Kirjaudu ▼
 

Alfa Romeo Giulietta vaatii kuskilta ymmärrystä

Tommi Lempinen
Alfa Romeo Giulietta vaatii kuskilta ymmärrystä
Alfa Romeo Giuliettan uusi TCT-automaattivaihteisto on käyttöominaisuuksiltaan joko ärsyttävä tai persoonallinen, ihan miten kukin haluaa tulkita. Luonnetta autossa ainakin on.
11.3.2012 06:10
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Jo vuoden ajan markkinoilla ollut Giulietta on saanut varusteisiinsa kuusipykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston, josta Alfa käyttää mallimerkintää TCT. Automaattilootan saa sekä kaksilitraisen dieselin että 1,4 -litraisen bensiiniturbon jatkeeksi.

TCT vähentää sekä kulutusta että päästöjä: manuaalivaihteistolla ei tällaisiin runsaan 120 gramman hiilidioksidipäästöihin yltäisi.

Muuten automaatin käyttömukavuus jakaa mielipiteitä.

Ilta-Sanomien koeajajien mielestä ainakaan bensamallin ja automaatin yhdistelmä ei ole parhaimmillaan leppoisassa kruisailussa.

Ajotyylistä ja -tilanteesta riippuen alasvaihdot kestävät joko aavistuksen liian kauan tai sitten ylös vaihtaminen vaatii kaasun hellittämistä. Myös vaihteiden kytkeytyminen mäkilähdöissä vaatii kuskilta tarkkaavaisuutta.

Näitä ominaisuuksia voi itse kukin pitää joko ärsyttävinä, tai sitten ne voi ottaa osoituksena auton persoonallisesta italialaisesta luonteesta.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Vaihteistoa voi onneksi käyttää myös manuaalin tavoin.

Mutkaisessa ajossa auto on omiaan. Mukavuus on yllättävän hyvä jopa matalilla erikoisvanteilla ja jäykällä lisävarustealustalla.

Matkustamon takatilat ovat tälle korimallille tyypillisen ahtaat.

Alfa Romeo Giulietta 1,4 MultiAir 170 TCT

Hinta: 30489 euroa
Teho: 170 hv, vääntö 250 Nm:
Kulutus: valmistajan ilmoittama 5,2, koeajossa 6,0 l/100 km
CO2: 121 g/km
Tavaratila: 350 l

Koeajajien mielestä auton parhaita piirteitä ovat ulkonäkö, kulutus sekä alustan ominaisuudet. Mallin hinnoittelukin on Alfaksi varsin kohtuullinen.

11.3.2012 06:10
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (68)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 7
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Myös aikoinaan alfan Selespeedvaihteisto toimi tökkien...eli pysyisivät manuaaleissa.
Anonyymi: Alfa 11.3.2012 7:23

Anonyymi
Meillä taas belarus on toiminut hyvin. Fiiatti ei pelaa kyntöhommissa.
Anonyymi: Pienviljelijä Siilin 11.3.2012 7:42

Anonyymi
Hienoja Alfoja saa käytettyinä kolmasosalla BMW:n ja Mersun hinnoista. Hinta/laatu/näyttävyyssuhde on ainakin kohdallaan umpitylsiin ja ylihintaisiin saksalaisiin verrattuna.
Anonyymi: Nimetön 11.3.2012 7:56

Anonyymi
Italialainen laatu on aika lailla samanlainen myytti kuin puhdas suomalainen ruoka.
Anonyymi: Timo Soinin painoine 11.3.2012 8:51

Anonyymi
Taas on pikkupojille mieluinen aihe.Mulla parhain sulla romu.Heh heh.
Anonyymi: Iippo Vinetto 11.3.2012 8:58

Anonyymi
ei se DSG sen paremmin toimi tai toimii riippuen ajajasta ja mielipiteestä, mutta ton otsikon olisi voinut valita hiukan eri tavalla, osoittaa jo jonkinlaista ennakkoasennetta
Anonyymi: toimittajat 11.3.2012 9:04

Anonyymi
Upea auto, mutta alfalta saisi vähitellen tulla 166:n seuraaja. Voisi perheellinenkin vihdoin ostaa italialaisen.
Anonyymi: Nimetön 11.3.2012 9:06

Anonyymi
Hienoja Alfoja saa käytettyinä kolmasosalla BMW:n ja Mersun hinnoista. Hinta/laatu/näyttävyyssuhde on ainakin kohdallaan umpitylsiin ja ylihintaisiin saksalaisiin verrattuna.


Unohtui lisätä että syystäkin niitä saa kolmasosalla premium merkkien hinnasta koska kukaan niistä ei enempää maksaisi. :D
Anonyymi: Nimetön 11.3.2012 9:40

Anonyymi
katsastustilastoilla ei ole mitään merkitystä laadun kanssa, rellu ja psa vehkeet on yleensä vikana kaikissa sellaisissa tilastoissa joista näkee laadun, katsastustilaston huonoon sijaan riittää yksi vaikka euron vika joka on kaikissa autoissa, jotain järkeä pitäisi osata käyttää kun näitä "tilastoja" arvioi. Mitä esim kertoo se että Saksassa Alfan on ollut JD powerin tuloksissa kärjessä?
Anonyymi: tilastot 11.3.2012 10:05

Anonyymi
Ajotyylistä ja -tilanteesta riippuen alasvaihdot kestävät joko aavistuksen liian kauan tai sitten ylös vaihtaminen vaatii kaasun hellittämistä. Myös vaihteiden kytkeytyminen mäkilähdöissä vaatii kuskilta tarkkaavaisuutta.


Ovat sitten suunnitelleet ja rakentaneet valmiiksi rikkinäisen vaihdelaatikon. Taito sekin.
Anonyymi: Nimetön 11.3.2012 10:08
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 7
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki7/20142014
VOLKSWAGEN11688467
TOYOTA8117653
SKODA7146282
FORD6614721
VOLVO6074879
NISSAN4594054
KIA4513725
AUDI4344233
OPEL4192999
MERCEDES-BENZ3793277
   
malli7/20142014
VOLKSWAGEN GOLF4963964
SKODA OCTAVIA4533910
NISSAN QASHQAI3102745
VOLKSWAGEN PASSAT2321467
TOYOTA YARIS2291705
TOYOTA AURIS2182079
VOLKSWAGEN POLO209909
FORD FOCUS2081538
FORD FIESTA1991355
VOLVO V601861049

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy