Kirjaudu ▼
 

Tässä on vuoden ekoauto

Reuters
Tässä on vuoden ekoauto
Valtion omistama asiantuntijayritys Motiva on valinnut vuoden ekoauton 17. kerran.
21.2.2012 10:20
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Autonvalmistaja Skodan Octavia 1.6 TDI Greenline -malli on voittanut vuoden ekoauto -tittelin. Valinnan teki valtio-omisteisen Motivan ja Tuulilasi-lehden kokoama asiantuntijaraati.

Yhtiön tiedotteen mukaan Octavia voitti seuraavaksi sijoittuneen automallin kahden pisteen erolla. Kaikkiaan testattavana oli 12 automallia rekisteröintitilastojen kärjestä.

Asiantuntijaraati perustelee valintaansa muun muassa sillä, että Octavian ilmoitetut kulutuslukemat vastasivat hyvin mitattuja kulutuslukemia. Motivan mukaan ero autojen ilmoitettujen ja mitattujen kulutuslukemien välillä on nimittäin viime aikoina kasvanut.

Viime vuonna Motiva nimesi japanilaisen autonvalmistajan Toyotan Prius-mallin vuoden ekoautoksi.

Taloustiedot

∇ Mainos ∇
21.2.2012 10:20
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (41)


Anonyymi
Innolla odotan miten Yaris HSD pärjää.
Anonyymi: Nimetön 21.2.2012 10:49

Anonyymi
"On hirmuinen määrä autoja jotka ovat ekologisempia kuin Skeida."


Väähän tyhmähkö on vuodatuksesi. Mutta luettele nyt mikä mikä ja mikä? Mainitse aluksi kolme.

Btw, paraskin TDI hukkaa energiasta yli 80%. Noin sanoi aivan julkisesti muutama vuosi sitten Hondan pääjohtaja. Lukemat menevät aika hyvin yksiin tuon Poquen patentin 0,9ltr/100km kanssa.

Ja CO2-huijauksen nielleille: Jos kulutus olisi oikeasti todellinen uhka (muulle kuin kansalaisten varallisuudelle), meillä olisi kaupoissa myynnissä pesukoneet, jotka ottaisivat vetää molemmista letkuista ja sekoittaisivat itse sopivan lämpötilan.
Anonyymi: Nimetön 21.2.2012 10:49

Anonyymi
"Jos pistän takalasiin tarran, että kulutus 30litraa/sadalla, niin muuttuuko toi mun jenkkikin vuoden ekoautoksi?"

Älä ny viitsi. Motivan väki puhui siitä, miten viime aikoina moni ns. ekoautona pienellä kulutuksella mainostettu vehje on osoittautunut testeissä paljon enemmän juovaksi.
Anonyymi: Prz 21.2.2012 10:51

Anonyymi
ajakaa te skodalla. Me täällä Kreikassa ajetaan mersuilla ja jaguaareilla.

Te maksa meidä auto
Anonyymi: jorgos papandreu 21.2.2012 10:53

Anonyymi
Jos pistän takalasiin tarran, että kulutus 30litraa/sadalla, niin muuttuuko toi mun jenkkikin vuoden ekoautoksi?
Ilmoitettu vastaa kulutusta.


Point taken.

Jään odottamaan seuraavaa versiota ironisaatiosta
Anonyymi: Motiva ojensi itse l 21.2.2012 10:54

Anonyymi
Veronkorotuksen jälkeen dieselit käy huonosti kaupaksi. Täytyyhän niitä mainostaa!
Missä olivat maakaasuautot? Niistä osataan yhä vaieta. Ei kai vain liian halpaa vielä!
Anonyymi: Hallitukselta surkei 21.2.2012 10:55

Anonyymi
Suomalainen porvari ajaa Skodalla ja asuu neukkukuutiossa sekä syö Lidlin oranssilla lapulla merkittyjä eineksiä - ja äänestää kokkareita.

...ja on ammatiltaan virkamies ja kuvittelee kuuluvansa ylempään keskiluokkaan.
Anonyymi: hehe 21.2.2012 11:09

Anonyymi
Muistakaa TDI-kuskit viimasuoja keulalle kovilla pakkasilla. Sen voi lekeillä vaikka pahvista tai telttapatjasta. Todella tyylikäs.
Anonyymi: Ja nythän on jo vuos 21.2.2012 11:18

Anonyymi
Jo vuonna 1968 Skoda oli maailmaa kiinnostava-auto, kun kaikilla mahdollisilla savuavilla kapistuksilla, ystävät läheltä ja kaukaa saapuivat sitä katsomaan. Tärkeimmät vieraat tulivat oikein panssaroiduilla-ajoneuvoilla.
Anonyymi: Skodawagen 21.2.2012 11:18

Anonyymi
Ihme pilkunnussijoita nää kitisijät täällä?
Sokotassa viihtyy yllättävän moni ja pikkurahaala saa uuden auton, jossa on sellaiset varusteet, että kalliin Bemarin (käytetyn )ostaneitakin jo alkaa ahistaa,,,seuraavaks alkaa uhoominen tällä palstalla että "kukaan itseään kunnioittava wannabe pomo ei aja skoodalla!"
Anonyymi: RUIKUNRUIKUN 21.2.2012 11:20
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

2.3. Vesisommelieeri maistattaa pullovesiä Los Angelesissa
2.3. Viisi suomalaista pääsi miljardöörilistalle
2.3. Espanja: Kreikan kolmas lainapaketti on jo suunnitteilla
2.3. Kudrin ja Gurvitsh: Venäjä tarvitsee laajoja uudistuksia
2.3. Norwegian: Konkurssista ei puhuttu
2.3. RT: Venäjä voi keventää ruuan tuontikieltoa Kreikalle
2.3. Haastattelu Nokialla menee hyvin – mutta yksi on vielä saavuttamatta
2.3. Unohti ilmaisen parkkilipun, sai 60 euron rapsut – "kohtuullista"
2.3. Pepsi irtisanoo Venäjällä – aiemmin leikkasi Coca-Cola
2.3. Kanadan tunnelimysteeri: taustalla kaksi miestä ja "henkilökohtaiset syyt"
2.3. Suomelle surkea sijoitus uusiutuvan energian vertailussa
2.3. Maalla tämäkin perusasia tiedetään – kaupungissa aina ei
2.3. Video Videolla: Jolla Tablet – ja Jollan tulevaisuus
2.3. Hewlett-Packard osti wlan-firman miljardikaupassa
2.3. Norwegianin norjalaislentäjät pelkäävät konkurssia
2.3. Uutiskommentti "Ei kahden vaan neljän silmän periaate"
2.3. Koska pääsee pankkiin? "Täytyykö meidän olla tiistaisin auki?"
2.3. Ilkka lomauttaa ja karsii työpaikkoja
2.3. Helsingin pörssi sinnittelee nousussa
2.3. Digitoday Microsoftin "kokonainen mobiilikokemus" – mistä ihmeestä on kyse?
2.3. VTT ehdottaa: proteiinit hyönteisistä ja madoista
2.3. It-viikko Jolla ja SSH löivät hynttyyt yhteen: Tulossa turvallinen käyttöjärjestelmä
2.3. Namibian presidentille maailman rahakkain palkinto
2.3. Video Microsoftin julkistus: Pettymys vai jotain ihan muuta?
2.3. Johtopäätös talousluvuista: "Suomi alisuoriutuu"
2.3. Aktia: Euro ja öljy vauhdittavat Suomen taloutta
2.3. Vaatemyynti sukelsi – alekaan ei auttanut
2.3. Karu luku: työttömyys kasvoi Uudellamaalla 14,8 %
2.3. Microsoft esitteli uudet Lumia 640 -puhelimet
2.3. Uusi sopimus vahvistaa Nokian asemaa Kiinassa
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki2/20152015
TOYOTA8351776
SKODA8171757
VOLKSWAGEN8102107
FORD6621349
NISSAN6131276
VOLVO5881486
KIA512984
MERCEDES-BENZ454923
AUDI4291104
BMW4161148
   
malli2/20152015
SKODA OCTAVIA5431166
NISSAN QASHQAI352794
TOYOTA AVENSIS282455
VOLKSWAGEN PASSAT271588
VOLKSWAGEN GOLF269886
TOYOTA AURIS210495
FORD FOCUS195358
TOYOTA YARIS181402
FORD MONDEO171364
KIA CEED163291

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy