Kirjaudu ▼
 

Työkalumaasturi Duster ryystää nyt etanoliakin

Petri Korhonen
Työkalumaasturi Duster ryystää nyt etanoliakin
Romanialaisesta katumaasturista Dacia Dusterista on tullut myyntiin uusi E85-etanolikelpoinen etuvetuversio. Halvan hinnan vastineeksi autolla pääsee aikamatkalle 1980-luvulle.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Romanialaisen Dacia-tehtaan katumaasturi Duster 4x2 tuo elävästi mieleen muistoja siitä, millaista autoilu oli Koiviston ajan Suomessa.

Tällaisiahan useimmat myyntilistojen kärjessä keikkuneet "hinnat alkaen" -länsiautotkin olivat vielä 1980-luvulla.

Ikkunat veivattiin auki kammella, radio piti ostaa erikseen, verhoilu oli nopeasti nuhrautuvaa kangasta, kojelauta oli nitisevää muovia ja paljasta peltiä näkyi monessa paikassa.


Keveissä autoissa ainoa ajonvakautusjärjestelmä oli kuskin itsesuojeluvaisto.

Kaikki nämä piirteet löytyvät myös Dusterin perusmallista. Tosin joissain asioissa romanianjeeppi on vieläkin ankeampi: jopa istuinlämmittimet ja ohjauspyörän säätömahdollisuus puuttuvat. Lukkiutumattomat jarrut ja pari turvatyynyä sentään löytyvät.

Jos hyväksyy äärimmäisen varusteniukkuuden ja sen takia käyttömukavuuden rajat, alle 16000 euroa maksava Dusterin kaksivetoinen malli ei ole täysin toivoton auto.

Dacian suunnittelijat kertoivat aikoinaan halunneensa tehdä Dusterista auton, joka sopii myös Itä-Euroopan kärrypoluille. Ilmankos se toimii myös meikäläisillä, talven jäljiltä rapistuneilla kaduilla. Kun muistaa ajaa kaahaamatta.

Kelpo moottori ja
tilava matkustamo

Nykyaikaisinta Dusterissa on 1,6-litrainen Hi-Flex-moottori, joka juo normibensan lisäksi myös E85-etanolipolttoainetta. Suorituskyky riittää pienellä kuormalla rauhalliseen maantieajoon hyvin, mutta nopeissa ohituksissa vähävääntöistä moottoria joutuu huudattamaan.

Koeajossa kulutus nousi runsaaseen yhdeksään litraan etanolia sadalla kilometrillä. Bensiiniä voisi tehtaan ilmoituksen mukaan mennä pari litraa vähemmän.

Viisipykäläinen käsivaihteisto on kuin Dacian emoyhtiön Renaultin vanhoista malleista: kevyt käsitellä, mutta kytkeytyy hieman epämääräisesti.

Matkustamossa on hyvin tilaa neljälle aikuiselle. Etuvetomallin tavaratila on kolmisenkymmentä litraa isompi kuin nelivetomalleissa. Kuormaamista ei ainakaan tarvitse varoa: takaboksin pelteihin tulee joka tapauksessa nirhaumia ja naarmuja ensimmäisestä lastista.

Keinuu ja
puskee

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Kuoppaisilla teillä huomaa, että Dusterin jousitus on näköismaasturiksi yllättävän pehmeä. On makuasia, moittiiko jousitusta keinahtelusta vai kehuuko laajoista joustovaroista.

Pikkupyörityksessä auto on ketterä, mutta sen ohjaus saisi olla huomattavasti nopeampi ja tunnokkaampi.

Vakiona olevat 215/65R16-renkaat eivät ole paras mahdollinen valinta loskakeliin. Auto alkaa näillä helposti puskea jäisessä sohjossa. Kapeammat renkaat eivät ehkä sovi nykymuotiin, mutta lumessa niillä pärjäisi paremmin.


20,5 -senttinen maavara auttaa paljon.

Ohuet tuulilasinpyyhkimet ovat onnettomat rimpulat: jäätävässä tihkussa ne eivät pysty pitämään lasia kunnolla puhtaana.

Lähivalot sentään ovat kohtuullisen tehokkaat.

Dacia Duster 4x2 1,6 Hi-Flex

Hinta: 15882 euroa (1.4.12 alkaen)
Teho: 105 hv ja vääntö 148 Nm
Kulutus: 7,2 l  / 100 km (bensiinillä)
CO2: 162 g/km
Tavaratila: 475 l

Työkalumaisuus ei ole välttämättä huono asia autolle. Duster voisi sopia esimerkiksi sotkuisiin koira- tai hevosharrastuksiin, ulkoilmaihmisille tai muille, joille auton krominkiiltoinen ulkoasu ei ole tärkein ostoperuste.

Jälleenmyyntiarvoa Dusterille tuskin kolmen vuoden takuuajan päättymisen jälkeen jää, mutta käyttöarvoa autolla voi edelleen olla runsaasti.

Etenemiskykyä kaipaaville Duster 4x4 on silti järkevämpi vaihtoehto. Tosin nelivetoversio tulee huhtikuisen veromuutoksen jälkeen olemaan runsaat 3000 euroa etuvetomallia kalliimpi, ja se on monille tällaisten autojen faneille ratkaisevan iso summa.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset renault

Kommentit (80)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 8
EdellinenSeuraava

Anonyymi
"Romanialaisesta katumaasturista..."
sieltä päin tulee EU.n myötä myös kerjäläiset kaduille ja kurtun vinguttajat pahvimukeineen.
Anonyymi: Nimetön 18.3.2012 6:16

Anonyymi
Tähän on tultu. Suomalainen uneksii Daciasta. Vielä muutaman vuoden kun päättäjät kantavat vastuuta, voinemme alkaa haaveilemaan leivästä.
Anonyymi: Saisipa Dacian aluil 18.3.2012 6:36

Anonyymi
Vai ettei ole jälleenmyyntiarvoa?
Eikun toimittaja katseleen millaseen hintaan esim. lada nivaa myydään jos vain joku raaskii luopua omastaan.
Ei se halpa ole aina huono, voipi ostaa ison maasturin joka en mahdu kulkemaan mettässä tai pienen joka mahtuu.
Anonyymi: Hintoja 18.3.2012 6:46

Anonyymi
No romaanit sentäs yrittää jotain - kreikasta en oo muuta nähnyt kuin fetaa ja oliiveja lasipurkeissa.
Anonyymi: Golman s*cks 18.3.2012 6:54

Anonyymi
Uskoisin että edellisen kaltainen pissis toimittajan artikkeli alkaa olla yhtä vanhanaikainen kuin juppibemarit.
Suomi tarvitsee juuri näitä yksinkertaisia ja toimivia autoja. Itselläni on MB-220 diesel e malli vm 2006 ja jo nyt alkaa ne hiivatin sähkövermeet oikutella. Talven huippupakkasissa - 27 astetta auton sai käymään mutta ajoon ei voinut lähteä koska auton kojelauta loisti punaisena ja keltaisena kaikenmailman hälytys ja varoitusvaloja.
Seuraava autoni on Dacia. Iloisena veivaan laseja ylös ja alasm ja ihailen peltipintoja..80 luku oli parasta ihmisen ja autoilun aikaa, silloin autoa ajoi mies eikä tietokone.
Anonyymi: Suomi nousuun. 18.3.2012 7:06

Anonyymi
Tähän on tultu. Suomalainen uneksii Daciasta. Vielä muutaman vuoden kun päättäjät kantavat vastuuta, voinemme alkaa haaveilemaan leivästä.


In the end, jos itsetunto riittää - miksei ostaa Dusteria? Itse harkitsen sellaisen ostamista käteisellä, toisin kuin kaverini, jotka ostavat volkkareita tai bemareita lainalla.
Anonyymi: Ei nöyristelijöille? 18.3.2012 7:46

Anonyymi
Uskoisin että edellisen kaltainen pissis toimittajan artikkeli alkaa olla yhtä vanhanaikainen kuin juppibemarit.
Suomi tarvitsee juuri näitä yksinkertaisia ja toimivia autoja. Itselläni on MB-220 diesel e malli vm 2006 ja jo nyt alkaa ne hiivatin sähkövermeet oikutella. Talven huippupakkasissa - 27 astetta auton sai käymään mutta ajoon ei voinut lähteä koska auton kojelauta loisti punaisena ja keltaisena kaikenmailman hälytys ja varoitusvaloja.
Seuraava autoni on Dacia. Iloisena veivaan laseja ylös ja alasm ja ihailen peltipintoja..80 luku oli parasta ihmisen ja autoilun aikaa, silloin autoa ajoi mies eikä tietokone.


Juuri näin, perheen kakkosauto / VW Polo 2010 menossa vaihtoon neliveto-Dusterin alta.
Anonyymi: 3rd world, here we c 18.3.2012 7:48

Anonyymi
Dacia Duster on kuin tehty suomalaisille. Mihin sitä nyt ihminen tarvitsee mitään sähköikkunoita. Eikä tarvitse kukaan muukaan. Ja jos on varaa ostaa tuota hienompi auto niin on kyllä vara maksaa mukisematta jokainen vihreiden autoilulle keksimä lisävero ja maksu.
Anonyymi: Havanna Affair 18.3.2012 7:50

Anonyymi
Palaatte takaisin kivikauteen.
Anonyymi: Illuusio murenee vel 18.3.2012 7:57

Anonyymi
Ei oo rahaa edes polkupyörään...
Anonyymi: Olen köyhä 18.3.2012 8:03
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 8
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki7/20142014
VOLKSWAGEN11688467
TOYOTA8117653
SKODA7146282
FORD6614721
VOLVO6074879
NISSAN4594054
KIA4513725
AUDI4344233
OPEL4192999
MERCEDES-BENZ3793277
   
malli7/20142014
VOLKSWAGEN GOLF4963964
SKODA OCTAVIA4533910
NISSAN QASHQAI3102745
VOLKSWAGEN PASSAT2321467
TOYOTA YARIS2291705
TOYOTA AURIS2182079
VOLKSWAGEN POLO209909
FORD FOCUS2081538
FORD FIESTA1991355
VOLVO V601861049

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy