Kirjaudu ▼
 

Työsuhdeautot saastuttavat muita vähemmän

Lehtikuva
Työsuhdeautot saastuttavat muita vähemmän
Työsuhdeautojen hiilidioksidipäästöt ovat pienemmät kuin yksityisautojen. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan etenkin suuret yritykset suosivat vähäpäästöisempiä autoja. Yksityisauton ostajia raha ohjaa eniten.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Uusien työsuhdeautojen keskimääräiset CO2-päästöt ovat noin 140 grammaa kilometriä kohden.

Asiantuntija Erno Aholammi Trafista kertoo, viime vuonna myytyjen yli 128 000 henkilöauton päästöt olivat keskimäärin 144,8 g/km. Tammikuussa ensirekisteröityjen autojen päästöt ovat keskimäärin muutaman kymmenyksen alemmat.

Kaikkien työsuhdeautojen päästöraja on keskimäärin 168 g/km. Suomen henkilöautokannan keskimääräiset hiilidioksidipäästöt olivat viime kesänä 173,05 g/km.

Aholammin mukaan tilanne kertoo siitä, että yhä useampi yritys on määritellyt ympäristöasiat tärkeiksi arvoissaan ja strategiassaan ja ottanut huomioon ne kannustimissaan.

– Isot yritykset ovat edelläkävijöitä. Toivottavasti suuntaus jatkuu myös pieniin ja keskisuuriin yrityksiin.

Joka viides uusi auto
on työsuhdeauto

Trafi on selvittänyt yritysten autopolitiikkaa Työsuhdeautotutkimus 2011 - Ympäristöhaittojen vähentäminen autonvalinnan ohjauksella -kyselyssä, johon osallistui noin 370 autoedunsaajaa ja organisaation autoasioista päättävää sekä autojen maahantuojia ja leasingyhtiö.

Tutkimuksen mukaan joka kolmannessa alle 100 työntekijän yrityksissä ympäristöasioita ei oteta autovalinnoissa mitenkään huomioon. Sen sijaan ekoarvot vaikuttavat valintoihin lähes kaikissa yli 500 ihmistä työllistävissä organisaatioissa.

Työsuhdeauton valintaa ohjataan paitsi hiilidioksidirajan avulla myös auton hinta-, merkki- ja polttoainerajauksilla.

Tuoreen tutkimuksen mukaan työsuhdeautoilijat ovat kiinnostuneet päästöistä. Heistä liki 70 prosenttia on ympäristötietoisia, kun aikaisempien tutkimusten perusteella yksityisautoilijoista hieman yli puolet lukeutuu tähän joukkoon.

Aholammi huomauttaa, että työsuhdeautoilla on iso merkitys Suomen autokannan uusiutumisessa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Uusista autoista joka viides on työsuhdeauto, hän sanoo.

Raha ohjaa yksityisten
autovalintoja

Yksityisautoilijoilla raha ratkaisee. Aholammin mielestä ympäristötietoisuus kasvaa kuitenkin jatkuvasti ja vähäpäästöiset autot kiinnostavat myös yksityisautoilijoita, kunhan heille pystytään tarjoamaan kilpailukykyisiä vaihtoehtoja siinä hintaluokassa, josta he etsivät autoa.

– Kohoava bensiinin hinta, verotus ja vakuutusten hinta ovat saaneet ihmiset hiljalleen laskemaan, millaista ja miten suurimoottorista autoa he tarvitsevat.

Aholammi uskoo, että ympäristötietoisuus on mielessä niin työsuhde- kuin yksityisautoilijoillakin. Olennaista on, että tietoisuus saadaan yhdistettyä tekoihin.

Paitsi raha ja oma ekologisuus, autovalintoja ohjaa myös Euroopan unioni. EU:n tavoitteiden mukaan uusien henkilöautojen keskimääräisten päästöjen tulee olla 130 g/km vuonna 2015. Pitkän tähtäimen raja, joka pitäisi saavuttaa vuonna 2020, on 95 g/km.

– Raja kuulostaa hyvältä. Siihen pääseminen vaatii yhteistyötä kaikilta, niin viranomaisilta, valmistajilta kuin kuluttajiltakin

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Ihmiset Erno Aholammi

Kommentit (51)

Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Työsuhdeautojen hiilidioksidipäästöt ovat pienemmät kuin yksityisautojen.


Ehkä ne on pienemmät kilometriä kohti, mutta esim. vuodessa varmasti paljon suuremmat kuin yksityisautojen päästöt. Työsuhdeautoilla ajetaan erittäin paljon tarpeettomia ajoja, koska firma maksaa ja autoedusta on kuitenkin maksettava veroa.

Autoetu tulisikin poistaa kaikilta palkansaajilta. Työntekijä saisi ajaa yrityksen autolla jatkossakin firman ajoja, mutta ei mitään omia ajojaan edes maksamalla siitä.
Anonyymi: Rehellinen yrittäjä 21.2.2012 11:57

Anonyymi
Työsuhdeautothan saadaan uusina ja niillä ajetaan max. 3 vuotta. Sitten taas uusi. Tämähän takaa sen, että aina on uusin ilmansuojelutekniikkakin käytössä. Turha mollata ja kateus ei johda mihinkään.
Anonyymi: Faktan pukkas 21.2.2012 11:58

Anonyymi
työsuhdeautolla ajetaan muita enemmän !
Anonyymi: fdfdfd 21.2.2012 11:58

Anonyymi
No olipa uutinen! Taitaa työsuhdeautot olla vähän uudempia ku se 20 vuotias Corolla!
Anonyymi: moppi 21.2.2012 11:59

Anonyymi
Suuret yritykset ovat myös rikkaita yrityksiä.
Koska jos tekee energiatehokkaampia ratkaisuja, yleensä kustannukset nousevat ja tällöin myös yrityksen tuotoksen hinta nousee. Tällöin vähemmän resursseja energiatehokkuuteen käyttävät yritykset vievät markkinoita näiltä halvemmilla hinnoillaan.

Eli: Yrityksen tulee olla rikas, jotta se voi silti pitää hintansa samassa.
Anonyymi: Nimetön 21.2.2012 12:00

Anonyymi
Kaikkien työsuhdeautojen päästöraja on keskimäärin 168 g/km. Suomen henkilöautokannan keskimääräiset hiilidioksidipäästöt olivat viime kesänä 173,05 g/km.

Mikähän mahtaa olla työsuhdeautojen keski-ikä verrattuna kaikkien autojen keski-ikään? Vähintään 15 vuotta vähemmän?


Otetaan järjen kanssa. Jäähän ne työsuhdeautot muuhun käyttöön, kun ne 3 vuoden työsuhdeajelun jälkeen menevät vaihtoon.
Anonyymi: 7. uudenkarhea ajatt 21.2.2012 12:01

Anonyymi
Usein kuultu väite on, että työsuhdeautolla ajettaisiin omia kilometrejä enemmän kuin jos auto olisi omassa omistuksessa. En ole nähnyt ensimmäistäkään selvitystä tai tutkimusta, joka antaisi tukea tälle väitteelle. Lisäksi autoetu ei ole aina ns. täysiautoetu, vaan käyttöetu, jolloin henkilö maksaa itse polttonesteen.
Työnantajan edellyttämät työmatkat ajataan joka tapauksessa, työnantajan autolla tai omalla autolla, joten siltä kantilta tätä keskustelua ei kannata käydä.
Anonyymi: Abcd 21.2.2012 12:05

Anonyymi
Selvähän tuo on että uusi saastuttaa vähemmän kun vanha väljä kosla.
Anonyymi: fgfgfg 21.2.2012 12:07

Anonyymi
Miten asia on jos lasketaan kaikki tuotantokustannukset, suunnittelut, rahdit ym. päälle. Renkaitakaan tuskin ajetaan loppuun niinku moni köyhällistö tekee. Ja kaikki huollotkin tehdään supersuurissa autoliikkeissä joissa betoniseinätkin on harvinaisuus. Hukkakuutioita on tuhottaman paljon lämmitettäväksi ja tämän kaikki autoilijoiden kustannuksella. Itse vien vanhan auton yksityisille, jotka ovat selkeesti parempia autonkorjaajia, kun merkkipellet. Ja hinta on tasan puolet merkkiliikkeen kiskurihinnoista.
Anonyymi: tk 21.2.2012 12:09

Anonyymi
Kyllä on taas paljon kateutta liikkeellä.

Me jotka käymme töissä, jotta yhteiskunta saa maksettua siipeilijöiden elämisen, maksamme myös tuosta autoedusta veroa veron päälle.

Juokaa te siellä kaikessa rauhassa kepuanne lähibaarissa jatkossakin....
Anonyymi: Seiska 21.2.2012 12:09
Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

27.9. Uusi avaus Venäjältä: Lentoyhtiön emofirma lähtee rakettibisnekseen
27.9. Digitoday IPhonen porausvideo meni täydestä: "Senkin idiootti"
27.9. Ford tyrmäsi Trumpin väitteen: "Me pysymme täällä ikuisesti"
27.9. Uber laajentaa rajusti ruokapalveluaan
27.9. Fivalle tulossa uusi väline pankkien valvontaan
27.9. Öljyn hinta painuu – Iran antoi pakit tuotantoleikkauksille
27.9. Pankki varoittaa asuntokuplasta: Brexitillä voi olla arvaamaton seuraus
27.9. Kuluttajien luottamus on nyt kova USA:ssa –nousi korkeimmilleen vuoden 2007 jälkeen
27.9. Karu arvio: Maailmankauppa hyytyy finanssikriisin tasolle
27.9. Helsingin pörssi kääntyi laskuun – Caverion jatkaa nousussa
27.9. USA pohtii, kuinka ison miljardisakon Volkswagen saa
27.9. Digitoday Viranomainen vaatii Facebookia tuhoamaan WhatsApp-käyttäjätiedot Saksassa
27.9. Fiva pitää lainakaton ennallaan – ei tarvetta kiristykselle
27.9. Digitoday Uusi Samsung-räjähdys – omistaja panttaa puhelinta
27.9. Caverion sai uuden toimitusjohtajan läheltä – "Lehtoranta tarjoutui itse"
27.9. Suomen 10-vuotisen lainan korko painui miinukselle
27.9. Plantagenin puutarhamyymälät vaihtavat omistajaa
27.9. Pörssissä selvä tuomio johtajavaihdokseen: Nokian Renkaat laskee, Caverion kiitää
27.9. Venevahinkoja sattuu syksylläkin – vakuutusyhtiö varoittaa aalloista ja putoavista lehdistä
27.9. Nyt tuli varoitus: Öljy romahtaa alle 20 dollarin, jos sopimusta ei synny
27.9. Teollisuuden luottamus koheni vihdoin – "Myönteisiä uutisia odotettu pitkään"
27.9. Kullan hinta osoittaa: Clinton jyräsi Trumpin
27.9. Digitoday Nyt se paljastui: Tässä Googlen 6 uutta vimpainta
27.9. Caverion nappasi toimitusjohtajan Nokian Renkailta
27.9. Kuluttajien luottamus heikkeni vähän
27.9. Arvio: Maersk saattaa ostaa Hanjinin
27.9. Digitoday Pelifirma mokasi rajusti: Turvapäivitys muuttui takaoveksi
27.9. LM: Taksi voi pian olla mönkijä tai kuorma-auto
27.9. Ilta-Sanomat Kiivasta väittelyä ja jäätäviä kuittauksia – kaikki Trumpin ja Clintonin kohtaamisesta
27.9. Diesel halpeni enemmän kuin bensa – dieselistä tullut sisäänheittotuote
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20162016
VOLKSWAGEN10619100
TOYOTA10158785
FORD8626986
SKODA8127912
OPEL7335162
KIA6065041
NISSAN4865065
MERCEDES-BENZ4833973
AUDI3884156
VOLVO3825013
   
malli8/20162016
SKODA OCTAVIA4603932
VOLKSWAGEN GOLF3803421
OPEL ASTRA3582663
NISSAN QASHQAI2993072
FORD FIESTA2851891
TOYOTA AURIS2732527
KIA RIO2421826
TOYOTA YARIS2122271
VOLKSWAGEN POLO2111420
FORD FOCUS2092531

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy