Kirjaudu ▼
 

Näin Virossa: Osta sähköauto, saat 19000 euroa

Harry Kuurio
Näin Virossa: Osta sähköauto, saat 19000 euroa
Viron valtio on alkanut maksaa tavallisille autonvaihtajille suoraa tukea sähköautojen ostamiseen. Parhaimmillaan sähköauton ja lataustolpan hankintaan voi saada avustusta 19000 euroa.
5.4.2012 15:42
Taloussanomat, Harry Kuurio
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Sähköautot ovat etelänaapurissamme saaneet melkoisen kilpailuedun. Valtion avokätiset tukiaiset käytännössä puolittavat sähköautojen kuluttajahinnat.

Esimerkiksi täyssähköinen, Vuoden autoksi 2011 valittu Nissan Leaf maksaa Suomessa 40800 euroa. Auto tuli nyt myyntiin Virossa, mutta sikäläinen ostaja maksaa siitä ja latauslaitteistosta yhteensä ehkä 22000 euroa.

Syynä on Viron hallituksen päätös vähentää liikennepäästöjä mieluummin porkkana- kuin keppikeinojen avulla.  

Yksityiset autoilijat saavat valtiolta sähköauton hankkimiseen maksimissaan 18000 euron ostotuen. Kotipihaan pystytettävästä lataustolpasta valtio antaa tuhannen euron korvauksen, mikä käytännössä kattaa esimerkiksi Fortumin myymän latauslaitteiston hinnan kokonaan.

Valtio tukee myös pikalatausasemien rakentamista taajamiin pysäköintipaikkojen yhteyteen. Tavoitteena on pystyttää pikalatausasemia pääteillekin 50 kilometrin välein, mikä pienessä maassa onnistuneekin.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Nämä sähköisen liikkuvuuden investoinnit rahoittaa Green Investment Scheme, jota rahoittaa vientiluottoyritys KredEx.

Suomessa täyssähköautoilta peritään alennettu, viiden prosentin autovero, mutta muita ostotukia ei myönnetä. Helsingin kaupunki sentään antaa sähköauton pysäköintikuluista 50 prosentin alennuksen.

5.4.2012 15:42
Taloussanomat, Harry Kuurio
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (108)


Anonyymi
Suomi on oikeasti niin pska maa että muutan Viroon. Kyllä tämä jo riittää.
Anonyymi: Nimetön 5.4.2012 16:03

Anonyymi
Mitenköhän veroedun kuoletus tapahtuu, ja millä aikavälillä?

Jos nyt virolainen ostaa tuollaisen ja saa valtiolta veroedun niin kauanko hänen täytyy auto omistaa voidakseen myydä sen vapaasti? Suomessahan esim. takseilla on 3v kuoletus.

Lasketaanko mahdollnen kuoletus jakaen 18000 euroa /3v= 6000 euroa joten jos virolainen myy auton sen ollessa vasta 2v niin maksaako edun saanut valtiolle 6000 euroa takaisin?

Olisi ollut kiva saada lisäinfoa.
Anonyymi: Skeptikko-akka 5.4.2012 16:03

Anonyymi
Katsotaanpas sitä ekologista jalanjälkeä. Eli kuinka sähköauto on valmistettu (akkujen valmistus on erittäin saastuttavaa sekämyös niiden hävittäminen), toisekseen on tärkeää myös tietää mistä sähkötulee, tuleeko se tuulivoimasta, aurinkovoimasta, öljypolttovoimalasta, maakaasunpolttovoimalasta, vesivoimalasta, ydinvoimalasta vai turve/kivihiilivoimalasta mistä ikinä tuleekin. Sitten voidaan seurata onko oikeasti päästöttömämpi kuin nykyaikaiset bensiini tai diesel moottorilla toimivat koneet, hyvänä lisänä on biopolttoainetta käyttävät flexfuel moottorit. Tosin edelleen paras vaihtoehto on polttokennolla toimiva auto (1800-luvun lopun tekniikkaa), tiede maailmassa ja auto kokeilut olleet erittäin lupaavia. Tiede lehdesä oli viimevuonna aika kattava juttu noistakin. 500 km oli silloisen japanilaisen (en muista merkkiä nyt) polttokenno auton maksimi matka. Tuosta on jo menty pidemmällekkin. Lisäksi kyseisessä jutussa kerrottiin kuinka esim suomessa olisi yli 100 bensa-aseman muuttaminen vedynjakelu asemaksi mahdollinen lyhyellä ajalla. Polttokennoissa se tulevaisuus on enemmän kuin nuissa (öljy-yhtiöt eivät pidä olleskaan).
Anonyymi: Mistäs se sähkö tule 5.4.2012 16:05

Anonyymi
Viron väkiluku on 1,3 miljoonaa. Aika naurettavaa että Suomi ei kykene samaan, eikä tule ikinä kykenemäänkään.

Uskallan ihan omalla nimelläni väittää niin.
Anonyymi: Pekka E. Tanskanen 5.4.2012 16:05

Anonyymi
Eikös Suomessa joudu maksamaan myös käyttövoimaveron (ns. dieselveron) sähköautostakin?


Joutuu koska Suomi on lampaiden täyttämä jäte valtio vailla mitään ihmisoikeuksia tai demokratiaa

Vihreä puolue ja Kokoomus tuhosivat kaiken tästä maasta.
Anonyymi: Nimetön 5.4.2012 16:06

Anonyymi
20000-24000 eurolla tollaisen voisi ostaakin kesäajokiksi. Mutta kun meillä tehdään kaikki kieltojen ja rajoitusten kautta.
Ei voi mitään; Viro on mennyt fiksuudessa Suomen ohi jo aikapäiviä sitten.


Kai siihen voi Webasto lämmittimen asentaa niin on hyvä talvellakin? En tiedä, luulisi ainakin voivan ja 10 litran pikku nafta tankki webastolle.

Enivei, poishan täältä pitää muuttaa. Pitää löytää keino että saa kupattua Suomesta kaikki mahdolliset ja mahdottomat rahat irti ensin ja lähteä pois. Niin kuin suuret firmatkin niin pienet ihmiset perässä.
Anonyymi: Täältä tullaan Viro 5.4.2012 16:08

Anonyymi
Viron päättäjät näemmä paljon fiksumpia, kuin toverinsa Suomaliassa. Ei tosin tullut yllätyksenä.
Anonyymi: HAH HAH... Suomi, tu 5.4.2012 16:09

Anonyymi
Eipä ole mahdollista meillä Suomessa...huoh...tukiaisten lisäksi valtio menettäisi bensaverolitroja, ei, ei, ei....niin kauan kuin käteinen ja urpilainen ovat vallassa ei tule onnistumaan.
Anonyymi: Nimetön 5.4.2012 16:10

Anonyymi
Katsotaanpas sitä ekologista jalanjälkeä. Eli kuinka sähköauto on valmistettu (akkujen valmistus on erittäin saastuttavaa sekämyös niiden hävittäminen), toisekseen on tärkeää myös tietää mistä sähkötulee, tuleeko se tuulivoimasta, aurinkovoimasta, öljypolttovoimalasta, maakaasunpolttovoimalasta, vesivoimalasta, ydinvoimalasta vai turve/kivihiilivoimalasta mistä ikinä tuleekin. Sitten voidaan seurata onko oikeasti päästöttömämpi kuin nykyaikaiset bensiini tai diesel moottorilla toimivat koneet, hyvänä lisänä on biopolttoainetta käyttävät flexfuel moottorit. Tosin edelleen paras vaihtoehto on polttokennolla toimiva auto (1800-luvun lopun tekniikkaa), tiede maailmassa ja auto kokeilut olleet erittäin lupaavia. Tiede lehdesä oli viimevuonna aika kattava juttu noistakin. 500 km oli silloisen japanilaisen (en muista merkkiä nyt) polttokenno auton maksimi matka. Tuosta on jo menty pidemmällekkin. Lisäksi kyseisessä jutussa kerrottiin kuinka esim suomessa olisi yli 100 bensa-aseman muuttaminen vedynjakelu asemaksi mahdollinen lyhyellä ajalla. Polttokennoissa se tulevaisuus on enemmän kuin nuissa (öljy-yhtiöt eivät pidä olleskaan).


Ei Virossa oikeasti mitään hiilijalanjälkeä laskeskella, vaan sitä kylmää faktaa, että öljy kallistuu ja vuosikymmenien kuluessa litrahinta noussee yli 10e. Mitä sähkövoimaloihin tulee, niin niissä sähkön tuotantotapoja voidaan muuttaa keskitetysti (lue:ilman autojen vaihtoa yms). Eli polttoainetta voidaan vaihtaa kehityksen mukaan, ilman että kansalaisen täytyy vaihtaa ajopeliä.
Anonyymi: vsea 5.4.2012 16:11

Anonyymi
En osta tuollasita paskaa. Ostan kolmilitraisen veekutosen seuraavaksi.
Anonyymi: Nimetön 5.4.2012 16:16
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki7/20142014
VOLKSWAGEN11688467
TOYOTA8117653
SKODA7146282
FORD6614721
VOLVO6074879
NISSAN4594054
KIA4513725
AUDI4344233
OPEL4192999
MERCEDES-BENZ3793277
   
malli7/20142014
VOLKSWAGEN GOLF4963964
SKODA OCTAVIA4533910
NISSAN QASHQAI3102745
VOLKSWAGEN PASSAT2321467
TOYOTA YARIS2291705
TOYOTA AURIS2182079
VOLKSWAGEN POLO209909
FORD FOCUS2081538
FORD FIESTA1991355
VOLVO V601861049

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy