Kirjaudu ▼
 

Autoilija, aikaa on jäljellä enää 57 tuntia

Annika Lohi
Autoilija, aikaa on jäljellä enää 57 tuntia
Viimeiset hetket vaihtaa autonrenkaat lähestyvät.
13.4.2012 14:59
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Moni autoilija käy tulevana viikonloppuna läpi tutun rutiinin. Talvella käytetyt nastarenkaat on vaihdettava kesärenkaisiin viimeistään sunnuntaina 15. huhtikuuta – mikäli vain sää ja keli sen sallivat. Tähän velvoittaa suomalainen lainsäädäntö.

Lainsäädännön mukaan kesärenkaisiin siirtymistä voi kuitenkin luvallisesti siirtää, mikäli auton kanssa suuntaa jäisille teille esimerkiksi Pohjois-Suomessa.

Kitkarenkaissa tilanne on sikäli erilainen, ettei lainsäädäntö koske niitä. Nekin on kuitenkin syytä vaihtaa, sillä talveen suunniteltujen kitkarenkaiden ajo-ominaisuudet eivät välttämättä sovellu kesäkeleihin.

Taloussanomat kertoi huhtikuun alussa, miten vältät tyypillisimmät mokat renkaidenvaihdossa.

∇ Mainos ∇
13.4.2012 14:59
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (56)

Sivut:1 ... 4 5 6
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Olisi hauska tehdä tutkimus näinä tuulilasin rikkoontumisviikoilla.Oman kokemukseni mukaan kelit kun lämpiää niin rengasseos pehmenee ja vanhat nastat irtoilee.Tossa motarilla kun ajelee niin aika usein napsahtelee särö,ja sitä sitten on kiva seurata mihinpäin halkeama lähtee menemään.Toki täytyy myöntää että lasinvaihto on vain pieni kustannuserä autoilun ihanuudesta.


Lieköhän nasta riittävän painava saamaan aikaiseksi tuollaista? Kyllä ne taitavat olla kiviä, jotka laseja rikkovat!
Anonyymi: Kitka 13.4.2012 23:25

Anonyymi
Käyttäkää kitkarenkaita niin tuostakaan vaihtopaosta ei tarvi välittää...

Kitkarenkaat on ihan hyvät. Varsinkin silloin, kun ei ole lunta, eikä varsinkaan jäisiä teitä. Sellaisilla teillä ne ovat ihan yhtä hyvät kuin nastarenkaat, mutta eivät pidä yhtään.


Opettelisit ajamaan. Olen nyt ajanut neljä vuotta kitkoilla, kun sellaiset tuli vaihtoauton mukana enkä enää vaihtaisi nastoihin. Kertaakaan ei ole ollut ongelmia. Kesäkelilläkin toimivat ihan hyvin vaikka toimittajamafian probaganda muuta väittääkin.

Niin se vaan näyttää olevan, että jotkut ei tavikeleillä pärjää ilman nelivetoa ja uusia nastarenkaita. Samoin on asuntovaunujen vetäjien laita. Jotkut äijät ei saa vaunua mihinkään ilman isoa nelivetoa ja toiset vie sen minne haluaa vaikka pikkusitikalla.
Anonyymi: Kokemusta on 14.4.2012 0:00

Anonyymi
Talous uutinen?
Anonyymi: ? 14.4.2012 1:19

Anonyymi
Täytynee vaihtaa... Kitkoihin... Jos Lappiin suuntaa, toisaalta ekaks viroon ja sitten lappiin... Virosta viinat, lapista naiset ja silleen...
Anonyymi: Talvilomakausi päätt 14.4.2012 2:13

Anonyymi
Suosittelen nastarenkaiden puolestapuhujia kokeilemaan kitkarenkaita (studless, M+S).

Vaihdoin äsken kitkarenkaani kesärenkaisiin koska kitkarenkaat eivät ole sen enempää kesärenkaat kuin nastarenkaatkaan. Kitkat ovat hiljaisemmat kuin kesärenkaat, mutta mm. vesiliirto-ominaisuudeltaan huonommat.

Nastat luonnollisesti päihittävät kitkat jääratakisassa, mutta normaaliajossa ei nastoja yleensä tarvitse. Luistonesto vähentää moottoritehoa, eli jos sutii kovasti niin vähän vähemmän kaasua.

Nastat lyhentävät peilijäällä jarrutusmatkaa, joten silloin on ajettava vähän hitaammin, jarrutusmatka pitenee kesälläkin nopeuden neliössä (ajonopeus kaksinkertainen, jarrutusmatka nelinkertainen).
Anonyymi: moottoripyörässä jo 14.4.2012 14:23

Anonyymi
Nastarenkaissa on paras pito senhän sanoo jo järkikin, Kitkarenkaat pitävät sitten kesällä parhaiten.
Anonyymi: Asiantuntija 15.4.2012 13:38
Sivut:1 ... 4 5 6
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

12:41 Digitoday Mercedes-Benz peruu E-sarjan mainoksiaan: Syytetään harhaanjohtamisesta
11:48 Kuka tahansa työtön ei saa opiskella – Akava: Lupaprosessi on vaikea ja mielivaltainen
11:25 Brexit-äänestys painoi Ilmarisen sijoitustuottoja – olivat kuitenkin plussalla
11:00 Teräsjätin tulos koheni
10:53 Digitoday Pankin it-guru kosti potkut rajusti: Saa miettiä tekoaan koko elämänsä
10:33 Digitoday Miljardimätky uhkaa Facebookia – verottaja lähetti karhukirjeen
09:48 Microsoft leikkaa puhelinliiketoiminnasta vielä 2 850 työpaikkaa – ei koske enää Suomea
09:25 Kolumni Riistoyrittäjät parlamentin hampaissa
09:09 Pöyry painui tappiolle
06:05 Analyysi Pelätyt stressitestit julki tänään – EU valmistautuu jättipankin alasajoon
28.7. Kauppahinta hipoo pilviä – tästä huvilasta povataan kaikkien aikojen kalleinta
28.7. Fordin tulos jäi odotuksista USA:n markkinoiden jarruttaessa
28.7. Digitoday Oletko kuullut tästä puhelimesta? Toimitukset kasvoivat toisella neljänneksellä 137 %
28.7. Tarkastusvirasto: IMF oli liian optimistinen eurokriisin hoidossa
28.7. Raha kasaantuu rikkaille – joka kolmas monacolainen on miljonääri
28.7. Digitoday Uusi "palvelu" ei lupaa hyvää: Räjähtävätkö kiristysohjelmat käsiin?
28.7. Ohjelmistoyhtiö Oracle ostaa miljardikaupalla lisää pilviosaamista
28.7. Espanjan jättityöttömyys helpotti hieman – 20 prosentin raja ei vielä alittunut
28.7. Digitoday Osramin lampuissa hillitön tietoturvamoka: Vaarantaa kodin muutkin laitteet
28.7. Avioerotutkimus paljasti dramaattisen muutoksen – näin miehen työtilanne vaikuttaa eroriskiin
28.7. Halpa energia kurittaa öljyjättejä – Shellin tulos romahti 72 %
28.7. Digitoday Mercedes Benzin Tesla-haastajalle tyly tuomio: "Tämä on oikeasti vaarallinen tuote"
28.7. Nesteen osake jatkaa kiitoa, YIT sukeltaa
28.7. Posti aloittaa jälleen yt-neuvottelut – vähennystarve enintään 70 henkeä
28.7. Televisiokaupassa hurja nousu Rion kisojen alla – suosituin tuumakoko on entistä suurempi
28.7. Valmet täytti odotukset – "Pyrimme kasvamaan yli kaksi kertaa markkinoita nopeammin"
28.7. Päästöskandaalin ryvettämän Volkswagenin liikevaihto nousi
28.7. Onnibusin äkkilähtö Virosta aiheutti myllerryksen – kilpailija lisää vuoroja
28.7. Amer Sports jäi selvästi odotuksista – asiakkaiden konkurssit piinasivat
28.7. Euroalueen talousluottamus vahvistui
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki6/20162016
VOLKSWAGEN13187166
TOYOTA12547021
SKODA9426275
FORD9265302
OPEL6723741
KIA5873938
MERCEDES-BENZ5523128
NISSAN5263981
VOLVO5154095
AUDI5123386
   
malli6/20162016
VOLKSWAGEN GOLF5432733
SKODA OCTAVIA5043076
OPEL ASTRA3831918
TOYOTA AURIS3752036
NISSAN QASHQAI3522414
TOYOTA AVENSIS3441877
FORD FOCUS3222039
TOYOTA YARIS3201858
FORD FIESTA3121344
VOLKSWAGEN PASSAT2681713

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy