Kirjaudu ▼
 

Autoilija, aikaa on jäljellä enää 57 tuntia

Annika Lohi
Autoilija, aikaa on jäljellä enää 57 tuntia
Viimeiset hetket vaihtaa autonrenkaat lähestyvät.
13.4.2012 14:59
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Moni autoilija käy tulevana viikonloppuna läpi tutun rutiinin. Talvella käytetyt nastarenkaat on vaihdettava kesärenkaisiin viimeistään sunnuntaina 15. huhtikuuta – mikäli vain sää ja keli sen sallivat. Tähän velvoittaa suomalainen lainsäädäntö.

Lainsäädännön mukaan kesärenkaisiin siirtymistä voi kuitenkin luvallisesti siirtää, mikäli auton kanssa suuntaa jäisille teille esimerkiksi Pohjois-Suomessa.

Kitkarenkaissa tilanne on sikäli erilainen, ettei lainsäädäntö koske niitä. Nekin on kuitenkin syytä vaihtaa, sillä talveen suunniteltujen kitkarenkaiden ajo-ominaisuudet eivät välttämättä sovellu kesäkeleihin.

Taloussanomat kertoi huhtikuun alussa, miten vältät tyypillisimmät mokat renkaidenvaihdossa.

∇ Mainos ∇
13.4.2012 14:59
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (56)

Sivut:1 ... 4 5 6
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Olisi hauska tehdä tutkimus näinä tuulilasin rikkoontumisviikoilla.Oman kokemukseni mukaan kelit kun lämpiää niin rengasseos pehmenee ja vanhat nastat irtoilee.Tossa motarilla kun ajelee niin aika usein napsahtelee särö,ja sitä sitten on kiva seurata mihinpäin halkeama lähtee menemään.Toki täytyy myöntää että lasinvaihto on vain pieni kustannuserä autoilun ihanuudesta.


Lieköhän nasta riittävän painava saamaan aikaiseksi tuollaista? Kyllä ne taitavat olla kiviä, jotka laseja rikkovat!
Anonyymi: Kitka 13.4.2012 23:25

Anonyymi
Käyttäkää kitkarenkaita niin tuostakaan vaihtopaosta ei tarvi välittää...

Kitkarenkaat on ihan hyvät. Varsinkin silloin, kun ei ole lunta, eikä varsinkaan jäisiä teitä. Sellaisilla teillä ne ovat ihan yhtä hyvät kuin nastarenkaat, mutta eivät pidä yhtään.


Opettelisit ajamaan. Olen nyt ajanut neljä vuotta kitkoilla, kun sellaiset tuli vaihtoauton mukana enkä enää vaihtaisi nastoihin. Kertaakaan ei ole ollut ongelmia. Kesäkelilläkin toimivat ihan hyvin vaikka toimittajamafian probaganda muuta väittääkin.

Niin se vaan näyttää olevan, että jotkut ei tavikeleillä pärjää ilman nelivetoa ja uusia nastarenkaita. Samoin on asuntovaunujen vetäjien laita. Jotkut äijät ei saa vaunua mihinkään ilman isoa nelivetoa ja toiset vie sen minne haluaa vaikka pikkusitikalla.
Anonyymi: Kokemusta on 14.4.2012 0:00

Anonyymi
Talous uutinen?
Anonyymi: ? 14.4.2012 1:19

Anonyymi
Täytynee vaihtaa... Kitkoihin... Jos Lappiin suuntaa, toisaalta ekaks viroon ja sitten lappiin... Virosta viinat, lapista naiset ja silleen...
Anonyymi: Talvilomakausi päätt 14.4.2012 2:13

Anonyymi
Suosittelen nastarenkaiden puolestapuhujia kokeilemaan kitkarenkaita (studless, M+S).

Vaihdoin äsken kitkarenkaani kesärenkaisiin koska kitkarenkaat eivät ole sen enempää kesärenkaat kuin nastarenkaatkaan. Kitkat ovat hiljaisemmat kuin kesärenkaat, mutta mm. vesiliirto-ominaisuudeltaan huonommat.

Nastat luonnollisesti päihittävät kitkat jääratakisassa, mutta normaaliajossa ei nastoja yleensä tarvitse. Luistonesto vähentää moottoritehoa, eli jos sutii kovasti niin vähän vähemmän kaasua.

Nastat lyhentävät peilijäällä jarrutusmatkaa, joten silloin on ajettava vähän hitaammin, jarrutusmatka pitenee kesälläkin nopeuden neliössä (ajonopeus kaksinkertainen, jarrutusmatka nelinkertainen).
Anonyymi: moottoripyörässä jo 14.4.2012 14:23

Anonyymi
Nastarenkaissa on paras pito senhän sanoo jo järkikin, Kitkarenkaat pitävät sitten kesällä parhaiten.
Anonyymi: Asiantuntija 15.4.2012 13:38
Sivut:1 ... 4 5 6
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

25.5. McDonald'sin ex-pomo korvaisi duunarit roboteilla: "Työpaikat tulevat katoamaan ennennäkemättömällä tavalla"
25.5. Digitoday Google lakkauttaa salasanat – hintana yksityisyys?
25.5. Meijerialan kiky-sopimus kaatui – Elintarviketeollisuus: Työpaikkojen säilymisen kannalta valitettavaa
25.5. Komissio vaatii muutoksia Netflixin sisältöihin ja netin maarajoituksiin
25.5. Digitoday Mainokset tunkevat Google Mapsiin uudella tavalla
25.5. Norjan öljyministeri ei usko, eikä edes toivo öljyn palaavan huippuhintoihin
25.5. Digitoday Kuinka nyt käy Lumia-käyttäjien?
25.5. Kansainvälinen vertailu: Treffit Helsingissä maksavat yllättävän paljon, mutta "synnit" saa hyvällä hinnalla
25.5. Terrafamen pääluottamusmies: "Lypsävää lehmää on vaikea laittaa teuraaksi"
25.5. Video Talvivaaran loppulasku veronmaksajille: Yli miljardi euroa?
25.5. Uponor perustaa veden säästämiseen keskittyvän yhteisyrityksen
25.5. Digitoday Puhelinten teko ei Suomesta lopu: Tässä ovat Nokian perilliset
25.5. Anvia: Yhtiön rahoja ei käytetty väärin valtakirjojen keräyksessä
25.5. Digitoday Nokian puhelimien mahtava nousu ja raju romahdus – listasimme tärkeimmät vaiheet vuosilta 1984–2016
25.5. Terrafame: Talvivaaran kaivos on ajettava ensin ylös, jotta se voidaan ajaa alas
25.5. Kreikka-sopu näkyy markkinoilla – maan lainakorko painui puolen vuoden pohjiin
25.5. Digitoday Anssi Vanjoki: Tämä oli selvää jo helmikuussa 2011
25.5. Pörssissä myönteistä virettä – Nokia hyvässä vedossa
25.5. Digitoday Lue Microsoft-pomon kirje työntekijöille sanasta sanaan
25.5. Suomi hakee EU-tukea Microsoftin irtisanomisten takia
25.5. Talvivaaran kaivostoiminta ajetaan alas – "Vedonlyöntiä veronmaksajien rahoilla"
25.5. Digitoday Kommentti: Nyt saatiin lopullinen vastaus kahteen Nokia-kysymykseen
25.5. STTK:n Palola: Irtisanominen on Suomessa halpaa
25.5. Digitoday Luottamusmies: "Tämä on päivä, jonka ei olisi tarvinnut tulla"
25.5. Digitoday Muistatko tämän Elopin kirjeen? "Heippa siellä"
25.5. Kaupunginjohtaja: Salosta voisi löytyä töitä Microsoftilta lähteville
25.5. Digitoday Tämä jää Windows-puhelimista jäljelle
25.5. Finnair nostaa arviotaan Aasian liikenteen kasvusta
25.5. YTN: Pahin toteutumassa – Microsoftin huolehdittava irtisanottavista
25.5. Microsoft: Toiminta Tampereella loppuu
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki4/20162016
VOLKSWAGEN11084709
SKODA10724270
TOYOTA10114638
FORD9113522
KIA8862594
VOLVO7023056
OPEL6462473
AUDI5992369
NISSAN5612943
BMW5502004
   
malli4/20162016
SKODA OCTAVIA5632034
VOLKSWAGEN GOLF4281721
FORD FOCUS3881376
KIA RIO369862
NISSAN QASHQAI3581710
OPEL ASTRA3361238
VOLKSWAGEN PASSAT2851173
TOYOTA YARIS2601206
TOYOTA AURIS2561384
TOYOTA AVENSIS2341267

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy