Kirjaudu ▼
 

"Uudet bensamoottorit haitallisempia kuin dieselit"

Pekka Sakki/Lehtikuva
"Uudet bensamoottorit haitallisempia kuin dieselit"
Autojen uudet suorasuihkutteiset bensiinimoottorit tuottavat enemmän ja pienempiä pienhiukkasia kuin uudet dieselmoottorit, kertoo saksalaiskanava Zdf:n tutkivan journalismin ohjelma Frontal 21.
29.3.2012 13:04
Riikka Kalmi
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Uudet suorasuihkutteiset bensiinimoottorit lisäävät isojen kaupunkien hiukkasongelmia, kertoo autoalan järjestö ADAC pitkän aikavälin tutkimuksiinsa nojaten.

Saksalaisen Zdf-kanavan Frontal 21 -ohjelmassa kerrotaan myös, että useimmat suorasuihkutteiset bensiinimoottorit päästävät ilmaan enemmän pienhiukkasia kuin mitä nykyiset Euro 5 - päästömääräykset sallivat.

– Nämä suorasuihkutteiset bensiinimoottorit ovat täten selvästi haitallisempia terveydelle kuin modernit dieselit, sanoo ADACin teknisen keskuksen johtaja Reinhard Kolke.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Myös lääketieteen professori Heinz-Erich Wichman müncheniläisestä Helmholt-keskuksesta varoittaa uusien bensiinimoottoreiden terveysvaaroista. 

Uudet Euro 6 -päästönormit astuvat voimaan ensi vuonna. Lakia kritisoivien mukaan uusille bensiinimoottoreille pitäisi asettaa samat raja-arvot kuin dieseleille. Uuden lain jälkeen suorasuihkutukseen perustuvien bensiinimoottoreiden pienhiukkaspäästöt voivat olla kymmenen kertaa suuremmat kuin diesel-moottoreiden.

29.3.2012 13:04
Riikka Kalmi
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (68)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 7
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Höpön, höpön!
Nyt alkaa lobbaus, ettei kansa vaihtaisi kalliiksi osoittautuvaa diiselillä ajoa bensalla ajoon!
Anonyymi: Veronmaksaja 29.3.2012 13:11

Anonyymi
Uuden lain jälkeen suorasuihkutukseen perustuvien bensiinimoottoreiden pienhiukkaspäästöt voivat olla kymmenen kertaa suuremmat kuin diesel-moottoreiden.


No mutta tässähän on vallan mainio keino korottaa bensa-autojen verotus kymmenkertaiseksi.
Hallituuus hoooiiii.....!!!!
Anonyymi: Vihreät verot 29.3.2012 13:14

Anonyymi
Etanoli moottorit pakollisiksi HETI. Niin
Ei synny päästöjä kuin murto-osa .On se kumma kun ei jo sitä asiaa tajuta. Menee taas 10-vuotta
ennenkuin se tajutaan.
Anonyymi: sam 29.3.2012 13:14

Anonyymi
Tuollaisia halpis kippoja japseista ja jenkeistä ei saisi päästää markkinoille.
Anonyymi: Lex lestonen nopiat 29.3.2012 13:15

Anonyymi
Minimoottorit kokoonsa nahden hirveilla tehoilla, eivat voi olla pitkaikaisia. 1.4 l ja 200 hv tai 1.0 l ja 140 hv.
Anonyymi: Talonmies 29.3.2012 13:21

Anonyymi
jos sallitaan mitkä saasteet vain niin sitten
kyllä saastutetaan
kunnon bensakone voittaa diiselin
jos pannaan paras puhtain diesel ja puhtain bensa
niin kumpi voittaa???
Anonyymi: wertailu 29.3.2012 13:21

Anonyymi
Kun katuhiekat putsataan keväisin pois, ilmassa leijuu myös miljoonia tonnia koirien sekä kissojen kuivuneita ulosteita, sekä muuta räkää ja kivaa.

Ei näistä sitten pidä olla huolissaan? Kaupungissa hengität ulosteita. Kivaa.
Anonyymi: Nimetön 29.3.2012 13:22

Anonyymi
Miksi sähköautoista pitää maksaa käyttövoimaveroa?
Anonyymi: Sähköautojen yleisty 29.3.2012 13:22

Anonyymi
Tämä on ollut alalla (ja allekirjoittaneella) tiedossa jo muutaman vuoden. Vain päättäjät eivät tiedä tai halua tietää. Oletettavasti voidaan nostaa dieselin jälkeen bensiinin veroa!
Anonyymi: VMR 29.3.2012 13:22

Anonyymi
Tarkastettavaksi meni.. Mainitsin että kotieläinten jätökset kyllä leijuu myös ilmassa kun katuja putsataan, se vasta on ällöttävää ja epäterveellistä?

Diesel kuluttaa paljon vähemmän ja tekniikka on halpaa. Silti dieseliä pitää rokottaa kateus veroilla. Sairasta.

Ja diesel koneet kestävät pidempään, käyvät viileämpinä, myös itse diesel on halvempi tuote kuin korkealle jalostettu bensiini.
Anonyymi: Nimetön 29.3.2012 13:23
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 7
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

30.9. Venäjä heltyi tiukasta osinkovaatimuksesta
30.9. Taksi- ja bussikyydit samalla maksulla – keksintö leviää Suomen kaupunkeihin
30.9. Biotie poistui tänään Helsingin pörssistä
30.9. Huhu leviää: Deutsche Bankin osake ampaisi
30.9. Italian ongelmapankin roskalainoille löytyi ehkä ostajia
30.9. Kolumbialaiset äänestävät rauhasta – maa odottaa turisteja ja investointeja
30.9. S-ryhmä lähetti oudon laskun – "Kaikkien näkökulmasta hullua"
30.9. Digitoday Hyvästi Rosetta: Tässä luotaimen viimeinen kuva ennen törmäystä
30.9. CGI vähentää 215 työntekijää
30.9. Keskisuomalainen: Jatkamme ostokohteiden katselua, tase on vahva
30.9. Kulutusluottojen määrä kääntyi kasvuun
30.9. Arvio: Pörssi kärsii, jos USA:n presidentinvaalista tulee tiukka
30.9. Digitoday Suomen Microsoftin Windows-pomo vaihtuu
30.9. Pankkihermoilu jatkuu pörssissä
30.9. Turismi tukee Espanjaa – elokuu oli ennätyskuukausi
30.9. Digitoday Merikaapeli alkaa näkyä: Palvelinkeskusjätti avaa Suomeen solmukohdan
30.9. Deutsche Bankin pääjohtaja rauhoitteli henkilökuntaa: Huhut asiakaspaosta perusteettomia
30.9. Keskisuomalainen ostaa Mediatalo ESA:n
30.9. Deutsche Bankin osake syöksyi pohjalukemiin – myös Commerzbank selvässä laskussa
30.9. Päätös tuli: Componentan yrityssaneeraus käynnistyy
30.9. Lindholm MT:ssä: Varusteleka otti mallia Ikeasta
30.9. Digitoday IPhonen salaava viestisovellus: Totuus on hieman toinen
30.9. Sekä vienti että tuonti laskivat selvästi heinäkuussa
30.9. Vakuutusyhtiö pidättelee remonttireiskoja: pieni unohdus voi maksaa tonneja
30.9. Weidmann: Saksa ei kaipaa lisää budjettielvytystä
30.9. Yritysten rekisteröinnit Panamaan romahtaneet tietovuodon jälkeen
30.9. Ilta-Sanomat Lehti: Näin Trumpin firma kiersi Kuuban kauppasaartoa
30.9. Kolumni Joka neljäs olut samasta hanasta
30.9. Digitoday Ei hyvältä näytä: Pohjoismaisten firmojen verkot avoinna hyökkääjille
30.9. Digitoday "Huikea mahdollisuus kasvuun" - F-Secure lupaa kyberturvaa ja yritysostoja
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20162016
VOLKSWAGEN10619100
TOYOTA10158785
FORD8626986
SKODA8127912
OPEL7335162
KIA6065041
NISSAN4865065
MERCEDES-BENZ4833973
AUDI3884156
VOLVO3825013
   
malli8/20162016
SKODA OCTAVIA4603932
VOLKSWAGEN GOLF3803421
OPEL ASTRA3582663
NISSAN QASHQAI2993072
FORD FIESTA2851891
TOYOTA AURIS2732527
KIA RIO2421826
TOYOTA YARIS2122271
VOLKSWAGEN POLO2111420
FORD FOCUS2092531

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy