Kirjaudu ▼
 

Talveen sopiva tilaneliveto Espanjasta

Talveen sopiva tilaneliveto Espanjasta
Suomen markkinoilla ei ole kovin monta nelivetoista, kohtuuhintaista tila-autoa. Seat Alhambra 4WD onkin hyvissä kilpailuasetelmissa, ellei espanjalaisuus pelota talviautoa valitessa.
4.3.2012 06:14
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

On makuasia, sanooko 7-paikkaista Alhambraa espanjalaiseksi vai yleiseurooppalaiseksi autoksi. Sama auto saattaa nimittäin tulla tienpäällä vastaan myös Volkkarina.

Emoyhtiö Volkswagen myy omaa versiotaan Sharanin nimellä. Ostajan kannalta olennaisin ero on siinä, että saksalaismalli on viisipaikkainen. Sekä tietysti hinnassa: Alhambra maksaa selvästi vähemmän.

Ilta-Sanomien koeajossa 4WD-Alhambra osoittautui tilavaksi ja vakaaksi kulkijaksi huonossakin kelissä.

Nelivetomalli maksaa kolmisen tuhatta euroa enemmän kuin vastaava etuveto-Alhambra. Tälläkin hinnalla autoa on pidettävä varsin edullisena kompromissina tilantarvitsijoille. Moni muu seitsenpaikkainen neliveto tila-auto onkin jo pikkubussiluokkaa.

Alhambran ajettavyys on kohdallaan, ja sähköisellä monilevykytkimellä toteutettu neliveto on toiminnaltaan tällaiseen automalliin sopivan rauhallinen.
Kulutus nousi koeajossa runsaalla litralla tehtaan ilmoittamiin lukuihin verrattuna.

Tilajärjestelyt ovat myös kohtuullisen toimivia. Taaimmaiset paikat sopivat aikuisillekin, vaikka matkatavaralle ei seitsemän ison ihmisen kyydityksessä jääkään kovin paljon tiloja. Takapenkeille meno ja poistuminen vaatii pientä voimistelua, kuten yleensäkin tämäntyyppisissä autoissa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Parkkihalleissa ja muissa ahtaissa tiloissa pyöriteltäessä Alhambran ulkomitat tuntuvat isoilta. Liki viisimetrinen auto ei taivu joka paikkaan vaivatta. 1,9 metrin leveyskin vie tilaa.

Ostajan näkökulmasta harmillisinta Seatin varustelun valinnassa on emoyhtiön mallipolitiikka.

Seatinkin 140-hevosvoimaisen dieselin jatkeeksi saa valitettavasti vain manuaalivaihteiston, vaikka konsernilla olisi tuotannossa erilaisia hyviä automaattilaatikkoja pilvin pimein. Niitä ei vain näköjään riitä tarpeeksi muille kuin Volkswageneille ja Audeille.

Seat Alhambra 2,0 TDI 4WD Style 7h

Hinta: 42700 e
Teho: 140 hv, vääntö 320 Nm
Kulutus: ilmoitettu 6,2 l, koeajossa 7,5 l/100 km
CO2: 162 g/km
Tavaratila: 267-2297 l


 

4.3.2012 06:14
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Volkswagen Seat

Kommentit (53)

Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava

Anonyymi
:D

Hei kellä meistä enää kahden vuoden kuluttua on tuollaisiin varaa? Tai edes ensi kesänäkään?

Varmaan tulen ajamaan tuolla Eskortin kottosella niin kauan, että enhdin törmätä Terminaattoriin suojatiellä.
Anonyymi: Mutta onhan se kiva 4.3.2012 6:51

Anonyymi
kuka vielä kehtaa tuoda Helsingin keskustaan autoja parkkiin talveksi ulkosalle.

jalankulkijalle hengenvaarallista kierrellä näitä pyhä-lehmäkasoja.
Anonyymi: Nimetön 4.3.2012 6:51

Anonyymi
Parin vuoden kuluttua varaosat voi hakea lomamatkan ohessa, jos niitä silloin saa enää Espanjastakaan kuin mustasta pörssistä.

Ajakaa tuollainen lumipenkkaan ja katsokaa montako kiloa muovia jää perään.
Anonyymi: Ei ikinä Espanjalais 4.3.2012 7:32

Anonyymi
Mikä TM tai autobild-lehti tästä talsasta on tullut. Koittaisivat nyt edes vähän puoda talouskriisiä ja esittää todellisia lukuja kuinka surkeasti maailmalla menee, kun tehdään teknorahaa. MUTTA EIII!!! Ei varmaankaan ole yhtään niin kiinnostavaa asiaa euroopan taloudessa kuin, että espanjasta tulee halpa-auto, jota ei pysty korjaamaan kun ei ole varaosia tai että "näin tuot käytetyn auton!!
Anonyymi: MITÄ MITÄ hel*** 4.3.2012 7:38

Anonyymi
Mihin meillä tarvitaan 4-vetoista autoa? Nykyaikainen luistonestolla varustettu 2-veto kulkee yllättävän hyvin, kannattaa käydä kokeilemassa! Voihan se olla pääkaupukiseudulla tarpeen, jos ei ole nastarenkaisiin varaa, mutta täällä maaseudun korvessa ainakin pärjää, tosin täällä on aina tiet aurattu aamulla 7 aikaan viimeistään, toisin kun kaupungeissa, että ehkä se selittää asian!
Anonyymi: Nimetön 4.3.2012 8:10

Anonyymi
taas kun katsoo Talsan otsikot keskellä tätä turbulenttia maailman taloustilannetta, niin näyttää enemmän Seuralehdeltä kun talousjulkaisulta..
Anonyymi: : / 4.3.2012 8:31

Anonyymi
En osta euroopasta mitään. En tue EU diktatuuria rahallisesti.

Auto kuuluu ostaa Japanista. Ne kestää lunta ja pakkastakin.

Espanjalaiset eivät osaa mitään. Eivät ole koskaan osanneet, eivät koskaan tule osaamaan.
Anonyymi: Nimetön 4.3.2012 8:38

Anonyymi
Muovinen halpisvolkkari Seat on ihan sopiva brändi wannabe talousasiantuntijoille jotka tätä lehteä lukee.
Skodan johtajalle VW jo antoikin potkut kun teki liian hyviä autoja. Audimiehet hermostui kun samoista osista Skoda teki parempia pirssejä. Ei uutta, koska jo
kuplavolkkari perustui Skodalta varastettuihin patentteihin jotka Hitler kumosi vallattuaan Tsekin 1938.
Downgrade, degrowth, slow movement! Seat myös ikonisoi EU:ta. Tulin eilen Epsanjasta työttömyys 25% nuorisolla 50 % Barcelonassa mellakka ihmisiä nukkuu kadulla.
Lissabonin :) sopimus, kilpailukyky, hyvinvointi!
Oikeasti tarvitaan EU:lle Jeltsin joka hajottaa toimimattoman unionin.
Anonyymi: Hajoaako tämäkin uni 4.3.2012 8:55

Anonyymi
Espanjalainen auto suomeen talviautoksi,anna mun nauraa... italian ja espanjan autot on samasta muotista tehty eikä tee yhtikäs mitään kummallakaan merkillä.Autoliikkeet kehuu mutta siihen se sitten jää.
Anonyymi: Asko Eevertti 4.3.2012 9:23

Anonyymi
42.700 euroa tuollainen muovinen, ruma, kauhistuttava karvalakkimallinen farmari

Kyllä mieluummin samalla rahalla pistää jo 4 ovisen Hiluxin koska jälleenmyyntiarvo on 10 vuoden kuluttua 10 kertainen tuohon verrattuna.

Vain täysi hullu ostaa tuollaisen auton ja varmasti Helsingissä noita tullaankin näkemään eikä missään muualla.
Anonyymi: Nimetön 4.3.2012 9:26
Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20142014
TOYOTA8858538
VOLKSWAGEN8709337
SKODA7066988
FORD5015222
KIA4724197
NISSAN4354489
VOLVO4245303
OPEL4203419
AUDI3974630
MERCEDES-BENZ3763653
   
malli8/20142014
SKODA OCTAVIA4144324
VOLKSWAGEN GOLF3964360
TOYOTA AURIS2762355
TOYOTA YARIS2591964
NISSAN QASHQAI2573002
KIA RIO1921500
VOLKSWAGEN PASSAT1551622
FORD FIESTA1471502
TOYOTA AVENSIS1361801
BMW 3-SARJA1351399

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy