Kirjaudu ▼
 

Kilometrikorvaus kiristyy – milläs nyt tienataan?

Heini Karjanmaa
Kilometrikorvaus kiristyy – milläs nyt tienataan?
Hallitus aikoo pienentää kilometrikorvauksia, ettei oman auton työajokäytöllä vain enää rikastuisi. Kymmenet tuhannet suomalaiset saavat nyt pohtia, olisiko työsuhdeauto sittenkin kannattavampi valinta. Joillekin on – ellei valtio pian rukkaa autoedunkin arvoja.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Hallitus aikoo kiristää omalla autolla työajoja ajavien kilometrikorvauksia. Kehysriihessä suunniteltiin, että korvaus puolittuisi, kun autoilija olisi ajanut työajoja 15 000 kilometriä vuodessa. Tänä vuonna täysi korvaus on 45 senttiä. Näillä näkymin uudistus tulisi voimaan ensi vuoden alussa.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo, että muutos lisäisi varmasti pohdintaa siitä, onko edullisempaa ajaa työajoja omalla autolla vai työsuhdeautolla.

– Jos autoedun arvot pysyvät suunnilleen entisellään, tilanne kannustaa autoedun ottamiseen, Veronmaksajain keskusliiton johtava lakimies Juha Koponen sanoo.

Myös Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset SMKJ arvioi, että työsuhdeautojen määrä lisääntyisi.

– Suunta on työsuhdeautoihin päin, uskoo yritysautojen hallinnointi- ja rahoitusyhtiö LeasePlanin Suomen-toimitusjohtaja Petteri Pihlas.

Asiantuntijat eivät osaa ennustaa, miten suuri siirtymä voisi olla. Nykyisin noin 80 000 suomalaista nauttii autoedusta ja kolmella neljäsosalla heistä on vapaa autoetu.

Noin 900 000 autoilijaa saa kilometrikorvauksia työajoistaan omalla autolla. Niemisen mukaan joukosta joka kymmenes ajaa yli 15 000 kilometriä vuodessa työajoja.

Paljon työajoa, vähän omaa ajoa
- silloin työsuhdeauto auttaa

On monitahoinen kysymys, milloin työsuhdeauton ja milloin oman auton käyttö olisi työntekijän kannalta edullisinta.

Juha Koponen huomauttaa, että tilanne on tapauskohtainen. Autoliiton Niemisen mielestä olennaista on, paljonko autolla ajetaan omaa ja paljonko työnantajan ajoa.

– Jos omaa ajoa on enemmän, vapaa autoetu tulee suhteessa järkevämmäksi vaihtoehdoksi, Nieminen sanoo.

Kilometrikorvausten kiristymisessä eniten menettää henkilö, joka käyttää autoaan pääasiassa työssä ja ajelee vapaa-aikanaan vähän.
Menetys on suhteessa sitä suurempi, mitä enemmän työnantajan ajoja kertyy. Tällöin valtaosa auton kulumisesta on työnantajan aiheuttamaa, ja sen maksat itse.

Pohdinnassa tulee ottaa huomioon auton ikä, koko ja  pääomakustannukset. Aina ei kannata laittaa kymppitonneja omaa rahaa likoon uuden auton ostamiseen, jos suurimman hyödyn autosta saa työnantaja.

Myös arkitilanteita kannattaa miettiä. Auton huollot ja korjauskulut eivät yllätä, jos käytössä on työsuhdeauto jossa ne kuuluvat "hintaan".

Työsuhdeautoilijaksi siirtyvän
rahapalkka voi kutistua

SMKJ:n mukaan valtiovarainministeriö odottaa, että työnantajat maksaisivat korvausta enemmän kuin puolet täydestä korvauksesta siltäkin osin, kun kilometrit ylittävät 15 000 ajokilometriä vuodessa.

Autoliiton Pasi Nieminen epäilee tämän toteutumista. Hän miettii, miten työnantaja suhtautuu siihen, että tehtyjen sopimusten perusta vaihtuu.

– Voiko työnantaja olettaa, että työntekijä jatkaa omalla autolla ajamista kun korvausperuste näin olennaisesti muuttuu. Todennäköisesti ei voi, Nieminen sanoo.

Kaikki yritykset eivät myöskään suostu hankkimaan väelleen työsuhdeautoja. Ison leasinglaivaston, saati firman omistusautojen hallinnointi koetaan hankalaksi.


Oma kysymyksensä on, miten työsuhdeauto vaikuttaisi ansioihin. Useimmiten autoetu annetaan osana palkkaa eli sen ottajan rahapalkka pienenee edun verotusarvon verran. Autoetua verotetaan samalla tavalla kuin palkkaa.

Ne hyötyvät, jotka saavat tingittyä autoedun palkkansa päälle, ikään kuin palkankorotuksena.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Mutta kaikki kannattavuuslaskelmat voivat mennä vielä moneen kertaan uusiksi. Kukaan ei tiedä, saako verottaja vielä päähänsä muuttaa nykyisiä autoedun laskentaperusteita.

Ensi vuonna autoedun verotusarvot voivat olla ihan jotain muuta kuin nyt, jos valtio tarvitsee kassaansa lisäpaikkausta.

Väärinkäyttäjät
halutaan kuriin

Uudistusta esittäessään liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) sanoi haluavansa puuttua kilometrikorvausjärjestelmän epäkohtiin. Hän arvioi tammikuun lopussa Ylen uutisille, että korvausten tulisi kohdentua niille, joille auto on konkreettinen työväline.

– Väitän kyllä, että kaikki tämän päivän 900 000 korvauksen saajaa eivät ole siinä tilanteessa, hän sanoi.

Taloussanomat kirjoitti syyskuussa, että oman auton käytöllä on mahdollisuus ansaita. Kilometrikorvausta on kasvatettu tasaisesti vuosittain, vaikka uudet autot kuluttavat yhä vähemmän polttoainetta eli kulkevat halvemmalla.

Suomen Rahatiedolla teetettyjen laskelmien mukaan korvauksesta onkin muodostunut niin merkittävä etu, että uudetkin autot maksavat itsensä jo muutamassa vuodessa takaisin.

Petteri Pihlas arvelee, että esityksestä syntynyt poru ainakin osin todistaa, että korvausmalli on kattanut kustannuksia, jotka eivät liity pelkästään auton käyttöön työajossa.

– Vahva keskustelu on oire siitä, että järjestelmällä on ihmisille taloudellista merkitystä, hän lisää.

Järjestelmän on
oltava kohtuullinen 

Veronmaksajain keskusliitto pitää uudistuksen perusteluita köykäisinä.
Juha Koposen mielestä nykyinen systeemi on hyvä, eikä kaikkia pidä rangaista siitä, että jotkut tekevät rikoksia. Hän viittaa kiinteistönvälitysalalta paljastuneisiin kilometrikorvausten väärinkäytöksiin.

Monet muutkin etujärjestöt kuten SAK ja SMKJ ovat vastustaneet esitystä. SMKJ:n toimitusjohtaja Juha Häkkinen arvioi liiton verkkosivuilla, että työntekijä voi joutua maksamaan siitä ilosta, että saa kiertää asiakaskäynneillä.

Pihlas huomauttaa, että järjestelmän tulee toki olla kohtuullinen.

– Ei voi käydä niin, että henkilö joutuu käyttämään autoaan työssään, eikä saa oikeasti aiheutuvista kustannuksista korvauksia, hän sanoo.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (591)


Anonyymi
Jos työnantaja ostaa atuon saa se vähentää sen kokonaan verotuksessa plus kaikki kulut .Kumpi on verottajalle kalliimpi vaihtoehto?
Anonyymi: Nimetön 22.4.2012 8:42

Anonyymi
Onhan se harmi kun valtion velkaisesta verokassasta ei enää maksetakkaan välistävetäjien ja muiden ovelta ovelle kauppiaitten vuosittaisia autonvaihtoja.

Valtion on tarkoitus kerätä veroja jotta ulkomaisen lainanotto saataisiin edes vähentymään, muutoin edessä Kreikan tie.
Anonyymi: veronmaksaja, ei ver 22.4.2012 8:42

Anonyymi
VM päättää vain sen, paljonko työnantaja voi maksaa verovapaata kilometrikorvausta. Työnantaja voi maksaa verotettavana tulona työntekijälle vaikka viisi euroa kilometriltä. Tässäkin on kyse puhtaasti verotusasiasta.
Anonyymi: Tuomoilmari 22.4.2012 8:46

Anonyymi
Miten varmistetaan työmatkakulujen oikeellisuus. Eräs henkilö käy työssä 100 km päässä viralliselta asuinpaikkakunnaltaan. Hän saa verotuksessa maksimihyödyn matkojen osalta. Silti hän pääsääntöisesti asuu kesämökillää työskentelypaikkakunnallaan. Käy satunnaisesti sivutyönsä vuoksi paikkakunnalla, jolla asuu. Ehkä minäkin toimisin näin jos voisi?
Anonyymi: Kateellinen? 22.4.2012 8:50

Anonyymi
jos esitys menee läpi , tietää se firmalle 4-5 atuon ostoa ja on aivan varma että maksaja olet sinä helsinkiläinen kuluttaja näin on jo sovittu.
reppuri


Sehän riippuu siitä, kuinka tarpeellisia ja välttämättömiä tarjoamasi palvelut ovat. Jos kuluttaja todella tarvitsee niitä, kuluttajan on pakko maksaa se, mitä laskutat (palkka + autokulut).

Jos tarjoamasi palvelu ei ole niin kovin himoittu, etenkin taloudellisesti heikkoina aikoina saat ajella huviksesi ja omaan laskuun ilman palkkaa ja korvauksia kuluttajalta.
Anonyymi: Nimetön 22.4.2012 8:50

Anonyymi
Liiviedustajat Matti ja Teppo kilpailevat baaritiskillä siitä kumpi on ajamalla RIKASTUNUT vuodessa enemmän - Matti kehuu ensin veivanneensa Bemarillaan yli 80t johon Teppo heti vastaa päräyttäneensä Audillaan yli 100t.


Vai että veti Teppo 100t Audilla.

+kilometrikorvaus noin 40000,-
-polttoaine 1000 * 7 * 1,7 = 11900,-
-pari sarjaa renkaita, vähintään 1200,-
-kolme määräaikaishuoltoa 1500,-

Eli korvausta jää noin 25000,-

Toivottavasti ei ollut kallis Audi, koska isomman 100t ajetun Audin hinta kyllä putosi yli 25000,-
Anonyymi: Alfonso 22.4.2012 8:53

Anonyymi
Työnantaja voi hankkia auton myös pelkästään työajoja varten. Kun autolla ei ajeta yksityisajoja, verotettavaa etua ei synny.

Tutkimusten mukaan työajot vähenevät kolmanneksen, kun kilometrikorvausta ei makseta vaan käytetään työnantajan autoa. Ehkäpä työn tuottavuus kasvaa samassa suhteessa. Työajan käyttäminen autossa istuen ei ole kaikkein tehokkainta ajankäyttöä.

Kilometrikorvausten ylikompensaatio on syytä leikata pois. Työntekijän kannalta on parempi, että palkka maksetaan palkkana eikä kilometrikorvauksena. Silloin työntekijälle kertyy myös eläkettä ja muuta sosiaaliturvaa.
Anonyymi: Muuan mies 22.4.2012 8:53

Anonyymi
Jos työnantaja ostaa atuon saa se vähentää sen kokonaan verotuksessa plus kaikki kulut .Kumpi on verottajalle kalliimpi vaihtoehto?

Kyllösen ehdotuksessahan ei ole kyse veroista vaan kateudesta. Käsittääkseni verottomuus säilyisi edelleen uudessakin ehdotuksessa. Toki yrityksen tulos tietenkin paranisi, jos maksettava korvaus 15.000 km:n jälkeen olisi pienempi. Oletan,että nykyiset eri vaihtoehdot ovat lähes samat kustannusvaikutuksiltaan yritykselle.
Anonyymi: Kateus vie kalatkin 22.4.2012 8:57

Anonyymi
Ai milläs nyt tienataaan? No MC Käteisen ja Jutta Pieni Huijauksen europonzilainoilla tietenkin! Ylivelkaisen kansan ei kohta edes tarvitse käydä töissä, kun Käteinen on lapioinut koko kansallisvarallisuuden europonzin loputtomaan suohon. Voidaan elää pelkillä koroilla vai mitä Kokoomus?
Anonyymi: Nimetön 22.4.2012 8:58

Anonyymi
"Kyllä kilometrikorvauksella tienaa kivasti, jos alla on tuhanne euron auto. Jos vielä itse osaa vaihdella auton kuluvia osia niin työmatkan kuluksi jää käytännössä polttoaineet ja kaikki muu on voittoa."

Noin minäkin luulin ja yritin tienata. Voin kertoa että otti päähän kun ajon jälkeen vaihdettiin milloin mitäkin osaa autoon ja takkiin tuli niin ..leesti.

Tosiasia on ettei km-korvauksella tienaa. Siksi hankkiuduin kevyempiin töihin jossa 8 h työpäivä riittää.

Täällä marisevat kateelliset eivät tiedä mistään mitään.
Anonyymi: Kyllönen surkea mini 22.4.2012 9:02
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki9/20142014
TOYOTA10089546
VOLKSWAGEN89310230
SKODA7367724
FORD6645886
VOLVO6565959
NISSAN5885077
KIA5844781
MERCEDES-BENZ4444097
AUDI3845014
OPEL3623781
   
malli9/20142014
SKODA OCTAVIA4054729
VOLKSWAGEN GOLF3994759
TOYOTA AURIS3662721
NISSAN QASHQAI3293331
FORD FIESTA2461748
KIA RIO2221722
TOYOTA YARIS2142178
VOLKSWAGEN PASSAT1721794
TOYOTA AVENSIS1701971
VOLVO V401681346

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy