolet täydestä korvauksesta siltäkin osin, kun kilometrit ylittävät 15 000 ajokilometriä vuodessa.

Autoliiton Pasi Nieminen epäilee tämän toteutumista. Hän miettii, miten työnantaja suhtautuu siihen, että tehtyjen sopimusten perusta vaihtuu.

– Voiko työnantaja olettaa, että työntekijä jatkaa omalla autolla ajamista kun korvausperuste näin olennaisesti muuttuu. Todennäköisesti ei voi, Nieminen sanoo.

Kaikki yritykset eivät myöskään suostu hankkimaan väelleen työsuhdeautoja. Ison leasinglaivaston, saati firman omistusautojen hallinnointi koetaan hankalaksi.


Oma kysymyksensä on, miten työsuhdeauto vaikuttaisi ansioihin. Useimmiten autoetu annetaan osana palkkaa eli sen ottajan rahapalkka pienenee edun verotusarvon verran. Autoetua verotetaan samalla tavalla kuin palkkaa.

Ne hyötyvät, jotka saavat tingittyä autoedun palkkansa päälle, ikään kuin palkankorotuksena.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Mutta kaikki kannattavuuslaskelmat voivat mennä vielä moneen kertaan uusiksi. Kukaan ei tiedä, saako verottaja vielä päähänsä muuttaa nykyisiä autoedun laskentaperusteita.

Ensi vuonna autoedun verotusarvot voivat olla ihan jotain muuta kuin nyt, jos valtio tarvitsee kassaansa lisäpaikkausta.

Väärinkäyttäjät
halutaan kuriin

Uudistusta esittäessään liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) sanoi haluavansa puuttua kilometrikorvausjärjestelmän epäkohtiin. Hän arvioi tammikuun lopussa Ylen uutisille, että korvausten tulisi kohdentua niille, joille auto on konkreettinen työväline.

– Väitän kyllä, että kaikki tämän päivän 900 000 korvauksen saajaa eivät ole siinä tilanteessa, hän sanoi.

Taloussanomat kirjoitti syyskuussa, että oman auton käytöllä on mahdollisuus ansaita. Kilometrikorvausta on kasvatettu tasaisesti vuosittain, vaikka uudet autot kuluttavat yhä vähemmän polttoainetta eli kulkevat halvemmalla.

Suomen Rahatiedolla teetettyjen laskelmien mukaan korvauksesta onkin muodostunut niin merkittävä etu, että uudetkin autot maksavat itsensä jo muutamassa vuodessa takaisin.

Petteri Pihlas arvelee, että esityksestä syntynyt poru ainakin osin todistaa, että korvausmalli on kattanut kustannuksia, jotka eivät liity pelkästään auton käyttöön työajossa.

– Vahva keskustelu on oire siitä, että järjestelmällä on ihmisille taloudellista merkitystä, hän lisää.

Järjestelmän on
oltava kohtuullinen 

Veronmaksajain keskusliitto pitää uudistuksen perusteluita köykäisinä.
Juha Koposen mielestä nykyinen systeemi on hyvä, eikä kaikkia pidä rangaista siitä, että jotkut tekevät rikoksia. Hän viittaa kiinteistönvälitysalalta paljastuneisiin kilometrikorvausten väärinkäytöksiin.

Monet muutkin etujärjestöt kuten SAK ja SMKJ ovat vastustaneet esitystä. SMKJ:n toimitusjohtaja Juha Häkkinen arvioi liiton verkkosivuilla, että työntekijä voi joutua maksamaan siitä ilosta, että saa kiertää asiakaskäynneillä.

Pihlas huomauttaa, että järjestelmän tulee toki olla kohtuullinen.

– Ei voi käydä niin, että henkilö joutuu käyttämään autoaan työssään, eikä saa oikeasti aiheutuvista kustannuksista korvauksia, hän sanoo.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (591)


Anonyymi
Tämä maa on iso. Vähän pienempi kuin Saksa. Saksassa 20 kertaa enemmän ihmisiä.
Luuletteko, että on kovin halpaa pitää asuttuna joka niemi ja notko ?
Jos haluatte asua täällä, niin maksakaa siitä.
Pitäisikö mielestänne joka Junttila mummoineen ja peräkamarin poikineen toisten elättää ??


Siinäpä vallan mainio esimerkkiteksti omaan pesään kusijalta.
Anonyymi: Häpeä 23.4.2012 21:27

Anonyymi
Aamulehti tänään

Panettelua lienee? Ei pitäne paikkaansa? Tuskin ajaa noin paljon taksilla?


Tuo kaikki luki Aamulehdessä, siinä on lähde, mene lukemaan.
Anonyymi: . 23.4.2012 21:36

Anonyymi
Aamulehti tänään

Panettelua lienee? Ei pitäne paikkaansa? Tuskin ajaa noin paljon taksilla?

Tuo kaikki luki Aamulehdessä, siinä on lähde, mene lukemaan.


Oli toi uutisissakin, kyllä kunnon kommari osaa toisten rahoja törsätä pääasia että muut ei saa mitään.
Anonyymi: lol 23.4.2012 22:12

Anonyymi
Kilomtrikorvaukset pitäisi poistaa kokonaan. Miksi verovaroilla tuetaan yksityistä liiketoimintaa. Kustannukset on katettava hinnoittelulla.

Niinpä, mutta samalla pitäisi laskea alv, työntekijän sivukulut ja yritysverotus. Firmani työntekijät saavat kilometrikorvauksia ja jos ne tippuu niin mitäs sitten? - Pitää nostaa palkkaa, jossa hirveät sivukulut.

Kun yksi työntekijä jää ensi vuonna eläkkeelle, niin uutta en palkkaa tilalle. Tehköön muut enemmän töitä, että saavat maksettua sivukuluja.


Työnteko ja yrittäminen on kohta kannattamatonta kun pitää elätää liian monta siivellä eläjää. Ehkä moni veronmaksaja kyllästyy kohta.
Anonyymi: jee 23.4.2012 22:15

Anonyymi

kilometrikorvaus noin 40000,-
-polttoaine 1000 * 7 * 1,7 = 11900,-
-pari sarjaa renkaita, vähintään 1200,-
-kolme määräaikaishuoltoa 1500,-

Eli korvausta jää noin 25000,-

Toivottavasti ei ollut kallis Audi, koska isomman 100t ajetun Audin hinta kyllä putosi yli 25000,-


Uusi Audi Q7 3.0 V6 maksaa noin 85 000 EUR, vuoden 2007 Audi Q7 3.0 V6 250000 km ajettuna maksaa noin 35 000 EUR. Jos korvausta jää 50 000 EUR näiden laskelmien mukaan auton arvon alenemiseen niin ainakin Audi Q7 on sopivan pieni auto siihen, että kilometrikorvaus on riittävä. Uuden järjestelmän mukaan Audi Q7 on ehkä hieman tyyris peli ajettavaksi ja pitäisi ehkä siirtyä A4 malliin.

Eihän kilometrikorvauksen tarkoitus ole mahdollistaa millä vaan autolla ajella niitä kilometrejä. Pistä alle Bugatti Veyron niin kyllähän se matka suurimmaksi osaksi omasta pussista taittuu.
Anonyymi: kumiorava 23.4.2012 22:45

Anonyymi
Tuossa ehdotuksessa ja suurimmassa osassa noissa komenteissa paistaa läpi tyhmyys ja kateus. No tyhmyys ei ainakaan ole tarttuvaa...:)

Milloinhan nämä vajakit keksii vaatimaan työmatkalaisten hotelliyöpymisiä verolle.... ja kommarit kateellisena vinkuu, kun työmatkalainen saa asua oikein hotellissa ja saa vielä syödä aamiaisenkin, kun tavallinen palkansaaja joutuu itse ruokansa ostamaan ja aamiaisen laittamaan..:)
Anonyymi: Hei haloo 24.4.2012 0:56

Anonyymi
IL selvitti: Liikenneministeri Merja Kyllönen vinguttaa valtion maksukorttia ahkerimmin.

Elokuu: 1 785 euroa. Syyskuu: 1 142 euroa. Lokakuu: 2 666 euroa.

Tällaisia summia löytyy ministeri Merja Kyllösen (vas) taksilaskuista, joihin IL tutustui selvittäessään ministereiden kuluja. Suomussalmella asuva Kyllönen on käyttänyt taksia ministereistä ylivoimaisesti eniten.
Anonyymi: Liikunta kävellen te 24.4.2012 5:17

Anonyymi
Tuo 15000km raja on helppo kiertää kaupparatsujen. Ajetaan 14999 km omalla autolla ja yritys hankkii lopuille ajoille kiertävän työauton (ja vähentää kaikki kulut veroista). Näin Kyll(ö)äsen ajatus vesittyy, valtion verotulot pienenevät ja työntekijät jotka siis ajavat TYÖAJOA asiakkaiden takia (ei siis työmatkaajoa) saavat edellen minimoitua aiheutuneet kustannukset työn tekemisestä.
Anonyymi: Nimetön 24.4.2012 6:01

Anonyymi
Häpeän Kyllästä enemmän kuin Jyrkiä, vaikka olen pitänyt sitä mahdottomuutena.
Anonyymi: veliusa 24.4.2012 11:36

Anonyymi
Mikä siinä on, etyä myös rehellinen työ tehdään mahdottomaksi vaikka vilppiin omisi helppo puuttua. Olen kymmenen vuotta ajanut työnantajan asioilla ympäri Suomea ja koskaan ei verottaja ole pyytänyt ainuttakaan ajopäiväkirjan lehteä nähtäväksi.

Itse näkisin helpoksi ottaa kopiot kahdestatoista ajopäiväkirjan sivusta ja liittää ne osaksi veroilmoitusta. Lisäksi voisi hakea esim. katsastuskonttorilta leiman puolenvuoden välein paperiin, jossa on ilmoitettu käyttämäni auton sen hetkiset ajetut kilometrit. Jos aito vaihtuu vuoden aikana niin myyntihetkellä ja ostohetkellä uudet leimat.

Muutama käynti katsastuskonttorilla ja hiukan paperitöitä ei olisi liian paha rasti, varsinkin jos se mahdollistaa ammatissani toimimisen myös jatkossakin.
Anonyymi: Karpo 24.4.2012 16:20
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

21:58 Obama haluaa laittaa opinahjot uuteen järjestykseen
21:30 Venäjän keskuspankki lisäsi rahoitusta ruplapulan vuoksi
20:49 FBI: Pohjois-Korea oli Sony-hyökkäyksen takana
20:39 S&P laski Ukrainan luottoluokitusta
20:00 Virkamiehet: EKP pohtii keinoja Saksan QE-vastustuksen liennyttämiseksi
19:01 Kotipizzan omistaja myi hampurilaisketjun
18:40 Rakennuslupien määrä romahti 43 prosenttia
18:39 Miksi diesel maksaa yhä niin paljon? Teboil-pomo kertoo
17:50 Arvio: Facebookin ostaman firman hinta 35-kertaistui
17:38 Leena Mörttinen Perheyritysten liiton johtoon
17:08 Pöyry ja Stockmann luisuvat pörssissä
16:48 Jäätävä ennuste Venäjä taloudesta: supistuu 8 %
16:36 Löyttyniemestä EU:n kriisinratkaisuneuvoston varapuheenjohtaja
16:26 Venäläismiljardööri vastaa Putinin rahakutsuun
16:17 Kuka vetää välistä? Hinta Venäjällä 580 000 dollaria, Euroopassa 145 000 dollaria
16:07 Digitoday Netflix offline-videoista: Älä unta näe!
15:47 Paneelien hinnat puoleen, niin aurinkosähkö yleistyy
15:28 Käytettyjen autojen tuojille makea voitto vuosien verokiistassa
15:04 Neste Oil sopi patenttiriidan biodieselistä
14:35 Näillä tienesteillä olit pienituloinen
14:34 "Venäjän euribor" kiipesi lähelle 30 prosenttia
14:05 Autopomo ruplan alamäestä: "Kuin verilöyly"
13:45 Talvivaara asettaa tytäryhtiöitään selvitystilaan
13:17 Digitoday Soneran selitys verkon mykistymiselle: Kyllä se vielä testissä toimi
13:14 Air France-KLM varoitti tuloksesta ja lykkää uutuuskoneita
12:30 Pankki: Nokia voisi ostaa Alcatel-Lucentin kahdella ehdolla
12:01 Metso myy Tampereen valimonsa
11:30 Tornioon rakennetaan lng-terminaali
11:20 Tornion LNG poiki heti: Outokummulta 30 miljoonan investointi
10:46 USA ei vielä asettanut uusia Venäjä-pakotteita
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki11/20142014
TOYOTA106111722
VOLKSWAGEN100412161
SKODA5889059
VOLVO5387120
FORD4746986
NISSAN4486095
MERCEDES-BENZ4075106
AUDI3995789
KIA3765760
BMW3284558
   
malli11/20142014
VOLKSWAGEN GOLF5055726
TOYOTA AURIS3863555
SKODA OCTAVIA3515534
NISSAN QASHQAI2583885
TOYOTA AVENSIS2492453
TOYOTA YARIS1922581
AUDI A31672018
KIA RIO1512167
FORD FOCUS1502114
VOLVO V401321636

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy