Kirjaudu ▼
 

Hyvästi diesel – nyt myyvät bensa-autot ja hybridit

Lehtikuva
Hyvästi diesel – nyt myyvät bensa-autot ja hybridit
Kansa haluaa nyt bensiini- ja hybridiautoja. Ammattiautoilijat ovat jo älähtäneet, kun diesel uhkaa kallistua edelleen, mutta nyt myös yksityisautoilijat ovat liikkeellä. Uutta autoa valitessa käyttövoimasta on tullut aiempaa suurempi kysymys, ja dieseleiden suosio on laantumassa.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Suomen Toyotan toimitusjohtajan Mika Elojärven mukaan myynnin painopiste siirtyy dieseleistä tavallisiin bensiini- ja hybridiautoihin.

– Tavalliset bensa-autot ja hybridit automaattivaihteistolla kasvattavat voimakkaasti osuuttaan, Elojärvi sanoo.

Etenkin yksityiset autoilijat, jotka maksavat itse omat ajokkinsa, kohdistavat katseensa nyt bensiiniautoihin ja hybrideihin. Dieselit pitävät pintansa vain ammattiajossa ja pitkien välimatkojen pohjoisessa.

Polttoaineen verotus selittää Elojärven mukaan vain osan dieselin hyljeksimisestä. Dieselin kallistumisen lisäksi bensiiniautoissa houkuttelee niiden jälleenmyyntiarvon parempi ennustettavuus ja pienemmät hiukkas- ja typpioksidipäästöt.

”Bensa nostaa
päätään”

Volvon tiedotusjohtajan Thomas Hallbäckin mukaan käynnissä on ”pienimuotoinen bensiinin takaisintuleminen”.

Dieseleiden myynti kasvoi tasaisesti vuodesta 2008 lähtien, kun autoja alettiin verottaa niiden hiilidioksidipäästöjen mukaan. Kehitys katkesi viime vuonna.

Mercedez-Benzillä todistetaan samaa ilmiötä.

– Kyllähän diesel on tällä hetkellä se, mitä eniten myydään, mutta bensa nostaa taas päätään, Harri Kauppinen mersuja maahan tuovasta Vehosta sanoo.

Myös Nissanin maajohtajan Staffan Johanssonin mukaan bensiiniautoja harkitaan aiempaa pidempään, vaikka myyntiluvuissa bensiinin voimistuva viehätys ei vielä näykään.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Loppukeväästä autokaupoissa nähtäneen uusia laskuharjoituksia. Huhtikuun alusta lähtien päästöt vaikuttavat auton hintaan vielä aiempaa näkyvämmin. Mitä suuremmat päästöt, sitä kalliimpi auto ja kiinnostavammat käyttökustannukset. 

Väärinymmärretty
diesel

Autotuojien toimitusjohtaja Tero Kallio on ihmeissään dieselin ympärillä käytävästä keskustelusta. Kallion mukaan veromuutos ei ole tehnyt diesel-autoa yhtään aiempaa vähemmän kannattavaksi.

Käyttövoimaa valitessa pitäisi polttoaineen hinnan lisäksi huomioida käyttövoimaveron aleneminen. Dieselin hinnannousun myötä käyttövoimavero laski 18 prosenttia.

Kallion mukaan käyttövoimaveron aleneminen riittää kompensoimaan dieselin kallistumisen, varsinkin jos ajaa alle 25 000 kilometriä vuodessa. Keskimäärin kilometrejä kertyy suomalaiselle vain 20 000. Vähän ajavalle diesel saattaa muuttua jopa aiempaa kannattavammaksi.

Tavallisen autoilijan näkökulmasta muutokset eivät ole suuria, Kallio tähdentää.

– Vuositasolla puhutaan euroista ja kymmenistä euroista. Se voi mennä yhteen karkkipussiin, jos ostaa sellaisen huoltamolta.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (140)


Anonyymi
Ostakaa te lampaat uusia markkinavillityksiä ja päivittäkää kaikki aina ajan tasalle jotta ego pysyy muiden matkassa. Nakatkaa vain bensaa tuleen valtion verohommissa. Valtionkin kanssa kannattaa äänestää jaloillaan ja laittaa adressia, jotta ei yhdet ihmiset päätä kaikesta. Suomessa olisi tarvetta leikkauksille ei ainakaan työn verotukselle, kuten dieselin verotus. Järjetöntä touhua kun maalla on maksettavana miljardien velkoja + muiden maiden takaukset. Miten nämä hoidetaan jos ei ole varaa tienata? NIIN ja muistakaahan ottaa velkaa, jotta on varaa omistaa 250 tyhjää neliötä.
Anonyymi: Peltilehmä vm. 88 13.3.2012 8:10

Anonyymi
Onneksi tuli ostettua 2007 lopussa lähes 5 litraisella koneella oleva bensamaasturi. Sen hankintahinta ja kateusvero on nyt säästetty Venäjän bensalla, eikä talvisin ole kylmä eikä lumi haittaa. Tosin nyt joutuu olemaan vankina itärajalla kun kotimaasta ei saa oikeaa bensaa. Lantrattua kissankusta en viitsi ostaa.
Anonyymi: Xenon-Codex 13.3.2012 8:15

Anonyymi
- Tavalliset bensa-autot ja hybridit automaattivaihteistolla kasvattavat voimakkaasti osuuttaan, Elojärvi sanoo.Väitän että hybrideillä on aika marginaalinen osuus omalla rahalla ostavien joukossa. Joku Fordin 1-litrainen 125hv bensakone on tätä päivää eivätkä edes hybridit pääse energiataloudessa ja ajomukavuudessa samaan. Hybridit ovat omimmillaan kaupunkiajossa ja maantiellä ne syövät bensaa siinä kuin muutkin, maksavat vaan tuplaten normaalin pikkuauton verran. Ja nyt ei puhuta mistään Hondan feikkihybrideistä joissa on starttimoottorin kokoinen sähkömoottori bensakoneen apuna.


Äläs nyt. Just ostin käytetyn hybridin ihan omalla rahalla. Totta jos verrataan ensimmäisen sukupolven hybridejä kaikkein uusimpiin bensapiheihin, mutta samalla uusimmat hybridit ovat jälleen yhtä taloudellisia (ja kalliita kuten sanoit). Huomaa myös, että kulutus kasvaa vasta kun ajetaan 100km/h. Ajan lähinnä alueella jossa 80km/h korkein ja voila todellinen keskikulutus keskikokoisella autolla 5.
Anonyymi: Tyytyväinen kumminki 13.3.2012 8:20

Anonyymi
Bensalla pestään pensselit, dieselillä tehdään voimaa
Anonyymi: näin on 13.3.2012 8:21

Anonyymi
Se nyt on selvää, ettei bensa- eikä diesemalli ole hyväksi luonnolle - koko yksityisautoilu on suurta saastuttamista, hoiti sen sitten bensa- tai dieselmoottorilla :/ Ja autoilulla ei voi Suomessa säästää - vain autoilematta voi säästää!


Homoilla on aikaa kävellä.



Kettutytöillä on vähän vaikeampaa, maatiloille on pitkä matka pahantekoon.
Anonyymi: Ehkä liftaavat homop 13.3.2012 8:21

Anonyymi
Toki hallitus POISTAA käyttövoimaveron jotta tilanne kompensoituu.
Anonyymi: Buhahhah 13.3.2012 8:22

Anonyymi
Ostakaa te lampaat uusia markkinavillityksiä ja päivittäkää kaikki aina ajan tasalle jotta ego pysyy muiden matkassa. Nakatkaa vain bensaa tuleen valtion verohommissa. Valtionkin kanssa kannattaa äänestää jaloillaan ja laittaa adressia, jotta ei yhdet ihmiset päätä kaikesta. Suomessa olisi tarvetta leikkauksille ei ainakaan työn verotukselle, kuten dieselin verotus. Järjetöntä touhua kun maalla on maksettavana miljardien velkoja + muiden maiden takaukset. Miten nämä hoidetaan jos ei ole varaa tienata? NIIN ja muistakaahan ottaa velkaa, jotta on varaa omistaa 250 tyhjää neliötä.


Ainakaa hybridillä ei ego nouse. Se kerää vain korkeintaan säälipisteitä.
Anonyymi: Nimetön 13.3.2012 8:22

Anonyymi
Pienellä ajolla noissa ei vielä säästä / häviä kun satasia vuodessa, ketä tällainen kiinnostaa!!!

Luvassa onkin tuntuvia veronkorotuksia polttoaineeseen, eli kohta litku maksaa 5, 10 tai 20? litralta, sitten ehkä jotain jo voisi kiinnostaa?
Anonyymi: Nimetön 13.3.2012 8:22

Anonyymi
"Kuka ostaa auton velaksi? = Idiootti." --> IDIOOTTI AIKA MONI OTTAA LEIVÄN AUTOLLA ELI MISSÄHÄN PÄIN SE IDIOOTTI ISTUU....KUN ON VAIN PAKKO!!


Älä kirjoita capseilla. Se on huono tapa.
Anonyymi: SOO SOO! 13.3.2012 8:24

Anonyymi
Odottakaapa vain sitä päivää jolloin kansa alkaa innolla ostaa "hybridi" autoja ja sittenpä näihinkin kohdistetaan autoveron korotuksia. Suomessa autoverotus on ollut 1950-luvulta lähtien valtion erityinen verotuskohde. Tähän sopii lause "me (valtiovalta) tienaamme tällä".
Anonyymi: byrokratian riemuvoi 13.3.2012 8:25
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

19:26 Uber maksaa kuskeille tukiaisia – teki alkuvuonna miljarditappion
18:43 Terrori-iskut herättivät: Auttaako matkavakuutus?
18:05 Puola myi ensimmäiset juan-lainansa
17:45 Ilta-Sanomat Verottomana käteen 560 €/kk – 2000 suomalaista mukaan perustulokokeiluun
16:43 Onnibus.com hyväksyy kilpailijan lipun Porvoon ja Helsingin välillä
16:08 Senttiosake FIT Biotech nousukiidossa pörssissä – teräsyhtiöt painuvat
16:03 Digitoday Facebookin mieli muuttui: Alkaa hyödyntää Whatsapp-tietoa mainonnassa
15:48 Digitoday Pirate Bay -Sunde vaatii tuomionsa purkua ja korvauksia suomalaisilta levy-yhtiöiltä
15:26 Mediatalot perustavat yhteisen digimainonnan markkinapaikan
15:01 Pörssikauppa Finnlinesin osakkeella loppui tänään
14:28 Posti aloittaa taas yt:t – nyt syynä Anttilan konkurssi
14:24 Antti Riivarista Patentti- ja rekisterihallituksen uusi pääjohtaja
13:48 Analyysi Leimaako pitkäaikaistyöttömyys ihmisen? – "Yhtä yleistä kuin rasismi"
13:21 Kone tekee jättikaupat kiinalaisesta GiantKoneesta
13:05 Palkansaajien ansiot nousivat – aloissa on eroja
12:52 Digitoday Uskomatonta mutta totta: Reititin tunnistaa sinut kävelystä ja lukee huulilta
11:21 Saksalaisyritysten näkymät odotettua heikommat
10:31 Digitoday Nyt ei hyvältä näytä: Jopa Applen perustaja varoittaa iPhone-uudistuksesta
10:21 Suomen uudet vientiyritykset poikkeavat vanhoista
10:10 Analyytikko Baltian pankkifuusiosta: Nordeasta varteenotettavampi peluri
09:55 Kesäsää tuki Olvia – tulos ja markkinaosuus kasvoivat
09:34 Vähittäiskaupan myynti väheni keskikesällä
09:01 Yhdysvallat hyökkää EU:ta vastaan Applen verokiistassa
08:28 Nordea ja DNB yhdistävät toimintonsa Baltiassa
08:07 EK arvostelee uudistusta sähköiseksi tulorekisteriksi – "byrokraattinen ja kallis"
07:40 Yle: Ara teettää erityistilintarkastuksen Nuorisosäätiössä
06:03 Digitoday Suomalaiskeksintö valloitti maailman – täyttää tänään 25 vuotta
06:01 Analyysi Euroopan kriisejä yhdistää kamppailu kaasuputkista
24.8. Lentoyhtiöiden mokailu viivästyttää yhä useampaa lentoa
24.8. Volkswagen alkaa pian neuvotella oikeusjutuista Yhdysvalloissa
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki7/20162016
VOLKSWAGEN8738039
SKODA8257100
FORD8226124
TOYOTA7497770
OPEL6884429
NISSAN5984579
VOLVO5364631
KIA4974435
AUDI3823768
MERCEDES-BENZ3623490
   
malli7/20162016
SKODA OCTAVIA3963472
OPEL ASTRA3872305
NISSAN QASHQAI3592773
VOLKSWAGEN GOLF3083041
FORD FOCUS2832322
FORD FIESTA2621606
TOYOTA AURIS2182254
VOLKSWAGEN PASSAT2091922
VOLVO V402091145
TOYOTA YARIS2012059

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy