Kirjaudu ▼
 

Näin auto soittaa hätäpuhelun ihan itse

Näin auto soittaa hätäpuhelun ihan itse
Autonvalmistaja Volvo kertoo tiedotteessaan, että uusiin Volvon malleihin on saatavissa järjestelmä, joka toimii hätäapuna ja turvalaitteena. Mistä oikein on kyse ja mitä lysti lopulta maksaa?
12.4.2012 19:38
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kivikova kilpailu autojen myynnissä nostaa turvallisuuden taas vahvasti esiin. Volvo kertoo tiedotteensa mukaan tuovansa ensimmäisenä Suomessa markkinoille järjestelmän, joka kutsuu hätätilanteessa automaattisesti apua paikalle.

Järjestelmä toimii jopa 17. Länsi-Euroopan maassa ja lisäksi läntisellä Venäjällä.

Volvo On Call -järjestelmä koostuu handsfree-yksiköstä ja kahdesta autoon integroidusta painikkeesta. Laitteisto sisältää autoon kiinteästi asennetun GSM-puhelinmoduulin, vara-antennin, vara-akun sekä liitännän auton ulkoiseen antenniin.

Manuaalista hätäapua käytettäessä kuljettaja tai matkustaja painaa hätätilanteessa SOS-painiketta, jolloin Volvo On Call -palvelukeskukseen lähetetään viesti ja avataan ääniyhteys. Keskus määrittää hätätilanteen laadun kuljettajan kanssa, vahvistaa Volvon tiedotteen mukaan kuljettajan ja matkustajien kunnon. Järjestelmä vahvistaa auton sijainnin ja ottaa yhteyden asianmukaiseen hätäpalveluun.

Automaattinen hätäapu

Kun auton turvatyynyt laukeavat onnettomuudessa, automaattinen hätäapu lähettää viestin ja avaa ääniyhteyden Volvo On Call -keskukseen. Kuljettaja voi olla loukkaantunut eikä pysty puhumaan, jolloin keskus ottaa yhteyden hätäpalveluun ja ilmoittaa auton sijainnin.

Auton sijainnin määrittää GPS-järjestelmän ja Volvo On Call -yksikön ohjelmiston yhdistelmä. Tekniikka laskee pisteitä auton ajoreitillä. Nämä sijaintitiedot tallennetaan auton muistiin, joten kun asiakas painaa SOS- tai On Call –painiketta tai tapahtuu onnettomuus, auton sijainti ja auton järjestelmien tilaa koskevat tiedot lähetetään SMS –dataviestinä Volvo On Call -palvelimelle.

Vuositilaus ja
runsaan 700 euron maksu

Volvo On Call -järjestelmän ja älypuhelimien yhteistyö perustuu GPS- ja GSM-tekniikkoihin. GPS edellyttää esteettömyyttä ulkona ja GSM puolestaan verkon kattavuutta.

Tiepalvelun ja muiden turva- ja mukavuuspalveluiden käyttö edellyttää kuitenkin VOC vuositilausta sekä Volvo tiepalvelun yleisten ehtojen täyttymistä. Uusi VOC -järjestelmä sisältää 2 vuoden vuositilauksen. Järjestelmän saa vaan uusiin autoihin tehdasasenteisena, hintaan 700 euroa plus verot.

AB Volvo on ruotsalainen kuorma- ja linja-autojen, maanrakennuskoneiden ja merimoottoreiden valmistaja. Se perustettiin Göteborgissa Ruotsissa vuonna 1927. Volvon henkilöauto-osaston omistaa vuodesta 2010 lähtien kiinalainen Zhejiang Geely.



∇ Mainos ∇
12.4.2012 19:38
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (16)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Onstar on tukenut tätä jo amerikassa vuosia ja sen saa General Motorsin autoihin. Kannattaisi edes vähän tehdä tutkivaa journalismia ennekuin julistaa vempainta ruotsalaiseksi keksinnöksi
Anonyymi: Pellet 12.4.2012 19:47

Anonyymi
Jenkeissä tämä on ollut käytössä vasta 15 vuotta voi ziisus mitä innovaatiota taas
Anonyymi: Nimetön 12.4.2012 19:53

Anonyymi
Hyvä idea ja toisaalta käyttöluotossa se ei tunnu missään. Laitetaan vaan sinne luoton puolelle.

Parempia palveluita tosin olisi yksinäisille esimerkiksi naisenhaku. Keskus etsisi lähimmän vapaan samanmielisen naisen. "Kolme kilometriä suoraan, sitten vasemmalle 100 metriä ja keltainen talo oikealla, naisen nimi Martti".
Anonyymi: Talonmies 12.4.2012 19:55

Anonyymi
Joo vanha juttu. Citikkaankin on muistaakseni ollu saatavilla kyseinen toiminto.
Anonyymi: Sitruunapatonki 12.4.2012 19:57

Anonyymi
liian paljon tekniikka,tulee ongelmia ennen tai myöhemmin.
Anonyymi: airbagin valot ei sa 12.4.2012 20:56

Anonyymi
Tekniikka on aina tervetullutta. Muutenhan tässä ajettaisiin vieläkin hevosvankkureita.
Anonyymi: blaah 12.4.2012 22:38

Anonyymi
Tamahan se varmaan onkin ruotslaisten volvoilijoiden suurin ongelma: kun vakavampi vahinko sattuu ei autossa olijoista kukaan pysty soittamaan paikalle ambulanssia.Montakohan tallaista hatatapausta autoilijoille noin keskimaarin sattuu, verrattuna vaikkapa siihen, etta malaria ja muut ehkaistavissa olevat taudit tappavat tanaankin satoja viattomia, eivatka heidan antenninsa laheta meille tai kellekaan auttamishaluiselle mitaan signaalia.
Anonyymi: kolahtaa 12.4.2012 22:52

Anonyymi
Väärin pysäköity auto voisi automaattisesti soittaa paikalle pysäköinninvalvojan sakottamaan.
Tiemaksujen käyttöönoton jälkeen auto voisi automaattisesti soittaa paikalle tiemaksujen perijän ja perintätoimiston edustajan paikalle ja ulosottomiehen paikalle jos autoilija ei suostu heti pulittamaan tiemaksuja.
Jos tämä keino ei auta niin sitten vaan paikalle kovempien otteiden käyttäjä.
Anonyymi: helppoa rahastusta 13.4.2012 5:19

Anonyymi
Olisivatko katselleet elokuvia tai csi-sarjoja. Niissähän on mainittu toiminnallisuus esiintynyt jo vuosia.

Että ihan elokuvissa? Lyödäänhän elokuvissa ihmisiä ihan tohjoksi ja lyöty nousee jaloilleen ja kostaa hirveästi.
Anonyymi: joopajoo 13.4.2012 5:30

Anonyymi
Onhan tämä systeemi ollut Volvollakin jo vuosia olemassa, ei mikään uusi juttu.
Anonyymi: Reiska 13.4.2012 9:34
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

10:25 Wall Streetin perjantai oli pirteä – "Kaikki odottavat ostohetkeä"
10:09 Kreikan pankeille ei tehdä tänä vuonna stressitestejä
07:12 Näkökulma Pitäisikö saksalaisen oluen puhtauslaista päästä eroon?
06:15 Digitoday Vielä mahdollista: Loman saldona 7000 euron puhelinlasku
05:01 Samat tulot: Työttömän veroprosentti 21, työllisen 8,5 – onko oikein?
12.2. Huijarin vedättämät sijoittajat saavat miljoonakorvaukset
12.2. Brittilehti Independent hyllyttää paperiversion, irtisanoo työntekijöitä
12.2. Digitoday Puhelimeen kannattaa asentaa yksi sovellus – vaikka sitä ei koskaan käyttäisi
12.2. Selfie-kulttuuri vauhdittaa meikkien myyntiä
12.2. Raakaöljy kallistuu jyrkästi
12.2. Finnvera alkaa tukea Iraniin pyrkiviä suomalaisyrityksiä
12.2. Outokumpu haluaa tullit kiinalaisille – syyttää polkumyynnistä
12.2. Käteisen käytöstä perustuslaillinen oikeus? "Emme halua muiden näkevän mitä ostamme"
12.2. "Meillä on varaa käyttää metsiä"
12.2. Uusi supermuovi nostaa 1000 kertaa oman painonsa – voisi toimia keinoihona
12.2. Moody's varoittaa: Venäjän taloustilanne yhä tukalampi
12.2. Asuntojen nopea kallistuminen pysähtyi Ruotsissa – huolena uusi hintaralli
12.2. Deutsche Bank ostaa velkojaan takaisin miljardeilla – osake +9,8 %
12.2. Rosatomin tytäryhtiö kehittämään reaktoria Pyhäjoelle
12.2. Swedbank teki rikosilmoituksen ja antoi potkut ex-johtajalleen
12.2. Raakaöljy harppasi nousuun viikon päätteeksi
12.2. Näinkö se taas alkaa? Kreikka rysähti taantumaan
12.2. Teräsjätit hurjassa nousussa – "Tätä päivää oli pelätty"
12.2. Terrafame: Sotkamon vesitilanne yhä haastava - toiminta etenee suunnitellusti
12.2. Digitoday Röyhkeää: Apple-tunnuksia kalastellaan suoralla rahalla
12.2. "Emme voi jäädä katselemaan, mitä lohkoketjusta tulee"
12.2. Digitoday Huomasitko? Vanhat Internet Explorerit muuttuivat juuri vaarallisiksi
12.2. Digitoday Tekeekö tämä temppu iPhonesta todella "tiiliskiven"?
12.2. EU iski Kiinan ja Venäjän teräsyhtiöille tuontitullin
12.2. Tamponitko luksusta? Obamakin otti kantaa
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki1/20162016
VOLKSWAGEN14301430
TOYOTA12191219
SKODA12151215
FORD979979
VOLVO962962
OPEL718718
AUDI716716
NISSAN656656
MERCEDES-BENZ546546
BMW544544
   
malli1/20162016
SKODA OCTAVIA553553
VOLKSWAGEN GOLF486486
NISSAN QASHQAI450450
FORD FOCUS389389
TOYOTA AURIS383383
TOYOTA AVENSIS366366
OPEL ASTRA364364
VOLKSWAGEN PASSAT347347
SKODA SUPERB284284
VOLKSWAGEN POLO282282

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy