Kirjaudu ▼
 

Kiinalaisautot ovat nyt tähtiä törmäystestissä!

EuroNcap
Kiinalaisautot ovat nyt tähtiä törmäystestissä!
Kiinalainen Geely Emgrand EC7 sai neljän tähden tuloksen.
Autoturvallisuutta mittaavan Euro NCAP:n uusin törmäystesti ei mennyt etukäteisarveluiden mukaan: mukana olleet kiinalaisautot eivät hajonneetkaan palasiksi. Kaksi kiinalaista automallia ylsi testissä jopa neljään tähteen, samaan kuin esimerkiksi Jaguar XF.
10.4.2012 16:10
Taloussanomat, Harry Kuurio
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Euro NCAP testasi uusimmassa laajassa kolaritestissään 14 uutta automallia, ja yhdestä isoimmasta yllätyksestä vastasivat kiinalaiset automerkit.

Vanhemmat kiinalaisautot ovat osoittautuneet kolaritilanteissa usein jopa hengenvaarallisiksi. Takavuosina useimmat länsimaisiin törmäystesteihin päätyneet kiinalaisautot hajosivat yleensä pirstaleiksi, mutta nyt tilanne on jo toinen.

Kiinalaismallit MG6 sekä Geely Emgrand EC7 saavuttivat tiukentuneista pisteytyskriteereistä huolimatta hyvän neljän tähden tuloksen.

Monelle länsimaiselle autonvalmistajalle neljän tähden tulos olisi vähintäänkin lievä pettymys, mutta kiinalaisautoille se on melkoinen merkkipaalu.

Se on osoitus kiinalaisten autonvalmistajien halusta yltää Euroopan markkinoille suunnatuilla malleillaan hyvään turvallisuustasoon.

Esimerkiksi kiinalaisen MG6:n todetaan säilyttävän etutörmäystestissä matkustamon rakenteellisen muotonsa hyvin.
Testin mukaan auto antaa yhtä hyvän suojan aikuismatkustajille riippumatta siitä, kummalla puolella ohjauslaitteet ovat. Kiinalaisten Rover 75:n pohjalta kehittämä MG6 on tällä hetkellä myynnissä vain Britanniassa.

Geely Emgrand EC7 sai sivutörmäystestissä täydet pisteet. Testin mukaan autossa istujien vartalon kaikki osa-alueet saivat kolarissa hyvän suojan. Samoin istuimet ja pääntuki suojasivat hyvin peräänajoa seuraavaa piiskaheilahdusta vastaan.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Neljän tähden kaartissa
kalliimpiakin länsiautoja


Samanlaiseen neljän tähden tulokseen ylsivät muun muassa Jeep Grand Cherokee sekä Renaultin sähköauto Fluence ZE.

Fiat Pandalta jäi täydestä tuloksesta puuttumaan yksi tähti, koska ESC-ajonvakautusjärjestelmä ei kuulu mallin kaikkien versioiden vakiovarusteisiin. Neljän tähden auto on myös mallina jo muutaman vuoden ikäinen Jaguar XF.

Tähtien saavuttaminen kolaritestissä ei ole auton koosta kiinni, sillä Volkswagenin pikkuauto up! sai sisarmalliensa Skoda Citigon ja Seat Miin kanssa saavutti viisi tähteä.


Viiden tähden tuloksen saivat Chevrolet Malibu, Kia Rio, Mercedes-Benzin C Coupé ja B-sarja, Range Rover Evoque, Subaru XV, Volkswagen Beetle sekä Volkswagen up.

10.4.2012 16:10
Taloussanomat, Harry Kuurio
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (43)


Anonyymi
Törmäystestien tulokset luetaan kiinassa tarkasti. Siellä kun paahtaa moottoritielläkin joka päivä autoja surutta väärään suuntaan. Käännytään yhtä liittymää aiemmin ja "oikaistaan" näyttää olevan varsin yleinen tapa. Ja ne kolarit ovatkin sitten usein karseita katsottavaa.
Anonyymi: Kiinassa pelännyt 10.4.2012 17:15

Anonyymi
Tämä menee normaalin kaavan mukaan ja kohta Kiina/ Intia vie meiltä myös asiantuntijatyöt.. Suomalaisen duunarin etu on vain meidän vaikea kieli..

Suomen kieli ei ole vaikeaa, lapsetkin sitä puhuvat ;)
Koska olemme ylivoimaisia neroja. Kukaan muu ei osaa valmistaa kännyköitä, paperia, niin no kinuskit sen keksi mutta me jalostimme, jaa kännykät, taitaa aiheuttaa terveysongelmia joten tehköön kinuskit ne. Olemme älyn valittu kansa, no ehkä pienemmän mutta kuitenkin.
Anonyymi: säteilee kuin Tserno 10.4.2012 17:20

Anonyymi
Kyllä on silti alytönero noin keskiarvoisesti suomalaisellä insinöörillä ja kiinalaisella insinöörillä

Olen tehnyt niin paljon noiden kiinainsinöörien kanssa ja on se vaan niin tuskaa niille mitään opettaa.

Kyllä siellä todella fiksujakin on, mutta se on joku promillen osa valmistuneist
Anonyymi: .kalle79 10.4.2012 17:50

Anonyymi
eiks jaguar on intialainen brändi???
Anonyymi: Nimetön 10.4.2012 18:07

Anonyymi
Ei ihmeellistä.Suomessa valmistuu vuosittain 5000 insinööriä.Kiinassa 350000.On siellä aikaa ja väkeä pohtia.


Kiinassa insinööriksi kutsutaan myös taloyhtiön korjaajaa, jonka ainoa työkalu (jota osaa jossain määrin käyttää) on ruuvimeisseli. Eli ei kannata tuijottaa lukuihin. Opin tämän asuessani Kiinassa 5v...
Anonyymi: Nimetön 10.4.2012 18:11

Anonyymi
iso luxus maasturi säi vähempi tähtiä kuin kupalavolkkari, jo on aikoihin eletty.
Anonyymi: land cruiser 10.4.2012 18:12

Anonyymi
eiks jaguar on intialainen brändi???
Anonyymi: keke 10.4.2012 18:13

Anonyymi
Geely eli Volvo. Oli ennen kiinalaisomistustakin testien parhaimmmistoa.
Kiinassa valmistaa autoja muitakin preemiumi merkkejä mm. Audi. Osia myös Saksassa valmistettaviin Audeihin tulee Kiinasta, eli se siitä preemiumista.


Olet vissiin kiinalainen?! Samaa sanoi siellä asuva kolleega; Brilliant Auto (kiinalainen merkki) on kuulema yhtä turvallinen kuin BMW, koska sitä vamistetaan joint venture (yhteisyritys vapaasti suomennettuna) tehtaalla... Ei se valmistuspaikka kesää tee...
Anonyymi: Nimetön 10.4.2012 18:14

Anonyymi
Konkurssissahan ruotsalainen Volvo oli ja kiinalaiset pelasti sen. Oli se vaan niin hyvä auto, että tehdas meni konkurssiin. Kysyntää Volvoille ei ollut pohjoismaiden ulkopuolella juuri ollenkaan. Kyllä kiinalainen insinörtti hakkaa ruotsalaisen mennentullen!
Anonyymi: Ruotsin onni on kiin 10.4.2012 20:18

Anonyymi
Uudenkaupungin venäläistä Marussiaa ei testeissä näkynyt...?
Siinä makee pirssi.
Ihmettelen vaan missä noilla voi ajaa.. Maavara ei riitä suomalaiselle tieinsinöörille.. Hidasteet..

Aurinko nousee idästä ja ...
Anonyymi: sammuu länteen.. 10.4.2012 20:24
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

16:32 Venäläisen ruokalasku räjähti – ruokaan jo puolet menoista
16:13 Muumimuki eurolla – katala yllätys odottaa
15:47 Pörssit takovat ennätyksiä: "Kuplamaisia piirteitä"
15:29 Digitoday Taloyhtiöille kimppaliittymiä – Anvian tulos heikkeni
15:14 Video Video: Miten voi tehdä erilaisen puhelimen tai älykellon? – Näin vastaa LG
14:57 Stora Enson osakkeelle vauhtia osinkopuheista
14:46 Suurpankki: Nokia-pomo tiputti patenttivihjeen Barcelonassa
14:18 Suomi ottaa uuden lainan 16 vuodeksi
14:03 Valio: 2014 oli "kauhujen vuosi"
13:33 Video Video: Verkotko tylsiä – näin ne muuttavat juuri sinun maailmasi
13:26 Syytös: XXL vedättää asiakkaita
13:19 Metsä Wood aloittaa yt-neuvottelut lomautuksista
12:45 Tutkimusyhtiö: Apple kaappasi ykköspaikan Samsungilta
12:12 Virolaiset yritykset yhä enemmän velkaa Suomen verottajalle
12:06 Olvin kakkosolut ei myynyt – "tuote olisi pitänyt lopettaa jo 2 vuotta sitten"
10:51 Digitoday Tinder-deitti maksaa tuplasti yli 30-vuotiaille
10:11 Digitoday Google näpäyttää teleoperaattoreita omalla palveluoperaattorilla
09:56 Ilta-Sanomat Junaliikenteen pysäyttänyt vika korjattu, häiriöt jatkuvat ainakin aamupäivän
09:49 Cleantech Invest sijoittaa sähköautojen latauspalveluun
08:46 Venäjä ja Ukraina pääsivät sopuun kaasutoimituksista
08:36 Digitoday Googleton Android sai mahtavia tukijoita, uusi Cyanogen-luuri myyntiin
08:27 Ilta-Sanomat Junaliikenne täysin poikki Helsingissä – työmatkaliikenne pahasti jumissa
08:21 Raakaöljyn hinta loivassa nousussa
06:01 Näille aloille halutaan uudet aukioloajat
2.3. Vesisommelieeri maistattaa pullovesiä Los Angelesissa
2.3. Viisi suomalaista pääsi miljardöörilistalle
2.3. Espanja: Kreikan kolmas lainapaketti on jo suunnitteilla
2.3. Kudrin ja Gurvitsh: Venäjä tarvitsee laajoja uudistuksia
2.3. Norwegian: Konkurssista ei puhuttu
2.3. RT: Venäjä voi keventää ruuan tuontikieltoa Kreikalle
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki2/20152015
TOYOTA8351776
SKODA8171757
VOLKSWAGEN8102107
FORD6621349
NISSAN6131276
VOLVO5881486
KIA512984
MERCEDES-BENZ454923
AUDI4291104
BMW4161148
   
malli2/20152015
SKODA OCTAVIA5431166
NISSAN QASHQAI352794
TOYOTA AVENSIS282455
VOLKSWAGEN PASSAT271588
VOLKSWAGEN GOLF269886
TOYOTA AURIS210495
FORD FOCUS195358
TOYOTA YARIS181402
FORD MONDEO171364
KIA CEED163291

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy