Kirjaudu ▼
 

Kiinalaisautot ovat nyt tähtiä törmäystestissä!

EuroNcap
Kiinalaisautot ovat nyt tähtiä törmäystestissä!
Kiinalainen Geely Emgrand EC7 sai neljän tähden tuloksen.
Autoturvallisuutta mittaavan Euro NCAP:n uusin törmäystesti ei mennyt etukäteisarveluiden mukaan: mukana olleet kiinalaisautot eivät hajonneetkaan palasiksi. Kaksi kiinalaista automallia ylsi testissä jopa neljään tähteen, samaan kuin esimerkiksi Jaguar XF.
10.4.2012 16:10
Taloussanomat, Harry Kuurio
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Euro NCAP testasi uusimmassa laajassa kolaritestissään 14 uutta automallia, ja yhdestä isoimmasta yllätyksestä vastasivat kiinalaiset automerkit.

Vanhemmat kiinalaisautot ovat osoittautuneet kolaritilanteissa usein jopa hengenvaarallisiksi. Takavuosina useimmat länsimaisiin törmäystesteihin päätyneet kiinalaisautot hajosivat yleensä pirstaleiksi, mutta nyt tilanne on jo toinen.

Kiinalaismallit MG6 sekä Geely Emgrand EC7 saavuttivat tiukentuneista pisteytyskriteereistä huolimatta hyvän neljän tähden tuloksen.

Monelle länsimaiselle autonvalmistajalle neljän tähden tulos olisi vähintäänkin lievä pettymys, mutta kiinalaisautoille se on melkoinen merkkipaalu.

Se on osoitus kiinalaisten autonvalmistajien halusta yltää Euroopan markkinoille suunnatuilla malleillaan hyvään turvallisuustasoon.

Esimerkiksi kiinalaisen MG6:n todetaan säilyttävän etutörmäystestissä matkustamon rakenteellisen muotonsa hyvin.
Testin mukaan auto antaa yhtä hyvän suojan aikuismatkustajille riippumatta siitä, kummalla puolella ohjauslaitteet ovat. Kiinalaisten Rover 75:n pohjalta kehittämä MG6 on tällä hetkellä myynnissä vain Britanniassa.

Geely Emgrand EC7 sai sivutörmäystestissä täydet pisteet. Testin mukaan autossa istujien vartalon kaikki osa-alueet saivat kolarissa hyvän suojan. Samoin istuimet ja pääntuki suojasivat hyvin peräänajoa seuraavaa piiskaheilahdusta vastaan.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Neljän tähden kaartissa
kalliimpiakin länsiautoja


Samanlaiseen neljän tähden tulokseen ylsivät muun muassa Jeep Grand Cherokee sekä Renaultin sähköauto Fluence ZE.

Fiat Pandalta jäi täydestä tuloksesta puuttumaan yksi tähti, koska ESC-ajonvakautusjärjestelmä ei kuulu mallin kaikkien versioiden vakiovarusteisiin. Neljän tähden auto on myös mallina jo muutaman vuoden ikäinen Jaguar XF.

Tähtien saavuttaminen kolaritestissä ei ole auton koosta kiinni, sillä Volkswagenin pikkuauto up! sai sisarmalliensa Skoda Citigon ja Seat Miin kanssa saavutti viisi tähteä.


Viiden tähden tuloksen saivat Chevrolet Malibu, Kia Rio, Mercedes-Benzin C Coupé ja B-sarja, Range Rover Evoque, Subaru XV, Volkswagen Beetle sekä Volkswagen up.

10.4.2012 16:10
Taloussanomat, Harry Kuurio
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (43)


Anonyymi
Törmäystestien tulokset luetaan kiinassa tarkasti. Siellä kun paahtaa moottoritielläkin joka päivä autoja surutta väärään suuntaan. Käännytään yhtä liittymää aiemmin ja "oikaistaan" näyttää olevan varsin yleinen tapa. Ja ne kolarit ovatkin sitten usein karseita katsottavaa.
Anonyymi: Kiinassa pelännyt 10.4.2012 17:15

Anonyymi
Tämä menee normaalin kaavan mukaan ja kohta Kiina/ Intia vie meiltä myös asiantuntijatyöt.. Suomalaisen duunarin etu on vain meidän vaikea kieli..

Suomen kieli ei ole vaikeaa, lapsetkin sitä puhuvat ;)
Koska olemme ylivoimaisia neroja. Kukaan muu ei osaa valmistaa kännyköitä, paperia, niin no kinuskit sen keksi mutta me jalostimme, jaa kännykät, taitaa aiheuttaa terveysongelmia joten tehköön kinuskit ne. Olemme älyn valittu kansa, no ehkä pienemmän mutta kuitenkin.
Anonyymi: säteilee kuin Tserno 10.4.2012 17:20

Anonyymi
Kyllä on silti alytönero noin keskiarvoisesti suomalaisellä insinöörillä ja kiinalaisella insinöörillä

Olen tehnyt niin paljon noiden kiinainsinöörien kanssa ja on se vaan niin tuskaa niille mitään opettaa.

Kyllä siellä todella fiksujakin on, mutta se on joku promillen osa valmistuneist
Anonyymi: .kalle79 10.4.2012 17:50

Anonyymi
eiks jaguar on intialainen brändi???
Anonyymi: Nimetön 10.4.2012 18:07

Anonyymi
Ei ihmeellistä.Suomessa valmistuu vuosittain 5000 insinööriä.Kiinassa 350000.On siellä aikaa ja väkeä pohtia.


Kiinassa insinööriksi kutsutaan myös taloyhtiön korjaajaa, jonka ainoa työkalu (jota osaa jossain määrin käyttää) on ruuvimeisseli. Eli ei kannata tuijottaa lukuihin. Opin tämän asuessani Kiinassa 5v...
Anonyymi: Nimetön 10.4.2012 18:11

Anonyymi
iso luxus maasturi säi vähempi tähtiä kuin kupalavolkkari, jo on aikoihin eletty.
Anonyymi: land cruiser 10.4.2012 18:12

Anonyymi
eiks jaguar on intialainen brändi???
Anonyymi: keke 10.4.2012 18:13

Anonyymi
Geely eli Volvo. Oli ennen kiinalaisomistustakin testien parhaimmmistoa.
Kiinassa valmistaa autoja muitakin preemiumi merkkejä mm. Audi. Osia myös Saksassa valmistettaviin Audeihin tulee Kiinasta, eli se siitä preemiumista.


Olet vissiin kiinalainen?! Samaa sanoi siellä asuva kolleega; Brilliant Auto (kiinalainen merkki) on kuulema yhtä turvallinen kuin BMW, koska sitä vamistetaan joint venture (yhteisyritys vapaasti suomennettuna) tehtaalla... Ei se valmistuspaikka kesää tee...
Anonyymi: Nimetön 10.4.2012 18:14

Anonyymi
Konkurssissahan ruotsalainen Volvo oli ja kiinalaiset pelasti sen. Oli se vaan niin hyvä auto, että tehdas meni konkurssiin. Kysyntää Volvoille ei ollut pohjoismaiden ulkopuolella juuri ollenkaan. Kyllä kiinalainen insinörtti hakkaa ruotsalaisen mennentullen!
Anonyymi: Ruotsin onni on kiin 10.4.2012 20:18

Anonyymi
Uudenkaupungin venäläistä Marussiaa ei testeissä näkynyt...?
Siinä makee pirssi.
Ihmettelen vaan missä noilla voi ajaa.. Maavara ei riitä suomalaiselle tieinsinöörille.. Hidasteet..

Aurinko nousee idästä ja ...
Anonyymi: sammuu länteen.. 10.4.2012 20:24
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

14:24 Antti Riivarista Patentti- ja rekisterihallituksen uusi pääjohtaja
13:48 Analyysi Leimaako pitkäaikaistyöttömyys ihmisen? – "Yhtä yleistä kuin rasismi"
13:21 Kone tekee jättikaupat kiinalaisesta GiantKoneesta
13:05 Palkansaajien ansiot nousivat – aloissa on eroja
12:52 Digitoday Uskomatonta mutta totta: Reititin tunnistaa sinut kävelystä ja lukee huulilta
11:21 Saksalaisyritysten näkymät odotettua heikommat
10:31 Digitoday Nyt ei hyvältä näytä: Jopa Applen perustaja varoittaa iPhone-uudistuksesta
10:21 Suomen uudet vientiyritykset poikkeavat vanhoista
10:10 Analyytikko Baltian pankkifuusiosta: Nordeasta varteenotettavampi peluri
09:55 Kesäsää tuki Olvia – tulos ja markkinaosuus kasvoivat
09:34 Vähittäiskaupan myynti väheni keskikesällä
09:01 Yhdysvallat hyökkää EU:ta vastaan Applen verokiistassa
08:28 Nordea ja DNB yhdistävät toimintonsa Baltiassa
08:07 EK arvostelee uudistusta sähköiseksi tulorekisteriksi – "byrokraattinen ja kallis"
07:40 Yle: Ara teettää erityistilintarkastuksen Nuorisosäätiössä
06:03 Digitoday Suomalaiskeksintö valloitti maailman – täyttää tänään 25 vuotta
06:01 Analyysi Euroopan kriisejä yhdistää kamppailu kaasuputkista
24.8. Lentoyhtiöiden mokailu viivästyttää yhä useampaa lentoa
24.8. Volkswagen alkaa pian neuvotella oikeusjutuista Yhdysvalloissa
24.8. Italia tarjoaa täysi-ikäistyville 500 euroa kulttuuririentoihin
24.8. Kova ehdotus Britanniassa: Veronkiertäjille triplasakot suhteessa rikoshyötyyn
24.8. Muhkeamman veroalen maaliviiva lähestyy: Rahoitusalalle kiky-sopu
24.8. Ruotsi viilasi talousennusteitaan – "Olemme erittäin vahvoilla"
24.8. Digitoday Odotettu Honor 8 myyntiin huomenna: Tältä se tuntuu
24.8. Suomalaisfirma kehitteli jauhelihan korvaajaa kolme vuotta – härkäpapu haastaa nyhtökauran
24.8. Unohditko matkakortin, rapsahtiko tarkastusmaksu? Enää et selviä maksamatta
24.8. Digitoday Kiina yrittää suurta harppausta prosessoreissa: "En näe keinoa"
24.8. Lamborghinilta tulossa katumaasturi – odottaa myynnin kaksinkertaistuvan
24.8. Digitoday Ei vain Cisco: Nämäkin hälyttävät "NSA-aukoista"
24.8. POP Pankkiliiton toimitusjohtaja vaihtuu
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki7/20162016
VOLKSWAGEN8738039
SKODA8257100
FORD8226124
TOYOTA7497770
OPEL6884429
NISSAN5984579
VOLVO5364631
KIA4974435
AUDI3823768
MERCEDES-BENZ3623490
   
malli7/20162016
SKODA OCTAVIA3963472
OPEL ASTRA3872305
NISSAN QASHQAI3592773
VOLKSWAGEN GOLF3083041
FORD FOCUS2832322
FORD FIESTA2621606
TOYOTA AURIS2182254
VOLKSWAGEN PASSAT2091922
VOLVO V402091145
TOYOTA YARIS2012059

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy