Kirjaudu ▼
 

Audin hieno lumiaura

Auto Bild Suomi
Audin hieno lumiaura
Audi uudisti A4-malliaan maltillisesti, muun muassa taloudellisuutta kohentaen. Sen madallettu urheilualusta on kuitenkin kyseenalainen lisävaruste ainakin takatalven olosuhteissa.
8.4.2012 06:10
Taloussanomat / Auto Bild Suomi
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Audille tärkeä, heidän keskeisten ostajaryhmiensä suosima A4-malli ei nyt uudistettunakaan kovin paljoa poikkea edeltäjistään.

Keulan ilmeeseen on saatu piirteitä A6-mallista, mutta sisäisesti merkittävin mullistus on tehokkaimman 1,8-litraisen TFSI-bensamoottorin uudelleenpäivitys.

Auto Bild Suomen koeajajien mielestä voimanlähdettä voisi pitää miltei uutena moottorina, niin paljon sen luonne on kehittynyt. Uudistus toi moottoriin lisää kymmenen hevosvoimaa ja 70 Nm vääntöä. Lisäksi nämä saadaan irti aiempaa laajemmalla kierrosalueella.

Samalla kulutus putosi runsaan litran verran sadalla kilometrillä, joten autoveromuutoksen tähän malliin tuoma hinnankorotus jäi kohtuulliseen tuhanteen euroon.

Auton valmistuslaatu on pysynyt koeajajien mielestä erittäin hyvältä. Audi on siirtynyt käyttämään A4:ssä sähköistä ohjaustehostinta, ja tämä on keventänyt ohjaustuntumaa. Toisaalta auto ei kiihdytyksissä vetele niin paljon kuin edellismalli.

Matkustamon mittasuhteet ovat ennallaan. Takapenkillä joutuu istumaan matalalla, eikä tilaa ole ainakaan isoille aikuisille ylettömästi.

Lumiauran tunnelmaa

Perusmallisen A4:n varustelu on audimaisen vaatimaton. Koeajajien mielestä Business-mallisto on varustelutasoltaan ratkaisevasti parempi, vaikka se maksaakin muutaman satasen enemmän.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Koeajoautossa ollut madallettu urheilullinen alusta sen sijaan on Suomen olosuhteisiin hieman kyseenalainen lisävaruste.

Lisää autojuttuja AutoBildin sivuilta

Tästä pääset AutoBildiin

Maavara putoaa sen mukana 11-senttiseksi, mikä osoittautui takatalven lumisilla kaduilla liian matalaksi. Auto auraa mukanaan lunta pienistäkin nietoksista. Tällaisella alustalla varustetun auton kanssa saa aina pelätä, että jollain kerralla pohjan alla koliseva ja pyörivä liian kova jääkimpale rikkoo paikkoja pahasti.

Saksassa urheilualusta on tälle moottorivaihtoehdolle vakiovaruste, meillä siitä joutuu maksamaan 1915 euroa.

Aanelosen tavallinenkin alusta on jo kiitettävän jämäkkä ja ajattavuudeltaan mainio Suomen nopeusrajoituksiin. Ostaja saakin pohtia, kannattaako tällaisessa vaikeiden kelien maassa etenemiskykyä uhrata liikaa mataluusmuodille.

Audi A4 1,8 TFSI 125 Avant Business

Hinta: 40 860 euroa
Teho: 170 hv, vääntö 320 Nm
Kulutus: 6,1 l/100 km
CO2: 141 g/km
Tavaratila: 490 l

8.4.2012 06:10
Taloussanomat / Auto Bild Suomi
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset VAG
Tagit Audi

Kommentit (104)


Anonyymi
Audi on huono ja sitä paitsi se on niin kallis ettei minulla ole siihen varaa.
Anonyymi: käytetty pösö rocks! 8.4.2012 10:01

Anonyymi
Audi on hyvä ja kestävä auto. Oletko koskaan nähnyt yli puoli miljoonaa km ajettua BMW:tä? En minäkään.


Kehittyneissä maissa täysin yhdentekevä asia ajetaanko puolimiljuunaa vai ei. Merkitystä vain autoveron kuristamassa Suomessa.
Anonyymi: Urputtavalainen 8.4.2012 10:09

Anonyymi
Etuvetoinen kippo.
Jos se olisi auto ja auton tekniikka loistava niin kaikki formula 1 olisi etuvetoisia lumiauroja.

Audi on loistava auto kun se on 4 vetona.


Vormuloissa taitaa se moottori sijaita lähellä vetäviä pyöriä ja vieläpä tasapainoitettuna siten, että kuskinkin kun lisää, tulee etupyörille myös painoa - unohtamatta aerodynamiikkaa.
Arkikäytössä keskimoottorinen nelivetoauto olisi varmaan hyvin etenevä, mutta aika epäkäytännöllinen. Siksi arkikäytössä on järkevin etuvetoinen auto, jossa on moottori vetävien pyörien päällä. Suomessa voi ajo-olosuhteiden niin vaatiesssa olla myös hyvä olla neliveto, joka kytkeytyy tarvittaessa.
Anonyymi: Nimetön 8.4.2012 10:10

Anonyymi


Ottakaahan ylläpito herran ip ylös. Täällähän jaellaan uhkauksia.


Sulla ilmeisesti on tapana ajella siis toisten puskurissa kiinni?
En jakanut mitään uhkausta. Mutta jos onnettomuustilanne tapahtuu on hyvä ottaa rengasrauta esiin tarvittavia korjauksia varten.
Anonyymi: Korjaustyökalut. 8.4.2012 10:11

Anonyymi
tyhymä ostaa sakemannin. leluja ei autoja.
Anonyymi: asdasfasfasfasf 8.4.2012 10:14

Anonyymi
Ei ole liian matalia autoja, on vaan kuskeja, jotka ei osaa ajaa matalalla autolla.
Anonyymi: Jakke 8.4.2012 10:34

Anonyymi
Hyih tuohan on vaan,ylikalis VW JA HUONOLATUINeN SKODA
Anonyymi: Jakke 8.4.2012 10:50

Anonyymi
kKehitysmaiden tiestö eli mm. Suomen ei sovi normaaleille autoille. Kommunistien maahan sopii vain venäläiset maasturit.
Valtionjohto haluaakin tappaa kansaa huonolla tiestöllä ja tuhota talouden, jotta logistiikka ei toimisi.
Anonyymi: Kommarihallitus kuse 8.4.2012 10:52

Anonyymi
Mulla ei ollut autoa vuosikausiin kunnes nyt tänä vuonna hommasin vanhan käytetyn rutkun jotta pääsee vähän kulkemaan.

Havaintoni liikenteestä: Audi kuskit ohittelee törkeästi kiilaten ja alan kuvaamaan näitä tilanteita kun on hyvä kamera käytössä koko ajan.

Muutkin kaverit nauraa että Audi kuskit ajelee miten sattuu, joten tuskin on sattumaa enää. Huomasin kyllä kaupungissa polkupyöränkin kanssa että Audi painaa aina läheltä ja kovaa ohi, muista piittaamatta.

Yleensä aina musta farmari audi. No, nyt alkaa kuvaaminen, pistän aina nettiin vaaralliset ohittajat youtubeen suoraan.

Kiva kun yleistät. Audikuskit menee siinä, missä BMW ja nuoret Mesekuskit menevät. BMW-kuskit ehkä kaikkein pahimpia.

En yleistä mitään, sanoin vaan omat huomioni viimeisen 1000km ajelun perusteella. Ja tosissaan alan kuvaamaan 1080p tarkkuudella näitä sekopäitä ja laitan youtubeen joka pätkän ja vaaratilanteen mitä Audi kuskit aiheuttavat.

Ja kyllä, aion laittaa vain ja ainoastaan Audi kuskien töppäilyt sinne nettiin.

Ja seuraavaksi kun joku Audi roikkuu minun peräpuskurissani kiinni, aion pamauttaa jarrut lukkoon ja kun tulen autosta ulos kädessäni on rengasrauta.

Ottakaahan ylläpito herran ip ylös. Täällähän jaellaan uhkauksia.
mene idiootti lykkimään audisi pakoputkea!
Anonyymi: Nimetön 8.4.2012 10:59

Anonyymi
Saabismi oli sairautta, Audismi on autismia.
Anonyymi: tumpelot 8.4.2012 10:59
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

12:33 Kiinnostaisiko useampi osinko vuodessa? "Järkisyyt tukevat tiheämpää tahtia"
12:02 Professori valtionyhtiöistä: Eihän Talvivaarakaan kerro yksityisten saavutuksista
11:51 Digitoday Facebook kiistää puolueellisuuden palvelussaan – tekee silti useita korjauksia
11:35 Yle: Outokumpu leikkaa 103 työpaikkaa Suomesta
11:13 SKAL: Liikennekaari uhkaa lisätä harmaata taloutta
10:48 Kreikka saamassa 11 miljardia euroa lisää – "Läpihuutojuttu"
10:22 Ekonomisti: Pahin takana työmarkkinoilla
10:08 Talvivaara kutsui vihdoin yhtiökokoukseen – aikoo laajentaa toimintaa
09:36 Työttömyys laski huhtikuussa
09:25 Nyt kutsutaan korjattavaksi 1,6 miljoonaa Toyotaa
09:17 Digitoday Fitbit mittaa väärin? Väitteille lihaa luiden ympärille
08:46 WSJ: Kiinan valuutta palannut vähin äänin vanhaan
08:24 Ilmarinen: Sitkeä taantuma on lopuillaan
08:07 LM: Finanssivalvonta haluaa pääsyn teletunnistetietoihin
07:27 Metsäteollisuus ja Paperiliitto sopuun työajan pidentämisestä
06:04 Digitoday Odottaako Nokia-faneja pettymys? Ei välttämättä, sanoo analyytikko
06:01 10 merkkiä käänteestä – "Vaikutus lähtee leviämään koko Suomeen"
23.5. Tietoturvafirma listasi vaarallisimmat salasanat – yksityisyyttä voi varjella ovelalla muistikikalla
23.5. Yle: Venäjä asetti suomalaisen eläinrehun tuontikieltoon
23.5. Haastattelu Bussibisneksen murros oli alkua – Möttö haluaa nyt mullistaa kaiken liikkumisen: "Tässä tuntee nuortuneensa"
23.5. Digitoday Melkoinen aukko: IPhone-sovellus salli koko pankin putsaamisen
23.5. Kaakaomarkkinoilla muhii raju hintapiikki – suklaapatukat voivat kutistua
23.5. Digitoday VR-laseissa tylytyskisa: Oculus pilasi Vive-pelaajien ilon
23.5. Olkiluoto 3:n rasittama TVO tipahti roskalainaluokkaan
23.5. Öljy halpenee jo neljättä päivää – taustalla Kanadan tuotanto ja Iranin aikeet
23.5. Digitoday Jättivalmistajan puhelimet Suomeen – aloittaa edullisella mallilla
23.5. Moody's hehkuttaa pohjoismaisia yrityksiä – luottoluokitukset muuta Eurooppaa parempia
23.5. Video Googlen tee se itse -puhelimeen voi vaihtaa näytön ja kameran – mutta ei sitä tärkeintä
23.5. Ilta-Sanomat EK:n Alahuhta kilpailukykysopimuksesta: ”Askel oikeaan suuntaan”
23.5. Sveitsi äänestää muhkeasta perustulosta – 30 000 frangia vuodessa ilman ehtoja
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki4/20162016
VOLKSWAGEN11084709
SKODA10724270
TOYOTA10114638
FORD9113522
KIA8862594
VOLVO7023056
OPEL6462473
AUDI5992369
NISSAN5612943
BMW5502004
   
malli4/20162016
SKODA OCTAVIA5632034
VOLKSWAGEN GOLF4281721
FORD FOCUS3881376
KIA RIO369862
NISSAN QASHQAI3581710
OPEL ASTRA3361238
VOLKSWAGEN PASSAT2851173
TOYOTA YARIS2601206
TOYOTA AURIS2561384
TOYOTA AVENSIS2341267

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy