Kirjaudu ▼
 

Kaupunkilaiset kolaroivat kotikulmilla

Roope Salonen/Lehtikuva
Kaupunkilaiset kolaroivat kotikulmilla
Kotikaupungissa kurvit ovat tuttuja, tiedät kokemuksesta vaaranpaikat ja hallitset hankalatkin risteykset. Mistä sitten johtuu, että kolarit sattuvat juuri kotinurkilla?
22.3.2012 21:41
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Peräti 80 prosenttia kaupunkilaisten kolareista sattuu omassa kotikaupungissa, Liikennevakuutuskeskuksen tilaama tuore tutkimus kertoo.

Syitä voi olla useita. Kotikulmilla ajetaan paljon, ja usein huolettomammin, koska usko kotikaupungin teiden ja risteysten tuntemukseen on vankka. Kaupunkilaiset voivat hoitaa valtaosan asioistaan kotikunnassa, mikä vähentää muissa kunnissa tapahtuvien onnettomuuksien osuutta.

Vastaavasti maaseutukunnissa joka toinen onnettomuus tapahtui oman kunnan alueella. Lopuista törmäyksistä merkittävä osa sattui lähimmässä kaupungissa, Liikennevakuutuskeskuksen tiedote kertoo.

Mielenkiintoisen poikkeuksen muodostavat mökkikunnat. Niissä kolaroivat paljon suurten kaupunkien asukkaat, jotka saapuvat viettämään kuntaan vapaa-aikaa. Ehkäpä mökkireissulla ajetaan yhtä huolettomasti kuin kotikulmilla.

∇ Mainos ∇
22.3.2012 21:41
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (19)

Sivut:1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Siksi käyn usein vieraissa naisissa.
Anonyymi: törmään solutasolla 23.3.2012 7:32

Anonyymi
Ei tässäkään syytä kysymykseen "mistä johtuu".Esimerkiksi lentäjien onnettomuuksista ison osan syynä on "kotikoivuun törmääminen"..Eli kun ollaan tarpeeksi tutussa ympäristössä vedellään huolettomammin.Sitäpaitsi useimmat autoilijat eivät kovin kaukana kotoa autoile.Siis ajat kolarin lähellä kotia kun et ikinä kauempana edes käy!
Anonyymi: ajattelija 23.3.2012 10:10

Anonyymi
Vaan olisikohan kysymys jostain muusta kuin huolettomuudesta? Kun kotoa tai mökiltä (tai jostain muusta tukikohdasta) lähdetään liikenteeseen, mielessä pyörivät reissun tarkoitus, missä järjestyksessä asiat hoidetaan ja mitä tehdään ensimmäiseksi, kun päästään itse asiaan. Liikenteeseen sopeutuminen alkaa vasta sitten, kun ajatukset ovat järjestyksessä. Ja tuohon väliin se kolariherkkä vaihe sijoittuu.

Tuskin siinä sen kummemmasta on kysymys. Mutta jos välttämättä halutaan, niin voihan niitä huolettomuusteorioitakin kehitellä.
Anonyymi: Tuskin siinä muuta o 23.3.2012 10:32

Anonyymi
Jo reilu parikymmentä vuotta sitten autokoulussa opetettiin että tutut reitit ovat vaarallisempia koska niihin on tottunut sellaisenaan.Sama myöskin vesillä väylillä.


Se on sitä "ei sieltä eilenkään tähän aikaan ketään tullut" ajattelua, joka ruttuja ja vainaita tuottaa.
Anonyymi: Tutut paikat 23.3.2012 10:37

Anonyymi
se A-pilari on petollinen,ellet viitsi kuikistella sen taakse KUNNOLLA!niin kyllä kolahtaa.ja se KUOLLUT KULMA!kato sivulle ennen kaistan vaihtoa ettei kolahda!ja sitä ennen LAITA se VILKKU PÄÄLLE!!ja MUISTA että OIKEALTA tulevalla on ETUAJO OIKEUS ellei sillä ole KOLMIOTA!!Nuoriso kusipäät!!ettekö koskaan OPI katsomaan kuin SUORAAN ETEENPÄIN??Jos se pää on niin TÄYNNÄ että EI jaksa kääntää sitä enää,niin ÄLKÄÄ TULKO EDES KÄVELLEN LIIKENTEESEEN!!!Autokoulun "opettajat" on TYHMIÄ kun eivät osaa näitä asioita PAINOTTAA OIKEIN JA RIITTÄVÄSTI!!
Anonyymi: paras kuski 23.3.2012 10:41

Anonyymi
Miksei ne käyttäny tätä kuvaa, kun Saapin kaatumisesta uutisoitiin...?
Anonyymi: Aika hyvä 23.3.2012 11:07

Anonyymi
Hölmö luulee, että auto oppii reitin. Ajelee sitten aivot hyllyllä, kädet niskan takana ja silmät kiinni.

Auto ei ole hevonen.
Anonyymi: Ihahahaa 25.3.2012 17:47

Anonyymi
Vaan olisikohan kysymys jostain muusta kuin huolettomuudesta? Kun kotoa tai mökiltä (tai jostain muusta tukikohdasta) lähdetään liikenteeseen, mielessä pyörivät reissun tarkoitus, missä järjestyksessä asiat hoidetaan ja mitä tehdään ensimmäiseksi, kun päästään itse asiaan. Liikenteeseen sopeutuminen alkaa vasta sitten, kun ajatukset ovat järjestyksessä. Ja tuohon väliin se kolariherkkä vaihe sijoittuu.

Tuskin siinä sen kummemmasta on kysymys. Mutta jos välttämättä halutaan, niin voihan niitä huolettomuusteorioitakin kehitellä.


Kortti pois siltä, joka ei keskity ajamiseen vaan miettii niitä näitä. Keskittyminen näkyy mm. siitä, että ajaa eikä lässytä kännykkään. Ajaa eikä meikkaile silmiään. Ajaa, mutta ei lue sanomalehteä samalla. Kaikki nämä näin viime viikon aikana ihmeteltyäni, miksi kanssaihmiset eivät lähde tyhjässä risteyksessä kääntymään ja miksi etäisyys edellä menevään oli valtatiellä neljä metriä.
Anonyymi: Soveltuvuuskoe ajoko 25.3.2012 17:50

Anonyymi
Melko lähellä nollatutkimusta: onhan se selvää, että siellä kolaroidaan missä ajetaan.
Anonyymi: vee 31.3.2012 18:55
Sivut:1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

21.11. Pikkujouluista pois jääminen voi olla yhtä paha virhe kuin kännissä örveltäminen
21.11. Kiina lopetti maailman vanhimman monopolin
21.11. "Ihmiskunta voi jakaantua komeaan yläluokkaan ja peikkojen alaluokkaan"
21.11. Ekonomisti: EKP lähetti voimakkaan viestin uusista toimista
21.11. Toyotalla 400 000 auton takaisinkutsu palovaaran takia
21.11. "Jos Suomi olisi yritys, se kaipaisi täyskäännöstä"
21.11. Kiinan yllätys kannustaa riskeihin
21.11. Selvästi halvempaa bensaa? Moottorikikka voi halventua tuhansilla
21.11. Draghin puhe sysäsi euron laskuun
21.11. Eduskunnasta +30 000 euroa tuloihin
21.11. Pörssissä hulinat Kiinan koronlaskun jälkeen – Kone ennätyskorkealle
21.11. Haastattelu Mitä yhteistä on pankkiireilla ja rekkakuskeilla?
21.11. Öljyn hinta kääntyi nousuun Kiinan laskettuja korkoja
21.11. Kiinalta iso liike: Korkoja laskettiin
21.11. Ilta-Sanomat Ukraina: Venäjältä ammuttiin rajan yli tykkitulta
21.11. Digitoday Kännyköille uusi lasi – joka viides hajosi yhtiön omissa testeissä
21.11. "Johto on vieraantunut työntekijöiden todellisuudesta"
21.11. Yle: Metsäyhtiöiden kartelli käräjäoikeuteen
21.11. Tätä välittäjät manaavat: Ruotsalaiset joutuvat lyhentämään asuntolainaa