Kirjaudu ▼
 

Kannattaako auto ajaa loppuun vai vaihtaa ajoissa?

Martti Kainulainen/Lehtikuva
Kannattaako auto ajaa loppuun vai vaihtaa ajoissa?
Kumpi on kuluttajalle taloudellisesti kannattavampaa: vaihtaa auto vielä kun siitä saa jotain, vai ajaa vanha täysin sulattamokuntoon asti? Tässä viisi näkökulmaa, miten molempia valintoja voi perustella.
Harry Kuurio, Taloussanomat
19.2.2012 06:18
187

Uuden auton hankkiminen on monille ostajille maaginen tapahtuma, josta seuraa puhdasta mielihyvää. Mutta kuinka kauan iloa riittää? Olisiko fiksumpaa sittenkin ostaa käytetty auto, ja ajaa se täysin loppuun asti?

Suomessa vaikeutta lisäävät myös viimeaikaiset auto- ja ajoneuvoverojen muutokset sekä polttoaineiden jatkuva hinnoittelun painopisteiden tarkistelu. Erilaisia käyttömaksujen perusteita säätelemällä valtio voi patistaa ajamaan joko mahdollisimman uudella tai mahdollisimman edullisella ajoneuvolla.

Absoluuttista totuutta uuden tai käytetyn valintaan tuskin koskaan voidaan osoittaa, mutta omia näkökohtiaan ja valintojaan voi punnita seuraavien viiden kysymyksen avulla:

1) Mikä on uusi auto?

Verottajan tulkinnan mukaan jo kuuden kuukauden ikäinen auto on käytetty. Vajaan vuoden ikäisiä, suhteellisen vähän ajettuja vaihtoautoja tulee Suomessa harvakseltaan myyntiin, mutta sellaisessa saattaa löytää käytännössä uudenveroisen menopelin roiman hinnanalennuksen kera.

Toisaalta tällä vuosituhannella reilusti yli 100 000 suomalaistaloutta on vuosittain hankkinut uuden auton. Suurimmassa osassa näissäkin perheissä ajetaan sillä samalla, mutta jo tarkkaan ottaen käytetyksi määriteltävällä ajokilla.

2)  Kumpaa painotat, hankinta- vai ylläpitokuluja?

Uusi auto on luonnollisesti samanlaista käytettyä kalliimpi, mutta tavallisesti myös käyttökustannuksiltaan huomattavasti paremmin ennalta-arvioitava, varsinkin takuuaikana. Toisaalta takuun ylläpitäminen edellyttää huolto-ohjelman mukaisten määräaikaishuoltojen täsmällistä hoitamista.

Käytettyjen perushuollot ovat varsinkin pienillä korjaamoilla hinnoittelultaan joustavampia, mutta myös yllättäviä korjauksia voi tulla eteen.

Käytetyn korjauskustannusriskejä voi kontrolloida ostamalla autoon jatkotakuita tai huoltopakettisopimuksia.

3) Haluatko tinkiä turvallisuudesta?

Uusien autojen aktiivinen ja passiivinen turvallisuus kehittyy huimaa vauhtia. Suomalaisittain keski-ikäisessä, hieman yli 10-vuotiaassa käytetyssä autossa on jo tavallisesti ainakin kuljettajan turvatyyny ja lukkiutumattomat jarrut, mutta harvemmin vielä ajovakauden hallintajärjestelmää.

Mitä uudempi auto on, sen suuremmalla todennäköisyydellä sen turvavarustelu on parempi. Toisaalta, jos vastakkain ovat samanhintaiset pienehkö uusi ja vanhempi iso auto, jälkimmäinen on voinut aikoinaan olla ylempää hintaluokkaa ja siten täynnä erilaista turvatekniikkaa.

Lisäksi tulee muistaa, että kahden auton kolarissa suurempi kestää rysäystä todennäköisesti paremmin.

4) Millaista taloudellisuutta arvostat, kulutusta vai arvonlaskua?

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Uudempien autojen kulutuslukemat ovat selkeässä laskusuunnassa, mikä tarkoittaa pienempiä polttoainekustannuksia kuin edellisen sukupolven malleissa.
Eron merkitsevyys riippuu huomattavasti omista vuotuisista ajokilometreistä ja verrokkien kulutuserosta.

Esimerkiksi suurehko, kolmen litran bensakulutusero sadalla kilometrillä tarkoittaa keskimääräisellä 20000 kilometrin vuosittaisella ajomäärällä noin tuhat euroa suurempaa bensiinilaskua vuodessa.

Toisaalta uuden auton arvo putoaa ensimmäisten vuosien aikana nopeimmin. Esimerkiksi uuden 30000 euron auton hinnasta sulaa 3–4 vuoden aikana helposti kolmannes – siis peräti 10000 euroa.
Nyt kymppitonnilla ostetun käytetyn auton arvo ei enää laskekaan suhteessa yhtä vauhdikkaasti.

Markkinoiden kummajaisissa, alati muodissa pysyvissä klassisissa harrasteajoneuvoissa hintakehitys voi kääntyä jopa toiseen suuntaan. Hyvin pidetyistä vanhoista rättisitikoista, Mineistä tai VW Kuplista saattaa nyt saada saman verran kuin mitä ne maksoivat 10 vuotta sitten.

5) Kuinka arvotat ympäristönäkökohdat?

Kierrätysteemaa voi tarkastella vähintään kahdelta kannalta. Uusi auto on päästöiltään puhtaampi hankinta, mutta jokaisen auton valmistus rasittaa ympäristöä. Esimerkiksi hybridiautojen akku- ja sähkömoottoritekniikassa käytetään harvinaisia maametalleja, jotka ovat muuttumassa yhä harvinaisemmiksi sähköautoilun kasvaessa.

Käytetty auto saastuttaa kulkiessaan enemmän. Silti sen ympäristöä rasittava kokonaisvaikutus laskee suhteellisesti aina siihen saakka, kunnes se on loppuun ajettu ja käyttöarvoltaan lopussa.

Varsinkin vähän ajavalle perheelle vanha auto voi suuremmista päästöistään huolimatta olla kokonaisuutena ympäristöystävällisempi valinta: auto on ollut jo olemassa ennenkin, eikä sen valmistamiseen ole tarvinnut tuhlata lisää luonnonvaroja.

Lisäksi tiensä päähän tulleen auton omistajaa lohduttanee tieto siitä, että Suomessa automateriaalien kierrätys on tällä hetkellä erittäin tehokasta. Sulattamoon päätynyt autonraato tuottaa hyötyä vielä teollisuudellekin, joka saa siitä uutta raaka-ainetta.

Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy

Kommentit (187)


Anonyymi
20 vuotta vanha Volvo on 2011 vm. Mersua luotettavampi. TODISTETUSTI meinaan niitä on näkynyt käynnistyskaapeleissa tienreunoilla näillä pakkasilla... Liikaa sähkötekniikkaa...
VOLVO Kulkee ja luja 20.2.2012 3:05

Anonyymi
Muutaman vuoden ikäisen auton ostaminen on kannattavinta. 2006 vuoden auton ostaminen on kannattavaa. Nytkin hankinnassa olisi 9000 euron Chevrolet Nubira, ajettu vain 25 tuhatta, automaattinen, väri hopeanharmaa, kuin uudessa kunnossa.
MindMap 20.2.2012 3:09

Anonyymi
Olen ehdottomasti, että kannattaa ja saa ajaa semmoisella ajopelillä ja vaikka useammalakin,
mihin itsellä on varaa, vaikka naapurit vähän kadehtisivatkin.

Itsekin, kun olen jo ehtoopuolella, olen viimein oivaltanut, että senttiäkään en saa mukaani, kun maallinen vaellukseni päättyy, miksen siis nauttisi elämästäni, vaikka sitten hienolla autolla ajellen.
jep samaa mieltä,kun ei tarvii lapsille ostelle kerran kuukaudessa uutta tietotekniikkaa ja yli hintaisia ns muoti kledjuja ym,on varaa ajella vanhemmalla caddyllä jok ei tarvii kuin bensaa ja normihuollot silloin tällöin,arvo säilyy.on lämmin ja mukava vanhoille luille eikä tarvitse viimeisellä vuoteella itkeä miksi en tehnyt niinkuin halusin vaan kun naapureiden ja sukulaisten takia piti olla uusi audi tai wv.
pekko 20.2.2012 4:18

Anonyymi
Ei autoista kannata olla niin kovin huolestunut, ollaan enempi huolestuneita siitä kuinka kauan autojen omistajat jaksaa olla kuljettaja kelpoisia. Jatkuvat hintojen ja verojen korotukset kun vievät parhaaltakin kuljettajalta ajamiseen tarvittavat kyvyt hermojen myötä.
x 20.2.2012 5:20

Anonyymi
Miksi te vanhoilla ajavat olette niin katkeria niille, joilla on uudempi tai peräti uusi? Ainoat selitykset uusille autoille, joita keksitte ovat kateudentäyttämää ivaa sukuelimen jatkeista ja naapurille näytöstä. Ja iva jatkuu auton huollattamisesta jne. Eihän se ole teidän rahoistanne pois. Te päätätte omista rahoistanne, toiset omistaan, ja kaikki omilla perusteluillaan. Kaikki eivät halua käyttää aikaa ja vaivaa auton itsehuoltoon tai korjaukseen, tai se ja auton kanssa touhuaminen ei kiinnosta. Tai eivät osaa sitä. On vain hyvä, että työllistävat sillä muita. Ei ole olemassa mitään yleispäteviä ostokriteerejä; on vain täysin subjektiivisia arvostuksia ja valintoja, kuten se, että kaikesta kuuluu maksaa vain vähän tai ei mitään. Miksi te puolestanne panette säästyvät rahanne johonkin muualle, ja minne, se ei kiinnosta minua eikä minun tarvi sille ivaavia syitä keksiä. Minä ostan, mitä ostan ja juuri sillä hintaa, millä haluan, ei kuulu muille.
kävelijä 20.2.2012 6:32

Anonyymi
Mulla oiisi varaa pitää autoa, uutta tai vanhaa, mutta en halua sitä vaivoikseni. Ei kiinnosta peltilaatikon arvosta ja kunnosta huolehtiminen, ei talvirenkaanvaihto, ei kelien vahtiminen ja tekniikan kehitys. En voi tehdä kaikkea mitä omalla autolla voisin, mutta vaaka kallistuu sellaisista tekemisistä luopumaan: liian vaivalloista. Muutan aina niin lahelle työpaikkaa, että selviän ilman autoa.
rasvanäpit erikseen 20.2.2012 6:53

Anonyymi
Taas toimittajalla oli ilmqaista rahaa.

Jos verrataan käytettyä 10000 ja uutta 30000 autoa on niiden pääomakustannuksen korkokulussa myös huomattava ero ja 10000 autoilija voi sijoittaa 20000 osakkeisiin ja saada siitä n. 5% tuoton eli 1000 ?/v.

Ai niin tämähän vaatiikin prosennttilaskun osaamista.
Uusavuttomat ei ymmä 20.2.2012 6:57

Anonyymi
Käytetty Kaarina on ok peli, kestää painaa eikä hyydy vähästä.
T. Ojota 20.2.2012 7:23

Anonyymi
Tuskin millään ympäristönäkökulmilla voi MITÄÄN autoilua perustella, niin saastuttavaa se on. mm.Aerosolit kiellettiin mutta mikä määrä kaasuja tulee pakoputkesta ja uuden auton valmistusprosessista ja asfaltin levittämisestä?

Taloudellisessa mielessä autoilu on niin iso rahareikä ettei missään tapauksessa kannata, julkinen on parempi.


Toope.
Hehehehehehehehehe 20.2.2012 9:32

Anonyymi
hei älkää rutatko sitä volkkua tuohan on parhaita autojamme, ja meidän tulee sitä vielä kova ikävä tässä euvostoliitossa...
ok? 20.2.2012 10:00
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki3/20142014
VOLKSWAGEN10983636
TOYOTA10733614
SKODA9262872
VOLVO7372400
NISSAN6991762
KIA6901734
FORD6741986
AUDI6132081
BMW4421666
OPEL4381295
   
malli3/20142014
SKODA OCTAVIA5591912
VOLKSWAGEN GOLF5371838
NISSAN QASHQAI5261132
KIA RIO341647
TOYOTA AURIS281987
TOYOTA YARIS251784
FORD FOCUS224699
FORD FIESTA217510
AUDI A3212786
TOYOTA AVENSIS186680

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy