Kirjaudu ▼
 

Älä mokaa ainakaan näin, kun vaihdat kesärenkaat

Lehtikuva
Älä mokaa ainakaan näin, kun vaihdat kesärenkaat
Joka vuosi kuulee tarinoita, että auto putosi renkaanvaihtajan päälle, kertoo Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora. Ostopalveluna homma sujuisi helpommin. Jos kuitenkin on tee-se-itse tyyppiä, on Nuoralla lista asioista, jotka renkaanvaihtajan pitää muistaa.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Nastarengas jauhaa sulaneen asvaltin pintaa. Kevätaurinko on pyyhkinyt jään monin paikoin tienpinnasta, mutta nastoilla saa ajaa vielä pari viikkoa.

Hyvä näin, toteaa rengaskauppiaiden etujärjestön Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora.
Jyväskylässä omaa rengasyritystä pyörittävä Nuora sanoo, että vielä ei kannata hötkyillä kesärenkaisiin siirtymisen kanssa.

– Perinteisesti huhtikuun alussa on yöksi tullut kunnolla lunta koko Suomessa. Jos on pakko ajaa, niin siirtää suosiolla myöhäisempään renkaanvaihtoaikaa, hän sanoo.

Kesärenkaat ovat turvallisuusriski sohjoisella tiellä ajettaessa.

Renkaat
ajokunnossa?

Nastattomat renkaat pitää olla menopelin alla viimeistään 16. huhtikuuta, jos takatalvi ei iske. Renkaanvaihdosta selviää helpoimmalla varaamalla ajan ammattiliikkeestä ja maksamalla palvelusta tyypilliset 30–40 euroa.

Jos kuitenkin päättää vaihtaa renkaat kotikonstein, on Nuoralla tee-se-itse -naiselle ja -miehelle lista virheistä, jotka kannattaa välttää.

– Ihan ensimmäiseksi renkaiden vaihto alkaa siitä, että tarkistaa, ovatko ne kunnossa. Kahden euron kolikon pitää upota uraan selkeästi, Nuora sanoo.

– Pitää myös tarkistaa, että kesärenkaat ovat tasaisesti kuluneet.

Renkaiden pitää olla ajokuntoiset, Nuora muistuttaa.

”Hurjin
vaihe”

Mikäli renkaat ovat kunnossa, voi tunkin kaivaa esiin.

– Vararenkaan tunkkia ei käytetä missään tapauksessa, Nuora varoittaa. Ne on tarkoitettu lähinnä hätätilassa käytettäviksi.

Hänen mukaansa nykyautojen mukana tulevat tunkit ovat heppoisia, osa on tehty muovistakin.

– Ei niitä ole tehty siihen, että auto nostetaan kahdeksan kertaa vuodessa.

Auton nostaminen renkaiden vaihtoa varten on Nuoran mukaan koko operaation ”hurjin vaihe”.

– Joka vuosi kuulee tarinoita, että auto putosi renkaanvaihtajan päälle tai käsi jäi puristuksiin.

Tukevan perustunkin voi käydä hakemassa varaosaliikkeestä, Nuora neuvoo. Kun tunkki on hankittu, voi auton nostaa.

– Vaihto pitää tehdä turvallisessa paikassa. Sellaisessa, jossa ei ole liikennettä ja jossa on tasainen alusta, Nuora sanoo.

Jäikö
soviterengas?

Tunkin lisäksi renkaanvaihtajalla pitää olla oikeat työkalut ja mutterit mukana. Vasta sen jälkeen talvirenkaat voi nostaa pois ja kesärenkaat panna tilalle.

– Ennen renkaan kiinnittämistä kannattaa tarkistaa, että auton alustan osat, jarrut ja iskunvaimentimet ovat kunnossa, kun rengas on kerrankin pois, rengasmies sanoo.

– Kun pyörä laitetaan takaisin, tarkistetaan, että vastinpinnat ovat puhtaat sekä autosta että vanteesta.

Samalla kannattaa tarkistaa, että alumiinirenkaiden soviterenkaat on otettu pois. Nuoran mukaan yksi yleisimmistä virheistä on, että soviterengas jää navalle ja rengas ei mene paikalle oikein.

Vaihdettua rengasta kiristettäessä pitää muistaa mutterien ristiinkiristäminen. Jos käytössä on lukkopultit, pitää olla huolellinen, etteivät ne vaurioidu kiristyspuuhassa.

– Katsotaan, että pyörä asettuu nätisti eikä jää mihinkään kiinni, Nuora sanoo.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Pyörä pitää kiinnittää oikeaan tiukkuuteen. Jos on alumiinivanteet, pitää olla erityisen tarkka, ettei rusikoi vannetta liian tiukkaan vaan että se on riittävän tiukasti kiinni.

Jos muttereita vääntää kiinni apinanraivolla, voi joko vanne tai jarrulevy vaurioitua. Nuora kehottaakin käyttämään kiinnittämisessä momenttiavainta.

Muista
oikeat renkaat

Renkaanvaihtajan on syytä tarkistaa, että autotallista tarttuvat mukaan oikean auton renkaat.

– Kotitalouksissa, joissa on kaksi samannäköistä autoa, voivat renkaat mennä sekaisin. Pyörät näyttävät samoilta, mutta onkin vaihdettu väärät renkaat alle, Nuora sanoo.

Alumiinivanteilla ajettaessa tärkeää on myös jälkitarkastus. Nuoran mukaan 100–200 kilometrin ajon jälkeen pitää tarkistaa, ovatko kiinnitykset hyvät ja tehdä mahdolliset säädöt.

Kaikkiaan hän pitää luettelemaansa listaa ”ihan ehdottomana”, jotta montut onnistuneen renkaanvaihdon tiellä vältetään.

Onko kotivaihto
sen väärti?

Nuoran mukaan se on ”jokaisen persoonakohtainen juttu”, kuinka renkaanvaihdon hoitaa. Hän toistaa, että helpointa on varata aika hyvissä ajoin ammattiliikkeeseen, jotka tekevät kaiken renkaanvaihtoon liittyvän.

– Onko se nyt sen väärti, että kasaat sen tavaramäärän ja rupeat sunnuntaina vaihtamaan renkaita, vai voisiko senkin ajan käyttää jotenkin muuten, omaa bisnestä pyörittävä rengaskauppiaiden nokkamies Nuora kysyy.

– Usein pääsee helpommalla, kun vie renkaat ammattiliikkeeseen.

Usein renkaanvaihtoliikkeet tarjoavat myös säilytyspalveluita. Renkaat pestään, tasapainotetaan ja säilötään hyvissä olosuhteissa maksua vastaan.

Jos renkaat säilötään omaan autotalliin, muistuttaa Nuora muutamista vaaroista.

– Kotisäilytyksessä pitää huomioida se, että renkaat eivät joudu tekemisiin liiallisen kosteuden tai auringon kanssa tekemisiin. Renkaat pitää myös säilyttää erossa öljystä tai kemikaaleista. Ei tarvitse olla kuin muutama tippa lattialla, niin ne ovat pilalla, kun ne kesän siinä lötköttävät.

Hyvien säilytysolojen lisäksi renkaiden pesua ei saa unohtaa. Nuoran mukaan likaiset renkaat on ennen kaikkea ulkonäköongelma, mutta peltivanteissa lian tuoma korroosio voi aiheuttaa myös turvallisuusriskin, jos renkaita ei pestä moneen vuoteen.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (165)


Anonyymi
Kyllä huomaa että vetää Nuora aika rankasti kotiinpäin kun joka toinen lause on että "kyllä itse vaihdattaisin renkaat rengasliikkeessä". Mikäs siinä, jos ala-arvoisesta työstä haluaa maksaa täyden hinnan.
Työauton renkaat vaihdatetaan rengasliikkeessä ja kertaakaan en ole vielä nähnyt että olisi edes rasvaa pistetty pulttien kierteisiin. Samaten joskus näkee myös sitä, ettei viitsitä pultteja pistää edes käsin aluksi paikalleen vaan survaistaan suoraan pulttipyssyllä kiinni ja usein vielä jollain kuorma-auton momentilla niin että Nuora voisi ensin vähän omiaan ojentaa ennen kuin alkaa markkinointityöt.
Anonyymi: ritari 1.4.2012 9:43

Anonyymi
Kiitoksia. Nyt tiedän minäkin, mikä on soviterengas. Minun aluvanteissani ei ole sellaista tosiaankaan ollut. Itse olen muuten oppinut, että teleskooppimallinen pyöränmutteriavain, jossa on pitkä muovipäällysteinen hylsy, on aluvanteille paras. Renkaiden pesu ja aluvanteiden vahaus saman tien ei ole mikään paha homma. Vanteet pysyvät siisteinä ja niitä on kiva käsitellä.
Anonyymi: T:us 1.4.2012 9:45

Anonyymi
Jarrujen rikkojalle! En laita koskaan käsijarrua ja vaihdetta päälle kun avaan muttereita. Kuten edellä kirjoitin etupyörät rotvallin(löytyy asfaltti parkkipaikoilta) reunaa vasten ja väännetään kuskin puoleisia muttereita sen verran etteivät ne ole enää hirmupiukassa. Sitten auto ajetaan siten että takapyörät ovat rotvallin reunaa vasten ja väännetään hanttimiehen puoleiset mutterit auki. Se olisi hyvä jos asfaltti viettäisi rotvallin reunaan päin. Tällaisia paikkoja löytyy varsinkin sunnuntaisin varmasti. Muttereiden lopullinen kiristys päinvastaisessa järjestyksessä edelleen rotvallin reunaa hyväksi käyttäen. Ristikkoavain (5euroa) kannattaisi hankkia muutenkin kaiken varalle sekä putken pätkä. Itselläni oli Toyotassa sellainen pikkuavain jolla ei mutterit olisi millään lähteneet auki. Vielä lopuksi: ei sinne auton alle tarvitse mennä kun renkaita vaihdetaan. Ne tarkastukset voi kyllä tehdä silloinkin kun renkaat ovat paikoillaan. Taskulampu on hyvä apuväline.
Anonyymi: Börje Korhonen 1.4.2012 9:51

Anonyymi
Itse en vaihdata renkaita alle liikkeessä edes silloin kun ostan uudet renkaat. Uudet fillarit vain tasapainotettuna kyytiin, ja itse alle. Sen muutaman kerran kun olen käyttänyt rengasliikkeen asennuspalvelua, on jälki ollut luokatonta.

Eikä aikaakaan kulu kovin kauan, kun vaihtaa viiden auton renkaat.
Anonyymi: Mnää 1.4.2012 9:55

Anonyymi
"Mikäli renkaat ovat kunnossa, voi tunkin kaivaa esiin.

- Vararenkaan tunkkia ei käytetä missään tapauksessa, Nuora varoittaa. Ne on tarkoitettu lähinnä hätätilassa käytettäviksi.

Hänen mukaansa nykyautojen mukana tulevat tunkit ovat heppoisia, osa on tehty muovistakin."

Miksi autoteollisuus ja autokauppa sitten tyrkyttää autojen mukana tälläisiä kelvottomia tunkkeja työkaluksi? Kyllä tässä nyt säästetään aivan väärässä paikassa. Ja ajokortin saamisen ehtona pitäisi olla myös se, että osaa vaihtaa autoonsa renkaan turvallisesti. Miksi autokoulut eivät tätä edes opeta? Ei ajokortti saa olla henkilöllisyystodistus vaan sen pitää olla näyttö siitä, että henkilö todella hallitsee auton käyttöä.



Ajokortti ei edes ole henkilötodistus, vaan lupa ajotaidosta. Eli esim jos asioit poliisilla, niin et voi hekilöllisyyttä sillä todistaa. Esim. haet passia.
Anonyymi: teuvo- 1.4.2012 9:56

Anonyymi
Jos auton omalla tunkilla ei saa vaihtaa renkaita parkkipaikalla, niin miten vaihtaminen voisi onnistua hätätilanteessa, esm. moottoritien sivussa, jossa ohiajavien autojen ilmavirta heiluttaa koko autoa?


Johtuu siitä, että auton oma tunkki on kertakäyttöinen.
Anonyymi: Lainasin naapurilta 1.4.2012 10:01

Anonyymi
Melkoisia markkinamiehiä nämä rengasliikkeiden edustajat. Kyllä tunkin pitää kestää rengaiden vaihto. Rengasliikkeissä on töissä sesonkiaikoina kaikenmaailman kumminkaimat, joiden asiantuntemus on nollaluokkaa. Koettu moneen kertaan. Kohta olemme tilanteessa, jossa suositellaan ammattikuljettajan palkkaamista, jos epäilee omaa ajotaitoa hiukankin.
Anonyymi: vaihda omat renkaasi 1.4.2012 10:05

Anonyymi
Vähemmällä vaivalla pääsee itse vaihtamalla kuin rengasliikkeessä jonottamalla ja kuraisia renkaita kotiin kuskaamalla. Lisäksi saa pultit oikeaan kireyteen, mikä palvelua ostamalla tuntuu olevan mahdoton vaatimus.

Itse nostan auton omalla tunkilla. Nostopisteen löytäminen hallitunkkia varten ei ole kaikissa autoissa helppoa ja vaatii vähintäänkin makaamista auton vierellä. Yhdessä edellisessä autossani ensimmäinen omistaja oli onnistunut ruttaamaan helmakoteloa kahdessa nurkassa.
Anonyymi: jussi 1.4.2012 10:05

Anonyymi
"Itse vaihdatan rengasliikkeessä, mutta todellakaan ei ole vielä sellaista osunut kohdalle jossa olisi autoa jotenkin tarkisteltu saati renkaita puhdistettu."

Tällä palstalla ei saisi mainostaa, mutta nyt on pakko sanoa: kyllä minä ole saanut paikallisessa Euromaster liikkeessä aina rengaspesunkin. Eihän tämä renkaiden vaihto ilmaispuuhaa ole kun se maksaa pesuineen 30 euroa mutta kivaa se on sitten käsitellä kotona puhtaita pestyjä renkaita. Kyllä tämä renkaiden pesupalvelu on ihan OK palvelua. Ei kaikilla ole kotona mahdollisuutta renkaiden pesuun erillisessä pesukoneessa.


Pesuksi riittää kun ostaa sitä vanteen pesuainetta ja tarpeeksi pehmeän auton pesemiseen tarkoitettun harjan.
Anonyymi: tee-se-itse-mies 1.4.2012 10:05

Anonyymi
Voi veljet, rengasyrittäjä on puhunut. Johan oli ukolta villi mainospuhe. Jos haluat, niin hukkaa vain 30-40 euroa kuvitteellisesta palvelusta. Kun tekee homman itse, säästyy rahaa ja välttyy harmeilta. Mutta jos käytät rengasliikettä, varo, että et tule huijatuksi. Siellä herkästi sanotaan, että kannattaisi ostaa uudet renkaat. Jos sen teet, ennen kuin teet kaupat, tarkista, milloin renkaat on valmistettu. Sen voi katsoa renkaan kylkeen vulkanoidusta leimasta (valmistusviikko/valmistusvuosi). Ellet katso, sinulle myydään varaston nurkasta löytyvää vanhaa tavaraa.

Auton käyttö on muutenkin kallista. Kannattaa tehdä itse se, mitä voi. Paljoahan ei voi. Autoista on tieten tahtoen tehty viritelmiä, joissa melkein hommaan kuin hommaan tarvitaan erikoistyökaluja. Moniin autoihin pelkkä ajovalojen polttimoiden vaihto on iso operaatio. Minulla oli auto, jossa polttimoiden vaihtamiseksi autoa joutui vähän purkamaan, että homma onnistui. Ongelma kyllä poistuisi, jos viranomaiset tyyppikatsastuksessa edellyttäisivät, että autosta täytyy löytyä tarpeelliset työkalut ja käyttäjän manuaalista toimivat ohjeet, joiden avulla polttimoiden vaihto onnistuu vaikka reissun päällä.
Anonyymi: Rastukselle tarvitaa 1.4.2012 10:22
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

07:02 Näkökulma G7-kokouksessa on valtavat turvatoimet
05:07 Digitoday Kasarin kovimmat: Testissä Amiga 500 ja Strip Poker
05:01 Iskitkö silmäsi työkaveriin? Näin flirttaat tyylikkäästi
22.5. Ruokakaupan lamput puskevat tarjouksia asiakkaan puhelimeen
22.5. Nokian kartoista kisaa kolme ryhmää
22.5. Yellen: Koronnostot alkamassa jo tänä vuonna
22.5. Lääkejätti odottaa miljarditukia superbakteerien torjumiseen
22.5. Porschelta huoltokutsu luksusautoille
22.5. Ilta-Sanomat Sipilä: Nyt on tekemisen meininki
22.5. Ranska kielsi kauppoja heittämästä ruokaa roskiin
22.5. Professori: Sijoitusrahastojen palkkiot kammottavan korkeita Suomessa
22.5. Ison osakevälittäjän toiminta jäihin – kurssi syöksyy
22.5. Milloin naku Sara Sieppi on mauton? Riippuu tilanteesta
22.5. Kreikka leikkaa pankkien pelastusrahaston väen "provokatiivisia" palkkoja
22.5. Alkon maksettava korvauksia Nokialla
22.5. Drakmaattinen loppu? "Tsipras ajaa skootterilla, Schäuble panssaroidulla BMW:llä"
22.5. Audi: Tarjous Nokian Herestä avoin muille autonvalmistajille
22.5. Nokian Suri: "Ei hötkyillä..."
22.5. Jo 100 000 lainaan haettu lyhennysvapaata
22.5. Pihlajalinna arvioi markkina-arvokseen jopa 204 miljoonaa euroa
22.5. It-viikko Valmiit ohjelmat eivät riittäneet Veikkaukselle – osti verkkokauppansa itselleen
22.5. Digitoday Google rasismikohusta: "Anteeksi karttasekoilumme"
22.5. Keniasta tilauksen saaneen Honkarakenteen osake nousussa
22.5. "Pystyisin yhä nukkumaan yöni, jos menisimme miljardiin"
22.5. Merkelistä Kreikka-sopimus on vielä selvästi kesken
22.5. SAK: Työajan pidentäminen ei lisää tuottavuutta
22.5. EU-ero toisi ankeat ajat Cityyn
22.5. Nämä muutokset Cameron saisi helpoimmin
22.5. Brexitin hintana hurja maahanmuutto?
22.5. Formula-mogulille yli miljardin veromätkyt – ei aio maksaa
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki4/20152015
VOLKSWAGEN11734287
TOYOTA10184193
SKODA9073691
FORD7322854
VOLVO6842840
KIA6422249
AUDI5342211
OPEL4971747
MERCEDES-BENZ4631845
BMW4542006
   
malli4/20152015
SKODA OCTAVIA6002388
TOYOTA AURIS3771296
VOLKSWAGEN GOLF3481627
VOLKSWAGEN PASSAT3241218
FORD MONDEO246762
KIA RIO242760
NISSAN QASHQAI2341722
FORD FIESTA232762
TOYOTA YARIS2271041
TOYOTA AVENSIS196941

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy