Kirjaudu ▼
 

Näin nopeasti sähkö-Nissan hyytyy pakkasessa

Tommi Lempinen
Näin nopeasti sähkö-Nissan hyytyy pakkasessa
Nissan Leaf on toistaiseksi suurin Suomessa myytävä täyssähköauto. Sadan kilometrin ajamisen polttoainekulut jäävät pariin euroon. Pakkaskelillä Leafilla ei tosin paljon kauemmaksi pääsekään.
4.2.2012 06:18
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Helmikuun alun huippupakkaset saattoivat vähän viilentää täyssähköauton ostoa suunnittelevien innostusta, mutta nyt näitä piuhalla tankattavia ajokkeja alkaa olla markkinoilla vertailtavaksi asti.

Kun viime keväänä Suomessa myyntiin tulleet ensimmäiset sähkömallit olivat käytännössä parin-kolmen hengen cityautoja, nyt maahan saatu Nissan Leaf on jo oikea viisipaikkainen perheauto.

Ilta-Sanomien koeajajien mielestä autosta pyydetty 40 000 euron hinta on kyllä kova, mutta sille on jopa ihan järkiperusteita. Sähkölaskun mukaan sadan kilometrin polttoainehinnaksi tulee noin kaksi euroa.

Auton omat hiilidioksidipäästöt ovat nollassa, vaikka akut ladattaisiinkin ydinvoimala- tai millä tahansa sähköllä.

Kulkuääni kuin
Helsingin metrossa

Nissan Leaf käynnistyy nappia painamalla. Avaruushenkiset mittarivalot syttyvät ja sitten ollaankin jo lähtövalmiita. Vaihde D-asentoon ja meno alkaa lievän metromaisen vinkunan saattelemana.

Sähkömoottorin hyvä vääntö auttaa liikkeelle mukavan tuntuisesti. Kokonaisuuteen tottuu parissa päivässä. Sen jälkeen voi jo antaa arvioita: Leaf yltää ajomukavuudeltaan muiden nykyautojen tasolle.

Ohjaus on lievästi ylitehostettu.

Arkiajon suorituskyky on hyvä. Vääntöä löytyy rutkasti heti nollasta alkaen ja moottoritien rampistakin Leaf kiihtyy kuin kunnon turbodiesel konsanaan. Eko-valinnalla ajaen säästyy akkua, mutta silloin Leaf tuntuu maantiellä jo hieman nuhaiselta.

Vakiovarustus on erittäin hyvä. Leafissa on aina muun muassa peruutuskamera ja navigaattori. Näistä viimeinen on erityisen tärkeä, kun etsitään sähköautolle sopivia latauspisteitä.

Pakkanen vie
voimia

Testirupeaman aikana Leaf käynnistettiin kylmässä useita kertoja. Minkäänlaisia pakkasongelmia ei ilmennyt, joskin tuulilasin huurteenpoisto ja jään sulatus tuulilasilta tuntuivat kuluttavan akkua reilusti.

Käytössä järkevää lienee käyttää auton matkustamon esilämmitystä.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Leaf on sinänsä varustettu talvioloihin hyvin. Istuinlämmittimet sekä edessä että takana kuuluvat vakiovarusteisiin, samoin lämmitettävä ohjauspyörä.

Mukavuuden ohella syy lämpölähteisiin löytyy energiataloudellisuudesta. Akkua säästyy, jos sisäilman sijaan lämmitys voidaan suunnata mainittuihin täsmäkohteisiin. Myös akulle on oma lämmitysjärjestelmänsä.

Leafin toimintasäde on täydellä latauksella keskimäärin 160 kilometriä, mutta käytännön ajomatka vaihtelee huomattavasti. Talvella huurteenpoisto, ratinlämmittimet sun muut päällä toimintasäde jää selvästi alle sataan kilometriin.

Tavallisen lohkolämppärille tarkoitetun parkkipaikka-sähkötolpan kautta Leafin lataaminen on tuskaisan hidasta. Tyhjiin ajetut akut täyttyvät puolessa vuorokaudessa.

Pääkaupunkiseudulla on kymmenkunta julkista latauspistettä, ja osassa niitä on mahdollisuus nopeaan pikalataukseen.

Jotkut käyttöedut
ovat isoja

Sähköauton omistajalle tankkaus on muuten halpaa: Helsingissä latauspaikkojen luona pysäköinti on ilmaista, ja kaupunki antaa vielä asukaspysäköintitunnuksestakin 50 euron vuosialennuksen.

Monella työpaikalla sähköauton voi jättää firman töpseliin latautumaan ilmaiseksi.

Nissan Leaf

Hinta: 41800 euroa
Teho: 109 hv, vääntö 280 Nm
Tavaratila: 330 l
Latausaika: 12 tuntia, pikalatausasemalla vähemmän
Toimintasäde: kesäkelillä keskimäärin 175 km

Kaupunkiajossa sähköauto onkin suhteessa bensaan ja dieseliin huomattavan taloudellinen, maantiellä etu perinteiseen on pienempi.

Tarvittava ajomatkakin ratkaisee: tässä pakkasilmastossa hybridien käyttöalue on laajempi, koska pelkällä sähköllä ei pitkälle pötkitä.

4.2.2012 06:18
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Lisää Aiheesta

Kommentit (137)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 14
EdellinenSeuraava

Anonyymi
polttoainekulut? Siis polttaako tämä auto jotain, jonka muuttaa sähköksi vai mitä ihmettä?
Anonyymi: mafor habadi 4.2.2012 6:31

Anonyymi
Leaf okei, mutta mitä se toinen osa siinä nimessä tekee autoista puhuttaessa?
Anonyymi: Konevaurio 4.2.2012 6:33

Anonyymi
eipä sillä kovin pitkälle pötkitä.kuinka kauan akku toimii, kestää? ja paljonko uusi maksaa??muuten ihan hyvä.sopii varmaan työssäkäynti autoksi.
Anonyymi: Nimetön 4.2.2012 6:37

Anonyymi
Ei muutakuin lisää ydinvoimaa että saadaan virtaa sähköautoihin.

(200 000 autoa) X (20KW/auto) X (1h ajoa/vrk) = 4000 MegaWattituntia / vrk.

On sitten niin ekologista että...
Anonyymi: toopeko 4.2.2012 6:40

Anonyymi
polttoainekulut?
Mikäli kori on keinoeläimen nahkasta tehty niin tuon kaksi euroa voisi mieltää sytkärin hintana. Muovi palaa tunnetusti hyvin ja on tavallaan öljyjohdannainen?
Anonyymi: Takuu puuttuu 4.2.2012 6:43

Anonyymi
Kuinka montaa latausta akku kestää ?

Kännyköissä ja kannettavissa paremmatkin akut alkavat heikkenemään 1000 latauksen jälkeen? Siis 2 vuoden päästä akku on tod. näk. huomattavasti heikompi?
Anonyymi: akku 4.2.2012 7:23

Anonyymi
eipä sillä kovin pitkälle pötkitä.kuinka kauan akku toimii, kestää? ja paljonko uusi maksaa??muuten ihan hyvä.sopii varmaan työssäkäynti autoksi.

....esimerkiksi Heinolasta Helsinkiin ja takas.
Anonyymi: Risti,Kypärä ja Raam 4.2.2012 7:38

Anonyymi
Mutta, mutta: Kilometrin hinta moninkertaistuu, kun laskee mukaan akun käyttöiän / hinnan / auton arvon alenemisen. Perustelut:

-Akun käyttöikä 8v, uuden akun hinta 10 000 euroa
-Auton arvo 8v vanhana (loppuun ajetulla akulla) n.4000e

=>Kuka ostaa 4000 euron autoon (jonka tekniikka, muotoilu ym. vanhentunut) 10 000 euron akun? Käytännössä akun käyttöikä = auton käyttöikä. Kai romuttamosta saa muutaman satasen vanhasta akusta ja muutaman kympin vanhasta sähköauton korista...
Käy siis samalla tavalla kuin mustesuihkutulostimissa: Valtava määrä jätettä, ja eikun uutta tavaraa tilalle. Teollisuus / kauppa tykkää. Kuluttaja / luonto ei.
Anonyymi: Nimetön 4.2.2012 7:56

Anonyymi
"Monella työpaikalla sähköauton voi jättää firman töpseliin latautumaan ilmaiseksi."

Muistakaa sitten ilmoittaa herra verokarhulle, kysehän on luontaisedusta.
Anonyymi: mersumies 4.2.2012 7:56

Anonyymi
Mahtaa muut taloyhtiön asukkaat olla innoissaan 600euron polttoainelaskusta vuodessa, latauspisteitä tulee saada ja miettiä taloyhtiöihin.

Kaupunkiajossa sähköauto onkin suhteessa bensaan ja dieseliin huomattavan taloudellinen,


Onko muuta ajoa? Pakkasellakin pudottu toimintasäde riittää erinomaisesti monelle. Auton hinta on ongelma, miksei valtiovalta tue? Jos olisi esim. 10t niin kauppa kävisi.
Anonyymi: Nimetön 4.2.2012 8:00
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 14
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

6.7. IMF valmis auttamaan Kreikkaa
6.7. EKP tiukensi vaatimuksia Kreikan pankeille
6.7. Voittaako Rosatom jopa sadan miljardin ydinvoimahankkeen?
6.7. Digitoday Miksi Migrit Energijan osoite vie kokoomusnuorten sivuille?
6.7. Kreikka sai uuden valtiovarainministerin
6.7. Digitoday Älyä ranteeseen: Perinteikäs kellovalmistaja kokeilee onneaan
6.7. Uusi uhka Kreikalle: Kaksi päivää, sitten alkavat mellakat
6.7. Digitoday Tietomurto paljasti inhottavia asioita valtioiden kyberapurista
6.7. Kehotus Kreikalle: drakma takaisin
6.7. EK: Työpaikan "rutiinisairastuja" tuntee oikeutensa
6.7. Fennovoima antoi ministeriölle lisäselvityksen – ei julkinen
6.7. Euro purettiin tänään – ajoitus sattumaa
6.7. Pankkijätti: Bitcoin voi olla uhka rahoitusyhtiöille
6.7. Säästöpankkiryhmä estää Kreikka-maksuja
6.7. Autokauppa jarrutti, ostajat odottelivat
6.7. Pitkä taistelu roskista – McDonald's ei vastuussa
6.7. Putin pirautti jo Kreikan pääministerille
6.7. Kreikka-draama sysii osakkeita laskuun
6.7. Dijsselbloem: Haluan yhä pitää Kreikan eurossa
6.7. Pohjolan vaarallisimmat asunnot – monet kiertävät lainaohjeita
6.7. Jääkö osakekauppasi toteutumatta? Syy voi olla tässä
6.7. Fennovoiman selvitystä odotellaan – yhtiö haluaa salata paperit
6.7. Norja antoi pois 15 miljoonaa barrelia öljyä – koston seuraus?
6.7. Kreikan kohtalon hetket käsillä
6.7. Suomen suurimmille pankeille lisää vaatimuksia
6.7. Digitoday Uudesta puhelimesta löytyi 71 sovellusta: Oikeus kutsuu
6.7. Venäjällä voi olla pian uusi piikki lihassa
6.7. Lähde: Tsakalotos kärkiehdokas Kreikan rahaministeriksi
6.7. Kreikan "ei" laskee Saksan korkoja
6.7. Nordea: EKP jatkaa hätärahoitusta
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki6/20152015
VOLKSWAGEN14166924
TOYOTA8235867
SKODA7815409
FORD7104379
NISSAN6264068
VOLVO6024029
AUDI4853138
OPEL4512675
KIA4453276
MERCEDES-BENZ4362730
   
malli5/20152015
VOLKSWAGEN GOLF6452953
SKODA OCTAVIA4643392
NISSAN QASHQAI3942349
TOYOTA YARIS3601564
VOLKSWAGEN PASSAT3321854
FORD FOCUS2471293
FORD FIESTA1881185
SKODA FABIA165679
FORD MONDEO1611122
VOLVO V401591043
1841125

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy