Kirjaudu ▼
 

Älä mokaa ainakaan näin, kun vaihdat kesärenkaat

Lehtikuva
Älä mokaa ainakaan näin, kun vaihdat kesärenkaat
Joka vuosi kuulee tarinoita, että auto putosi renkaanvaihtajan päälle, kertoo Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora. Ostopalveluna homma sujuisi helpommin. Jos kuitenkin on tee-se-itse tyyppiä, on Nuoralla lista asioista, jotka renkaanvaihtajan pitää muistaa.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Nastarengas jauhaa sulaneen asvaltin pintaa. Kevätaurinko on pyyhkinyt jään monin paikoin tienpinnasta, mutta nastoilla saa ajaa vielä pari viikkoa.

Hyvä näin, toteaa rengaskauppiaiden etujärjestön Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora.
Jyväskylässä omaa rengasyritystä pyörittävä Nuora sanoo, että vielä ei kannata hötkyillä kesärenkaisiin siirtymisen kanssa.

– Perinteisesti huhtikuun alussa on yöksi tullut kunnolla lunta koko Suomessa. Jos on pakko ajaa, niin siirtää suosiolla myöhäisempään renkaanvaihtoaikaa, hän sanoo.

Kesärenkaat ovat turvallisuusriski sohjoisella tiellä ajettaessa.

Renkaat
ajokunnossa?

Nastattomat renkaat pitää olla menopelin alla viimeistään 16. huhtikuuta, jos takatalvi ei iske. Renkaanvaihdosta selviää helpoimmalla varaamalla ajan ammattiliikkeestä ja maksamalla palvelusta tyypilliset 30–40 euroa.

Jos kuitenkin päättää vaihtaa renkaat kotikonstein, on Nuoralla tee-se-itse -naiselle ja -miehelle lista virheistä, jotka kannattaa välttää.

– Ihan ensimmäiseksi renkaiden vaihto alkaa siitä, että tarkistaa, ovatko ne kunnossa. Kahden euron kolikon pitää upota uraan selkeästi, Nuora sanoo.

– Pitää myös tarkistaa, että kesärenkaat ovat tasaisesti kuluneet.

Renkaiden pitää olla ajokuntoiset, Nuora muistuttaa.

”Hurjin
vaihe”

Mikäli renkaat ovat kunnossa, voi tunkin kaivaa esiin.

– Vararenkaan tunkkia ei käytetä missään tapauksessa, Nuora varoittaa. Ne on tarkoitettu lähinnä hätätilassa käytettäviksi.

Hänen mukaansa nykyautojen mukana tulevat tunkit ovat heppoisia, osa on tehty muovistakin.

– Ei niitä ole tehty siihen, että auto nostetaan kahdeksan kertaa vuodessa.

Auton nostaminen renkaiden vaihtoa varten on Nuoran mukaan koko operaation ”hurjin vaihe”.

– Joka vuosi kuulee tarinoita, että auto putosi renkaanvaihtajan päälle tai käsi jäi puristuksiin.

Tukevan perustunkin voi käydä hakemassa varaosaliikkeestä, Nuora neuvoo. Kun tunkki on hankittu, voi auton nostaa.

– Vaihto pitää tehdä turvallisessa paikassa. Sellaisessa, jossa ei ole liikennettä ja jossa on tasainen alusta, Nuora sanoo.

Jäikö
soviterengas?

Tunkin lisäksi renkaanvaihtajalla pitää olla oikeat työkalut ja mutterit mukana. Vasta sen jälkeen talvirenkaat voi nostaa pois ja kesärenkaat panna tilalle.

– Ennen renkaan kiinnittämistä kannattaa tarkistaa, että auton alustan osat, jarrut ja iskunvaimentimet ovat kunnossa, kun rengas on kerrankin pois, rengasmies sanoo.

– Kun pyörä laitetaan takaisin, tarkistetaan, että vastinpinnat ovat puhtaat sekä autosta että vanteesta.

Samalla kannattaa tarkistaa, että alumiinirenkaiden soviterenkaat on otettu pois. Nuoran mukaan yksi yleisimmistä virheistä on, että soviterengas jää navalle ja rengas ei mene paikalle oikein.

Vaihdettua rengasta kiristettäessä pitää muistaa mutterien ristiinkiristäminen. Jos käytössä on lukkopultit, pitää olla huolellinen, etteivät ne vaurioidu kiristyspuuhassa.

– Katsotaan, että pyörä asettuu nätisti eikä jää mihinkään kiinni, Nuora sanoo.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Pyörä pitää kiinnittää oikeaan tiukkuuteen. Jos on alumiinivanteet, pitää olla erityisen tarkka, ettei rusikoi vannetta liian tiukkaan vaan että se on riittävän tiukasti kiinni.

Jos muttereita vääntää kiinni apinanraivolla, voi joko vanne tai jarrulevy vaurioitua. Nuora kehottaakin käyttämään kiinnittämisessä momenttiavainta.

Muista
oikeat renkaat

Renkaanvaihtajan on syytä tarkistaa, että autotallista tarttuvat mukaan oikean auton renkaat.

– Kotitalouksissa, joissa on kaksi samannäköistä autoa, voivat renkaat mennä sekaisin. Pyörät näyttävät samoilta, mutta onkin vaihdettu väärät renkaat alle, Nuora sanoo.

Alumiinivanteilla ajettaessa tärkeää on myös jälkitarkastus. Nuoran mukaan 100–200 kilometrin ajon jälkeen pitää tarkistaa, ovatko kiinnitykset hyvät ja tehdä mahdolliset säädöt.

Kaikkiaan hän pitää luettelemaansa listaa ”ihan ehdottomana”, jotta montut onnistuneen renkaanvaihdon tiellä vältetään.

Onko kotivaihto
sen väärti?

Nuoran mukaan se on ”jokaisen persoonakohtainen juttu”, kuinka renkaanvaihdon hoitaa. Hän toistaa, että helpointa on varata aika hyvissä ajoin ammattiliikkeeseen, jotka tekevät kaiken renkaanvaihtoon liittyvän.

– Onko se nyt sen väärti, että kasaat sen tavaramäärän ja rupeat sunnuntaina vaihtamaan renkaita, vai voisiko senkin ajan käyttää jotenkin muuten, omaa bisnestä pyörittävä rengaskauppiaiden nokkamies Nuora kysyy.

– Usein pääsee helpommalla, kun vie renkaat ammattiliikkeeseen.

Usein renkaanvaihtoliikkeet tarjoavat myös säilytyspalveluita. Renkaat pestään, tasapainotetaan ja säilötään hyvissä olosuhteissa maksua vastaan.

Jos renkaat säilötään omaan autotalliin, muistuttaa Nuora muutamista vaaroista.

– Kotisäilytyksessä pitää huomioida se, että renkaat eivät joudu tekemisiin liiallisen kosteuden tai auringon kanssa tekemisiin. Renkaat pitää myös säilyttää erossa öljystä tai kemikaaleista. Ei tarvitse olla kuin muutama tippa lattialla, niin ne ovat pilalla, kun ne kesän siinä lötköttävät.

Hyvien säilytysolojen lisäksi renkaiden pesua ei saa unohtaa. Nuoran mukaan likaiset renkaat on ennen kaikkea ulkonäköongelma, mutta peltivanteissa lian tuoma korroosio voi aiheuttaa myös turvallisuusriskin, jos renkaita ei pestä moneen vuoteen.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (165)


Anonyymi
"- Onko se nyt sen väärti, että kasaat sen tavaramäärän ja rupeat sunnuntaina vaihtamaan renkaita, vai voisiko senkin ajan käyttää jotenkin muuten, omaa bisnestä pyörittävä rengaskauppiaiden nokkamies Nuora kysyy.

- Usein pääsee helpommalla, kun vie renkaat ammattiliikkeeseen."

Ja äijällähän ei oo yhtään oma lehmä ojassa!
Anonyymi: Voi voi 1.4.2012 10:47

Anonyymi
Renkaanvaihto auton alla maaten? TÄ?
Anonyymi: Jontte 1.4.2012 10:56

Anonyymi
- Ennen renkaan kiinnittämistä kannattaa tarkistaa, että auton alustan osat, jarrut ja iskunvaimentimet ovat kunnossa, kun rengas on kerrankin pois, rengasmies sanoo.


Ei rengasvaihto liike mitään tuollaisia tarkastele? Siellä painetaan raivolla hommia eikä paljoa ehditä varmasti tutkimaan mitäköhän vikoja autossa on. Itse kun vaihtaa ja ottaa siihen oman aikansa niin voi putsata myös hyvin alustan osat. Tätäkään ei liikkeessä ehditä tekemään.
OLET KYLLÄ TÄYSIN OIKEASSA

- Ennen renkaan kiinnittämistä kannattaa tarkistaa, että auton alustan osat, jarrut ja iskunvaimentimet ovat kunnossa, kun rengas on kerrankin pois, rengasmies sanoo.


Ei rengasvaihto liike mitään tuollaisia tarkastele? Siellä painetaan raivolla hommia eikä paljoa ehditä varmasti tutkimaan mitäköhän vikoja autossa on. Itse kun vaihtaa ja ottaa siihen oman aikansa niin voi putsata myös hyvin alustan osat. Tätäkään ei liikkeessä ehditä tekemään.
Anonyymi: Rengasliikkeen höpö 1.4.2012 10:57

Anonyymi
Eihän tuo nykyään ole mitään ennen ei ollu edes talvirenkaita varaa ostaa kun rikkailla eli ajettiin kesärenkailla sitten kun rupes renkaita saamaan niin eipä ollut toisia vanteita varaa hankkia eli syksysin vaihdettiin renkaat vanteille ja taas keväisin sama juttu autoissa olikin rengasraudat ja kunnon tunkit mukana tais olla lada viimeisin missä kunnon rengasraudat työkaluissa veivin lisäksi itselläni on joka päiväsessä käytössä vielä ladan rengasraudat enkä niistä luovu oikeita jokapaikan työkaluja :) Eipähän tähän ikään ole rengasliike momentilla vetänyt aluja kiinni ainakaan meikäläisen autoon saatika tutkinut jarruja ym ei keritä sesonkiaikaan sellaista varmaan
Anonyymi: tt 1.4.2012 10:58

Anonyymi
Että kahden euron kolikko menee uraan ja alumiinirenkaat! Onpa hyväuraiset ja kestävät renkaat.
Anonyymi: Haluan ne 1.4.2012 10:58

Anonyymi
Kyllä olis hyvät neuvot tarpeen ,miten sitä teevettä oikein tehdään
Anonyymi: On se hyvä kun neuvo 1.4.2012 11:00

Anonyymi
"- Ei niitä ole tehty siihen, että auto nostetaan kahdeksan kertaa vuodessa."

Häh? Nostaako joku jokaisen kulman erikseen? Sillä päästään kahdeksaan nostoon vuodessa.
Anonyymi: abc 1.4.2012 11:00

Anonyymi
Minkälainen on alumiinirengas!?
Anonyymi: - 1.4.2012 11:03

Anonyymi
Kyllä saa aika hyvän tuntipalkan kun vaihtaa renkaat ite ,jos on vaikka kolme autoa 30-40 ekua per auto pari tuntia
Anonyymi: KANNATTAAKO 1.4.2012 11:04

Anonyymi
kohta tulee juttu missä neuvotaan miten mulkku survotaan pimppiin.
Anonyymi: uusavuton pelleherma 1.4.2012 11:07
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

17:10 Autojen takaisinkutsuissa ennätysvuosi Yhdysvalloissa
16:29 Borg: Ruotsiin tulossa taas vähemmistöhallitus
15:59 Pohjois-Korea: Emme ole Sony-hyökkäyksen takana
11:51 Neste Oililta positiivinen tulosvaroitus
11:24 Stubb Ykkösaamussa: Venäjän talous on kaaoksessa
10:40 EKP ennustaa deflaatiota alkuvuodelle
09:59 Obamalta vientikielto Krimin niemimaalle
08:01 Mbnet.fi Taitto-ohjelmien aatelia – ilmainen Scribus
07:01 Näkökulma Miksi E.on jätti Fennovoiman – ja ydinvoiman?
05:16 Laitetesti Fitbit-ranneke on parhaimmillaan, kun sitä ei huomaa
05:02 Huippukokit kertovat: Jouluherkut järkibudjetilla
05:01 Vertaile tästä: Kinkulla joulupöydän suurin säästö
19.12. Obama haluaa laittaa opinahjot uuteen järjestykseen
19.12. Venäjän keskuspankki lisäsi rahoitusta ruplapulan vuoksi
19.12. FBI: Pohjois-Korea oli Sony-hyökkäyksen takana
19.12. S&P laski Ukrainan luottoluokitusta
19.12. Virkamiehet: EKP pohtii keinoja Saksan QE-vastustuksen liennyttämiseksi
19.12. Kotipizzan omistaja myi hampurilaisketjun
19.12. Rakennuslupien määrä romahti 43 prosenttia
19.12. Miksi diesel maksaa yhä niin paljon? Teboil-pomo kertoo
19.12. Arvio: Facebookin ostaman firman hinta 35-kertaistui
19.12. Leena Mörttinen Perheyritysten liiton johtoon
19.12. Pöyry ja Stockmann luisuvat pörssissä
19.12. Jäätävä ennuste Venäjä taloudesta: supistuu 8 %
19.12. Löyttyniemestä EU:n kriisinratkaisuneuvoston varapuheenjohtaja
19.12. Venäläismiljardööri vastaa Putinin rahakutsuun
19.12. Kuka vetää välistä? Hinta Venäjällä 580 000 dollaria, Euroopassa 145 000 dollaria
19.12. Digitoday Netflix offline-videoista: Älä unta näe!
19.12. Paneelien hinnat puoleen, niin aurinkosähkö yleistyy
19.12. Käytettyjen autojen tuojille makea voitto vuosien verokiistassa
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki11/20142014
TOYOTA106111722
VOLKSWAGEN100412161
SKODA5889059
VOLVO5387120
FORD4746986
NISSAN4486095
MERCEDES-BENZ4075106
AUDI3995789
KIA3765760
BMW3284558
   
malli11/20142014
VOLKSWAGEN GOLF5055726
TOYOTA AURIS3863555
SKODA OCTAVIA3515534
NISSAN QASHQAI2583885
TOYOTA AVENSIS2492453
TOYOTA YARIS1922581
AUDI A31672018
KIA RIO1512167
FORD FOCUS1502114
VOLVO V401321636

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy