Kirjaudu ▼
 

Näin auto soittaa hätäpuhelun ihan itse

Näin auto soittaa hätäpuhelun ihan itse
Autonvalmistaja Volvo kertoo tiedotteessaan, että uusiin Volvon malleihin on saatavissa järjestelmä, joka toimii hätäapuna ja turvalaitteena. Mistä oikein on kyse ja mitä lysti lopulta maksaa?
12.4.2012 19:38
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kivikova kilpailu autojen myynnissä nostaa turvallisuuden taas vahvasti esiin. Volvo kertoo tiedotteensa mukaan tuovansa ensimmäisenä Suomessa markkinoille järjestelmän, joka kutsuu hätätilanteessa automaattisesti apua paikalle.

Järjestelmä toimii jopa 17. Länsi-Euroopan maassa ja lisäksi läntisellä Venäjällä.

Volvo On Call -järjestelmä koostuu handsfree-yksiköstä ja kahdesta autoon integroidusta painikkeesta. Laitteisto sisältää autoon kiinteästi asennetun GSM-puhelinmoduulin, vara-antennin, vara-akun sekä liitännän auton ulkoiseen antenniin.

Manuaalista hätäapua käytettäessä kuljettaja tai matkustaja painaa hätätilanteessa SOS-painiketta, jolloin Volvo On Call -palvelukeskukseen lähetetään viesti ja avataan ääniyhteys. Keskus määrittää hätätilanteen laadun kuljettajan kanssa, vahvistaa Volvon tiedotteen mukaan kuljettajan ja matkustajien kunnon. Järjestelmä vahvistaa auton sijainnin ja ottaa yhteyden asianmukaiseen hätäpalveluun.

Automaattinen hätäapu

Kun auton turvatyynyt laukeavat onnettomuudessa, automaattinen hätäapu lähettää viestin ja avaa ääniyhteyden Volvo On Call -keskukseen. Kuljettaja voi olla loukkaantunut eikä pysty puhumaan, jolloin keskus ottaa yhteyden hätäpalveluun ja ilmoittaa auton sijainnin.

Auton sijainnin määrittää GPS-järjestelmän ja Volvo On Call -yksikön ohjelmiston yhdistelmä. Tekniikka laskee pisteitä auton ajoreitillä. Nämä sijaintitiedot tallennetaan auton muistiin, joten kun asiakas painaa SOS- tai On Call –painiketta tai tapahtuu onnettomuus, auton sijainti ja auton järjestelmien tilaa koskevat tiedot lähetetään SMS –dataviestinä Volvo On Call -palvelimelle.

Vuositilaus ja
runsaan 700 euron maksu

Volvo On Call -järjestelmän ja älypuhelimien yhteistyö perustuu GPS- ja GSM-tekniikkoihin. GPS edellyttää esteettömyyttä ulkona ja GSM puolestaan verkon kattavuutta.

Tiepalvelun ja muiden turva- ja mukavuuspalveluiden käyttö edellyttää kuitenkin VOC vuositilausta sekä Volvo tiepalvelun yleisten ehtojen täyttymistä. Uusi VOC -järjestelmä sisältää 2 vuoden vuositilauksen. Järjestelmän saa vaan uusiin autoihin tehdasasenteisena, hintaan 700 euroa plus verot.

AB Volvo on ruotsalainen kuorma- ja linja-autojen, maanrakennuskoneiden ja merimoottoreiden valmistaja. Se perustettiin Göteborgissa Ruotsissa vuonna 1927. Volvon henkilöauto-osaston omistaa vuodesta 2010 lähtien kiinalainen Zhejiang Geely.



∇ Mainos ∇
12.4.2012 19:38
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (16)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Onstar on tukenut tätä jo amerikassa vuosia ja sen saa General Motorsin autoihin. Kannattaisi edes vähän tehdä tutkivaa journalismia ennekuin julistaa vempainta ruotsalaiseksi keksinnöksi
Anonyymi: Pellet 12.4.2012 19:47

Anonyymi
Jenkeissä tämä on ollut käytössä vasta 15 vuotta voi ziisus mitä innovaatiota taas
Anonyymi: Nimetön 12.4.2012 19:53

Anonyymi
Hyvä idea ja toisaalta käyttöluotossa se ei tunnu missään. Laitetaan vaan sinne luoton puolelle.

Parempia palveluita tosin olisi yksinäisille esimerkiksi naisenhaku. Keskus etsisi lähimmän vapaan samanmielisen naisen. "Kolme kilometriä suoraan, sitten vasemmalle 100 metriä ja keltainen talo oikealla, naisen nimi Martti".
Anonyymi: Talonmies 12.4.2012 19:55

Anonyymi
Joo vanha juttu. Citikkaankin on muistaakseni ollu saatavilla kyseinen toiminto.
Anonyymi: Sitruunapatonki 12.4.2012 19:57

Anonyymi
liian paljon tekniikka,tulee ongelmia ennen tai myöhemmin.
Anonyymi: airbagin valot ei sa 12.4.2012 20:56

Anonyymi
Tekniikka on aina tervetullutta. Muutenhan tässä ajettaisiin vieläkin hevosvankkureita.
Anonyymi: blaah 12.4.2012 22:38

Anonyymi
Tamahan se varmaan onkin ruotslaisten volvoilijoiden suurin ongelma: kun vakavampi vahinko sattuu ei autossa olijoista kukaan pysty soittamaan paikalle ambulanssia.Montakohan tallaista hatatapausta autoilijoille noin keskimaarin sattuu, verrattuna vaikkapa siihen, etta malaria ja muut ehkaistavissa olevat taudit tappavat tanaankin satoja viattomia, eivatka heidan antenninsa laheta meille tai kellekaan auttamishaluiselle mitaan signaalia.
Anonyymi: kolahtaa 12.4.2012 22:52

Anonyymi
Väärin pysäköity auto voisi automaattisesti soittaa paikalle pysäköinninvalvojan sakottamaan.
Tiemaksujen käyttöönoton jälkeen auto voisi automaattisesti soittaa paikalle tiemaksujen perijän ja perintätoimiston edustajan paikalle ja ulosottomiehen paikalle jos autoilija ei suostu heti pulittamaan tiemaksuja.
Jos tämä keino ei auta niin sitten vaan paikalle kovempien otteiden käyttäjä.
Anonyymi: helppoa rahastusta 13.4.2012 5:19

Anonyymi
Olisivatko katselleet elokuvia tai csi-sarjoja. Niissähän on mainittu toiminnallisuus esiintynyt jo vuosia.

Että ihan elokuvissa? Lyödäänhän elokuvissa ihmisiä ihan tohjoksi ja lyöty nousee jaloilleen ja kostaa hirveästi.
Anonyymi: joopajoo 13.4.2012 5:30

Anonyymi
Onhan tämä systeemi ollut Volvollakin jo vuosia olemassa, ei mikään uusi juttu.
Anonyymi: Reiska 13.4.2012 9:34
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

15:55 Asiakasomistaja HS:ssä: S-ryhmä on röyhkeä tietojen keruussa
15:25 Kanadalainen kannabisyhtiö etsii lainaa seuraavaan kasvuhyppyyn
14:37 EDF:n johtaja: Uskon, että uusi ydinvoimala saa luvan
13:29 Turistien määrä tippui Turkissa
13:00 Ilta-Sanomat Rahoitti Isisiin liittymistä opintolainalla – 19-vuotias suomalainen tuomittiin Britanniassa
12:05 The Guardian: Muovipussien käyttö romahti Englannissa
11:34 Monte dei Paschille pelastus yllättävältä suunnalta – jenkkipankit odottavat enää EKP:n lupaa
10:45 Hälventävätkö stressitestien tulokset pelkoja pankkikriisistä? ”Tilanne ei ole muuttunut”
10:17 Finanssivalvonta: Suurimpien Suomessa toimivien pankkien vakavaraisuus säilyi hyvänä
07:15 Näkökulma Saksalaiset eivät ilku, vaikka Brexit olikin oma maali
06:16 Digitoday Suomen kiristysohjelmakurimus alkoi vihaisesta miehestä: "Maksoin sen halvatun sakon"
06:04 Tiesitkö, että taloyhtiö voi mennä konkurssiin? Nämä ovat riskitekijät
00:06 Stressitestit julki – Nordea ja OP saivat puhtaat paperit, Italian kriisipankki Euroopan kehnoin
29.7. BMW:n, Audin ja VW:n käyttämällä automaalilla linkkejä lapsityövoimaan
29.7. Digitoday Lähde: Apple muutti autohankkeensa suuntaa
29.7. Norjan Statoil ostaa öljykentän Brasiliasta 2,5 miljardilla dollarilla
29.7. Ekonomisti: Ruotsin talouskasvu on hidastunut merkittävästi
29.7. Digitoday Iskikö Venäjä taas Yhdysvaltain presidenttikisaan? FBI tutkii
29.7. Öljyn hinta painui heinäkuussa eniten vuoteen
29.7. Näin Norjassa: Kruunu sen kuin vahvistuu ja inflaatio puksuttaa vahvana
29.7. Opiskelijan syöpäkuolema muutti mainonnan sääntöjä Kiinassa – hakukonejätti Baidun tulos romahti
29.7. Elon Musk kehui 87 vuotta vanhaa kirjaa – harvinaisuus myytiin hetkessä loppuun ja hinta pomppasi 1 500 %
29.7. Googlelta selvä tulosparannus – tukea mainostuloista
29.7. Euroalueen talouskasvu ylsi odotuksiin – työttömiä 16,3 miljoonaa
29.7. Digitoday Putinin mahdoton nettihaaste: FSB keksi jo ratkaisun?
29.7. Yhdysvaltain talouskasvu jäi roimasti odotuksista
29.7. Pörssi loivassa laskussa – tappiolle jäänyt Pöyry -8 %
29.7. Taloyhtiöt ottavat lainaa ennätystahtia – kotitalouksien velkataakka kasvaa nyt kahta kautta
29.7. Turkulaisyrityksille jättitilaus matkustajalaivan suunnittelusta
29.7. Microsoftin Suomi-yt:t osuivat pahimmin 1 441 työntekijään – EU-komissio tukee miljoonilla
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki6/20162016
VOLKSWAGEN13187166
TOYOTA12547021
SKODA9426275
FORD9265302
OPEL6723741
KIA5873938
MERCEDES-BENZ5523128
NISSAN5263981
VOLVO5154095
AUDI5123386
   
malli6/20162016
VOLKSWAGEN GOLF5432733
SKODA OCTAVIA5043076
OPEL ASTRA3831918
TOYOTA AURIS3752036
NISSAN QASHQAI3522414
TOYOTA AVENSIS3441877
FORD FOCUS3222039
TOYOTA YARIS3201858
FORD FIESTA3121344
VOLKSWAGEN PASSAT2681713

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy