Kirjaudu ▼
 

Näin auto soittaa hätäpuhelun ihan itse

Näin auto soittaa hätäpuhelun ihan itse
Autonvalmistaja Volvo kertoo tiedotteessaan, että uusiin Volvon malleihin on saatavissa järjestelmä, joka toimii hätäapuna ja turvalaitteena. Mistä oikein on kyse ja mitä lysti lopulta maksaa?
12.4.2012 19:38
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kivikova kilpailu autojen myynnissä nostaa turvallisuuden taas vahvasti esiin. Volvo kertoo tiedotteensa mukaan tuovansa ensimmäisenä Suomessa markkinoille järjestelmän, joka kutsuu hätätilanteessa automaattisesti apua paikalle.

Järjestelmä toimii jopa 17. Länsi-Euroopan maassa ja lisäksi läntisellä Venäjällä.

Volvo On Call -järjestelmä koostuu handsfree-yksiköstä ja kahdesta autoon integroidusta painikkeesta. Laitteisto sisältää autoon kiinteästi asennetun GSM-puhelinmoduulin, vara-antennin, vara-akun sekä liitännän auton ulkoiseen antenniin.

Manuaalista hätäapua käytettäessä kuljettaja tai matkustaja painaa hätätilanteessa SOS-painiketta, jolloin Volvo On Call -palvelukeskukseen lähetetään viesti ja avataan ääniyhteys. Keskus määrittää hätätilanteen laadun kuljettajan kanssa, vahvistaa Volvon tiedotteen mukaan kuljettajan ja matkustajien kunnon. Järjestelmä vahvistaa auton sijainnin ja ottaa yhteyden asianmukaiseen hätäpalveluun.

Automaattinen hätäapu

Kun auton turvatyynyt laukeavat onnettomuudessa, automaattinen hätäapu lähettää viestin ja avaa ääniyhteyden Volvo On Call -keskukseen. Kuljettaja voi olla loukkaantunut eikä pysty puhumaan, jolloin keskus ottaa yhteyden hätäpalveluun ja ilmoittaa auton sijainnin.

Auton sijainnin määrittää GPS-järjestelmän ja Volvo On Call -yksikön ohjelmiston yhdistelmä. Tekniikka laskee pisteitä auton ajoreitillä. Nämä sijaintitiedot tallennetaan auton muistiin, joten kun asiakas painaa SOS- tai On Call –painiketta tai tapahtuu onnettomuus, auton sijainti ja auton järjestelmien tilaa koskevat tiedot lähetetään SMS –dataviestinä Volvo On Call -palvelimelle.

Vuositilaus ja
runsaan 700 euron maksu

Volvo On Call -järjestelmän ja älypuhelimien yhteistyö perustuu GPS- ja GSM-tekniikkoihin. GPS edellyttää esteettömyyttä ulkona ja GSM puolestaan verkon kattavuutta.

Tiepalvelun ja muiden turva- ja mukavuuspalveluiden käyttö edellyttää kuitenkin VOC vuositilausta sekä Volvo tiepalvelun yleisten ehtojen täyttymistä. Uusi VOC -järjestelmä sisältää 2 vuoden vuositilauksen. Järjestelmän saa vaan uusiin autoihin tehdasasenteisena, hintaan 700 euroa plus verot.

AB Volvo on ruotsalainen kuorma- ja linja-autojen, maanrakennuskoneiden ja merimoottoreiden valmistaja. Se perustettiin Göteborgissa Ruotsissa vuonna 1927. Volvon henkilöauto-osaston omistaa vuodesta 2010 lähtien kiinalainen Zhejiang Geely.



∇ Mainos ∇
12.4.2012 19:38
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (16)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Onstar on tukenut tätä jo amerikassa vuosia ja sen saa General Motorsin autoihin. Kannattaisi edes vähän tehdä tutkivaa journalismia ennekuin julistaa vempainta ruotsalaiseksi keksinnöksi
Anonyymi: Pellet 12.4.2012 19:47

Anonyymi
Jenkeissä tämä on ollut käytössä vasta 15 vuotta voi ziisus mitä innovaatiota taas
Anonyymi: Nimetön 12.4.2012 19:53

Anonyymi
Hyvä idea ja toisaalta käyttöluotossa se ei tunnu missään. Laitetaan vaan sinne luoton puolelle.

Parempia palveluita tosin olisi yksinäisille esimerkiksi naisenhaku. Keskus etsisi lähimmän vapaan samanmielisen naisen. "Kolme kilometriä suoraan, sitten vasemmalle 100 metriä ja keltainen talo oikealla, naisen nimi Martti".
Anonyymi: Talonmies 12.4.2012 19:55

Anonyymi
Joo vanha juttu. Citikkaankin on muistaakseni ollu saatavilla kyseinen toiminto.
Anonyymi: Sitruunapatonki 12.4.2012 19:57

Anonyymi
liian paljon tekniikka,tulee ongelmia ennen tai myöhemmin.
Anonyymi: airbagin valot ei sa 12.4.2012 20:56

Anonyymi
Tekniikka on aina tervetullutta. Muutenhan tässä ajettaisiin vieläkin hevosvankkureita.
Anonyymi: blaah 12.4.2012 22:38

Anonyymi
Tamahan se varmaan onkin ruotslaisten volvoilijoiden suurin ongelma: kun vakavampi vahinko sattuu ei autossa olijoista kukaan pysty soittamaan paikalle ambulanssia.Montakohan tallaista hatatapausta autoilijoille noin keskimaarin sattuu, verrattuna vaikkapa siihen, etta malaria ja muut ehkaistavissa olevat taudit tappavat tanaankin satoja viattomia, eivatka heidan antenninsa laheta meille tai kellekaan auttamishaluiselle mitaan signaalia.
Anonyymi: kolahtaa 12.4.2012 22:52

Anonyymi
Väärin pysäköity auto voisi automaattisesti soittaa paikalle pysäköinninvalvojan sakottamaan.
Tiemaksujen käyttöönoton jälkeen auto voisi automaattisesti soittaa paikalle tiemaksujen perijän ja perintätoimiston edustajan paikalle ja ulosottomiehen paikalle jos autoilija ei suostu heti pulittamaan tiemaksuja.
Jos tämä keino ei auta niin sitten vaan paikalle kovempien otteiden käyttäjä.
Anonyymi: helppoa rahastusta 13.4.2012 5:19

Anonyymi
Olisivatko katselleet elokuvia tai csi-sarjoja. Niissähän on mainittu toiminnallisuus esiintynyt jo vuosia.

Että ihan elokuvissa? Lyödäänhän elokuvissa ihmisiä ihan tohjoksi ja lyöty nousee jaloilleen ja kostaa hirveästi.
Anonyymi: joopajoo 13.4.2012 5:30

Anonyymi
Onhan tämä systeemi ollut Volvollakin jo vuosia olemassa, ei mikään uusi juttu.
Anonyymi: Reiska 13.4.2012 9:34
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki7/20142014
VOLKSWAGEN11688467
TOYOTA8117653
SKODA7146282
FORD6614721
VOLVO6074879
NISSAN4594054
KIA4513725
AUDI4344233
OPEL4192999
MERCEDES-BENZ3793277
   
malli7/20142014
VOLKSWAGEN GOLF4963964
SKODA OCTAVIA4533910
NISSAN QASHQAI3102745
VOLKSWAGEN PASSAT2321467
TOYOTA YARIS2291705
TOYOTA AURIS2182079
VOLKSWAGEN POLO209909
FORD FOCUS2081538
FORD FIESTA1991355
VOLVO V601861049

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy