Kirjaudu ▼
 

Työsuhdeautot saastuttavat muita vähemmän

Lehtikuva
Työsuhdeautot saastuttavat muita vähemmän
Työsuhdeautojen hiilidioksidipäästöt ovat pienemmät kuin yksityisautojen. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan etenkin suuret yritykset suosivat vähäpäästöisempiä autoja. Yksityisauton ostajia raha ohjaa eniten.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Uusien työsuhdeautojen keskimääräiset CO2-päästöt ovat noin 140 grammaa kilometriä kohden.

Asiantuntija Erno Aholammi Trafista kertoo, viime vuonna myytyjen yli 128 000 henkilöauton päästöt olivat keskimäärin 144,8 g/km. Tammikuussa ensirekisteröityjen autojen päästöt ovat keskimäärin muutaman kymmenyksen alemmat.

Kaikkien työsuhdeautojen päästöraja on keskimäärin 168 g/km. Suomen henkilöautokannan keskimääräiset hiilidioksidipäästöt olivat viime kesänä 173,05 g/km.

Aholammin mukaan tilanne kertoo siitä, että yhä useampi yritys on määritellyt ympäristöasiat tärkeiksi arvoissaan ja strategiassaan ja ottanut huomioon ne kannustimissaan.

– Isot yritykset ovat edelläkävijöitä. Toivottavasti suuntaus jatkuu myös pieniin ja keskisuuriin yrityksiin.

Joka viides uusi auto
on työsuhdeauto

Trafi on selvittänyt yritysten autopolitiikkaa Työsuhdeautotutkimus 2011 - Ympäristöhaittojen vähentäminen autonvalinnan ohjauksella -kyselyssä, johon osallistui noin 370 autoedunsaajaa ja organisaation autoasioista päättävää sekä autojen maahantuojia ja leasingyhtiö.

Tutkimuksen mukaan joka kolmannessa alle 100 työntekijän yrityksissä ympäristöasioita ei oteta autovalinnoissa mitenkään huomioon. Sen sijaan ekoarvot vaikuttavat valintoihin lähes kaikissa yli 500 ihmistä työllistävissä organisaatioissa.

Työsuhdeauton valintaa ohjataan paitsi hiilidioksidirajan avulla myös auton hinta-, merkki- ja polttoainerajauksilla.

Tuoreen tutkimuksen mukaan työsuhdeautoilijat ovat kiinnostuneet päästöistä. Heistä liki 70 prosenttia on ympäristötietoisia, kun aikaisempien tutkimusten perusteella yksityisautoilijoista hieman yli puolet lukeutuu tähän joukkoon.

Aholammi huomauttaa, että työsuhdeautoilla on iso merkitys Suomen autokannan uusiutumisessa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Uusista autoista joka viides on työsuhdeauto, hän sanoo.

Raha ohjaa yksityisten
autovalintoja

Yksityisautoilijoilla raha ratkaisee. Aholammin mielestä ympäristötietoisuus kasvaa kuitenkin jatkuvasti ja vähäpäästöiset autot kiinnostavat myös yksityisautoilijoita, kunhan heille pystytään tarjoamaan kilpailukykyisiä vaihtoehtoja siinä hintaluokassa, josta he etsivät autoa.

– Kohoava bensiinin hinta, verotus ja vakuutusten hinta ovat saaneet ihmiset hiljalleen laskemaan, millaista ja miten suurimoottorista autoa he tarvitsevat.

Aholammi uskoo, että ympäristötietoisuus on mielessä niin työsuhde- kuin yksityisautoilijoillakin. Olennaista on, että tietoisuus saadaan yhdistettyä tekoihin.

Paitsi raha ja oma ekologisuus, autovalintoja ohjaa myös Euroopan unioni. EU:n tavoitteiden mukaan uusien henkilöautojen keskimääräisten päästöjen tulee olla 130 g/km vuonna 2015. Pitkän tähtäimen raja, joka pitäisi saavuttaa vuonna 2020, on 95 g/km.

– Raja kuulostaa hyvältä. Siihen pääseminen vaatii yhteistyötä kaikilta, niin viranomaisilta, valmistajilta kuin kuluttajiltakin

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Ihmiset Erno Aholammi

Kommentit (51)

Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Työsuhdeautojen hiilidioksidipäästöt ovat pienemmät kuin yksityisautojen.


Ehkä ne on pienemmät kilometriä kohti, mutta esim. vuodessa varmasti paljon suuremmat kuin yksityisautojen päästöt. Työsuhdeautoilla ajetaan erittäin paljon tarpeettomia ajoja, koska firma maksaa ja autoedusta on kuitenkin maksettava veroa.

Autoetu tulisikin poistaa kaikilta palkansaajilta. Työntekijä saisi ajaa yrityksen autolla jatkossakin firman ajoja, mutta ei mitään omia ajojaan edes maksamalla siitä.
Anonyymi: Rehellinen yrittäjä 21.2.2012 11:57

Anonyymi
Työsuhdeautothan saadaan uusina ja niillä ajetaan max. 3 vuotta. Sitten taas uusi. Tämähän takaa sen, että aina on uusin ilmansuojelutekniikkakin käytössä. Turha mollata ja kateus ei johda mihinkään.
Anonyymi: Faktan pukkas 21.2.2012 11:58

Anonyymi
työsuhdeautolla ajetaan muita enemmän !
Anonyymi: fdfdfd 21.2.2012 11:58

Anonyymi
No olipa uutinen! Taitaa työsuhdeautot olla vähän uudempia ku se 20 vuotias Corolla!
Anonyymi: moppi 21.2.2012 11:59

Anonyymi
Suuret yritykset ovat myös rikkaita yrityksiä.
Koska jos tekee energiatehokkaampia ratkaisuja, yleensä kustannukset nousevat ja tällöin myös yrityksen tuotoksen hinta nousee. Tällöin vähemmän resursseja energiatehokkuuteen käyttävät yritykset vievät markkinoita näiltä halvemmilla hinnoillaan.

Eli: Yrityksen tulee olla rikas, jotta se voi silti pitää hintansa samassa.
Anonyymi: Nimetön 21.2.2012 12:00

Anonyymi
Kaikkien työsuhdeautojen päästöraja on keskimäärin 168 g/km. Suomen henkilöautokannan keskimääräiset hiilidioksidipäästöt olivat viime kesänä 173,05 g/km.

Mikähän mahtaa olla työsuhdeautojen keski-ikä verrattuna kaikkien autojen keski-ikään? Vähintään 15 vuotta vähemmän?


Otetaan järjen kanssa. Jäähän ne työsuhdeautot muuhun käyttöön, kun ne 3 vuoden työsuhdeajelun jälkeen menevät vaihtoon.
Anonyymi: 7. uudenkarhea ajatt 21.2.2012 12:01

Anonyymi
Usein kuultu väite on, että työsuhdeautolla ajettaisiin omia kilometrejä enemmän kuin jos auto olisi omassa omistuksessa. En ole nähnyt ensimmäistäkään selvitystä tai tutkimusta, joka antaisi tukea tälle väitteelle. Lisäksi autoetu ei ole aina ns. täysiautoetu, vaan käyttöetu, jolloin henkilö maksaa itse polttonesteen.
Työnantajan edellyttämät työmatkat ajataan joka tapauksessa, työnantajan autolla tai omalla autolla, joten siltä kantilta tätä keskustelua ei kannata käydä.
Anonyymi: Abcd 21.2.2012 12:05

Anonyymi
Selvähän tuo on että uusi saastuttaa vähemmän kun vanha väljä kosla.
Anonyymi: fgfgfg 21.2.2012 12:07

Anonyymi
Miten asia on jos lasketaan kaikki tuotantokustannukset, suunnittelut, rahdit ym. päälle. Renkaitakaan tuskin ajetaan loppuun niinku moni köyhällistö tekee. Ja kaikki huollotkin tehdään supersuurissa autoliikkeissä joissa betoniseinätkin on harvinaisuus. Hukkakuutioita on tuhottaman paljon lämmitettäväksi ja tämän kaikki autoilijoiden kustannuksella. Itse vien vanhan auton yksityisille, jotka ovat selkeesti parempia autonkorjaajia, kun merkkipellet. Ja hinta on tasan puolet merkkiliikkeen kiskurihinnoista.
Anonyymi: tk 21.2.2012 12:09

Anonyymi
Kyllä on taas paljon kateutta liikkeellä.

Me jotka käymme töissä, jotta yhteiskunta saa maksettua siipeilijöiden elämisen, maksamme myös tuosta autoedusta veroa veron päälle.

Juokaa te siellä kaikessa rauhassa kepuanne lähibaarissa jatkossakin....
Anonyymi: Seiska 21.2.2012 12:09
Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

06:01 Analyysi Vaikea valinta: Kreikka-kolmonen, velkakupru tai -armahdus
3.3. Euron hajoamiseen uskoo 38 prosenttia sijoittajista
3.3. Liuskeöljy takaa halvan raakaöljyn vielä vuosiksi
3.3. Keskuspankin virkamies sai potkut – asiakirjavuoto, sopimatonta kieltä...
3.3. Pankki: Nokia alttiina selkkauksille
3.3. Digitoday ZTE:n puhelin avautuu katseella
3.3. Digitoday Itkettää ja naurattaa – ja siitä saa arvosanan: Ensituntuma Lenovon ihmepuhelimesta
3.3. Jäitkö työttömäksi? Päätös voi viipyä viikkoja
3.3. Video Vieläkö tabletista voi innostua: Tapaus Sony Xperia Z4
3.3. Tutkimus: Suomalaisten mielijuomaa kannattaa litkiä 3–5 mukillista päivässä
3.3. Norwegianin lakko voi laajeta Ruotsiinkin
3.3. "Talouden ikiliikkuja menee usein kaupaksi"
3.3. Video N1-tabletin todellinen testi: Mitä ihmiset ajattelevat siitä?
3.3. Venäläisen ruokalasku räjähti – ruokaan jo puolet menoista
3.3. Muumimuki eurolla – katala yllätys odottaa
3.3. Pörssit takovat ennätyksiä: "Kuplamaisia piirteitä"
3.3. Digitoday Taloyhtiöille kimppaliittymiä – Anvian tulos heikkeni
3.3. Video Video: Miten voi tehdä erilaisen puhelimen tai älykellon? – Näin vastaa LG
3.3. Stora Enson osakkeelle vauhtia osinkopuheista
3.3. Suurpankki: Nokia-pomo tiputti patenttivihjeen Barcelonassa
3.3. Suomi ottaa uuden lainan 16 vuodeksi
3.3. Valio: 2014 oli "kauhujen vuosi"
3.3. Video Video: Verkotko tylsiä – näin ne muuttavat juuri sinun maailmasi
3.3. Syytös: XXL vedättää asiakkaita
3.3. Metsä Wood aloittaa yt-neuvottelut lomautuksista
3.3. Tutkimusyhtiö: Apple kaappasi ykköspaikan Samsungilta
3.3. Virolaiset yritykset yhä enemmän velkaa Suomen verottajalle
3.3. Olvin kakkosolut ei myynyt – "tuote olisi pitänyt lopettaa jo 2 vuotta sitten"
3.3. Digitoday Tinder-deitti maksaa tuplasti yli 30-vuotiaille
3.3. Digitoday Google näpäyttää teleoperaattoreita omalla palveluoperaattorilla
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki2/20152015
TOYOTA8351776
SKODA8171757
VOLKSWAGEN8102107
FORD6621349
NISSAN6131276
VOLVO5881486
KIA512984
MERCEDES-BENZ454923
AUDI4291104
BMW4161148
   
malli2/20152015
SKODA OCTAVIA5431166
NISSAN QASHQAI352794
TOYOTA AVENSIS282455
VOLKSWAGEN PASSAT271588
VOLKSWAGEN GOLF269886
TOYOTA AURIS210495
FORD FOCUS195358
TOYOTA YARIS181402
FORD MONDEO171364
KIA CEED163291

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy