Kirjaudu ▼
 

Autoilija, aikaa on jäljellä enää 57 tuntia

Annika Lohi
Autoilija, aikaa on jäljellä enää 57 tuntia
Viimeiset hetket vaihtaa autonrenkaat lähestyvät.
13.4.2012 14:59
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Moni autoilija käy tulevana viikonloppuna läpi tutun rutiinin. Talvella käytetyt nastarenkaat on vaihdettava kesärenkaisiin viimeistään sunnuntaina 15. huhtikuuta – mikäli vain sää ja keli sen sallivat. Tähän velvoittaa suomalainen lainsäädäntö.

Lainsäädännön mukaan kesärenkaisiin siirtymistä voi kuitenkin luvallisesti siirtää, mikäli auton kanssa suuntaa jäisille teille esimerkiksi Pohjois-Suomessa.

Kitkarenkaissa tilanne on sikäli erilainen, ettei lainsäädäntö koske niitä. Nekin on kuitenkin syytä vaihtaa, sillä talveen suunniteltujen kitkarenkaiden ajo-ominaisuudet eivät välttämättä sovellu kesäkeleihin.

Taloussanomat kertoi huhtikuun alussa, miten vältät tyypillisimmät mokat renkaidenvaihdossa.

∇ Mainos ∇
13.4.2012 14:59
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (56)

Sivut:1 ... 4 5 6
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Olisi hauska tehdä tutkimus näinä tuulilasin rikkoontumisviikoilla.Oman kokemukseni mukaan kelit kun lämpiää niin rengasseos pehmenee ja vanhat nastat irtoilee.Tossa motarilla kun ajelee niin aika usein napsahtelee särö,ja sitä sitten on kiva seurata mihinpäin halkeama lähtee menemään.Toki täytyy myöntää että lasinvaihto on vain pieni kustannuserä autoilun ihanuudesta.


Lieköhän nasta riittävän painava saamaan aikaiseksi tuollaista? Kyllä ne taitavat olla kiviä, jotka laseja rikkovat!
Anonyymi: Kitka 13.4.2012 23:25

Anonyymi
Käyttäkää kitkarenkaita niin tuostakaan vaihtopaosta ei tarvi välittää...

Kitkarenkaat on ihan hyvät. Varsinkin silloin, kun ei ole lunta, eikä varsinkaan jäisiä teitä. Sellaisilla teillä ne ovat ihan yhtä hyvät kuin nastarenkaat, mutta eivät pidä yhtään.


Opettelisit ajamaan. Olen nyt ajanut neljä vuotta kitkoilla, kun sellaiset tuli vaihtoauton mukana enkä enää vaihtaisi nastoihin. Kertaakaan ei ole ollut ongelmia. Kesäkelilläkin toimivat ihan hyvin vaikka toimittajamafian probaganda muuta väittääkin.

Niin se vaan näyttää olevan, että jotkut ei tavikeleillä pärjää ilman nelivetoa ja uusia nastarenkaita. Samoin on asuntovaunujen vetäjien laita. Jotkut äijät ei saa vaunua mihinkään ilman isoa nelivetoa ja toiset vie sen minne haluaa vaikka pikkusitikalla.
Anonyymi: Kokemusta on 14.4.2012 0:00

Anonyymi
Talous uutinen?
Anonyymi: ? 14.4.2012 1:19

Anonyymi
Täytynee vaihtaa... Kitkoihin... Jos Lappiin suuntaa, toisaalta ekaks viroon ja sitten lappiin... Virosta viinat, lapista naiset ja silleen...
Anonyymi: Talvilomakausi päätt 14.4.2012 2:13

Anonyymi
Suosittelen nastarenkaiden puolestapuhujia kokeilemaan kitkarenkaita (studless, M+S).

Vaihdoin äsken kitkarenkaani kesärenkaisiin koska kitkarenkaat eivät ole sen enempää kesärenkaat kuin nastarenkaatkaan. Kitkat ovat hiljaisemmat kuin kesärenkaat, mutta mm. vesiliirto-ominaisuudeltaan huonommat.

Nastat luonnollisesti päihittävät kitkat jääratakisassa, mutta normaaliajossa ei nastoja yleensä tarvitse. Luistonesto vähentää moottoritehoa, eli jos sutii kovasti niin vähän vähemmän kaasua.

Nastat lyhentävät peilijäällä jarrutusmatkaa, joten silloin on ajettava vähän hitaammin, jarrutusmatka pitenee kesälläkin nopeuden neliössä (ajonopeus kaksinkertainen, jarrutusmatka nelinkertainen).
Anonyymi: moottoripyörässä jo 14.4.2012 14:23

Anonyymi
Nastarenkaissa on paras pito senhän sanoo jo järkikin, Kitkarenkaat pitävät sitten kesällä parhaiten.
Anonyymi: Asiantuntija 15.4.2012 13:38
Sivut:1 ... 4 5 6
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

29.4. Nissan kutsuu korjattavaksi 3,5 miljoonaa autoa
29.4. Tutkimus: Naiset saavat epämääräisempää palautetta
29.4. Fortum valittaa Ruotsin hallinto-oikeuden veropäätöksistä
29.4. Tutkijoita Daimlerin toimipisteissä – etsivät merkkejä päästöhuijauksesta
29.4. Ukrainan separatistialueelle avattiin vale-Mäkkäri – McDonald's tutkii
29.4. Fazer ostaa kolme klassikkokeksiä takaisin
29.4. Tokmannin ensimmäinen pörssipäivä päättyi lähtölukemiin
29.4. KOMMENTTI: Muuttaisiko Lepomäki Suomen eurolinjan?
29.4. Uudet pörssiyhtiöt vetävät – Tokmanni houkutti myös ulkomaisia sijoittajia
29.4. Pankkiautomaatin keksijä tienasi patentilla 15 dollaria: "Voit kuvitella miltä tuntuu"
29.4. Markkinat riemastuivat Cargotecista – kurssi yli 10 prosentin nousussa
29.4. Viimeisen puhelinluettelon jako alkoi – "ei signaalia suuresta kysynnästä"
29.4. Digitoday F-Securelta vaisu tulos, "kaikkien aikojen tärkein" tuote lykkääntyi
29.4. Kiina huolestuttaa – EU alkaa valvoa teräksen tuontia
29.4. Ilmarisen sijoitustuotot miinukselle, salkusta suli vuodessa 1,2 miljardia
29.4. Cargotecin osake hurjassa nousussa – Tokmanni painui alle antihinnan
29.4. Digitoday "Googlen navigointisovellusta voi käyttää vakoiluun"
29.4. Määräaikaistalletukset romahtivat pienimmilleen 16 vuoteen
29.4. HBL: Suomi laittaa kehitysrahoitusta Dr. Oetker -pitsoihin ja luksushotelleihin
29.4. Euroalueen talouskasvu odotettua vahvempaa
29.4. Euroalue vajosi deflaatioon
29.4. Digitoday Suomalaisfirma suunnittelee kovaa kasvua – aikoo palkata sata
29.4. Danske Bankin tulos heikkeni – ylitti odotukset
29.4. Digitoday Varo, pankkiasiakkaita huijataan taas
29.4. Nyt alkoi kaupankäynti Tokmannilla – hinta nousee
29.4. Kolumni Kasvumittari ei kerro totuutta
29.4. Cargotecin liikevaihto laski ja tulos parani
29.4. Alma Median tulos heikkeni
29.4. Uponor teki ison tulosparannuksen Pohjois-Amerikassa
29.4. Jorma Wiitakorpi aloittaa Eforen toimitusjohtajana
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki3/20162016
TOYOTA14203627
VOLKSWAGEN11513601
NISSAN10862382
SKODA9883198
FORD8712611
VOLVO7242354
KIA6731708
HONDA6591408
MERCEDES-BENZ5941598
OPEL5811827
   
malli3/20162016
NISSAN QASHQAI5151352
SKODA OCTAVIA4741471
VOLKSWAGEN GOLF4491293
TOYOTA AURIS4371128
TOYOTA YARIS393946
TOYOTA AVENSIS3891033
FORD FOCUS313988
VOLKSWAGEN PASSAT274888
HONDA CIVIC272561
OPEL ASTRA269902

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy