Kirjaudu ▼
 

Bensiinin hinta kipuaa nyt koko EU:n alueella

Reuters
Bensiinin hinta kipuaa nyt koko EU:n alueella
Suomi ei yllä kärkikolmikkoon kalleudessa, kun verrataan bensiinin ja dieselin hintoja EU-maissa. Keskivertoa tyyriimpää polttoaine täällä kuitenkin on. Ihan halpaa bensa ei enää ole missään päin Eurooppaa.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Polttoaineiden hinnat ovat nousseet talven aikana nopeasti sekä Suomessa että muualla Euroopassa, selviää Suomen Rahatiedon Taloussanomille tekemästä vertailusta.

Maaliskuun lopussa sadalla eurolla sai EU-maissa keskimäärin 60 litraa bensiiniä ja 66 litraa dieseliä. Vielä viime lokakuussa bensiiniä sai 67 litraa ja dieseliä 73 litraa.

(Katso taulukot jutun lopusta.)

Neste Oyj St1 Oy
Taloustiedot
Y-tunnus 1852302-9
Kotipaikka Espoo
Yhtiömuoto OYJ
Kaikki yrityksen taloustiedot
Osaketiedot
Viim. hinta € 37,940
Muutos € -0,060
Muutos % -0,16
Katso kurssihistoria
Osinkotiedot
Tarkista osinkokalenteri ja tulosjulkistuspäivät

Eroa yli
50 senttiä

Suomen Rahatiedon mukaan bensiinin hintahaitari on kasvanut kautta koko maanosan. Monessa maassa bensa maksaa jo noin 1,80 euroa litralta, kun Romaniassa siitä maksetaan alle 1,30 euroa. Pariisissa hinta kävi jo yli kahdessa eurossa.

Keskimäärin 95 E maksoi EU-maissa maanantaina 1,66 euroa litralta. Suomessa pyydettiin vähän enemmän, keskimäärin 1,70 euroa.

Viidessä maassa bensiini on vielä kalliimpaa. Eniten maksetaan Italiassa, missä litrahinta oli 1,83 euroa. Suomea tyyriimpää oli myös Kreikassa, Alankomaissa ja Ruotsissa. Halvinta bensa oli Romaniassa, 1,29 euroa.

Britit maksavat
eniten

Diesel maksoi keskimäärin 1,53 euroa koko EU:ssa ja Suomessa 1,60 euroa.

Dieselin hinnassa Suomi on neljänneksi kallein maa yhdessä Kreikan kanssa. Edelle menevät Britannia, Italia ja Ruotsi. Britit maksoivat bensasta 1,75 euroa, kun halvimmalla eli 1,29 eurolla pääsivät luxemburgilaiset.

Dieselin hinnasta on syntynyt Suomessa kisaa, Taloussanomat kertoi keskiviikkona. Paikoin dieseliä myydään alle maailmanmarkkinahinnan. St1 ja Neste Oil syyttävät toisiaan hintojen dumppaamisesta, ja Kilpailuvirasto tutkii asiaa.

Kun Rahatieto kokosi hintoja Kehä I:n huoltoasemilla, dieseliä myytiin jopa 1,469 eurolla.

Suomi tasan
keskiarvossa

Suomessa verot nostavat bensiinin hintaa yhteensä 94 senttiä ja dieselin hintaa 76 settiä. Polttoaineen hintaan sisältyy polttoainevero, huoltovarmuusmaksu ja arvonlisävero.

Kun katsotaan bensiinin verottomia hintoja, Suomessa maksetaan täsmälleen EU:n keskihintaa eli 0,76 euroa litralta.

Verottomana bensiini oli kalleinta Tanskassa, Italiassa ja Luxemburgissa, joissa hinta oli yli 0,80 euroa. Halvin veroton bensiini löytyi 0,66 eurolla Irlannista.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Maanantaina dieselin veroton hinta oli Suomessa 0,83 eurossa, kun maiden keskiarvo oli 0,80 euroa.

Veroton hinta oli korkein Kreikassa, 0,87 euroa. Halvin hinta oli Bulgarian ja Irlannin 0,76 euroa.

Satasella köröttelee
783 kilometriä

EU-kansalaiset ajavat sadalla eurolla keskimäärin 805 kilometriä, kun kulkuneuvo käy bensiinillä. Jos alla on dieselkone, kilometrejä taittuu 1 093.

Suomessa sata euroa riittää 783 kilometriin bensalla ja 1 044 kilometriin dieselillä.

Matka on laskettu 7,5 litraa bensiiniä tai 6,0 litraa dieseliä sadalla kilometrillä kuluttavan auton mukaan.

Kauimmas eli 1 038 kilometrin päähän bensiini vie romanialaiset. Lyhimmäksi eli 761 kilometriin matka jää tanskalaisilla.

Diesel kuljettaa pisimpään luxemburgilaisia, 1 289 kilometriä ja lyhimmän matkan brittejä, 950 kilometriä.

Bensiinin ja dieselin verollinen ja veroton litrahinta Euroopassa 26.3.2012
Verollinen hinta    
Maa Bensiini 95 E, €/litra Diesel, €/litra
Romania 1,29 1,34
Bulgaria 1,31 1,30
Kypros 1,36 1,39
Puola 1,40 1,39
Liettua 1,43 1,35
Viro 1,43 1,43
Latvia 1,45 1,42
Malta 1,45 1,36
Luxemburg 1,46 1,29
Espanja 1,48 1,39
Itävalta 1,49 1,45
Slovenia 1,49 1,37
Tsekki 1,51 1,51
Unkari 1,51 1,52
Irlanti 1,56 1,55
Slovakia 1,57 1,48
Belgia 1,65 1,46
Ranska 1,65 1,46
Iso-Britannia 1,67 1,75
Saksa 1,69 1,54
Portugali 1,70 1,49
Suomi 1,70 1,60
Ruotsi 1,75 1,66
Tanska 1,75 1,51
Alankomaat 1,79 1,46
Kreikka 1,82 1,60
Italia 1,83 1,74
EU 27 painotettu keski-hinta 1,66 1,53
Veroton hinta    
Irlanti 0,66 0,76
Romania 0,68 0,77
Iso-Britannia 0,70 0,77
Itävalta 0,72 0,77
Bulgaria 0,73 0,76
Puola 0,74 0,78
Slovakia 0,74 0,82
Tsekin tasavalta 0,74 0,82
Belgia 0,75 0,78
Liettua 0,75 0,81
Slovenia 0,75 0,77
Alankomaat 0,76 0,79
Latvia 0,76 0,81
Malta 0,76 0,77
Ruotsi 0,76 0,80
Saksa 0,76 0,82
Suomi 0,76 0,83
Viro 0,76 0,80
Ranska 0,77 0,78
Unkari 0,77 0,81
Espanja 0,80 0,82
Kreikka 0,80 0,87
Kypros 0,80 0,85
Portugali 0,80 0,84
Italia 0,81 0,84
Luxemburg 0,81 0,79
Tanska 0,82 0,81
EU 27 painotettu keski-hinta 0,76 0,80
Lähde: Suomen Rahatieto, pohjatiedot EU Energy
Näin monta litraa bensiiniä ja dieseliä saa 100 eurolla 26.3.2012
Maa Bensiini 95 E, litraa 100 eurolla Diesel, litraa 100 eurolla
Romania 77,8 74,7
Bulgaria 76,4 77,1
Kypros 73,3 71,8
Puola 71,4 72,0
Viro 70,2 70,1
Liettua 69,9 74,3
Malta 69,0 73,5
Latvia 68,8 70,6
Luxemburg 68,5 77,3
Espanja 67,6 72,0
Itävalta 67,1 69,2
Slovenia 67,0 73,3
Unkari 66,2 65,7
Tsekin tasavalta 66,1 66,1
Irlanti 64,0 64,6
Slovakia 63,7 67,7
Belgia 60,7 68,4
Ranska 60,6 68,7
Iso-Britania 59,9 57,0
Saksa 59,2 64,9
Suomi 58,8 62,7
Portugali 58,7 67,3
Ruotsi 57,3 60,4
Tanska 57,1 66,1
Alankomaat 56,0 68,3
Kreikka 54,9 62,7
Italia 54,7 57,6
Keskimäärin 60,4 65,6
Lähde: Suomen Rahatieto, pohjatiedot EU Energy
Näin monta kilometriä ajaa 100 eurolla 26.3.2012
Maa Bensiini 95 E, km 100 eurolla Diesel, km 100 eurolla
Romania 1038 1246
Bulgaria 1019 1285
Kypros 977 1197
Puola 952 1201
Viro 936 1168
Liettua 932 1238
Malta 920 1225
Latvia 917 1177
Luxemburg 914 1289
Espanja 902 1200
Itävalta 894 1153
Slovenia 893 1221
Unkari 883 1094
Tsekin tasavalta 881 1102
Irlanti 853 1077
Slovakia 849 1128
Belgia 809 1139
Ranska 808 1145
Iso-Britania 798 950
Saksa 789 1082
Suomi 783 1044
Portugali 782 1122
Ruotsi 764 1006
Tanska 761 1102
Alankomaat 747 1138
Kreikka 732 1045
Italia 729 960
Keskimäärin 805 1093

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (192)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 20
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Kyllä EU:ssa osataan varmistaa polttoaineiden (energian) hinnan pysyminen vahvassa kasvu-urassa. Näinhän se pitääkin olla koska vanhemmatkin tietävät sen, että lasten pitää kasvaa. Jo neuvolasta lähtien meitä punnitaan ja mitataan. Miksi ei sitten samaa kasvun seuraamista tapahtuisi muilla aloilla?
Kasvun "moottori" pitää kaikkea yllä.
Anonyymi: kasvua, kasvua, kasv 31.3.2012 6:07

Anonyymi
Petrodollarri on 0 arvoinen valluuta samoin ?uro siksi öljyn hinta nousee.
Usa velkaantuu 4 x yli BKT luvun vuositasolla ja alijäämä on 1.4 biljoonaa,biljoonaa,biljoonaa petrodollaria.




Tästä kaikesta saatte kiittää pankkeja eritoten EKP:tä joka LOTROO ?uroja 1.2.3.4 jne sähkörahaa liikkeelle.





Belgin brysselin suunittelema SWIFT järjestelmä jolla pokoitoitte IRANIA iskee aseella 4 raajaan.
Tästä kaikesta saatte syyttää vain ja ainostaan poliitikkoja imperialistisen käytöksen takia.
Anonyymi: Valhetta valheen per 31.3.2012 6:14

Anonyymi
Kyllä, ehkä tosiaan hurjasti kasvavalla paperirahan määrällä on osuutta tämän kanssa.
Kuka olisi uskonut???
Anonyymi: Kelmi 31.3.2012 6:16

Anonyymi
Öljyn kysyntä kasvaa jatkuvasti mutta maapallon öljylähteet hupenevat vastaavasti. Samaan aikaan Kreikkaa ja muita PIIGS-maita varten painetaan yhä suurempia määriä euroja. Miksi bensiinin eurohinta ei siis nousisi?
Anonyymi: Kysyntä ja tarjonta 31.3.2012 6:21

Anonyymi
EI MENE KUIN VÄHÄN AIKAA, BENSA ON 3 EUROA LITRALTA

Juuri tehty 800 miljardin euron "tukipäätös" on todellisúudessa "virtuaalirahaa", Bittejä. Kun noita bittejä liikkuu hirveä määrä ympäri eurooppaa, niiden määrä tuppaa lisääntymään. Lisäännyttyään bitit joutuvat kaikkiin hintoihin, mm. polttoaineisiin. On vain ajan kysymys, milloin inflaatio alkaa laukkaamaan kunnolla. Katsotaan, kohta bensakin 3 euroa litralta..
Anonyymi: Bensan hinnan korotu 31.3.2012 6:30

Anonyymi
Kauimmas eli 1 038 kilometrin päähän bensiini vie romanialaiset.

Pitää paikkansa. Sen voi havaita vaikkapa Helsingin kaduilla.
Anonyymi: Roponen 31.3.2012 6:44

Anonyymi
Eihän polttoaineiden hinnat kerro täyttä totuutta,pitää ottaa huomioon myös,kuinka kauan täytyy tehdä työtä(netto) polttoaineen litran saamiseksi!!
Anonyymi: eläkeläinen 31.3.2012 7:05

Anonyymi
Ja sitten vielä...

Nuo siis ovat vain tankilla olevia listahintoja. Sen lisäksi pitää otta myös huomioon Suomessa oleva Diesel vero. Itselläni n. 20 000km ajolla sen lisävaikutus on 20c/l, eli Suomen hinta pitäsikin olla jo 1,80eur/l, eli huimasti Euroopan kalleinta...

Tähän jos vielä lisätään vertailu nettotuloihin, tai jos lasketaan Suomalaisten ajavan Euroopan vanhimmalla ja huonoimmalla autokalustolla, joka kuluttaa eniten, jne... niin tosiasiassa Suomalaisten kilometrihinta autolla ajaen on järkyttävän paljon kalliimpaa, kuin muualla. Lisäksi täällä etäisyydet ovat pitkät, harvaan asuttu maa ja alas ajettu, huonosti palveleva joukkoliikenne.

Tästä huolimatta vasemmistolainen, "heikkojen etuja ajava" liikenneministerimme, hakuaa vain radikaalisti lisää kasvattaa auton käytön kustannuksia. Kiitos
Anonyymi: juubabaloo 31.3.2012 7:21

Anonyymi
EU:n halvimmat polttoainehinnat löytyvät Kanarialta: bensa 1,11 e, diesel 1,00 e.
Anonyymi: Kurre 31.3.2012 7:26

Anonyymi
Tyhmät eivät ole vieläkään oppineet tosiasioita öljytuotteiden hinnasta. Tuottajamaiden saama hinta raakaöljystä on pieni osa kokonaishinnasta. Suomessakin mm. bensiinin korkeasta hinnasta suurin osa on pelkkää kotimaista syytä eli se on rankasti verotettua. Ja on tässä huomioitava myös Nesteen osuus jalostajana (jalostuskustannukset) ja voittoa tavoittelevana yrityksenä.
Anonyymi: veroilla on suurin o 31.3.2012 7:54
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 20
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

14:59 Britannian pääministeri sai Brexit-kannattajilta linjauksen maahanmuutosta
13:42 Kiinan teollisuus piristyi hiukan syyskuussa
12:17 Volkswagen ei myy dieselautoja USA:ssa ainakaan vuoteen – tai ehkä enää koskaan
11:26 Vanhanen Ylelle Suomen Pankin johtajavalinnoista: Sukupuolella on merkitystä
10:19 Venäjä aikoo myydä osuutensa kahdesta öljy-yhtiöstä
07:12 Saksalainen ruuvijätti sijoittaa voittojaan taiteeseen ja perustaa taidemuseoita
06:14 Digitoday Yksi kuva sen kertoo – tässä näppärin tapa käyttää nappikuulokkeita
06:05 Kaikki irti matalista koroista – selvitimme, pitäisikö nyt ottaa asuntolainaan 10 vuoden korko
30.9. Venäjä heltyi tiukasta osinkovaatimuksesta
30.9. Taksi- ja bussikyydit samalla maksulla – keksintö leviää Suomen kaupunkeihin
30.9. Biotie poistui tänään Helsingin pörssistä
30.9. Huhu leviää: Deutsche Bankin osake ampaisi
30.9. Italian ongelmapankin roskalainoille löytyi ehkä ostajia
30.9. Kolumbialaiset äänestävät rauhasta – maa odottaa turisteja ja investointeja
30.9. S-ryhmä lähetti oudon laskun – "Kaikkien näkökulmasta hullua"
30.9. Digitoday Hyvästi Rosetta: Tässä luotaimen viimeinen kuva ennen törmäystä
30.9. CGI vähentää 215 työntekijää
30.9. Keskisuomalainen: Jatkamme ostokohteiden katselua, tase on vahva
30.9. Kulutusluottojen määrä kääntyi kasvuun
30.9. Arvio: Pörssi kärsii, jos USA:n presidentinvaalista tulee tiukka
30.9. Digitoday Suomen Microsoftin Windows-pomo vaihtuu
30.9. Pankkihermoilu jatkuu pörssissä
30.9. Turismi tukee Espanjaa – elokuu oli ennätyskuukausi
30.9. Digitoday Merikaapeli alkaa näkyä: Palvelinkeskusjätti avaa Suomeen solmukohdan
30.9. Deutsche Bankin pääjohtaja rauhoitteli henkilökuntaa: Huhut asiakaspaosta perusteettomia
30.9. Keskisuomalainen ostaa Mediatalo ESA:n
30.9. Deutsche Bankin osake syöksyi pohjalukemiin – myös Commerzbank selvässä laskussa
30.9. Päätös tuli: Componentan yrityssaneeraus käynnistyy
30.9. Lindholm MT:ssä: Varusteleka otti mallia Ikeasta
30.9. Digitoday IPhonen salaava viestisovellus: Totuus on hieman toinen
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20162016
VOLKSWAGEN10619100
TOYOTA10158785
FORD8626986
SKODA8127912
OPEL7335162
KIA6065041
NISSAN4865065
MERCEDES-BENZ4833973
AUDI3884156
VOLVO3825013
   
malli8/20162016
SKODA OCTAVIA4603932
VOLKSWAGEN GOLF3803421
OPEL ASTRA3582663
NISSAN QASHQAI2993072
FORD FIESTA2851891
TOYOTA AURIS2732527
KIA RIO2421826
TOYOTA YARIS2122271
VOLKSWAGEN POLO2111420
FORD FOCUS2092531

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy