Kirjaudu ▼
 

Fiat häivytti Freemontista pois liiat jenkkipiirteet

Antti Liinpää
Fiat häivytti Freemontista pois liiat jenkkipiirteet
Fiat ei jostain syystä erityisemmin korosta uuden Freemont-tila-autonsa amerikkalaistaustaa. Italialaisomistaja on päivittänyt kolhon Dodge Journeyn ihan uskottavan eurohenkiseksi.
24.3.2012 06:09
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Fiat-konserni osaa automallikierrätyksen, tai niin sanotun badge engineeringin, uudelleennimeämisen taidon. Fiat Freemont voi näyttää italialaisittain isolta uudelta tila-autolta, vaikka kyse onkin vanhasta tutusta amerikanvaunusta.

Vuonna 2008 tätä autoa alettiin myydä Suomessa Dodge Journeynä. Menekki ei ollut kovin valtava, vaikka arvosteluissa kehuttiinkin liki viisimetrisen auton tiloja ja SXT-mallin varustelutasoa. Perusmoottorina tuolloin ollut Volkswagenin 140-hevosvoimainen diesel tuntui jo silloin äänekkäältä ja vanhahtavalta. Yli 2-litraisten bensakoneiden janoisuus taas oli liikaa monelle ostajaehdokkaalle.

Eikä auton sisustuksen ja rakenteiden laatuvaikutelma ollut kaksinen. 

Nyt Dodgen ja Chryslerin uusi hallitsija Fiat-konserni on muokannut mallin omannäköisekseen.

Meksikossa valmistettava auto tulee Eurooppaan Fiat Freemont -nimisenä, mutta kotimantereellaan se pysyy Dodgena.

Hyvä eurohenkinen
sisustuspäivitys

Ilta-Sanomien koeajajien mielestä Fiatin autoon tekemät pienet sisustus- ja tyylipäivitykset ovat onnistuneita. Ulospäin näkyviä muutoksia on lähinnä etumaskissa ja puskureiden muotoilussa, mutta sisältä auto vaikuttaa huomattavasti paremmin viimeistellyltä kuin aikoinaan amerikanmerkkisenä.

Mittaristo on modernia eurotyyliä. Kojelaudan keskellä oleva kosketusnäyttö on toiminnoiltaan liiankin runsas, ja käytettävyyttä on uhrattu näyttävyydelle.

Journeyn tavoin Freemont sopii parhaiten pidemmille ajomatkoille, jos vaatimattomat etuistuinsäädöt vain sopivat omalle takapuolelle. Auto on hiljainen ja katumaastureista lainatut korkeaprofiiliset renkaat eivät pidä kovaa melua edes nastoitettuina.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Jo Journeyssä miellyttäneet ajo-ominaisuudet ovat säilyneet ennallaan.

Ajotuntuma, ohjaus ja jousitus ovat samankaltaiset kun monissa kaupunkimaastureissa. Freemont tuleekin myöhemmin myyntiin myös nelivetoisena ja automaattivaihteistolla. Koeajomallissa oli hyvin epäamerikkalaisesti kuusipykäläinen manuaalivaihteisto.

Moottorina Freemontissa on aina kaksilitrainen diesel, joko 140- tai 170-hevosvoimaisena. Nykyaikainen, Opelinkin käyttämä diesel on fiksu ratkaisu tämänkaltaiseen suureen ja raskaaseen autoon. Kulutus nousi koeajossa yli litran verran valmistajan ilmoittamaa isommaksi.

Seitsenpaikkaisen version taaimmainen penkkirivi on ahdas.

Varustetasoja on saatavilla kolme, joista koeajossa oli keskimmäinen ja monille hyvin riittävä Urban-varustelu. Avaimeton käynnistys ja vakionopeussäädin löytyvät tästäkin versiosta.

Parempi All-included-varustelu tuo mukanaan isommat vanteet, paremmat stereot isommalla näytöllä ja nahkaverhoilun.

Uudistuneen italo-jenkin myynnille isoimmaksi esteeksi muodostuneekin huhtikuinen autoveromuutos. Se nostaa Freemont-mallien kuluttajahintaa useilla tuhansilla euroilla.

Fiat Freemont 2,0 140 hv Urban 7h diesel

Hinta: 35 568 euroa (31.3. asti)
Teho: 140 hv ja vääntö 350 Nm
Kulutus: koeajossa 7,4 l / 100 km
CO2: 169 g/km
Tavaratila: 145-1461 l

24.3.2012 06:09
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (72)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 8
EdellinenSeuraava

Anonyymi
hämyä
Anonyymi: Nimetön 24.3.2012 7:23

Anonyymi
Ihan hyvä auto. Liian leveet kynnykset vaan, housut aina kurassa. Tyypillistä jenkkitouhua, tarpeettoman paksut ovet.
Anonyymi: Nimetön 24.3.2012 7:31

Anonyymi
Onkohan tässä jo ajovaloautomatiikka ?

Tai onko naurettava "ajotietokone" kehittynyt mihinkään ..
Anonyymi: Nimetön 24.3.2012 7:32

Anonyymi
Kivannäköinen peli. Mieluummin tämä kuin Touran.
Anonyymi: koskiniva 24.3.2012 7:38

Anonyymi
Turhia jenkkipiirteitä ei ole. Piste.
Anonyymi: Quo Vadis? 24.3.2012 7:57

Anonyymi
vaihtaessa autokauppiaat lähtevät kahville LOL
..ja jäät ikuisesti merkki uskolliseksi
Anonyymi: Ukkometso 24.3.2012 8:01

Anonyymi
Huokaus, niin KAUAS on tultu DeSoton, Plymouthin, Dodgen, Chryslerin ja Imperialin kulta-ajoista. Vaikka kaukanahan niistä on oltu jo vuosikymmenet.

Onneksi on 60-luvun autot tallissa kesää odottomassa, talven voi ajella Mersulla. Joka muuten kasattiin silloin kun Mersukin oli vielä Mopar.
Anonyymi: Pentastar Warrior 24.3.2012 8:02

Anonyymi
Huokaus, niin KAUAS on tultu DeSoton, Plymouthin, Dodgen, Chryslerin ja Imperialin kulta-ajoista. Vaikka kaukanahan niistä on oltu jo vuosikymmenet.

Onneksi on 60-luvun autot tallissa kesää odottomassa, talven voi ajella Mersulla. Joka muuten kasattiin silloin kun Mersukin oli vielä Mopar.


Mersun laatu meni kuralle, kun aloittivat yhteistyön Moparin kanssa.
Anonyymi: Katsokaa katsastusti 24.3.2012 8:28

Anonyymi
Mersun laatu meni kuralle, kun aloittivat yhteistyön Moparin kanssa.


Jeps, mutta Fiatit on laatuauton maineessa.
Anonyymi: Chevrolet piiloverol 24.3.2012 8:39

Anonyymi
vaihtaessa autokauppiaat lähtevät kahville LOL
..ja jäät ikuisesti merkki uskolliseksi


LOL!

Toi on niin totta, fiiat ja ranskiskuskit sen tietää, MITÄÄN ei saa vaihdossa, kun ko. merkkien haluttavuus on lähes nolla!
Anonyymi: kardanaxel 24.3.2012 8:56
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 8
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

4.9. Pettämispalvelun käyttäjiltä on kiristetty rahaa
4.9. BBC uutisoi Suomessa jaettavista pakkauksista – nyt niitä saavat opiskelijat
4.9. Julkkiskokki Jamie Oliver: Sokeri on pantava verolle
4.9. Yle: Ruotsilta muistutus Suomelle – "Kannattaisi muistaa historiansa"
4.9. Karu uhkaus: Tehkää pidempää päivää tai leikkuri iskee
4.9. Natsijunan etsintä etenee: Miinanraivaajat paikalle
4.9. Yrittäjä, panttaisitko oman kotisi? Minna Parikka panttasi
4.9. Kaksi ydinreaktoria suljetaan Ruotsissa etuajassa
4.9. Komissio: EU-maiden pitäisi jakaa turvapaikanhakijat
4.9. Nyt etsitään tiloja turvapaikanhakijoille – "poikii jopa kateutta"
4.9. Rikas kasvattaa lapsensa toisin – teetkö sinä samoin?
4.9. USA:n työttömyys alimmilleen seitsemään vuoteen
4.9. Egyptiläismiljardööri tarjoutui ostamaan sotaa pakeneville oman saaren
4.9. Kaakon Viestintä aloittaa yt:t – Itä-Savo ja Länsi-Savo tabloidiin
4.9. S-Pankki huomasi identiteettivarkauksia – käytetty petoksiin
4.9. Analyytikko: Kreikan euroero olisi ollut esimerkki muille
4.9. Helsingin pörssi laajassa laskussa konepajojen vedolla
4.9. Digitoday Kauniit kasvot lähestyivät tietoturvaguruja – penetraatiotestausta?
4.9. Lisää yt-uutisia: Mäntysahoilla lomautuksia, Bronto Skylift vähentää 30
4.9. Ekonomistit kasvuluvuista: "Riemuun ei ole vielä aihetta"
4.9. Tällaisella summalla hallitus tukee Microsoftin irtisanottuja
4.9. Vihriälä: Rahaliitto voi pärjätä ilman syvempää unionia
4.9. Pörssipelko ei piinaa täällä – "markkinoilla hyvä tunnelma"
4.9. It-viikko Poliisi varoittaa: Älä tee tätä mokaa verkkokaupassa
4.9. Suomalaisten suosikkiauton myynti laski rajusti
4.9. Työttömyysturva heikkenee ja vuorotteluvapaa kiristyy
4.9. Yritykset aktivoituvat: SPR:lle perunoita ja hammastahnaa
4.9. Piensijoittajat tankkasivat osakkeita – nämä olivat suosituimmat yhtiöt
4.9. Digitoday Maailman suurin digikamera räpsii jättikuvia – tarkkuus mitataan gigapikseleissä
4.9. Mukava yllätys: Suomi ei olekaan taantumassa
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20152015
TOYOTA10527767
VOLKSWAGEN9369053
SKODA7166934
FORD6965810
KIA6704553
OPEL5223674
NISSAN5175145
AUDI3793904
VOLVO3735032
BMW3663489
   
malli8/20152015
SKODA OCTAVIA4654315
TOYOTA YARIS3552208
VOLKSWAGEN GOLF3323781
VOLKSWAGEN PASSAT3232557
TOYOTA AVENSIS3121837
NISSAN QASHQAI3083040
KIA RIO2831657
FORD FIESTA2331701
TOYOTA AURIS2232028
FORD MONDEO1941473

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy