Kirjaudu ▼
 

"Uudet bensamoottorit haitallisempia kuin dieselit"

Pekka Sakki/Lehtikuva
"Uudet bensamoottorit haitallisempia kuin dieselit"
Autojen uudet suorasuihkutteiset bensiinimoottorit tuottavat enemmän ja pienempiä pienhiukkasia kuin uudet dieselmoottorit, kertoo saksalaiskanava Zdf:n tutkivan journalismin ohjelma Frontal 21.
29.3.2012 13:04
Riikka Kalmi
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Uudet suorasuihkutteiset bensiinimoottorit lisäävät isojen kaupunkien hiukkasongelmia, kertoo autoalan järjestö ADAC pitkän aikavälin tutkimuksiinsa nojaten.

Saksalaisen Zdf-kanavan Frontal 21 -ohjelmassa kerrotaan myös, että useimmat suorasuihkutteiset bensiinimoottorit päästävät ilmaan enemmän pienhiukkasia kuin mitä nykyiset Euro 5 - päästömääräykset sallivat.

– Nämä suorasuihkutteiset bensiinimoottorit ovat täten selvästi haitallisempia terveydelle kuin modernit dieselit, sanoo ADACin teknisen keskuksen johtaja Reinhard Kolke.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Myös lääketieteen professori Heinz-Erich Wichman müncheniläisestä Helmholt-keskuksesta varoittaa uusien bensiinimoottoreiden terveysvaaroista. 

Uudet Euro 6 -päästönormit astuvat voimaan ensi vuonna. Lakia kritisoivien mukaan uusille bensiinimoottoreille pitäisi asettaa samat raja-arvot kuin dieseleille. Uuden lain jälkeen suorasuihkutukseen perustuvien bensiinimoottoreiden pienhiukkaspäästöt voivat olla kymmenen kertaa suuremmat kuin diesel-moottoreiden.

29.3.2012 13:04
Riikka Kalmi
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (68)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 7
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Höpön, höpön!
Nyt alkaa lobbaus, ettei kansa vaihtaisi kalliiksi osoittautuvaa diiselillä ajoa bensalla ajoon!
Anonyymi: Veronmaksaja 29.3.2012 13:11

Anonyymi
Uuden lain jälkeen suorasuihkutukseen perustuvien bensiinimoottoreiden pienhiukkaspäästöt voivat olla kymmenen kertaa suuremmat kuin diesel-moottoreiden.


No mutta tässähän on vallan mainio keino korottaa bensa-autojen verotus kymmenkertaiseksi.
Hallituuus hoooiiii.....!!!!
Anonyymi: Vihreät verot 29.3.2012 13:14

Anonyymi
Etanoli moottorit pakollisiksi HETI. Niin
Ei synny päästöjä kuin murto-osa .On se kumma kun ei jo sitä asiaa tajuta. Menee taas 10-vuotta
ennenkuin se tajutaan.
Anonyymi: sam 29.3.2012 13:14

Anonyymi
Tuollaisia halpis kippoja japseista ja jenkeistä ei saisi päästää markkinoille.
Anonyymi: Lex lestonen nopiat 29.3.2012 13:15

Anonyymi
Minimoottorit kokoonsa nahden hirveilla tehoilla, eivat voi olla pitkaikaisia. 1.4 l ja 200 hv tai 1.0 l ja 140 hv.
Anonyymi: Talonmies 29.3.2012 13:21

Anonyymi
jos sallitaan mitkä saasteet vain niin sitten
kyllä saastutetaan
kunnon bensakone voittaa diiselin
jos pannaan paras puhtain diesel ja puhtain bensa
niin kumpi voittaa???
Anonyymi: wertailu 29.3.2012 13:21

Anonyymi
Kun katuhiekat putsataan keväisin pois, ilmassa leijuu myös miljoonia tonnia koirien sekä kissojen kuivuneita ulosteita, sekä muuta räkää ja kivaa.

Ei näistä sitten pidä olla huolissaan? Kaupungissa hengität ulosteita. Kivaa.
Anonyymi: Nimetön 29.3.2012 13:22

Anonyymi
Miksi sähköautoista pitää maksaa käyttövoimaveroa?
Anonyymi: Sähköautojen yleisty 29.3.2012 13:22

Anonyymi
Tämä on ollut alalla (ja allekirjoittaneella) tiedossa jo muutaman vuoden. Vain päättäjät eivät tiedä tai halua tietää. Oletettavasti voidaan nostaa dieselin jälkeen bensiinin veroa!
Anonyymi: VMR 29.3.2012 13:22

Anonyymi
Tarkastettavaksi meni.. Mainitsin että kotieläinten jätökset kyllä leijuu myös ilmassa kun katuja putsataan, se vasta on ällöttävää ja epäterveellistä?

Diesel kuluttaa paljon vähemmän ja tekniikka on halpaa. Silti dieseliä pitää rokottaa kateus veroilla. Sairasta.

Ja diesel koneet kestävät pidempään, käyvät viileämpinä, myös itse diesel on halvempi tuote kuin korkealle jalostettu bensiini.
Anonyymi: Nimetön 29.3.2012 13:23
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 7
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

15:29 Digitoday Samsungin läpinäkyvästä turvarekasta tulee totta
15:00 S-ryhmä lähtee todistajaksi ananasmehutehtaan oikeudenkäyntiin
14:17 Digitoday Maailma on pieni? Facebook vasta pieni onkin – kokeile itse
14:07 Markkinoilla pohditaan nyt kääntyykö USA:n talous kohti taantumaa
13:17 Autojätti joutuu nimeämään uutuusmallinsa uudelleen zikaviruksen vuoksi
12:30 Analyysi Öljyn hinnanromahdus uhkaa luhistaa Venezuelan
11:39 KSML: Pankki nappasi asiakkaan luottotilirästit hänen toiselta tililtään
11:11 Näistä mukavuuksista lentomatkustaja on valmis maksamaan
10:14 Remonttiriita ryöpsähtää näistä asioista – "Ennakkoja kannattaa välttää"
09:57 Kaikki Nordean palvelut taas käytössä, korteissa voi olla yksittäisiä ongelmia
08:46 Luottoluokittaja Moody's ei puuttunut Suomen AAA-luokitukseen
07:11 Näkökulma Harvoin nähty ilmestys
06:01 Analyysi Rahat ulos pankista – mutta mitä tilalle?
6.2. Putin haluaa yksityistää, Aeroflotin toimitusjohtaja ei näe järkeä
6.2. Työttömiä 378000, avoimia työpaikkoja yli 61000 – "Epäonnistunutta"
6.2. Volkswagen ajautui poikkeukselliseen tilanteeseen
6.2. Nettipoliisit tuskastuivat – "Ei tällainen meno voi loputtomiin jatkua"
6.2. Ammattiliitto jyrähtää: "Ei työrauhaa ennen paikallisen sopimisen askelmerkkejä"
6.2. Tekno-osakkeilla kylmää kyytiä – LinkedIn romahti 44 %
6.2. Digitoday Katso video: Näin 3d-tulostus onnistuu (melko) helposti kirjastossa
6.2. HS: Tullin pääjohtajan rikosepäily aiheeton
6.2. Näkökulma Hitlerin kirja julkaistiin uudelleen Saksassa – onko syytä huolestua?
6.2. Täällä asunnot halpenivat eniten – "Olisin melkein arvannut"
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki1/20162016
VOLKSWAGEN14301430
TOYOTA12191219
SKODA12151215
FORD979979
VOLVO962962
OPEL718718
AUDI716716
NISSAN656656
MERCEDES-BENZ546546
BMW544544
   
malli1/20162016
SKODA OCTAVIA553553
VOLKSWAGEN GOLF486486
NISSAN QASHQAI450450
FORD FOCUS389389
TOYOTA AURIS383383
TOYOTA AVENSIS366366
OPEL ASTRA364364
VOLKSWAGEN PASSAT347347
SKODA SUPERB284284
VOLKSWAGEN POLO282282

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy