Kirjaudu ▼
 

Työsuhdeautot saastuttavat muita vähemmän

Lehtikuva
Työsuhdeautot saastuttavat muita vähemmän
Työsuhdeautojen hiilidioksidipäästöt ovat pienemmät kuin yksityisautojen. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan etenkin suuret yritykset suosivat vähäpäästöisempiä autoja. Yksityisauton ostajia raha ohjaa eniten.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Uusien työsuhdeautojen keskimääräiset CO2-päästöt ovat noin 140 grammaa kilometriä kohden.

Asiantuntija Erno Aholammi Trafista kertoo, viime vuonna myytyjen yli 128 000 henkilöauton päästöt olivat keskimäärin 144,8 g/km. Tammikuussa ensirekisteröityjen autojen päästöt ovat keskimäärin muutaman kymmenyksen alemmat.

Kaikkien työsuhdeautojen päästöraja on keskimäärin 168 g/km. Suomen henkilöautokannan keskimääräiset hiilidioksidipäästöt olivat viime kesänä 173,05 g/km.

Aholammin mukaan tilanne kertoo siitä, että yhä useampi yritys on määritellyt ympäristöasiat tärkeiksi arvoissaan ja strategiassaan ja ottanut huomioon ne kannustimissaan.

– Isot yritykset ovat edelläkävijöitä. Toivottavasti suuntaus jatkuu myös pieniin ja keskisuuriin yrityksiin.

Joka viides uusi auto
on työsuhdeauto

Trafi on selvittänyt yritysten autopolitiikkaa Työsuhdeautotutkimus 2011 - Ympäristöhaittojen vähentäminen autonvalinnan ohjauksella -kyselyssä, johon osallistui noin 370 autoedunsaajaa ja organisaation autoasioista päättävää sekä autojen maahantuojia ja leasingyhtiö.

Tutkimuksen mukaan joka kolmannessa alle 100 työntekijän yrityksissä ympäristöasioita ei oteta autovalinnoissa mitenkään huomioon. Sen sijaan ekoarvot vaikuttavat valintoihin lähes kaikissa yli 500 ihmistä työllistävissä organisaatioissa.

Työsuhdeauton valintaa ohjataan paitsi hiilidioksidirajan avulla myös auton hinta-, merkki- ja polttoainerajauksilla.

Tuoreen tutkimuksen mukaan työsuhdeautoilijat ovat kiinnostuneet päästöistä. Heistä liki 70 prosenttia on ympäristötietoisia, kun aikaisempien tutkimusten perusteella yksityisautoilijoista hieman yli puolet lukeutuu tähän joukkoon.

Aholammi huomauttaa, että työsuhdeautoilla on iso merkitys Suomen autokannan uusiutumisessa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Uusista autoista joka viides on työsuhdeauto, hän sanoo.

Raha ohjaa yksityisten
autovalintoja

Yksityisautoilijoilla raha ratkaisee. Aholammin mielestä ympäristötietoisuus kasvaa kuitenkin jatkuvasti ja vähäpäästöiset autot kiinnostavat myös yksityisautoilijoita, kunhan heille pystytään tarjoamaan kilpailukykyisiä vaihtoehtoja siinä hintaluokassa, josta he etsivät autoa.

– Kohoava bensiinin hinta, verotus ja vakuutusten hinta ovat saaneet ihmiset hiljalleen laskemaan, millaista ja miten suurimoottorista autoa he tarvitsevat.

Aholammi uskoo, että ympäristötietoisuus on mielessä niin työsuhde- kuin yksityisautoilijoillakin. Olennaista on, että tietoisuus saadaan yhdistettyä tekoihin.

Paitsi raha ja oma ekologisuus, autovalintoja ohjaa myös Euroopan unioni. EU:n tavoitteiden mukaan uusien henkilöautojen keskimääräisten päästöjen tulee olla 130 g/km vuonna 2015. Pitkän tähtäimen raja, joka pitäisi saavuttaa vuonna 2020, on 95 g/km.

– Raja kuulostaa hyvältä. Siihen pääseminen vaatii yhteistyötä kaikilta, niin viranomaisilta, valmistajilta kuin kuluttajiltakin

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Ihmiset Erno Aholammi

Kommentit (51)

Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Työsuhdeautojen hiilidioksidipäästöt ovat pienemmät kuin yksityisautojen.


Ehkä ne on pienemmät kilometriä kohti, mutta esim. vuodessa varmasti paljon suuremmat kuin yksityisautojen päästöt. Työsuhdeautoilla ajetaan erittäin paljon tarpeettomia ajoja, koska firma maksaa ja autoedusta on kuitenkin maksettava veroa.

Autoetu tulisikin poistaa kaikilta palkansaajilta. Työntekijä saisi ajaa yrityksen autolla jatkossakin firman ajoja, mutta ei mitään omia ajojaan edes maksamalla siitä.
Anonyymi: Rehellinen yrittäjä 21.2.2012 11:57

Anonyymi
Työsuhdeautothan saadaan uusina ja niillä ajetaan max. 3 vuotta. Sitten taas uusi. Tämähän takaa sen, että aina on uusin ilmansuojelutekniikkakin käytössä. Turha mollata ja kateus ei johda mihinkään.
Anonyymi: Faktan pukkas 21.2.2012 11:58

Anonyymi
työsuhdeautolla ajetaan muita enemmän !
Anonyymi: fdfdfd 21.2.2012 11:58

Anonyymi
No olipa uutinen! Taitaa työsuhdeautot olla vähän uudempia ku se 20 vuotias Corolla!
Anonyymi: moppi 21.2.2012 11:59

Anonyymi
Suuret yritykset ovat myös rikkaita yrityksiä.
Koska jos tekee energiatehokkaampia ratkaisuja, yleensä kustannukset nousevat ja tällöin myös yrityksen tuotoksen hinta nousee. Tällöin vähemmän resursseja energiatehokkuuteen käyttävät yritykset vievät markkinoita näiltä halvemmilla hinnoillaan.

Eli: Yrityksen tulee olla rikas, jotta se voi silti pitää hintansa samassa.
Anonyymi: Nimetön 21.2.2012 12:00

Anonyymi
Kaikkien työsuhdeautojen päästöraja on keskimäärin 168 g/km. Suomen henkilöautokannan keskimääräiset hiilidioksidipäästöt olivat viime kesänä 173,05 g/km.

Mikähän mahtaa olla työsuhdeautojen keski-ikä verrattuna kaikkien autojen keski-ikään? Vähintään 15 vuotta vähemmän?


Otetaan järjen kanssa. Jäähän ne työsuhdeautot muuhun käyttöön, kun ne 3 vuoden työsuhdeajelun jälkeen menevät vaihtoon.
Anonyymi: 7. uudenkarhea ajatt 21.2.2012 12:01

Anonyymi
Usein kuultu väite on, että työsuhdeautolla ajettaisiin omia kilometrejä enemmän kuin jos auto olisi omassa omistuksessa. En ole nähnyt ensimmäistäkään selvitystä tai tutkimusta, joka antaisi tukea tälle väitteelle. Lisäksi autoetu ei ole aina ns. täysiautoetu, vaan käyttöetu, jolloin henkilö maksaa itse polttonesteen.
Työnantajan edellyttämät työmatkat ajataan joka tapauksessa, työnantajan autolla tai omalla autolla, joten siltä kantilta tätä keskustelua ei kannata käydä.
Anonyymi: Abcd 21.2.2012 12:05

Anonyymi
Selvähän tuo on että uusi saastuttaa vähemmän kun vanha väljä kosla.
Anonyymi: fgfgfg 21.2.2012 12:07

Anonyymi
Miten asia on jos lasketaan kaikki tuotantokustannukset, suunnittelut, rahdit ym. päälle. Renkaitakaan tuskin ajetaan loppuun niinku moni köyhällistö tekee. Ja kaikki huollotkin tehdään supersuurissa autoliikkeissä joissa betoniseinätkin on harvinaisuus. Hukkakuutioita on tuhottaman paljon lämmitettäväksi ja tämän kaikki autoilijoiden kustannuksella. Itse vien vanhan auton yksityisille, jotka ovat selkeesti parempia autonkorjaajia, kun merkkipellet. Ja hinta on tasan puolet merkkiliikkeen kiskurihinnoista.
Anonyymi: tk 21.2.2012 12:09

Anonyymi
Kyllä on taas paljon kateutta liikkeellä.

Me jotka käymme töissä, jotta yhteiskunta saa maksettua siipeilijöiden elämisen, maksamme myös tuosta autoedusta veroa veron päälle.

Juokaa te siellä kaikessa rauhassa kepuanne lähibaarissa jatkossakin....
Anonyymi: Seiska 21.2.2012 12:09
Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

16:59 Komissio: Saksassa on laiminlyöty lentoturvallisuutta
16:34 Yhdysvaltain talous supistui alkuvuonna
16:15 Armahtiko verokarhu yrityksiä? Verottaja vastaa
15:44 Apteekkarit oikovat S-ryhmää: "Väite ei pidä paikkaansa"
15:20 Outokumpu laskee yhä teräksen hinnannousua odotellessa
14:51 Fiva mätkäisi shorttaajalle 15 000 euron rapsut
14:33 Digitoday Voi nyyh, pitikö tämänkin ilmiön tulla Facebookiin?
14:28 Eurooppa sai huimasti ulkomaisia investointeja – Suomi -9 %
14:13 It-viikko Valta vaihtui – onko nyt verkkovalvontalain aika?
13:54 Analyytikko: Suomi ei yllä tuulivoimatavoitteisiinsa
13:45 Putin kielsi puhumisen Ukrainan sotaan osallistumisesta
13:06 Video Valta vaihtuu tänään
12:45 It-viikko Kaatuiko iPhonesi arabiaviestiin? Siri pelastaa
12:12 Lähde Ylelle: "Kreikka tullaan pelastamaan, oli miten oli"
11:30 It-viikko Viranomaiset aikovat puuttua: Google kiertää unohduspakkoa
11:27 Uusi vero lupaa "kylmää kyytiä" moottoripyörien kaupalle
11:26 It-viikko Professori pelkää: Ihmiset "täysin puolustuskyvyttömiä" tappajarobottien edessä
10:52 Uusi malli Suomeen: Vähemmän huostaanottoja, rahaa sijoittajalle
10:49 Koti hakusessa? Tarjolla olisi omavarainen ekomuna
10:32 It-viikko Näin toimii Googlen uusittu kuvasovellus
10:07 OP yllättyi: Moni otti tauon lainanmaksuun
09:51 It-viikko Suursopimus pitää Nokian kiinni Euroopan suurimmassa luotijunaverkossa
09:34 Vienti veti, paitsi Venäjälle
09:31 Viranomainen sakotti Finnveraa
09:19 Kreikka-vääntö jatkuu – "täytyy työskennellä yötä päivää"
08:57 JPMorgan aikeissa irtisanoa tuhansia työntekijöitä
08:51 It-viikko Käytti Apple Watchia ajaessa – sai sakot
08:17 TE:n selvitys: Suuryritykset tekivät lihavamman tuloksen pienemmällä liikevaihdolla
07:57 KSML: S-ryhmä haluaa viinit ruokakauppaan
07:01 Kolumni Vaatteet tuovat valtaa
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki4/20152015
VOLKSWAGEN11734287
TOYOTA10184193
SKODA9073691
FORD7322854
VOLVO6842840
KIA6422249
AUDI5342211
OPEL4971747
MERCEDES-BENZ4631845
BMW4542006
   
malli4/20152015
SKODA OCTAVIA6002388
TOYOTA AURIS3771296
VOLKSWAGEN GOLF3481627
VOLKSWAGEN PASSAT3241218
FORD MONDEO246762
KIA RIO242760
NISSAN QASHQAI2341722
FORD FIESTA232762
TOYOTA YARIS2271041
TOYOTA AVENSIS196941

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy