Kirjaudu ▼
 

Kaupunkilaiset kolaroivat kotikulmilla

Roope Salonen/Lehtikuva
Kaupunkilaiset kolaroivat kotikulmilla
Kotikaupungissa kurvit ovat tuttuja, tiedät kokemuksesta vaaranpaikat ja hallitset hankalatkin risteykset. Mistä sitten johtuu, että kolarit sattuvat juuri kotinurkilla?
22.3.2012 21:41
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Peräti 80 prosenttia kaupunkilaisten kolareista sattuu omassa kotikaupungissa, Liikennevakuutuskeskuksen tilaama tuore tutkimus kertoo.

Syitä voi olla useita. Kotikulmilla ajetaan paljon, ja usein huolettomammin, koska usko kotikaupungin teiden ja risteysten tuntemukseen on vankka. Kaupunkilaiset voivat hoitaa valtaosan asioistaan kotikunnassa, mikä vähentää muissa kunnissa tapahtuvien onnettomuuksien osuutta.

Vastaavasti maaseutukunnissa joka toinen onnettomuus tapahtui oman kunnan alueella. Lopuista törmäyksistä merkittävä osa sattui lähimmässä kaupungissa, Liikennevakuutuskeskuksen tiedote kertoo.

Mielenkiintoisen poikkeuksen muodostavat mökkikunnat. Niissä kolaroivat paljon suurten kaupunkien asukkaat, jotka saapuvat viettämään kuntaan vapaa-aikaa. Ehkäpä mökkireissulla ajetaan yhtä huolettomasti kuin kotikulmilla.

∇ Mainos ∇
22.3.2012 21:41
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (19)

Sivut:1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Siksi käyn usein vieraissa naisissa.
Anonyymi: törmään solutasolla 23.3.2012 7:32

Anonyymi
Ei tässäkään syytä kysymykseen "mistä johtuu".Esimerkiksi lentäjien onnettomuuksista ison osan syynä on "kotikoivuun törmääminen"..Eli kun ollaan tarpeeksi tutussa ympäristössä vedellään huolettomammin.Sitäpaitsi useimmat autoilijat eivät kovin kaukana kotoa autoile.Siis ajat kolarin lähellä kotia kun et ikinä kauempana edes käy!
Anonyymi: ajattelija 23.3.2012 10:10

Anonyymi
Vaan olisikohan kysymys jostain muusta kuin huolettomuudesta? Kun kotoa tai mökiltä (tai jostain muusta tukikohdasta) lähdetään liikenteeseen, mielessä pyörivät reissun tarkoitus, missä järjestyksessä asiat hoidetaan ja mitä tehdään ensimmäiseksi, kun päästään itse asiaan. Liikenteeseen sopeutuminen alkaa vasta sitten, kun ajatukset ovat järjestyksessä. Ja tuohon väliin se kolariherkkä vaihe sijoittuu.

Tuskin siinä sen kummemmasta on kysymys. Mutta jos välttämättä halutaan, niin voihan niitä huolettomuusteorioitakin kehitellä.
Anonyymi: Tuskin siinä muuta o 23.3.2012 10:32

Anonyymi
Jo reilu parikymmentä vuotta sitten autokoulussa opetettiin että tutut reitit ovat vaarallisempia koska niihin on tottunut sellaisenaan.Sama myöskin vesillä väylillä.


Se on sitä "ei sieltä eilenkään tähän aikaan ketään tullut" ajattelua, joka ruttuja ja vainaita tuottaa.
Anonyymi: Tutut paikat 23.3.2012 10:37

Anonyymi
se A-pilari on petollinen,ellet viitsi kuikistella sen taakse KUNNOLLA!niin kyllä kolahtaa.ja se KUOLLUT KULMA!kato sivulle ennen kaistan vaihtoa ettei kolahda!ja sitä ennen LAITA se VILKKU PÄÄLLE!!ja MUISTA että OIKEALTA tulevalla on ETUAJO OIKEUS ellei sillä ole KOLMIOTA!!Nuoriso kusipäät!!ettekö koskaan OPI katsomaan kuin SUORAAN ETEENPÄIN??Jos se pää on niin TÄYNNÄ että EI jaksa kääntää sitä enää,niin ÄLKÄÄ TULKO EDES KÄVELLEN LIIKENTEESEEN!!!Autokoulun "opettajat" on TYHMIÄ kun eivät osaa näitä asioita PAINOTTAA OIKEIN JA RIITTÄVÄSTI!!
Anonyymi: paras kuski 23.3.2012 10:41

Anonyymi
Miksei ne käyttäny tätä kuvaa, kun Saapin kaatumisesta uutisoitiin...?
Anonyymi: Aika hyvä 23.3.2012 11:07

Anonyymi
Hölmö luulee, että auto oppii reitin. Ajelee sitten aivot hyllyllä, kädet niskan takana ja silmät kiinni.

Auto ei ole hevonen.
Anonyymi: Ihahahaa 25.3.2012 17:47

Anonyymi
Vaan olisikohan kysymys jostain muusta kuin huolettomuudesta? Kun kotoa tai mökiltä (tai jostain muusta tukikohdasta) lähdetään liikenteeseen, mielessä pyörivät reissun tarkoitus, missä järjestyksessä asiat hoidetaan ja mitä tehdään ensimmäiseksi, kun päästään itse asiaan. Liikenteeseen sopeutuminen alkaa vasta sitten, kun ajatukset ovat järjestyksessä. Ja tuohon väliin se kolariherkkä vaihe sijoittuu.

Tuskin siinä sen kummemmasta on kysymys. Mutta jos välttämättä halutaan, niin voihan niitä huolettomuusteorioitakin kehitellä.


Kortti pois siltä, joka ei keskity ajamiseen vaan miettii niitä näitä. Keskittyminen näkyy mm. siitä, että ajaa eikä lässytä kännykkään. Ajaa eikä meikkaile silmiään. Ajaa, mutta ei lue sanomalehteä samalla. Kaikki nämä näin viime viikon aikana ihmeteltyäni, miksi kanssaihmiset eivät lähde tyhjässä risteyksessä kääntymään ja miksi etäisyys edellä menevään oli valtatiellä neljä metriä.
Anonyymi: Soveltuvuuskoe ajoko 25.3.2012 17:50

Anonyymi
Melko lähellä nollatutkimusta: onhan se selvää, että siellä kolaroidaan missä ajetaan.
Anonyymi: vee 31.3.2012 18:55
Sivut:1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

19:56 Kreikka sai uuden valtiovarainministerin
19:27 Digitoday Älyä ranteeseen: Perinteikäs kellovalmistaja kokeilee onneaan
19:01 Uusi uhka Kreikalle: Kaksi päivää, sitten alkavat mellakat
18:28 Digitoday Tietomurto paljasti inhottavia asioita valtioiden kyberapurista
17:54 Kehotus Kreikalle: drakma takaisin
17:41 EK: Työpaikan "rutiinisairastuja" tuntee oikeutensa
16:58 Fennovoima antoi ministeriölle lisäselvityksen – ei julkinen
16:52 Euro purettiin tänään – ajoitus sattumaa
16:16 Pankkijätti: Bitcoin voi olla uhka rahoitusyhtiöille
16:13 Säästöpankkiryhmä estää Kreikka-maksuja
15:40 Autokauppa jarrutti, ostajat odottelivat
15:25 Pitkä taistelu roskista – McDonald's ei vastuussa
15:17 Putin pirautti jo Kreikan pääministerille
15:00 Kreikka-draama sysii osakkeita laskuun
14:26 Dijsselbloem: Haluan yhä pitää Kreikan eurossa
14:12 Pohjolan vaarallisimmat asunnot – monet kiertävät lainaohjeita
13:48 Jääkö osakekauppasi toteutumatta? Syy voi olla tässä
13:34 Fennovoiman selvitystä odotellaan – yhtiö haluaa salata paperit
12:40 Norja antoi pois 15 miljoonaa barrelia öljyä – koston seuraus?
12:04 Kreikan kohtalon hetket käsillä
11:37 Suomen suurimmille pankeille lisää vaatimuksia
11:23 Digitoday Uudesta puhelimesta löytyi 71 sovellusta: Oikeus kutsuu
11:16 Venäjällä voi olla pian uusi piikki lihassa
10:47 Lähde: Tsakalotos kärkiehdokas Kreikan rahaministeriksi