Kirjaudu ▼
 

"Uudet bensamoottorit haitallisempia kuin dieselit"

Pekka Sakki/Lehtikuva
"Uudet bensamoottorit haitallisempia kuin dieselit"
Autojen uudet suorasuihkutteiset bensiinimoottorit tuottavat enemmän ja pienempiä pienhiukkasia kuin uudet dieselmoottorit, kertoo saksalaiskanava Zdf:n tutkivan journalismin ohjelma Frontal 21.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Uudet suorasuihkutteiset bensiinimoottorit lisäävät isojen kaupunkien hiukkasongelmia, kertoo autoalan järjestö ADAC pitkän aikavälin tutkimuksiinsa nojaten.

Saksalaisen Zdf-kanavan Frontal 21 -ohjelmassa kerrotaan myös, että useimmat suorasuihkutteiset bensiinimoottorit päästävät ilmaan enemmän pienhiukkasia kuin mitä nykyiset Euro 5 - päästömääräykset sallivat.

– Nämä suorasuihkutteiset bensiinimoottorit ovat täten selvästi haitallisempia terveydelle kuin modernit dieselit, sanoo ADACin teknisen keskuksen johtaja Reinhard Kolke.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Myös lääketieteen professori Heinz-Erich Wichman müncheniläisestä Helmholt-keskuksesta varoittaa uusien bensiinimoottoreiden terveysvaaroista. 

Uudet Euro 6 -päästönormit astuvat voimaan ensi vuonna. Lakia kritisoivien mukaan uusille bensiinimoottoreille pitäisi asettaa samat raja-arvot kuin dieseleille. Uuden lain jälkeen suorasuihkutukseen perustuvien bensiinimoottoreiden pienhiukkaspäästöt voivat olla kymmenen kertaa suuremmat kuin diesel-moottoreiden.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (68)


Anonyymi
Eihän se pakollinen katalysaattori näy tekevän yhtään mitään. Tuo katalysaattori ajettiin hirmuisella propagandalla pakolliseksi ja nyt pakokaasut ovat yhtä saasteisia kuin ennenkin (tai vielä pahempia).
Anonyymi: miksi maksullinen pa 29.3.2012 15:10

Anonyymi
Saksalaisten autojen päästöt on mitattu saksalaisilla mittareilla ja ovat siksi huomattavasti parempia kuin muissa maissa. Olisiko nyt japanilaiset bensiinikoneet uhkaamassa suuren saatanan yyberdieseleitä?
Anonyymi: Ilmo 29.3.2012 15:11

Anonyymi
"Uudet suorasuihkutteiset bensiinimoottorit lisäävät isojen kaupunkien hiukkasongelmia"

Odottiko joku jotain muuta jos millään muulla ei ole mitään väliä kuin hiilidioksidilla, hiilidioksidilla ja hiilidioksidilla, vaikka pienhiukkasiin kuolee ennenaikaisesti jo nykyisellään tuhansia Suomessa ja satoja tuhansia Euroopassa?
Anonyymi: Ari Heikkinen 29.3.2012 15:18

Anonyymi
Onneksi omistan soporttisen sähköauton. 100 000 euron sähköauto tulee nykyään halvemmaksi kuin 40 000 euron bensahirnu.
Anonyymi: Male gigolow 29.3.2012 15:22

Anonyymi
Välttäkää tämä ongelma, hankkikkaa itsellenne puhtaita pakokaasuja päästävä Wartburg.
Anonyymi: ei hiukkasongelmaa, 29.3.2012 15:24

Anonyymi
Ensin meidät saatiin ajamaan diesel autoilla ja nyt sitten kun dieselin hinta nousi bensan kanssa samalle tasolle niin yritetään keksiä vaikka mitä ettei vain vaihdettaisi dieselistä bensa autoon. Eikös tämä ollut jo tiedossa, että bensa-autot saastuttavat enemmän. Dieselin hinnan nosto oli melko ajattelematonta, kun ottaa huomioon, että se on parempi vaihtoehto näistä kahdesta.
Anonyymi: jouko54 29.3.2012 15:27

Anonyymi
Toivottavasti uuden taideyliopiston suoltama saasta saadaan verotettua yhtä ankarasti kuin liikenne. Muutenkin moisen laitoksen perustaminen antaa väärän viestin Suomen törsätessä tuottavuuden kustannuksella pienen eliitin älyttömyyksiin.
Anonyymi: Ilmo 29.3.2012 15:31

Anonyymi
Olen nähnyt Kiinan ja Intian,niiden jälkeen oma hiilijalanjälkeni ei paljon jaksa kiinnostaa...joo joo,jos kaikki ajattelisivat samalla lailla,höpö höpö
Anonyymi: 335i 29.3.2012 15:32

Anonyymi
Minimoottorit kokoonsa nahden hirveilla tehoilla, eivat voi olla pitkaikaisia. 1.4 l ja 200 hv tai 1.0 l ja 140 hv.


Moottoripyörissä on kautta aikain ILMAN TURBOA otettu 600-1000cc koneista irti hirvittäviä tehoja (200hp) Vääntö on jäänyt hiukan vähäisemmäksi, mutta kyllä ne japanin tekeleet vaan satoja tuhansia kestää ilman mitään ongelmia huoltoja tehden. Miksi sitten autossa moderni 1.4 litrainen olisi yhtään lyhytikäisempi? Kehitys kehittyy jne.
Anonyymi: Ipe 29.3.2012 15:33

Anonyymi
Dieselin hiukkaspäästöt terveysriski aiheuttaa asmaa,aivohalvauksia,sytäninvaktejaja ihosyöpää kasvoille vielä erittäin vaarallinen keuhkoille 1000 kertaa vaarallisempi kuin tupakka.
Anonyymi: Nimetön 29.3.2012 15:46
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

17:10 Taas yt-ilmoitus: Luke vähentää jopa yli 200 työpaikkaa
16:57 Äänekoskelta puoli miljardia euroa lisävientiä
16:41 "Neste Oilin alkuvuosi todella hyvä"
16:22 Digitoday Analyytikko: Nokia huijasi nerokkaasti – ja hyötyi siitä
16:16 Uutiskommentti Talousanemiaa voi lääkitä syömällä rautaa, ei iskemällä suonta
16:14 Digitoday Google lähti hirviöjahtiin Skotlannissa: Yksi kuva kiehtoo jo
16:02 Flyben nimi muuttuu – myös koneille uusi ilme
15:37 MTV aloittaa yt-neuvottelut – vähennystarve jopa 75
15:33 Digitoday Onko hotellihuoneessa iMac? Näin hakkerit sille tekevät
15:13 Digitoday Hassasitko soittamalla asiakaspalveluun? Näin saat omasi takaisin
15:10 Nokia ja Neste Oil nousussa pörssissä
14:28 Osakkeiden alkuvuoden nousu tuki eläkeyhtiöitä
14:24 Neste Oil antoi positiivisen tulosvaroituksen
14:19 Digitoday Pellettimies yhä karkuteillä – Facebook-käräjillä kaksi takaiskua
13:21 Äänekoskella riemuitaan: "Hyvän kierrekin on mahdollinen"
12:55 Digitoday Suosituista verkkokaupoista löytyi paha aukko – tiedot vaarassa myös Suomessa
12:24 Moni aikoi muuttaa maasta vaalien jälkeen – mutta kuinka sitten kävikään?
12:13 K-Starbuckseista ei ropise plussapisteitä
11:59 "Tehdaspäätös on isänmaallinen teko"
11:48 Metsä Group päätti: Äänekosken jättitehdas rakennetaan
11:45 Uutiskommentti Tykkäätkö pyöräilystä? Tee se huonolla pyörällä
11:31 Konkurssi-Talvivaaran väelle vakituiset työsopimukset
11:07 Talous kasvaa vain 2,4 prosenttia? Ruotsi ryhtyy heti toimiin
10:37 Maailman suurin sirkus myydään
10:01 TeliaSonera: Tulos paranee, kun vuosi etenee
09:48 HS: Sadat yritykset veloittavat laittomasti – hinta jopa 10-kertainen
09:43 Digitoday Google alkaa sorsia osaa verkkosivuista - näin tarkistat sivustosi toimivuuden
09:12 Starbucks-kahviloita avataan K-kauppoihin
08:58 TeliaSoneran tulos heikentyi alkuvuonna
08:42 Digitoday Google sopi Teslan ostosta kaksi vuotta sitten
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki3/20152015
TOYOTA13993175
NISSAN13472623
SKODA10272784
VOLKSWAGEN10073114
FORD7732122
VOLVO6702156
KIA6231607
AUDI5731677
HONDA532959
OPEL4621250
   
malli3/20152015
NISSAN QASHQAI6941488
SKODA OCTAVIA6221788
TOYOTA AURIS424919
TOYOTA YARIS412814
VOLKSWAGEN GOLF3931279
NISSAN MICRA390461
VOLKSWAGEN PASSAT306894
TOYOTA AVENSIS290745
FORD FOCUS290648
HONDA CIVIC288475

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy