Kirjaudu ▼
 

HS: Autojen kulutuksen viherpesu lähti käsistä

Heini Karjanmaa
HS: Autojen kulutuksen viherpesu lähti käsistä
Autonvalmistajien kertomien kulutus- ja päästölukemien ja ajossa mitattujen arvojen välillä on yhä suurempi kuilu, kertoo Helsingin Sanomat.
24.2.2012 18:02
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Ero johtuu Helsingin Sanomien mukaan siitä, että autoilta vaaditaan nykyisin pienempää kulutusta. Suuremmasta rokotetaan korkeammalla verotuksella, ja kuluttajat ovat tulleet hintatietoisemmiksi.

Vuosina 2005–2009 ilmoitettujen kulutusten ja mitattujen ero oli 6,7–10 prosenttia. Nykyisin ero on jo 29 prosenttia. 

Tiedot käyvät ilmi Helsingin Sanomien vuosina 2005–2012 tehdyistä 204 tutustumisajosta.

Lehden mukaan pahimmat ylilyönnit löytyvät automalleista, joita mainostetaan ympäristöystävällisiksi. Esimerkiksi Kia Rio 1.2:lle luvataan 4,8 litran normikulutusta. Mitattu käytännön kulutus oli seitsemän litraa.

Katso lista vähäpäästöisimmistä autoista Hs.fi:stä.

∇ Mainos ∇
24.2.2012 18:02
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (74)


Anonyymi
Eihän ne EUn direktiivin mukaiset luvut olekkaan mitattuja vaan laskennallisia.
Anonyymi: Niinkuin muutenkin n 24.2.2012 19:22

Anonyymi
Useimmat kuskit ei vaan osaa ajaa taloudellisesti. Minun autolle valmistaja ilmoittaa kulutukseksi 7,00 litraa mutta reilun 70 000 kilometrin ajoilla todellinen keskikulutus on ollut 6,78 vaikka ajelen hyvin lyhyitä pätkiä kerrallaan.
Anonyymi: Mazda6 24.2.2012 19:27

Anonyymi
Se, joka saa Kia Rion kuluttamaan >7l/100 km normiajossa, on todellinen ÄÄLIÖ.
Anonyymi: jarru ja kaasu pohja 24.2.2012 19:32

Anonyymi
Saattaa ruvata Kia Rion omistajaa riipimään jos tuo 1.2L katista vie 7 litraa satasella.

Mutta onko vika valmistajissa vai EU:n virallisessa kulutuksen mittaustavassa, veikkaanpa että molemmissa.

kyllä varmaan testiajajassa. Pikkuauto suurilla nopeuksilla vie reippaasti polttoainetta. Suomen olosuhteet toinen tärkeä syy. Karkea asfaltti ja talviolosuhteet nostavat reippaasti keskikulutusta.
Anonyymi: minkäs teet! 24.2.2012 19:33

Anonyymi
Meikäläisen v6 yhdistetty 12.5 todellinen alle 10 ajossani, maksan siis perusteettomasti laskennallista päästö ym. omistamisen verotusta.
Siis polttoaineen vero olisi oikeudenmukaisin, eikä se mitä saastuttaqa jos sillä ajaisi.
Anonyymi: Vihreät kuuluu margi 24.2.2012 19:34

Anonyymi
Saattaa ruvata Kia Rion omistajaa riipimään jos tuo 1.2L katista vie 7 litraa satasella.


Voiko muuta odottaa Köyhien Ihmisten Autolta?
Anonyymi: Nimetön 24.2.2012 19:39

Anonyymi
Itse koeajan aina autoa ostettaessa ja yleensä talvella. Ajan kaupunkiajon ja maantieajon sekä vaikeantien(yleensä kuoppanen mehtätie mutkineen) ajon. Siinä saapi aina huomata onko autosta mihinkään ja oikean kulutuksenkin näkee.


Eihän oikeaa kulutusta lyhyellä koeajolla näe mistään. Ajotietokoneen ilmoittama kulutus on jotain ihan muuta kuin todellinen. Todellisen kulutuksen selvittäminen vaatii muutaman tuhannen kilometrin ajon, ja täydet tankit, joista lasketaan todellinen kulutus.
Anonyymi: DI 24.2.2012 19:42

Anonyymi
Ajelen autolla jolle ei valmistaja ei ole ilmoittanut kulutusta,päästöjä eikä tehoja.
Anonyymi: Nimetön 24.2.2012 20:01

Anonyymi
No joo, yhdistetty kulutus omalla autolla 17 l/100 km. Ikinä en ole päässy yli 10 litraa ja matka ajossa jopa alle 8 l/100 km...tosi hyvin osuu nuo autojen ilmoitetut kulutukset.
Anonyymi: Teme 24.2.2012 20:20

Anonyymi
Tiettyjen automerkkien ilmoitetut kulutuslukemat ovat ihan suoraa valehtelua. Erityisesti tässä asiassa on kunnostautunut VAGina group ätsii malleillaan.
Anonyymi: Jare 24.2.2012 20:27
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20142014
TOYOTA8858538
VOLKSWAGEN8709337
SKODA7066988
FORD5015222
KIA4724197
NISSAN4354489
VOLVO4245303
OPEL4203419
AUDI3974630
MERCEDES-BENZ3763653
   
malli8/20142014
SKODA OCTAVIA4144324
VOLKSWAGEN GOLF3964360
TOYOTA AURIS2762355
TOYOTA YARIS2591964
NISSAN QASHQAI2573002
KIA RIO1921500
VOLKSWAGEN PASSAT1551622
FORD FIESTA1471502
TOYOTA AVENSIS1361801
BMW 3-SARJA1351399

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy