Kirjaudu ▼
 

Kannattaako auto ajaa loppuun vai vaihtaa ajoissa?

Martti Kainulainen/Lehtikuva
Kannattaako auto ajaa loppuun vai vaihtaa ajoissa?
Kumpi on kuluttajalle taloudellisesti kannattavampaa: vaihtaa auto vielä kun siitä saa jotain, vai ajaa vanha täysin sulattamokuntoon asti? Tässä viisi näkökulmaa, miten molempia valintoja voi perustella.
19.2.2012 06:18
Harry Kuurio, Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Uuden auton hankkiminen on monille ostajille maaginen tapahtuma, josta seuraa puhdasta mielihyvää. Mutta kuinka kauan iloa riittää? Olisiko fiksumpaa sittenkin ostaa käytetty auto, ja ajaa se täysin loppuun asti?

Suomessa vaikeutta lisäävät myös viimeaikaiset auto- ja ajoneuvoverojen muutokset sekä polttoaineiden jatkuva hinnoittelun painopisteiden tarkistelu. Erilaisia käyttömaksujen perusteita säätelemällä valtio voi patistaa ajamaan joko mahdollisimman uudella tai mahdollisimman edullisella ajoneuvolla.

Absoluuttista totuutta uuden tai käytetyn valintaan tuskin koskaan voidaan osoittaa, mutta omia näkökohtiaan ja valintojaan voi punnita seuraavien viiden kysymyksen avulla:

1) Mikä on uusi auto?

Verottajan tulkinnan mukaan jo kuuden kuukauden ikäinen auto on käytetty. Vajaan vuoden ikäisiä, suhteellisen vähän ajettuja vaihtoautoja tulee Suomessa harvakseltaan myyntiin, mutta sellaisessa saattaa löytää käytännössä uudenveroisen menopelin roiman hinnanalennuksen kera.

Toisaalta tällä vuosituhannella reilusti yli 100 000 suomalaistaloutta on vuosittain hankkinut uuden auton. Suurimmassa osassa näissäkin perheissä ajetaan sillä samalla, mutta jo tarkkaan ottaen käytetyksi määriteltävällä ajokilla.

2)  Kumpaa painotat, hankinta- vai ylläpitokuluja?

Uusi auto on luonnollisesti samanlaista käytettyä kalliimpi, mutta tavallisesti myös käyttökustannuksiltaan huomattavasti paremmin ennalta-arvioitava, varsinkin takuuaikana. Toisaalta takuun ylläpitäminen edellyttää huolto-ohjelman mukaisten määräaikaishuoltojen täsmällistä hoitamista.

Käytettyjen perushuollot ovat varsinkin pienillä korjaamoilla hinnoittelultaan joustavampia, mutta myös yllättäviä korjauksia voi tulla eteen.

Käytetyn korjauskustannusriskejä voi kontrolloida ostamalla autoon jatkotakuita tai huoltopakettisopimuksia.

3) Haluatko tinkiä turvallisuudesta?

Uusien autojen aktiivinen ja passiivinen turvallisuus kehittyy huimaa vauhtia. Suomalaisittain keski-ikäisessä, hieman yli 10-vuotiaassa käytetyssä autossa on jo tavallisesti ainakin kuljettajan turvatyyny ja lukkiutumattomat jarrut, mutta harvemmin vielä ajovakauden hallintajärjestelmää.

Mitä uudempi auto on, sen suuremmalla todennäköisyydellä sen turvavarustelu on parempi. Toisaalta, jos vastakkain ovat samanhintaiset pienehkö uusi ja vanhempi iso auto, jälkimmäinen on voinut aikoinaan olla ylempää hintaluokkaa ja siten täynnä erilaista turvatekniikkaa.

Lisäksi tulee muistaa, että kahden auton kolarissa suurempi kestää rysäystä todennäköisesti paremmin.

4) Millaista taloudellisuutta arvostat, kulutusta vai arvonlaskua?

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Uudempien autojen kulutuslukemat ovat selkeässä laskusuunnassa, mikä tarkoittaa pienempiä polttoainekustannuksia kuin edellisen sukupolven malleissa.
Eron merkitsevyys riippuu huomattavasti omista vuotuisista ajokilometreistä ja verrokkien kulutuserosta.

Esimerkiksi suurehko, kolmen litran bensakulutusero sadalla kilometrillä tarkoittaa keskimääräisellä 20000 kilometrin vuosittaisella ajomäärällä noin tuhat euroa suurempaa bensiinilaskua vuodessa.

Toisaalta uuden auton arvo putoaa ensimmäisten vuosien aikana nopeimmin. Esimerkiksi uuden 30000 euron auton hinnasta sulaa 3–4 vuoden aikana helposti kolmannes – siis peräti 10000 euroa.
Nyt kymppitonnilla ostetun käytetyn auton arvo ei enää laskekaan suhteessa yhtä vauhdikkaasti.

Markkinoiden kummajaisissa, alati muodissa pysyvissä klassisissa harrasteajoneuvoissa hintakehitys voi kääntyä jopa toiseen suuntaan. Hyvin pidetyistä vanhoista rättisitikoista, Mineistä tai VW Kuplista saattaa nyt saada saman verran kuin mitä ne maksoivat 10 vuotta sitten.

5) Kuinka arvotat ympäristönäkökohdat?

Kierrätysteemaa voi tarkastella vähintään kahdelta kannalta. Uusi auto on päästöiltään puhtaampi hankinta, mutta jokaisen auton valmistus rasittaa ympäristöä. Esimerkiksi hybridiautojen akku- ja sähkömoottoritekniikassa käytetään harvinaisia maametalleja, jotka ovat muuttumassa yhä harvinaisemmiksi sähköautoilun kasvaessa.

Käytetty auto saastuttaa kulkiessaan enemmän. Silti sen ympäristöä rasittava kokonaisvaikutus laskee suhteellisesti aina siihen saakka, kunnes se on loppuun ajettu ja käyttöarvoltaan lopussa.

Varsinkin vähän ajavalle perheelle vanha auto voi suuremmista päästöistään huolimatta olla kokonaisuutena ympäristöystävällisempi valinta: auto on ollut jo olemassa ennenkin, eikä sen valmistamiseen ole tarvinnut tuhlata lisää luonnonvaroja.

Lisäksi tiensä päähän tulleen auton omistajaa lohduttanee tieto siitä, että Suomessa automateriaalien kierrätys on tällä hetkellä erittäin tehokasta. Sulattamoon päätynyt autonraato tuottaa hyötyä vielä teollisuudellekin, joka saa siitä uutta raaka-ainetta.

19.2.2012 06:18
Harry Kuurio, Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (187)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 19
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Kuvan romutettu Volvo 240 oli parempi ja huolettomampi auto, kuin yksikään nykyautoista. Bensaahan se söi ja rumahan se oli, mutta sitä oli halpa ylläpitää. Ei tarvinnut viedä tietokoneen päähän kun tuli joku vika.

Sellainen perusauto, missä ei olisi niin tuhottomasti turhaa elektroniikkaa myisi varmaan hyvin. Kukaan ei vain sellaista tarjoa.
Anonyymi: Nimetön 19.2.2012 6:29

Anonyymi
Kaksi nuorta on parempi kuin yksi loppunajettu.
Anonyymi: Autoilija 19.2.2012 6:29

Anonyymi
No Suomessahan nyt on vain yksi vaihtoehto ja se on hankkia romuttamoikäinen auto ja ajaa se museoikään.


Kreikkalaiset sen sijaan ajelevat uusilla Bemareilla ja Porscheilla. Mutta me, heidän kulutusluottojensa ja eläkkeidensä maksajat joudumme tyytymään romuttamoikäiseen rotiskoon.
Anonyymi: Nimetön 19.2.2012 6:35

Anonyymi
Vaihtoehto 1. Työsuhdeauto, vapaa autoetu
- 3 vuoden välein uusin malli parhailla herkuilla
- Aina saa ajaa uudehkolla autolla
- Naapuri on selkeästi katelleellinen kuten appiukkokin
- Kansantaloudellinen ympäristöteko, koska autojen keski-ikä laskee ja autokanta jalostuu

Vaihtoehto 2. Velaksi uusi Volvo
-
Samalla kuin 110% talolaina otetaan niin laitetaan perheen autot uusiksi
- Pihistellään kaikesta niin polttoaineista kuin huolloista
- Kansantaloudellinen teko tämäkin, koska vaiheessa kaksi kun pitää realisoida, niin uudella omistajalla on lopputarkastusta vaille oleva talo ja vaimo saa erossa kunnon auton

Vaihtoehto 3. Paperimies/Ahtaaja ostaa Mersun
- Kun
taas on lakkoilemalla saatu viimeisille liiton jäsenille vielä korkeammat liksat ja edut, niin vaihdetaan pari vuotta vanha farkku tilavampaan
- Käytetään perheen pojan kakkosautoa AY- tilaisuuksissa, ettei tule luokkakeskustelua
- Kansantaloudellisesti lyhytnäköinen ratkaisu, koska paperitehdas suljetaan ja satamassa ei ole kuljetettavaa
Anonyymi: Pidetään kiinni saav 19.2.2012 6:37

Anonyymi
Suomalainen veropolitiikka huolehtii siitä, että duunari ei ajele uudella autolla joka vuosi. Hyvällä onnella saa auton kestämään parikymmentä vuotta. Tietysti politiikot toivoisivat sitä, että suomalaiset eläisivät jatkuvasti "ylivelka" taloudessa vaikka autoa jatkuvasti vaihtamalla. Politiikot ovat oppineet rakastamaan yli suurta velkakuormaa.
Anonyymi: Höplä Uunokin tämän 19.2.2012 6:48

Anonyymi
Suomalainen: varaudu jo ennakkoon nouseviin tiemaksuihin. Mitä sillä uudella autolla tekee jos ei enää ole varaa tiemaksuihin?
Anonyymi: lompakot vaan auki 19.2.2012 6:57

Anonyymi

Vaihtoehto 3. Paperimies/Ahtaaja ostaa Mersun
- Kun taas on lakkoilemalla saatu viimeisille liiton jäsenille vielä korkeammat liksat ja edut, niin vaihdetaan pari vuotta vanha farkku tilavampaan
- Käytetään perheen pojan kakkosautoa AY- tilaisuuksissa, ettei tule luokkakeskustelua
- Kansantaloudellisesti lyhytnäköinen ratkaisu, koska paperitehdas suljetaan ja satamassa ei ole kuljetettavaa


Mistä katkeruus? Kai kovana business miehenä nyt ymmärrät että työvoimakustannukset ovat murto-osa esimerkiksi teollisuudessa, paperimiehillä ja kännykkämiehillä. Miksi sinä noin katkera olet satamatyöntekijöille? Keskittyisit mieluummin omaan säälittävään palkkaasi sen sijaan että kyttäät mitä muut tienaa...?

Itse olen työttömänä ja ottaisin mieluusti vastaan monenlaista työtä. En jaksa ruikuttaa muiden palkoista. Et sinä taida mikään kova business mies itsekään olla, kun et taida käsittää suurempia kokonaisuuksia yhtään?
Anonyymi: Nimetön 19.2.2012 7:02

Anonyymi
Suomen verotus on jotain irvokasta. Vihreät hehkuttaa miten yksityisautoilua tulee vähentää ja bensan hintaa täten nostaa.

Ei taida maaseudulla olla vihreiden kannatus kovinkaan korkealla?

Helsingissä asuvilta vihreiltä unohtuu usein nyt se että Suomi on EU suurimpia valtioita, pienimmällä populaatiolla. Yhtälö on aika sairas että me maksamme tismalleen samat Co2 verot kuin Keski ja Etelä-Euroopan valtiotkin. Täysin mielipuolisen sairasta toimintaa.
Anonyymi: Nimetön 19.2.2012 7:06

Anonyymi
Tuskin millään ympäristönäkökulmilla voi MITÄÄN autoilua perustella, niin saastuttavaa se on. mm.Aerosolit kiellettiin mutta mikä määrä kaasuja tulee pakoputkesta ja uuden auton valmistusprosessista ja asfaltin levittämisestä?

Taloudellisessa mielessä autoilu on niin iso rahareikä ettei missään tapauksessa kannata, julkinen on parempi.
Anonyymi: Nimetön 19.2.2012 7:13

Anonyymi
Ainahan ke kalleimmat kilometrit on alussa, lopussa ovat halvimmat, jos itse pystyy pikku remppoihin.
Anonyymi: vm -91 450tkm 19.2.2012 7:15
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 19
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

18:11 Hallitus sai EU:lta nuhteita ylioptimismista
17:07 Öljyn hinta ei nouse ehkä vuoteen – Suomi hyötyy
16:35 EK väläyttää: duunari pulittaisi lakkosakot itse?
16:14 Tässä ovat kohutun talousblogin kirjoittajat
15:44 Talvivaaran konkurssipesä julkisselvitykseen – "suuruudeltaan omaa luokkaansa"
15:20 Pörssi pakkasella – Neste Oil nousee
14:58 Vapaavuori: Fennovoiman kotimaisuudesta ei tingitä
13:43 Eduskunta hyväksyi tasa-arvoisen avioliittolain
13:36 Uutta asuntolainaa sai entistä halvemmalla
13:28 Suomen budjetti täyttää pääosin komission vaatimukset
13:18 Euroopan työttömyys viidettä kuukautta 11,5 prosenttia
12:58 Ilta-Sanomat Seuraa suoraa lähetystä tasa-arvoisesta avioliittolaista
12:56 Euroinflaatio painui alimmilleen viiteen vuoteen
12:09 Suuri kauppaketju kaipaa Moskovaan – ei Helsinkiin
11:46 Talvivaara: Konkurssi rikkoi sopimusta Nyrstarin kanssa
11:34 Paatero kommentoi Sipilän kasvurahastoa
11:33 Paatero: Finnairia omistettava huoltovarmuuden takia
11:12 Venäläinen öljypohatta aloitti heti nokittelun: Nyt USA:n öljytoiveet romahtavat
11:06 Ruotsin heinä-syyskuu: +2,1 %
10:54 Talvivaara sai jatkoaikaa tammikuun loppuun
10:36 Asuntojen hinnat kääntyivät nousuun lokakuussa
10:33 Suomen tuonti Venäjältä rojahti kolmanneksen
09:38 Kesko vaihtoi kiinteistörahaston yhteisyritykseen
09:31 Argentiinan verottaja paljasti suurpankin salaiset tilit
09:16 Rakennusyrittäjä osti firmansa takaisin – palkkaa 50 % lisää väkeä
08:49 Alkoiko öljyn hintasota? "Olemme siirtyneet uuteen aikakauteen"
08:22 Digitoday Kaksi palvelua nakertaa vauhdilla Facebookin ylivoimaa
07:45 Ackermann Ylelle: Suomi on länsimaista kaikkein Venäjä-riippuvaisin
07:26 TS: Taksit ja Kela EU-tuomioistuimeen
06:53 Kolumni Kylmää ja pimeää onnellisuutta
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki10/20142014
TOYOTA111510661
VOLKSWAGEN92711157
SKODA7478471
FORD6266512
VOLVO6236582
KIA6035384
MERCEDES-BENZ6024699
NISSAN5705647
BMW4004230
AUDI3765390
   
malli10/20142014
VOLKSWAGEN GOLF4625221
SKODA OCTAVIA4545183
TOYOTA AURIS4483169
NISSAN QASHQAI2963627
KIA RIO2942016
TOYOTA AVENSIS2332204
FORD FIESTA2241972
TOYOTA YARIS2112389
MERCEDES-BENZ A-SARJA208920
VOLVO V401581504

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy