Kirjaudu ▼
 

Työkalumaasturi Duster ryystää nyt etanoliakin

Petri Korhonen
Työkalumaasturi Duster ryystää nyt etanoliakin
Romanialaisesta katumaasturista Dacia Dusterista on tullut myyntiin uusi E85-etanolikelpoinen etuvetuversio. Halvan hinnan vastineeksi autolla pääsee aikamatkalle 1980-luvulle.
18.3.2012 06:11
Petri Korhonen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Romanialaisen Dacia-tehtaan katumaasturi Duster 4x2 tuo elävästi mieleen muistoja siitä, millaista autoilu oli Koiviston ajan Suomessa.

Tällaisiahan useimmat myyntilistojen kärjessä keikkuneet "hinnat alkaen" -länsiautotkin olivat vielä 1980-luvulla.

Ikkunat veivattiin auki kammella, radio piti ostaa erikseen, verhoilu oli nopeasti nuhrautuvaa kangasta, kojelauta oli nitisevää muovia ja paljasta peltiä näkyi monessa paikassa.


Keveissä autoissa ainoa ajonvakautusjärjestelmä oli kuskin itsesuojeluvaisto.

Kaikki nämä piirteet löytyvät myös Dusterin perusmallista. Tosin joissain asioissa romanianjeeppi on vieläkin ankeampi: jopa istuinlämmittimet ja ohjauspyörän säätömahdollisuus puuttuvat. Lukkiutumattomat jarrut ja pari turvatyynyä sentään löytyvät.

Jos hyväksyy äärimmäisen varusteniukkuuden ja sen takia käyttömukavuuden rajat, alle 16000 euroa maksava Dusterin kaksivetoinen malli ei ole täysin toivoton auto.

Dacian suunnittelijat kertoivat aikoinaan halunneensa tehdä Dusterista auton, joka sopii myös Itä-Euroopan kärrypoluille. Ilmankos se toimii myös meikäläisillä, talven jäljiltä rapistuneilla kaduilla. Kun muistaa ajaa kaahaamatta.

Kelpo moottori ja
tilava matkustamo

Nykyaikaisinta Dusterissa on 1,6-litrainen Hi-Flex-moottori, joka juo normibensan lisäksi myös E85-etanolipolttoainetta. Suorituskyky riittää pienellä kuormalla rauhalliseen maantieajoon hyvin, mutta nopeissa ohituksissa vähävääntöistä moottoria joutuu huudattamaan.

Koeajossa kulutus nousi runsaaseen yhdeksään litraan etanolia sadalla kilometrillä. Bensiiniä voisi tehtaan ilmoituksen mukaan mennä pari litraa vähemmän.

Viisipykäläinen käsivaihteisto on kuin Dacian emoyhtiön Renaultin vanhoista malleista: kevyt käsitellä, mutta kytkeytyy hieman epämääräisesti.

Matkustamossa on hyvin tilaa neljälle aikuiselle. Etuvetomallin tavaratila on kolmisenkymmentä litraa isompi kuin nelivetomalleissa. Kuormaamista ei ainakaan tarvitse varoa: takaboksin pelteihin tulee joka tapauksessa nirhaumia ja naarmuja ensimmäisestä lastista.

Keinuu ja
puskee

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Kuoppaisilla teillä huomaa, että Dusterin jousitus on näköismaasturiksi yllättävän pehmeä. On makuasia, moittiiko jousitusta keinahtelusta vai kehuuko laajoista joustovaroista.

Pikkupyörityksessä auto on ketterä, mutta sen ohjaus saisi olla huomattavasti nopeampi ja tunnokkaampi.

Vakiona olevat 215/65R16-renkaat eivät ole paras mahdollinen valinta loskakeliin. Auto alkaa näillä helposti puskea jäisessä sohjossa. Kapeammat renkaat eivät ehkä sovi nykymuotiin, mutta lumessa niillä pärjäisi paremmin.


20,5 -senttinen maavara auttaa paljon.

Ohuet tuulilasinpyyhkimet ovat onnettomat rimpulat: jäätävässä tihkussa ne eivät pysty pitämään lasia kunnolla puhtaana.

Lähivalot sentään ovat kohtuullisen tehokkaat.

Dacia Duster 4x2 1,6 Hi-Flex

Hinta: 15882 euroa (1.4.12 alkaen)
Teho: 105 hv ja vääntö 148 Nm
Kulutus: 7,2 l  / 100 km (bensiinillä)
CO2: 162 g/km
Tavaratila: 475 l

Työkalumaisuus ei ole välttämättä huono asia autolle. Duster voisi sopia esimerkiksi sotkuisiin koira- tai hevosharrastuksiin, ulkoilmaihmisille tai muille, joille auton krominkiiltoinen ulkoasu ei ole tärkein ostoperuste.

Jälleenmyyntiarvoa Dusterille tuskin kolmen vuoden takuuajan päättymisen jälkeen jää, mutta käyttöarvoa autolla voi edelleen olla runsaasti.

Etenemiskykyä kaipaaville Duster 4x4 on silti järkevämpi vaihtoehto. Tosin nelivetoversio tulee huhtikuisen veromuutoksen jälkeen olemaan runsaat 3000 euroa etuvetomallia kalliimpi, ja se on monille tällaisten autojen faneille ratkaisevan iso summa.

18.3.2012 06:11
Petri Korhonen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset renault

Kommentit (80)


Anonyymi
Olipa hillittömän asenteellisesti kirjoitettu artikkeli.

Vastaukseksi keskustelijan "Saarijärvensalomailta" lauseeseen "Se valmistaja joka tekisi auton jonka elinikä olisi 30 vuotta ja riittävän yksinkertainen, saisi ison potin.":
1980-luvun alkuvuosina Audi julkisti kansainvälisillä automessuilla isolla kohulla auton joka oli tehty KOKONAAN ruostumattomasta teräksestä, alumiinista, titaanista sun muista materiaaleista joita ruoste ei raiskaa. Auto oli käsittääkseni myös ikään kuin muduulirakenteinen eli voit vaihtaa kuluvat osat kun tarve tulee ja auto on taas iskussa. Eli sanalla sanoen auto jolla ihminen pärjää koko ikänsä. No, markkinavoimat eli toiset autotehtaat saivat puhuttua Audille järkeä eli Audi vetäytyi hankkeesta. Kapitalismiin kuuluu myydä sama tuote yhä uudellleen ja uudelleen ihmiselle joka haluaisi vain täyttää tarpeensa. Ja maailma ei pelastu ja luonto ei kiitä.
Shell on viettänyt viimeiset 50vuotta ostamalla uskomattomilla rahasummilla maailmanmarkkinoilta pois kuljeksimasta KAIKKI patentit joita voisi käytttää kulkuvälineiden järkeistämiseen. Ilman Shelliä meillä olisi ollut polttokennoautoja jo vuosikymmeniä, mutta kun raha puhuu niin ei millään ole mitään väliä...
Anonyymi: Petteri E 18.3.2012 17:54

Anonyymi
Surullista, että Suomessa uudet autot ovat niin kalliita, että tällaisia romujakin menee kaupaksi. Samalla rahalla saa paljon paremman auton käytettynä.
Anonyymi: eetu 18.3.2012 18:02

Anonyymi
Jos kaikki autot liikkuvat etanolilla, leipä maksaa kaupassa 150 euroa kappale, halpaa. Kyllä kansaa viedää kuin pässiä narussa.
Anonyymi: Pula-aika tulee 18.3.2012 18:05

Anonyymi
Ihan Dusteriin en kokenut tarpeelliseksi vaihtaa. Mielestäni Qashqai oli hyvä kompromissi, perusvarusteilla ja pikkudiisselillä. Neljä aikaisempaa oli Audi / Volvo linjalta. Hienosti menee pienellä kulutuksella.
Ei ole ikävä näitä preemium pelejä jotka nylkee asiakkaan viimeistään ihan tavallisilla lisävarusteiden hinnoilla.
Anonyymi: Järkeä autokauppaan 18.3.2012 18:08

Anonyymi
Jutun tehnyt toimittaja on ilmeisesti niin nuori ettei hänellä ole ollut 80-luvulla ajokorttia joten hänellä ei ole se ajan maastureista ajokokemusta.Esim Toyotan BJ-ja HJ-mallit,Mitsun Pajero sekä kaikki ajamani jenkkimaasturit olivat traktoreita ajo-ominaisuuksiltaan nyky-Daciaan verrattuna.Hyvänä esimerkkinä BJ-Toyotan moottorin ja voimansiirron äänieristys.Mutta työkaluiksihan ne oli tehtykin joten eiköhän säästetä 80-luvun nostalgia alan harrastajille,heitäkin on.
Anonyymi: katuautot ja työkalu 18.3.2012 18:09

Anonyymi
".80 luku oli parasta ihmisen ja autoilun aikaa, silloin autoa ajoi mies eikä tietokone. "

Totesi Polonezin omistaja v:lta kahdeksankymmentä jotain...
Anonyymi: Raven 18.3.2012 18:17

Anonyymi
No romaanit sentäs yrittää jotain - kreikasta en oo muuta nähnyt kuin fetaa ja oliiveja lasipurkeissa.


Entäs ouzo?
Anonyymi: Raven 18.3.2012 18:19

Anonyymi
Jos kaikki autot liikkuvat etanolilla, leipä maksaa kaupassa 150 euroa kappale, halpaa. Ky
lä kansaa viedää kuin pässiä narussa.
Pitää muuten varmaan paikkansa,verottaja seuraa jokaista säästöyritystä ja tukkii kyllä porsaareijät.Kaikkihan varmaan muistavat esim. sen surullisenkuuluisan petro-seikkailun.Saabistit ainakin.Kyllä se vaan on sitä kohta kaksi euroa maksavaa bensaa ostettava ja kuten U.Turhapuro aikanaan sanoi:aivan nurisemati!
Anonyymi: Optiot vaan isommiks 18.3.2012 18:30

Anonyymi
Polonezin kanssa tosiaan kuski oli pääosassa heti Yläkerran Isännän jälkeen.Mutta näiden kahden saumattomalla yhteistyöllä useimmiten päästiin pisteestä A pisteeseen B mikä oli tarkoituskin.
Anonyymi: tuurilla 18.3.2012 18:44

Anonyymi
Vastaukseksi keskustelijan "Saarijärvensalomailta" lauseeseen "Se valmistaja joka tekisi auton jonka elinikä olisi 30 vuotta ja riittävän yksinkertainen, saisi ison potin.":
1980-luvun alkuvuosina Audi julkisti kansainvälisillä automessuilla isolla kohulla auton joka oli tehty KOKONAAN ruostumattomasta teräksestä, alumiinista, titaanista sun muista materiaaleista joita ruoste ei raiskaa. Auto oli käsittääkseni myös ikään kuin muduulirakenteinen eli voit vaihtaa kuluvat osat kun tarve tulee ja auto on taas iskussa. Eli sanalla sanoen auto jolla ihminen pärjää koko ikänsä. No, markkinavoimat eli toiset autotehtaat saivat puhuttua Audille järkeä eli Audi vetäytyi hankkeesta. Kapitalismiin kuuluu myydä sama tuote yhä uudellleen ja uudelleen ihmiselle joka haluaisi vain täyttää tarpeensa. Ja maailma ei pelastu ja luonto ei kiitä.
Anonyymi: sensuroitu viestini 18.3.2012 18:48
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

16:55 DI: Nokian alamäki vauhditti Suomen pelialaa
15:27 HS: Rinne keskittyy työllisyyteen ja tasa-arvoon
11:30 Lehdet: Mepit suunnittelevat Googlen pilkkomista
10:12 FT: Englannin keskuspankki tutkii manipulointiepäilyjä
09:27 Huhtamäki myy kalvoliiketoimintansa Saksaan
06:37 Näkökulma Dromedaari ei kelpaa, takkiin tarvitaan kameli
05:20 Uutiskommentti Voisiko venäläinen Norilsk Nickel ostaa Talvivaaran?
05:16 Digitoday Nokia vai Jolla?
05:11 Haluatko matkustaa Tallinnaan umpitunnelissa?
05:10 Digitoday LG G Watch R -älykello - Kun pelkkä ulkonäkö ei riitä
05:01 Vertailu Vielä ehdit joulumatkalle ja näin paljon se maksaa
21.11. Pikkujouluista pois jääminen voi olla yhtä paha virhe kuin kännissä örveltäminen
21.11. Kiina lopetti maailman vanhimman monopolin
21.11. "Ihmiskunta voi jakaantua komeaan yläluokkaan ja peikkojen alaluokkaan"
21.11. Ekonomisti: EKP lähetti voimakkaan viestin uusista toimista
21.11. Toyotalla 400 000 auton takaisinkutsu palovaaran takia
21.11. "Jos Suomi olisi yritys, se kaipaisi täyskäännöstä"
21.11. Kiinan yllätys kannustaa riskeihin
21.11. Selvästi halvempaa bensaa? Moottorikikka voi halventua tuhansilla
21.11. Draghin puhe sysäsi euron laskuun
21.11. Eduskunnasta +30 000 euroa tuloihin
21.11. Pörssissä hulinat Kiinan koronlaskun jälkeen – Kone ennätyskorkealle
21.11. Haastattelu Mitä yhteistä on pankkiireilla ja rekkakuskeilla?
21.11. Öljyn hinta kääntyi nousuun Kiinan laskettuja korkoja
21.11. Kiinalta iso liike: Korkoja laskettiin
21.11. Ilta-Sanomat Ukraina: Venäjältä ammuttiin rajan yli tykkitulta
21.11. Digitoday Kännyköille uusi lasi – joka viides hajosi yhtiön omissa testeissä
21.11. "Johto on vieraantunut työntekijöiden todellisuudesta"
21.11. Yle: Metsäyhtiöiden kartelli käräjäoikeuteen
21.11. Tätä välittäjät manaavat: Ruotsalaiset joutuvat lyhentämään asuntolainaa
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki10/20142014
TOYOTA111510661
VOLKSWAGEN92711157
SKODA7478471
FORD6266512
VOLVO6236582
KIA6035384
MERCEDES-BENZ6024699
NISSAN5705647
BMW4004230
AUDI3765390
   
malli10/20142014
VOLKSWAGEN GOLF4625221
SKODA OCTAVIA4545183
TOYOTA AURIS4483169
NISSAN QASHQAI2963627
KIA RIO2942016
TOYOTA AVENSIS2332204
FORD FIESTA2241972
TOYOTA YARIS2112389
MERCEDES-BENZ A-SARJA208920
VOLVO V401581504

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy