Kirjaudu ▼
 

Kilometrikorvaus kiristyy – milläs nyt tienataan?

Heini Karjanmaa
Kilometrikorvaus kiristyy – milläs nyt tienataan?
Hallitus aikoo pienentää kilometrikorvauksia, ettei oman auton työajokäytöllä vain enää rikastuisi. Kymmenet tuhannet suomalaiset saavat nyt pohtia, olisiko työsuhdeauto sittenkin kannattavampi valinta. Joillekin on – ellei valtio pian rukkaa autoedunkin arvoja.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Hallitus aikoo kiristää omalla autolla työajoja ajavien kilometrikorvauksia. Kehysriihessä suunniteltiin, että korvaus puolittuisi, kun autoilija olisi ajanut työajoja 15 000 kilometriä vuodessa. Tänä vuonna täysi korvaus on 45 senttiä. Näillä näkymin uudistus tulisi voimaan ensi vuoden alussa.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo, että muutos lisäisi varmasti pohdintaa siitä, onko edullisempaa ajaa työajoja omalla autolla vai työsuhdeautolla.

– Jos autoedun arvot pysyvät suunnilleen entisellään, tilanne kannustaa autoedun ottamiseen, Veronmaksajain keskusliiton johtava lakimies Juha Koponen sanoo.

Myös Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset SMKJ arvioi, että työsuhdeautojen määrä lisääntyisi.

– Suunta on työsuhdeautoihin päin, uskoo yritysautojen hallinnointi- ja rahoitusyhtiö LeasePlanin Suomen-toimitusjohtaja Petteri Pihlas.

Asiantuntijat eivät osaa ennustaa, miten suuri siirtymä voisi olla. Nykyisin noin 80 000 suomalaista nauttii autoedusta ja kolmella neljäsosalla heistä on vapaa autoetu.

Noin 900 000 autoilijaa saa kilometrikorvauksia työajoistaan omalla autolla. Niemisen mukaan joukosta joka kymmenes ajaa yli 15 000 kilometriä vuodessa työajoja.

Paljon työajoa, vähän omaa ajoa
- silloin työsuhdeauto auttaa

On monitahoinen kysymys, milloin työsuhdeauton ja milloin oman auton käyttö olisi työntekijän kannalta edullisinta.

Juha Koponen huomauttaa, että tilanne on tapauskohtainen. Autoliiton Niemisen mielestä olennaista on, paljonko autolla ajetaan omaa ja paljonko työnantajan ajoa.

– Jos omaa ajoa on enemmän, vapaa autoetu tulee suhteessa järkevämmäksi vaihtoehdoksi, Nieminen sanoo.

Kilometrikorvausten kiristymisessä eniten menettää henkilö, joka käyttää autoaan pääasiassa työssä ja ajelee vapaa-aikanaan vähän.
Menetys on suhteessa sitä suurempi, mitä enemmän työnantajan ajoja kertyy. Tällöin valtaosa auton kulumisesta on työnantajan aiheuttamaa, ja sen maksat itse.

Pohdinnassa tulee ottaa huomioon auton ikä, koko ja  pääomakustannukset. Aina ei kannata laittaa kymppitonneja omaa rahaa likoon uuden auton ostamiseen, jos suurimman hyödyn autosta saa työnantaja.

Myös arkitilanteita kannattaa miettiä. Auton huollot ja korjauskulut eivät yllätä, jos käytössä on työsuhdeauto jossa ne kuuluvat "hintaan".

Työsuhdeautoilijaksi siirtyvän
rahapalkka voi kutistua

SMKJ:n mukaan valtiovarainministeriö odottaa, että työnantajat maksaisivat korvausta enemmän kuin puolet täydestä korvauksesta siltäkin osin, kun kilometrit ylittävät 15 000 ajokilometriä vuodessa.

Autoliiton Pasi Nieminen epäilee tämän toteutumista. Hän miettii, miten työnantaja suhtautuu siihen, että tehtyjen sopimusten perusta vaihtuu.

– Voiko työnantaja olettaa, että työntekijä jatkaa omalla autolla ajamista kun korvausperuste näin olennaisesti muuttuu. Todennäköisesti ei voi, Nieminen sanoo.

Kaikki yritykset eivät myöskään suostu hankkimaan väelleen työsuhdeautoja. Ison leasinglaivaston, saati firman omistusautojen hallinnointi koetaan hankalaksi.


Oma kysymyksensä on, miten työsuhdeauto vaikuttaisi ansioihin. Useimmiten autoetu annetaan osana palkkaa eli sen ottajan rahapalkka pienenee edun verotusarvon verran. Autoetua verotetaan samalla tavalla kuin palkkaa.

Ne hyötyvät, jotka saavat tingittyä autoedun palkkansa päälle, ikään kuin palkankorotuksena.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Mutta kaikki kannattavuuslaskelmat voivat mennä vielä moneen kertaan uusiksi. Kukaan ei tiedä, saako verottaja vielä päähänsä muuttaa nykyisiä autoedun laskentaperusteita.

Ensi vuonna autoedun verotusarvot voivat olla ihan jotain muuta kuin nyt, jos valtio tarvitsee kassaansa lisäpaikkausta.

Väärinkäyttäjät
halutaan kuriin

Uudistusta esittäessään liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) sanoi haluavansa puuttua kilometrikorvausjärjestelmän epäkohtiin. Hän arvioi tammikuun lopussa Ylen uutisille, että korvausten tulisi kohdentua niille, joille auto on konkreettinen työväline.

– Väitän kyllä, että kaikki tämän päivän 900 000 korvauksen saajaa eivät ole siinä tilanteessa, hän sanoi.

Taloussanomat kirjoitti syyskuussa, että oman auton käytöllä on mahdollisuus ansaita. Kilometrikorvausta on kasvatettu tasaisesti vuosittain, vaikka uudet autot kuluttavat yhä vähemmän polttoainetta eli kulkevat halvemmalla.

Suomen Rahatiedolla teetettyjen laskelmien mukaan korvauksesta onkin muodostunut niin merkittävä etu, että uudetkin autot maksavat itsensä jo muutamassa vuodessa takaisin.

Petteri Pihlas arvelee, että esityksestä syntynyt poru ainakin osin todistaa, että korvausmalli on kattanut kustannuksia, jotka eivät liity pelkästään auton käyttöön työajossa.

– Vahva keskustelu on oire siitä, että järjestelmällä on ihmisille taloudellista merkitystä, hän lisää.

Järjestelmän on
oltava kohtuullinen 

Veronmaksajain keskusliitto pitää uudistuksen perusteluita köykäisinä.
Juha Koposen mielestä nykyinen systeemi on hyvä, eikä kaikkia pidä rangaista siitä, että jotkut tekevät rikoksia. Hän viittaa kiinteistönvälitysalalta paljastuneisiin kilometrikorvausten väärinkäytöksiin.

Monet muutkin etujärjestöt kuten SAK ja SMKJ ovat vastustaneet esitystä. SMKJ:n toimitusjohtaja Juha Häkkinen arvioi liiton verkkosivuilla, että työntekijä voi joutua maksamaan siitä ilosta, että saa kiertää asiakaskäynneillä.

Pihlas huomauttaa, että järjestelmän tulee toki olla kohtuullinen.

– Ei voi käydä niin, että henkilö joutuu käyttämään autoaan työssään, eikä saa oikeasti aiheutuvista kustannuksista korvauksia, hän sanoo.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (591)


Anonyymi
pieni vilunki pitää korvaukset kunnossa
Anonyymi: pimee raha se vasta 22.4.2012 7:04

Anonyymi
Lahdin jo pois suomesta, lahtekaa tekin. Huonommaksi muuttuu koko ajan.
Anonyymi: Kari 22.4.2012 7:07

Anonyymi
Ei vaikuta omiin tuloihin. Menetetyn tulon korvaan nostamalla asiakashintoja ja asiakkaat raapivat sen kuluttajien selkänahasta. Ja näin tekevät muutkin yrittäjät, jotka pystyvät työssään hyödyntämään kilometrikorvauksia.
Anonyymi: Rahaa on 22.4.2012 7:23

Anonyymi
tiesittekö että polkupyörällä kulkemisestä töissä saa 80 euroa veroetua vuodessa.
Anonyymi: lisäsin tuon veroilm 22.4.2012 7:26

Anonyymi
Tekaistuilla kilometrirahoilla maksetaan osa palkasta esim. rakennusalalla porukalla mennään
kaikki laskuttaa.
Anonyymi: veroton tulo 22.4.2012 7:34

Anonyymi
"Hankkikaa työ jota voi tehdä kotipaikkakunnalla.

No jo on taas pölvästi. Tuletko näyttämään mulle miten otan mukaan 100+ kiloa painavan mittalaitteiston, jota tarvitaan Hanko-Rovaniemi-välillä? Voi tulla hiihtäessä kuuma..."

Tuossahan se vastaus olikin: Hankkikaa työ jota voi tehdä kotipaikkakunnalla. Kenen kotipaikka on Hanko-Rovaniemi välillä? Minulla on koti ja työpaikka ja niiden välimatka on varsin lyhyt eli tuvasta navettaan, kanalaan ja hevostalliin ja takaisin. Ja kyllä ne työt tulee vielä tehtyä sielä kotimetsäpalstallakin. Ja uskokaa tai älkää kaikki verot on maksettu.


Ja isot tuet veronmaksajalta kupattu.
Anonyymi: N.N. 22.4.2012 7:40

Anonyymi
tiesittekö että polkupyörällä kulkemisestä töissä saa 80 euroa veroetua vuodessa.


Itse laitoin viimevuonna tuon pelkän polkupyörän, millä kuljin työmatkat verovähennyksiin.Enpä saanut siitä mitään kun omavastuu oli siinä 600?
Anonyymi: röyhy 22.4.2012 7:47

Anonyymi
Homma on vain niin, että kauppamatkustajan pitää saada leipänsä myymällä tuotteita eikä ajamalla maakuntia ristiin rastiin.

Ottaahan se tietenkin päähän, että hyvät ja helpot tienestit kilometrikorvauksilla vähenevät.

Uskon että kaupparatsuilla myyntimäärät nousevat ja kilometrit vähenevät. Tästä on hyötyä työnantajalle, yhteiskunnalle ja lopuksi kaupparatsulle itselleenkin!
Anonyymi: Tienestit myynnistä, 22.4.2012 7:49

Anonyymi
Hallitus puuttuu lillukanvarsiin, kun muuhun ei kykene. Kyllösen kaikki esitykset ovat hakemalla haettuja hölmöyksiä. Sitäkin voisi tutkia, miksi sitten Kela hyväksyy oman auton käytöksi vain 0,20 euroa/km, jos kulut ovatkin verottajan mukaan 0,45. Ei mitään logiikkaa. Tyypillistä valtion touhua.
Anonyymi: Korpitietä lääkäriin 22.4.2012 7:51

Anonyymi
Kokoomusvetoisen hallituksen mielestä kilometrikorvauksilla on siis RIKASTUTTU ja se aikoo siksi pienentää niitä.
Anonyymi: Buhahhah 22.4.2012 7:52
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

17:56 Kiinan yllätys kannustaa riskeihin
17:24 Selvästi halvempaa bensaa? Moottorikikka voi halventua tuhansilla
16:19 Draghin puhe sysäsi euron laskuun
16:17 Eduskunnasta +30 000 euroa tuloihin
15:50 Pörssissä hulinat Kiinan koronlaskun jälkeen – Kone ennätyskorkealle
15:38 Haastattelu Mitä yhteistä on pankkiireilla ja rekkakuskeilla?
15:26 Öljyn hinta kääntyi nousuun Kiinan laskettuja korkoja
15:01 Kiinalta iso liike: Korkoja laskettiin
14:02 Ilta-Sanomat Ukraina: Venäjältä ammuttiin rajan yli tykkitulta
12:58 Digitoday Kännyköille uusi lasi – joka viides hajosi yhtiön omissa testeissä
12:34 "Johto on vieraantunut työntekijöiden todellisuudesta"
12:32 Yle: Metsäyhtiöiden kartelli käräjäoikeuteen
12:09 Tätä välittäjät manaavat: Ruotsalaiset joutuvat lyhentämään asuntolainaa
11:58 Venäjä harkitsee öljyntuotannon leikkaamista
11:51 Draghi: EKP:n pitää nostaa nopeasti inflaatiota
11:45 "Miksi valtio ajaa Talvivaaraa konkurssiin juuri nyt?"
10:43 Lihavuus maksaa enemmän kuin ilmastonmuutos
10:42 Digitoday Suomesta terveisiä: Tämä aukko vaarantaa miljoonat verkkosivut
10:41 Mersu vannoo: ratti ja jarru eivät lähde autoista
10:39 Digitoday Jolla saavutti tavoitteensa 270-prosenttisesti
10:32 Ruotsalaisfirma ostaa salolaisen Ledilin
09:27 Itella haluaa siivun venäläisen verkkokaupan kasvusta
09:17 HS: Keskustan kannatus loikkasi
08:41 Pessimismin ja pelon voitto
08:28 Obaman maahanmuuttohanke eteni – teknoyhtiöt pettyivät
07:44 Lehdet: Perumattomista terveyskeskusajoista jättikulut
06:01 Vertailu Tuoko bonus onnen? Nyt tarkkana, autoilija
20.11. Monella öljykentällä kipuraja on käsillä
20.11. Oslossa myytiin Pohjoismaiden kallein koti
20.11. Lahjakas Suomi: Pisteet kotiin vertailussa
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki10/20142014
TOYOTA111510661
VOLKSWAGEN92711157
SKODA7478471
FORD6266512
VOLVO6236582
KIA6035384
MERCEDES-BENZ6024699
NISSAN5705647
BMW4004230
AUDI3765390
   
malli10/20142014
VOLKSWAGEN GOLF4625221
SKODA OCTAVIA4545183
TOYOTA AURIS4483169
NISSAN QASHQAI2963627
KIA RIO2942016
TOYOTA AVENSIS2332204
FORD FIESTA2241972
TOYOTA YARIS2112389
MERCEDES-BENZ A-SARJA208920
VOLVO V401581504

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy