Kirjaudu ▼
 

Älä mokaa ainakaan näin, kun vaihdat kesärenkaat

Lehtikuva
Älä mokaa ainakaan näin, kun vaihdat kesärenkaat
Joka vuosi kuulee tarinoita, että auto putosi renkaanvaihtajan päälle, kertoo Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora. Ostopalveluna homma sujuisi helpommin. Jos kuitenkin on tee-se-itse tyyppiä, on Nuoralla lista asioista, jotka renkaanvaihtajan pitää muistaa.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Nastarengas jauhaa sulaneen asvaltin pintaa. Kevätaurinko on pyyhkinyt jään monin paikoin tienpinnasta, mutta nastoilla saa ajaa vielä pari viikkoa.

Hyvä näin, toteaa rengaskauppiaiden etujärjestön Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora.
Jyväskylässä omaa rengasyritystä pyörittävä Nuora sanoo, että vielä ei kannata hötkyillä kesärenkaisiin siirtymisen kanssa.

– Perinteisesti huhtikuun alussa on yöksi tullut kunnolla lunta koko Suomessa. Jos on pakko ajaa, niin siirtää suosiolla myöhäisempään renkaanvaihtoaikaa, hän sanoo.

Kesärenkaat ovat turvallisuusriski sohjoisella tiellä ajettaessa.

Renkaat
ajokunnossa?

Nastattomat renkaat pitää olla menopelin alla viimeistään 16. huhtikuuta, jos takatalvi ei iske. Renkaanvaihdosta selviää helpoimmalla varaamalla ajan ammattiliikkeestä ja maksamalla palvelusta tyypilliset 30–40 euroa.

Jos kuitenkin päättää vaihtaa renkaat kotikonstein, on Nuoralla tee-se-itse -naiselle ja -miehelle lista virheistä, jotka kannattaa välttää.

– Ihan ensimmäiseksi renkaiden vaihto alkaa siitä, että tarkistaa, ovatko ne kunnossa. Kahden euron kolikon pitää upota uraan selkeästi, Nuora sanoo.

– Pitää myös tarkistaa, että kesärenkaat ovat tasaisesti kuluneet.

Renkaiden pitää olla ajokuntoiset, Nuora muistuttaa.

”Hurjin
vaihe”

Mikäli renkaat ovat kunnossa, voi tunkin kaivaa esiin.

– Vararenkaan tunkkia ei käytetä missään tapauksessa, Nuora varoittaa. Ne on tarkoitettu lähinnä hätätilassa käytettäviksi.

Hänen mukaansa nykyautojen mukana tulevat tunkit ovat heppoisia, osa on tehty muovistakin.

– Ei niitä ole tehty siihen, että auto nostetaan kahdeksan kertaa vuodessa.

Auton nostaminen renkaiden vaihtoa varten on Nuoran mukaan koko operaation ”hurjin vaihe”.

– Joka vuosi kuulee tarinoita, että auto putosi renkaanvaihtajan päälle tai käsi jäi puristuksiin.

Tukevan perustunkin voi käydä hakemassa varaosaliikkeestä, Nuora neuvoo. Kun tunkki on hankittu, voi auton nostaa.

– Vaihto pitää tehdä turvallisessa paikassa. Sellaisessa, jossa ei ole liikennettä ja jossa on tasainen alusta, Nuora sanoo.

Jäikö
soviterengas?

Tunkin lisäksi renkaanvaihtajalla pitää olla oikeat työkalut ja mutterit mukana. Vasta sen jälkeen talvirenkaat voi nostaa pois ja kesärenkaat panna tilalle.

– Ennen renkaan kiinnittämistä kannattaa tarkistaa, että auton alustan osat, jarrut ja iskunvaimentimet ovat kunnossa, kun rengas on kerrankin pois, rengasmies sanoo.

– Kun pyörä laitetaan takaisin, tarkistetaan, että vastinpinnat ovat puhtaat sekä autosta että vanteesta.

Samalla kannattaa tarkistaa, että alumiinirenkaiden soviterenkaat on otettu pois. Nuoran mukaan yksi yleisimmistä virheistä on, että soviterengas jää navalle ja rengas ei mene paikalle oikein.

Vaihdettua rengasta kiristettäessä pitää muistaa mutterien ristiinkiristäminen. Jos käytössä on lukkopultit, pitää olla huolellinen, etteivät ne vaurioidu kiristyspuuhassa.

– Katsotaan, että pyörä asettuu nätisti eikä jää mihinkään kiinni, Nuora sanoo.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Pyörä pitää kiinnittää oikeaan tiukkuuteen. Jos on alumiinivanteet, pitää olla erityisen tarkka, ettei rusikoi vannetta liian tiukkaan vaan että se on riittävän tiukasti kiinni.

Jos muttereita vääntää kiinni apinanraivolla, voi joko vanne tai jarrulevy vaurioitua. Nuora kehottaakin käyttämään kiinnittämisessä momenttiavainta.

Muista
oikeat renkaat

Renkaanvaihtajan on syytä tarkistaa, että autotallista tarttuvat mukaan oikean auton renkaat.

– Kotitalouksissa, joissa on kaksi samannäköistä autoa, voivat renkaat mennä sekaisin. Pyörät näyttävät samoilta, mutta onkin vaihdettu väärät renkaat alle, Nuora sanoo.

Alumiinivanteilla ajettaessa tärkeää on myös jälkitarkastus. Nuoran mukaan 100–200 kilometrin ajon jälkeen pitää tarkistaa, ovatko kiinnitykset hyvät ja tehdä mahdolliset säädöt.

Kaikkiaan hän pitää luettelemaansa listaa ”ihan ehdottomana”, jotta montut onnistuneen renkaanvaihdon tiellä vältetään.

Onko kotivaihto
sen väärti?

Nuoran mukaan se on ”jokaisen persoonakohtainen juttu”, kuinka renkaanvaihdon hoitaa. Hän toistaa, että helpointa on varata aika hyvissä ajoin ammattiliikkeeseen, jotka tekevät kaiken renkaanvaihtoon liittyvän.

– Onko se nyt sen väärti, että kasaat sen tavaramäärän ja rupeat sunnuntaina vaihtamaan renkaita, vai voisiko senkin ajan käyttää jotenkin muuten, omaa bisnestä pyörittävä rengaskauppiaiden nokkamies Nuora kysyy.

– Usein pääsee helpommalla, kun vie renkaat ammattiliikkeeseen.

Usein renkaanvaihtoliikkeet tarjoavat myös säilytyspalveluita. Renkaat pestään, tasapainotetaan ja säilötään hyvissä olosuhteissa maksua vastaan.

Jos renkaat säilötään omaan autotalliin, muistuttaa Nuora muutamista vaaroista.

– Kotisäilytyksessä pitää huomioida se, että renkaat eivät joudu tekemisiin liiallisen kosteuden tai auringon kanssa tekemisiin. Renkaat pitää myös säilyttää erossa öljystä tai kemikaaleista. Ei tarvitse olla kuin muutama tippa lattialla, niin ne ovat pilalla, kun ne kesän siinä lötköttävät.

Hyvien säilytysolojen lisäksi renkaiden pesua ei saa unohtaa. Nuoran mukaan likaiset renkaat on ennen kaikkea ulkonäköongelma, mutta peltivanteissa lian tuoma korroosio voi aiheuttaa myös turvallisuusriskin, jos renkaita ei pestä moneen vuoteen.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (165)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 17
EdellinenSeuraava

Anonyymi
"Mikäli renkaat ovat kunnossa, voi tunkin kaivaa esiin.

- Vararenkaan tunkkia ei käytetä missään tapauksessa, Nuora varoittaa. Ne on tarkoitettu lähinnä hätätilassa käytettäviksi.

Hänen mukaansa nykyautojen mukana tulevat tunkit ovat heppoisia, osa on tehty muovistakin."

Miksi autoteollisuus ja autokauppa sitten tyrkyttää autojen mukana tälläisiä kelvottomia tunkkeja työkaluksi? Kyllä tässä nyt säästetään aivan väärässä paikassa. Ja ajokortin saamisen ehtona pitäisi olla myös se, että osaa vaihtaa autoonsa renkaan turvallisesti. Miksi autokoulut eivät tätä edes opeta? Ei ajokortti saa olla henkilöllisyystodistus vaan sen pitää olla näyttö siitä, että henkilö todella hallitsee auton käyttöä.
Anonyymi: kunnon tunkin hankki 1.4.2012 6:29

Anonyymi
Autojen maahantuojat ja autokauppiaat saisivat hävetä kun tarjoavat työkaluiksi tälläisiä kelvottomia tunkkeja. Missä heidän järkensä on?
Anonyymi: x 1.4.2012 6:37

Anonyymi
Markettien parkkiluolien vierastyöläiset tekevät luokattoman huonoa työtä renkaanvaidossa. Jälkikiristäessä saa huomata, että pultti jos toinenkin on sadan kilsan jälkeen lähes putoamispistessä. "Aidot ammattilaiset" taas vetävät sellaisella tunteella fillarit kiinni, että renkaan puhjettua ei kuskilla ole juurikaan toivoa saada pultteja auki. Eräskin hlö rikkoi pari normihylsyä ja yhden pulttipyssylle tarkoitetun yrittäesään avata muttereita rengasliikkeen jäljiltä.Momentti taitaa olla tuntematon käsite renkaanvaihto-operaattoreille.
Anonyymi: Wheeler 1.4.2012 6:40

Anonyymi
Jos ei osaa vaihtaa autoon rengasta turvallisesti ei pitäisi edes omistaa autoa ollenkaan. Kyllä autonkäyttäjällä pitää olla kyky hallita auton käyttö. (huomioiden myös vaihtuvat sääolot) Ei se auton tankkaus ole ainoa taito mikä pitää osata hallita.
Anonyymi: x 1.4.2012 6:42

Anonyymi
3500kg asti nostava hallinosturi maksaa n. 2000 euroa mutta se ei mahdu ihan joka velka elviksen cyproc autotalliin. ALV toki siitä vielä pois, eipä maksa montaa renkaanvaihtoa tuollainen nosturi ja paineilmatyökalut siihen kaveriksi millä menee momenttiin naapurinkin renkaat.

Kyllä on käytännössä nosturin puutteeseen kaatunut kaikki omat autorempat, turha alkaa yrittämään jossain soralla, autokatoksessa, vaihtamaan katalysaattoria.

Ei se niin vaikeaa ole muttereita vääntää kuitenkaan.
Anonyymi: Nimetön 1.4.2012 6:42

Anonyymi
ihan pätevät ohjeet.muutaman kymmenen vuotta kun renkaita töikseen asentellee niin aika nopeasti voi tarkistaa samalla onko iskunvaimentajat vuotaanu,jarrupalat kuluneet ja jarrulevyt kuluneet.raivolla nuita hommia tuskin kukkaan jaksas päivästä toiseen.
Anonyymi: jaska 1.4.2012 6:43

Anonyymi
Älä anna kenenkään tutun ja tolkkua vailla olevan "tee-se-itse" miehen vaihtavan autosi rengasta.
Anonyymi: säästyt monelta murh 1.4.2012 6:45

Anonyymi
Neljä vuosikymmentä keväisin ja syksyisin renkaanvaihto 2 - 3:n autoon. Ei erikoistyökaluja, eikä kertaakaan ongelmia. Kyllä normaalijärjellä varustetun henkilön voi odottaa tehtävästä selviävän.
Jos renkaat on uusittava, on ammattilainen tarpeen.
Anonyymi: TI 1.4.2012 6:59

Anonyymi
Itse vaihdatan rengasliikkeessä, mutta todellakaan ei ole vielä sellaista osunut kohdalle jossa olisi autoa jotenkin tarkisteltu saati renkaita puhdistettu. Laiskuuden ja työkalujen puutteen vuoksi vien tänäkin vuonna, mutta siirtyminen ja jonotus huomioden hommasta selviäisi nopeammin tuossa omalla pihalla.
Anonyymi: Hexa 1.4.2012 7:05

Anonyymi
Jos auton omalla tunkilla ei saa vaihtaa renkaita parkkipaikalla, niin miten vaihtaminen voisi onnistua hätätilanteessa, esm. moottoritien sivussa, jossa ohiajavien autojen ilmavirta heiluttaa koko autoa?
Anonyymi: Volkkarille voisi ky 1.4.2012 7:10
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 17
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

11:05 HS: Portugalin veropakolaisille lähdevero
10:25 Puerto Rico jättää velkansa maksamatta
09:40 Isku Yhdysvalloille: Neuvottelut kauppasopimuksesta kariutuivat
05:14 Näkökulma Saksassa vaikea uskoa Immosen sanelleen juttunsa sattumalta
05:01 Rakkauden matematiikka – näin suositut deittisovellukset toimivat
31.7. Suomestakin järjestetään leijonajahteja – firmalla lista kaatomaksuista
31.7. Angry Birdsin näköinen peli lennättää vihaisia velkojia
31.7. Digitoday Korvauksia nettiherjauksesta? Poliisi: Totuus on karu
31.7. Ateenan pörssikauppa alkaa maanantaina – rajoitetusti
31.7. Hiili hiipuu: 630 miljoonan kaivos myytiin dollarilla
31.7. Ilta-Sanomat Yhdysvaltojen pakotelistalle joutunut jokeripomo: ”Tämä on shokki”
31.7. Pakotelistan Paananen on idänkaupan uranuurtaja
31.7. Lähteet: Heren kauppahinta noin 2,7 miljardia euroa
31.7. It-viikko Microsoft teki tylyn tempun Windows 10:n selaimella
31.7. Europankkien kruunu: OP on maailman 8. vahvin pankki
31.7. Digitoday Haluatko Samsung Galaxy S6:n? Kannattaa odottaa vielä vähän
31.7. Lyhennysvapaat vaikutti: lainakanta kasvoi yli miljardin
31.7. Venäjä laski taas korkoaan – riskitasapaino muuttumassa
31.7. Video Näin mutkikasta oli ampua USA:n suurin ydinpommi
31.7. Helsingin pörssissä hiljaista torstaisen tulospäivän jälkeen
31.7. Suomi-eläkeläiset +106 % – näin Portugali tienaa: "Kulut lähellä nollaa"
31.7. Ilta-Sanomat Talouselämän vaikuttajat kokoontuivat vuorineuvos Casimir Ehrnroothin hautajaisiin
31.7. Digitoday "Isku fanien kasvoille" – Angry Birds 2:n rahastukselle täystyrmäys
31.7. Nokialle uusi pörssinimi – tätä NOK1V ja muut koodit tarkoittivat
31.7. Euroalueen työttömyys ennallaan – Suomessa synkkeni
31.7. Lähes 50 000 saa potkut Venäjän armeijasta
31.7. Analyysi IMF:n epäreilu vaatimus: Me emme riko sääntöjä, joten teidän on pakko
31.7. Lehti: Venäjä saa 1,2 miljardia Mistral-ohareista
31.7. Suomalainen jäänmurtaja jumissa – aktivisteja roikkui sillasta
31.7. Airbus paransi selvästi tulostaan
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki6/20152015
VOLKSWAGEN14166924
TOYOTA8235867
SKODA7815409
FORD7104379
NISSAN6264068
VOLVO6024029
AUDI4853138
OPEL4512675
KIA4453276
MERCEDES-BENZ4362730
   
malli5/20152015
VOLKSWAGEN GOLF6452953
SKODA OCTAVIA4643392
NISSAN QASHQAI3942349
TOYOTA YARIS3601564
VOLKSWAGEN PASSAT3321854
FORD FOCUS2471293
FORD FIESTA1881185
SKODA FABIA165679
FORD MONDEO1611122
VOLVO V401591043
1841125

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy