Kirjaudu ▼
 
Juuri nyt TVO arvioi Olkiluoto 3 -projektin myöhästymisen aiheuttavan 2,3 miljardin euron menetykset

Näin tuot käytetyn auton ulkomailta

LEHTIKUVA / PEKKA SAKKI
Näin tuot käytetyn auton ulkomailta
Auton tuonnissa voi mokata monella tapaa. Asiantuntijat kertovat mitä kaikkea menopelin tuojan pitää muistaa.
3.3.2012 06:01
Saara Vartiainen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Verot nousevat huhtikuussa autoille, joiden hiilidioksidipäästöt ovat yli 110 g/km, eli käytännössä suurimmalle osalle ajoneuvoista. Uusien autojen päästöt ovat tällä hetkellä keskimäärin 140 g/km.

Jos haluaa selvitä auton tuonnista vanhoilla veroilla, auton on oltava maassa viimeistään perjantaina 30.3. Veroilmoitus on jätettävä saman päivänä.

Tullissa ruuhkaa ei vielä näy.

– Yleensä meillä kesät ovat olleet sesonkia. Olemme ajatelleet, että sesonki aikaistuisi tänä vuonna maaliskuulle, mutta ainakaan helmikuussa siitä ei ole näkynyt merkkejä, sanoo tulliveropäällikkö Netta Voutilainen.

Taloustiedot

Tammi–helmikuussa tuotiin tänä vuonna jopa vähemmän autoja kuin viime vuonna, 4 435 kappaletta. Viime vuonna vastaavaan aikaan tuotiin 5 005 autoa. Voutilainen arvelee, että syynä voi olla ankea taloustilanne.

Vielä huhtikuun jälkeenkin auton tuonti ulkomailta voi helposti tulla halvemmaksi kuin ostos Suomesta. Autoverotuksen kannalta ajoneuvo on käytetty, kun se on ollut rekisteröitynä ja käytössä vähänkin aikaa.

Saksa yhä
ykkönen

Tullin tilastojen mukaan käytettyjä autoja tuotiin Suomeen viime vuonna 35 799 kappaletta. Tulli ei tilastoi autojen tuontimaita autoverotuksen yhteydessä.

– Näppituntuma on se, että Saksa on aika tyypillinen maa, josta käytettyjä autoja tulee, Voutilainen sanoo.

Suomen Rahatiedon Taloussanomille koostaman selvityksen mukaan käytettyjen autojen osalta suurin tuontimaa oli viime vuonna Saksa.

Tilastossa näkyvät 275 000 euron rajan ylittävät tuontiautoerät, eli noin neljännes tuoduista autoista tammi–marraskuulta. Saksasta tuotiin reilut 40 prosenttia bensa-autoista ja reilut 70 prosenttia dieselautoista. Tilaston kakkosesta Italiasta tuotiin bensa-autoja 21,9 ja dieselautoja 12,2 prosenttia. Kolmosesta eli Yhdysvalloista tuotiin 15,9 prosenttia bensa-autoista ja 5,1 prosenttia dieseleistä.

– Kuitenkin esimerkiksi monet japanilaiset autot valmistetaan Euroopassa, mikä vääristää kyseistä tilastoa, Voutilainen sanoo.

EU-maiden suosiota listalla selittää se, että tuonti on niistä ylivoimaisesti helpointa. Yhdysvalloista käytettyjä autoja saatetaan tuoda ainakin sen takia, että uusien autojen maahantuontia on vähän.

Kun auto tuodaan Suomeen, siitä pitää maksaa verot tullissa. Käytetyn auton autoveron määrään vaikuttavat muun muassa päästöt, ikä, kilometrit, malli ja polttoaine. Kaava on niin monimutkainen, että tarkkaa summaa ei voi etukäteen laskea eikä tulli sitä ennakkoon ilmoita. Samankin automallin kohdalla vero voi vaihdella jopa tuhansia euroja. Suuntaa antavia esimerkkisummia voi katsoa tullin nettisivuilta.

EU:n ulkopuolelta tuotavista ajoneuvoista maksetaan lisäksi tulli ja maahantuonnin arvonlisävero. Entä mitä muuta auton tuonnissa pitää ottaa huomioon?

Välittäjä vai
omin päin haku?

Ulkomailta auton saa Suomeen joko hakemalla itse tai käyttämällä välittäjää. Suomalaisilta välitysfirmoilta saa erilaisia palveluja pelkän rahdin järjestämisestä aina täyden palvelun pakettiin, jossa luvataan vaikka etsiä Saksasta auto toivotuilla kriteereillä, tehdä kaikki paperityöt ja tuoda auto kotiovelle asti.

Välittäjien hintoja voi verrata siihen, kuinka paljon omat matkat ja majoitukset maksaisivat. Jos auton käy hakemassa itse, kannattaa varautua siihen, että sopiva ostos ei löydy ensimmäisenä päivänä. Rahaa menee paikan päällä myös siirtymisessä autokaupasta toiseen. Se ei välttämättä onnistu julkisella liikenteellä, vaan tarvitaan taksia tai vuokra-auto.

Jos valitsee välittäjän, kannattaa selvittää tarkkaan, mistä välittäjä vastaa ja mistä ei. Euroopan Kuluttajakeskuksen EKK:n johtajan Leena Lindströmin mukaan suomalainen välittäjä vastaa usein vain siitä, että se on toiminut toimeksiannon mukaan. Vaikka välittäjä tarkastaa auton asianmukaisesti, saattaa autossa kuitenkin ilmetä virhe. Silloin kuluttajan pitää valittaa asiasta ulkomaiselle myyjälle.

EU-maissa kuluttaja-asioita sovitteleva EKK saa valituksia niin itse haetuista kuin välittäjän myymistä autoista.

– Valituksia tulee kohtuullisen vähän vuositasolla, noin 30–50 koko maassa, Lindström sanoo.

Autosta voi esimerkiksi puuttua papereita, kuten huoltokirja, se voi laota maahan matkalla autoliikkeestä Travemünden satamaan Saksassa, jäädä kiinni maahantulotarkastuksessa, tai siinä ei olekaan luvattua lohkolämmitintä.

Jos tilanne tulee EKK:lle asti, tapaus ratkeaa harvoin kuluttajan eduksi. Lindström neuvookin auton ostajaa ottamaan asioista kunnolla selvää etukäteen esimerkiksi EKK:n sivuilta tai muista oppaista. Hyväuskoisuus voi kostautua.

– On jopa sellaisia kuluttajia, jotka menevät autoliikkeen pihalle, ja auto, jota he ovat tulleet katsomaan, on muiden autojen keskellä, eikä sitä pääse koeajamaan. Siitä huolimatta ostopäätös tehdään papereiden perusteella.

Kuluttajalla on tarkistusvelvollisuus. Hän ei voi vedota virheeseen, joka autossa oli ostohetkellä, jos on laiminlyönyt koeajon.

EU:sta helpointa
tuoda

Kun auto on tullattu, sille pitää tehdä rekisteröintikatsastus ja se pitää rekisteröidä Suomeen. Paperisota on vähäisintä, kun auto tuodaan toisesta EU-maasta.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Jos auto on EY-tyyppihyväksytty, auton merkinnöistä ja ulkomaisesta rekisteröintitodistuksesta selviää usein kaikki tarvittavat tiedot, sanoo A-Katsastuksen tekninen johtaja Hannu Pellikka.

EY-tyyppihyväksyttyjä ovat käytännössä autot, jotka on tarkoitettu Euroopan markkinoille ja jotka on otettu käyttöön 1990-luvun loppupuolelta tai myöhemmin.

– Joissain tapauksissa voi olla, että joutuu jonkinlaisia lisäselvityksiä hankkimaan. Ei se hirveästi vie aikaa, tietysti siitä aiheutuu muutamia kymppejä lisäkuluja.

Lisäpaperi voi olla esimerkiksi niin sanottu COC-todistus tai muu selvitys teknisten vaatimusten täyttymisestä. Joskus Euroopassa ensirekisteröity auto tarvitsee vaatimustenmukaisuustodistuksen, jonka voi tilata ulkopuoliselta yhtiöltä. Esimerkiksi Tüv Nordilla todistus maksaa 95 euroa plus arvonlisäveron 22 prosenttia. Vastaavuustodistuksen voi tarvittaessa tilata myös katsastusasemalta.

Jenkkiautoon tarvitaan
vastaavuustodistus

Amerikkalaisten autojen tuonti on mutkikkaampaa kuin EU-auton. Viime vuonna tilanteeseen tuli helpotusta, kun aikaisempien täysien testien sijaan alettiin hyväksyä myös pelkät lausunnot.

Kun auto tuodaan EU:n ulkopuolelta, kuten Yhdysvalloista, sille eivät kuitenkaan riitä samat todistukset kuin

EU-autoille. Tarvitaan yksilöllinen vastaavuustodistus. Tüv Nordilta sellainen maksaa alkaen 350 euroa bensa-autoille ja 540 euroa dieselautoille.

Vastaavuustodistus kattaa yhteensä 60 kohtaa, kuten päästöt, valot, melu, ohjauslaitteet ja jarrut.

Joskus käy niin, että autoa ei voida hyväksyä katsastuksessa. Joskus on voitu päätyä Trafin myöntämään poikkeusmenettelyyn. Joskus autoon voi olla mahdollista tehdä jälkikäteen muutoksia, esimerkiksi joidenkin valaisimien vaihtoja. Etukäteen on vaikea sanoa, mikä minkäkin merkin kohdalla voi mennä pieleen.

– Yksi hyvä paikka on käydä meidän asemilla kyselemässä, minkä tyyppisiä voisi tulla eteen. Myös puhelinneuvonta palvelee, ja ainakin Trafin sivuilta löytyy ohjeita, sanoo Hannu Pellikka.

VTT:n johtavan tutkijan Juhani Laurikon mukaan EU:n ja Yhdysvaltojen autot ovat nykyään periaatteessa vertailukelpoisia, aikaisemmin Yhdysvaltojen määräykset olivat jopa ankarampia. Sen toteennäyttäminen on kuitenkin vaikeaa, koska testaukset tapahtuvat eri alueilla erilaisten menettelyjen mukaan. Vaikka insinöörit näkevät ja tietävät, että autot ovat yhdenvertaisia, puuttuu todistettu vastaavuus.

– Tuonti on haluttu tehdä vaikeaksi, jotta pääsy EU:n sisämarkkinoille ei avaudu liikaa. Tämä on osittain kauppapolitiikkaakin, Laurikko sanoo.

Lähi-idän
yllätykset

EU:n ja Yhdysvaltojen ulkopuolelta auton tuominen on kaikkein vaikeinta.

Hankaluuksia on esimerkiksi päästörajoituksissa. Teknologian tutkimuskeskus VTT on joskus tehnyt päästömittauksia esimerkiksi joillekin Lähi-Idästä tuoduille autoille, jotka vasta sillä tavalla ovat päässeet Suomen seulasta läpi.

– Arabiemiraateissa ja vastaavissa maissa noudatettavat määräykset on olleet rakenteellisesti vastaavia kuin eurooppalaiset, mutta noin viisi vuotta ajasta jäljessä. Jos ei ole ollut autoa ostaessa tarkkana, on saattanut joutua ansaan, että on ostanut auton, joka ei ole kelvollinen Suomessa, sanoo VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko.

Kun esimerkiksi EU:n päästömääräykset tiukentuvat,  autonvalmistajat myyvät mieluusti  ylivuotisista osista kootut autot niihin maihin, joihin ne vielä kelpaavat.

Myös esimerkiksi Japanin automääräykset poikkeavat Laurikon mukaan paljon EU-määräyksistä ja aiheuttavat lisäselvitystarpeita.

3.3.2012 06:01
Saara Vartiainen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (104)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 11
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Käytettyjen autojen tuontiverot Suomessa ovat ainutlaatuisimpia k*setuksia koko maailmassa. Verotusarvo määräytyy nimittäin Nettiautojen pyyntihintojen keskiarvon mukaan!!!!, eikä auton todellisen ostohinnan mukaan. Veroja tulee ikivanhoihin rotiskoihinkin tuhansia. Jopa enemmän kuin auton hankintahinta Euroopassa.

Eli ne vuosia Nettiautossa maanneet täysin ylihinnoitellut romut määräävät tuontiautosi verotusarvon. Tämä on EU:ssa täysin laiton järjestelmä, mutta valtio harjoittaa Suomessa kansalaisia vastaan entisestä Neuvostoliitosta tuttua mielivaltaa.
Anonyymi: Nimetön 3.3.2012 6:21

Anonyymi
Suomessa ajetaan maailman vanhimmilla autoilla. Jopa Kreikkalaiset, joiden kulutusluottoja me maksamme, ajavat nyt uudemmilla autoilla.

Meidän asioitamme on hoidettu upeasti, ja verotus sen kun nousee.

Suomi ja Kuuba kulkevat omia polkujaan.
Anonyymi: Nimetön 3.3.2012 6:23

Anonyymi
Tuo kuvan 90-luvun Väyrysmersu on monen suomalaisen unelma. Lähes 20 vuotta vanhana.

Se on karu totuus.
Anonyymi: Nimetön 3.3.2012 6:25

Anonyymi
miksi näitä vanhoja romuja rahdataan 3 AAA:n luokan markkinatalouteen,
siksi koska muualla Euroopassa ajellaan uudenkarheilla -
ja rahat rahdataan Suomen veronmaksajilta
Euroopan pankeille.
Anonyymi: Nimetön 3.3.2012 6:29

Anonyymi
Kohta tulee liikenneministeri Kylläinen ja laittaa stopin moiselle autojen tuonnille.

35 vuotta vanha Toyota ja 3?/bensalitra on tarpeeksi hyvää suomalaisille. Nopeusrajoituksiakin voisi laskea: 30 km/h on aivan liian kova nopeus kaupungissa ilman autoilijoiden kypäräpakkoa.
Anonyymi: Nimetön 3.3.2012 6:35

Anonyymi
Saksalaiset ovat ratkaisseet oman romuautovuori ongelman myymällä nämä loistokkaat romut suomalaisille kovaan hintaan. Ja suomalainen ostaa ne silmät kiiluen. Täällä romutettavasta autosta saa vain 500 euroa käteen ja saksalainen saa myydessään auton suomalaiselle tuhansia euroja. Kuka tässä oikein tekee viisaasti?
Anonyymi: hyvää autokauppaa ro 3.3.2012 6:39

Anonyymi
Hyvä että autoilua verotetaan kunnolla. Tarvi jokaista niemennotkoa asuttaa. Muuttakaa lähemmäs keskustaa niin ei tarvi itkeä autoilun hintaa.
Anonyymi: max perttula 3.3.2012 6:40

Anonyymi
Talsaa lukemalla suomalaisen elämä näyttää pyörivän auton ja puhelimen ympärillä.
Anonyymi: yrittäisitte ostaa i 3.3.2012 6:46

Anonyymi
Vain hölmö maksaa autostaan yli 2ke.
Anonyymi: auto on vain paikast 3.3.2012 6:56

Anonyymi
Tulossa on taas valitussuma. EU alueelta käytettynä tuotua autoa aiotaan verottaa 1.4 lähtien kovemmin kuin aikoinaan vastaavaa uutena suomessa myytyä ajoneuvoa. Se on vastoin tavaran vapaata liikkumista EU alueella.
Anonyymi: sama virsi, ikinä ei 3.3.2012 6:57
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 11
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki9/20142014
TOYOTA10089546
VOLKSWAGEN89310230
SKODA7367724
FORD6645886
VOLVO6565959
NISSAN5885077
KIA5844781
MERCEDES-BENZ4444097
AUDI3845014
OPEL3623781
   
malli9/20142014
SKODA OCTAVIA4054729
VOLKSWAGEN GOLF3994759
TOYOTA AURIS3662721
NISSAN QASHQAI3293331
FORD FIESTA2461748
KIA RIO2221722
TOYOTA YARIS2142178
VOLKSWAGEN PASSAT1721794
TOYOTA AVENSIS1701971
VOLVO V401681346

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy