Kirjaudu ▼
 

"Uudet bensamoottorit haitallisempia kuin dieselit"

Pekka Sakki/Lehtikuva
"Uudet bensamoottorit haitallisempia kuin dieselit"
Autojen uudet suorasuihkutteiset bensiinimoottorit tuottavat enemmän ja pienempiä pienhiukkasia kuin uudet dieselmoottorit, kertoo saksalaiskanava Zdf:n tutkivan journalismin ohjelma Frontal 21.
Riikka Kalmi
29.3.2012 13:04
68

Uudet suorasuihkutteiset bensiinimoottorit lisäävät isojen kaupunkien hiukkasongelmia, kertoo autoalan järjestö ADAC pitkän aikavälin tutkimuksiinsa nojaten.

Saksalaisen Zdf-kanavan Frontal 21 -ohjelmassa kerrotaan myös, että useimmat suorasuihkutteiset bensiinimoottorit päästävät ilmaan enemmän pienhiukkasia kuin mitä nykyiset Euro 5 - päästömääräykset sallivat.

– Nämä suorasuihkutteiset bensiinimoottorit ovat täten selvästi haitallisempia terveydelle kuin modernit dieselit, sanoo ADACin teknisen keskuksen johtaja Reinhard Kolke.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Myös lääketieteen professori Heinz-Erich Wichman müncheniläisestä Helmholt-keskuksesta varoittaa uusien bensiinimoottoreiden terveysvaaroista. 

Uudet Euro 6 -päästönormit astuvat voimaan ensi vuonna. Lakia kritisoivien mukaan uusille bensiinimoottoreille pitäisi asettaa samat raja-arvot kuin dieseleille. Uuden lain jälkeen suorasuihkutukseen perustuvien bensiinimoottoreiden pienhiukkaspäästöt voivat olla kymmenen kertaa suuremmat kuin diesel-moottoreiden.

Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy

Kommentit (68)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 7
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Höpön, höpön!
Nyt alkaa lobbaus, ettei kansa vaihtaisi kalliiksi osoittautuvaa diiselillä ajoa bensalla ajoon!
Veronmaksaja 29.3.2012 13:11

Anonyymi
Uuden lain jälkeen suorasuihkutukseen perustuvien bensiinimoottoreiden pienhiukkaspäästöt voivat olla kymmenen kertaa suuremmat kuin diesel-moottoreiden.


No mutta tässähän on vallan mainio keino korottaa bensa-autojen verotus kymmenkertaiseksi.
Hallituuus hoooiiii.....!!!!
Vihreät verot 29.3.2012 13:14

Anonyymi
Etanoli moottorit pakollisiksi HETI. Niin
Ei synny päästöjä kuin murto-osa .On se kumma kun ei jo sitä asiaa tajuta. Menee taas 10-vuotta
ennenkuin se tajutaan.
sam 29.3.2012 13:14

Anonyymi
Tuollaisia halpis kippoja japseista ja jenkeistä ei saisi päästää markkinoille.
Lex lestonen nopiat 29.3.2012 13:15

Anonyymi
Minimoottorit kokoonsa nahden hirveilla tehoilla, eivat voi olla pitkaikaisia. 1.4 l ja 200 hv tai 1.0 l ja 140 hv.
Talonmies 29.3.2012 13:21

Anonyymi
jos sallitaan mitkä saasteet vain niin sitten
kyllä saastutetaan
kunnon bensakone voittaa diiselin
jos pannaan paras puhtain diesel ja puhtain bensa
niin kumpi voittaa???
wertailu 29.3.2012 13:21

Anonyymi
Kun katuhiekat putsataan keväisin pois, ilmassa leijuu myös miljoonia tonnia koirien sekä kissojen kuivuneita ulosteita, sekä muuta räkää ja kivaa.

Ei näistä sitten pidä olla huolissaan? Kaupungissa hengität ulosteita. Kivaa.
Nimetön 29.3.2012 13:22

Anonyymi
Miksi sähköautoista pitää maksaa käyttövoimaveroa?
Sähköautojen yleisty 29.3.2012 13:22

Anonyymi
Tämä on ollut alalla (ja allekirjoittaneella) tiedossa jo muutaman vuoden. Vain päättäjät eivät tiedä tai halua tietää. Oletettavasti voidaan nostaa dieselin jälkeen bensiinin veroa!
VMR 29.3.2012 13:22

Anonyymi
Tarkastettavaksi meni.. Mainitsin että kotieläinten jätökset kyllä leijuu myös ilmassa kun katuja putsataan, se vasta on ällöttävää ja epäterveellistä?

Diesel kuluttaa paljon vähemmän ja tekniikka on halpaa. Silti dieseliä pitää rokottaa kateus veroilla. Sairasta.

Ja diesel koneet kestävät pidempään, käyvät viileämpinä, myös itse diesel on halvempi tuote kuin korkealle jalostettu bensiini.
Nimetön 29.3.2012 13:23
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 7
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki3/20142014
VOLKSWAGEN10983636
TOYOTA10733614
SKODA9262872
VOLVO7372400
NISSAN6991762
KIA6901734
FORD6741986
AUDI6132081
BMW4421666
OPEL4381295
   
malli3/20142014
SKODA OCTAVIA5591912
VOLKSWAGEN GOLF5371838
NISSAN QASHQAI5261132
KIA RIO341647
TOYOTA AURIS281987
TOYOTA YARIS251784
FORD FOCUS224699
FORD FIESTA217510
AUDI A3212786
TOYOTA AVENSIS186680

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy