Kirjaudu ▼
 

Hyvästi diesel – nyt myyvät bensa-autot ja hybridit

Lehtikuva
Hyvästi diesel – nyt myyvät bensa-autot ja hybridit
Kansa haluaa nyt bensiini- ja hybridiautoja. Ammattiautoilijat ovat jo älähtäneet, kun diesel uhkaa kallistua edelleen, mutta nyt myös yksityisautoilijat ovat liikkeellä. Uutta autoa valitessa käyttövoimasta on tullut aiempaa suurempi kysymys, ja dieseleiden suosio on laantumassa.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Suomen Toyotan toimitusjohtajan Mika Elojärven mukaan myynnin painopiste siirtyy dieseleistä tavallisiin bensiini- ja hybridiautoihin.

– Tavalliset bensa-autot ja hybridit automaattivaihteistolla kasvattavat voimakkaasti osuuttaan, Elojärvi sanoo.

Etenkin yksityiset autoilijat, jotka maksavat itse omat ajokkinsa, kohdistavat katseensa nyt bensiiniautoihin ja hybrideihin. Dieselit pitävät pintansa vain ammattiajossa ja pitkien välimatkojen pohjoisessa.

Polttoaineen verotus selittää Elojärven mukaan vain osan dieselin hyljeksimisestä. Dieselin kallistumisen lisäksi bensiiniautoissa houkuttelee niiden jälleenmyyntiarvon parempi ennustettavuus ja pienemmät hiukkas- ja typpioksidipäästöt.

”Bensa nostaa
päätään”

Volvon tiedotusjohtajan Thomas Hallbäckin mukaan käynnissä on ”pienimuotoinen bensiinin takaisintuleminen”.

Dieseleiden myynti kasvoi tasaisesti vuodesta 2008 lähtien, kun autoja alettiin verottaa niiden hiilidioksidipäästöjen mukaan. Kehitys katkesi viime vuonna.

Mercedez-Benzillä todistetaan samaa ilmiötä.

– Kyllähän diesel on tällä hetkellä se, mitä eniten myydään, mutta bensa nostaa taas päätään, Harri Kauppinen mersuja maahan tuovasta Vehosta sanoo.

Myös Nissanin maajohtajan Staffan Johanssonin mukaan bensiiniautoja harkitaan aiempaa pidempään, vaikka myyntiluvuissa bensiinin voimistuva viehätys ei vielä näykään.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Loppukeväästä autokaupoissa nähtäneen uusia laskuharjoituksia. Huhtikuun alusta lähtien päästöt vaikuttavat auton hintaan vielä aiempaa näkyvämmin. Mitä suuremmat päästöt, sitä kalliimpi auto ja kiinnostavammat käyttökustannukset. 

Väärinymmärretty
diesel

Autotuojien toimitusjohtaja Tero Kallio on ihmeissään dieselin ympärillä käytävästä keskustelusta. Kallion mukaan veromuutos ei ole tehnyt diesel-autoa yhtään aiempaa vähemmän kannattavaksi.

Käyttövoimaa valitessa pitäisi polttoaineen hinnan lisäksi huomioida käyttövoimaveron aleneminen. Dieselin hinnannousun myötä käyttövoimavero laski 18 prosenttia.

Kallion mukaan käyttövoimaveron aleneminen riittää kompensoimaan dieselin kallistumisen, varsinkin jos ajaa alle 25 000 kilometriä vuodessa. Keskimäärin kilometrejä kertyy suomalaiselle vain 20 000. Vähän ajavalle diesel saattaa muuttua jopa aiempaa kannattavammaksi.

Tavallisen autoilijan näkökulmasta muutokset eivät ole suuria, Kallio tähdentää.

– Vuositasolla puhutaan euroista ja kymmenistä euroista. Se voi mennä yhteen karkkipussiin, jos ostaa sellaisen huoltamolta.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (140)


Anonyymi
Ostakaa te lampaat uusia markkinavillityksiä ja päivittäkää kaikki aina ajan tasalle jotta ego pysyy muiden matkassa. Nakatkaa vain bensaa tuleen valtion verohommissa. Valtionkin kanssa kannattaa äänestää jaloillaan ja laittaa adressia, jotta ei yhdet ihmiset päätä kaikesta. Suomessa olisi tarvetta leikkauksille ei ainakaan työn verotukselle, kuten dieselin verotus. Järjetöntä touhua kun maalla on maksettavana miljardien velkoja + muiden maiden takaukset. Miten nämä hoidetaan jos ei ole varaa tienata? NIIN ja muistakaahan ottaa velkaa, jotta on varaa omistaa 250 tyhjää neliötä.
Anonyymi: Peltilehmä vm. 88 13.3.2012 8:10

Anonyymi
Onneksi tuli ostettua 2007 lopussa lähes 5 litraisella koneella oleva bensamaasturi. Sen hankintahinta ja kateusvero on nyt säästetty Venäjän bensalla, eikä talvisin ole kylmä eikä lumi haittaa. Tosin nyt joutuu olemaan vankina itärajalla kun kotimaasta ei saa oikeaa bensaa. Lantrattua kissankusta en viitsi ostaa.
Anonyymi: Xenon-Codex 13.3.2012 8:15

Anonyymi
- Tavalliset bensa-autot ja hybridit automaattivaihteistolla kasvattavat voimakkaasti osuuttaan, Elojärvi sanoo.Väitän että hybrideillä on aika marginaalinen osuus omalla rahalla ostavien joukossa. Joku Fordin 1-litrainen 125hv bensakone on tätä päivää eivätkä edes hybridit pääse energiataloudessa ja ajomukavuudessa samaan. Hybridit ovat omimmillaan kaupunkiajossa ja maantiellä ne syövät bensaa siinä kuin muutkin, maksavat vaan tuplaten normaalin pikkuauton verran. Ja nyt ei puhuta mistään Hondan feikkihybrideistä joissa on starttimoottorin kokoinen sähkömoottori bensakoneen apuna.


Äläs nyt. Just ostin käytetyn hybridin ihan omalla rahalla. Totta jos verrataan ensimmäisen sukupolven hybridejä kaikkein uusimpiin bensapiheihin, mutta samalla uusimmat hybridit ovat jälleen yhtä taloudellisia (ja kalliita kuten sanoit). Huomaa myös, että kulutus kasvaa vasta kun ajetaan 100km/h. Ajan lähinnä alueella jossa 80km/h korkein ja voila todellinen keskikulutus keskikokoisella autolla 5.
Anonyymi: Tyytyväinen kumminki 13.3.2012 8:20

Anonyymi
Bensalla pestään pensselit, dieselillä tehdään voimaa
Anonyymi: näin on 13.3.2012 8:21

Anonyymi
Se nyt on selvää, ettei bensa- eikä diesemalli ole hyväksi luonnolle - koko yksityisautoilu on suurta saastuttamista, hoiti sen sitten bensa- tai dieselmoottorilla :/ Ja autoilulla ei voi Suomessa säästää - vain autoilematta voi säästää!


Homoilla on aikaa kävellä.



Kettutytöillä on vähän vaikeampaa, maatiloille on pitkä matka pahantekoon.
Anonyymi: Ehkä liftaavat homop 13.3.2012 8:21

Anonyymi
Toki hallitus POISTAA käyttövoimaveron jotta tilanne kompensoituu.
Anonyymi: Buhahhah 13.3.2012 8:22

Anonyymi
Ostakaa te lampaat uusia markkinavillityksiä ja päivittäkää kaikki aina ajan tasalle jotta ego pysyy muiden matkassa. Nakatkaa vain bensaa tuleen valtion verohommissa. Valtionkin kanssa kannattaa äänestää jaloillaan ja laittaa adressia, jotta ei yhdet ihmiset päätä kaikesta. Suomessa olisi tarvetta leikkauksille ei ainakaan työn verotukselle, kuten dieselin verotus. Järjetöntä touhua kun maalla on maksettavana miljardien velkoja + muiden maiden takaukset. Miten nämä hoidetaan jos ei ole varaa tienata? NIIN ja muistakaahan ottaa velkaa, jotta on varaa omistaa 250 tyhjää neliötä.


Ainakaa hybridillä ei ego nouse. Se kerää vain korkeintaan säälipisteitä.
Anonyymi: Nimetön 13.3.2012 8:22

Anonyymi
Pienellä ajolla noissa ei vielä säästä / häviä kun satasia vuodessa, ketä tällainen kiinnostaa!!!

Luvassa onkin tuntuvia veronkorotuksia polttoaineeseen, eli kohta litku maksaa 5, 10 tai 20? litralta, sitten ehkä jotain jo voisi kiinnostaa?
Anonyymi: Nimetön 13.3.2012 8:22

Anonyymi
"Kuka ostaa auton velaksi? = Idiootti." --> IDIOOTTI AIKA MONI OTTAA LEIVÄN AUTOLLA ELI MISSÄHÄN PÄIN SE IDIOOTTI ISTUU....KUN ON VAIN PAKKO!!


Älä kirjoita capseilla. Se on huono tapa.
Anonyymi: SOO SOO! 13.3.2012 8:24

Anonyymi
Odottakaapa vain sitä päivää jolloin kansa alkaa innolla ostaa "hybridi" autoja ja sittenpä näihinkin kohdistetaan autoveron korotuksia. Suomessa autoverotus on ollut 1950-luvulta lähtien valtion erityinen verotuskohde. Tähän sopii lause "me (valtiovalta) tienaamme tällä".
Anonyymi: byrokratian riemuvoi 13.3.2012 8:25
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

06:01 Diesel halpeni enemmän kuin bensa – dieselistä tullut sisäänheittotuote
26.9. Tutkimustulos sysäsi lääkefirman kurssin nousuun – epileptikkolapset saivat apua kannabislääkkeestä
26.9. Ranskassa radikaali askel: Varoitusvärit elintarvikkeisiin
26.9. Draghilla on Britannialle tiukka viesti: Ei erivapauksia
26.9. Liike-elämän huippukonferenssi yllätti – tarjoaa vain kasvisruokaa
26.9. Kahvin hinta pomppasi – johtuu isosta muutoksesta säässä
26.9. Trumpin ja Clintonin yhteenotto saattaa heiluttaa kursseja
26.9. Pienemmät katteet, halvemmat tilat – näin Auto-Bil aikoo painaa autojen hintoja
26.9. Arvio: Saksa kyllä pelastaa Deutsche Bankin
26.9. Digitoday Ensimmäistä kertaa Suomessa: Huijari lähetti haittaohjelman ja soitti perään
26.9. YIT hakee kasvua kaupungeista
26.9. Nyt paukkui ennätys – Deutsche Bankin kurssi sukelsi pohjiin
26.9. Algeria: Öljymarkkinat ovat nyt paljon kriittisemmässä tilassa
26.9. Pörssi pakkasella – YIT nousee
26.9. Suursijoittajat kannustavat elintarvikejättejä vaihtamaan lihan kasviproteiiniin
26.9. Elop: Kauteni Nokian johdossa osui harvinaiseen ajanjaksoon
26.9. Kansainväliset pk-yritykset uskovat suhdanteiden parantuvan
26.9. Konecranes ja Kito purkavat allianssinssa
26.9. Digitoday Pelottava löytö: Uusi iOS aiempaa turvattomampi
26.9. Saksalaisyritykset yllättivät: näkymät huomattavasti odotuksia paremmat
26.9. Baswaren toimitusjohtaja vaihtuu
26.9. Vähittäiskauppa kasvoi elokuussa
26.9. Kahvilaa toimistona pitävät käyvät kalliiksi – osa luopunut wifistä
26.9. Digitoday Snapchat muutti nimensä ja julkisti videokuvaavat aurinkolasit
26.9. Suomeen tulee uusi autokauppaketju – "Hinnoittelu poikkeuksellisen aggressiivista"
26.9. Verottaja muistaa tällä viikolla: Yli 330 000 asiakkaalle kolahtaa postiin maksumuistutus
26.9. Asuntorakentaminen matkalla ennätyslukemiin pk-seudulla
26.9. Yle: Kyläläiset halusivat pitää pankkiautomaattinsa –"Pennosia raavittu kasaan kunnioitettavalla tavalla"
26.9. Ilta-Sanomat Poika ei saanut perinnöstä edes lakiosaa – 9 tapausta, joissa perillistä odotti yllätys
26.9. Miksi pätkätyö ei kelpaa työttömille? "Jos työllistää opiskelijan, pääsee helpommalla"
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20162016
VOLKSWAGEN10619100
TOYOTA10158785
FORD8626986
SKODA8127912
OPEL7335162
KIA6065041
NISSAN4865065
MERCEDES-BENZ4833973
AUDI3884156
VOLVO3825013
   
malli8/20162016
SKODA OCTAVIA4603932
VOLKSWAGEN GOLF3803421
OPEL ASTRA3582663
NISSAN QASHQAI2993072
FORD FIESTA2851891
TOYOTA AURIS2732527
KIA RIO2421826
TOYOTA YARIS2122271
VOLKSWAGEN POLO2111420
FORD FOCUS2092531

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy