Kirjaudu ▼
 

Työsuhdeautot saastuttavat muita vähemmän

Lehtikuva
Työsuhdeautot saastuttavat muita vähemmän
Työsuhdeautojen hiilidioksidipäästöt ovat pienemmät kuin yksityisautojen. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan etenkin suuret yritykset suosivat vähäpäästöisempiä autoja. Yksityisauton ostajia raha ohjaa eniten.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Uusien työsuhdeautojen keskimääräiset CO2-päästöt ovat noin 140 grammaa kilometriä kohden.

Asiantuntija Erno Aholammi Trafista kertoo, viime vuonna myytyjen yli 128 000 henkilöauton päästöt olivat keskimäärin 144,8 g/km. Tammikuussa ensirekisteröityjen autojen päästöt ovat keskimäärin muutaman kymmenyksen alemmat.

Kaikkien työsuhdeautojen päästöraja on keskimäärin 168 g/km. Suomen henkilöautokannan keskimääräiset hiilidioksidipäästöt olivat viime kesänä 173,05 g/km.

Aholammin mukaan tilanne kertoo siitä, että yhä useampi yritys on määritellyt ympäristöasiat tärkeiksi arvoissaan ja strategiassaan ja ottanut huomioon ne kannustimissaan.

– Isot yritykset ovat edelläkävijöitä. Toivottavasti suuntaus jatkuu myös pieniin ja keskisuuriin yrityksiin.

Joka viides uusi auto
on työsuhdeauto

Trafi on selvittänyt yritysten autopolitiikkaa Työsuhdeautotutkimus 2011 - Ympäristöhaittojen vähentäminen autonvalinnan ohjauksella -kyselyssä, johon osallistui noin 370 autoedunsaajaa ja organisaation autoasioista päättävää sekä autojen maahantuojia ja leasingyhtiö.

Tutkimuksen mukaan joka kolmannessa alle 100 työntekijän yrityksissä ympäristöasioita ei oteta autovalinnoissa mitenkään huomioon. Sen sijaan ekoarvot vaikuttavat valintoihin lähes kaikissa yli 500 ihmistä työllistävissä organisaatioissa.

Työsuhdeauton valintaa ohjataan paitsi hiilidioksidirajan avulla myös auton hinta-, merkki- ja polttoainerajauksilla.

Tuoreen tutkimuksen mukaan työsuhdeautoilijat ovat kiinnostuneet päästöistä. Heistä liki 70 prosenttia on ympäristötietoisia, kun aikaisempien tutkimusten perusteella yksityisautoilijoista hieman yli puolet lukeutuu tähän joukkoon.

Aholammi huomauttaa, että työsuhdeautoilla on iso merkitys Suomen autokannan uusiutumisessa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Uusista autoista joka viides on työsuhdeauto, hän sanoo.

Raha ohjaa yksityisten
autovalintoja

Yksityisautoilijoilla raha ratkaisee. Aholammin mielestä ympäristötietoisuus kasvaa kuitenkin jatkuvasti ja vähäpäästöiset autot kiinnostavat myös yksityisautoilijoita, kunhan heille pystytään tarjoamaan kilpailukykyisiä vaihtoehtoja siinä hintaluokassa, josta he etsivät autoa.

– Kohoava bensiinin hinta, verotus ja vakuutusten hinta ovat saaneet ihmiset hiljalleen laskemaan, millaista ja miten suurimoottorista autoa he tarvitsevat.

Aholammi uskoo, että ympäristötietoisuus on mielessä niin työsuhde- kuin yksityisautoilijoillakin. Olennaista on, että tietoisuus saadaan yhdistettyä tekoihin.

Paitsi raha ja oma ekologisuus, autovalintoja ohjaa myös Euroopan unioni. EU:n tavoitteiden mukaan uusien henkilöautojen keskimääräisten päästöjen tulee olla 130 g/km vuonna 2015. Pitkän tähtäimen raja, joka pitäisi saavuttaa vuonna 2020, on 95 g/km.

– Raja kuulostaa hyvältä. Siihen pääseminen vaatii yhteistyötä kaikilta, niin viranomaisilta, valmistajilta kuin kuluttajiltakin

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Ihmiset Erno Aholammi

Kommentit (51)

Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Työsuhdeautojen hiilidioksidipäästöt ovat pienemmät kuin yksityisautojen.


Ehkä ne on pienemmät kilometriä kohti, mutta esim. vuodessa varmasti paljon suuremmat kuin yksityisautojen päästöt. Työsuhdeautoilla ajetaan erittäin paljon tarpeettomia ajoja, koska firma maksaa ja autoedusta on kuitenkin maksettava veroa.

Autoetu tulisikin poistaa kaikilta palkansaajilta. Työntekijä saisi ajaa yrityksen autolla jatkossakin firman ajoja, mutta ei mitään omia ajojaan edes maksamalla siitä.
Anonyymi: Rehellinen yrittäjä 21.2.2012 11:57

Anonyymi
Työsuhdeautothan saadaan uusina ja niillä ajetaan max. 3 vuotta. Sitten taas uusi. Tämähän takaa sen, että aina on uusin ilmansuojelutekniikkakin käytössä. Turha mollata ja kateus ei johda mihinkään.
Anonyymi: Faktan pukkas 21.2.2012 11:58

Anonyymi
työsuhdeautolla ajetaan muita enemmän !
Anonyymi: fdfdfd 21.2.2012 11:58

Anonyymi
No olipa uutinen! Taitaa työsuhdeautot olla vähän uudempia ku se 20 vuotias Corolla!
Anonyymi: moppi 21.2.2012 11:59

Anonyymi
Suuret yritykset ovat myös rikkaita yrityksiä.
Koska jos tekee energiatehokkaampia ratkaisuja, yleensä kustannukset nousevat ja tällöin myös yrityksen tuotoksen hinta nousee. Tällöin vähemmän resursseja energiatehokkuuteen käyttävät yritykset vievät markkinoita näiltä halvemmilla hinnoillaan.

Eli: Yrityksen tulee olla rikas, jotta se voi silti pitää hintansa samassa.
Anonyymi: Nimetön 21.2.2012 12:00

Anonyymi
Kaikkien työsuhdeautojen päästöraja on keskimäärin 168 g/km. Suomen henkilöautokannan keskimääräiset hiilidioksidipäästöt olivat viime kesänä 173,05 g/km.

Mikähän mahtaa olla työsuhdeautojen keski-ikä verrattuna kaikkien autojen keski-ikään? Vähintään 15 vuotta vähemmän?


Otetaan järjen kanssa. Jäähän ne työsuhdeautot muuhun käyttöön, kun ne 3 vuoden työsuhdeajelun jälkeen menevät vaihtoon.
Anonyymi: 7. uudenkarhea ajatt 21.2.2012 12:01

Anonyymi
Usein kuultu väite on, että työsuhdeautolla ajettaisiin omia kilometrejä enemmän kuin jos auto olisi omassa omistuksessa. En ole nähnyt ensimmäistäkään selvitystä tai tutkimusta, joka antaisi tukea tälle väitteelle. Lisäksi autoetu ei ole aina ns. täysiautoetu, vaan käyttöetu, jolloin henkilö maksaa itse polttonesteen.
Työnantajan edellyttämät työmatkat ajataan joka tapauksessa, työnantajan autolla tai omalla autolla, joten siltä kantilta tätä keskustelua ei kannata käydä.
Anonyymi: Abcd 21.2.2012 12:05

Anonyymi
Selvähän tuo on että uusi saastuttaa vähemmän kun vanha väljä kosla.
Anonyymi: fgfgfg 21.2.2012 12:07

Anonyymi
Miten asia on jos lasketaan kaikki tuotantokustannukset, suunnittelut, rahdit ym. päälle. Renkaitakaan tuskin ajetaan loppuun niinku moni köyhällistö tekee. Ja kaikki huollotkin tehdään supersuurissa autoliikkeissä joissa betoniseinätkin on harvinaisuus. Hukkakuutioita on tuhottaman paljon lämmitettäväksi ja tämän kaikki autoilijoiden kustannuksella. Itse vien vanhan auton yksityisille, jotka ovat selkeesti parempia autonkorjaajia, kun merkkipellet. Ja hinta on tasan puolet merkkiliikkeen kiskurihinnoista.
Anonyymi: tk 21.2.2012 12:09

Anonyymi
Kyllä on taas paljon kateutta liikkeellä.

Me jotka käymme töissä, jotta yhteiskunta saa maksettua siipeilijöiden elämisen, maksamme myös tuosta autoedusta veroa veron päälle.

Juokaa te siellä kaikessa rauhassa kepuanne lähibaarissa jatkossakin....
Anonyymi: Seiska 21.2.2012 12:09
Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

07:54 Talvivaaran ympäristörikosoikeudenkäynti alkaa tänään
07:47 Sipilä MTV:lle: Torstai on Fennovoiman viimeinen takaraja
07:01 Ilmoitus [Ilmoitus] Iloa ja oppia yrittäjien maksuttomasta kuljetusavusta
06:01 Suomalaiset iskevät 150 miljardin dollarin bisnekseen – "Tulevaisuus on täällä"
3.8. Liftarirobotti koki karmean kohtalon
3.8. Nuoriako eivät autot kiinnosta? Terveisiä USA:sta
3.8. Työssäkäyvät kärsisivät eniten hallituksen kepistä
3.8. Ateenan pörssi romahti ennätyksellisesti
3.8. It-viikko Huawei ja Xiaomi kahmivat puhelinten markkinaosuuksia
3.8. SS: Melu ja vesistöjen saastuminen huolestuttavat Finnpulpissa
3.8. "Sademies" sai 14 vuotta vankeutta
3.8. IMF laski, paljonko pakotteet kurittavat Venäjää
3.8. Herestä voi päästä osalliseksi muitakin
3.8. EK: Yhteiskuntasopimus ei riitä Suomi-Saksa -kisassa
3.8. Venäjällä on pahempiakin ongelmia kuin öljy
3.8. Osa kreikkalaisista säästyy eläkeleikkauksilta
3.8. "Huoli on, että Suomessa tapahtuu itsesääntelyreaktio"
3.8. Käykö Hartwall-areenan aitioissa pian kato? "Täytyy tarkastella"
3.8. Patoutunut kysyntä purkautui autokaupassa
3.8. It-viikko Sovelluskaupan kuitilla voi tehdä verkkohyökkäyksen
3.8. Peking järjestelee taas sinisen taivaan
3.8. Digitoday Nettipornon katsojille ankea herätys Intiassa
3.8. Here-kauppa veti Nokian loivaan laskuun
3.8. Iranin lupaus painaa öljyn hintaa
3.8. Tänä vuonna kaupan alalta katoaa 5 000 työpaikkaa
3.8. Digitoday Tekikö Microsoft pahan virheen Windows 10:ssä?
3.8. "Yhteiskuntasopimus aikaisintaan syksyllä 2016"
3.8. Inderes: Heren hinta jäi odotuksista
3.8. Digitoday "Windows 10 -päivitys" kiristää lunnaita tiedostoistasi
3.8. Affecto vähentää jopa 50 työntekijää
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki7/20152015
VOLKSWAGEN11938117
TOYOTA8486715
SKODA8096218
FORD7355114
VOLVO6304659
KIA6073883
NISSAN5604628
OPEL4773152
AUDI3873525
MERCEDES-BENZ3783108
   
malli7/20152015
VOLKSWAGEN GOLF4963449
SKODA OCTAVIA4583850
NISSAN QASHQAI3832732
VOLKSWAGEN PASSAT3802234
TOYOTA YARIS2891853
FORD FIESTA2831468
KIA RIO2671374
TOYOTA AVENSIS2411525
VOLVO V402301273
FORD FOCUS1971490

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy