Kirjaudu ▼
 

Työsuhdeautot saastuttavat muita vähemmän

Lehtikuva
Työsuhdeautot saastuttavat muita vähemmän
Työsuhdeautojen hiilidioksidipäästöt ovat pienemmät kuin yksityisautojen. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan etenkin suuret yritykset suosivat vähäpäästöisempiä autoja. Yksityisauton ostajia raha ohjaa eniten.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Uusien työsuhdeautojen keskimääräiset CO2-päästöt ovat noin 140 grammaa kilometriä kohden.

Asiantuntija Erno Aholammi Trafista kertoo, viime vuonna myytyjen yli 128 000 henkilöauton päästöt olivat keskimäärin 144,8 g/km. Tammikuussa ensirekisteröityjen autojen päästöt ovat keskimäärin muutaman kymmenyksen alemmat.

Kaikkien työsuhdeautojen päästöraja on keskimäärin 168 g/km. Suomen henkilöautokannan keskimääräiset hiilidioksidipäästöt olivat viime kesänä 173,05 g/km.

Aholammin mukaan tilanne kertoo siitä, että yhä useampi yritys on määritellyt ympäristöasiat tärkeiksi arvoissaan ja strategiassaan ja ottanut huomioon ne kannustimissaan.

– Isot yritykset ovat edelläkävijöitä. Toivottavasti suuntaus jatkuu myös pieniin ja keskisuuriin yrityksiin.

Joka viides uusi auto
on työsuhdeauto

Trafi on selvittänyt yritysten autopolitiikkaa Työsuhdeautotutkimus 2011 - Ympäristöhaittojen vähentäminen autonvalinnan ohjauksella -kyselyssä, johon osallistui noin 370 autoedunsaajaa ja organisaation autoasioista päättävää sekä autojen maahantuojia ja leasingyhtiö.

Tutkimuksen mukaan joka kolmannessa alle 100 työntekijän yrityksissä ympäristöasioita ei oteta autovalinnoissa mitenkään huomioon. Sen sijaan ekoarvot vaikuttavat valintoihin lähes kaikissa yli 500 ihmistä työllistävissä organisaatioissa.

Työsuhdeauton valintaa ohjataan paitsi hiilidioksidirajan avulla myös auton hinta-, merkki- ja polttoainerajauksilla.

Tuoreen tutkimuksen mukaan työsuhdeautoilijat ovat kiinnostuneet päästöistä. Heistä liki 70 prosenttia on ympäristötietoisia, kun aikaisempien tutkimusten perusteella yksityisautoilijoista hieman yli puolet lukeutuu tähän joukkoon.

Aholammi huomauttaa, että työsuhdeautoilla on iso merkitys Suomen autokannan uusiutumisessa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Uusista autoista joka viides on työsuhdeauto, hän sanoo.

Raha ohjaa yksityisten
autovalintoja

Yksityisautoilijoilla raha ratkaisee. Aholammin mielestä ympäristötietoisuus kasvaa kuitenkin jatkuvasti ja vähäpäästöiset autot kiinnostavat myös yksityisautoilijoita, kunhan heille pystytään tarjoamaan kilpailukykyisiä vaihtoehtoja siinä hintaluokassa, josta he etsivät autoa.

– Kohoava bensiinin hinta, verotus ja vakuutusten hinta ovat saaneet ihmiset hiljalleen laskemaan, millaista ja miten suurimoottorista autoa he tarvitsevat.

Aholammi uskoo, että ympäristötietoisuus on mielessä niin työsuhde- kuin yksityisautoilijoillakin. Olennaista on, että tietoisuus saadaan yhdistettyä tekoihin.

Paitsi raha ja oma ekologisuus, autovalintoja ohjaa myös Euroopan unioni. EU:n tavoitteiden mukaan uusien henkilöautojen keskimääräisten päästöjen tulee olla 130 g/km vuonna 2015. Pitkän tähtäimen raja, joka pitäisi saavuttaa vuonna 2020, on 95 g/km.

– Raja kuulostaa hyvältä. Siihen pääseminen vaatii yhteistyötä kaikilta, niin viranomaisilta, valmistajilta kuin kuluttajiltakin

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Ihmiset Erno Aholammi

Kommentit (51)

Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Työsuhdeautojen hiilidioksidipäästöt ovat pienemmät kuin yksityisautojen.


Ehkä ne on pienemmät kilometriä kohti, mutta esim. vuodessa varmasti paljon suuremmat kuin yksityisautojen päästöt. Työsuhdeautoilla ajetaan erittäin paljon tarpeettomia ajoja, koska firma maksaa ja autoedusta on kuitenkin maksettava veroa.

Autoetu tulisikin poistaa kaikilta palkansaajilta. Työntekijä saisi ajaa yrityksen autolla jatkossakin firman ajoja, mutta ei mitään omia ajojaan edes maksamalla siitä.
Anonyymi: Rehellinen yrittäjä 21.2.2012 11:57

Anonyymi
Työsuhdeautothan saadaan uusina ja niillä ajetaan max. 3 vuotta. Sitten taas uusi. Tämähän takaa sen, että aina on uusin ilmansuojelutekniikkakin käytössä. Turha mollata ja kateus ei johda mihinkään.
Anonyymi: Faktan pukkas 21.2.2012 11:58

Anonyymi
työsuhdeautolla ajetaan muita enemmän !
Anonyymi: fdfdfd 21.2.2012 11:58

Anonyymi
No olipa uutinen! Taitaa työsuhdeautot olla vähän uudempia ku se 20 vuotias Corolla!
Anonyymi: moppi 21.2.2012 11:59

Anonyymi
Suuret yritykset ovat myös rikkaita yrityksiä.
Koska jos tekee energiatehokkaampia ratkaisuja, yleensä kustannukset nousevat ja tällöin myös yrityksen tuotoksen hinta nousee. Tällöin vähemmän resursseja energiatehokkuuteen käyttävät yritykset vievät markkinoita näiltä halvemmilla hinnoillaan.

Eli: Yrityksen tulee olla rikas, jotta se voi silti pitää hintansa samassa.
Anonyymi: Nimetön 21.2.2012 12:00

Anonyymi
Kaikkien työsuhdeautojen päästöraja on keskimäärin 168 g/km. Suomen henkilöautokannan keskimääräiset hiilidioksidipäästöt olivat viime kesänä 173,05 g/km.

Mikähän mahtaa olla työsuhdeautojen keski-ikä verrattuna kaikkien autojen keski-ikään? Vähintään 15 vuotta vähemmän?


Otetaan järjen kanssa. Jäähän ne työsuhdeautot muuhun käyttöön, kun ne 3 vuoden työsuhdeajelun jälkeen menevät vaihtoon.
Anonyymi: 7. uudenkarhea ajatt 21.2.2012 12:01

Anonyymi
Usein kuultu väite on, että työsuhdeautolla ajettaisiin omia kilometrejä enemmän kuin jos auto olisi omassa omistuksessa. En ole nähnyt ensimmäistäkään selvitystä tai tutkimusta, joka antaisi tukea tälle väitteelle. Lisäksi autoetu ei ole aina ns. täysiautoetu, vaan käyttöetu, jolloin henkilö maksaa itse polttonesteen.
Työnantajan edellyttämät työmatkat ajataan joka tapauksessa, työnantajan autolla tai omalla autolla, joten siltä kantilta tätä keskustelua ei kannata käydä.
Anonyymi: Abcd 21.2.2012 12:05

Anonyymi
Selvähän tuo on että uusi saastuttaa vähemmän kun vanha väljä kosla.
Anonyymi: fgfgfg 21.2.2012 12:07

Anonyymi
Miten asia on jos lasketaan kaikki tuotantokustannukset, suunnittelut, rahdit ym. päälle. Renkaitakaan tuskin ajetaan loppuun niinku moni köyhällistö tekee. Ja kaikki huollotkin tehdään supersuurissa autoliikkeissä joissa betoniseinätkin on harvinaisuus. Hukkakuutioita on tuhottaman paljon lämmitettäväksi ja tämän kaikki autoilijoiden kustannuksella. Itse vien vanhan auton yksityisille, jotka ovat selkeesti parempia autonkorjaajia, kun merkkipellet. Ja hinta on tasan puolet merkkiliikkeen kiskurihinnoista.
Anonyymi: tk 21.2.2012 12:09

Anonyymi
Kyllä on taas paljon kateutta liikkeellä.

Me jotka käymme töissä, jotta yhteiskunta saa maksettua siipeilijöiden elämisen, maksamme myös tuosta autoedusta veroa veron päälle.

Juokaa te siellä kaikessa rauhassa kepuanne lähibaarissa jatkossakin....
Anonyymi: Seiska 21.2.2012 12:09
Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

15:55 Asiakasomistaja HS:ssä: S-ryhmä on röyhkeä tietojen keruussa
15:25 Kanadalainen kannabisyhtiö etsii lainaa seuraavaan kasvuhyppyyn
14:37 EDF:n johtaja: Uskon, että uusi ydinvoimala saa luvan
13:29 Turistien määrä tippui Turkissa
13:00 Ilta-Sanomat Rahoitti Isisiin liittymistä opintolainalla – 19-vuotias suomalainen tuomittiin Britanniassa
12:05 The Guardian: Muovipussien käyttö romahti Englannissa
11:34 Monte dei Paschille pelastus yllättävältä suunnalta – jenkkipankit odottavat enää EKP:n lupaa
10:45 Hälventävätkö stressitestien tulokset pelkoja pankkikriisistä? ”Tilanne ei ole muuttunut”
10:17 Finanssivalvonta: Suurimpien Suomessa toimivien pankkien vakavaraisuus säilyi hyvänä
07:15 Näkökulma Saksalaiset eivät ilku, vaikka Brexit olikin oma maali
06:16 Digitoday Suomen kiristysohjelmakurimus alkoi vihaisesta miehestä: "Maksoin sen halvatun sakon"
06:04 Tiesitkö, että taloyhtiö voi mennä konkurssiin? Nämä ovat riskitekijät
00:06 Stressitestit julki – Nordea ja OP saivat puhtaat paperit, Italian kriisipankki Euroopan kehnoin
29.7. BMW:n, Audin ja VW:n käyttämällä automaalilla linkkejä lapsityövoimaan
29.7. Digitoday Lähde: Apple muutti autohankkeensa suuntaa
29.7. Norjan Statoil ostaa öljykentän Brasiliasta 2,5 miljardilla dollarilla
29.7. Ekonomisti: Ruotsin talouskasvu on hidastunut merkittävästi
29.7. Digitoday Iskikö Venäjä taas Yhdysvaltain presidenttikisaan? FBI tutkii
29.7. Öljyn hinta painui heinäkuussa eniten vuoteen
29.7. Näin Norjassa: Kruunu sen kuin vahvistuu ja inflaatio puksuttaa vahvana
29.7. Opiskelijan syöpäkuolema muutti mainonnan sääntöjä Kiinassa – hakukonejätti Baidun tulos romahti
29.7. Elon Musk kehui 87 vuotta vanhaa kirjaa – harvinaisuus myytiin hetkessä loppuun ja hinta pomppasi 1 500 %
29.7. Googlelta selvä tulosparannus – tukea mainostuloista
29.7. Euroalueen talouskasvu ylsi odotuksiin – työttömiä 16,3 miljoonaa
29.7. Digitoday Putinin mahdoton nettihaaste: FSB keksi jo ratkaisun?
29.7. Yhdysvaltain talouskasvu jäi roimasti odotuksista
29.7. Pörssi loivassa laskussa – tappiolle jäänyt Pöyry -8 %
29.7. Taloyhtiöt ottavat lainaa ennätystahtia – kotitalouksien velkataakka kasvaa nyt kahta kautta
29.7. Turkulaisyrityksille jättitilaus matkustajalaivan suunnittelusta
29.7. Microsoftin Suomi-yt:t osuivat pahimmin 1 441 työntekijään – EU-komissio tukee miljoonilla
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki6/20162016
VOLKSWAGEN13187166
TOYOTA12547021
SKODA9426275
FORD9265302
OPEL6723741
KIA5873938
MERCEDES-BENZ5523128
NISSAN5263981
VOLVO5154095
AUDI5123386
   
malli6/20162016
VOLKSWAGEN GOLF5432733
SKODA OCTAVIA5043076
OPEL ASTRA3831918
TOYOTA AURIS3752036
NISSAN QASHQAI3522414
TOYOTA AVENSIS3441877
FORD FOCUS3222039
TOYOTA YARIS3201858
FORD FIESTA3121344
VOLKSWAGEN PASSAT2681713

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy