Kirjaudu ▼
 

Näin Virossa: Osta sähköauto, saat 19000 euroa

Harry Kuurio
Näin Virossa: Osta sähköauto, saat 19000 euroa
Viron valtio on alkanut maksaa tavallisille autonvaihtajille suoraa tukea sähköautojen ostamiseen. Parhaimmillaan sähköauton ja lataustolpan hankintaan voi saada avustusta 19000 euroa.
5.4.2012 15:42
Taloussanomat, Harry Kuurio
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Sähköautot ovat etelänaapurissamme saaneet melkoisen kilpailuedun. Valtion avokätiset tukiaiset käytännössä puolittavat sähköautojen kuluttajahinnat.

Esimerkiksi täyssähköinen, Vuoden autoksi 2011 valittu Nissan Leaf maksaa Suomessa 40800 euroa. Auto tuli nyt myyntiin Virossa, mutta sikäläinen ostaja maksaa siitä ja latauslaitteistosta yhteensä ehkä 22000 euroa.

Syynä on Viron hallituksen päätös vähentää liikennepäästöjä mieluummin porkkana- kuin keppikeinojen avulla.  

Yksityiset autoilijat saavat valtiolta sähköauton hankkimiseen maksimissaan 18000 euron ostotuen. Kotipihaan pystytettävästä lataustolpasta valtio antaa tuhannen euron korvauksen, mikä käytännössä kattaa esimerkiksi Fortumin myymän latauslaitteiston hinnan kokonaan.

Valtio tukee myös pikalatausasemien rakentamista taajamiin pysäköintipaikkojen yhteyteen. Tavoitteena on pystyttää pikalatausasemia pääteillekin 50 kilometrin välein, mikä pienessä maassa onnistuneekin.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Nämä sähköisen liikkuvuuden investoinnit rahoittaa Green Investment Scheme, jota rahoittaa vientiluottoyritys KredEx.

Suomessa täyssähköautoilta peritään alennettu, viiden prosentin autovero, mutta muita ostotukia ei myönnetä. Helsingin kaupunki sentään antaa sähköauton pysäköintikuluista 50 prosentin alennuksen.

5.4.2012 15:42
Taloussanomat, Harry Kuurio
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (108)


Anonyymi
Suomi on oikeasti niin pska maa että muutan Viroon. Kyllä tämä jo riittää.
Anonyymi: Nimetön 5.4.2012 16:03

Anonyymi
Mitenköhän veroedun kuoletus tapahtuu, ja millä aikavälillä?

Jos nyt virolainen ostaa tuollaisen ja saa valtiolta veroedun niin kauanko hänen täytyy auto omistaa voidakseen myydä sen vapaasti? Suomessahan esim. takseilla on 3v kuoletus.

Lasketaanko mahdollnen kuoletus jakaen 18000 euroa /3v= 6000 euroa joten jos virolainen myy auton sen ollessa vasta 2v niin maksaako edun saanut valtiolle 6000 euroa takaisin?

Olisi ollut kiva saada lisäinfoa.
Anonyymi: Skeptikko-akka 5.4.2012 16:03

Anonyymi
Katsotaanpas sitä ekologista jalanjälkeä. Eli kuinka sähköauto on valmistettu (akkujen valmistus on erittäin saastuttavaa sekämyös niiden hävittäminen), toisekseen on tärkeää myös tietää mistä sähkötulee, tuleeko se tuulivoimasta, aurinkovoimasta, öljypolttovoimalasta, maakaasunpolttovoimalasta, vesivoimalasta, ydinvoimalasta vai turve/kivihiilivoimalasta mistä ikinä tuleekin. Sitten voidaan seurata onko oikeasti päästöttömämpi kuin nykyaikaiset bensiini tai diesel moottorilla toimivat koneet, hyvänä lisänä on biopolttoainetta käyttävät flexfuel moottorit. Tosin edelleen paras vaihtoehto on polttokennolla toimiva auto (1800-luvun lopun tekniikkaa), tiede maailmassa ja auto kokeilut olleet erittäin lupaavia. Tiede lehdesä oli viimevuonna aika kattava juttu noistakin. 500 km oli silloisen japanilaisen (en muista merkkiä nyt) polttokenno auton maksimi matka. Tuosta on jo menty pidemmällekkin. Lisäksi kyseisessä jutussa kerrottiin kuinka esim suomessa olisi yli 100 bensa-aseman muuttaminen vedynjakelu asemaksi mahdollinen lyhyellä ajalla. Polttokennoissa se tulevaisuus on enemmän kuin nuissa (öljy-yhtiöt eivät pidä olleskaan).
Anonyymi: Mistäs se sähkö tule 5.4.2012 16:05

Anonyymi
Viron väkiluku on 1,3 miljoonaa. Aika naurettavaa että Suomi ei kykene samaan, eikä tule ikinä kykenemäänkään.

Uskallan ihan omalla nimelläni väittää niin.
Anonyymi: Pekka E. Tanskanen 5.4.2012 16:05

Anonyymi
Eikös Suomessa joudu maksamaan myös käyttövoimaveron (ns. dieselveron) sähköautostakin?


Joutuu koska Suomi on lampaiden täyttämä jäte valtio vailla mitään ihmisoikeuksia tai demokratiaa

Vihreä puolue ja Kokoomus tuhosivat kaiken tästä maasta.
Anonyymi: Nimetön 5.4.2012 16:06

Anonyymi
20000-24000 eurolla tollaisen voisi ostaakin kesäajokiksi. Mutta kun meillä tehdään kaikki kieltojen ja rajoitusten kautta.
Ei voi mitään; Viro on mennyt fiksuudessa Suomen ohi jo aikapäiviä sitten.


Kai siihen voi Webasto lämmittimen asentaa niin on hyvä talvellakin? En tiedä, luulisi ainakin voivan ja 10 litran pikku nafta tankki webastolle.

Enivei, poishan täältä pitää muuttaa. Pitää löytää keino että saa kupattua Suomesta kaikki mahdolliset ja mahdottomat rahat irti ensin ja lähteä pois. Niin kuin suuret firmatkin niin pienet ihmiset perässä.
Anonyymi: Täältä tullaan Viro 5.4.2012 16:08

Anonyymi
Viron päättäjät näemmä paljon fiksumpia, kuin toverinsa Suomaliassa. Ei tosin tullut yllätyksenä.
Anonyymi: HAH HAH... Suomi, tu 5.4.2012 16:09

Anonyymi
Eipä ole mahdollista meillä Suomessa...huoh...tukiaisten lisäksi valtio menettäisi bensaverolitroja, ei, ei, ei....niin kauan kuin käteinen ja urpilainen ovat vallassa ei tule onnistumaan.
Anonyymi: Nimetön 5.4.2012 16:10

Anonyymi
Katsotaanpas sitä ekologista jalanjälkeä. Eli kuinka sähköauto on valmistettu (akkujen valmistus on erittäin saastuttavaa sekämyös niiden hävittäminen), toisekseen on tärkeää myös tietää mistä sähkötulee, tuleeko se tuulivoimasta, aurinkovoimasta, öljypolttovoimalasta, maakaasunpolttovoimalasta, vesivoimalasta, ydinvoimalasta vai turve/kivihiilivoimalasta mistä ikinä tuleekin. Sitten voidaan seurata onko oikeasti päästöttömämpi kuin nykyaikaiset bensiini tai diesel moottorilla toimivat koneet, hyvänä lisänä on biopolttoainetta käyttävät flexfuel moottorit. Tosin edelleen paras vaihtoehto on polttokennolla toimiva auto (1800-luvun lopun tekniikkaa), tiede maailmassa ja auto kokeilut olleet erittäin lupaavia. Tiede lehdesä oli viimevuonna aika kattava juttu noistakin. 500 km oli silloisen japanilaisen (en muista merkkiä nyt) polttokenno auton maksimi matka. Tuosta on jo menty pidemmällekkin. Lisäksi kyseisessä jutussa kerrottiin kuinka esim suomessa olisi yli 100 bensa-aseman muuttaminen vedynjakelu asemaksi mahdollinen lyhyellä ajalla. Polttokennoissa se tulevaisuus on enemmän kuin nuissa (öljy-yhtiöt eivät pidä olleskaan).


Ei Virossa oikeasti mitään hiilijalanjälkeä laskeskella, vaan sitä kylmää faktaa, että öljy kallistuu ja vuosikymmenien kuluessa litrahinta noussee yli 10e. Mitä sähkövoimaloihin tulee, niin niissä sähkön tuotantotapoja voidaan muuttaa keskitetysti (lue:ilman autojen vaihtoa yms). Eli polttoainetta voidaan vaihtaa kehityksen mukaan, ilman että kansalaisen täytyy vaihtaa ajopeliä.
Anonyymi: vsea 5.4.2012 16:11

Anonyymi
En osta tuollasita paskaa. Ostan kolmilitraisen veekutosen seuraavaksi.
Anonyymi: Nimetön 5.4.2012 16:16
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

22:01 Soros: Kreikan euroeron todennäköisyys laskenut
21:07 Jatkaako Venäjä eläkevarojen syöntiä? "Toivottavasti väliaikaista"
20:51 McDonald's kokeilee pöytiintarjoilua Saksassa
19:46 Englannin kuningashuoneen työntekijät pohtivat työtaistelua
19:29 Haastattelu Google-hauissa tapahtuu valtava käänne
19:10 Digitoday Windows Defender epäonnistui testissä – taas
18:37 Siivousbisneksellä pyyhkii hyvin: "Kiireinen elämänrytmi vaikuttaa"
18:03 "Virkamiehet katsovat vain pornoa"
17:48 "Bilbo Reppuli" lähtee brittivasemmiston apuun
17:14 Nyt räpsähti harvinainen pörssituomio: "Tekisi mieli valittaa"
16:42 Laina halpenee yhä: vuoden euribor rikkoi uuden rajan
16:27 Digitoday Nyt meni nappiin: Galileo 7 ja 8 päätyivät oikeaan paikkaan
16:01 Suomi mukaan Aasian uuteen investointipankkiin
15:52 Merkel: Suomi ja Saksa samoilla linjoilla eurokriisissä
15:38 Putinin ansiota? Tämä luku yhdistää nyt venäläisiä ja suomalaisia
15:32 OP:n yt:t päätökseen: irtisanoo jopa 278
15:04 Cramon osake vahvassa nousussa
14:52 Älä lankea tv-hassaukseen – tämä merkki pitää löytyä
14:37 Lankapuhelin maksaa yhä enemmän – hinnat +35 %
14:36 Lipponen: Arktisesta ehkä Euroopan suurin investointikohde
14:20 Digitoday Mikä yhdistää Obamaa ja Putinia? Ainakin sähköpostivuoto
13:29 Spondan Inkinen: Kauppa käy kolmen vuoden kuluttua
13:12 Digitoday Törkeä kaappaus: Ihmiset hyökkäävät tietämättään koodisivustoa vastaan
12:53 Lufthansalle ehkä megalasku – "Olisi voinut vaatia, että ohjaamossa on aina kaksi"
12:44 Euroalueelta hyvä uutinen: talousluottamus parani
12:30 Peli kovenee: Applea verrataan jo Hitleriin
11:13 Digitoday Kuihtuva kanadalaisyhtiö yllätti: tulos plussalle ankarilla leikkauksilla
11:03 Valloitusretki alkaa – Volvolta suursatsaus Yhdysvaltoihin
10:09 Soros sijoittaa miljardin Ukrainaan, jos ehto täyttyy
09:48 Digitoday Microsoft kävi ostoksilla – Office-talli kasvaa taas
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki2/20152015
TOYOTA8351776
SKODA8171757
VOLKSWAGEN8102107
FORD6621349
NISSAN6131276
VOLVO5881486
KIA512984
MERCEDES-BENZ454923
AUDI4291104
BMW4161148
   
malli2/20152015
SKODA OCTAVIA5431166
NISSAN QASHQAI352794
TOYOTA AVENSIS282455
VOLKSWAGEN PASSAT271588
VOLKSWAGEN GOLF269886
TOYOTA AURIS210495
FORD FOCUS195358
TOYOTA YARIS181402
FORD MONDEO171364
KIA CEED163291

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy