Kirjaudu ▼
 

Fiat häivytti Freemontista pois liiat jenkkipiirteet

Antti Liinpää
Fiat häivytti Freemontista pois liiat jenkkipiirteet
Fiat ei jostain syystä erityisemmin korosta uuden Freemont-tila-autonsa amerikkalaistaustaa. Italialaisomistaja on päivittänyt kolhon Dodge Journeyn ihan uskottavan eurohenkiseksi.
24.3.2012 06:09
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Fiat-konserni osaa automallikierrätyksen, tai niin sanotun badge engineeringin, uudelleennimeämisen taidon. Fiat Freemont voi näyttää italialaisittain isolta uudelta tila-autolta, vaikka kyse onkin vanhasta tutusta amerikanvaunusta.

Vuonna 2008 tätä autoa alettiin myydä Suomessa Dodge Journeynä. Menekki ei ollut kovin valtava, vaikka arvosteluissa kehuttiinkin liki viisimetrisen auton tiloja ja SXT-mallin varustelutasoa. Perusmoottorina tuolloin ollut Volkswagenin 140-hevosvoimainen diesel tuntui jo silloin äänekkäältä ja vanhahtavalta. Yli 2-litraisten bensakoneiden janoisuus taas oli liikaa monelle ostajaehdokkaalle.

Eikä auton sisustuksen ja rakenteiden laatuvaikutelma ollut kaksinen. 

Nyt Dodgen ja Chryslerin uusi hallitsija Fiat-konserni on muokannut mallin omannäköisekseen.

Meksikossa valmistettava auto tulee Eurooppaan Fiat Freemont -nimisenä, mutta kotimantereellaan se pysyy Dodgena.

Hyvä eurohenkinen
sisustuspäivitys

Ilta-Sanomien koeajajien mielestä Fiatin autoon tekemät pienet sisustus- ja tyylipäivitykset ovat onnistuneita. Ulospäin näkyviä muutoksia on lähinnä etumaskissa ja puskureiden muotoilussa, mutta sisältä auto vaikuttaa huomattavasti paremmin viimeistellyltä kuin aikoinaan amerikanmerkkisenä.

Mittaristo on modernia eurotyyliä. Kojelaudan keskellä oleva kosketusnäyttö on toiminnoiltaan liiankin runsas, ja käytettävyyttä on uhrattu näyttävyydelle.

Journeyn tavoin Freemont sopii parhaiten pidemmille ajomatkoille, jos vaatimattomat etuistuinsäädöt vain sopivat omalle takapuolelle. Auto on hiljainen ja katumaastureista lainatut korkeaprofiiliset renkaat eivät pidä kovaa melua edes nastoitettuina.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Jo Journeyssä miellyttäneet ajo-ominaisuudet ovat säilyneet ennallaan.

Ajotuntuma, ohjaus ja jousitus ovat samankaltaiset kun monissa kaupunkimaastureissa. Freemont tuleekin myöhemmin myyntiin myös nelivetoisena ja automaattivaihteistolla. Koeajomallissa oli hyvin epäamerikkalaisesti kuusipykäläinen manuaalivaihteisto.

Moottorina Freemontissa on aina kaksilitrainen diesel, joko 140- tai 170-hevosvoimaisena. Nykyaikainen, Opelinkin käyttämä diesel on fiksu ratkaisu tämänkaltaiseen suureen ja raskaaseen autoon. Kulutus nousi koeajossa yli litran verran valmistajan ilmoittamaa isommaksi.

Seitsenpaikkaisen version taaimmainen penkkirivi on ahdas.

Varustetasoja on saatavilla kolme, joista koeajossa oli keskimmäinen ja monille hyvin riittävä Urban-varustelu. Avaimeton käynnistys ja vakionopeussäädin löytyvät tästäkin versiosta.

Parempi All-included-varustelu tuo mukanaan isommat vanteet, paremmat stereot isommalla näytöllä ja nahkaverhoilun.

Uudistuneen italo-jenkin myynnille isoimmaksi esteeksi muodostuneekin huhtikuinen autoveromuutos. Se nostaa Freemont-mallien kuluttajahintaa useilla tuhansilla euroilla.

Fiat Freemont 2,0 140 hv Urban 7h diesel

Hinta: 35 568 euroa (31.3. asti)
Teho: 140 hv ja vääntö 350 Nm
Kulutus: koeajossa 7,4 l / 100 km
CO2: 169 g/km
Tavaratila: 145-1461 l

24.3.2012 06:09
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (72)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 8
EdellinenSeuraava

Anonyymi
hämyä
Anonyymi: Nimetön 24.3.2012 7:23

Anonyymi
Ihan hyvä auto. Liian leveet kynnykset vaan, housut aina kurassa. Tyypillistä jenkkitouhua, tarpeettoman paksut ovet.
Anonyymi: Nimetön 24.3.2012 7:31

Anonyymi
Onkohan tässä jo ajovaloautomatiikka ?

Tai onko naurettava "ajotietokone" kehittynyt mihinkään ..
Anonyymi: Nimetön 24.3.2012 7:32

Anonyymi
Kivannäköinen peli. Mieluummin tämä kuin Touran.
Anonyymi: koskiniva 24.3.2012 7:38

Anonyymi
Turhia jenkkipiirteitä ei ole. Piste.
Anonyymi: Quo Vadis? 24.3.2012 7:57

Anonyymi
vaihtaessa autokauppiaat lähtevät kahville LOL
..ja jäät ikuisesti merkki uskolliseksi
Anonyymi: Ukkometso 24.3.2012 8:01

Anonyymi
Huokaus, niin KAUAS on tultu DeSoton, Plymouthin, Dodgen, Chryslerin ja Imperialin kulta-ajoista. Vaikka kaukanahan niistä on oltu jo vuosikymmenet.

Onneksi on 60-luvun autot tallissa kesää odottomassa, talven voi ajella Mersulla. Joka muuten kasattiin silloin kun Mersukin oli vielä Mopar.
Anonyymi: Pentastar Warrior 24.3.2012 8:02

Anonyymi
Huokaus, niin KAUAS on tultu DeSoton, Plymouthin, Dodgen, Chryslerin ja Imperialin kulta-ajoista. Vaikka kaukanahan niistä on oltu jo vuosikymmenet.

Onneksi on 60-luvun autot tallissa kesää odottomassa, talven voi ajella Mersulla. Joka muuten kasattiin silloin kun Mersukin oli vielä Mopar.


Mersun laatu meni kuralle, kun aloittivat yhteistyön Moparin kanssa.
Anonyymi: Katsokaa katsastusti 24.3.2012 8:28

Anonyymi
Mersun laatu meni kuralle, kun aloittivat yhteistyön Moparin kanssa.


Jeps, mutta Fiatit on laatuauton maineessa.
Anonyymi: Chevrolet piiloverol 24.3.2012 8:39

Anonyymi
vaihtaessa autokauppiaat lähtevät kahville LOL
..ja jäät ikuisesti merkki uskolliseksi


LOL!

Toi on niin totta, fiiat ja ranskiskuskit sen tietää, MITÄÄN ei saa vaihdossa, kun ko. merkkien haluttavuus on lähes nolla!
Anonyymi: kardanaxel 24.3.2012 8:56
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 8
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

1.4. EU pohtii, mikä Uber on
1.4. Matkustaja löi lentoemäntää– EasyJetin kone teki hätälaskun
1.4. Kreikka luovutti taas uuden listan velkojille
1.4. EU-lehti sutkautti aprillipilan sotalaivoista – meni täydestä Venäjällä
1.4. Näin laiskojako olemme? Kotitarpeita voi nyt tilata yhdellä napilla
1.4. Nyt se on virallista: Neste Oilin nimi muuttuu
1.4. Kreikkalaiset talonvaltaajat vaativat vapautta marxistiterroristeille
1.4. Suomalaisen karkotus Venäjältä yllätti: "Leuka loksahti hyvin alas"
1.4. Digitoday Fani teki Super Mario -pelin – Nintendo ei fanittanut
1.4. Suomen laivaliikennettä uhannut lakko peruuntuu
1.4. Ilta-Sanomat Stubb tapasi yllättäen Hodorkovskin
1.4. Katso, miten vauraita ikätoverisi ovat
1.4. Kupla on Fivalle hankala sana – varoa kannattaa silti
1.4. Buffett: Kreikan euroero ei välttämättä huono asia
1.4. Enemmistö tuomitsee jäänmurtajien tukilakot
1.4. Maailmanpankilta synkkä ennuste Venäjälle
1.4. Viranomainen varoittaa lyhennysvapaan riskistä
1.4. Sisäpiiri paljastaa: Olkiluodon miljardiriita voi pian ratketa
1.4. Stubb: "Tilanne on vakava"
1.4. Ilta-Sanomat Kreml kommentoi Seppo Remeksen karkotusta: ”Kuka hän on?”
1.4. Fortum ja Nokia painavat Helsingin indeksejä
1.4. Ladalla tunnelin päässä valoa? Myynti +16 %
1.4. Pähkinäraivoaja katuu ja anoo lievempää rangaistusta
1.4. Digitoday Suomalainen löysi kriittisen aukon Firefoxista
1.4. EKP:n kattoterassi avaa ovensa kaikelle kansalle – ravintolan nimi hykerryttää
1.4. Uutiskommentti Kaksi keynesiläistä vastaan monetaristit
1.4. Vastaääni leikkaajille – tutkijat ehdottavat täyskäännöstä
1.4. Vanhoista nyrkkisäännöistä voi olla haittaa työnhaussa
1.4. Digitoday HERE Kitty, Ms-dos-Lumia, todiste Voimasta... Mikäs päivä tänään olikaan?
1.4. Digitoday Helppo pääsy järjestelmiin hätkähdytti Suomessa – mikä on tilanne nyt?
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki3/20152015
TOYOTA13993175
NISSAN13472623
SKODA10272784
VOLKSWAGEN10073114
FORD7732122
VOLVO6702156
KIA6231607
AUDI5731677
HONDA532959
OPEL4621250
   
malli3/20152015
NISSAN QASHQAI6941488
SKODA OCTAVIA6221788
TOYOTA AURIS424919
TOYOTA YARIS412814
VOLKSWAGEN GOLF3931279
NISSAN MICRA390461
VOLKSWAGEN PASSAT306894
TOYOTA AVENSIS290745
FORD FOCUS290648
HONDA CIVIC288475

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy