Kirjaudu ▼
 

Tällainen on Volkkarin uusi yritys Kuplaksi

AutoBild Suomi
Tällainen on Volkkarin uusi yritys Kuplaksi
Uusi leveä VW Beetle on nimellisesti vanhan Kuplan perillinen, mutta vehje on edennyt 1,2-litraisella turbomoottorilla jo hyvin kauaksi esi-isämallistaan.
10.3.2012 06:06
Taloussanomat / AutoBild
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Volkswagenin uusi versio VW Beetlestä on tyylillisesti onnistuneempi kuin vuonna 1997 tuotantoon tullut edeltäjä "New" Beetle.

Vaikka molempien pitäisi olla jatkokehitelmiä liki 75 vuoden takaisesta VW Kuplasta, alkuperäisestä kansanautosta ei kummassakaan ole jäljellä muuta kuin nimi ja pyöreä muotokieli.

1,8 metriä leveä uutuus-Beetle näyttää luonnossa yllättävän isolta autolta, ja nyt mittasuhteet ovat vähän paremmin balanssissa kuin edellismallissa.

Suomen AutoBild-lehden koeajossa ollut Beetlen edullisin bensiinimalli 1,2 TSI saa kiitosta jousitus- ja ohjaustuntumastaan.

Tsekkien tekniikkaa taas
Kuplan käytössä

Lisää autojuttuja AutoBildin sivuilta

Tästä pääset AutoBildiin

Koeajoautossa on tsekkien Skoda-tehtailla VAG-konsernille kehittämä 1,2-litrainen turbomoottori. Vain 105-hevosvoimainen, mutta tukevasti vääntävä voimanlähde riittää koeajajien mielestä uusio-Kuplalle varsin hyvin.

Toistaiseksi ainoa tähän malliin saatava vaihteisto on kuusipykäläinen manuaali. Automaatti on tulossa myyntiin myöhemmin.

Uuden Kuplan moottoritekninen Tsekki-yhteys on tietyllä tapaa historian toistoa. Alkuperäisen Kuplan suunnitellut Ferdinand Porsche kopioi 1930-luvulla luomukseensa hyvin paljon tsekkiläisen Tatra-97:n tekniikkaa, lupaa kysymättä.

Koeajossa auton keskikulutus nousi talvirenkailla 6,7 litraan. Se on vajaan litran enemmän kuin tehdas ilmoittaa autolle yhdistetyksi kulutukseksi.

Ainakin talvirenkailla ajomelu erottuu jonkin verran.

Selvästi sukua
VW Golfille

Koeajajien mielestä pelkän ajotuntuman perusteella Beetleä voisi luulla VW Golfiksi, niin lähellä näiden automallien käytös on toisiaan. Ne asiat, mitkä miellyttävät tai ärsyttävät Golfissa, toistuvat samankaltaisina myös Beetleä ajaessa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Etuistuinten mitoitus on pitkäselkäiselle sopiva. Kaksiovisen auton takapenkki käy vähänkään isommille aikuisille ahtaaksi.

Tavaratila ei ole niin epäkäytännöllinen kuin korimallin perusteella arvelisi. Sen monikäyttöisyydessä on kuitenkin toivomisen varaa. Takapenkkejä ei saa kaadettua tasaisesti, ne jäävät hieman kenolleen mikä haittaa isojen esineiden lastaamista.

VW Beetle 1,2 TSI

Hinta: 21193 e
Teho: 105 hv ja vääntö 175 Nm
Kulutus: 5,9 l/100 km
CO2: 137 g/km
Tavaratila: 310 l

Moitteita saa myös autoradion käytettävyys: selkeämpiäkin laitteita on nähty.

Yleisvaikutelma Beetlestä jää miellyttäväksi. AutoBildin koeajajien mielestä Beetle on kelpo yhdistelmä käyttö- ja harrasteautoa, ja halvimman mallin hintakin on vielä saatu pysymään järjellisenä.

Tehokkaimmista 200-hevosvoimaisista malleista joutuu maksamaan 13 000 euroa enemmän.

10.3.2012 06:06
Taloussanomat / AutoBild
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Volkswagen
Tagit Beetle Kupla

Kommentit (41)

Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Kaikille Kreikkalaisille Beetle kaupan päälle. Ppppari miljaaardia ja beetle. Se on duossa! Nyt kelpaa!
Anonyymi: Tuu hakee leipäs pää 10.3.2012 6:25

Anonyymi
.vanhan Kuplan perillinen, mutta vehje,
ei mitään perinteistä.
Anonyymi: Nimetön 10.3.2012 6:30

Anonyymi
Häh ! Eihän tämä liity mitenkään kreikan takuutukseen, vai olisiko jutussa sittenkin piilotettu salaviesti?


Tottakai liittyy. Tämä auto on kehitelty juuri niillä rahoilla joita Jutti ja Jyrki lapioivat Kreikalle jotta ne voidaan taas siirtää saksalaisille pankeille jne jne.

Lisäksi se, että auto on niin pieni ettei Timo Soinin mahdu sisälle, on selkeä kuitti kaikkia perussuomalaisia kohtaan.
Anonyymi: Nimetön 10.3.2012 6:35

Anonyymi
yli 20 vuotta vanha Honda Civic, 1.5i koneessa 90hv ja sama kulutus kuin tuossa eli n. 6 litraa satasella.. 400.000km mittarissa ja käynnistyy -30c pakkasessa kun vähän avainta näyttää.

Meitä huijataan!
Anonyymi: Nimetön 10.3.2012 6:46

Anonyymi
Koskahan Taloussanomat siirtyy uutisoimaan BB-talon tapahtumia?

Onhan merkittävä askel siihen suuntaan otettu juuri näiden autohömppäjuttujen ilmestymisen myötä.
Anonyymi: Karu totuus 10.3.2012 7:28

Anonyymi
Kuplahan tuo on. *POKS*
Anonyymi: Hitlerin Aatu 10.3.2012 7:41

Anonyymi
Ei tuo ole lähellekään kuplan näköinen. Nimi vaihtoon!
Anonyymi: kupla takaisin 10.3.2012 7:42

Anonyymi
Nostalgia puree, viimeksi kun Euroopassa ajettiin tsekkimoottorisella Kuplalla, sitä autoa sanottiin Kubelwageniksi ja takapenkillä istui aina joku koppalakkinen angelamerkelin näköinen sturmnbanfyyrer. Ja senkin auton käyttäjät pyrkivät määräilemään Kreikkaa ja vähän muitakin maita omaan yhteisvaluuttaansa...
Anonyymi: Hastings 10.3.2012 7:42

Anonyymi
Volokkari palaa syntysijoilleen, joille se olisi saanut jäädäkkin ! Tosin kehityksessä on jäänytkin. Ei yhtään kummenpi räpellys, kuin aikaisemmatkaan eli pas*a.

Volokkarikin tekee paperilla ropposensa nykyajan trendin mukaan "vähemmän kuluttavaksi" ja kusee kuluttajia silmään.
Ennen pienenneltiin valmistajan toimesta autojen tehoja edullisemman verotuksen vuoksi - nykyisin vuorossa on kulutuslukemat.
Anonyymi: Jaska 10.3.2012 7:51

Anonyymi
auto sopii suomalaiselle persjalkaiselle maatiaslehmälle kuin nenä päähän.
Anonyymi: 100 10.3.2012 7:51
Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

21:42 McDonald'sin ex-pomo korvaisi duunarit roboteilla: "Työpaikat tulevat katoamaan ennennäkemättömällä tavalla"
21:01 Digitoday Google lakkauttaa salasanat – hintana yksityisyys?
20:17 Meijerialan kiky-sopimus kaatui – Elintarviketeollisuus: Työpaikkojen säilymisen kannalta valitettavaa
20:12 Komissio vaatii muutoksia Netflixin sisältöihin ja netin maarajoituksiin
19:58 Digitoday Mainokset tunkevat Google Mapsiin uudella tavalla
19:23 Norjan öljyministeri ei usko, eikä edes toivo öljyn palaavan huippuhintoihin
18:46 Digitoday Kuinka nyt käy Lumia-käyttäjien?
18:30 Kansainvälinen vertailu: Treffit Helsingissä maksavat yllättävän paljon, mutta "synnit" saa hyvällä hinnalla
17:40 Terrafamen pääluottamusmies: "Lypsävää lehmää on vaikea laittaa teuraaksi"
17:37 Video Talvivaaran loppulasku veronmaksajille: Yli miljardi euroa?
17:07 Uponor perustaa veden säästämiseen keskittyvän yhteisyrityksen
16:39 Digitoday Puhelinten teko ei Suomesta lopu: Tässä ovat Nokian perilliset
16:33 Anvia: Yhtiön rahoja ei käytetty väärin valtakirjojen keräyksessä
16:32 Digitoday Nokian puhelimien mahtava nousu ja raju romahdus – listasimme tärkeimmät vaiheet vuosilta 1984–2016
15:59 Terrafame: Talvivaaran kaivos on ajettava ensin ylös, jotta se voidaan ajaa alas
15:46 Kreikka-sopu näkyy markkinoilla – maan lainakorko painui puolen vuoden pohjiin
15:25 Digitoday Anssi Vanjoki: Tämä oli selvää jo helmikuussa 2011
15:08 Pörssissä myönteistä virettä – Nokia hyvässä vedossa
14:48 Digitoday Lue Microsoft-pomon kirje työntekijöille sanasta sanaan
14:34 Suomi hakee EU-tukea Microsoftin irtisanomisten takia
14:16 Talvivaaran kaivostoiminta ajetaan alas – "Vedonlyöntiä veronmaksajien rahoilla"
14:09 Digitoday Kommentti: Nyt saatiin lopullinen vastaus kahteen Nokia-kysymykseen
14:01 STTK:n Palola: Irtisanominen on Suomessa halpaa
13:50 Digitoday Luottamusmies: "Tämä on päivä, jonka ei olisi tarvinnut tulla"
13:45 Digitoday Muistatko tämän Elopin kirjeen? "Heippa siellä"
13:26 Kaupunginjohtaja: Salosta voisi löytyä töitä Microsoftilta lähteville
13:08 Digitoday Tämä jää Windows-puhelimista jäljelle
13:02 Finnair nostaa arviotaan Aasian liikenteen kasvusta
12:50 YTN: Pahin toteutumassa – Microsoftin huolehdittava irtisanottavista
12:34 Microsoft: Toiminta Tampereella loppuu
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki4/20162016
VOLKSWAGEN11084709
SKODA10724270
TOYOTA10114638
FORD9113522
KIA8862594
VOLVO7023056
OPEL6462473
AUDI5992369
NISSAN5612943
BMW5502004
   
malli4/20162016
SKODA OCTAVIA5632034
VOLKSWAGEN GOLF4281721
FORD FOCUS3881376
KIA RIO369862
NISSAN QASHQAI3581710
OPEL ASTRA3361238
VOLKSWAGEN PASSAT2851173
TOYOTA YARIS2601206
TOYOTA AURIS2561384
TOYOTA AVENSIS2341267

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy