Kirjaudu ▼
 

Näin nopeasti sähkö-Nissan hyytyy pakkasessa

Tommi Lempinen
Näin nopeasti sähkö-Nissan hyytyy pakkasessa
Nissan Leaf on toistaiseksi suurin Suomessa myytävä täyssähköauto. Sadan kilometrin ajamisen polttoainekulut jäävät pariin euroon. Pakkaskelillä Leafilla ei tosin paljon kauemmaksi pääsekään.
4.2.2012 06:18
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Helmikuun alun huippupakkaset saattoivat vähän viilentää täyssähköauton ostoa suunnittelevien innostusta, mutta nyt näitä piuhalla tankattavia ajokkeja alkaa olla markkinoilla vertailtavaksi asti.

Kun viime keväänä Suomessa myyntiin tulleet ensimmäiset sähkömallit olivat käytännössä parin-kolmen hengen cityautoja, nyt maahan saatu Nissan Leaf on jo oikea viisipaikkainen perheauto.

Ilta-Sanomien koeajajien mielestä autosta pyydetty 40 000 euron hinta on kyllä kova, mutta sille on jopa ihan järkiperusteita. Sähkölaskun mukaan sadan kilometrin polttoainehinnaksi tulee noin kaksi euroa.

Auton omat hiilidioksidipäästöt ovat nollassa, vaikka akut ladattaisiinkin ydinvoimala- tai millä tahansa sähköllä.

Kulkuääni kuin
Helsingin metrossa

Nissan Leaf käynnistyy nappia painamalla. Avaruushenkiset mittarivalot syttyvät ja sitten ollaankin jo lähtövalmiita. Vaihde D-asentoon ja meno alkaa lievän metromaisen vinkunan saattelemana.

Sähkömoottorin hyvä vääntö auttaa liikkeelle mukavan tuntuisesti. Kokonaisuuteen tottuu parissa päivässä. Sen jälkeen voi jo antaa arvioita: Leaf yltää ajomukavuudeltaan muiden nykyautojen tasolle.

Ohjaus on lievästi ylitehostettu.

Arkiajon suorituskyky on hyvä. Vääntöä löytyy rutkasti heti nollasta alkaen ja moottoritien rampistakin Leaf kiihtyy kuin kunnon turbodiesel konsanaan. Eko-valinnalla ajaen säästyy akkua, mutta silloin Leaf tuntuu maantiellä jo hieman nuhaiselta.

Vakiovarustus on erittäin hyvä. Leafissa on aina muun muassa peruutuskamera ja navigaattori. Näistä viimeinen on erityisen tärkeä, kun etsitään sähköautolle sopivia latauspisteitä.

Pakkanen vie
voimia

Testirupeaman aikana Leaf käynnistettiin kylmässä useita kertoja. Minkäänlaisia pakkasongelmia ei ilmennyt, joskin tuulilasin huurteenpoisto ja jään sulatus tuulilasilta tuntuivat kuluttavan akkua reilusti.

Käytössä järkevää lienee käyttää auton matkustamon esilämmitystä.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Leaf on sinänsä varustettu talvioloihin hyvin. Istuinlämmittimet sekä edessä että takana kuuluvat vakiovarusteisiin, samoin lämmitettävä ohjauspyörä.

Mukavuuden ohella syy lämpölähteisiin löytyy energiataloudellisuudesta. Akkua säästyy, jos sisäilman sijaan lämmitys voidaan suunnata mainittuihin täsmäkohteisiin. Myös akulle on oma lämmitysjärjestelmänsä.

Leafin toimintasäde on täydellä latauksella keskimäärin 160 kilometriä, mutta käytännön ajomatka vaihtelee huomattavasti. Talvella huurteenpoisto, ratinlämmittimet sun muut päällä toimintasäde jää selvästi alle sataan kilometriin.

Tavallisen lohkolämppärille tarkoitetun parkkipaikka-sähkötolpan kautta Leafin lataaminen on tuskaisan hidasta. Tyhjiin ajetut akut täyttyvät puolessa vuorokaudessa.

Pääkaupunkiseudulla on kymmenkunta julkista latauspistettä, ja osassa niitä on mahdollisuus nopeaan pikalataukseen.

Jotkut käyttöedut
ovat isoja

Sähköauton omistajalle tankkaus on muuten halpaa: Helsingissä latauspaikkojen luona pysäköinti on ilmaista, ja kaupunki antaa vielä asukaspysäköintitunnuksestakin 50 euron vuosialennuksen.

Monella työpaikalla sähköauton voi jättää firman töpseliin latautumaan ilmaiseksi.

Nissan Leaf

Hinta: 41800 euroa
Teho: 109 hv, vääntö 280 Nm
Tavaratila: 330 l
Latausaika: 12 tuntia, pikalatausasemalla vähemmän
Toimintasäde: kesäkelillä keskimäärin 175 km

Kaupunkiajossa sähköauto onkin suhteessa bensaan ja dieseliin huomattavan taloudellinen, maantiellä etu perinteiseen on pienempi.

Tarvittava ajomatkakin ratkaisee: tässä pakkasilmastossa hybridien käyttöalue on laajempi, koska pelkällä sähköllä ei pitkälle pötkitä.

4.2.2012 06:18
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Lisää Aiheesta

Kommentit (137)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 14
EdellinenSeuraava

Anonyymi
polttoainekulut? Siis polttaako tämä auto jotain, jonka muuttaa sähköksi vai mitä ihmettä?
Anonyymi: mafor habadi 4.2.2012 6:31

Anonyymi
Leaf okei, mutta mitä se toinen osa siinä nimessä tekee autoista puhuttaessa?
Anonyymi: Konevaurio 4.2.2012 6:33

Anonyymi
eipä sillä kovin pitkälle pötkitä.kuinka kauan akku toimii, kestää? ja paljonko uusi maksaa??muuten ihan hyvä.sopii varmaan työssäkäynti autoksi.
Anonyymi: Nimetön 4.2.2012 6:37

Anonyymi
Ei muutakuin lisää ydinvoimaa että saadaan virtaa sähköautoihin.

(200 000 autoa) X (20KW/auto) X (1h ajoa/vrk) = 4000 MegaWattituntia / vrk.

On sitten niin ekologista että...
Anonyymi: toopeko 4.2.2012 6:40

Anonyymi
polttoainekulut?
Mikäli kori on keinoeläimen nahkasta tehty niin tuon kaksi euroa voisi mieltää sytkärin hintana. Muovi palaa tunnetusti hyvin ja on tavallaan öljyjohdannainen?
Anonyymi: Takuu puuttuu 4.2.2012 6:43

Anonyymi
Kuinka montaa latausta akku kestää ?

Kännyköissä ja kannettavissa paremmatkin akut alkavat heikkenemään 1000 latauksen jälkeen? Siis 2 vuoden päästä akku on tod. näk. huomattavasti heikompi?
Anonyymi: akku 4.2.2012 7:23

Anonyymi
eipä sillä kovin pitkälle pötkitä.kuinka kauan akku toimii, kestää? ja paljonko uusi maksaa??muuten ihan hyvä.sopii varmaan työssäkäynti autoksi.

....esimerkiksi Heinolasta Helsinkiin ja takas.
Anonyymi: Risti,Kypärä ja Raam 4.2.2012 7:38

Anonyymi
Mutta, mutta: Kilometrin hinta moninkertaistuu, kun laskee mukaan akun käyttöiän / hinnan / auton arvon alenemisen. Perustelut:

-Akun käyttöikä 8v, uuden akun hinta 10 000 euroa
-Auton arvo 8v vanhana (loppuun ajetulla akulla) n.4000e

=>Kuka ostaa 4000 euron autoon (jonka tekniikka, muotoilu ym. vanhentunut) 10 000 euron akun? Käytännössä akun käyttöikä = auton käyttöikä. Kai romuttamosta saa muutaman satasen vanhasta akusta ja muutaman kympin vanhasta sähköauton korista...
Käy siis samalla tavalla kuin mustesuihkutulostimissa: Valtava määrä jätettä, ja eikun uutta tavaraa tilalle. Teollisuus / kauppa tykkää. Kuluttaja / luonto ei.
Anonyymi: Nimetön 4.2.2012 7:56

Anonyymi
"Monella työpaikalla sähköauton voi jättää firman töpseliin latautumaan ilmaiseksi."

Muistakaa sitten ilmoittaa herra verokarhulle, kysehän on luontaisedusta.
Anonyymi: mersumies 4.2.2012 7:56

Anonyymi
Mahtaa muut taloyhtiön asukkaat olla innoissaan 600euron polttoainelaskusta vuodessa, latauspisteitä tulee saada ja miettiä taloyhtiöihin.

Kaupunkiajossa sähköauto onkin suhteessa bensaan ja dieseliin huomattavan taloudellinen,


Onko muuta ajoa? Pakkasellakin pudottu toimintasäde riittää erinomaisesti monelle. Auton hinta on ongelma, miksei valtiovalta tue? Jos olisi esim. 10t niin kauppa kävisi.
Anonyymi: Nimetön 4.2.2012 8:00
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 14
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20142014
TOYOTA8858538
VOLKSWAGEN8709337
SKODA7066988
FORD5015222
KIA4724197
NISSAN4354489
VOLVO4245303
OPEL4203419
AUDI3974630
MERCEDES-BENZ3763653
   
malli8/20142014
SKODA OCTAVIA4144324
VOLKSWAGEN GOLF3964360
TOYOTA AURIS2762355
TOYOTA YARIS2591964
NISSAN QASHQAI2573002
KIA RIO1921500
VOLKSWAGEN PASSAT1551622
FORD FIESTA1471502
TOYOTA AVENSIS1361801
BMW 3-SARJA1351399

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy