Kirjaudu ▼
 

"Uudet bensamoottorit haitallisempia kuin dieselit"

Pekka Sakki/Lehtikuva
"Uudet bensamoottorit haitallisempia kuin dieselit"
Autojen uudet suorasuihkutteiset bensiinimoottorit tuottavat enemmän ja pienempiä pienhiukkasia kuin uudet dieselmoottorit, kertoo saksalaiskanava Zdf:n tutkivan journalismin ohjelma Frontal 21.
29.3.2012 13:04
Riikka Kalmi
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Uudet suorasuihkutteiset bensiinimoottorit lisäävät isojen kaupunkien hiukkasongelmia, kertoo autoalan järjestö ADAC pitkän aikavälin tutkimuksiinsa nojaten.

Saksalaisen Zdf-kanavan Frontal 21 -ohjelmassa kerrotaan myös, että useimmat suorasuihkutteiset bensiinimoottorit päästävät ilmaan enemmän pienhiukkasia kuin mitä nykyiset Euro 5 - päästömääräykset sallivat.

– Nämä suorasuihkutteiset bensiinimoottorit ovat täten selvästi haitallisempia terveydelle kuin modernit dieselit, sanoo ADACin teknisen keskuksen johtaja Reinhard Kolke.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Myös lääketieteen professori Heinz-Erich Wichman müncheniläisestä Helmholt-keskuksesta varoittaa uusien bensiinimoottoreiden terveysvaaroista. 

Uudet Euro 6 -päästönormit astuvat voimaan ensi vuonna. Lakia kritisoivien mukaan uusille bensiinimoottoreille pitäisi asettaa samat raja-arvot kuin dieseleille. Uuden lain jälkeen suorasuihkutukseen perustuvien bensiinimoottoreiden pienhiukkaspäästöt voivat olla kymmenen kertaa suuremmat kuin diesel-moottoreiden.

29.3.2012 13:04
Riikka Kalmi
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (68)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 7
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Höpön, höpön!
Nyt alkaa lobbaus, ettei kansa vaihtaisi kalliiksi osoittautuvaa diiselillä ajoa bensalla ajoon!
Anonyymi: Veronmaksaja 29.3.2012 13:11

Anonyymi
Uuden lain jälkeen suorasuihkutukseen perustuvien bensiinimoottoreiden pienhiukkaspäästöt voivat olla kymmenen kertaa suuremmat kuin diesel-moottoreiden.


No mutta tässähän on vallan mainio keino korottaa bensa-autojen verotus kymmenkertaiseksi.
Hallituuus hoooiiii.....!!!!
Anonyymi: Vihreät verot 29.3.2012 13:14

Anonyymi
Etanoli moottorit pakollisiksi HETI. Niin
Ei synny päästöjä kuin murto-osa .On se kumma kun ei jo sitä asiaa tajuta. Menee taas 10-vuotta
ennenkuin se tajutaan.
Anonyymi: sam 29.3.2012 13:14

Anonyymi
Tuollaisia halpis kippoja japseista ja jenkeistä ei saisi päästää markkinoille.
Anonyymi: Lex lestonen nopiat 29.3.2012 13:15

Anonyymi
Minimoottorit kokoonsa nahden hirveilla tehoilla, eivat voi olla pitkaikaisia. 1.4 l ja 200 hv tai 1.0 l ja 140 hv.
Anonyymi: Talonmies 29.3.2012 13:21

Anonyymi
jos sallitaan mitkä saasteet vain niin sitten
kyllä saastutetaan
kunnon bensakone voittaa diiselin
jos pannaan paras puhtain diesel ja puhtain bensa
niin kumpi voittaa???
Anonyymi: wertailu 29.3.2012 13:21

Anonyymi
Kun katuhiekat putsataan keväisin pois, ilmassa leijuu myös miljoonia tonnia koirien sekä kissojen kuivuneita ulosteita, sekä muuta räkää ja kivaa.

Ei näistä sitten pidä olla huolissaan? Kaupungissa hengität ulosteita. Kivaa.
Anonyymi: Nimetön 29.3.2012 13:22

Anonyymi
Miksi sähköautoista pitää maksaa käyttövoimaveroa?
Anonyymi: Sähköautojen yleisty 29.3.2012 13:22

Anonyymi
Tämä on ollut alalla (ja allekirjoittaneella) tiedossa jo muutaman vuoden. Vain päättäjät eivät tiedä tai halua tietää. Oletettavasti voidaan nostaa dieselin jälkeen bensiinin veroa!
Anonyymi: VMR 29.3.2012 13:22

Anonyymi
Tarkastettavaksi meni.. Mainitsin että kotieläinten jätökset kyllä leijuu myös ilmassa kun katuja putsataan, se vasta on ällöttävää ja epäterveellistä?

Diesel kuluttaa paljon vähemmän ja tekniikka on halpaa. Silti dieseliä pitää rokottaa kateus veroilla. Sairasta.

Ja diesel koneet kestävät pidempään, käyvät viileämpinä, myös itse diesel on halvempi tuote kuin korkealle jalostettu bensiini.
Anonyymi: Nimetön 29.3.2012 13:23
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 7
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki3/20162016
TOYOTA14203627
VOLKSWAGEN11513601
NISSAN10862382
SKODA9883198
FORD8712611
VOLVO7242354
KIA6731708
HONDA6591408
MERCEDES-BENZ5941598
OPEL5811827
   
malli3/20162016
NISSAN QASHQAI5151352
SKODA OCTAVIA4741471
VOLKSWAGEN GOLF4491293
TOYOTA AURIS4371128
TOYOTA YARIS393946
TOYOTA AVENSIS3891033
FORD FOCUS313988
VOLKSWAGEN PASSAT274888
HONDA CIVIC272561
OPEL ASTRA269902

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy