Kirjaudu ▼
 

HS: Autojen kulutuksen viherpesu lähti käsistä

Heini Karjanmaa
HS: Autojen kulutuksen viherpesu lähti käsistä
Autonvalmistajien kertomien kulutus- ja päästölukemien ja ajossa mitattujen arvojen välillä on yhä suurempi kuilu, kertoo Helsingin Sanomat.
24.2.2012 18:02
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Ero johtuu Helsingin Sanomien mukaan siitä, että autoilta vaaditaan nykyisin pienempää kulutusta. Suuremmasta rokotetaan korkeammalla verotuksella, ja kuluttajat ovat tulleet hintatietoisemmiksi.

Vuosina 2005–2009 ilmoitettujen kulutusten ja mitattujen ero oli 6,7–10 prosenttia. Nykyisin ero on jo 29 prosenttia. 

Tiedot käyvät ilmi Helsingin Sanomien vuosina 2005–2012 tehdyistä 204 tutustumisajosta.

Lehden mukaan pahimmat ylilyönnit löytyvät automalleista, joita mainostetaan ympäristöystävällisiksi. Esimerkiksi Kia Rio 1.2:lle luvataan 4,8 litran normikulutusta. Mitattu käytännön kulutus oli seitsemän litraa.

Katso lista vähäpäästöisimmistä autoista Hs.fi:stä.

∇ Mainos ∇
24.2.2012 18:02
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (74)


Anonyymi
Eihän ne EUn direktiivin mukaiset luvut olekkaan mitattuja vaan laskennallisia.
Anonyymi: Niinkuin muutenkin n 24.2.2012 19:22

Anonyymi
Useimmat kuskit ei vaan osaa ajaa taloudellisesti. Minun autolle valmistaja ilmoittaa kulutukseksi 7,00 litraa mutta reilun 70 000 kilometrin ajoilla todellinen keskikulutus on ollut 6,78 vaikka ajelen hyvin lyhyitä pätkiä kerrallaan.
Anonyymi: Mazda6 24.2.2012 19:27

Anonyymi
Se, joka saa Kia Rion kuluttamaan >7l/100 km normiajossa, on todellinen ÄÄLIÖ.
Anonyymi: jarru ja kaasu pohja 24.2.2012 19:32

Anonyymi
Saattaa ruvata Kia Rion omistajaa riipimään jos tuo 1.2L katista vie 7 litraa satasella.

Mutta onko vika valmistajissa vai EU:n virallisessa kulutuksen mittaustavassa, veikkaanpa että molemmissa.

kyllä varmaan testiajajassa. Pikkuauto suurilla nopeuksilla vie reippaasti polttoainetta. Suomen olosuhteet toinen tärkeä syy. Karkea asfaltti ja talviolosuhteet nostavat reippaasti keskikulutusta.
Anonyymi: minkäs teet! 24.2.2012 19:33

Anonyymi
Meikäläisen v6 yhdistetty 12.5 todellinen alle 10 ajossani, maksan siis perusteettomasti laskennallista päästö ym. omistamisen verotusta.
Siis polttoaineen vero olisi oikeudenmukaisin, eikä se mitä saastuttaqa jos sillä ajaisi.
Anonyymi: Vihreät kuuluu margi 24.2.2012 19:34

Anonyymi
Saattaa ruvata Kia Rion omistajaa riipimään jos tuo 1.2L katista vie 7 litraa satasella.


Voiko muuta odottaa Köyhien Ihmisten Autolta?
Anonyymi: Nimetön 24.2.2012 19:39

Anonyymi
Itse koeajan aina autoa ostettaessa ja yleensä talvella. Ajan kaupunkiajon ja maantieajon sekä vaikeantien(yleensä kuoppanen mehtätie mutkineen) ajon. Siinä saapi aina huomata onko autosta mihinkään ja oikean kulutuksenkin näkee.


Eihän oikeaa kulutusta lyhyellä koeajolla näe mistään. Ajotietokoneen ilmoittama kulutus on jotain ihan muuta kuin todellinen. Todellisen kulutuksen selvittäminen vaatii muutaman tuhannen kilometrin ajon, ja täydet tankit, joista lasketaan todellinen kulutus.
Anonyymi: DI 24.2.2012 19:42

Anonyymi
Ajelen autolla jolle ei valmistaja ei ole ilmoittanut kulutusta,päästöjä eikä tehoja.
Anonyymi: Nimetön 24.2.2012 20:01

Anonyymi
No joo, yhdistetty kulutus omalla autolla 17 l/100 km. Ikinä en ole päässy yli 10 litraa ja matka ajossa jopa alle 8 l/100 km...tosi hyvin osuu nuo autojen ilmoitetut kulutukset.
Anonyymi: Teme 24.2.2012 20:20

Anonyymi
Tiettyjen automerkkien ilmoitetut kulutuslukemat ovat ihan suoraa valehtelua. Erityisesti tässä asiassa on kunnostautunut VAGina group ätsii malleillaan.
Anonyymi: Jare 24.2.2012 20:27
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

16:22 Kokeilu Saksassa: Poikkeavat liikennevalot varoittavat "puhelinzombeja"
14:24 RKP:n Haglund: Minityömalli Suomeen – alle 30-vuotiaat hyötyisivät
13:29 Snapchat solmi ainutlaatuisen olympiadiilin
12:22 Kiinassa julki tunnetun vaatemerkin "kopio" – kuluttajilta tyly vastaanotto
10:25 Ennustus: Öljymarkkinoilla tulossa täyskäännös – hinta alas 30 dollariin
07:12 Saksassa poksahtelee ja kuohuu koko ajan
06:10 Asuntokauppaan piikki lähiviikkoina? Lainakatto voi kiihdyttää
06:07 Digitoday Ei maksa mitään: Suosittu autopeli tulee pc:lle
06:03 2 kuukautta asuntolainojen muutokseen – "Päässyt unohtumaan monilta"
29.4. Nissan kutsuu korjattavaksi 3,5 miljoonaa autoa
29.4. Tutkimus: Naiset saavat epämääräisempää palautetta
29.4. Fortum valittaa Ruotsin hallinto-oikeuden veropäätöksistä
29.4. Tutkijoita Daimlerin toimipisteissä – etsivät merkkejä päästöhuijauksesta
29.4. Ukrainan separatistialueelle avattiin vale-Mäkkäri – McDonald's tutkii
29.4. Fazer ostaa kolme klassikkokeksiä takaisin
29.4. Tokmannin ensimmäinen pörssipäivä päättyi lähtölukemiin
29.4. KOMMENTTI: Muuttaisiko Lepomäki Suomen eurolinjan?
29.4. Uudet pörssiyhtiöt vetävät – Tokmanni houkutti myös ulkomaisia sijoittajia
29.4. Pankkiautomaatin keksijä tienasi patentilla 15 dollaria: "Voit kuvitella miltä tuntuu"
29.4. Markkinat riemastuivat Cargotecista – kurssi yli 10 prosentin nousussa
29.4. Viimeisen puhelinluettelon jako alkoi – "ei signaalia suuresta kysynnästä"
29.4. Digitoday F-Securelta vaisu tulos, "kaikkien aikojen tärkein" tuote lykkääntyi
29.4. Kiina huolestuttaa – EU alkaa valvoa teräksen tuontia
29.4. Ilmarisen sijoitustuotot miinukselle, salkusta suli vuodessa 1,2 miljardia
29.4. Cargotecin osake hurjassa nousussa – Tokmanni painui alle antihinnan
29.4. Digitoday "Googlen navigointisovellusta voi käyttää vakoiluun"
29.4. Määräaikaistalletukset romahtivat pienimmilleen 16 vuoteen
29.4. HBL: Suomi laittaa kehitysrahoitusta Dr. Oetker -pitsoihin ja luksushotelleihin
29.4. Euroalueen talouskasvu odotettua vahvempaa
29.4. Euroalue vajosi deflaatioon
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki3/20162016
TOYOTA14203627
VOLKSWAGEN11513601
NISSAN10862382
SKODA9883198
FORD8712611
VOLVO7242354
KIA6731708
HONDA6591408
MERCEDES-BENZ5941598
OPEL5811827
   
malli3/20162016
NISSAN QASHQAI5151352
SKODA OCTAVIA4741471
VOLKSWAGEN GOLF4491293
TOYOTA AURIS4371128
TOYOTA YARIS393946
TOYOTA AVENSIS3891033
FORD FOCUS313988
VOLKSWAGEN PASSAT274888
HONDA CIVIC272561
OPEL ASTRA269902

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy