Kirjaudu ▼
 

E10-bensa ei rikkonut yhtään autoa

Lehtikuva
E10-bensa ei rikkonut yhtään autoa
E10-bensiiniä on käytetty täysi vuosi ja muutama kuukausi päälle. Bensakeskustelun velloessa hurjimmillaan E10 oli syyllinen vaikka minkälaisiin autoissa ilmenneisiin vikoihin. Lopulta se ei rikkonut yhtään autoa. Myyntikin on alun notkahduksen jälkeen nousussa.
28.2.2012 06:01
Toivo Martikainen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Vuoden 2011 alusta käyttöön tulleesta uudesta 95 E10 -bensiinilaadusta kohkattiin aluksi kovaan ääneen, ja autoilijat tuntuivat suhtautuvan skeptisesti aiempaa etanolipitoisempaan polttoaineeseen.

Jos jonkinlaisia ongelmia kohdatessa autoilijoiden äkkipikainen johtopäätös oli usein syyttää vaikeuksista uutta bensiinilaatua. Aihe valtasi myös julkisen keskustelun, ja autoilijoiden käsitykset E10:stä olivat mielikuvatutkimuksen mukaan huonoja.

Nyt E10:ä on käytetty jo yli vuosi, ja alun rummutus ongelmista tuntuu kaikonneen. Onko ongelmia ilmennyt viime aikoina?

– Meidän turvapalveluun ei ole kuulunut enää mitään uutisia E10:n tiimoilta, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen kertoo.

Myös vakuutusyhtiöissä on saatu olla rauhassa, sillä autoilijat eivät ole joutuneet turvautumaan kaskojensa tarjoajiin päästäkseen jälleen tien päälle.

– Meille ei käytännössä ole tullut E10:stä valituksia lainkaan. Kohu on laantunut, eikä tästä puhuta enää juuri, autovahinkotarkastuksen johtaja Eero Heino If Vahinkovakuutusyhtiöstä sanoo.

Autoja ei ole
hajonnut lainkaan

Autoliiton Jukka Tolvasen mukaan ainoat E10:een liittyneet ongelmatapaukset olivat kaksi rikkoontunutta autoa viime keväänä. Ne olivat kuitenkin autoja, joihin nimenomaan ei olisi saanut tankata E10:ä.

Sellaisten autojen kanssa ongelmia ei ole ollut, joihin uutta bensiiniä saa tankata.

– Suoranaisia auton rikkoontumisia ei ole meidän tiedossa näiden kahden tapauksen lisäksi, Tolvanen sanoo.

Ifin Eero Heino sanoo, että vakuutusyhtiönkään tietoon ei ole tullut E10-haittatapauksia. Hänen mukaansa yksittäisiin autoihin on voitu laittaa vahingossa väärää polttoainetta ja seurauksena on ollut käyntihäiriöitä.

– Näitäkään ei ole ollut ongelmaksi asti, Heino sanoo.

Autoliiton Tolvanen kehottaa autonsa bensiinityypistä epävarmoja ihmisiä varmistamaan vielä kerran, mitä omaan autoon kuuluu tankata. Näin pieniltäkin ongelmilta voidaan välttyä.

Väärä tankkaus
ei ole kohtalokas

Jos auton tankkiin kuitenkin lorottaa vahingossa E10:ä vaikka sitä ei sinne ohjeiden mukaan saisi laittaa, ei menopeli todennäköisesti ole vaarassa rikkoutua.

Autoliiton Tolvanen muistuttaa Saksan autoliiton ADAC:n tekemästä testistä, jossa E10:lle sopimattomaan autoon tankattiin sitä ja kokeiltiin kuinka kauan auto kestää.

Autolla pystyttiin ajamaan väärälläkin polttoaineella 27 600 kilometriä, ennen kuin polttoainepumppu hajosi.

– Aika pitkään pystyi siis ajamaan, vaikka E10-bensiiniä ei autossa olisikaan saanut käyttää. Jos vahingossa tankkaa kerran E10:ä, se tuskin aiheuttaa mitään ongelmia, hän kertoo.

Myös Ifin Heino vahvistaa havainnon. E10 ei heidän tietojensa mukaan ole jättänyt ketään tien päälle.

Yhtiön jatkuvuusturva takaa sijaisauton, jos oma menopeli hyytyy alta esimerkiksi moottorivian vuoksi. Uuden bensiinin käyttäjät eivät ole joutuneet turvautumaan palveluun.

– Yhtään matkankeskeytymistapausta ei ole E10:een liittyen ilmennyt, hän sanoo.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

"Mielikuvatutkimus käynnisti
pahan kierteen"

Autoliiton ja vakuutusyhtiön havaintojen perustella on oikeutettua sanoa, että E10:n ympärillä käyty kiivas keskustelu perustui ainakin osittain voimakkaaseen ylireagointiin. Syntynyt mielipideilmasto levisi kulovalkean tavoin, vaikka todellisia ongelmia ei juuri ollutkaan.

– Se oli enemmän tavanomaista keskustelua siitä, mihin autoon markkinoille tullut uusi polttoaine soveltuu ja mihin ei. Keskustelussa oli enemmän epävarmuuden tunnetta kuin todellisia ongelmia, Ifin Heino sanoo.

Hänen mukaansa E10 ei ole "missään vaiheessa" vaikuttanut "millään tavalla" vakuutusyhtiön toimintaan.

Autoliiton Tolvanen arvioi, että viime kevään mielikuvatutkimuksella oli suuri vaikutus ihmisten E10:stä muodostamaan mielipiteeseen. Tutkimuksessa jopa 42 prosenttia E10:ä tankanneista autoilijoista koki uuden bensan muuttaneen auton ominaisuuksia.

– Se oli sellainen pahan kierteen käynnistäjä, ihmiset alkoivat havaita erilaisia vikoja. Kuulin, että jollain oli muka mennyt jarrulevytkin E10:n takia rikki, hän sanoo.

Uusi bensiini tuli markkinoille vuoden 2011 alusta, ja autojen hyytymiseen vaikuttivat viime talven kovat paukkupakkaset. Syy ei jälkikäteen katsottuna ollutkaan uutta bensiinilaadun vaan talvi yllätti autoilijat jälleen kerran.

Kohu on laantunut
ja myynti kääntynyt kasvuun

E10-bensaa sen alkuaikoina ympäröinyt hässäkkä, väärät luulot ja faktojen puute johtivat paikoittain uuden bensan boikottiin.

Aluksi E10:n myynti laski ja vanhalla 98E-bensiinillä oli viime vuoden huhti–toukokuussa jopa 60 prosentin osuus moottoribensiinin myynnistä. E10:n myynti lähti nousuun jo kesällä, ja vuoden lopulla se nousi yli 50 prosentin osuuteen ohittaen 98E:n suosituimpana bensiininä. (Katso tilasto jutun lopusta.)

– Kohu (uudesta bensasta) on laantunut eikä tämä ole enää edes keskustelunaihe, Ifin Heino sanoo.

Myös Autoliiton Tolvanen sanoo, että E10 on häipynyt autoalan keskusteluista vähin äänin. Hänen mielestään aihe alkaa olla loppuun käsitelty.

– Nyt ei ole ollut mitään keskusteluakaan asiasta. Se on unohdettu, ja uuteen tilanteeseen on sopeuduttu. Keskustelu E10:stä on ainakin toistaiseksi taputeltu, Tolvanen sanoo.

 . .


[zoom]

28.2.2012 06:01
Toivo Martikainen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (220)


Anonyymi
Aijaa no kummallisesti on ruvennut esimerkiksi mazda 3:sista menemään imusarjantiivisteitä tämän litkut käyttöönoton jälkeen....
Anonyymi: Asentaja 28.2.2012 6:49

Anonyymi
Eiköhän perimmäinen syy tuossa ollut se, että virkamiesten valmisteleman hankkeen päätösten mukainen täyttöönpano, oli lähes ilmoitusluonteinen. Ei mitään ennakoivaa keskustelua tms. kunhan vain ilmoittaatäräytettiin yht'äkkiä, että nyt muuten voittekin stten tankata täst'edes autoihinne tällaista polttoainetta. Eikä kukaan edes silloinkaan kysellyt, että "mitäs nyt tuumaatte?", vaan oltiin vaan kovasti ihmeissään, että "mites ne nyt noin tankkaa, kun olisi tätäkin tarjolla?"

Mahtaakohan tuosta kukaan edes osata ottaa opiksi, että miten tuonkin tyyppisiä uudistuksia kannattaisi hiukan edeltä valottaa, ettei vallan sokaistu tavan ihmiset virkamiesten "loistokkaista" ideoista, kun niitä varoittamatta väläytetään esiin kaikessa loistokkuudessaan.




linkki viime perjantailta. zerohedge.com
Anonyymi: valoa päivään 28.2.2012 6:49

Anonyymi
Kunhan vastaisitte vielä perustavanlaatuisampaan kysymykseen: mikä hyöty E10:stä on, kun sen energiatehokkuus on alhaisempi? Eli polttoaineenkulutus nousee ja koko homma on plus-miinus nolla.
Anonyymi: Piiperöille hyvä mie 28.2.2012 6:49

Anonyymi
öljyteollisuus koitti lobata tehokkaasti etanolin lisäystä vastaan FUD kampanjallaan.

hassua mitenkä edelleen jotkut uskovat E10 haitallisuuteen.



PETRODOLLARI ON SYYPÄÄ, TÄLLÄ TE OSTATTE ÖLJYNNE PAHVI
Anonyymi: Nimetön 28.2.2012 6:51

Anonyymi
Hämmästyttävää, kun ette ottaneet mitenkään sitä mahdollisuutta, että ihmiset ovat saattaneet vaihtaa auton uuteen, jolloin 95E10 on kelvannut. Tutkikaapa huviksenne, että moniko käyttää 98E5 vanhoissa autoissa? Ongelma ei ole poistunut mihinkään, siinä mielessä on propagandaa väittää ettei vikoja olisi tullut.
Anonyymi: Nimetön 28.2.2012 6:51

Anonyymi
Kunhan vastaisitte vielä perustavanlaatuisampaan kysymykseen: mikä hyöty E10:stä on, kun sen energiatehokkuus on alhaisempi? Eli polttoaineenkulutus nousee ja koko homma on plus-miinus nolla.


Joku alkoholin tuottaja osapuoli (kokoomus) saa järjettömät hillot tästä pakko-E10 bensasta. Hullu kysymys sinällään. Aina on kokoomuslainen bisnesmies joka asian takana kun tuodaan jotain uutta ja mullistavaa Co2 sontaa markkinoille. Vihreät hoitaa sitten mainostamispuolen.

Tuo etanolin tuottaminen tuohon bensan joukkoon kuluttaa noin 1000 kertaa energiaa enemmän, verrattuna jos käyttäisi ihan vaan sitä tavallista maasta pumpattua bensaa. Tätä ei DeGrönä koskaan voi ymmärtää.

Sitä 20 vuotiaana vielä ajatteli että on ihan kiva tuo Vihreät puolue kun puolustaa elukoita ja kaikkea, luontoa. Mutta ikää kun on tullut niin onhan se aikuiselle miehelle täysin päivänselvä asia mitä huijareita ne kaikki on.

Tai ei kaikki, ruohonjuuri tasolla siellä Vihreissä löytyy ihan oikeitakin "hippejä" ja luonnonsuojelijoita, näistä rehellisistä vihreistä ei kyllä ainoakaan koskaan pääse eduskuntaan saakka, siitä pitää puolueen tiukka sisäinen kontrolli kyllä huolen varmasti.

Vihreiden puolueesta pääsee korkeaan asemaan vain jos suostuu ottamaan kokoomuksen pikimustan elimen suuhunsa ja joka puolelle muuallekin, kuivana ja ilmaiseksi.
Anonyymi: Nimetön 28.2.2012 6:55

Anonyymi
Hämmästyttävää, kun ette ottaneet mitenkään sitä mahdollisuutta, että ihmiset ovat saattaneet vaihtaa auton uuteen, jolloin 95E10 on kelvannut. Tutkikaapa huviksenne, että moniko käyttää 98E5 vanhoissa autoissa? Ongelma ei ole poistunut mihinkään, siinä mielessä on propagandaa väittää ettei vikoja olisi tullut.


Ainakin kaksi ystävääni joilla on 10 ja 15 vuotiaat pikkuautot, he tankkaavat nykyään pelkästään 98 bensaa.
Anonyymi: Nimetön 28.2.2012 6:57

Anonyymi
Hämmästyttävää, kun ette ottaneet mitenkään sitä mahdollisuutta, että ihmiset ovat saattaneet vaihtaa auton uuteen, jolloin 95E10 on kelvannut. Tutkikaapa huviksenne, että moniko käyttää 98E5 vanhoissa autoissa? Ongelma ei ole poistunut mihinkään, siinä mielessä on propagandaa väittää ettei vikoja olisi tullut.

Ainakin kaksi ystävääni joilla on 10 ja 15 vuotiaat pikkuautot, he tankkaavat nykyään pelkästään 98 bensaa.


Samaan tulokseen olen päätynyt ystäväpiireissäni.
Anonyymi: Nimetön 28.2.2012 6:59

Anonyymi
Se on hyvä pitää mielessä, että ulkomailla auton tyypillinen käyttöikä on se reilut viisi vuotta. Kyllä autolla sen ajan voi melkein ajaa vaikkei vaihtaisi siihen kertaakaan edes öljyjä. Jostain syystä Suomessa jotkut hullut ajavat autoillaan pidempään, mutta suomalaiset ovat häviävän pieni joukko Euroopan mittakaavassa, joten ei kaikkia tällaisia uudistuksia voida ruveta harkitsemaan heidän ehdoillaan.
Anonyymi: Nimetön 28.2.2012 7:02

Anonyymi
Minun autostani paloi alakannen tiiviste heti tankattuani etanolilitkua. Miksi tätä ei ole tilastoitu?
Anonyymi: Moottoritekniikasta 28.2.2012 7:10
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

3.7. Viesti Venäjältä: Puukauppaa voitaisiin rajoittaa
3.7. Islanti salli jumalanpilkan
3.7. It-viikko Microsoft: Windows 10:tä voi joutua odottamaan
3.7. Uusi drakma uppoaisi kuin kivi
3.7. Kohta voit maksaa selfiellä – etkä menetä kasvojasi
3.7. Kreikkalaispankkiiri varoitti automaattien tyhjentymisestä
3.7. Ilta-Sanomat Näin duumassa keskusteltiin Suomesta
3.7. Digitoday Britannian pääministeri: Kaikkea verkkoviestintää pitää voida seurata
3.7. Kreikka sai IMF:n raportista oivan keppihevosen
3.7. Voi ei: kuplamuovi menettää ikonisen ominaisuutensa
3.7. Uber antoi periksi Ranskassa
3.7. Venäjä harkitsee talouspakotteita Suomelle
3.7. Kreikan suurin velkoja: Voimme periä lainoja takaisin etuajassa
3.7. Kreikka ja velkojat jälleen sanasodassa: "Emme keskustele"
3.7. Joko meni Fennovoiman maine? "Ei peruuttamatonta vahinkoa"
3.7. Migrit Solarna Energijan toimitusjohtaja Suomessa – tältä hän näyttää
3.7. Nyt tarkkana ratissa: Sakko voi rapsahtaa pian näin helposti
3.7. Kotipizza tasoittaa pörssitaipaleensa alkua markkinatakauksella
3.7. Digitoday Käyttämäsi verkkopalvelu myytiin: Näin käy tiedoillesi
3.7. Yle: Hikka pilasi keikan – hinnasta puolet hyvitystä
3.7. Tanska puolittaa pakolaisten etuudet
3.7. Heinäkuinen helle uuvuttaa markkinoita
3.7. Kreikan pankit eivät saa helpotusta – ainakaan vielä
3.7. "Jokainen suomalainen saisi tunnin lisää, jos sähläystä ei olisi"
3.7. Kreikan ahdinko: Setelit loppuvat, tuonti seisoo, yrityksiä kiinni?
3.7. Digitoday Luottokorttiyhtiö korvaa pin-koodin selfie-kuvalla: Mikä voisi mennä pieleen?
3.7. Ethän tehnyt tätä virhettä, kun lähdit lomalle?
3.7. Digitoday Valtava helpotus: Venäläisraketin laukaisu onnistui
3.7. Sotkamo Silver ostaa rikastamon
3.7. Kreikan kansanäänestyksestä tulee äärimmäisen tasainen
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki6/20152015
VOLKSWAGEN14166924
TOYOTA8235867
SKODA7815409
FORD7104379
NISSAN6264068
VOLVO6024029
AUDI4853138
OPEL4512675
KIA4453276
MERCEDES-BENZ4362730
   
malli5/20152015
VOLKSWAGEN GOLF6452953
SKODA OCTAVIA4643392
NISSAN QASHQAI3942349
TOYOTA YARIS3601564
VOLKSWAGEN PASSAT3321854
FORD FOCUS2471293
FORD FIESTA1881185
SKODA FABIA165679
FORD MONDEO1611122
VOLVO V401591043
1841125

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy