Kirjaudu ▼
 

Työkalumaasturi Duster ryystää nyt etanoliakin

Petri Korhonen
Työkalumaasturi Duster ryystää nyt etanoliakin
Romanialaisesta katumaasturista Dacia Dusterista on tullut myyntiin uusi E85-etanolikelpoinen etuvetuversio. Halvan hinnan vastineeksi autolla pääsee aikamatkalle 1980-luvulle.
18.3.2012 06:11
Petri Korhonen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Romanialaisen Dacia-tehtaan katumaasturi Duster 4x2 tuo elävästi mieleen muistoja siitä, millaista autoilu oli Koiviston ajan Suomessa.

Tällaisiahan useimmat myyntilistojen kärjessä keikkuneet "hinnat alkaen" -länsiautotkin olivat vielä 1980-luvulla.

Ikkunat veivattiin auki kammella, radio piti ostaa erikseen, verhoilu oli nopeasti nuhrautuvaa kangasta, kojelauta oli nitisevää muovia ja paljasta peltiä näkyi monessa paikassa.


Keveissä autoissa ainoa ajonvakautusjärjestelmä oli kuskin itsesuojeluvaisto.

Kaikki nämä piirteet löytyvät myös Dusterin perusmallista. Tosin joissain asioissa romanianjeeppi on vieläkin ankeampi: jopa istuinlämmittimet ja ohjauspyörän säätömahdollisuus puuttuvat. Lukkiutumattomat jarrut ja pari turvatyynyä sentään löytyvät.

Jos hyväksyy äärimmäisen varusteniukkuuden ja sen takia käyttömukavuuden rajat, alle 16000 euroa maksava Dusterin kaksivetoinen malli ei ole täysin toivoton auto.

Dacian suunnittelijat kertoivat aikoinaan halunneensa tehdä Dusterista auton, joka sopii myös Itä-Euroopan kärrypoluille. Ilmankos se toimii myös meikäläisillä, talven jäljiltä rapistuneilla kaduilla. Kun muistaa ajaa kaahaamatta.

Kelpo moottori ja
tilava matkustamo

Nykyaikaisinta Dusterissa on 1,6-litrainen Hi-Flex-moottori, joka juo normibensan lisäksi myös E85-etanolipolttoainetta. Suorituskyky riittää pienellä kuormalla rauhalliseen maantieajoon hyvin, mutta nopeissa ohituksissa vähävääntöistä moottoria joutuu huudattamaan.

Koeajossa kulutus nousi runsaaseen yhdeksään litraan etanolia sadalla kilometrillä. Bensiiniä voisi tehtaan ilmoituksen mukaan mennä pari litraa vähemmän.

Viisipykäläinen käsivaihteisto on kuin Dacian emoyhtiön Renaultin vanhoista malleista: kevyt käsitellä, mutta kytkeytyy hieman epämääräisesti.

Matkustamossa on hyvin tilaa neljälle aikuiselle. Etuvetomallin tavaratila on kolmisenkymmentä litraa isompi kuin nelivetomalleissa. Kuormaamista ei ainakaan tarvitse varoa: takaboksin pelteihin tulee joka tapauksessa nirhaumia ja naarmuja ensimmäisestä lastista.

Keinuu ja
puskee

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Kuoppaisilla teillä huomaa, että Dusterin jousitus on näköismaasturiksi yllättävän pehmeä. On makuasia, moittiiko jousitusta keinahtelusta vai kehuuko laajoista joustovaroista.

Pikkupyörityksessä auto on ketterä, mutta sen ohjaus saisi olla huomattavasti nopeampi ja tunnokkaampi.

Vakiona olevat 215/65R16-renkaat eivät ole paras mahdollinen valinta loskakeliin. Auto alkaa näillä helposti puskea jäisessä sohjossa. Kapeammat renkaat eivät ehkä sovi nykymuotiin, mutta lumessa niillä pärjäisi paremmin.


20,5 -senttinen maavara auttaa paljon.

Ohuet tuulilasinpyyhkimet ovat onnettomat rimpulat: jäätävässä tihkussa ne eivät pysty pitämään lasia kunnolla puhtaana.

Lähivalot sentään ovat kohtuullisen tehokkaat.

Dacia Duster 4x2 1,6 Hi-Flex

Hinta: 15882 euroa (1.4.12 alkaen)
Teho: 105 hv ja vääntö 148 Nm
Kulutus: 7,2 l  / 100 km (bensiinillä)
CO2: 162 g/km
Tavaratila: 475 l

Työkalumaisuus ei ole välttämättä huono asia autolle. Duster voisi sopia esimerkiksi sotkuisiin koira- tai hevosharrastuksiin, ulkoilmaihmisille tai muille, joille auton krominkiiltoinen ulkoasu ei ole tärkein ostoperuste.

Jälleenmyyntiarvoa Dusterille tuskin kolmen vuoden takuuajan päättymisen jälkeen jää, mutta käyttöarvoa autolla voi edelleen olla runsaasti.

Etenemiskykyä kaipaaville Duster 4x4 on silti järkevämpi vaihtoehto. Tosin nelivetoversio tulee huhtikuisen veromuutoksen jälkeen olemaan runsaat 3000 euroa etuvetomallia kalliimpi, ja se on monille tällaisten autojen faneille ratkaisevan iso summa.

18.3.2012 06:11
Petri Korhonen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset renault

Kommentit (80)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 8
EdellinenSeuraava

Anonyymi
"Romanialaisesta katumaasturista..."
sieltä päin tulee EU.n myötä myös kerjäläiset kaduille ja kurtun vinguttajat pahvimukeineen.
Anonyymi: Nimetön 18.3.2012 6:16

Anonyymi
Tähän on tultu. Suomalainen uneksii Daciasta. Vielä muutaman vuoden kun päättäjät kantavat vastuuta, voinemme alkaa haaveilemaan leivästä.
Anonyymi: Saisipa Dacian aluil 18.3.2012 6:36

Anonyymi
Vai ettei ole jälleenmyyntiarvoa?
Eikun toimittaja katseleen millaseen hintaan esim. lada nivaa myydään jos vain joku raaskii luopua omastaan.
Ei se halpa ole aina huono, voipi ostaa ison maasturin joka en mahdu kulkemaan mettässä tai pienen joka mahtuu.
Anonyymi: Hintoja 18.3.2012 6:46

Anonyymi
No romaanit sentäs yrittää jotain - kreikasta en oo muuta nähnyt kuin fetaa ja oliiveja lasipurkeissa.
Anonyymi: Golman s*cks 18.3.2012 6:54

Anonyymi
Uskoisin että edellisen kaltainen pissis toimittajan artikkeli alkaa olla yhtä vanhanaikainen kuin juppibemarit.
Suomi tarvitsee juuri näitä yksinkertaisia ja toimivia autoja. Itselläni on MB-220 diesel e malli vm 2006 ja jo nyt alkaa ne hiivatin sähkövermeet oikutella. Talven huippupakkasissa - 27 astetta auton sai käymään mutta ajoon ei voinut lähteä koska auton kojelauta loisti punaisena ja keltaisena kaikenmailman hälytys ja varoitusvaloja.
Seuraava autoni on Dacia. Iloisena veivaan laseja ylös ja alasm ja ihailen peltipintoja..80 luku oli parasta ihmisen ja autoilun aikaa, silloin autoa ajoi mies eikä tietokone.
Anonyymi: Suomi nousuun. 18.3.2012 7:06

Anonyymi
Tähän on tultu. Suomalainen uneksii Daciasta. Vielä muutaman vuoden kun päättäjät kantavat vastuuta, voinemme alkaa haaveilemaan leivästä.


In the end, jos itsetunto riittää - miksei ostaa Dusteria? Itse harkitsen sellaisen ostamista käteisellä, toisin kuin kaverini, jotka ostavat volkkareita tai bemareita lainalla.
Anonyymi: Ei nöyristelijöille? 18.3.2012 7:46

Anonyymi
Uskoisin että edellisen kaltainen pissis toimittajan artikkeli alkaa olla yhtä vanhanaikainen kuin juppibemarit.
Suomi tarvitsee juuri näitä yksinkertaisia ja toimivia autoja. Itselläni on MB-220 diesel e malli vm 2006 ja jo nyt alkaa ne hiivatin sähkövermeet oikutella. Talven huippupakkasissa - 27 astetta auton sai käymään mutta ajoon ei voinut lähteä koska auton kojelauta loisti punaisena ja keltaisena kaikenmailman hälytys ja varoitusvaloja.
Seuraava autoni on Dacia. Iloisena veivaan laseja ylös ja alasm ja ihailen peltipintoja..80 luku oli parasta ihmisen ja autoilun aikaa, silloin autoa ajoi mies eikä tietokone.


Juuri näin, perheen kakkosauto / VW Polo 2010 menossa vaihtoon neliveto-Dusterin alta.
Anonyymi: 3rd world, here we c 18.3.2012 7:48

Anonyymi
Dacia Duster on kuin tehty suomalaisille. Mihin sitä nyt ihminen tarvitsee mitään sähköikkunoita. Eikä tarvitse kukaan muukaan. Ja jos on varaa ostaa tuota hienompi auto niin on kyllä vara maksaa mukisematta jokainen vihreiden autoilulle keksimä lisävero ja maksu.
Anonyymi: Havanna Affair 18.3.2012 7:50

Anonyymi
Palaatte takaisin kivikauteen.
Anonyymi: Illuusio murenee vel 18.3.2012 7:57

Anonyymi
Ei oo rahaa edes polkupyörään...
Anonyymi: Olen köyhä 18.3.2012 8:03
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 8
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

26.8. Hengenvaarallinen vika virtalukossa vie General Motorsin oikeuteen vielä monta kertaa
26.8. Venäjä kaavailee uusia veronkorotuksia – haluaa säästää hätärahastot
26.8. Ryanair ottaa käyttöön kovat keinot: Aikoo myydä selvästi halvemmalla
26.8. Heureka aloittaa ison vientiponnistuksen
26.8. Lapset saivat iho-oireita Happy Meal -lelusta – McDonald's vetää takaisin
26.8. Yellen: Edellytykset koronnostolle ovat vahvistuneet
26.8. Kahvilajätti alkoi myydä kylmää kahvia – nuoret innostuivat
26.8. Digitoday IPhone mullistuu: Nyt lähtee kuulokeliitäntä – ensi vuonna kotinappi?
26.8. Tilaukset saaneet Kone ja Lehto etenevät pörssissä
26.8. Epäily Espoossa: Danske Bankin virkailija kavalsi satoja tuhansia euroja
26.8. Digitoday Nämä asiat tiedetään salaperäisestä iPhonen-murtajasta
26.8. Miksi Suomen työpaikat eivät täyty? Tohtorikolmikolta armoton selitys
26.8. Lentoyhtiö määrää uutuuskoneensa maahan – moottoreissa ongelmia
26.8. Digitoday Kannattaa tehdä: Näin estät Whatsappia antamasta numeroasi Facebookille
26.8. Britannian talous jatkoi vaimeaa kasvuaan – Brexitin vaikutukset eivät vielä näy
26.8. Digitoday IPhone-hälytys: "Nyt on syytä paniikkiin"
26.8. VW:n sopu amerikkalaisten autokauppiaiden kanssa voi maksaa yli miljardi euroa
26.8. Digitoday 26 vuotta siinä kesti: Klassikkopeli murtautuu ulos Windowsista
26.8. Rakennuslupien määrässä hurja hyppäys – asuntoluvat +23 %
26.8. Digitoday Tämä on vakavaa: iPhonet murrettu – Apple kehottaa päivittämään
26.8. Synkkä arvio: Trumpin voitto voi aiheuttaa maailmanlaajuisen taantuman
26.8. Lehto rakentaa majoitustilat 1000:lle ydinvoimalatyömaan työntekijälle
26.8. Kone sai suuren tilauksen – yli 200 hissiä Kiinaan
26.8. KL: Vuokra-asuntojen omistajat syyttävät kuntia vuokrien noususta
26.8. LM:n kysely: Haastajat jäävät kauas Rinteestä
26.8. Kolumni Navigaattori ajaa kartan ohi
26.8. Digitoday Syyte rapsahti porilaisnaiselle: Julkaisi valheellisia tietoja Kuvake.netissä
26.8. Analyysi Menetetyn vuosikymmenen saldo: valtionvelka kolminkertaistui – työttömyys ei selitä
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki7/20162016
VOLKSWAGEN8738039
SKODA8257100
FORD8226124
TOYOTA7497770
OPEL6884429
NISSAN5984579
VOLVO5364631
KIA4974435
AUDI3823768
MERCEDES-BENZ3623490
   
malli7/20162016
SKODA OCTAVIA3963472
OPEL ASTRA3872305
NISSAN QASHQAI3592773
VOLKSWAGEN GOLF3083041
FORD FOCUS2832322
FORD FIESTA2621606
TOYOTA AURIS2182254
VOLKSWAGEN PASSAT2091922
VOLVO V402091145
TOYOTA YARIS2012059

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy