Kirjaudu ▼
 

Fiat häivytti Freemontista pois liiat jenkkipiirteet

Antti Liinpää
Fiat häivytti Freemontista pois liiat jenkkipiirteet
Fiat ei jostain syystä erityisemmin korosta uuden Freemont-tila-autonsa amerikkalaistaustaa. Italialaisomistaja on päivittänyt kolhon Dodge Journeyn ihan uskottavan eurohenkiseksi.
24.3.2012 06:09
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Fiat-konserni osaa automallikierrätyksen, tai niin sanotun badge engineeringin, uudelleennimeämisen taidon. Fiat Freemont voi näyttää italialaisittain isolta uudelta tila-autolta, vaikka kyse onkin vanhasta tutusta amerikanvaunusta.

Vuonna 2008 tätä autoa alettiin myydä Suomessa Dodge Journeynä. Menekki ei ollut kovin valtava, vaikka arvosteluissa kehuttiinkin liki viisimetrisen auton tiloja ja SXT-mallin varustelutasoa. Perusmoottorina tuolloin ollut Volkswagenin 140-hevosvoimainen diesel tuntui jo silloin äänekkäältä ja vanhahtavalta. Yli 2-litraisten bensakoneiden janoisuus taas oli liikaa monelle ostajaehdokkaalle.

Eikä auton sisustuksen ja rakenteiden laatuvaikutelma ollut kaksinen. 

Nyt Dodgen ja Chryslerin uusi hallitsija Fiat-konserni on muokannut mallin omannäköisekseen.

Meksikossa valmistettava auto tulee Eurooppaan Fiat Freemont -nimisenä, mutta kotimantereellaan se pysyy Dodgena.

Hyvä eurohenkinen
sisustuspäivitys

Ilta-Sanomien koeajajien mielestä Fiatin autoon tekemät pienet sisustus- ja tyylipäivitykset ovat onnistuneita. Ulospäin näkyviä muutoksia on lähinnä etumaskissa ja puskureiden muotoilussa, mutta sisältä auto vaikuttaa huomattavasti paremmin viimeistellyltä kuin aikoinaan amerikanmerkkisenä.

Mittaristo on modernia eurotyyliä. Kojelaudan keskellä oleva kosketusnäyttö on toiminnoiltaan liiankin runsas, ja käytettävyyttä on uhrattu näyttävyydelle.

Journeyn tavoin Freemont sopii parhaiten pidemmille ajomatkoille, jos vaatimattomat etuistuinsäädöt vain sopivat omalle takapuolelle. Auto on hiljainen ja katumaastureista lainatut korkeaprofiiliset renkaat eivät pidä kovaa melua edes nastoitettuina.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Jo Journeyssä miellyttäneet ajo-ominaisuudet ovat säilyneet ennallaan.

Ajotuntuma, ohjaus ja jousitus ovat samankaltaiset kun monissa kaupunkimaastureissa. Freemont tuleekin myöhemmin myyntiin myös nelivetoisena ja automaattivaihteistolla. Koeajomallissa oli hyvin epäamerikkalaisesti kuusipykäläinen manuaalivaihteisto.

Moottorina Freemontissa on aina kaksilitrainen diesel, joko 140- tai 170-hevosvoimaisena. Nykyaikainen, Opelinkin käyttämä diesel on fiksu ratkaisu tämänkaltaiseen suureen ja raskaaseen autoon. Kulutus nousi koeajossa yli litran verran valmistajan ilmoittamaa isommaksi.

Seitsenpaikkaisen version taaimmainen penkkirivi on ahdas.

Varustetasoja on saatavilla kolme, joista koeajossa oli keskimmäinen ja monille hyvin riittävä Urban-varustelu. Avaimeton käynnistys ja vakionopeussäädin löytyvät tästäkin versiosta.

Parempi All-included-varustelu tuo mukanaan isommat vanteet, paremmat stereot isommalla näytöllä ja nahkaverhoilun.

Uudistuneen italo-jenkin myynnille isoimmaksi esteeksi muodostuneekin huhtikuinen autoveromuutos. Se nostaa Freemont-mallien kuluttajahintaa useilla tuhansilla euroilla.

Fiat Freemont 2,0 140 hv Urban 7h diesel

Hinta: 35 568 euroa (31.3. asti)
Teho: 140 hv ja vääntö 350 Nm
Kulutus: koeajossa 7,4 l / 100 km
CO2: 169 g/km
Tavaratila: 145-1461 l

24.3.2012 06:09
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (72)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 8
EdellinenSeuraava

Anonyymi
hämyä
Anonyymi: Nimetön 24.3.2012 7:23

Anonyymi
Ihan hyvä auto. Liian leveet kynnykset vaan, housut aina kurassa. Tyypillistä jenkkitouhua, tarpeettoman paksut ovet.
Anonyymi: Nimetön 24.3.2012 7:31

Anonyymi
Onkohan tässä jo ajovaloautomatiikka ?

Tai onko naurettava "ajotietokone" kehittynyt mihinkään ..
Anonyymi: Nimetön 24.3.2012 7:32

Anonyymi
Kivannäköinen peli. Mieluummin tämä kuin Touran.
Anonyymi: koskiniva 24.3.2012 7:38

Anonyymi
Turhia jenkkipiirteitä ei ole. Piste.
Anonyymi: Quo Vadis? 24.3.2012 7:57

Anonyymi
vaihtaessa autokauppiaat lähtevät kahville LOL
..ja jäät ikuisesti merkki uskolliseksi
Anonyymi: Ukkometso 24.3.2012 8:01

Anonyymi
Huokaus, niin KAUAS on tultu DeSoton, Plymouthin, Dodgen, Chryslerin ja Imperialin kulta-ajoista. Vaikka kaukanahan niistä on oltu jo vuosikymmenet.

Onneksi on 60-luvun autot tallissa kesää odottomassa, talven voi ajella Mersulla. Joka muuten kasattiin silloin kun Mersukin oli vielä Mopar.
Anonyymi: Pentastar Warrior 24.3.2012 8:02

Anonyymi
Huokaus, niin KAUAS on tultu DeSoton, Plymouthin, Dodgen, Chryslerin ja Imperialin kulta-ajoista. Vaikka kaukanahan niistä on oltu jo vuosikymmenet.

Onneksi on 60-luvun autot tallissa kesää odottomassa, talven voi ajella Mersulla. Joka muuten kasattiin silloin kun Mersukin oli vielä Mopar.


Mersun laatu meni kuralle, kun aloittivat yhteistyön Moparin kanssa.
Anonyymi: Katsokaa katsastusti 24.3.2012 8:28

Anonyymi
Mersun laatu meni kuralle, kun aloittivat yhteistyön Moparin kanssa.


Jeps, mutta Fiatit on laatuauton maineessa.
Anonyymi: Chevrolet piiloverol 24.3.2012 8:39

Anonyymi
vaihtaessa autokauppiaat lähtevät kahville LOL
..ja jäät ikuisesti merkki uskolliseksi


LOL!

Toi on niin totta, fiiat ja ranskiskuskit sen tietää, MITÄÄN ei saa vaihdossa, kun ko. merkkien haluttavuus on lähes nolla!
Anonyymi: kardanaxel 24.3.2012 8:56
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 8
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

13:30 EKP:n Draghin viesti Helsingissä: "Euro on peruuttamaton"
13:21 Ixonos varoittaa liikevaihdon jäävän odotetusta
13:00 Opecissa Venezuela ja Ecuador kannattavat öljyleikkauksia
12:31 Halpeneva öljy painaa jo pankkejakin
12:04 Asiakastieto: 50 000 yrityksen luokitukset heikentyneet
11:37 Ekonomisti: Älkää tehkö kullasta arvotonta
11:01 Yli kymmenen litraa viinaa per henki – 120 000 kuollutta
10:37 Digitoday Peli kovenee: Taksikuskit palkkasivat etsivät Uberin kyytiin
10:33 Sanoma voi vähentää enintään yhdeksän
10:23 Yritysten luottamusluvut julki: "Pohjalla ollaan yhä"
10:13 Marraskuu ei juuri tuonut valoa kuluttajille
10:02 Kiinan keskuspankki höllensi rahapolitiikkaansa
09:41 Tärkeä aurinkopaneelien osa tutkittiin – yli 90 prosenttia reputti
09:15 Yt:t päättyivät: Kesko karsii yli 200 työpaikkaa
08:50 Digitoday Twitter penkoo älypuhelimesi sovellukset
08:14 TS: Jäänmurtajista tehdyssä selvityksessä jääviyspulma
07:53 Digitoday Elisa sai laajan häiriön korjattua
06:02 Kiinteistönvälittäjä: Hienot kuvat ja pintaremontti ajanhukkaa
06:01 Asunnonostajista tuli hankalia – "juristilta kirje saman tien"
26.11. Wal-Mart vähentää johtajia Kiinassa
26.11. Lähteet: Uberista tulossa yhtä arvokas kuin Hertzistä
26.11. Persianlahden maat sopuun öljyntuotannosta, Venäjä ei leikkaa
26.11. Elisan käyttäjien piina kestää myöhään yöhön
26.11. Digitoday Näinkö Facebook näkee kasvomme?
26.11. Ennuste: Rakentaminen kasvaa ensi vuonna Suomessa
26.11. Käyttämättömillä mausteilla on valtava hintalappu
26.11. Entä jos Nokian johtaja "kaapataan"?
26.11. Ilta-Sanomat Elisan nettivian syy selvisi – ongelmat jatkuvat edelleen
26.11. DNA:n roaming-liikenne palautui normaaliksi
26.11. Ikävä asuntouutinen USA:sta: myynti kääntyi laskuun
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki10/20142014
TOYOTA111510661
VOLKSWAGEN92711157
SKODA7478471
FORD6266512
VOLVO6236582
KIA6035384
MERCEDES-BENZ6024699
NISSAN5705647
BMW4004230
AUDI3765390
   
malli10/20142014
VOLKSWAGEN GOLF4625221
SKODA OCTAVIA4545183
TOYOTA AURIS4483169
NISSAN QASHQAI2963627
KIA RIO2942016
TOYOTA AVENSIS2332204
FORD FIESTA2241972
TOYOTA YARIS2112389
MERCEDES-BENZ A-SARJA208920
VOLVO V401581504

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy