Kirjaudu ▼
 

Hyvästi diesel – nyt myyvät bensa-autot ja hybridit

Lehtikuva
Hyvästi diesel – nyt myyvät bensa-autot ja hybridit
Kansa haluaa nyt bensiini- ja hybridiautoja. Ammattiautoilijat ovat jo älähtäneet, kun diesel uhkaa kallistua edelleen, mutta nyt myös yksityisautoilijat ovat liikkeellä. Uutta autoa valitessa käyttövoimasta on tullut aiempaa suurempi kysymys, ja dieseleiden suosio on laantumassa.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Suomen Toyotan toimitusjohtajan Mika Elojärven mukaan myynnin painopiste siirtyy dieseleistä tavallisiin bensiini- ja hybridiautoihin.

– Tavalliset bensa-autot ja hybridit automaattivaihteistolla kasvattavat voimakkaasti osuuttaan, Elojärvi sanoo.

Etenkin yksityiset autoilijat, jotka maksavat itse omat ajokkinsa, kohdistavat katseensa nyt bensiiniautoihin ja hybrideihin. Dieselit pitävät pintansa vain ammattiajossa ja pitkien välimatkojen pohjoisessa.

Polttoaineen verotus selittää Elojärven mukaan vain osan dieselin hyljeksimisestä. Dieselin kallistumisen lisäksi bensiiniautoissa houkuttelee niiden jälleenmyyntiarvon parempi ennustettavuus ja pienemmät hiukkas- ja typpioksidipäästöt.

”Bensa nostaa
päätään”

Volvon tiedotusjohtajan Thomas Hallbäckin mukaan käynnissä on ”pienimuotoinen bensiinin takaisintuleminen”.

Dieseleiden myynti kasvoi tasaisesti vuodesta 2008 lähtien, kun autoja alettiin verottaa niiden hiilidioksidipäästöjen mukaan. Kehitys katkesi viime vuonna.

Mercedez-Benzillä todistetaan samaa ilmiötä.

– Kyllähän diesel on tällä hetkellä se, mitä eniten myydään, mutta bensa nostaa taas päätään, Harri Kauppinen mersuja maahan tuovasta Vehosta sanoo.

Myös Nissanin maajohtajan Staffan Johanssonin mukaan bensiiniautoja harkitaan aiempaa pidempään, vaikka myyntiluvuissa bensiinin voimistuva viehätys ei vielä näykään.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Loppukeväästä autokaupoissa nähtäneen uusia laskuharjoituksia. Huhtikuun alusta lähtien päästöt vaikuttavat auton hintaan vielä aiempaa näkyvämmin. Mitä suuremmat päästöt, sitä kalliimpi auto ja kiinnostavammat käyttökustannukset. 

Väärinymmärretty
diesel

Autotuojien toimitusjohtaja Tero Kallio on ihmeissään dieselin ympärillä käytävästä keskustelusta. Kallion mukaan veromuutos ei ole tehnyt diesel-autoa yhtään aiempaa vähemmän kannattavaksi.

Käyttövoimaa valitessa pitäisi polttoaineen hinnan lisäksi huomioida käyttövoimaveron aleneminen. Dieselin hinnannousun myötä käyttövoimavero laski 18 prosenttia.

Kallion mukaan käyttövoimaveron aleneminen riittää kompensoimaan dieselin kallistumisen, varsinkin jos ajaa alle 25 000 kilometriä vuodessa. Keskimäärin kilometrejä kertyy suomalaiselle vain 20 000. Vähän ajavalle diesel saattaa muuttua jopa aiempaa kannattavammaksi.

Tavallisen autoilijan näkökulmasta muutokset eivät ole suuria, Kallio tähdentää.

– Vuositasolla puhutaan euroista ja kymmenistä euroista. Se voi mennä yhteen karkkipussiin, jos ostaa sellaisen huoltamolta.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (140)


Anonyymi
Ostakaa te lampaat uusia markkinavillityksiä ja päivittäkää kaikki aina ajan tasalle jotta ego pysyy muiden matkassa. Nakatkaa vain bensaa tuleen valtion verohommissa. Valtionkin kanssa kannattaa äänestää jaloillaan ja laittaa adressia, jotta ei yhdet ihmiset päätä kaikesta. Suomessa olisi tarvetta leikkauksille ei ainakaan työn verotukselle, kuten dieselin verotus. Järjetöntä touhua kun maalla on maksettavana miljardien velkoja + muiden maiden takaukset. Miten nämä hoidetaan jos ei ole varaa tienata? NIIN ja muistakaahan ottaa velkaa, jotta on varaa omistaa 250 tyhjää neliötä.
Anonyymi: Peltilehmä vm. 88 13.3.2012 8:10

Anonyymi
Onneksi tuli ostettua 2007 lopussa lähes 5 litraisella koneella oleva bensamaasturi. Sen hankintahinta ja kateusvero on nyt säästetty Venäjän bensalla, eikä talvisin ole kylmä eikä lumi haittaa. Tosin nyt joutuu olemaan vankina itärajalla kun kotimaasta ei saa oikeaa bensaa. Lantrattua kissankusta en viitsi ostaa.
Anonyymi: Xenon-Codex 13.3.2012 8:15

Anonyymi
- Tavalliset bensa-autot ja hybridit automaattivaihteistolla kasvattavat voimakkaasti osuuttaan, Elojärvi sanoo.Väitän että hybrideillä on aika marginaalinen osuus omalla rahalla ostavien joukossa. Joku Fordin 1-litrainen 125hv bensakone on tätä päivää eivätkä edes hybridit pääse energiataloudessa ja ajomukavuudessa samaan. Hybridit ovat omimmillaan kaupunkiajossa ja maantiellä ne syövät bensaa siinä kuin muutkin, maksavat vaan tuplaten normaalin pikkuauton verran. Ja nyt ei puhuta mistään Hondan feikkihybrideistä joissa on starttimoottorin kokoinen sähkömoottori bensakoneen apuna.


Äläs nyt. Just ostin käytetyn hybridin ihan omalla rahalla. Totta jos verrataan ensimmäisen sukupolven hybridejä kaikkein uusimpiin bensapiheihin, mutta samalla uusimmat hybridit ovat jälleen yhtä taloudellisia (ja kalliita kuten sanoit). Huomaa myös, että kulutus kasvaa vasta kun ajetaan 100km/h. Ajan lähinnä alueella jossa 80km/h korkein ja voila todellinen keskikulutus keskikokoisella autolla 5.
Anonyymi: Tyytyväinen kumminki 13.3.2012 8:20

Anonyymi
Bensalla pestään pensselit, dieselillä tehdään voimaa
Anonyymi: näin on 13.3.2012 8:21

Anonyymi
Se nyt on selvää, ettei bensa- eikä diesemalli ole hyväksi luonnolle - koko yksityisautoilu on suurta saastuttamista, hoiti sen sitten bensa- tai dieselmoottorilla :/ Ja autoilulla ei voi Suomessa säästää - vain autoilematta voi säästää!


Homoilla on aikaa kävellä.



Kettutytöillä on vähän vaikeampaa, maatiloille on pitkä matka pahantekoon.
Anonyymi: Ehkä liftaavat homop 13.3.2012 8:21

Anonyymi
Toki hallitus POISTAA käyttövoimaveron jotta tilanne kompensoituu.
Anonyymi: Buhahhah 13.3.2012 8:22

Anonyymi
Ostakaa te lampaat uusia markkinavillityksiä ja päivittäkää kaikki aina ajan tasalle jotta ego pysyy muiden matkassa. Nakatkaa vain bensaa tuleen valtion verohommissa. Valtionkin kanssa kannattaa äänestää jaloillaan ja laittaa adressia, jotta ei yhdet ihmiset päätä kaikesta. Suomessa olisi tarvetta leikkauksille ei ainakaan työn verotukselle, kuten dieselin verotus. Järjetöntä touhua kun maalla on maksettavana miljardien velkoja + muiden maiden takaukset. Miten nämä hoidetaan jos ei ole varaa tienata? NIIN ja muistakaahan ottaa velkaa, jotta on varaa omistaa 250 tyhjää neliötä.


Ainakaa hybridillä ei ego nouse. Se kerää vain korkeintaan säälipisteitä.
Anonyymi: Nimetön 13.3.2012 8:22

Anonyymi
Pienellä ajolla noissa ei vielä säästä / häviä kun satasia vuodessa, ketä tällainen kiinnostaa!!!

Luvassa onkin tuntuvia veronkorotuksia polttoaineeseen, eli kohta litku maksaa 5, 10 tai 20? litralta, sitten ehkä jotain jo voisi kiinnostaa?
Anonyymi: Nimetön 13.3.2012 8:22

Anonyymi
"Kuka ostaa auton velaksi? = Idiootti." --> IDIOOTTI AIKA MONI OTTAA LEIVÄN AUTOLLA ELI MISSÄHÄN PÄIN SE IDIOOTTI ISTUU....KUN ON VAIN PAKKO!!


Älä kirjoita capseilla. Se on huono tapa.
Anonyymi: SOO SOO! 13.3.2012 8:24

Anonyymi
Odottakaapa vain sitä päivää jolloin kansa alkaa innolla ostaa "hybridi" autoja ja sittenpä näihinkin kohdistetaan autoveron korotuksia. Suomessa autoverotus on ollut 1950-luvulta lähtien valtion erityinen verotuskohde. Tähän sopii lause "me (valtiovalta) tienaamme tällä".
Anonyymi: byrokratian riemuvoi 13.3.2012 8:25
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

08:44 PKC perusti yhteisyrityksen Kiinaan ennätysajassa
08:30 HS: Valtiovarainministeriö arvioi kasvun hyytyvän pakkaselle
08:25 Digitoday Luulotautisen kirous: Google tarjoaa sairauksien kuvauksia
08:15 Fedin aluejohtaja: Ei koronnostoa tänä vuonna
07:52 HS: Raha ei riitä – suosittu liikennepalvelu lopettamassa
07:42 KSML: Saarikka aloittaa yt:t – koskee koko henkilökuntaa
06:04 Kolumni EU tarvitsee yhteisen pakolaislinjan
06:01 Kattilat huutavat hoosiannaa – kuka sen sellun ostaa?
3.9. Fordin Venäjä-myynnistä suli 52 % – avaa uuden tehtaan
3.9. Norjan armeija marssii pian luomukalsareissa
3.9. Italian suurin pankki vähentää jopa 10 000 työpaikkaa
3.9. Näistä autoista maksetaan nyt maltaita – hinnat +188 %
3.9. Suila Ylelle: "Vaalien läheisyys tärkeämpi kuin yrityksen etu"
3.9. Draghin puhe siivitti Helsingin pörssin nousuun
3.9. Nyt lähti halvalla: Lentoyhtiö myytiin ruplalla
3.9. Euro heikkeni selvästi – syynä Draghin puhe
3.9. EKP:n Draghi: Talous elpyy, mutta odotettua hitaammin
3.9. Kahmaiseeko valtio rahaa Solidiumista? "Loputtomasti ei voi"
3.9. Digitoday Suomessa myydyssä wlan-reitittimessä uhka: Hakkeri voi esiintyä sinuna
3.9. EKP leikkasi kasvuennustetta
3.9. Tappiot lannistivat Nanson – "Pakko tehdä ratkaisuja"
3.9. Digitoday Aukolla ikää melkein 20 vuotta: Vaara tajuttiin vasta nyt
3.9. Rahoittaja selvityttää arvokohteen rakennuttajan toimia – tappiot ihmetyttävät
3.9. EKP pienensi Kreikan pankkien hätärahoitusta
3.9. Kaakon Viestintä aloittaa yt:t – Itä-Savo ja Länsi-Savo tabloidiin
3.9. Elisan ralli näyttää pörssille suuntaa
3.9. EKP piti korot alhaalla – mitä sanoo Draghi?
3.9. Näin Suomeen voisi tulla uusi ruokakauppa
3.9. Tikkurila aloittaa yt-neuvottelut – vähentää jopa sata työntekijää
3.9. Öljy heiluttaa Venäjää – "Ennusteet eivät ehkä synkkene"
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20152015
TOYOTA10527767
VOLKSWAGEN9369053
SKODA7166934
FORD6965810
KIA6704553
OPEL5223674
NISSAN5175145
AUDI3793904
VOLVO3735032
BMW3663489
   
malli8/20152015
SKODA OCTAVIA4654315
TOYOTA YARIS3552208
VOLKSWAGEN GOLF3323781
VOLKSWAGEN PASSAT3232557
TOYOTA AVENSIS3121837
NISSAN QASHQAI3083040
KIA RIO2831657
FORD FIESTA2331701
TOYOTA AURIS2232028
FORD MONDEO1941473

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy