Kirjaudu ▼
 

Hyvästi diesel – nyt myyvät bensa-autot ja hybridit

Lehtikuva
Hyvästi diesel – nyt myyvät bensa-autot ja hybridit
Kansa haluaa nyt bensiini- ja hybridiautoja. Ammattiautoilijat ovat jo älähtäneet, kun diesel uhkaa kallistua edelleen, mutta nyt myös yksityisautoilijat ovat liikkeellä. Uutta autoa valitessa käyttövoimasta on tullut aiempaa suurempi kysymys, ja dieseleiden suosio on laantumassa.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Suomen Toyotan toimitusjohtajan Mika Elojärven mukaan myynnin painopiste siirtyy dieseleistä tavallisiin bensiini- ja hybridiautoihin.

– Tavalliset bensa-autot ja hybridit automaattivaihteistolla kasvattavat voimakkaasti osuuttaan, Elojärvi sanoo.

Etenkin yksityiset autoilijat, jotka maksavat itse omat ajokkinsa, kohdistavat katseensa nyt bensiiniautoihin ja hybrideihin. Dieselit pitävät pintansa vain ammattiajossa ja pitkien välimatkojen pohjoisessa.

Polttoaineen verotus selittää Elojärven mukaan vain osan dieselin hyljeksimisestä. Dieselin kallistumisen lisäksi bensiiniautoissa houkuttelee niiden jälleenmyyntiarvon parempi ennustettavuus ja pienemmät hiukkas- ja typpioksidipäästöt.

”Bensa nostaa
päätään”

Volvon tiedotusjohtajan Thomas Hallbäckin mukaan käynnissä on ”pienimuotoinen bensiinin takaisintuleminen”.

Dieseleiden myynti kasvoi tasaisesti vuodesta 2008 lähtien, kun autoja alettiin verottaa niiden hiilidioksidipäästöjen mukaan. Kehitys katkesi viime vuonna.

Mercedez-Benzillä todistetaan samaa ilmiötä.

– Kyllähän diesel on tällä hetkellä se, mitä eniten myydään, mutta bensa nostaa taas päätään, Harri Kauppinen mersuja maahan tuovasta Vehosta sanoo.

Myös Nissanin maajohtajan Staffan Johanssonin mukaan bensiiniautoja harkitaan aiempaa pidempään, vaikka myyntiluvuissa bensiinin voimistuva viehätys ei vielä näykään.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Loppukeväästä autokaupoissa nähtäneen uusia laskuharjoituksia. Huhtikuun alusta lähtien päästöt vaikuttavat auton hintaan vielä aiempaa näkyvämmin. Mitä suuremmat päästöt, sitä kalliimpi auto ja kiinnostavammat käyttökustannukset. 

Väärinymmärretty
diesel

Autotuojien toimitusjohtaja Tero Kallio on ihmeissään dieselin ympärillä käytävästä keskustelusta. Kallion mukaan veromuutos ei ole tehnyt diesel-autoa yhtään aiempaa vähemmän kannattavaksi.

Käyttövoimaa valitessa pitäisi polttoaineen hinnan lisäksi huomioida käyttövoimaveron aleneminen. Dieselin hinnannousun myötä käyttövoimavero laski 18 prosenttia.

Kallion mukaan käyttövoimaveron aleneminen riittää kompensoimaan dieselin kallistumisen, varsinkin jos ajaa alle 25 000 kilometriä vuodessa. Keskimäärin kilometrejä kertyy suomalaiselle vain 20 000. Vähän ajavalle diesel saattaa muuttua jopa aiempaa kannattavammaksi.

Tavallisen autoilijan näkökulmasta muutokset eivät ole suuria, Kallio tähdentää.

– Vuositasolla puhutaan euroista ja kymmenistä euroista. Se voi mennä yhteen karkkipussiin, jos ostaa sellaisen huoltamolta.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (140)


Anonyymi
Vain rahaton ostaa enää dieselautoa. Ja tekee karhunpalveluksen itselleen, vaikka auton hinta on halvempi, niin polttoaine dieselveroineen kalliimpaa, kuten myös kaikki muut, eli huollot, varaosat, katsastus,...

Ilmeisesti amiksessa ei opetella edelleenkään nelitoimilaskimen käyttöä..


Ai mikä huolto? Ensimmäinen huolto TDDI mondeooni öljynvaihtojen lisäksi oli jakajapumppu 340tkm kohdalla. Katsastus on päästötestin takia kyllä kalliimpi mutta eipä sekään muutama kymppi vuodessa voi kovin järkevä peruste olla.

Kyllä diesel on niin paljon mukavampi tien päällä, ja käy aina juuri niin tasaisesti kun vain diesel voi käydä. Ei bensiinikoneen tyhjäkäynnin vaelluksia ja naputuksia kylmänä ja muita ärsyttäviä piirteitä.

Hyvä jos köyhillä ei enää ole varaa ajella dieselillä.
Anonyymi: Jonezy 13.3.2012 8:56

Anonyymi
Itse asiassa nyt ei myydä mitään, autokauppa on ihan pysähtynyt. Myytiluvut tulevat olemaan surkeat.

Niinpä. Näiden artikkeleiden tarkoitushan on saada pahvit vaihtaamaan juuri sisäänajetut menopelinsä uuteen. Mutta autoista joitain ymmärtävillehän tämä on hyvä uutinen, kun markkinat normalisoituvat myös käytettyjen dieseleiden osalta.
Anonyymi: Nimetön 13.3.2012 8:58

Anonyymi
Suurimmalle osalle yksityisautoilijoista dieselin käyttö muuttui pelkästään vain edullisemmaksi viimeaikaisten veromuutosten myötä. Ja vielä edullisemmaksi muuttuu kun käyttövoimavero poistuu.
Mutta tässä, kuten kaikissa muissakin asioissa, Suomalainen menee sopulilaumana muiden perässä ostamaan nyt mopon koneilla varustettuja bensa-autoja joissa suorituskykyä on haettu ylipaineistamalla liikaa ilmaa. Osassa näistä moottoreista (esim. Fordin uusin litrainen kone) viritysaste on kilpamoottoreiden luokkaa. Kilpamoottorit vaihdetaan joka kisan jälkeen, tavallisella autoilijalla samaa viritysastetta vastaavan koneen pitäisi kestää 500 000. Hyvä jos kestää 100 000.
Jos nyt kaikki ajaa kohta bensalla niin tyhminkin ymmärtää mitä tapahtuu : bensan kulutus lisääntyy -> hinta nousee, dieselin kulutus vähenee -> hinta laskee.
Bensan 'edullista' hintaa voi sitäkin pitää kyseenalaisena. Nyt verrataan viinabensan hintaa dieseliin. Oikeampi vertailukohta on oikeastaan 98 oktaaninen. Auto nimittäin kuluttaa viinabensaa enemmän kuin tavallista 98:ia.

Kohta valmistuu Suomalaiset biodiesel tehtaat. Polttoainetta riittää diesel-autolle. Samaan aikaan bensan sekaan lotrataan enemmän ja enemmän viinaa, mikä tietää ongelmia esim. talvella. Myös auton kulutus lisääntyy, mutta hinta ei juurikaan laske. Näette lähivuosina varmaan 50/50 bensa/viina litkuja autojenne tankeissa. Repikää siitä huumoria.

Diesel autot ei katoa yhtään mihinkään koska ei sille ole korvaajaa tietyissä käyttötarkoituksissa. Jos esim. jotain raskaampaa kärryä tarvitsee vetää perässä vähänkään useammin niin diesel on ainut vaihtoehto. Bensan vääntö ei riitä ja vaikka riittäisikin niin kulutus on 20-40 litraa/100km. Hybrideillä ja sähkövehkeillä ei voi vetää mitään.
Anonyymi: Dieselonjapysyy 13.3.2012 9:01

Anonyymi
Suomalainen autoilija muista tämä: olet ikuisesti jatkuvan autoverotuksen kohde. Kyllä se on jännittävää peliä kun laskeskelee milloin on järkevintä vaihtaa auto tai olla vaihtamatta. Tämä vaatii Suomessa kovaa älykkyyttä koska tässä ei meinaa pysyä säädösten muutosten tasalla.
Anonyymi: se on sattumaa jos k 13.3.2012 9:04

Anonyymi
Aikoinaan uhottiin, että jos bensan hinta nousee vaikkapa kymppiin litralta niin pyörät pysähtyy suomessa.. eivätpä ole pysähtyneet vieläkään vaikka bensa maksaa jo yli kympin, siis mummonmarkoissa..

olisipa meissä autoilijoissa niin paljon joukkohenkeä, että olisimme autoilulakossa kaikki kerralla vähintään viikon, mielellään kaksi. Kaikki keraalla ja kun vielä kaikki pistäisivät autonsa liikenteestäpoistoon siksi ajaksi, niin arvatkaan mimmoisen kolon se tekisi valtion kassaan.. Noo toisaalta senhän voisi paikata ottamalla lisää velkaa, eikä se mitään muuttaisi, ainakaan parempaan.. mutta eihän meillä ole sitä yhteishenkeäkään joten antaa olla asiat näin!
Anonyymi: Villepekkamattiolli 13.3.2012 9:06

Anonyymi
Kuka ostaa auton velaksi? = Idiootti.


Miten muuten auton voi ostaa jos on töissä käyvä keskituloinen ja ei ole saanut perintöjä?
Anonyymi: Idiootti 13.3.2012 9:07

Anonyymi
Seuraus: todella moni meni lankaan ja kärvistelee nyt hankalalla diesel-autollaan talvipakkasissa ja tuskailee talvesta toiseen sitä, ettei arktista dieseliä saa ajoissa. Pelko tienposkeen jäämisestä on ankara ja moni onkin sinne jäätynyt. Lumikasojen alta löytyy aivan uusiakin diesel-autoja, kun matkanteko on jäänyt aamulla parkkiruutuun.

Kyllä toi oma diesel lähti käyntiin vielä 30 asteen pakkasillakin ihan omin voimin ilman apuvälineitä. Yli kymmenen vuoden dieselautoilun aikana ei ole koskaan ollut tarvetta käyttää arktista dieseliä, eikä siihen Etelä-Suomessa ole oikeasti edes mitään teoreettista tarvetta. Lämpöäkin on riittänyt oikein mukavasti 5000w polttoainelämmittimestä. Lumikasan alle jääneitä autoja näkee lähinnä kaupunkien vuokraslummeissa, mutta se on jo sitten ihan eri juttu...
Anonyymi: Nimetön 13.3.2012 9:12

Anonyymi
Valtiovalta houkutteli ostamaan halvalla diesel avensiksen. Kannatti uskoa ja ostaa.
Anonyymi: Positiivinen vähänaj 13.3.2012 9:19

Anonyymi
2004 mallin Seat toledo 1.9TDI ja 390 000km mittarissa. Kulutus n 5litraa/100km. Pitääkö ostaa bensa auto?
Anonyymi: Vinkkiä kaipaava 13.3.2012 9:20

Anonyymi
Vain rahaton ostaa enää dieselautoa. Ja tekee karhunpalveluksen itselleen, vaikka auton hinta on halvempi, niin polttoaine dieselveroineen kalliimpaa, kuten myös kaikki muut, eli huollot, varaosat, katsastus,...

Ilmeisesti amiksessa ei opetella edelleenkään nelitoimilaskimen käyttöä..

Ai mikä huolto? Ensimmäinen huolto TDDI mondeooni öljynvaihtojen lisäksi oli jakajapumppu 340tkm kohdalla. Katsastus on päästötestin takia kyllä kalliimpi mutta eipä sekään muutama kymppi vuodessa voi kovin järkevä peruste olla.

Kyllä diesel on niin paljon mukavampi tien päällä, ja käy aina juuri niin tasaisesti kun vain diesel voi käydä. Ei bensiinikoneen tyhjäkäynnin vaelluksia ja naputuksia kylmänä ja muita ärsyttäviä piirteitä.

Hyvä jos köyhillä ei enää ole varaa ajella dieselillä.


Niinpä. Kun ei osata laskea, pysytään myös köyhänä.
Anonyymi: Nimetön 13.3.2012 9:24
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki6/20142014
VOLKSWAGEN13607299
TOYOTA9266842
SKODA8305568
FORD7584060
VOLVO6184272
KIA5503274
MERCEDES-BENZ4942898
NISSAN4863595
AUDI4663799
OPEL4482580
   
malli6/20142014
VOLKSWAGEN GOLF5383468
SKODA OCTAVIA4733457
TOYOTA AURIS3431861
NISSAN QASHQAI3332435
VOLKSWAGEN PASSAT2491235
FORD FOCUS2481330
FORD FIESTA2281156
TOYOTA AVENSIS2071542
VOLKSWAGEN POLO193700
KIA RIO1821140

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy