Kirjaudu ▼
 

Tällainen on Volkkarin uusi yritys Kuplaksi

AutoBild Suomi
Tällainen on Volkkarin uusi yritys Kuplaksi
Uusi leveä VW Beetle on nimellisesti vanhan Kuplan perillinen, mutta vehje on edennyt 1,2-litraisella turbomoottorilla jo hyvin kauaksi esi-isämallistaan.
10.3.2012 06:06
Taloussanomat / AutoBild
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Volkswagenin uusi versio VW Beetlestä on tyylillisesti onnistuneempi kuin vuonna 1997 tuotantoon tullut edeltäjä "New" Beetle.

Vaikka molempien pitäisi olla jatkokehitelmiä liki 75 vuoden takaisesta VW Kuplasta, alkuperäisestä kansanautosta ei kummassakaan ole jäljellä muuta kuin nimi ja pyöreä muotokieli.

1,8 metriä leveä uutuus-Beetle näyttää luonnossa yllättävän isolta autolta, ja nyt mittasuhteet ovat vähän paremmin balanssissa kuin edellismallissa.

Suomen AutoBild-lehden koeajossa ollut Beetlen edullisin bensiinimalli 1,2 TSI saa kiitosta jousitus- ja ohjaustuntumastaan.

Tsekkien tekniikkaa taas
Kuplan käytössä

Lisää autojuttuja AutoBildin sivuilta

Tästä pääset AutoBildiin

Koeajoautossa on tsekkien Skoda-tehtailla VAG-konsernille kehittämä 1,2-litrainen turbomoottori. Vain 105-hevosvoimainen, mutta tukevasti vääntävä voimanlähde riittää koeajajien mielestä uusio-Kuplalle varsin hyvin.

Toistaiseksi ainoa tähän malliin saatava vaihteisto on kuusipykäläinen manuaali. Automaatti on tulossa myyntiin myöhemmin.

Uuden Kuplan moottoritekninen Tsekki-yhteys on tietyllä tapaa historian toistoa. Alkuperäisen Kuplan suunnitellut Ferdinand Porsche kopioi 1930-luvulla luomukseensa hyvin paljon tsekkiläisen Tatra-97:n tekniikkaa, lupaa kysymättä.

Koeajossa auton keskikulutus nousi talvirenkailla 6,7 litraan. Se on vajaan litran enemmän kuin tehdas ilmoittaa autolle yhdistetyksi kulutukseksi.

Ainakin talvirenkailla ajomelu erottuu jonkin verran.

Selvästi sukua
VW Golfille

Koeajajien mielestä pelkän ajotuntuman perusteella Beetleä voisi luulla VW Golfiksi, niin lähellä näiden automallien käytös on toisiaan. Ne asiat, mitkä miellyttävät tai ärsyttävät Golfissa, toistuvat samankaltaisina myös Beetleä ajaessa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Etuistuinten mitoitus on pitkäselkäiselle sopiva. Kaksiovisen auton takapenkki käy vähänkään isommille aikuisille ahtaaksi.

Tavaratila ei ole niin epäkäytännöllinen kuin korimallin perusteella arvelisi. Sen monikäyttöisyydessä on kuitenkin toivomisen varaa. Takapenkkejä ei saa kaadettua tasaisesti, ne jäävät hieman kenolleen mikä haittaa isojen esineiden lastaamista.

VW Beetle 1,2 TSI

Hinta: 21193 e
Teho: 105 hv ja vääntö 175 Nm
Kulutus: 5,9 l/100 km
CO2: 137 g/km
Tavaratila: 310 l

Moitteita saa myös autoradion käytettävyys: selkeämpiäkin laitteita on nähty.

Yleisvaikutelma Beetlestä jää miellyttäväksi. AutoBildin koeajajien mielestä Beetle on kelpo yhdistelmä käyttö- ja harrasteautoa, ja halvimman mallin hintakin on vielä saatu pysymään järjellisenä.

Tehokkaimmista 200-hevosvoimaisista malleista joutuu maksamaan 13 000 euroa enemmän.

10.3.2012 06:06
Taloussanomat / AutoBild
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Volkswagen
Tagit Beetle Kupla

Kommentit (41)

Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Kaikille Kreikkalaisille Beetle kaupan päälle. Ppppari miljaaardia ja beetle. Se on duossa! Nyt kelpaa!
Anonyymi: Tuu hakee leipäs pää 10.3.2012 6:25

Anonyymi
.vanhan Kuplan perillinen, mutta vehje,
ei mitään perinteistä.
Anonyymi: Nimetön 10.3.2012 6:30

Anonyymi
Häh ! Eihän tämä liity mitenkään kreikan takuutukseen, vai olisiko jutussa sittenkin piilotettu salaviesti?


Tottakai liittyy. Tämä auto on kehitelty juuri niillä rahoilla joita Jutti ja Jyrki lapioivat Kreikalle jotta ne voidaan taas siirtää saksalaisille pankeille jne jne.

Lisäksi se, että auto on niin pieni ettei Timo Soinin mahdu sisälle, on selkeä kuitti kaikkia perussuomalaisia kohtaan.
Anonyymi: Nimetön 10.3.2012 6:35

Anonyymi
yli 20 vuotta vanha Honda Civic, 1.5i koneessa 90hv ja sama kulutus kuin tuossa eli n. 6 litraa satasella.. 400.000km mittarissa ja käynnistyy -30c pakkasessa kun vähän avainta näyttää.

Meitä huijataan!
Anonyymi: Nimetön 10.3.2012 6:46

Anonyymi
Koskahan Taloussanomat siirtyy uutisoimaan BB-talon tapahtumia?

Onhan merkittävä askel siihen suuntaan otettu juuri näiden autohömppäjuttujen ilmestymisen myötä.
Anonyymi: Karu totuus 10.3.2012 7:28

Anonyymi
Kuplahan tuo on. *POKS*
Anonyymi: Hitlerin Aatu 10.3.2012 7:41

Anonyymi
Ei tuo ole lähellekään kuplan näköinen. Nimi vaihtoon!
Anonyymi: kupla takaisin 10.3.2012 7:42

Anonyymi
Nostalgia puree, viimeksi kun Euroopassa ajettiin tsekkimoottorisella Kuplalla, sitä autoa sanottiin Kubelwageniksi ja takapenkillä istui aina joku koppalakkinen angelamerkelin näköinen sturmnbanfyyrer. Ja senkin auton käyttäjät pyrkivät määräilemään Kreikkaa ja vähän muitakin maita omaan yhteisvaluuttaansa...
Anonyymi: Hastings 10.3.2012 7:42

Anonyymi
Volokkari palaa syntysijoilleen, joille se olisi saanut jäädäkkin ! Tosin kehityksessä on jäänytkin. Ei yhtään kummenpi räpellys, kuin aikaisemmatkaan eli pas*a.

Volokkarikin tekee paperilla ropposensa nykyajan trendin mukaan "vähemmän kuluttavaksi" ja kusee kuluttajia silmään.
Ennen pienenneltiin valmistajan toimesta autojen tehoja edullisemman verotuksen vuoksi - nykyisin vuorossa on kulutuslukemat.
Anonyymi: Jaska 10.3.2012 7:51

Anonyymi
auto sopii suomalaiselle persjalkaiselle maatiaslehmälle kuin nenä päähän.
Anonyymi: 100 10.3.2012 7:51
Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20142014
TOYOTA8858538
VOLKSWAGEN8709337
SKODA7066988
FORD5015222
KIA4724197
NISSAN4354489
VOLVO4245303
OPEL4203419
AUDI3974630
MERCEDES-BENZ3763653
   
malli8/20142014
SKODA OCTAVIA4144324
VOLKSWAGEN GOLF3964360
TOYOTA AURIS2762355
TOYOTA YARIS2591964
NISSAN QASHQAI2573002
KIA RIO1921500
VOLKSWAGEN PASSAT1551622
FORD FIESTA1471502
TOYOTA AVENSIS1361801
BMW 3-SARJA1351399

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy