Kirjaudu ▼
 

"Uudet bensamoottorit haitallisempia kuin dieselit"

Pekka Sakki/Lehtikuva
"Uudet bensamoottorit haitallisempia kuin dieselit"
Autojen uudet suorasuihkutteiset bensiinimoottorit tuottavat enemmän ja pienempiä pienhiukkasia kuin uudet dieselmoottorit, kertoo saksalaiskanava Zdf:n tutkivan journalismin ohjelma Frontal 21.
Riikka Kalmi
29.3.2012 13:04
68

Uudet suorasuihkutteiset bensiinimoottorit lisäävät isojen kaupunkien hiukkasongelmia, kertoo autoalan järjestö ADAC pitkän aikavälin tutkimuksiinsa nojaten.

Saksalaisen Zdf-kanavan Frontal 21 -ohjelmassa kerrotaan myös, että useimmat suorasuihkutteiset bensiinimoottorit päästävät ilmaan enemmän pienhiukkasia kuin mitä nykyiset Euro 5 - päästömääräykset sallivat.

– Nämä suorasuihkutteiset bensiinimoottorit ovat täten selvästi haitallisempia terveydelle kuin modernit dieselit, sanoo ADACin teknisen keskuksen johtaja Reinhard Kolke.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Myös lääketieteen professori Heinz-Erich Wichman müncheniläisestä Helmholt-keskuksesta varoittaa uusien bensiinimoottoreiden terveysvaaroista. 

Uudet Euro 6 -päästönormit astuvat voimaan ensi vuonna. Lakia kritisoivien mukaan uusille bensiinimoottoreille pitäisi asettaa samat raja-arvot kuin dieseleille. Uuden lain jälkeen suorasuihkutukseen perustuvien bensiinimoottoreiden pienhiukkaspäästöt voivat olla kymmenen kertaa suuremmat kuin diesel-moottoreiden.

Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy

Kommentit (68)


Anonyymi
Eihän se pakollinen katalysaattori näy tekevän yhtään mitään. Tuo katalysaattori ajettiin hirmuisella propagandalla pakolliseksi ja nyt pakokaasut ovat yhtä saasteisia kuin ennenkin (tai vielä pahempia).
miksi maksullinen pa 29.3.2012 15:10

Anonyymi
Saksalaisten autojen päästöt on mitattu saksalaisilla mittareilla ja ovat siksi huomattavasti parempia kuin muissa maissa. Olisiko nyt japanilaiset bensiinikoneet uhkaamassa suuren saatanan yyberdieseleitä?
Ilmo 29.3.2012 15:11

Anonyymi
"Uudet suorasuihkutteiset bensiinimoottorit lisäävät isojen kaupunkien hiukkasongelmia"

Odottiko joku jotain muuta jos millään muulla ei ole mitään väliä kuin hiilidioksidilla, hiilidioksidilla ja hiilidioksidilla, vaikka pienhiukkasiin kuolee ennenaikaisesti jo nykyisellään tuhansia Suomessa ja satoja tuhansia Euroopassa?
Ari Heikkinen 29.3.2012 15:18

Anonyymi
Onneksi omistan soporttisen sähköauton. 100 000 euron sähköauto tulee nykyään halvemmaksi kuin 40 000 euron bensahirnu.
Male gigolow 29.3.2012 15:22

Anonyymi
Välttäkää tämä ongelma, hankkikkaa itsellenne puhtaita pakokaasuja päästävä Wartburg.
ei hiukkasongelmaa, 29.3.2012 15:24

Anonyymi
Ensin meidät saatiin ajamaan diesel autoilla ja nyt sitten kun dieselin hinta nousi bensan kanssa samalle tasolle niin yritetään keksiä vaikka mitä ettei vain vaihdettaisi dieselistä bensa autoon. Eikös tämä ollut jo tiedossa, että bensa-autot saastuttavat enemmän. Dieselin hinnan nosto oli melko ajattelematonta, kun ottaa huomioon, että se on parempi vaihtoehto näistä kahdesta.
jouko54 29.3.2012 15:27

Anonyymi
Toivottavasti uuden taideyliopiston suoltama saasta saadaan verotettua yhtä ankarasti kuin liikenne. Muutenkin moisen laitoksen perustaminen antaa väärän viestin Suomen törsätessä tuottavuuden kustannuksella pienen eliitin älyttömyyksiin.
Ilmo 29.3.2012 15:31

Anonyymi
Olen nähnyt Kiinan ja Intian,niiden jälkeen oma hiilijalanjälkeni ei paljon jaksa kiinnostaa...joo joo,jos kaikki ajattelisivat samalla lailla,höpö höpö
335i 29.3.2012 15:32

Anonyymi
Minimoottorit kokoonsa nahden hirveilla tehoilla, eivat voi olla pitkaikaisia. 1.4 l ja 200 hv tai 1.0 l ja 140 hv.


Moottoripyörissä on kautta aikain ILMAN TURBOA otettu 600-1000cc koneista irti hirvittäviä tehoja (200hp) Vääntö on jäänyt hiukan vähäisemmäksi, mutta kyllä ne japanin tekeleet vaan satoja tuhansia kestää ilman mitään ongelmia huoltoja tehden. Miksi sitten autossa moderni 1.4 litrainen olisi yhtään lyhytikäisempi? Kehitys kehittyy jne.
Ipe 29.3.2012 15:33

Anonyymi
Dieselin hiukkaspäästöt terveysriski aiheuttaa asmaa,aivohalvauksia,sytäninvaktejaja ihosyöpää kasvoille vielä erittäin vaarallinen keuhkoille 1000 kertaa vaarallisempi kuin tupakka.
Nimetön 29.3.2012 15:46
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki3/20142014
VOLKSWAGEN10983636
TOYOTA10733614
SKODA9262872
VOLVO7372400
NISSAN6991762
KIA6901734
FORD6741986
AUDI6132081
BMW4421666
OPEL4381295
   
malli3/20142014
SKODA OCTAVIA5591912
VOLKSWAGEN GOLF5371838
NISSAN QASHQAI5261132
KIA RIO341647
TOYOTA AURIS281987
TOYOTA YARIS251784
FORD FOCUS224699
FORD FIESTA217510
AUDI A3212786
TOYOTA AVENSIS186680

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy