Kirjaudu ▼
 

Tällainen on Volkkarin uusi yritys Kuplaksi

AutoBild Suomi
Tällainen on Volkkarin uusi yritys Kuplaksi
Uusi leveä VW Beetle on nimellisesti vanhan Kuplan perillinen, mutta vehje on edennyt 1,2-litraisella turbomoottorilla jo hyvin kauaksi esi-isämallistaan.
10.3.2012 06:06
Taloussanomat / AutoBild
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Volkswagenin uusi versio VW Beetlestä on tyylillisesti onnistuneempi kuin vuonna 1997 tuotantoon tullut edeltäjä "New" Beetle.

Vaikka molempien pitäisi olla jatkokehitelmiä liki 75 vuoden takaisesta VW Kuplasta, alkuperäisestä kansanautosta ei kummassakaan ole jäljellä muuta kuin nimi ja pyöreä muotokieli.

1,8 metriä leveä uutuus-Beetle näyttää luonnossa yllättävän isolta autolta, ja nyt mittasuhteet ovat vähän paremmin balanssissa kuin edellismallissa.

Suomen AutoBild-lehden koeajossa ollut Beetlen edullisin bensiinimalli 1,2 TSI saa kiitosta jousitus- ja ohjaustuntumastaan.

Tsekkien tekniikkaa taas
Kuplan käytössä

Lisää autojuttuja AutoBildin sivuilta

Tästä pääset AutoBildiin

Koeajoautossa on tsekkien Skoda-tehtailla VAG-konsernille kehittämä 1,2-litrainen turbomoottori. Vain 105-hevosvoimainen, mutta tukevasti vääntävä voimanlähde riittää koeajajien mielestä uusio-Kuplalle varsin hyvin.

Toistaiseksi ainoa tähän malliin saatava vaihteisto on kuusipykäläinen manuaali. Automaatti on tulossa myyntiin myöhemmin.

Uuden Kuplan moottoritekninen Tsekki-yhteys on tietyllä tapaa historian toistoa. Alkuperäisen Kuplan suunnitellut Ferdinand Porsche kopioi 1930-luvulla luomukseensa hyvin paljon tsekkiläisen Tatra-97:n tekniikkaa, lupaa kysymättä.

Koeajossa auton keskikulutus nousi talvirenkailla 6,7 litraan. Se on vajaan litran enemmän kuin tehdas ilmoittaa autolle yhdistetyksi kulutukseksi.

Ainakin talvirenkailla ajomelu erottuu jonkin verran.

Selvästi sukua
VW Golfille

Koeajajien mielestä pelkän ajotuntuman perusteella Beetleä voisi luulla VW Golfiksi, niin lähellä näiden automallien käytös on toisiaan. Ne asiat, mitkä miellyttävät tai ärsyttävät Golfissa, toistuvat samankaltaisina myös Beetleä ajaessa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Etuistuinten mitoitus on pitkäselkäiselle sopiva. Kaksiovisen auton takapenkki käy vähänkään isommille aikuisille ahtaaksi.

Tavaratila ei ole niin epäkäytännöllinen kuin korimallin perusteella arvelisi. Sen monikäyttöisyydessä on kuitenkin toivomisen varaa. Takapenkkejä ei saa kaadettua tasaisesti, ne jäävät hieman kenolleen mikä haittaa isojen esineiden lastaamista.

VW Beetle 1,2 TSI

Hinta: 21193 e
Teho: 105 hv ja vääntö 175 Nm
Kulutus: 5,9 l/100 km
CO2: 137 g/km
Tavaratila: 310 l

Moitteita saa myös autoradion käytettävyys: selkeämpiäkin laitteita on nähty.

Yleisvaikutelma Beetlestä jää miellyttäväksi. AutoBildin koeajajien mielestä Beetle on kelpo yhdistelmä käyttö- ja harrasteautoa, ja halvimman mallin hintakin on vielä saatu pysymään järjellisenä.

Tehokkaimmista 200-hevosvoimaisista malleista joutuu maksamaan 13 000 euroa enemmän.

10.3.2012 06:06
Taloussanomat / AutoBild
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Volkswagen
Tagit Beetle Kupla

Kommentit (41)

Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Kaikille Kreikkalaisille Beetle kaupan päälle. Ppppari miljaaardia ja beetle. Se on duossa! Nyt kelpaa!
Anonyymi: Tuu hakee leipäs pää 10.3.2012 6:25

Anonyymi
.vanhan Kuplan perillinen, mutta vehje,
ei mitään perinteistä.
Anonyymi: Nimetön 10.3.2012 6:30

Anonyymi
Häh ! Eihän tämä liity mitenkään kreikan takuutukseen, vai olisiko jutussa sittenkin piilotettu salaviesti?


Tottakai liittyy. Tämä auto on kehitelty juuri niillä rahoilla joita Jutti ja Jyrki lapioivat Kreikalle jotta ne voidaan taas siirtää saksalaisille pankeille jne jne.

Lisäksi se, että auto on niin pieni ettei Timo Soinin mahdu sisälle, on selkeä kuitti kaikkia perussuomalaisia kohtaan.
Anonyymi: Nimetön 10.3.2012 6:35

Anonyymi
yli 20 vuotta vanha Honda Civic, 1.5i koneessa 90hv ja sama kulutus kuin tuossa eli n. 6 litraa satasella.. 400.000km mittarissa ja käynnistyy -30c pakkasessa kun vähän avainta näyttää.

Meitä huijataan!
Anonyymi: Nimetön 10.3.2012 6:46

Anonyymi
Koskahan Taloussanomat siirtyy uutisoimaan BB-talon tapahtumia?

Onhan merkittävä askel siihen suuntaan otettu juuri näiden autohömppäjuttujen ilmestymisen myötä.
Anonyymi: Karu totuus 10.3.2012 7:28

Anonyymi
Kuplahan tuo on. *POKS*
Anonyymi: Hitlerin Aatu 10.3.2012 7:41

Anonyymi
Ei tuo ole lähellekään kuplan näköinen. Nimi vaihtoon!
Anonyymi: kupla takaisin 10.3.2012 7:42

Anonyymi
Nostalgia puree, viimeksi kun Euroopassa ajettiin tsekkimoottorisella Kuplalla, sitä autoa sanottiin Kubelwageniksi ja takapenkillä istui aina joku koppalakkinen angelamerkelin näköinen sturmnbanfyyrer. Ja senkin auton käyttäjät pyrkivät määräilemään Kreikkaa ja vähän muitakin maita omaan yhteisvaluuttaansa...
Anonyymi: Hastings 10.3.2012 7:42

Anonyymi
Volokkari palaa syntysijoilleen, joille se olisi saanut jäädäkkin ! Tosin kehityksessä on jäänytkin. Ei yhtään kummenpi räpellys, kuin aikaisemmatkaan eli pas*a.

Volokkarikin tekee paperilla ropposensa nykyajan trendin mukaan "vähemmän kuluttavaksi" ja kusee kuluttajia silmään.
Ennen pienenneltiin valmistajan toimesta autojen tehoja edullisemman verotuksen vuoksi - nykyisin vuorossa on kulutuslukemat.
Anonyymi: Jaska 10.3.2012 7:51

Anonyymi
auto sopii suomalaiselle persjalkaiselle maatiaslehmälle kuin nenä päähän.
Anonyymi: 100 10.3.2012 7:51
Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

17:57 Adidaksen tulos ylämäessä – juoksukengillä hyvä myynti
17:39 Apple Watch voi aiheuttaa allergiaa
17:02 Tietyillä aloilla on töitä: 300 000 paikkaa avautuu
16:45 Airbnb kommentoi Suomi-kohua: "Isännän vastuulla"
15:51 Uutiskommentti Kuvassa Applen omppu ja Microsoftin keskisormi – onko kyseessä sattuma?
15:43 Valmismatkojen tarjonta väheni – Malta uutuuskohde
15:24 Cramo ja Pöyry säväyttivät raporteillaan pörssissä
15:02 Haltia-sanan keksijä loi kustantamoboikotin
14:53 Pankki: Suomen olisi vältettävä liian kireää talouspolitiikkaa
14:47 Haminaan tulossa aurinkovoimala – kannattavaa tai ei
14:32 Finnpulpiin mukaan Ingman Finance ja Björnbergit
14:17 Arvio: Suomi rikkoo alijäämärajat
13:59 Eläkeuudistuksen yksityiskohdista syntyi sopu
13:44 Finnairin bisneksissä kuohuu – sopimus poikki, väkeä ulos
13:42 Uutiskommentti Verokarhusta tuli verohipsteri
13:35 "Euroopan talous elää nyt valoisinta kevättä useaan vuoteen"
13:05 Digitoday Uudessa haittaohjelmassa on pirullinen ansa
12:54 "Viron yritysveromalli kelpaisi myös Suomeen"
12:32 100 000 kirjettä lisää päivässä – Posti kiittää
12:07 Ilta-Sanomat Kilpisjärven koululaisten rahat paloivat – Nordea lahjoittaa 4000 euroa leirikoulua varten
11:58 Teknologiateollisuudelle vähemmän tilauksia
11:32 Suomen hyvät sijoitukset kätkevät alleen ikävät faktat
11:23 Digitoday Karuja todisteita: Tällainen oli TVkaistan kulissikonehuone
11:12 "Tämän takia Nokian on aivan liian aikaista myydä karttojansa"
10:56 Finnpulpin jättihanke sai kolme uutta sijoittajaa
09:54 Kannattaako kestävä kehitys? Unilever kertoi
09:40 Digitoday Ciscon johtoon nousee mies talon sisältä
09:00 Digitoday Enteileekö tämä ostoa? Facebook ja Nokia syvempään yhteistyöhön
08:53 Juncker: Anglosaksit yrittävät tuhota euron, jos Kreikka lähtee
08:39 Digitoday Microsoft näyttää keskisormea, suuntaa uuteen emoji-kulttuuriin
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki4/20152015
VOLKSWAGEN11734287
TOYOTA10184193
SKODA9073691
FORD7322854
VOLVO6842840
KIA6422249
AUDI5342211
OPEL4971747
MERCEDES-BENZ4631845
BMW4542006
   
malli4/20152015
SKODA OCTAVIA6002388
TOYOTA AURIS3771296
VOLKSWAGEN GOLF3481627
VOLKSWAGEN PASSAT3241218
FORD MONDEO246762
KIA RIO242760
NISSAN QASHQAI2341722
FORD FIESTA232762
TOYOTA YARIS2271041
TOYOTA AVENSIS196941

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy