Kirjaudu ▼
 

Työkalumaasturi Duster ryystää nyt etanoliakin

Petri Korhonen
Työkalumaasturi Duster ryystää nyt etanoliakin
Romanialaisesta katumaasturista Dacia Dusterista on tullut myyntiin uusi E85-etanolikelpoinen etuvetuversio. Halvan hinnan vastineeksi autolla pääsee aikamatkalle 1980-luvulle.
18.3.2012 06:11
Petri Korhonen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Romanialaisen Dacia-tehtaan katumaasturi Duster 4x2 tuo elävästi mieleen muistoja siitä, millaista autoilu oli Koiviston ajan Suomessa.

Tällaisiahan useimmat myyntilistojen kärjessä keikkuneet "hinnat alkaen" -länsiautotkin olivat vielä 1980-luvulla.

Ikkunat veivattiin auki kammella, radio piti ostaa erikseen, verhoilu oli nopeasti nuhrautuvaa kangasta, kojelauta oli nitisevää muovia ja paljasta peltiä näkyi monessa paikassa.


Keveissä autoissa ainoa ajonvakautusjärjestelmä oli kuskin itsesuojeluvaisto.

Kaikki nämä piirteet löytyvät myös Dusterin perusmallista. Tosin joissain asioissa romanianjeeppi on vieläkin ankeampi: jopa istuinlämmittimet ja ohjauspyörän säätömahdollisuus puuttuvat. Lukkiutumattomat jarrut ja pari turvatyynyä sentään löytyvät.

Jos hyväksyy äärimmäisen varusteniukkuuden ja sen takia käyttömukavuuden rajat, alle 16000 euroa maksava Dusterin kaksivetoinen malli ei ole täysin toivoton auto.

Dacian suunnittelijat kertoivat aikoinaan halunneensa tehdä Dusterista auton, joka sopii myös Itä-Euroopan kärrypoluille. Ilmankos se toimii myös meikäläisillä, talven jäljiltä rapistuneilla kaduilla. Kun muistaa ajaa kaahaamatta.

Kelpo moottori ja
tilava matkustamo

Nykyaikaisinta Dusterissa on 1,6-litrainen Hi-Flex-moottori, joka juo normibensan lisäksi myös E85-etanolipolttoainetta. Suorituskyky riittää pienellä kuormalla rauhalliseen maantieajoon hyvin, mutta nopeissa ohituksissa vähävääntöistä moottoria joutuu huudattamaan.

Koeajossa kulutus nousi runsaaseen yhdeksään litraan etanolia sadalla kilometrillä. Bensiiniä voisi tehtaan ilmoituksen mukaan mennä pari litraa vähemmän.

Viisipykäläinen käsivaihteisto on kuin Dacian emoyhtiön Renaultin vanhoista malleista: kevyt käsitellä, mutta kytkeytyy hieman epämääräisesti.

Matkustamossa on hyvin tilaa neljälle aikuiselle. Etuvetomallin tavaratila on kolmisenkymmentä litraa isompi kuin nelivetomalleissa. Kuormaamista ei ainakaan tarvitse varoa: takaboksin pelteihin tulee joka tapauksessa nirhaumia ja naarmuja ensimmäisestä lastista.

Keinuu ja
puskee

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Kuoppaisilla teillä huomaa, että Dusterin jousitus on näköismaasturiksi yllättävän pehmeä. On makuasia, moittiiko jousitusta keinahtelusta vai kehuuko laajoista joustovaroista.

Pikkupyörityksessä auto on ketterä, mutta sen ohjaus saisi olla huomattavasti nopeampi ja tunnokkaampi.

Vakiona olevat 215/65R16-renkaat eivät ole paras mahdollinen valinta loskakeliin. Auto alkaa näillä helposti puskea jäisessä sohjossa. Kapeammat renkaat eivät ehkä sovi nykymuotiin, mutta lumessa niillä pärjäisi paremmin.


20,5 -senttinen maavara auttaa paljon.

Ohuet tuulilasinpyyhkimet ovat onnettomat rimpulat: jäätävässä tihkussa ne eivät pysty pitämään lasia kunnolla puhtaana.

Lähivalot sentään ovat kohtuullisen tehokkaat.

Dacia Duster 4x2 1,6 Hi-Flex

Hinta: 15882 euroa (1.4.12 alkaen)
Teho: 105 hv ja vääntö 148 Nm
Kulutus: 7,2 l  / 100 km (bensiinillä)
CO2: 162 g/km
Tavaratila: 475 l

Työkalumaisuus ei ole välttämättä huono asia autolle. Duster voisi sopia esimerkiksi sotkuisiin koira- tai hevosharrastuksiin, ulkoilmaihmisille tai muille, joille auton krominkiiltoinen ulkoasu ei ole tärkein ostoperuste.

Jälleenmyyntiarvoa Dusterille tuskin kolmen vuoden takuuajan päättymisen jälkeen jää, mutta käyttöarvoa autolla voi edelleen olla runsaasti.

Etenemiskykyä kaipaaville Duster 4x4 on silti järkevämpi vaihtoehto. Tosin nelivetoversio tulee huhtikuisen veromuutoksen jälkeen olemaan runsaat 3000 euroa etuvetomallia kalliimpi, ja se on monille tällaisten autojen faneille ratkaisevan iso summa.

18.3.2012 06:11
Petri Korhonen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset renault

Kommentit (80)


Anonyymi
Olipa hillittömän asenteellisesti kirjoitettu artikkeli.

Vastaukseksi keskustelijan "Saarijärvensalomailta" lauseeseen "Se valmistaja joka tekisi auton jonka elinikä olisi 30 vuotta ja riittävän yksinkertainen, saisi ison potin.":
1980-luvun alkuvuosina Audi julkisti kansainvälisillä automessuilla isolla kohulla auton joka oli tehty KOKONAAN ruostumattomasta teräksestä, alumiinista, titaanista sun muista materiaaleista joita ruoste ei raiskaa. Auto oli käsittääkseni myös ikään kuin muduulirakenteinen eli voit vaihtaa kuluvat osat kun tarve tulee ja auto on taas iskussa. Eli sanalla sanoen auto jolla ihminen pärjää koko ikänsä. No, markkinavoimat eli toiset autotehtaat saivat puhuttua Audille järkeä eli Audi vetäytyi hankkeesta. Kapitalismiin kuuluu myydä sama tuote yhä uudellleen ja uudelleen ihmiselle joka haluaisi vain täyttää tarpeensa. Ja maailma ei pelastu ja luonto ei kiitä.
Shell on viettänyt viimeiset 50vuotta ostamalla uskomattomilla rahasummilla maailmanmarkkinoilta pois kuljeksimasta KAIKKI patentit joita voisi käytttää kulkuvälineiden järkeistämiseen. Ilman Shelliä meillä olisi ollut polttokennoautoja jo vuosikymmeniä, mutta kun raha puhuu niin ei millään ole mitään väliä...
Anonyymi: Petteri E 18.3.2012 17:54

Anonyymi
Surullista, että Suomessa uudet autot ovat niin kalliita, että tällaisia romujakin menee kaupaksi. Samalla rahalla saa paljon paremman auton käytettynä.
Anonyymi: eetu 18.3.2012 18:02

Anonyymi
Jos kaikki autot liikkuvat etanolilla, leipä maksaa kaupassa 150 euroa kappale, halpaa. Kyllä kansaa viedää kuin pässiä narussa.
Anonyymi: Pula-aika tulee 18.3.2012 18:05

Anonyymi
Ihan Dusteriin en kokenut tarpeelliseksi vaihtaa. Mielestäni Qashqai oli hyvä kompromissi, perusvarusteilla ja pikkudiisselillä. Neljä aikaisempaa oli Audi / Volvo linjalta. Hienosti menee pienellä kulutuksella.
Ei ole ikävä näitä preemium pelejä jotka nylkee asiakkaan viimeistään ihan tavallisilla lisävarusteiden hinnoilla.
Anonyymi: Järkeä autokauppaan 18.3.2012 18:08

Anonyymi
Jutun tehnyt toimittaja on ilmeisesti niin nuori ettei hänellä ole ollut 80-luvulla ajokorttia joten hänellä ei ole se ajan maastureista ajokokemusta.Esim Toyotan BJ-ja HJ-mallit,Mitsun Pajero sekä kaikki ajamani jenkkimaasturit olivat traktoreita ajo-ominaisuuksiltaan nyky-Daciaan verrattuna.Hyvänä esimerkkinä BJ-Toyotan moottorin ja voimansiirron äänieristys.Mutta työkaluiksihan ne oli tehtykin joten eiköhän säästetä 80-luvun nostalgia alan harrastajille,heitäkin on.
Anonyymi: katuautot ja työkalu 18.3.2012 18:09

Anonyymi
".80 luku oli parasta ihmisen ja autoilun aikaa, silloin autoa ajoi mies eikä tietokone. "

Totesi Polonezin omistaja v:lta kahdeksankymmentä jotain...
Anonyymi: Raven 18.3.2012 18:17

Anonyymi
No romaanit sentäs yrittää jotain - kreikasta en oo muuta nähnyt kuin fetaa ja oliiveja lasipurkeissa.


Entäs ouzo?
Anonyymi: Raven 18.3.2012 18:19

Anonyymi
Jos kaikki autot liikkuvat etanolilla, leipä maksaa kaupassa 150 euroa kappale, halpaa. Ky
lä kansaa viedää kuin pässiä narussa.
Pitää muuten varmaan paikkansa,verottaja seuraa jokaista säästöyritystä ja tukkii kyllä porsaareijät.Kaikkihan varmaan muistavat esim. sen surullisenkuuluisan petro-seikkailun.Saabistit ainakin.Kyllä se vaan on sitä kohta kaksi euroa maksavaa bensaa ostettava ja kuten U.Turhapuro aikanaan sanoi:aivan nurisemati!
Anonyymi: Optiot vaan isommiks 18.3.2012 18:30

Anonyymi
Polonezin kanssa tosiaan kuski oli pääosassa heti Yläkerran Isännän jälkeen.Mutta näiden kahden saumattomalla yhteistyöllä useimmiten päästiin pisteestä A pisteeseen B mikä oli tarkoituskin.
Anonyymi: tuurilla 18.3.2012 18:44

Anonyymi
Vastaukseksi keskustelijan "Saarijärvensalomailta" lauseeseen "Se valmistaja joka tekisi auton jonka elinikä olisi 30 vuotta ja riittävän yksinkertainen, saisi ison potin.":
1980-luvun alkuvuosina Audi julkisti kansainvälisillä automessuilla isolla kohulla auton joka oli tehty KOKONAAN ruostumattomasta teräksestä, alumiinista, titaanista sun muista materiaaleista joita ruoste ei raiskaa. Auto oli käsittääkseni myös ikään kuin muduulirakenteinen eli voit vaihtaa kuluvat osat kun tarve tulee ja auto on taas iskussa. Eli sanalla sanoen auto jolla ihminen pärjää koko ikänsä. No, markkinavoimat eli toiset autotehtaat saivat puhuttua Audille järkeä eli Audi vetäytyi hankkeesta. Kapitalismiin kuuluu myydä sama tuote yhä uudellleen ja uudelleen ihmiselle joka haluaisi vain täyttää tarpeensa. Ja maailma ei pelastu ja luonto ei kiitä.
Anonyymi: sensuroitu viestini 18.3.2012 18:48
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

07:12 Saksalainen ruuvijätti sijoittaa voittojaan taiteeseen ja perustaa taidemuseoita
06:14 Digitoday Yksi kuva sen kertoo – tässä näppärin tapa käyttää nappikuulokkeita
06:05 Kaikki irti matalista koroista – selvitimme, pitäisikö nyt ottaa asuntolainaan 10 vuoden korko
30.9. Venäjä heltyi tiukasta osinkovaatimuksesta
30.9. Taksi- ja bussikyydit samalla maksulla – keksintö leviää Suomen kaupunkeihin
30.9. Biotie poistui tänään Helsingin pörssistä
30.9. Huhu leviää: Deutsche Bankin osake ampaisi
30.9. Italian ongelmapankin roskalainoille löytyi ehkä ostajia
30.9. Kolumbialaiset äänestävät rauhasta – maa odottaa turisteja ja investointeja
30.9. S-ryhmä lähetti oudon laskun – "Kaikkien näkökulmasta hullua"
30.9. Digitoday Hyvästi Rosetta: Tässä luotaimen viimeinen kuva ennen törmäystä
30.9. CGI vähentää 215 työntekijää
30.9. Keskisuomalainen: Jatkamme ostokohteiden katselua, tase on vahva
30.9. Kulutusluottojen määrä kääntyi kasvuun
30.9. Arvio: Pörssi kärsii, jos USA:n presidentinvaalista tulee tiukka
30.9. Digitoday Suomen Microsoftin Windows-pomo vaihtuu
30.9. Pankkihermoilu jatkuu pörssissä
30.9. Turismi tukee Espanjaa – elokuu oli ennätyskuukausi
30.9. Digitoday Merikaapeli alkaa näkyä: Palvelinkeskusjätti avaa Suomeen solmukohdan
30.9. Deutsche Bankin pääjohtaja rauhoitteli henkilökuntaa: Huhut asiakaspaosta perusteettomia
30.9. Keskisuomalainen ostaa Mediatalo ESA:n
30.9. Deutsche Bankin osake syöksyi pohjalukemiin – myös Commerzbank selvässä laskussa
30.9. Päätös tuli: Componentan yrityssaneeraus käynnistyy
30.9. Lindholm MT:ssä: Varusteleka otti mallia Ikeasta
30.9. Digitoday IPhonen salaava viestisovellus: Totuus on hieman toinen
30.9. Sekä vienti että tuonti laskivat selvästi heinäkuussa
30.9. Vakuutusyhtiö pidättelee remonttireiskoja: pieni unohdus voi maksaa tonneja
30.9. Weidmann: Saksa ei kaipaa lisää budjettielvytystä
30.9. Yritysten rekisteröinnit Panamaan romahtaneet tietovuodon jälkeen
30.9. Ilta-Sanomat Lehti: Näin Trumpin firma kiersi Kuuban kauppasaartoa
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20162016
VOLKSWAGEN10619100
TOYOTA10158785
FORD8626986
SKODA8127912
OPEL7335162
KIA6065041
NISSAN4865065
MERCEDES-BENZ4833973
AUDI3884156
VOLVO3825013
   
malli8/20162016
SKODA OCTAVIA4603932
VOLKSWAGEN GOLF3803421
OPEL ASTRA3582663
NISSAN QASHQAI2993072
FORD FIESTA2851891
TOYOTA AURIS2732527
KIA RIO2421826
TOYOTA YARIS2122271
VOLKSWAGEN POLO2111420
FORD FOCUS2092531

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy