Kirjaudu ▼
 

Kiinalaisautot ovat nyt tähtiä törmäystestissä!

EuroNcap
Kiinalaisautot ovat nyt tähtiä törmäystestissä!
Kiinalainen Geely Emgrand EC7 sai neljän tähden tuloksen.
Autoturvallisuutta mittaavan Euro NCAP:n uusin törmäystesti ei mennyt etukäteisarveluiden mukaan: mukana olleet kiinalaisautot eivät hajonneetkaan palasiksi. Kaksi kiinalaista automallia ylsi testissä jopa neljään tähteen, samaan kuin esimerkiksi Jaguar XF.
10.4.2012 16:10
Taloussanomat, Harry Kuurio
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Euro NCAP testasi uusimmassa laajassa kolaritestissään 14 uutta automallia, ja yhdestä isoimmasta yllätyksestä vastasivat kiinalaiset automerkit.

Vanhemmat kiinalaisautot ovat osoittautuneet kolaritilanteissa usein jopa hengenvaarallisiksi. Takavuosina useimmat länsimaisiin törmäystesteihin päätyneet kiinalaisautot hajosivat yleensä pirstaleiksi, mutta nyt tilanne on jo toinen.

Kiinalaismallit MG6 sekä Geely Emgrand EC7 saavuttivat tiukentuneista pisteytyskriteereistä huolimatta hyvän neljän tähden tuloksen.

Monelle länsimaiselle autonvalmistajalle neljän tähden tulos olisi vähintäänkin lievä pettymys, mutta kiinalaisautoille se on melkoinen merkkipaalu.

Se on osoitus kiinalaisten autonvalmistajien halusta yltää Euroopan markkinoille suunnatuilla malleillaan hyvään turvallisuustasoon.

Esimerkiksi kiinalaisen MG6:n todetaan säilyttävän etutörmäystestissä matkustamon rakenteellisen muotonsa hyvin.
Testin mukaan auto antaa yhtä hyvän suojan aikuismatkustajille riippumatta siitä, kummalla puolella ohjauslaitteet ovat. Kiinalaisten Rover 75:n pohjalta kehittämä MG6 on tällä hetkellä myynnissä vain Britanniassa.

Geely Emgrand EC7 sai sivutörmäystestissä täydet pisteet. Testin mukaan autossa istujien vartalon kaikki osa-alueet saivat kolarissa hyvän suojan. Samoin istuimet ja pääntuki suojasivat hyvin peräänajoa seuraavaa piiskaheilahdusta vastaan.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Neljän tähden kaartissa
kalliimpiakin länsiautoja


Samanlaiseen neljän tähden tulokseen ylsivät muun muassa Jeep Grand Cherokee sekä Renaultin sähköauto Fluence ZE.

Fiat Pandalta jäi täydestä tuloksesta puuttumaan yksi tähti, koska ESC-ajonvakautusjärjestelmä ei kuulu mallin kaikkien versioiden vakiovarusteisiin. Neljän tähden auto on myös mallina jo muutaman vuoden ikäinen Jaguar XF.

Tähtien saavuttaminen kolaritestissä ei ole auton koosta kiinni, sillä Volkswagenin pikkuauto up! sai sisarmalliensa Skoda Citigon ja Seat Miin kanssa saavutti viisi tähteä.


Viiden tähden tuloksen saivat Chevrolet Malibu, Kia Rio, Mercedes-Benzin C Coupé ja B-sarja, Range Rover Evoque, Subaru XV, Volkswagen Beetle sekä Volkswagen up.

10.4.2012 16:10
Taloussanomat, Harry Kuurio
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (43)


Anonyymi
Törmäystestien tulokset luetaan kiinassa tarkasti. Siellä kun paahtaa moottoritielläkin joka päivä autoja surutta väärään suuntaan. Käännytään yhtä liittymää aiemmin ja "oikaistaan" näyttää olevan varsin yleinen tapa. Ja ne kolarit ovatkin sitten usein karseita katsottavaa.
Anonyymi: Kiinassa pelännyt 10.4.2012 17:15

Anonyymi
Tämä menee normaalin kaavan mukaan ja kohta Kiina/ Intia vie meiltä myös asiantuntijatyöt.. Suomalaisen duunarin etu on vain meidän vaikea kieli..

Suomen kieli ei ole vaikeaa, lapsetkin sitä puhuvat ;)
Koska olemme ylivoimaisia neroja. Kukaan muu ei osaa valmistaa kännyköitä, paperia, niin no kinuskit sen keksi mutta me jalostimme, jaa kännykät, taitaa aiheuttaa terveysongelmia joten tehköön kinuskit ne. Olemme älyn valittu kansa, no ehkä pienemmän mutta kuitenkin.
Anonyymi: säteilee kuin Tserno 10.4.2012 17:20

Anonyymi
Kyllä on silti alytönero noin keskiarvoisesti suomalaisellä insinöörillä ja kiinalaisella insinöörillä

Olen tehnyt niin paljon noiden kiinainsinöörien kanssa ja on se vaan niin tuskaa niille mitään opettaa.

Kyllä siellä todella fiksujakin on, mutta se on joku promillen osa valmistuneist
Anonyymi: .kalle79 10.4.2012 17:50

Anonyymi
eiks jaguar on intialainen brändi???
Anonyymi: Nimetön 10.4.2012 18:07

Anonyymi
Ei ihmeellistä.Suomessa valmistuu vuosittain 5000 insinööriä.Kiinassa 350000.On siellä aikaa ja väkeä pohtia.


Kiinassa insinööriksi kutsutaan myös taloyhtiön korjaajaa, jonka ainoa työkalu (jota osaa jossain määrin käyttää) on ruuvimeisseli. Eli ei kannata tuijottaa lukuihin. Opin tämän asuessani Kiinassa 5v...
Anonyymi: Nimetön 10.4.2012 18:11

Anonyymi
iso luxus maasturi säi vähempi tähtiä kuin kupalavolkkari, jo on aikoihin eletty.
Anonyymi: land cruiser 10.4.2012 18:12

Anonyymi
eiks jaguar on intialainen brändi???
Anonyymi: keke 10.4.2012 18:13

Anonyymi
Geely eli Volvo. Oli ennen kiinalaisomistustakin testien parhaimmmistoa.
Kiinassa valmistaa autoja muitakin preemiumi merkkejä mm. Audi. Osia myös Saksassa valmistettaviin Audeihin tulee Kiinasta, eli se siitä preemiumista.


Olet vissiin kiinalainen?! Samaa sanoi siellä asuva kolleega; Brilliant Auto (kiinalainen merkki) on kuulema yhtä turvallinen kuin BMW, koska sitä vamistetaan joint venture (yhteisyritys vapaasti suomennettuna) tehtaalla... Ei se valmistuspaikka kesää tee...
Anonyymi: Nimetön 10.4.2012 18:14

Anonyymi
Konkurssissahan ruotsalainen Volvo oli ja kiinalaiset pelasti sen. Oli se vaan niin hyvä auto, että tehdas meni konkurssiin. Kysyntää Volvoille ei ollut pohjoismaiden ulkopuolella juuri ollenkaan. Kyllä kiinalainen insinörtti hakkaa ruotsalaisen mennentullen!
Anonyymi: Ruotsin onni on kiin 10.4.2012 20:18

Anonyymi
Uudenkaupungin venäläistä Marussiaa ei testeissä näkynyt...?
Siinä makee pirssi.
Ihmettelen vaan missä noilla voi ajaa.. Maavara ei riitä suomalaiselle tieinsinöörille.. Hidasteet..

Aurinko nousee idästä ja ...
Anonyymi: sammuu länteen.. 10.4.2012 20:24
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20142014
TOYOTA8858538
VOLKSWAGEN8709337
SKODA7066988
FORD5015222
KIA4724197
NISSAN4354489
VOLVO4245303
OPEL4203419
AUDI3974630
MERCEDES-BENZ3763653
   
malli8/20142014
SKODA OCTAVIA4144324
VOLKSWAGEN GOLF3964360
TOYOTA AURIS2762355
TOYOTA YARIS2591964
NISSAN QASHQAI2573002
KIA RIO1921500
VOLKSWAGEN PASSAT1551622
FORD FIESTA1471502
TOYOTA AVENSIS1361801
BMW 3-SARJA1351399

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy