Kirjaudu ▼
 

HS: Autojen kulutuksen viherpesu lähti käsistä

Heini Karjanmaa
HS: Autojen kulutuksen viherpesu lähti käsistä
Autonvalmistajien kertomien kulutus- ja päästölukemien ja ajossa mitattujen arvojen välillä on yhä suurempi kuilu, kertoo Helsingin Sanomat.
24.2.2012 18:02
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Ero johtuu Helsingin Sanomien mukaan siitä, että autoilta vaaditaan nykyisin pienempää kulutusta. Suuremmasta rokotetaan korkeammalla verotuksella, ja kuluttajat ovat tulleet hintatietoisemmiksi.

Vuosina 2005–2009 ilmoitettujen kulutusten ja mitattujen ero oli 6,7–10 prosenttia. Nykyisin ero on jo 29 prosenttia. 

Tiedot käyvät ilmi Helsingin Sanomien vuosina 2005–2012 tehdyistä 204 tutustumisajosta.

Lehden mukaan pahimmat ylilyönnit löytyvät automalleista, joita mainostetaan ympäristöystävällisiksi. Esimerkiksi Kia Rio 1.2:lle luvataan 4,8 litran normikulutusta. Mitattu käytännön kulutus oli seitsemän litraa.

Katso lista vähäpäästöisimmistä autoista Hs.fi:stä.

∇ Mainos ∇
24.2.2012 18:02
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (74)


Anonyymi
Eihän ne EUn direktiivin mukaiset luvut olekkaan mitattuja vaan laskennallisia.
Anonyymi: Niinkuin muutenkin n 24.2.2012 19:22

Anonyymi
Useimmat kuskit ei vaan osaa ajaa taloudellisesti. Minun autolle valmistaja ilmoittaa kulutukseksi 7,00 litraa mutta reilun 70 000 kilometrin ajoilla todellinen keskikulutus on ollut 6,78 vaikka ajelen hyvin lyhyitä pätkiä kerrallaan.
Anonyymi: Mazda6 24.2.2012 19:27

Anonyymi
Se, joka saa Kia Rion kuluttamaan >7l/100 km normiajossa, on todellinen ÄÄLIÖ.
Anonyymi: jarru ja kaasu pohja 24.2.2012 19:32

Anonyymi
Saattaa ruvata Kia Rion omistajaa riipimään jos tuo 1.2L katista vie 7 litraa satasella.

Mutta onko vika valmistajissa vai EU:n virallisessa kulutuksen mittaustavassa, veikkaanpa että molemmissa.

kyllä varmaan testiajajassa. Pikkuauto suurilla nopeuksilla vie reippaasti polttoainetta. Suomen olosuhteet toinen tärkeä syy. Karkea asfaltti ja talviolosuhteet nostavat reippaasti keskikulutusta.
Anonyymi: minkäs teet! 24.2.2012 19:33

Anonyymi
Meikäläisen v6 yhdistetty 12.5 todellinen alle 10 ajossani, maksan siis perusteettomasti laskennallista päästö ym. omistamisen verotusta.
Siis polttoaineen vero olisi oikeudenmukaisin, eikä se mitä saastuttaqa jos sillä ajaisi.
Anonyymi: Vihreät kuuluu margi 24.2.2012 19:34

Anonyymi
Saattaa ruvata Kia Rion omistajaa riipimään jos tuo 1.2L katista vie 7 litraa satasella.


Voiko muuta odottaa Köyhien Ihmisten Autolta?
Anonyymi: Nimetön 24.2.2012 19:39

Anonyymi
Itse koeajan aina autoa ostettaessa ja yleensä talvella. Ajan kaupunkiajon ja maantieajon sekä vaikeantien(yleensä kuoppanen mehtätie mutkineen) ajon. Siinä saapi aina huomata onko autosta mihinkään ja oikean kulutuksenkin näkee.


Eihän oikeaa kulutusta lyhyellä koeajolla näe mistään. Ajotietokoneen ilmoittama kulutus on jotain ihan muuta kuin todellinen. Todellisen kulutuksen selvittäminen vaatii muutaman tuhannen kilometrin ajon, ja täydet tankit, joista lasketaan todellinen kulutus.
Anonyymi: DI 24.2.2012 19:42

Anonyymi
Ajelen autolla jolle ei valmistaja ei ole ilmoittanut kulutusta,päästöjä eikä tehoja.
Anonyymi: Nimetön 24.2.2012 20:01

Anonyymi
No joo, yhdistetty kulutus omalla autolla 17 l/100 km. Ikinä en ole päässy yli 10 litraa ja matka ajossa jopa alle 8 l/100 km...tosi hyvin osuu nuo autojen ilmoitetut kulutukset.
Anonyymi: Teme 24.2.2012 20:20

Anonyymi
Tiettyjen automerkkien ilmoitetut kulutuslukemat ovat ihan suoraa valehtelua. Erityisesti tässä asiassa on kunnostautunut VAGina group ätsii malleillaan.
Anonyymi: Jare 24.2.2012 20:27
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

28.9. Digitoday Uutiseksi naamioitu haittaohjelma leviää Facebookissa – ethän klikannut?
28.9. Komissio ehdottaa julkista rekisteriä EU-lobbareille
28.9. EU-komissio ottaa ison pörssikaupan tarkempaan syyniin
28.9. Venäjä pumppaa öljyä kuin neuvostovuosina
28.9. SK: Technip Offshore voi lomauttaa koko henkilöstön
28.9. Digitoday Blackberry lopettaa puhelinten valmistamisen
28.9. Kuntarahoitus myi vihreitä bondeja – rahaa Länsimetrolle ja kouluille
28.9. FK:n Tornivaara: Sopeuttamista voi tehdä monella tavalla
28.9. Viime vuonna selvä piikki: Yhä useampi raivosi lentokoneessa
28.9. Inderes: Yrityskauppojen tahti hidastunut – viime vuonna ennätys
28.9. Digitoday Kutsu kävi oikeuteen: Loppuuko musiikin rippaaminen Youtubesta?
28.9. Autoja tuodaan yhä enemmän ulkomailta – "Autonvaihto useammalla mielessä"
28.9. Nyt se on virallista: OP eroaa FK:sta
28.9. Kone laskussa nousupörssissä, Caverion jatkaa eilistä kiriä
28.9. Harjoittelija löysi sattumalta – huutokaupassa 102-vuotias samppanja
28.9. Digitoday Näin Mars asutetaan elinaikanamme - Muskin hurja suunnitelma julki
28.9. Saudi-Arabia vihjasi öljysopimuksesta Iranin kanssa
28.9. Kotipizzan kasvukausi jatkui: Asiakkaat lisääntyivät ja ostokset kasvoivat
28.9. Digitoday Accenture irtisanoo jopa 40
28.9. Vaikeuksissa kyntävä Deutsche Bank myy henkivakuutusyhtiönsä
28.9. Digitoday Natsilaulu päätyi Googlen hampaisiin – mitä oikein tapahtuu?
28.9. Deutsche Bankin toimitusjohtaja: Emme tarvitse valtiontukea missään tapauksessa
28.9. Suomi putosi kilpailukykyvertailussa – Ruotsi kiri ohi
28.9. Vanhojen asuntojen hinnat nousivat elokuussa
28.9. Hanjinin konttilaivat halutaan myydä mahdollisimman pian
28.9. Digitoday Sitä on tehty vuosikausia - nyt Youtube sallii sen
28.9. TVO haastanut Arevan oikeuteen Ranskassa
28.9. Ilta-Sanomat Rakentaja vaikeni talon märkätilojen virheistä – joutui maksamaan ostajalle 50 000 euroa
28.9. Digitoday Jouduitko hakkeroiduksi? Älä tee tätä yleistä virhettä
28.9. Analyysi Maailman vaarallisin pankki – tätä ei voi päästää nurin
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20162016
VOLKSWAGEN10619100
TOYOTA10158785
FORD8626986
SKODA8127912
OPEL7335162
KIA6065041
NISSAN4865065
MERCEDES-BENZ4833973
AUDI3884156
VOLVO3825013
   
malli8/20162016
SKODA OCTAVIA4603932
VOLKSWAGEN GOLF3803421
OPEL ASTRA3582663
NISSAN QASHQAI2993072
FORD FIESTA2851891
TOYOTA AURIS2732527
KIA RIO2421826
TOYOTA YARIS2122271
VOLKSWAGEN POLO2111420
FORD FOCUS2092531

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy