Kirjaudu ▼
 

Näin Virossa: Osta sähköauto, saat 19000 euroa

Harry Kuurio
Näin Virossa: Osta sähköauto, saat 19000 euroa
Viron valtio on alkanut maksaa tavallisille autonvaihtajille suoraa tukea sähköautojen ostamiseen. Parhaimmillaan sähköauton ja lataustolpan hankintaan voi saada avustusta 19000 euroa.
5.4.2012 15:42
Taloussanomat, Harry Kuurio
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Sähköautot ovat etelänaapurissamme saaneet melkoisen kilpailuedun. Valtion avokätiset tukiaiset käytännössä puolittavat sähköautojen kuluttajahinnat.

Esimerkiksi täyssähköinen, Vuoden autoksi 2011 valittu Nissan Leaf maksaa Suomessa 40800 euroa. Auto tuli nyt myyntiin Virossa, mutta sikäläinen ostaja maksaa siitä ja latauslaitteistosta yhteensä ehkä 22000 euroa.

Syynä on Viron hallituksen päätös vähentää liikennepäästöjä mieluummin porkkana- kuin keppikeinojen avulla.  

Yksityiset autoilijat saavat valtiolta sähköauton hankkimiseen maksimissaan 18000 euron ostotuen. Kotipihaan pystytettävästä lataustolpasta valtio antaa tuhannen euron korvauksen, mikä käytännössä kattaa esimerkiksi Fortumin myymän latauslaitteiston hinnan kokonaan.

Valtio tukee myös pikalatausasemien rakentamista taajamiin pysäköintipaikkojen yhteyteen. Tavoitteena on pystyttää pikalatausasemia pääteillekin 50 kilometrin välein, mikä pienessä maassa onnistuneekin.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Nämä sähköisen liikkuvuuden investoinnit rahoittaa Green Investment Scheme, jota rahoittaa vientiluottoyritys KredEx.

Suomessa täyssähköautoilta peritään alennettu, viiden prosentin autovero, mutta muita ostotukia ei myönnetä. Helsingin kaupunki sentään antaa sähköauton pysäköintikuluista 50 prosentin alennuksen.

5.4.2012 15:42
Taloussanomat, Harry Kuurio
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (108)


Anonyymi
Suomi on oikeasti niin pska maa että muutan Viroon. Kyllä tämä jo riittää.
Anonyymi: Nimetön 5.4.2012 16:03

Anonyymi
Mitenköhän veroedun kuoletus tapahtuu, ja millä aikavälillä?

Jos nyt virolainen ostaa tuollaisen ja saa valtiolta veroedun niin kauanko hänen täytyy auto omistaa voidakseen myydä sen vapaasti? Suomessahan esim. takseilla on 3v kuoletus.

Lasketaanko mahdollnen kuoletus jakaen 18000 euroa /3v= 6000 euroa joten jos virolainen myy auton sen ollessa vasta 2v niin maksaako edun saanut valtiolle 6000 euroa takaisin?

Olisi ollut kiva saada lisäinfoa.
Anonyymi: Skeptikko-akka 5.4.2012 16:03

Anonyymi
Katsotaanpas sitä ekologista jalanjälkeä. Eli kuinka sähköauto on valmistettu (akkujen valmistus on erittäin saastuttavaa sekämyös niiden hävittäminen), toisekseen on tärkeää myös tietää mistä sähkötulee, tuleeko se tuulivoimasta, aurinkovoimasta, öljypolttovoimalasta, maakaasunpolttovoimalasta, vesivoimalasta, ydinvoimalasta vai turve/kivihiilivoimalasta mistä ikinä tuleekin. Sitten voidaan seurata onko oikeasti päästöttömämpi kuin nykyaikaiset bensiini tai diesel moottorilla toimivat koneet, hyvänä lisänä on biopolttoainetta käyttävät flexfuel moottorit. Tosin edelleen paras vaihtoehto on polttokennolla toimiva auto (1800-luvun lopun tekniikkaa), tiede maailmassa ja auto kokeilut olleet erittäin lupaavia. Tiede lehdesä oli viimevuonna aika kattava juttu noistakin. 500 km oli silloisen japanilaisen (en muista merkkiä nyt) polttokenno auton maksimi matka. Tuosta on jo menty pidemmällekkin. Lisäksi kyseisessä jutussa kerrottiin kuinka esim suomessa olisi yli 100 bensa-aseman muuttaminen vedynjakelu asemaksi mahdollinen lyhyellä ajalla. Polttokennoissa se tulevaisuus on enemmän kuin nuissa (öljy-yhtiöt eivät pidä olleskaan).
Anonyymi: Mistäs se sähkö tule 5.4.2012 16:05

Anonyymi
Viron väkiluku on 1,3 miljoonaa. Aika naurettavaa että Suomi ei kykene samaan, eikä tule ikinä kykenemäänkään.

Uskallan ihan omalla nimelläni väittää niin.
Anonyymi: Pekka E. Tanskanen 5.4.2012 16:05

Anonyymi
Eikös Suomessa joudu maksamaan myös käyttövoimaveron (ns. dieselveron) sähköautostakin?


Joutuu koska Suomi on lampaiden täyttämä jäte valtio vailla mitään ihmisoikeuksia tai demokratiaa

Vihreä puolue ja Kokoomus tuhosivat kaiken tästä maasta.
Anonyymi: Nimetön 5.4.2012 16:06

Anonyymi
20000-24000 eurolla tollaisen voisi ostaakin kesäajokiksi. Mutta kun meillä tehdään kaikki kieltojen ja rajoitusten kautta.
Ei voi mitään; Viro on mennyt fiksuudessa Suomen ohi jo aikapäiviä sitten.


Kai siihen voi Webasto lämmittimen asentaa niin on hyvä talvellakin? En tiedä, luulisi ainakin voivan ja 10 litran pikku nafta tankki webastolle.

Enivei, poishan täältä pitää muuttaa. Pitää löytää keino että saa kupattua Suomesta kaikki mahdolliset ja mahdottomat rahat irti ensin ja lähteä pois. Niin kuin suuret firmatkin niin pienet ihmiset perässä.
Anonyymi: Täältä tullaan Viro 5.4.2012 16:08

Anonyymi
Viron päättäjät näemmä paljon fiksumpia, kuin toverinsa Suomaliassa. Ei tosin tullut yllätyksenä.
Anonyymi: HAH HAH... Suomi, tu 5.4.2012 16:09

Anonyymi
Eipä ole mahdollista meillä Suomessa...huoh...tukiaisten lisäksi valtio menettäisi bensaverolitroja, ei, ei, ei....niin kauan kuin käteinen ja urpilainen ovat vallassa ei tule onnistumaan.
Anonyymi: Nimetön 5.4.2012 16:10

Anonyymi
Katsotaanpas sitä ekologista jalanjälkeä. Eli kuinka sähköauto on valmistettu (akkujen valmistus on erittäin saastuttavaa sekämyös niiden hävittäminen), toisekseen on tärkeää myös tietää mistä sähkötulee, tuleeko se tuulivoimasta, aurinkovoimasta, öljypolttovoimalasta, maakaasunpolttovoimalasta, vesivoimalasta, ydinvoimalasta vai turve/kivihiilivoimalasta mistä ikinä tuleekin. Sitten voidaan seurata onko oikeasti päästöttömämpi kuin nykyaikaiset bensiini tai diesel moottorilla toimivat koneet, hyvänä lisänä on biopolttoainetta käyttävät flexfuel moottorit. Tosin edelleen paras vaihtoehto on polttokennolla toimiva auto (1800-luvun lopun tekniikkaa), tiede maailmassa ja auto kokeilut olleet erittäin lupaavia. Tiede lehdesä oli viimevuonna aika kattava juttu noistakin. 500 km oli silloisen japanilaisen (en muista merkkiä nyt) polttokenno auton maksimi matka. Tuosta on jo menty pidemmällekkin. Lisäksi kyseisessä jutussa kerrottiin kuinka esim suomessa olisi yli 100 bensa-aseman muuttaminen vedynjakelu asemaksi mahdollinen lyhyellä ajalla. Polttokennoissa se tulevaisuus on enemmän kuin nuissa (öljy-yhtiöt eivät pidä olleskaan).


Ei Virossa oikeasti mitään hiilijalanjälkeä laskeskella, vaan sitä kylmää faktaa, että öljy kallistuu ja vuosikymmenien kuluessa litrahinta noussee yli 10e. Mitä sähkövoimaloihin tulee, niin niissä sähkön tuotantotapoja voidaan muuttaa keskitetysti (lue:ilman autojen vaihtoa yms). Eli polttoainetta voidaan vaihtaa kehityksen mukaan, ilman että kansalaisen täytyy vaihtaa ajopeliä.
Anonyymi: vsea 5.4.2012 16:11

Anonyymi
En osta tuollasita paskaa. Ostan kolmilitraisen veekutosen seuraavaksi.
Anonyymi: Nimetön 5.4.2012 16:16
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

19:25 Jämsän Seutu: UPM leikkaa aiottua rajummin
19:09 Sijoituksia Suomelta sivu suun – syynä "poliittinen epävarmuus"
19:01 Draghi EU-rahastosta: En ole lukenut nippelitietoa
18:47 Öljy rajussa alamäessä Opec-päätöksen jälkeen
18:40 Jättiale vai ostoslakko – kumpi houkuttaa enemmän?
17:50 Liki kaikista kaupan broilereista löytyi kampyloa Britanniassa
17:40 Digitoday Lisää herkkuja Jolla Tabletiin – jos nämä rajat ylittyvät
16:59 Sveitsissä halutaan kieltää jouluruoka – ei enää kissaa pöytään?
16:05 Talousvaliokunta puoltaa Fennovoima-hanketta
15:58 Finnairilla on oma painonvartijat
15:56 Moni haluaisi päästöpihin lennon, mutta halvalla
15:21 Pörssi nousee Nokian imussa
14:33 Hyvästi Jacky-makupalat – valmistus siirtyy Ruotsiin
14:26 Nokia saattoi löytää ostajan Chennaille
13:52 Yleislakko pysäytti Kreikan
13:30 EKP:n Draghin viesti Helsingissä: "Euro on peruuttamaton"
13:21 Ixonos varoittaa liikevaihdon jäävän odotetusta
13:00 Opecissa Venezuela ja Ecuador kannattavat öljyleikkauksia
12:31 Halpeneva öljy painaa jo pankkejakin
12:04 Asiakastieto: 50 000 yrityksen luokitukset heikentyneet
11:37 Ekonomisti: Älkää tehkö kullasta arvotonta
11:01 Yli kymmenen litraa viinaa per henki – 120 000 kuollutta
10:37 Digitoday Peli kovenee: Taksikuskit palkkasivat etsivät Uberin kyytiin
10:33 Sanoma voi vähentää enintään yhdeksän
10:23 Yritysten luottamusluvut julki: "Pohjalla ollaan yhä"
10:13 Marraskuu ei juuri tuonut valoa kuluttajille
10:02 Kiinan keskuspankki höllensi rahapolitiikkaansa
09:41 Tärkeä aurinkopaneelien osa tutkittiin – yli 90 prosenttia reputti
09:15 Yt:t päättyivät: Kesko karsii yli 200 työpaikkaa
08:50 Digitoday Twitter penkoo älypuhelimesi sovellukset
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki10/20142014
TOYOTA111510661
VOLKSWAGEN92711157
SKODA7478471
FORD6266512
VOLVO6236582
KIA6035384
MERCEDES-BENZ6024699
NISSAN5705647
BMW4004230
AUDI3765390
   
malli10/20142014
VOLKSWAGEN GOLF4625221
SKODA OCTAVIA4545183
TOYOTA AURIS4483169
NISSAN QASHQAI2963627
KIA RIO2942016
TOYOTA AVENSIS2332204
FORD FIESTA2241972
TOYOTA YARIS2112389
MERCEDES-BENZ A-SARJA208920
VOLVO V401581504

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy