Kirjaudu ▼
 

Audin hieno lumiaura

Auto Bild Suomi
Audin hieno lumiaura
Audi uudisti A4-malliaan maltillisesti, muun muassa taloudellisuutta kohentaen. Sen madallettu urheilualusta on kuitenkin kyseenalainen lisävaruste ainakin takatalven olosuhteissa.
8.4.2012 06:10
Taloussanomat / Auto Bild Suomi
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Audille tärkeä, heidän keskeisten ostajaryhmiensä suosima A4-malli ei nyt uudistettunakaan kovin paljoa poikkea edeltäjistään.

Keulan ilmeeseen on saatu piirteitä A6-mallista, mutta sisäisesti merkittävin mullistus on tehokkaimman 1,8-litraisen TFSI-bensamoottorin uudelleenpäivitys.

Auto Bild Suomen koeajajien mielestä voimanlähdettä voisi pitää miltei uutena moottorina, niin paljon sen luonne on kehittynyt. Uudistus toi moottoriin lisää kymmenen hevosvoimaa ja 70 Nm vääntöä. Lisäksi nämä saadaan irti aiempaa laajemmalla kierrosalueella.

Samalla kulutus putosi runsaan litran verran sadalla kilometrillä, joten autoveromuutoksen tähän malliin tuoma hinnankorotus jäi kohtuulliseen tuhanteen euroon.

Auton valmistuslaatu on pysynyt koeajajien mielestä erittäin hyvältä. Audi on siirtynyt käyttämään A4:ssä sähköistä ohjaustehostinta, ja tämä on keventänyt ohjaustuntumaa. Toisaalta auto ei kiihdytyksissä vetele niin paljon kuin edellismalli.

Matkustamon mittasuhteet ovat ennallaan. Takapenkillä joutuu istumaan matalalla, eikä tilaa ole ainakaan isoille aikuisille ylettömästi.

Lumiauran tunnelmaa

Perusmallisen A4:n varustelu on audimaisen vaatimaton. Koeajajien mielestä Business-mallisto on varustelutasoltaan ratkaisevasti parempi, vaikka se maksaakin muutaman satasen enemmän.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Koeajoautossa ollut madallettu urheilullinen alusta sen sijaan on Suomen olosuhteisiin hieman kyseenalainen lisävaruste.

Lisää autojuttuja AutoBildin sivuilta

Tästä pääset AutoBildiin

Maavara putoaa sen mukana 11-senttiseksi, mikä osoittautui takatalven lumisilla kaduilla liian matalaksi. Auto auraa mukanaan lunta pienistäkin nietoksista. Tällaisella alustalla varustetun auton kanssa saa aina pelätä, että jollain kerralla pohjan alla koliseva ja pyörivä liian kova jääkimpale rikkoo paikkoja pahasti.

Saksassa urheilualusta on tälle moottorivaihtoehdolle vakiovaruste, meillä siitä joutuu maksamaan 1915 euroa.

Aanelosen tavallinenkin alusta on jo kiitettävän jämäkkä ja ajattavuudeltaan mainio Suomen nopeusrajoituksiin. Ostaja saakin pohtia, kannattaako tällaisessa vaikeiden kelien maassa etenemiskykyä uhrata liikaa mataluusmuodille.

Audi A4 1,8 TFSI 125 Avant Business

Hinta: 40 860 euroa
Teho: 170 hv, vääntö 320 Nm
Kulutus: 6,1 l/100 km
CO2: 141 g/km
Tavaratila: 490 l

8.4.2012 06:10
Taloussanomat / Auto Bild Suomi
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset VAG
Tagit Audi

Kommentit (104)


Anonyymi
Audi on huono ja sitä paitsi se on niin kallis ettei minulla ole siihen varaa.
Anonyymi: käytetty pösö rocks! 8.4.2012 10:01

Anonyymi
Audi on hyvä ja kestävä auto. Oletko koskaan nähnyt yli puoli miljoonaa km ajettua BMW:tä? En minäkään.


Kehittyneissä maissa täysin yhdentekevä asia ajetaanko puolimiljuunaa vai ei. Merkitystä vain autoveron kuristamassa Suomessa.
Anonyymi: Urputtavalainen 8.4.2012 10:09

Anonyymi
Etuvetoinen kippo.
Jos se olisi auto ja auton tekniikka loistava niin kaikki formula 1 olisi etuvetoisia lumiauroja.

Audi on loistava auto kun se on 4 vetona.


Vormuloissa taitaa se moottori sijaita lähellä vetäviä pyöriä ja vieläpä tasapainoitettuna siten, että kuskinkin kun lisää, tulee etupyörille myös painoa - unohtamatta aerodynamiikkaa.
Arkikäytössä keskimoottorinen nelivetoauto olisi varmaan hyvin etenevä, mutta aika epäkäytännöllinen. Siksi arkikäytössä on järkevin etuvetoinen auto, jossa on moottori vetävien pyörien päällä. Suomessa voi ajo-olosuhteiden niin vaatiesssa olla myös hyvä olla neliveto, joka kytkeytyy tarvittaessa.
Anonyymi: Nimetön 8.4.2012 10:10

Anonyymi


Ottakaahan ylläpito herran ip ylös. Täällähän jaellaan uhkauksia.


Sulla ilmeisesti on tapana ajella siis toisten puskurissa kiinni?
En jakanut mitään uhkausta. Mutta jos onnettomuustilanne tapahtuu on hyvä ottaa rengasrauta esiin tarvittavia korjauksia varten.
Anonyymi: Korjaustyökalut. 8.4.2012 10:11

Anonyymi
tyhymä ostaa sakemannin. leluja ei autoja.
Anonyymi: asdasfasfasfasf 8.4.2012 10:14

Anonyymi
Ei ole liian matalia autoja, on vaan kuskeja, jotka ei osaa ajaa matalalla autolla.
Anonyymi: Jakke 8.4.2012 10:34

Anonyymi
Hyih tuohan on vaan,ylikalis VW JA HUONOLATUINeN SKODA
Anonyymi: Jakke 8.4.2012 10:50

Anonyymi
kKehitysmaiden tiestö eli mm. Suomen ei sovi normaaleille autoille. Kommunistien maahan sopii vain venäläiset maasturit.
Valtionjohto haluaakin tappaa kansaa huonolla tiestöllä ja tuhota talouden, jotta logistiikka ei toimisi.
Anonyymi: Kommarihallitus kuse 8.4.2012 10:52

Anonyymi
Mulla ei ollut autoa vuosikausiin kunnes nyt tänä vuonna hommasin vanhan käytetyn rutkun jotta pääsee vähän kulkemaan.

Havaintoni liikenteestä: Audi kuskit ohittelee törkeästi kiilaten ja alan kuvaamaan näitä tilanteita kun on hyvä kamera käytössä koko ajan.

Muutkin kaverit nauraa että Audi kuskit ajelee miten sattuu, joten tuskin on sattumaa enää. Huomasin kyllä kaupungissa polkupyöränkin kanssa että Audi painaa aina läheltä ja kovaa ohi, muista piittaamatta.

Yleensä aina musta farmari audi. No, nyt alkaa kuvaaminen, pistän aina nettiin vaaralliset ohittajat youtubeen suoraan.

Kiva kun yleistät. Audikuskit menee siinä, missä BMW ja nuoret Mesekuskit menevät. BMW-kuskit ehkä kaikkein pahimpia.

En yleistä mitään, sanoin vaan omat huomioni viimeisen 1000km ajelun perusteella. Ja tosissaan alan kuvaamaan 1080p tarkkuudella näitä sekopäitä ja laitan youtubeen joka pätkän ja vaaratilanteen mitä Audi kuskit aiheuttavat.

Ja kyllä, aion laittaa vain ja ainoastaan Audi kuskien töppäilyt sinne nettiin.

Ja seuraavaksi kun joku Audi roikkuu minun peräpuskurissani kiinni, aion pamauttaa jarrut lukkoon ja kun tulen autosta ulos kädessäni on rengasrauta.

Ottakaahan ylläpito herran ip ylös. Täällähän jaellaan uhkauksia.
mene idiootti lykkimään audisi pakoputkea!
Anonyymi: Nimetön 8.4.2012 10:59

Anonyymi
Saabismi oli sairautta, Audismi on autismia.
Anonyymi: tumpelot 8.4.2012 10:59
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

28.9. Digitoday Uutiseksi naamioitu haittaohjelma leviää Facebookissa – ethän klikannut?
28.9. Komissio ehdottaa julkista rekisteriä EU-lobbareille
28.9. EU-komissio ottaa ison pörssikaupan tarkempaan syyniin
28.9. Venäjä pumppaa öljyä kuin neuvostovuosina
28.9. SK: Technip Offshore voi lomauttaa koko henkilöstön
28.9. Digitoday Blackberry lopettaa puhelinten valmistamisen
28.9. Kuntarahoitus myi vihreitä bondeja – rahaa Länsimetrolle ja kouluille
28.9. FK:n Tornivaara: Sopeuttamista voi tehdä monella tavalla
28.9. Viime vuonna selvä piikki: Yhä useampi raivosi lentokoneessa
28.9. Inderes: Yrityskauppojen tahti hidastunut – viime vuonna ennätys
28.9. Digitoday Kutsu kävi oikeuteen: Loppuuko musiikin rippaaminen Youtubesta?
28.9. Autoja tuodaan yhä enemmän ulkomailta – "Autonvaihto useammalla mielessä"
28.9. Nyt se on virallista: OP eroaa FK:sta
28.9. Kone laskussa nousupörssissä, Caverion jatkaa eilistä kiriä
28.9. Harjoittelija löysi sattumalta – huutokaupassa 102-vuotias samppanja
28.9. Digitoday Näin Mars asutetaan elinaikanamme - Muskin hurja suunnitelma julki
28.9. Saudi-Arabia vihjasi öljysopimuksesta Iranin kanssa
28.9. Kotipizzan kasvukausi jatkui: Asiakkaat lisääntyivät ja ostokset kasvoivat
28.9. Digitoday Accenture irtisanoo jopa 40
28.9. Vaikeuksissa kyntävä Deutsche Bank myy henkivakuutusyhtiönsä
28.9. Digitoday Natsilaulu päätyi Googlen hampaisiin – mitä oikein tapahtuu?
28.9. Deutsche Bankin toimitusjohtaja: Emme tarvitse valtiontukea missään tapauksessa
28.9. Suomi putosi kilpailukykyvertailussa – Ruotsi kiri ohi
28.9. Vanhojen asuntojen hinnat nousivat elokuussa
28.9. Hanjinin konttilaivat halutaan myydä mahdollisimman pian
28.9. Digitoday Sitä on tehty vuosikausia - nyt Youtube sallii sen
28.9. TVO haastanut Arevan oikeuteen Ranskassa
28.9. Ilta-Sanomat Rakentaja vaikeni talon märkätilojen virheistä – joutui maksamaan ostajalle 50 000 euroa
28.9. Digitoday Jouduitko hakkeroiduksi? Älä tee tätä yleistä virhettä
28.9. Analyysi Maailman vaarallisin pankki – tätä ei voi päästää nurin
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20162016
VOLKSWAGEN10619100
TOYOTA10158785
FORD8626986
SKODA8127912
OPEL7335162
KIA6065041
NISSAN4865065
MERCEDES-BENZ4833973
AUDI3884156
VOLVO3825013
   
malli8/20162016
SKODA OCTAVIA4603932
VOLKSWAGEN GOLF3803421
OPEL ASTRA3582663
NISSAN QASHQAI2993072
FORD FIESTA2851891
TOYOTA AURIS2732527
KIA RIO2421826
TOYOTA YARIS2122271
VOLKSWAGEN POLO2111420
FORD FOCUS2092531

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy