Kirjaudu ▼
 

Näin auto soittaa hätäpuhelun ihan itse

Näin auto soittaa hätäpuhelun ihan itse
Autonvalmistaja Volvo kertoo tiedotteessaan, että uusiin Volvon malleihin on saatavissa järjestelmä, joka toimii hätäapuna ja turvalaitteena. Mistä oikein on kyse ja mitä lysti lopulta maksaa?
12.4.2012 19:38
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kivikova kilpailu autojen myynnissä nostaa turvallisuuden taas vahvasti esiin. Volvo kertoo tiedotteensa mukaan tuovansa ensimmäisenä Suomessa markkinoille järjestelmän, joka kutsuu hätätilanteessa automaattisesti apua paikalle.

Järjestelmä toimii jopa 17. Länsi-Euroopan maassa ja lisäksi läntisellä Venäjällä.

Volvo On Call -järjestelmä koostuu handsfree-yksiköstä ja kahdesta autoon integroidusta painikkeesta. Laitteisto sisältää autoon kiinteästi asennetun GSM-puhelinmoduulin, vara-antennin, vara-akun sekä liitännän auton ulkoiseen antenniin.

Manuaalista hätäapua käytettäessä kuljettaja tai matkustaja painaa hätätilanteessa SOS-painiketta, jolloin Volvo On Call -palvelukeskukseen lähetetään viesti ja avataan ääniyhteys. Keskus määrittää hätätilanteen laadun kuljettajan kanssa, vahvistaa Volvon tiedotteen mukaan kuljettajan ja matkustajien kunnon. Järjestelmä vahvistaa auton sijainnin ja ottaa yhteyden asianmukaiseen hätäpalveluun.

Automaattinen hätäapu

Kun auton turvatyynyt laukeavat onnettomuudessa, automaattinen hätäapu lähettää viestin ja avaa ääniyhteyden Volvo On Call -keskukseen. Kuljettaja voi olla loukkaantunut eikä pysty puhumaan, jolloin keskus ottaa yhteyden hätäpalveluun ja ilmoittaa auton sijainnin.

Auton sijainnin määrittää GPS-järjestelmän ja Volvo On Call -yksikön ohjelmiston yhdistelmä. Tekniikka laskee pisteitä auton ajoreitillä. Nämä sijaintitiedot tallennetaan auton muistiin, joten kun asiakas painaa SOS- tai On Call –painiketta tai tapahtuu onnettomuus, auton sijainti ja auton järjestelmien tilaa koskevat tiedot lähetetään SMS –dataviestinä Volvo On Call -palvelimelle.

Vuositilaus ja
runsaan 700 euron maksu

Volvo On Call -järjestelmän ja älypuhelimien yhteistyö perustuu GPS- ja GSM-tekniikkoihin. GPS edellyttää esteettömyyttä ulkona ja GSM puolestaan verkon kattavuutta.

Tiepalvelun ja muiden turva- ja mukavuuspalveluiden käyttö edellyttää kuitenkin VOC vuositilausta sekä Volvo tiepalvelun yleisten ehtojen täyttymistä. Uusi VOC -järjestelmä sisältää 2 vuoden vuositilauksen. Järjestelmän saa vaan uusiin autoihin tehdasasenteisena, hintaan 700 euroa plus verot.

AB Volvo on ruotsalainen kuorma- ja linja-autojen, maanrakennuskoneiden ja merimoottoreiden valmistaja. Se perustettiin Göteborgissa Ruotsissa vuonna 1927. Volvon henkilöauto-osaston omistaa vuodesta 2010 lähtien kiinalainen Zhejiang Geely.



∇ Mainos ∇
12.4.2012 19:38
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (16)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Onstar on tukenut tätä jo amerikassa vuosia ja sen saa General Motorsin autoihin. Kannattaisi edes vähän tehdä tutkivaa journalismia ennekuin julistaa vempainta ruotsalaiseksi keksinnöksi
Anonyymi: Pellet 12.4.2012 19:47

Anonyymi
Jenkeissä tämä on ollut käytössä vasta 15 vuotta voi ziisus mitä innovaatiota taas
Anonyymi: Nimetön 12.4.2012 19:53

Anonyymi
Hyvä idea ja toisaalta käyttöluotossa se ei tunnu missään. Laitetaan vaan sinne luoton puolelle.

Parempia palveluita tosin olisi yksinäisille esimerkiksi naisenhaku. Keskus etsisi lähimmän vapaan samanmielisen naisen. "Kolme kilometriä suoraan, sitten vasemmalle 100 metriä ja keltainen talo oikealla, naisen nimi Martti".
Anonyymi: Talonmies 12.4.2012 19:55

Anonyymi
Joo vanha juttu. Citikkaankin on muistaakseni ollu saatavilla kyseinen toiminto.
Anonyymi: Sitruunapatonki 12.4.2012 19:57

Anonyymi
liian paljon tekniikka,tulee ongelmia ennen tai myöhemmin.
Anonyymi: airbagin valot ei sa 12.4.2012 20:56

Anonyymi
Tekniikka on aina tervetullutta. Muutenhan tässä ajettaisiin vieläkin hevosvankkureita.
Anonyymi: blaah 12.4.2012 22:38

Anonyymi
Tamahan se varmaan onkin ruotslaisten volvoilijoiden suurin ongelma: kun vakavampi vahinko sattuu ei autossa olijoista kukaan pysty soittamaan paikalle ambulanssia.Montakohan tallaista hatatapausta autoilijoille noin keskimaarin sattuu, verrattuna vaikkapa siihen, etta malaria ja muut ehkaistavissa olevat taudit tappavat tanaankin satoja viattomia, eivatka heidan antenninsa laheta meille tai kellekaan auttamishaluiselle mitaan signaalia.
Anonyymi: kolahtaa 12.4.2012 22:52

Anonyymi
Väärin pysäköity auto voisi automaattisesti soittaa paikalle pysäköinninvalvojan sakottamaan.
Tiemaksujen käyttöönoton jälkeen auto voisi automaattisesti soittaa paikalle tiemaksujen perijän ja perintätoimiston edustajan paikalle ja ulosottomiehen paikalle jos autoilija ei suostu heti pulittamaan tiemaksuja.
Jos tämä keino ei auta niin sitten vaan paikalle kovempien otteiden käyttäjä.
Anonyymi: helppoa rahastusta 13.4.2012 5:19

Anonyymi
Olisivatko katselleet elokuvia tai csi-sarjoja. Niissähän on mainittu toiminnallisuus esiintynyt jo vuosia.

Että ihan elokuvissa? Lyödäänhän elokuvissa ihmisiä ihan tohjoksi ja lyöty nousee jaloilleen ja kostaa hirveästi.
Anonyymi: joopajoo 13.4.2012 5:30

Anonyymi
Onhan tämä systeemi ollut Volvollakin jo vuosia olemassa, ei mikään uusi juttu.
Anonyymi: Reiska 13.4.2012 9:34
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

10:56 Lentojohtajat yrittävät päästä yhteisymmärrykseen turvallisuusohjeista
09:56 Tuomari: Uber-kuskeja kohdeltava työntekijöinä
07:52 Mbnet.fi Suositusta toimisto-ohjelmistosta tuli uusi versio
05:14 Puhelinliittymien vakuusmaksuilla ei ole euromääräistä rajaa
05:11 Näkökulma Auto ilman ajajaa – "Tested on German Autobahn"
05:10 Digitoday Pankkiautomaatti sanoi INSERT SYSTEM DISK – pitäisikö huolestua?
05:01 Täällä asuntosi arvo suli – katso yli 300 osoitetta
30.1. Digitoday Lumian Facebook sai ärsyttävän ominaisuuden – näin käytät vanhaan malliin
30.1. Nokia tulistui näppäimestä – uhkaa startupia oikeudella
30.1. Minskin neuvottelut karille – Itä-Ukrainassa siviiliuhreja
30.1. Suomi-brändit brittimediassa: nakuilu ja "laatikkovauvat"
30.1. Satamien lastinkäsittelystä syntyi jälleen kiista
30.1. Kreikka: Emme suostu yhteistyöhön troikan kanssa
30.1. "Markkinat katsovat Fedin toimia liian kyyhkymäisesti"
30.1. Pohjolan asiantuntija: "Rankka" velkaleikkaus olisi parasta Kreikalle
30.1. Pian alkaa putkiremonttien buumi – osakkaat vaihtoon?
30.1. Nordean Sorjonen: Asuntoale on pian ohi
30.1. "Irak haluaa isomman siivun öljymarkkinoista"
30.1. Qatar Airways osti ison siivun British Airwaysistä
30.1. Digitoday Näin se menee kun on rahaa: Jay Z osti "Norjan Spotifyn"
30.1. Venäjän diplomaateille eniten parkkisakkoja – jättävät maksamatta
30.1. Saksa taipui: rekkakuskeille ei makseta minimipalkkaa
30.1. Ovet auki hakkereille – vika vaaransi miljoonat autot
30.1. Ilta-Sanomat Rinne tarjosi EIP:n paikkaa Urpilaiselle
30.1. Digitoday Miten ihmeessä S-ryhmän asiakkaita veloitettiin kahdesti väärin, Nets?
30.1. Huntsman irtisanoo 60 Porin pigmenttitehtaalta
30.1. Elisa ja Kone luisuvat pörssissä – Outokumpu kirii
30.1. Suomalaisrahastojen sijoitukset Venäjälle: -77 %
30.1. GE Healthcarelta iso investointi Suomeen
30.1. Elisa: E-kirjojen myynti kaksinkertaistui
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki12/20142014
TOYOTA83612558
VOLKSWAGEN82712988
SKODA5899648
VOLVO5757695
MERCEDES-BENZ5255631
AUDI4966285
BMW4655023
FORD4367422
NISSAN3426437
RENAULT2971737
   
malli12/20142014
VOLKSWAGEN GOLF3556081
SKODA OCTAVIA3345868
TOYOTA AURIS2683823
RENAULT CLIO221882
TOYOTA AVENSIS2152668
NISSAN QASHQAI1774062
FORD MONDEO1671330
BMW 5-SARJA1661503
VOLKSWAGEN PASSAT1552202
MERCEDES-BENZ E-SARJA1521270

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy