Kirjaudu ▼
 

Kannattaako auto ajaa loppuun vai vaihtaa ajoissa?

Martti Kainulainen/Lehtikuva
Kannattaako auto ajaa loppuun vai vaihtaa ajoissa?
Kumpi on kuluttajalle taloudellisesti kannattavampaa: vaihtaa auto vielä kun siitä saa jotain, vai ajaa vanha täysin sulattamokuntoon asti? Tässä viisi näkökulmaa, miten molempia valintoja voi perustella.
19.2.2012 06:18
Harry Kuurio, Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Uuden auton hankkiminen on monille ostajille maaginen tapahtuma, josta seuraa puhdasta mielihyvää. Mutta kuinka kauan iloa riittää? Olisiko fiksumpaa sittenkin ostaa käytetty auto, ja ajaa se täysin loppuun asti?

Suomessa vaikeutta lisäävät myös viimeaikaiset auto- ja ajoneuvoverojen muutokset sekä polttoaineiden jatkuva hinnoittelun painopisteiden tarkistelu. Erilaisia käyttömaksujen perusteita säätelemällä valtio voi patistaa ajamaan joko mahdollisimman uudella tai mahdollisimman edullisella ajoneuvolla.

Absoluuttista totuutta uuden tai käytetyn valintaan tuskin koskaan voidaan osoittaa, mutta omia näkökohtiaan ja valintojaan voi punnita seuraavien viiden kysymyksen avulla:

1) Mikä on uusi auto?

Verottajan tulkinnan mukaan jo kuuden kuukauden ikäinen auto on käytetty. Vajaan vuoden ikäisiä, suhteellisen vähän ajettuja vaihtoautoja tulee Suomessa harvakseltaan myyntiin, mutta sellaisessa saattaa löytää käytännössä uudenveroisen menopelin roiman hinnanalennuksen kera.

Toisaalta tällä vuosituhannella reilusti yli 100 000 suomalaistaloutta on vuosittain hankkinut uuden auton. Suurimmassa osassa näissäkin perheissä ajetaan sillä samalla, mutta jo tarkkaan ottaen käytetyksi määriteltävällä ajokilla.

2)  Kumpaa painotat, hankinta- vai ylläpitokuluja?

Uusi auto on luonnollisesti samanlaista käytettyä kalliimpi, mutta tavallisesti myös käyttökustannuksiltaan huomattavasti paremmin ennalta-arvioitava, varsinkin takuuaikana. Toisaalta takuun ylläpitäminen edellyttää huolto-ohjelman mukaisten määräaikaishuoltojen täsmällistä hoitamista.

Käytettyjen perushuollot ovat varsinkin pienillä korjaamoilla hinnoittelultaan joustavampia, mutta myös yllättäviä korjauksia voi tulla eteen.

Käytetyn korjauskustannusriskejä voi kontrolloida ostamalla autoon jatkotakuita tai huoltopakettisopimuksia.

3) Haluatko tinkiä turvallisuudesta?

Uusien autojen aktiivinen ja passiivinen turvallisuus kehittyy huimaa vauhtia. Suomalaisittain keski-ikäisessä, hieman yli 10-vuotiaassa käytetyssä autossa on jo tavallisesti ainakin kuljettajan turvatyyny ja lukkiutumattomat jarrut, mutta harvemmin vielä ajovakauden hallintajärjestelmää.

Mitä uudempi auto on, sen suuremmalla todennäköisyydellä sen turvavarustelu on parempi. Toisaalta, jos vastakkain ovat samanhintaiset pienehkö uusi ja vanhempi iso auto, jälkimmäinen on voinut aikoinaan olla ylempää hintaluokkaa ja siten täynnä erilaista turvatekniikkaa.

Lisäksi tulee muistaa, että kahden auton kolarissa suurempi kestää rysäystä todennäköisesti paremmin.

4) Millaista taloudellisuutta arvostat, kulutusta vai arvonlaskua?

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Uudempien autojen kulutuslukemat ovat selkeässä laskusuunnassa, mikä tarkoittaa pienempiä polttoainekustannuksia kuin edellisen sukupolven malleissa.
Eron merkitsevyys riippuu huomattavasti omista vuotuisista ajokilometreistä ja verrokkien kulutuserosta.

Esimerkiksi suurehko, kolmen litran bensakulutusero sadalla kilometrillä tarkoittaa keskimääräisellä 20000 kilometrin vuosittaisella ajomäärällä noin tuhat euroa suurempaa bensiinilaskua vuodessa.

Toisaalta uuden auton arvo putoaa ensimmäisten vuosien aikana nopeimmin. Esimerkiksi uuden 30000 euron auton hinnasta sulaa 3–4 vuoden aikana helposti kolmannes – siis peräti 10000 euroa.
Nyt kymppitonnilla ostetun käytetyn auton arvo ei enää laskekaan suhteessa yhtä vauhdikkaasti.

Markkinoiden kummajaisissa, alati muodissa pysyvissä klassisissa harrasteajoneuvoissa hintakehitys voi kääntyä jopa toiseen suuntaan. Hyvin pidetyistä vanhoista rättisitikoista, Mineistä tai VW Kuplista saattaa nyt saada saman verran kuin mitä ne maksoivat 10 vuotta sitten.

5) Kuinka arvotat ympäristönäkökohdat?

Kierrätysteemaa voi tarkastella vähintään kahdelta kannalta. Uusi auto on päästöiltään puhtaampi hankinta, mutta jokaisen auton valmistus rasittaa ympäristöä. Esimerkiksi hybridiautojen akku- ja sähkömoottoritekniikassa käytetään harvinaisia maametalleja, jotka ovat muuttumassa yhä harvinaisemmiksi sähköautoilun kasvaessa.

Käytetty auto saastuttaa kulkiessaan enemmän. Silti sen ympäristöä rasittava kokonaisvaikutus laskee suhteellisesti aina siihen saakka, kunnes se on loppuun ajettu ja käyttöarvoltaan lopussa.

Varsinkin vähän ajavalle perheelle vanha auto voi suuremmista päästöistään huolimatta olla kokonaisuutena ympäristöystävällisempi valinta: auto on ollut jo olemassa ennenkin, eikä sen valmistamiseen ole tarvinnut tuhlata lisää luonnonvaroja.

Lisäksi tiensä päähän tulleen auton omistajaa lohduttanee tieto siitä, että Suomessa automateriaalien kierrätys on tällä hetkellä erittäin tehokasta. Sulattamoon päätynyt autonraato tuottaa hyötyä vielä teollisuudellekin, joka saa siitä uutta raaka-ainetta.

19.2.2012 06:18
Harry Kuurio, Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (188)


Anonyymi
20 vuotta vanha Volvo on 2011 vm. Mersua luotettavampi. TODISTETUSTI meinaan niitä on näkynyt käynnistyskaapeleissa tienreunoilla näillä pakkasilla... Liikaa sähkötekniikkaa...
Anonyymi: VOLVO Kulkee ja luja 20.2.2012 3:05

Anonyymi
Muutaman vuoden ikäisen auton ostaminen on kannattavinta. 2006 vuoden auton ostaminen on kannattavaa. Nytkin hankinnassa olisi 9000 euron Chevrolet Nubira, ajettu vain 25 tuhatta, automaattinen, väri hopeanharmaa, kuin uudessa kunnossa.
Anonyymi: MindMap 20.2.2012 3:09

Anonyymi
Olen ehdottomasti, että kannattaa ja saa ajaa semmoisella ajopelillä ja vaikka useammalakin,
mihin itsellä on varaa, vaikka naapurit vähän kadehtisivatkin.

Itsekin, kun olen jo ehtoopuolella, olen viimein oivaltanut, että senttiäkään en saa mukaani, kun maallinen vaellukseni päättyy, miksen siis nauttisi elämästäni, vaikka sitten hienolla autolla ajellen.
jep samaa mieltä,kun ei tarvii lapsille ostelle kerran kuukaudessa uutta tietotekniikkaa ja yli hintaisia ns muoti kledjuja ym,on varaa ajella vanhemmalla caddyllä jok ei tarvii kuin bensaa ja normihuollot silloin tällöin,arvo säilyy.on lämmin ja mukava vanhoille luille eikä tarvitse viimeisellä vuoteella itkeä miksi en tehnyt niinkuin halusin vaan kun naapureiden ja sukulaisten takia piti olla uusi audi tai wv.
Anonyymi: pekko 20.2.2012 4:18

Anonyymi
Ei autoista kannata olla niin kovin huolestunut, ollaan enempi huolestuneita siitä kuinka kauan autojen omistajat jaksaa olla kuljettaja kelpoisia. Jatkuvat hintojen ja verojen korotukset kun vievät parhaaltakin kuljettajalta ajamiseen tarvittavat kyvyt hermojen myötä.
Anonyymi: x 20.2.2012 5:20

Anonyymi
Miksi te vanhoilla ajavat olette niin katkeria niille, joilla on uudempi tai peräti uusi? Ainoat selitykset uusille autoille, joita keksitte ovat kateudentäyttämää ivaa sukuelimen jatkeista ja naapurille näytöstä. Ja iva jatkuu auton huollattamisesta jne. Eihän se ole teidän rahoistanne pois. Te päätätte omista rahoistanne, toiset omistaan, ja kaikki omilla perusteluillaan. Kaikki eivät halua käyttää aikaa ja vaivaa auton itsehuoltoon tai korjaukseen, tai se ja auton kanssa touhuaminen ei kiinnosta. Tai eivät osaa sitä. On vain hyvä, että työllistävat sillä muita. Ei ole olemassa mitään yleispäteviä ostokriteerejä; on vain täysin subjektiivisia arvostuksia ja valintoja, kuten se, että kaikesta kuuluu maksaa vain vähän tai ei mitään. Miksi te puolestanne panette säästyvät rahanne johonkin muualle, ja minne, se ei kiinnosta minua eikä minun tarvi sille ivaavia syitä keksiä. Minä ostan, mitä ostan ja juuri sillä hintaa, millä haluan, ei kuulu muille.
Anonyymi: kävelijä 20.2.2012 6:32

Anonyymi
Mulla oiisi varaa pitää autoa, uutta tai vanhaa, mutta en halua sitä vaivoikseni. Ei kiinnosta peltilaatikon arvosta ja kunnosta huolehtiminen, ei talvirenkaanvaihto, ei kelien vahtiminen ja tekniikan kehitys. En voi tehdä kaikkea mitä omalla autolla voisin, mutta vaaka kallistuu sellaisista tekemisistä luopumaan: liian vaivalloista. Muutan aina niin lahelle työpaikkaa, että selviän ilman autoa.
Anonyymi: rasvanäpit erikseen 20.2.2012 6:53

Anonyymi
Taas toimittajalla oli ilmqaista rahaa.

Jos verrataan käytettyä 10000 ja uutta 30000 autoa on niiden pääomakustannuksen korkokulussa myös huomattava ero ja 10000 autoilija voi sijoittaa 20000 osakkeisiin ja saada siitä n. 5% tuoton eli 1000 ?/v.

Ai niin tämähän vaatiikin prosennttilaskun osaamista.
Anonyymi: Uusavuttomat ei ymmä 20.2.2012 6:57

Anonyymi
Käytetty Kaarina on ok peli, kestää painaa eikä hyydy vähästä.
Anonyymi: T. Ojota 20.2.2012 7:23

Anonyymi
Tuskin millään ympäristönäkökulmilla voi MITÄÄN autoilua perustella, niin saastuttavaa se on. mm.Aerosolit kiellettiin mutta mikä määrä kaasuja tulee pakoputkesta ja uuden auton valmistusprosessista ja asfaltin levittämisestä?

Taloudellisessa mielessä autoilu on niin iso rahareikä ettei missään tapauksessa kannata, julkinen on parempi.


Toope.
Anonyymi: Hehehehehehehehehe 20.2.2012 9:32

Anonyymi
hei älkää rutatko sitä volkkua tuohan on parhaita autojamme, ja meidän tulee sitä vielä kova ikävä tässä euvostoliitossa...
Anonyymi: ok? 20.2.2012 10:00
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

6.5. Kriisiin ajautunut Zimbabwe luo uuden valuutan: "Tämä on zombie-rahaa"
6.5. Digitoday Huippulaivan pellenimi hinattiin kölin ali – saa lohdutuspalkinnon
6.5. Panama-paperien vuotaja: Tietojen päätyminen viranomaisille voisi johtaa tuhansiin oikeussyytteisiin
6.5. "Aasian Trump" johtaa Filippiinien presidenttikisaa – valuutan arvo heikentynyt
6.5. Venäläinen jäätelöfirma suututti amerikkalaiset – syynä "Pikku Obama"
6.5. Fedin koronnosto karkaa yhä kauemmas? Pankkijätit muuttivat ennusteitaan
6.5. Kova arvio Kiinasta: Pankeilla lyhentämättömiä lainoja 9 kertaa "virallisia lukuja" enemmän
6.5. Digitoday "Apple tuhosi musiikkini" – uskoitko väitteen?
6.5. Digitoday "Bitcoinin keksijä" lupasi ensin todisteet – mutta jänisti
6.5. Miljoonat tunnukset ja salasanat vohkittiin – viranomainen neuvoo, miten kannattaa toimia
6.5. Energiateollisuus hakee uutta johtajaa, jonka tärkein tehtävä on hiilineutraali Suomi
6.5. Paavi nuhteli Eurooppaa: "Mitä teille on tapahtunut?"
6.5. Työpaikkoja syntyi selvästi odotettua vähemmän Yhdysvalloissa
6.5. Euromailla ylimääräinen Kreikka-kokous – esillä myös velkaleikkaukset
6.5. Digitoday Facebookilla rekisteri ihmisten kasvoista: Joutuu oikeuteen
6.5. Uudet talouskuritoimet suututtavat – Kreikassa alkoi laaja yleislakko
6.5. Nokian osake vajosi alimmilleen yli kahteen vuoteen
6.5. Epäilyksen varjo pysyy Elisan Anvia-operaation yllä
6.5. Juncker: Osa-aikaeurooppalaisia on liikaa
6.5. Yle: Kemiran öljypäästöstä tutkintapyyntö
6.5. Elisa jatkoi taas Anvia-tarjousta – "Olemme pitkäjänteisesti liikkeellä"
6.5. IMF euromaille: Aloittakaa heti neuvottelut Kreikan velkahelpotuksesta
6.5. Autojätit kokeilevat kuskitonta taksia – tien päällä vuoden sisään
6.5. Digitoday Boaty McBoatface sai nimen – eikä se ole Boaty McBoatface
6.5. Löytyykö käytetyille Ikea-huonekaluille ostajia? – Yhtiö testaa Suomessa
6.5. Digitoday Nyt se selvisi: Näin käy, jos et päivitä Windows 10:een
6.5. Synkkä ennuste Venäjästä: Budjetti pakkasella vielä vuosia
6.5. Vuokrat nousivat alkuvuonna – Vantaalla selvä piikki
6.5. ArcelorMittalin tulos romahti kolmanneksen
6.5. Elisa jatkaa vielä kerran 2000 euron Anvia-tarjoustaan
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki4/20162016
VOLKSWAGEN11084709
SKODA10724270
TOYOTA10114638
FORD9113522
KIA8862594
VOLVO7023056
OPEL6462473
AUDI5992369
NISSAN5612943
BMW5502004
   
malli4/20162016
SKODA OCTAVIA5632034
VOLKSWAGEN GOLF4281721
FORD FOCUS3881376
KIA RIO369862
NISSAN QASHQAI3581710
OPEL ASTRA3361238
VOLKSWAGEN PASSAT2851173
TOYOTA YARIS2601206
TOYOTA AURIS2561384
TOYOTA AVENSIS2341267

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy