Kirjaudu ▼
 

Nämä automerkit lopetettiin 2000-luvulla

Sari Gustafsson/Lehtikuva
Nämä automerkit lopetettiin 2000-luvulla
Kohta manan majoille menevä Saab ei ole yksin – tämä vuosituhat on ollut monelle automerkille kohtalokas. Samaa tietä auringonlaskuun ovat huristaneet muun muassa Hummer, Pontiac ja Oldsmobile.
14.2.2012 12:32
Harry Kuurio, Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Ruotsalaisen Saabin ajautuminen konkurssiin ja merkin valmistuksen loppuminen on vain yksi esimerkki lukuisista 2000-luvun automerkkikuolemista.

Autoteollisuus on raaka kilpailukenttä. Tuottomarginaalit ovat usein hyvin pienet ja monet valmistajat kamppailevat jatkuvasti kannattavuusongelmien kanssa.

Jos toiminta jatkuu pitkään kannattamattomana tai tappiollisena, edessä on väistämättä tuotannon rationalisointi. Käytännössä se on tarkoittanut monelle merkille kuoliniskua valmistuksen loppuessa.

Kuluvan vuosituhannen aikana jo lukuisia automerkkejä on haudattu. Paraikaa setvitään Saabin kuolinpesän kohtaloa.

Saabin viimeisimmät omistajat GM ja Spyker / Swedish Automobile eivät missään vaiheessa saaneet merkkiä tarpeeksi kannattavaksi.


Autokalmistoon menneitä
merkkejä riittää

Jo vuosituhannen alussa brittiläinen Rover joutui antautumaan markkinavoimille. MG Rover -yhtymän tuotantolaitokset päätyivät 2005 kiinalaisomistukseen. Brändinimikin myytiin aluksi Fordille, joka kauppasi sen myöhemmin Jaguarin ja Land Roverin kylkiäisenä intialaiselle Tatalle.

Yhdysvaltalainen autojätti GM joutui vuosikymmenen eri talouskriisien kourissa lopettamaan muun muassa Pontiacin, Hummerin ja Oldsmobilen valmistuksen.

Jenkkimarkkinoilla kilpaileva Chrysler puolestaan kuoppasi Plymouthin jo 2001.

Chryslerin entinen kumppani Daimler taas ilmoitti viime vuonna ajavansa huippukalliin, jo kertaalleen henkiin herätetyn Maybachin tuotannon alas.

Euro-vainajia on jopa
herätetty henkiin

Muutoin Euroopassa on viime vuosina selvitty suhteellisen pienin menetyksin, ja muutamat jo unohdetut euromerkit ovat saaneet jopa aivan uutta pontta eloonsa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Paras esimerkki tästä lienee Dacian uusi nousu Renaultin leirissä.
Myös ranskalaisen Simcan henkiin herättämisestä on huhuja liikkeellä. Toistaiseksi Simca kuitenkin vielä lepää patonkimaan mullissa.

Saksassa Opelilla on yhä hallussa Wartburgin tuotemerkki. Yhtiön tiedetään seuraavan Renaultin Dacia-menestystä sillä silmällä; ei ole mahdotonta, että saksalaistehdas rakentaisi itsekin joskus vastaavan halpisauton Warren brändin ympärille.

Trabant sentään pysyy turistikummajaisena. Saksassa kulkee monta nyttemmin täyssähköautoksi muutettua Trabia, mutta merkki ei ole herättänyt missään valmistajassa intohimoja suuremmasta uustuotannosta.

Länsimaista Venäjällekin levinnyt SUV-innostus on auttanut elvyttämään myös itänaapurin kuihtuvia merkkejä.

Esimerkiksi armeijajeeppejä valmistava UAZ oli melkoisissa vaikeuksissa, kunnes yhtiö muutama vuosi sitten tuunasi UAZ:ista räyhäkkään Hunter-siviilimallin. Katu-uskottava laatikkomaasturi sai kotimaassaan heti melkoiset myyntiluvut.

Entisaikoina meilläkin myyty Moskvitsh sen sijaan kuopattiin vuosikymmen sitten, ja viimeisen Volgankin valmistumisesta on jo viitisen vuotta.

Automarkkinoilla merkkikuolema ei silti koskaan ole välttämättä lopullinen. Saab menehtyi 62-vuotiaana. Kukaan ei tiedä, tuleeko klassikkomerkki vielä joskus takaisin.

14.2.2012 12:32
Harry Kuurio, Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (28)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Hummerin lopetus oli kyllä hieno ratkaisu ympäristön kannalta.
Anonyymi: Perttu S. 14.2.2012 12:47

Anonyymi
Koko VW-konserni pitäisi lakkauttaa aliarvoisen laatunsa takia.

Hönö, ostitko Volkkarin neljällä nollalla? Markkinointiosasto vei sinua kuin litran mittaa.
Anonyymi: Skeidaseatti 14.2.2012 13:04

Anonyymi
Volkkarihan on pelkkä kupla!
Anonyymi: Talous rommaa 14.2.2012 13:09

Anonyymi
GM lopetti Oldsmobilen valmistuksen huhtikuussa 2004.
Anonyymi: Paki 14.2.2012 13:18

Anonyymi
Hummerin lopetus oli kyllä hieno ratkaisu ympäristön kannalta.



Vielä kun saisi nuo valtavia hiukkaspäästöjä kaupungeissa aiheuttavat isoilla dieselmoottoreilla
varustetut bussit romuttamoihin. Ne vasta ovat hengitysilman pilaajia. Ilmasto ei ehkä lämpene (saisi kyllä vähän lämmetä) mutta ei paljon lohduta, kun nääntyy keuhkosairauksiin.
Anonyymi: Köh köh 14.2.2012 14:02

Anonyymi
Velka korko pommi vuokra korsu romahdus velka koron koron koro jyrki käteinen
Anonyymi: Koska kukaan muu ei 14.2.2012 14:03

Anonyymi
Hummerin lopetus oli kyllä hieno ratkaisu ympäristön kannalta.

Vielä kun saisi nuo valtavia hiukkaspäästöjä kaupungeissa aiheuttavat isoilla dieselmoottoreilla
varustetut bussit romuttamoihin. Ne vasta ovat hengitysilman pilaajia. Ilmasto ei ehkä lämpene (saisi kyllä vähän lämmetä) mutta ei paljon lohduta, kun nääntyy keuhkosairauksiin.


Uusissa dieselbusseissa on hiukkassuodatin ja saattaa olla katalysaattori. Kaasun käyttöä kaupunkibusseissa voitaisiin edistää. Toinen vaihtoehto bussien korvaaminen raitiovaunuilla tai johdinautoilla. Mallia voidaan hakea Baltian maista tai Sveitsistä.
Anonyymi: Isomolle 14.2.2012 14:25

Anonyymi
GM lopetti Oldsmobilen valmistuksen huhtikuussa 2004.


Ainoa automerkki mitä voi tullakin ikävä, muuten huttua nuo muut.
Anonyymi: osku- 14.2.2012 15:49

Anonyymi
Köyhäksi menee pikkuhiljaa tämä maailma. Kohta ei ole millään tuotteella kahta valmistajaa enempää. Lopettakaa ne VW, GM ja Toytota ostokset, niin kenties edes automaailma pelastuu.
Anonyymi: Ei enää bulkki skeid 14.2.2012 16:48

Anonyymi
Uusissa dieselbusseissa on hiukkassuodatin ja saattaa olla katalysaattori. Kaasun käyttöä kaupunkibusseissa voitaisiin edistää. Toinen vaihtoehto bussien korvaaminen raitiovaunuilla tai johdinautoilla. Mallia voidaan hakea Baltian maista tai Sveitsistä.


Montakos uutta bussia oot nähny? 99% on vanhoja jäysteitä, mitä on ostettu käytettynä (1 milj. ajetuna) mm. tanskasta.
Anonyymi: totuus 14.2.2012 16:50
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki6/20142014
VOLKSWAGEN13607299
TOYOTA9266842
SKODA8305568
FORD7584060
VOLVO6184272
KIA5503274
MERCEDES-BENZ4942898
NISSAN4863595
AUDI4663799
OPEL4482580
   
malli6/20142014
VOLKSWAGEN GOLF5383468
SKODA OCTAVIA4733457
TOYOTA AURIS3431861
NISSAN QASHQAI3332435
VOLKSWAGEN PASSAT2491235
FORD FOCUS2481330
FORD FIESTA2281156
TOYOTA AVENSIS2071542
VOLKSWAGEN POLO193700
KIA RIO1821140

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy