Kirjaudu ▼
 

Älä mokaa ainakaan näin, kun vaihdat kesärenkaat

Lehtikuva
Älä mokaa ainakaan näin, kun vaihdat kesärenkaat
Joka vuosi kuulee tarinoita, että auto putosi renkaanvaihtajan päälle, kertoo Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora. Ostopalveluna homma sujuisi helpommin. Jos kuitenkin on tee-se-itse tyyppiä, on Nuoralla lista asioista, jotka renkaanvaihtajan pitää muistaa.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Nastarengas jauhaa sulaneen asvaltin pintaa. Kevätaurinko on pyyhkinyt jään monin paikoin tienpinnasta, mutta nastoilla saa ajaa vielä pari viikkoa.

Hyvä näin, toteaa rengaskauppiaiden etujärjestön Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora.
Jyväskylässä omaa rengasyritystä pyörittävä Nuora sanoo, että vielä ei kannata hötkyillä kesärenkaisiin siirtymisen kanssa.

– Perinteisesti huhtikuun alussa on yöksi tullut kunnolla lunta koko Suomessa. Jos on pakko ajaa, niin siirtää suosiolla myöhäisempään renkaanvaihtoaikaa, hän sanoo.

Kesärenkaat ovat turvallisuusriski sohjoisella tiellä ajettaessa.

Renkaat
ajokunnossa?

Nastattomat renkaat pitää olla menopelin alla viimeistään 16. huhtikuuta, jos takatalvi ei iske. Renkaanvaihdosta selviää helpoimmalla varaamalla ajan ammattiliikkeestä ja maksamalla palvelusta tyypilliset 30–40 euroa.

Jos kuitenkin päättää vaihtaa renkaat kotikonstein, on Nuoralla tee-se-itse -naiselle ja -miehelle lista virheistä, jotka kannattaa välttää.

– Ihan ensimmäiseksi renkaiden vaihto alkaa siitä, että tarkistaa, ovatko ne kunnossa. Kahden euron kolikon pitää upota uraan selkeästi, Nuora sanoo.

– Pitää myös tarkistaa, että kesärenkaat ovat tasaisesti kuluneet.

Renkaiden pitää olla ajokuntoiset, Nuora muistuttaa.

”Hurjin
vaihe”

Mikäli renkaat ovat kunnossa, voi tunkin kaivaa esiin.

– Vararenkaan tunkkia ei käytetä missään tapauksessa, Nuora varoittaa. Ne on tarkoitettu lähinnä hätätilassa käytettäviksi.

Hänen mukaansa nykyautojen mukana tulevat tunkit ovat heppoisia, osa on tehty muovistakin.

– Ei niitä ole tehty siihen, että auto nostetaan kahdeksan kertaa vuodessa.

Auton nostaminen renkaiden vaihtoa varten on Nuoran mukaan koko operaation ”hurjin vaihe”.

– Joka vuosi kuulee tarinoita, että auto putosi renkaanvaihtajan päälle tai käsi jäi puristuksiin.

Tukevan perustunkin voi käydä hakemassa varaosaliikkeestä, Nuora neuvoo. Kun tunkki on hankittu, voi auton nostaa.

– Vaihto pitää tehdä turvallisessa paikassa. Sellaisessa, jossa ei ole liikennettä ja jossa on tasainen alusta, Nuora sanoo.

Jäikö
soviterengas?

Tunkin lisäksi renkaanvaihtajalla pitää olla oikeat työkalut ja mutterit mukana. Vasta sen jälkeen talvirenkaat voi nostaa pois ja kesärenkaat panna tilalle.

– Ennen renkaan kiinnittämistä kannattaa tarkistaa, että auton alustan osat, jarrut ja iskunvaimentimet ovat kunnossa, kun rengas on kerrankin pois, rengasmies sanoo.

– Kun pyörä laitetaan takaisin, tarkistetaan, että vastinpinnat ovat puhtaat sekä autosta että vanteesta.

Samalla kannattaa tarkistaa, että alumiinirenkaiden soviterenkaat on otettu pois. Nuoran mukaan yksi yleisimmistä virheistä on, että soviterengas jää navalle ja rengas ei mene paikalle oikein.

Vaihdettua rengasta kiristettäessä pitää muistaa mutterien ristiinkiristäminen. Jos käytössä on lukkopultit, pitää olla huolellinen, etteivät ne vaurioidu kiristyspuuhassa.

– Katsotaan, että pyörä asettuu nätisti eikä jää mihinkään kiinni, Nuora sanoo.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Pyörä pitää kiinnittää oikeaan tiukkuuteen. Jos on alumiinivanteet, pitää olla erityisen tarkka, ettei rusikoi vannetta liian tiukkaan vaan että se on riittävän tiukasti kiinni.

Jos muttereita vääntää kiinni apinanraivolla, voi joko vanne tai jarrulevy vaurioitua. Nuora kehottaakin käyttämään kiinnittämisessä momenttiavainta.

Muista
oikeat renkaat

Renkaanvaihtajan on syytä tarkistaa, että autotallista tarttuvat mukaan oikean auton renkaat.

– Kotitalouksissa, joissa on kaksi samannäköistä autoa, voivat renkaat mennä sekaisin. Pyörät näyttävät samoilta, mutta onkin vaihdettu väärät renkaat alle, Nuora sanoo.

Alumiinivanteilla ajettaessa tärkeää on myös jälkitarkastus. Nuoran mukaan 100–200 kilometrin ajon jälkeen pitää tarkistaa, ovatko kiinnitykset hyvät ja tehdä mahdolliset säädöt.

Kaikkiaan hän pitää luettelemaansa listaa ”ihan ehdottomana”, jotta montut onnistuneen renkaanvaihdon tiellä vältetään.

Onko kotivaihto
sen väärti?

Nuoran mukaan se on ”jokaisen persoonakohtainen juttu”, kuinka renkaanvaihdon hoitaa. Hän toistaa, että helpointa on varata aika hyvissä ajoin ammattiliikkeeseen, jotka tekevät kaiken renkaanvaihtoon liittyvän.

– Onko se nyt sen väärti, että kasaat sen tavaramäärän ja rupeat sunnuntaina vaihtamaan renkaita, vai voisiko senkin ajan käyttää jotenkin muuten, omaa bisnestä pyörittävä rengaskauppiaiden nokkamies Nuora kysyy.

– Usein pääsee helpommalla, kun vie renkaat ammattiliikkeeseen.

Usein renkaanvaihtoliikkeet tarjoavat myös säilytyspalveluita. Renkaat pestään, tasapainotetaan ja säilötään hyvissä olosuhteissa maksua vastaan.

Jos renkaat säilötään omaan autotalliin, muistuttaa Nuora muutamista vaaroista.

– Kotisäilytyksessä pitää huomioida se, että renkaat eivät joudu tekemisiin liiallisen kosteuden tai auringon kanssa tekemisiin. Renkaat pitää myös säilyttää erossa öljystä tai kemikaaleista. Ei tarvitse olla kuin muutama tippa lattialla, niin ne ovat pilalla, kun ne kesän siinä lötköttävät.

Hyvien säilytysolojen lisäksi renkaiden pesua ei saa unohtaa. Nuoran mukaan likaiset renkaat on ennen kaikkea ulkonäköongelma, mutta peltivanteissa lian tuoma korroosio voi aiheuttaa myös turvallisuusriskin, jos renkaita ei pestä moneen vuoteen.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (165)


Anonyymi
"- Onko se nyt sen väärti, että kasaat sen tavaramäärän ja rupeat sunnuntaina vaihtamaan renkaita, vai voisiko senkin ajan käyttää jotenkin muuten, omaa bisnestä pyörittävä rengaskauppiaiden nokkamies Nuora kysyy.

- Usein pääsee helpommalla, kun vie renkaat ammattiliikkeeseen."

Ja äijällähän ei oo yhtään oma lehmä ojassa!
Anonyymi: Voi voi 1.4.2012 10:47

Anonyymi
Renkaanvaihto auton alla maaten? TÄ?
Anonyymi: Jontte 1.4.2012 10:56

Anonyymi
- Ennen renkaan kiinnittämistä kannattaa tarkistaa, että auton alustan osat, jarrut ja iskunvaimentimet ovat kunnossa, kun rengas on kerrankin pois, rengasmies sanoo.


Ei rengasvaihto liike mitään tuollaisia tarkastele? Siellä painetaan raivolla hommia eikä paljoa ehditä varmasti tutkimaan mitäköhän vikoja autossa on. Itse kun vaihtaa ja ottaa siihen oman aikansa niin voi putsata myös hyvin alustan osat. Tätäkään ei liikkeessä ehditä tekemään.
OLET KYLLÄ TÄYSIN OIKEASSA

- Ennen renkaan kiinnittämistä kannattaa tarkistaa, että auton alustan osat, jarrut ja iskunvaimentimet ovat kunnossa, kun rengas on kerrankin pois, rengasmies sanoo.


Ei rengasvaihto liike mitään tuollaisia tarkastele? Siellä painetaan raivolla hommia eikä paljoa ehditä varmasti tutkimaan mitäköhän vikoja autossa on. Itse kun vaihtaa ja ottaa siihen oman aikansa niin voi putsata myös hyvin alustan osat. Tätäkään ei liikkeessä ehditä tekemään.
Anonyymi: Rengasliikkeen höpö 1.4.2012 10:57

Anonyymi
Eihän tuo nykyään ole mitään ennen ei ollu edes talvirenkaita varaa ostaa kun rikkailla eli ajettiin kesärenkailla sitten kun rupes renkaita saamaan niin eipä ollut toisia vanteita varaa hankkia eli syksysin vaihdettiin renkaat vanteille ja taas keväisin sama juttu autoissa olikin rengasraudat ja kunnon tunkit mukana tais olla lada viimeisin missä kunnon rengasraudat työkaluissa veivin lisäksi itselläni on joka päiväsessä käytössä vielä ladan rengasraudat enkä niistä luovu oikeita jokapaikan työkaluja :) Eipähän tähän ikään ole rengasliike momentilla vetänyt aluja kiinni ainakaan meikäläisen autoon saatika tutkinut jarruja ym ei keritä sesonkiaikaan sellaista varmaan
Anonyymi: tt 1.4.2012 10:58

Anonyymi
Että kahden euron kolikko menee uraan ja alumiinirenkaat! Onpa hyväuraiset ja kestävät renkaat.
Anonyymi: Haluan ne 1.4.2012 10:58

Anonyymi
Kyllä olis hyvät neuvot tarpeen ,miten sitä teevettä oikein tehdään
Anonyymi: On se hyvä kun neuvo 1.4.2012 11:00

Anonyymi
"- Ei niitä ole tehty siihen, että auto nostetaan kahdeksan kertaa vuodessa."

Häh? Nostaako joku jokaisen kulman erikseen? Sillä päästään kahdeksaan nostoon vuodessa.
Anonyymi: abc 1.4.2012 11:00

Anonyymi
Minkälainen on alumiinirengas!?
Anonyymi: - 1.4.2012 11:03

Anonyymi
Kyllä saa aika hyvän tuntipalkan kun vaihtaa renkaat ite ,jos on vaikka kolme autoa 30-40 ekua per auto pari tuntia
Anonyymi: KANNATTAAKO 1.4.2012 11:04

Anonyymi
kohta tulee juttu missä neuvotaan miten mulkku survotaan pimppiin.
Anonyymi: uusavuton pelleherma 1.4.2012 11:07
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

30.7. It-viikko Googlen hullut ilmapallot pääsemässä tosikäyttöön
30.7. Gatesin miljardit kalpenevat – historian rikkaimman titteli meni kehitysmaahan
30.7. Pankki laski, mitä Grexit maksaisi Suomen Pankille
30.7. Pörssipäivä oli mainio Nokian ja Valmetin omistajille
30.7. FT: IMF ei osallistu Kreikka-pakettiin – ainakaan ilman velkahelpotuksia
30.7. Digitoday Estä Android-puhelimesi kaappaus: tässä ohjeet
30.7. Helsingissä paljastui räikeä rikkomus – tuntiliksa alle koululaistason
30.7. Berlusconi myy ison siivun imperiuminsa futiskruunusta
30.7. Soneran verkkovika ohi – vian syystä ei tietoa
30.7. Digitoday Tuleeko Nokiasta uusi Nokia? "Toivottavasti ei"
30.7. Video Androidissa uusi superbugi – erityisen nolo Googlelle
30.7. Valmetin selvä tulosparannus jäi odotuksista
30.7. Hallituksen esitys yhteiskuntasovusta valmistui
30.7. Heikko euro kaunistaa – nämä yritykset hyötyvät
30.7. Nokian hurja ralli jatkuu pörssissä
30.7. Digitoday Näin voit käyttää Windows 10:tä ilmaiseksi – laillisesti
30.7. Sony tahkosi kovan tuloksen – puhelimista tappiota
30.7. Areva myi reaktoribisneksen – "täysin immuuni" Olkiluoto-riskejä vastaan
30.7. Jane Birkin pillastui – vaatii nimeään pois laukusta
30.7. Deutsche Bank syynää "merkittäviä" Venäjä-diilejä
30.7. Ruotsin talous kasvoi odotuksia enemmän
30.7. It-viikko Analyytikko: Nokialta voi pian odottaa Here-uutisia
30.7. Shell varautuu "pitkittyvään taantumaan" – vähentää 6 500
30.7. Outotec: Teollisuuden investoinnit etenivät hitaasti
30.7. It-viikko Tähän on tultu: Huaweikin ohitti Microsoftin
30.7. Suri: Nokialta lisää uutuuskameran kaltaisia tuotteita
30.7. Pörssi riemastui Nokian tuloksesta
30.7. Digitoday Googlen kamera-autoille keksittiin uusi käyttötarkoitus
30.7. It-viikko Huijaus vai tekninen vika? Uberin kartalla haamuautoja
30.7. Alcatel-Lucent paljasti Nokia-kaupan aikataulun – pomo syrjään syksyllä
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki6/20152015
VOLKSWAGEN14166924
TOYOTA8235867
SKODA7815409
FORD7104379
NISSAN6264068
VOLVO6024029
AUDI4853138
OPEL4512675
KIA4453276
MERCEDES-BENZ4362730
   
malli5/20152015
VOLKSWAGEN GOLF6452953
SKODA OCTAVIA4643392
NISSAN QASHQAI3942349
TOYOTA YARIS3601564
VOLKSWAGEN PASSAT3321854
FORD FOCUS2471293
FORD FIESTA1881185
SKODA FABIA165679
FORD MONDEO1611122
VOLVO V401591043
1841125

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy