Kirjaudu ▼
 

Fiat häivytti Freemontista pois liiat jenkkipiirteet

Antti Liinpää
Fiat häivytti Freemontista pois liiat jenkkipiirteet
Fiat ei jostain syystä erityisemmin korosta uuden Freemont-tila-autonsa amerikkalaistaustaa. Italialaisomistaja on päivittänyt kolhon Dodge Journeyn ihan uskottavan eurohenkiseksi.
24.3.2012 06:09
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Fiat-konserni osaa automallikierrätyksen, tai niin sanotun badge engineeringin, uudelleennimeämisen taidon. Fiat Freemont voi näyttää italialaisittain isolta uudelta tila-autolta, vaikka kyse onkin vanhasta tutusta amerikanvaunusta.

Vuonna 2008 tätä autoa alettiin myydä Suomessa Dodge Journeynä. Menekki ei ollut kovin valtava, vaikka arvosteluissa kehuttiinkin liki viisimetrisen auton tiloja ja SXT-mallin varustelutasoa. Perusmoottorina tuolloin ollut Volkswagenin 140-hevosvoimainen diesel tuntui jo silloin äänekkäältä ja vanhahtavalta. Yli 2-litraisten bensakoneiden janoisuus taas oli liikaa monelle ostajaehdokkaalle.

Eikä auton sisustuksen ja rakenteiden laatuvaikutelma ollut kaksinen. 

Nyt Dodgen ja Chryslerin uusi hallitsija Fiat-konserni on muokannut mallin omannäköisekseen.

Meksikossa valmistettava auto tulee Eurooppaan Fiat Freemont -nimisenä, mutta kotimantereellaan se pysyy Dodgena.

Hyvä eurohenkinen
sisustuspäivitys

Ilta-Sanomien koeajajien mielestä Fiatin autoon tekemät pienet sisustus- ja tyylipäivitykset ovat onnistuneita. Ulospäin näkyviä muutoksia on lähinnä etumaskissa ja puskureiden muotoilussa, mutta sisältä auto vaikuttaa huomattavasti paremmin viimeistellyltä kuin aikoinaan amerikanmerkkisenä.

Mittaristo on modernia eurotyyliä. Kojelaudan keskellä oleva kosketusnäyttö on toiminnoiltaan liiankin runsas, ja käytettävyyttä on uhrattu näyttävyydelle.

Journeyn tavoin Freemont sopii parhaiten pidemmille ajomatkoille, jos vaatimattomat etuistuinsäädöt vain sopivat omalle takapuolelle. Auto on hiljainen ja katumaastureista lainatut korkeaprofiiliset renkaat eivät pidä kovaa melua edes nastoitettuina.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Jo Journeyssä miellyttäneet ajo-ominaisuudet ovat säilyneet ennallaan.

Ajotuntuma, ohjaus ja jousitus ovat samankaltaiset kun monissa kaupunkimaastureissa. Freemont tuleekin myöhemmin myyntiin myös nelivetoisena ja automaattivaihteistolla. Koeajomallissa oli hyvin epäamerikkalaisesti kuusipykäläinen manuaalivaihteisto.

Moottorina Freemontissa on aina kaksilitrainen diesel, joko 140- tai 170-hevosvoimaisena. Nykyaikainen, Opelinkin käyttämä diesel on fiksu ratkaisu tämänkaltaiseen suureen ja raskaaseen autoon. Kulutus nousi koeajossa yli litran verran valmistajan ilmoittamaa isommaksi.

Seitsenpaikkaisen version taaimmainen penkkirivi on ahdas.

Varustetasoja on saatavilla kolme, joista koeajossa oli keskimmäinen ja monille hyvin riittävä Urban-varustelu. Avaimeton käynnistys ja vakionopeussäädin löytyvät tästäkin versiosta.

Parempi All-included-varustelu tuo mukanaan isommat vanteet, paremmat stereot isommalla näytöllä ja nahkaverhoilun.

Uudistuneen italo-jenkin myynnille isoimmaksi esteeksi muodostuneekin huhtikuinen autoveromuutos. Se nostaa Freemont-mallien kuluttajahintaa useilla tuhansilla euroilla.

Fiat Freemont 2,0 140 hv Urban 7h diesel

Hinta: 35 568 euroa (31.3. asti)
Teho: 140 hv ja vääntö 350 Nm
Kulutus: koeajossa 7,4 l / 100 km
CO2: 169 g/km
Tavaratila: 145-1461 l

24.3.2012 06:09
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (72)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 8
EdellinenSeuraava

Anonyymi
hämyä
Anonyymi: Nimetön 24.3.2012 7:23

Anonyymi
Ihan hyvä auto. Liian leveet kynnykset vaan, housut aina kurassa. Tyypillistä jenkkitouhua, tarpeettoman paksut ovet.
Anonyymi: Nimetön 24.3.2012 7:31

Anonyymi
Onkohan tässä jo ajovaloautomatiikka ?

Tai onko naurettava "ajotietokone" kehittynyt mihinkään ..
Anonyymi: Nimetön 24.3.2012 7:32

Anonyymi
Kivannäköinen peli. Mieluummin tämä kuin Touran.
Anonyymi: koskiniva 24.3.2012 7:38

Anonyymi
Turhia jenkkipiirteitä ei ole. Piste.
Anonyymi: Quo Vadis? 24.3.2012 7:57

Anonyymi
vaihtaessa autokauppiaat lähtevät kahville LOL
..ja jäät ikuisesti merkki uskolliseksi
Anonyymi: Ukkometso 24.3.2012 8:01

Anonyymi
Huokaus, niin KAUAS on tultu DeSoton, Plymouthin, Dodgen, Chryslerin ja Imperialin kulta-ajoista. Vaikka kaukanahan niistä on oltu jo vuosikymmenet.

Onneksi on 60-luvun autot tallissa kesää odottomassa, talven voi ajella Mersulla. Joka muuten kasattiin silloin kun Mersukin oli vielä Mopar.
Anonyymi: Pentastar Warrior 24.3.2012 8:02

Anonyymi
Huokaus, niin KAUAS on tultu DeSoton, Plymouthin, Dodgen, Chryslerin ja Imperialin kulta-ajoista. Vaikka kaukanahan niistä on oltu jo vuosikymmenet.

Onneksi on 60-luvun autot tallissa kesää odottomassa, talven voi ajella Mersulla. Joka muuten kasattiin silloin kun Mersukin oli vielä Mopar.


Mersun laatu meni kuralle, kun aloittivat yhteistyön Moparin kanssa.
Anonyymi: Katsokaa katsastusti 24.3.2012 8:28

Anonyymi
Mersun laatu meni kuralle, kun aloittivat yhteistyön Moparin kanssa.


Jeps, mutta Fiatit on laatuauton maineessa.
Anonyymi: Chevrolet piiloverol 24.3.2012 8:39

Anonyymi
vaihtaessa autokauppiaat lähtevät kahville LOL
..ja jäät ikuisesti merkki uskolliseksi


LOL!

Toi on niin totta, fiiat ja ranskiskuskit sen tietää, MITÄÄN ei saa vaihdossa, kun ko. merkkien haluttavuus on lähes nolla!
Anonyymi: kardanaxel 24.3.2012 8:56
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 8
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

11:36 Digitoday Microsoft jekutti asentamaan Windows 10:n: Riittääkö tämä korjaus?
11:30 UPM perustanut kolme uutta tytäryhtiötä
10:37 Portugaliin maksettiin 3 571 euron eläkkeitä
09:47 Pankkijätti: Finnair on yhä houkutteleva ostokohde
09:25 Vastikään pörssissä aloittaneen Lehdon kannattavuus heikkeni
09:17 IMF empii vielä Kreikka-tukea
08:29 Tutkimuslaitos: USA:n tuottavuus heikkenemässä ensi kertaa 30 vuoteen
08:11 Kulutusluotto ei ole apurahaa – Verkkokaupan mainonta vastoin hyvää tapaa
07:56 TS: Lounais-Suomessa epäillään bussikartellia
06:03 Kreikka sai taas rahaa – nämä uudistukset riittivät europäättäjille
25.5. McDonald'sin ex-pomo korvaisi duunarit roboteilla: "Työpaikat tulevat katoamaan ennennäkemättömällä tavalla"
25.5. Digitoday Google lakkauttaa salasanat – hintana yksityisyys?
25.5. Meijerialan kiky-sopimus kaatui – Elintarviketeollisuus: Työpaikkojen säilymisen kannalta valitettavaa
25.5. Komissio vaatii muutoksia Netflixin sisältöihin ja netin maarajoituksiin
25.5. Digitoday Mainokset tunkevat Google Mapsiin uudella tavalla
25.5. Norjan öljyministeri ei usko, eikä edes toivo öljyn palaavan huippuhintoihin
25.5. Digitoday Kuinka nyt käy Lumia-käyttäjien?
25.5. Kansainvälinen vertailu: Treffit Helsingissä maksavat yllättävän paljon, mutta "synnit" saa hyvällä hinnalla
25.5. Terrafamen pääluottamusmies: "Lypsävää lehmää on vaikea laittaa teuraaksi"
25.5. Video Talvivaaran loppulasku veronmaksajille: Yli miljardi euroa?
25.5. Uponor perustaa veden säästämiseen keskittyvän yhteisyrityksen
25.5. Digitoday Puhelinten teko ei Suomesta lopu: Tässä ovat Nokian perilliset
25.5. Anvia: Yhtiön rahoja ei käytetty väärin valtakirjojen keräyksessä
25.5. Digitoday Nokian puhelimien mahtava nousu ja raju romahdus – listasimme tärkeimmät vaiheet vuosilta 1984–2016
25.5. Terrafame: Talvivaaran kaivos on ajettava ensin ylös, jotta se voidaan ajaa alas
25.5. Kreikka-sopu näkyy markkinoilla – maan lainakorko painui puolen vuoden pohjiin
25.5. Digitoday Anssi Vanjoki: Tämä oli selvää jo helmikuussa 2011
25.5. Pörssissä myönteistä virettä – Nokia hyvässä vedossa
25.5. Digitoday Lue Microsoft-pomon kirje työntekijöille sanasta sanaan
25.5. Suomi hakee EU-tukea Microsoftin irtisanomisten takia
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki4/20162016
VOLKSWAGEN11084709
SKODA10724270
TOYOTA10114638
FORD9113522
KIA8862594
VOLVO7023056
OPEL6462473
AUDI5992369
NISSAN5612943
BMW5502004
   
malli4/20162016
SKODA OCTAVIA5632034
VOLKSWAGEN GOLF4281721
FORD FOCUS3881376
KIA RIO369862
NISSAN QASHQAI3581710
OPEL ASTRA3361238
VOLKSWAGEN PASSAT2851173
TOYOTA YARIS2601206
TOYOTA AURIS2561384
TOYOTA AVENSIS2341267

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy