Kirjaudu ▼
 

Fiat häivytti Freemontista pois liiat jenkkipiirteet

Antti Liinpää
Fiat häivytti Freemontista pois liiat jenkkipiirteet
Fiat ei jostain syystä erityisemmin korosta uuden Freemont-tila-autonsa amerikkalaistaustaa. Italialaisomistaja on päivittänyt kolhon Dodge Journeyn ihan uskottavan eurohenkiseksi.
24.3.2012 06:09
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Fiat-konserni osaa automallikierrätyksen, tai niin sanotun badge engineeringin, uudelleennimeämisen taidon. Fiat Freemont voi näyttää italialaisittain isolta uudelta tila-autolta, vaikka kyse onkin vanhasta tutusta amerikanvaunusta.

Vuonna 2008 tätä autoa alettiin myydä Suomessa Dodge Journeynä. Menekki ei ollut kovin valtava, vaikka arvosteluissa kehuttiinkin liki viisimetrisen auton tiloja ja SXT-mallin varustelutasoa. Perusmoottorina tuolloin ollut Volkswagenin 140-hevosvoimainen diesel tuntui jo silloin äänekkäältä ja vanhahtavalta. Yli 2-litraisten bensakoneiden janoisuus taas oli liikaa monelle ostajaehdokkaalle.

Eikä auton sisustuksen ja rakenteiden laatuvaikutelma ollut kaksinen. 

Nyt Dodgen ja Chryslerin uusi hallitsija Fiat-konserni on muokannut mallin omannäköisekseen.

Meksikossa valmistettava auto tulee Eurooppaan Fiat Freemont -nimisenä, mutta kotimantereellaan se pysyy Dodgena.

Hyvä eurohenkinen
sisustuspäivitys

Ilta-Sanomien koeajajien mielestä Fiatin autoon tekemät pienet sisustus- ja tyylipäivitykset ovat onnistuneita. Ulospäin näkyviä muutoksia on lähinnä etumaskissa ja puskureiden muotoilussa, mutta sisältä auto vaikuttaa huomattavasti paremmin viimeistellyltä kuin aikoinaan amerikanmerkkisenä.

Mittaristo on modernia eurotyyliä. Kojelaudan keskellä oleva kosketusnäyttö on toiminnoiltaan liiankin runsas, ja käytettävyyttä on uhrattu näyttävyydelle.

Journeyn tavoin Freemont sopii parhaiten pidemmille ajomatkoille, jos vaatimattomat etuistuinsäädöt vain sopivat omalle takapuolelle. Auto on hiljainen ja katumaastureista lainatut korkeaprofiiliset renkaat eivät pidä kovaa melua edes nastoitettuina.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Jo Journeyssä miellyttäneet ajo-ominaisuudet ovat säilyneet ennallaan.

Ajotuntuma, ohjaus ja jousitus ovat samankaltaiset kun monissa kaupunkimaastureissa. Freemont tuleekin myöhemmin myyntiin myös nelivetoisena ja automaattivaihteistolla. Koeajomallissa oli hyvin epäamerikkalaisesti kuusipykäläinen manuaalivaihteisto.

Moottorina Freemontissa on aina kaksilitrainen diesel, joko 140- tai 170-hevosvoimaisena. Nykyaikainen, Opelinkin käyttämä diesel on fiksu ratkaisu tämänkaltaiseen suureen ja raskaaseen autoon. Kulutus nousi koeajossa yli litran verran valmistajan ilmoittamaa isommaksi.

Seitsenpaikkaisen version taaimmainen penkkirivi on ahdas.

Varustetasoja on saatavilla kolme, joista koeajossa oli keskimmäinen ja monille hyvin riittävä Urban-varustelu. Avaimeton käynnistys ja vakionopeussäädin löytyvät tästäkin versiosta.

Parempi All-included-varustelu tuo mukanaan isommat vanteet, paremmat stereot isommalla näytöllä ja nahkaverhoilun.

Uudistuneen italo-jenkin myynnille isoimmaksi esteeksi muodostuneekin huhtikuinen autoveromuutos. Se nostaa Freemont-mallien kuluttajahintaa useilla tuhansilla euroilla.

Fiat Freemont 2,0 140 hv Urban 7h diesel

Hinta: 35 568 euroa (31.3. asti)
Teho: 140 hv ja vääntö 350 Nm
Kulutus: koeajossa 7,4 l / 100 km
CO2: 169 g/km
Tavaratila: 145-1461 l

24.3.2012 06:09
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (72)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 8
EdellinenSeuraava

Anonyymi
hämyä
Anonyymi: Nimetön 24.3.2012 7:23

Anonyymi
Ihan hyvä auto. Liian leveet kynnykset vaan, housut aina kurassa. Tyypillistä jenkkitouhua, tarpeettoman paksut ovet.
Anonyymi: Nimetön 24.3.2012 7:31

Anonyymi
Onkohan tässä jo ajovaloautomatiikka ?

Tai onko naurettava "ajotietokone" kehittynyt mihinkään ..
Anonyymi: Nimetön 24.3.2012 7:32

Anonyymi
Kivannäköinen peli. Mieluummin tämä kuin Touran.
Anonyymi: koskiniva 24.3.2012 7:38

Anonyymi
Turhia jenkkipiirteitä ei ole. Piste.
Anonyymi: Quo Vadis? 24.3.2012 7:57

Anonyymi
vaihtaessa autokauppiaat lähtevät kahville LOL
..ja jäät ikuisesti merkki uskolliseksi
Anonyymi: Ukkometso 24.3.2012 8:01

Anonyymi
Huokaus, niin KAUAS on tultu DeSoton, Plymouthin, Dodgen, Chryslerin ja Imperialin kulta-ajoista. Vaikka kaukanahan niistä on oltu jo vuosikymmenet.

Onneksi on 60-luvun autot tallissa kesää odottomassa, talven voi ajella Mersulla. Joka muuten kasattiin silloin kun Mersukin oli vielä Mopar.
Anonyymi: Pentastar Warrior 24.3.2012 8:02

Anonyymi
Huokaus, niin KAUAS on tultu DeSoton, Plymouthin, Dodgen, Chryslerin ja Imperialin kulta-ajoista. Vaikka kaukanahan niistä on oltu jo vuosikymmenet.

Onneksi on 60-luvun autot tallissa kesää odottomassa, talven voi ajella Mersulla. Joka muuten kasattiin silloin kun Mersukin oli vielä Mopar.


Mersun laatu meni kuralle, kun aloittivat yhteistyön Moparin kanssa.
Anonyymi: Katsokaa katsastusti 24.3.2012 8:28

Anonyymi
Mersun laatu meni kuralle, kun aloittivat yhteistyön Moparin kanssa.


Jeps, mutta Fiatit on laatuauton maineessa.
Anonyymi: Chevrolet piiloverol 24.3.2012 8:39

Anonyymi
vaihtaessa autokauppiaat lähtevät kahville LOL
..ja jäät ikuisesti merkki uskolliseksi


LOL!

Toi on niin totta, fiiat ja ranskiskuskit sen tietää, MITÄÄN ei saa vaihdossa, kun ko. merkkien haluttavuus on lähes nolla!
Anonyymi: kardanaxel 24.3.2012 8:56
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 8
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

16:22 Kokeilu Saksassa: Poikkeavat liikennevalot varoittavat "puhelinzombeja"
14:24 RKP:n Haglund: Minityömalli Suomeen – alle 30-vuotiaat hyötyisivät
13:29 Snapchat solmi ainutlaatuisen olympiadiilin
12:22 Kiinassa julki tunnetun vaatemerkin "kopio" – kuluttajilta tyly vastaanotto
10:25 Ennustus: Öljymarkkinoilla tulossa täyskäännös – hinta alas 30 dollariin
07:12 Saksassa poksahtelee ja kuohuu koko ajan
06:10 Asuntokauppaan piikki lähiviikkoina? Lainakatto voi kiihdyttää
06:07 Digitoday Ei maksa mitään: Suosittu autopeli tulee pc:lle
06:03 2 kuukautta asuntolainojen muutokseen – "Päässyt unohtumaan monilta"
29.4. Nissan kutsuu korjattavaksi 3,5 miljoonaa autoa
29.4. Tutkimus: Naiset saavat epämääräisempää palautetta
29.4. Fortum valittaa Ruotsin hallinto-oikeuden veropäätöksistä
29.4. Tutkijoita Daimlerin toimipisteissä – etsivät merkkejä päästöhuijauksesta
29.4. Ukrainan separatistialueelle avattiin vale-Mäkkäri – McDonald's tutkii
29.4. Fazer ostaa kolme klassikkokeksiä takaisin
29.4. Tokmannin ensimmäinen pörssipäivä päättyi lähtölukemiin
29.4. KOMMENTTI: Muuttaisiko Lepomäki Suomen eurolinjan?
29.4. Uudet pörssiyhtiöt vetävät – Tokmanni houkutti myös ulkomaisia sijoittajia
29.4. Pankkiautomaatin keksijä tienasi patentilla 15 dollaria: "Voit kuvitella miltä tuntuu"
29.4. Markkinat riemastuivat Cargotecista – kurssi yli 10 prosentin nousussa
29.4. Viimeisen puhelinluettelon jako alkoi – "ei signaalia suuresta kysynnästä"
29.4. Digitoday F-Securelta vaisu tulos, "kaikkien aikojen tärkein" tuote lykkääntyi
29.4. Kiina huolestuttaa – EU alkaa valvoa teräksen tuontia
29.4. Ilmarisen sijoitustuotot miinukselle, salkusta suli vuodessa 1,2 miljardia
29.4. Cargotecin osake hurjassa nousussa – Tokmanni painui alle antihinnan
29.4. Digitoday "Googlen navigointisovellusta voi käyttää vakoiluun"
29.4. Määräaikaistalletukset romahtivat pienimmilleen 16 vuoteen
29.4. HBL: Suomi laittaa kehitysrahoitusta Dr. Oetker -pitsoihin ja luksushotelleihin
29.4. Euroalueen talouskasvu odotettua vahvempaa
29.4. Euroalue vajosi deflaatioon
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki3/20162016
TOYOTA14203627
VOLKSWAGEN11513601
NISSAN10862382
SKODA9883198
FORD8712611
VOLVO7242354
KIA6731708
HONDA6591408
MERCEDES-BENZ5941598
OPEL5811827
   
malli3/20162016
NISSAN QASHQAI5151352
SKODA OCTAVIA4741471
VOLKSWAGEN GOLF4491293
TOYOTA AURIS4371128
TOYOTA YARIS393946
TOYOTA AVENSIS3891033
FORD FOCUS313988
VOLKSWAGEN PASSAT274888
HONDA CIVIC272561
OPEL ASTRA269902

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy