Kirjaudu ▼
 

Autoilija, aikaa on jäljellä enää 57 tuntia

Annika Lohi
Autoilija, aikaa on jäljellä enää 57 tuntia
Viimeiset hetket vaihtaa autonrenkaat lähestyvät.
13.4.2012 14:59
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Moni autoilija käy tulevana viikonloppuna läpi tutun rutiinin. Talvella käytetyt nastarenkaat on vaihdettava kesärenkaisiin viimeistään sunnuntaina 15. huhtikuuta – mikäli vain sää ja keli sen sallivat. Tähän velvoittaa suomalainen lainsäädäntö.

Lainsäädännön mukaan kesärenkaisiin siirtymistä voi kuitenkin luvallisesti siirtää, mikäli auton kanssa suuntaa jäisille teille esimerkiksi Pohjois-Suomessa.

Kitkarenkaissa tilanne on sikäli erilainen, ettei lainsäädäntö koske niitä. Nekin on kuitenkin syytä vaihtaa, sillä talveen suunniteltujen kitkarenkaiden ajo-ominaisuudet eivät välttämättä sovellu kesäkeleihin.

Taloussanomat kertoi huhtikuun alussa, miten vältät tyypillisimmät mokat renkaidenvaihdossa.

∇ Mainos ∇
13.4.2012 14:59
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (56)

Sivut:1 ... 4 5 6
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Olisi hauska tehdä tutkimus näinä tuulilasin rikkoontumisviikoilla.Oman kokemukseni mukaan kelit kun lämpiää niin rengasseos pehmenee ja vanhat nastat irtoilee.Tossa motarilla kun ajelee niin aika usein napsahtelee särö,ja sitä sitten on kiva seurata mihinpäin halkeama lähtee menemään.Toki täytyy myöntää että lasinvaihto on vain pieni kustannuserä autoilun ihanuudesta.


Lieköhän nasta riittävän painava saamaan aikaiseksi tuollaista? Kyllä ne taitavat olla kiviä, jotka laseja rikkovat!
Anonyymi: Kitka 13.4.2012 23:25

Anonyymi
Käyttäkää kitkarenkaita niin tuostakaan vaihtopaosta ei tarvi välittää...

Kitkarenkaat on ihan hyvät. Varsinkin silloin, kun ei ole lunta, eikä varsinkaan jäisiä teitä. Sellaisilla teillä ne ovat ihan yhtä hyvät kuin nastarenkaat, mutta eivät pidä yhtään.


Opettelisit ajamaan. Olen nyt ajanut neljä vuotta kitkoilla, kun sellaiset tuli vaihtoauton mukana enkä enää vaihtaisi nastoihin. Kertaakaan ei ole ollut ongelmia. Kesäkelilläkin toimivat ihan hyvin vaikka toimittajamafian probaganda muuta väittääkin.

Niin se vaan näyttää olevan, että jotkut ei tavikeleillä pärjää ilman nelivetoa ja uusia nastarenkaita. Samoin on asuntovaunujen vetäjien laita. Jotkut äijät ei saa vaunua mihinkään ilman isoa nelivetoa ja toiset vie sen minne haluaa vaikka pikkusitikalla.
Anonyymi: Kokemusta on 14.4.2012 0:00

Anonyymi
Talous uutinen?
Anonyymi: ? 14.4.2012 1:19

Anonyymi
Täytynee vaihtaa... Kitkoihin... Jos Lappiin suuntaa, toisaalta ekaks viroon ja sitten lappiin... Virosta viinat, lapista naiset ja silleen...
Anonyymi: Talvilomakausi päätt 14.4.2012 2:13

Anonyymi
Suosittelen nastarenkaiden puolestapuhujia kokeilemaan kitkarenkaita (studless, M+S).

Vaihdoin äsken kitkarenkaani kesärenkaisiin koska kitkarenkaat eivät ole sen enempää kesärenkaat kuin nastarenkaatkaan. Kitkat ovat hiljaisemmat kuin kesärenkaat, mutta mm. vesiliirto-ominaisuudeltaan huonommat.

Nastat luonnollisesti päihittävät kitkat jääratakisassa, mutta normaaliajossa ei nastoja yleensä tarvitse. Luistonesto vähentää moottoritehoa, eli jos sutii kovasti niin vähän vähemmän kaasua.

Nastat lyhentävät peilijäällä jarrutusmatkaa, joten silloin on ajettava vähän hitaammin, jarrutusmatka pitenee kesälläkin nopeuden neliössä (ajonopeus kaksinkertainen, jarrutusmatka nelinkertainen).
Anonyymi: moottoripyörässä jo 14.4.2012 14:23

Anonyymi
Nastarenkaissa on paras pito senhän sanoo jo järkikin, Kitkarenkaat pitävät sitten kesällä parhaiten.
Anonyymi: Asiantuntija 15.4.2012 13:38
Sivut:1 ... 4 5 6
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20142014
TOYOTA8858538
VOLKSWAGEN8709337
SKODA7066988
FORD5015222
KIA4724197
NISSAN4354489
VOLVO4245303
OPEL4203419
AUDI3974630
MERCEDES-BENZ3763653
   
malli8/20142014
SKODA OCTAVIA4144324
VOLKSWAGEN GOLF3964360
TOYOTA AURIS2762355
TOYOTA YARIS2591964
NISSAN QASHQAI2573002
KIA RIO1921500
VOLKSWAGEN PASSAT1551622
FORD FIESTA1471502
TOYOTA AVENSIS1361801
BMW 3-SARJA1351399

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy