Kirjaudu ▼
 

Nämä syyt nostavat nyt bensan hintaa

Lehtikuva/Kuvankäsittely Taloussanomat
Nämä syyt nostavat nyt bensan hintaa
Ranskalaisella huoltoasemalla on kaupattu bensaa jo yli kahden euron litrahintaan tässä kuussa. Nähdäänkö sama pian Suomessa? Ja missä menee se kipuraja, jonka jälkeen ihmiset alkavat vähentää ajamistaan?
20.3.2012 06:01
Saara Vartiainen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Bensan hintaa nostavat tällä hetkellä erityisesti euron heikko kurssi ja raakaöljyn hinta.

– Euron kurssi dollariin nähden on melko huono. Se on asia, mikä vaikuttaa tällä hetkellä eniten pumppuhintoihin, sanoo Öljyalan keskusliiton toimitusjohtaja Helena Vänskä.

Vänskän mukaan myös raakaöljyn hinta on melko korkealla, vaikka hinta onkin laskenut viime päivinä jonkin verran.


Myös vuodenaika vaikuttaa öljytuotteiden hintoihin maailmalla ja sitä kautta kotimaan hintoihin. Vänskän mukaan bensan hinta nousee usein kesällä, kun ihmiset autoilevat enemmän.

Talvella puolestaan nousee dieselin hinta, kun lämmitysöljyn kysyntä kasvaa. Dieselin hintaa nostaa Suomessa talviaikaan myös se, että pakkasilla on käytettävä dieselin talvilaatua, jonka jalostaminen on kalliimpaa kuin kesädieselin.

Pidemmällä ajanjaksolla öljytuotteiden hinnat heijastavat talouden kehitystä maailmalla. Vänskän mukaan tällä hetkellä on vaikea sanoa, pysyvätkö hinnat edelleen korkeina vai laimentuuko kysyntä taantuman vuoksi.

Polttoaineiden lopulliseen hintaan vaikuttavat eri raaka-aineiden lisäksi hinnanmuutokset koko ketjussa: jalostuksessa, kuljetuksessa ja jakelussa.

Jenkki maksaa viidesosan
Suomen veroista

Sekä bensan että dieselin hinta nousi Suomessa veronkorotusten takia vuoden alussa.

Vänskän mukaan bensan hinnasta on veroa nykyisellä hintatasolla noin 60 prosenttia. Veron prosentuaalinen osuus bensan hinnasta vaihtelee, koska polttoainevero on Suomessa kiinteä vero.

Monissa muissa maissa on toisin. Esimerkiksi Yhdysvalloissa bensasta perittiin vuoden alussa veroa keskimäärin vain noin 12 prosenttia maan energiaviranomaisten mukaan.

– Monet kuluttajat haikailevat Yhdysvaltain hintatasoa. Yhdysvalloissa katsotaan, että halpa polttoaine on kansalaisten perusoikeus, Vänskä sanoo.

Euroopan maista esimerkiksi Itä-Euroopassa bensanverotus on keskimäärin puolet kevyempää kuin Suomessa.

Verojen lisäksi bensasta maksetaan Suomessa huoltovarmuusmaksua. Sitä kerätään kaikista energiatuotteista: kivihiilestä, maakaasusta, sähköstä ja nestemäisistä polttoaineista. Bensassa maksu on 0,68 senttiä litralta ja dieselistä 0,35 senttiä.

– Huoltovarmuusmaksua kerätään Suomessa vuodessa 50 miljoonaa euroa. Siitä 35 miljoonaa kertyy nestemäisistä polttoaineista, Vänskä sanoo.

Missä menee
kipuraja?

Kuinka paljon bensan hinta voisi vielä nousta, ennen kuin ihmiset kieltäytyvät maksamasta?

– Meidän yhteiskunta on niin öljyriippuvainen, että kyllä se hinta aika paljon voi nousta, pohtii erikoistutkija Vilja Varho Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskuksesta.

Varhon mukaan on vaikea sanoa tiettyä maksimihintaa, jonka ylityttyä bensan kysyntä kääntyisi jo laskuun.

– Tuntuu usein, että öljyn hinta on noussut niin tasaisesti, että ihmiset aina vain sopeutuvat siihen. Heillä ei ole hirveästi vaihtoehtojakaan.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin vuonna 2010 tilaamassa tutkimuksessa autoilijat ilmoittivat, että he alkaisivat vähentää yksityisautoiluaan, jos polttoaine maksaisi 2,39 euroa litralta.

Vuonna 2009 tehdyssä tutkimuksessa vastaajat olisivat alkaneet vähentää autoiluaan jo 2,29 euron litrahinnalla ja sitä edellisenä vuonna 2,22 euron litrahinnalla. TNS Gallupin toteuttamaan tutkimukseen vastasi toissavuonna 1154 henkeä.

Varho uskoo, että kun bensan hinta kallistuu entisestään, riittää pitkäksi aikaa niitä ihmisiä, jotka ajavat joka tapauksessa. Joko heidän on pakko, tai sitten heillä vain on paljon rahaa. Samalla löytyisi ihmisiä, joiden olisi pakko jättää ajamatta, koska heillä ei enää olisi siihen varaa. Joillakin ihmisillä on myös enemmän muita kulkuvaihtoehtoja esimerkiksi töihin menoon.

Bensa-autoja halutaan
sähköautoja enemmän

Sähköautojen yleistyminen voisi teoriassa laskea bensan kysyntää ja sitä kautta hintaa. Tuskin kuitenkaan lähitulevaisuudessa.

Toistaiseksi bensa-autojen määrä kasvaa Suomessa ja muissa länsimaissa. Vaikka sähköautot löisivät lähiaikoina läpi meillä, kehittyvissä maissa ajetaan vielä pitkään bensalla.

– Bensan kysyntää kasvattaa varmasti kaikkein eniten kehitysmaiden talouskasvu ja autoistuminen. Kehitysmaiden autotiheys on vielä pientä, mutta kehitys kovaa ja väkimäärä suuri, Varho sanoo.

Monessa kehitysmaassa on Varhon mukaan ajettu tähän mennessä paljon kaksipyöräisillä. Nyt pyritään siirtymään autoihin, jotka koetaan voimakkaiksi statussymboleiksi. Muun muassa intialaiset ja kiinalaiset ostavat autoja yhä kasvavassa määrin.

Entä kun
öljy loppuu?

Tällä hetkellä suuri tekijä öljyn ja bensan hintaan on Varhon mukaan maailman poliittinen tilanne. Esimerkiksi Iranin boikotointi tuntuu hinnoissa.

Kaikkein pisimmällä tähtäimellä suurin hintatekijä on öljyn riittävyys ylipäätään. Öljyä on porattu maailmassa koko ajan enemmän ja enemmän. Varhon mukaan osa tutkijoista uskoo meidän jo siirtyneen vaiheeseen, jossa öljyn tuotanto vähenee pysyvästi. Jossakin vaiheessa tuotanto rupeaa joka tapauksessa väistämättä vähenemään, mikä nostaa hintaa.

– On sanottu, että maailman viimeistä öljytippaa ei aikanaan käytetä, koska se on yksinkertaisesti liian kallista.

20.3.2012 06:01
Saara Vartiainen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (243)


Anonyymi
90 luvun alussa laitoin satasen setelin bensa-automaattiin ja Haddawayn cd-soittimeen. Nykyään menee myös satasella menovettä tankkiin, ja ei se musiikkikaan ole paljon paremmaksi muuttunut...


Mitäs vikaa Haddawayssa on?
Anonyymi: Tukaani 20.3.2012 6:59

Anonyymi
Oikea köyhä ei autoa edes omista.
Anonyymi: tosin korotukset kos 20.3.2012 7:04

Anonyymi
Itse ainakin olen lopettanut töissäkäynnin.
Anonyymi: maksakoot joku muu 20.3.2012 7:05

Anonyymi
Aijai, immeisillä on liikaa rahaa selvästi kun vielä ajellaan huvikseen vaikka ilmastokin jo lämpiää.

Alvia ylös vaan niin ajohalut vähitellen hiipuu.

Tepsivä konsti on myös ottaa kilometrikorvaukset pois duunareilta. Pienikin säästö on tässä taloustilanteessa nyt kansakunnan etu.

Ahneutta vastaan, terveisin valtakunnanjohto
Anonyymi: Huviajelujen aika on 20.3.2012 7:14

Anonyymi
Go go katainen ja sukkahousut. jygä ja urpola tuhoavat koko suomen.
Anonyymi: kelttu 20.3.2012 7:14

Anonyymi
Ei ole mitenkään yllätys että Bensan hinta nousee
jos hinta nousee 2 euroon ja vähän yli ei valtio siitä paljoakaan kostu kun autoilijat vähentää ajamista,toista on bussi liikenne joka korottaa matkalipun hintaa.joten hallituksella ja koko suomella menee takapakkia,kun ajatellaan vielä ruoka tavarat jotka on nouseet 17 prosenttia
Anonyymi: pate 20.3.2012 7:15

Anonyymi
Polttonesteiden hinnat nousevat, mutta ainakaan täällä korvessa ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ajaa vaan. Kun tulot eivät kasva niin kohonnut polttoainekustannus kotitaloudessa leikkaa sitten muuta kulutusta. Vähän vielä ruoan hinnan ja asumiskulujen nousua päälle niin alkaa se jossakin näkymään. Palvelualan työllisyydessä nimittäin!
Anonyymi: hannes 20.3.2012 7:17

Anonyymi
Ei hätää,polttoaineverohan perustettiin aikanaan tasaamaan markkinahintojen heilahtelua,en vain ole sitä vuosien saatossa automiehenä oivaltanut.
Anonyymi: Polttoaineveroa suon 20.3.2012 7:17

Anonyymi
Auto kuuluu asuntoponziin.
Vaihdat asuntoa ostat uuden auton.
Kun kukaan ei tee kumpaakaan alkaa sheeplet valittamaan kun bensiinin hinta nousee.
Anonyymi: välttämätön paha ame 20.3.2012 7:18

Anonyymi
Ei mitään kipurajaa olekaan. Kahden euron litrahinta ei vaikuta bensan kulutukseen yhtään mitään. Jos bensa maksaisi 10 euroa litra niin kulutus vähenisi ehkä 15%. Jos bensa maksaisi 20 euroa litra niin kulutus vähenisi ehkä 30% nykyisestä.

Ihmiset ovat valmiita maksamaan bensasta mitä tahansa, koska vaihtoehtojakaan ei ole.
Anonyymi: Nimetön 20.3.2012 7:19
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

5.2. Carunan omistaja mainoksessa: Monopoli varma sijoitus, koska hintoja voi nostaa
5.2. Näin Indonesiassa: Ikea menetti oikeuden omaan nimeensä
5.2. Digitoday "Rokkitähti" Hyppönen ohjaa virusten pariin – turvallisesti
5.2. Goldman Sachs valmistelee Jessica Alban firmaa pörssiin
5.2. Attendo: Sote-rajoitukset vaikuttaisivat vain vähän
5.2. Fortum myy sähkölaitoksen Venäjällä – 30 miljoonaa myyntivoittoa
5.2. Suunnitelma teiden korjausvelan pienentämiseksi julki
5.2. Pekkarinen: Muu maa maksaa Helsingin sähkönsiirtoa
5.2. Pekkarinen: Sähkönsiirron hurjat hinnankorotukset mahdollista alentaa kuluttajasuojalailla
5.2. Digitoday Verkkosivuilla rikosaalto: Vierailijoille karmiva yllätys
5.2. USA:n työttömyysaste laski alle viiden prosentin
5.2. Digitoday Assange astui valokeilaan: "Ruotsille ja Britannialle seurauksia"
5.2. Soteidea iskee kuin salama: Pihlajalinna syöksynyt -15 %
5.2. Digitoday Vähän tunnettu vaara: Väärä kaapeli tuhoaa tietokoneen hetkessä
5.2. Nokian Renkaat ja YIT jatkavat kiitoaan
5.2. Autoilijan printtaamalle 0,3 euron muovivivulle tyly vastaus: "Pelle pelottomien touhua"
5.2. Hallitus ei pidä EU:n yhteistä talletussuojaa perusteltuna
5.2. 1 430 euroa tunnilta – Lontoon lakimiesten palkkiot hirvittävät pienempiä
5.2. Juuri äsken tapahtui historiallinen käänne: Suomen suosituin asuntolainakorko miinukselle
5.2. Säilyttääkö Suomi kolme A:ta? "Riski laskusta on toki merkittävä"
5.2. Kyberturvallisuus kasvatti F-Securen liikevaihtoa – tulos heikkeni
5.2. Digitoday Jollan perustaja ratkoo nyt älylaturien toimitusongelmia
5.2. Kirjat Kirja: KGB hankki suomalaisille laivatilauksen
5.2. Fivalle halutaan valtuudet nostaa pankkien pääomavaatimuksia
5.2. Digitoday Uusi Windows-puhelin julki – eikä se ole Lumia
5.2. Piensijoittajat ryntäsivät tankkaamaan osinko-osakkeita
5.2. Hallitus saa pyyhkeitä sääntelyn "Suomi-lisästä"
5.2. Lääkkeiden halpeneminen söi Oriola-KD:n tulosta – jakaa taas osinkoa
5.2. Ilta-Sanomat Paavo Väyrynen: En aio erota keskustan paikallisyhdistyksestä
5.2. YIT:n tulos heikkeni ja jäi odotuksista – osinko nousee
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki1/20162016
VOLKSWAGEN14301430
TOYOTA12191219
SKODA12151215
FORD979979
VOLVO962962
OPEL718718
AUDI716716
NISSAN656656
MERCEDES-BENZ546546
BMW544544
   
malli1/20162016
SKODA OCTAVIA553553
VOLKSWAGEN GOLF486486
NISSAN QASHQAI450450
FORD FOCUS389389
TOYOTA AURIS383383
TOYOTA AVENSIS366366
OPEL ASTRA364364
VOLKSWAGEN PASSAT347347
SKODA SUPERB284284
VOLKSWAGEN POLO282282

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy