Kirjaudu ▼
 

Näin nopeasti sähkö-Nissan hyytyy pakkasessa

Tommi Lempinen
Näin nopeasti sähkö-Nissan hyytyy pakkasessa
Nissan Leaf on toistaiseksi suurin Suomessa myytävä täyssähköauto. Sadan kilometrin ajamisen polttoainekulut jäävät pariin euroon. Pakkaskelillä Leafilla ei tosin paljon kauemmaksi pääsekään.
4.2.2012 06:18
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Helmikuun alun huippupakkaset saattoivat vähän viilentää täyssähköauton ostoa suunnittelevien innostusta, mutta nyt näitä piuhalla tankattavia ajokkeja alkaa olla markkinoilla vertailtavaksi asti.

Kun viime keväänä Suomessa myyntiin tulleet ensimmäiset sähkömallit olivat käytännössä parin-kolmen hengen cityautoja, nyt maahan saatu Nissan Leaf on jo oikea viisipaikkainen perheauto.

Ilta-Sanomien koeajajien mielestä autosta pyydetty 40 000 euron hinta on kyllä kova, mutta sille on jopa ihan järkiperusteita. Sähkölaskun mukaan sadan kilometrin polttoainehinnaksi tulee noin kaksi euroa.

Auton omat hiilidioksidipäästöt ovat nollassa, vaikka akut ladattaisiinkin ydinvoimala- tai millä tahansa sähköllä.

Kulkuääni kuin
Helsingin metrossa

Nissan Leaf käynnistyy nappia painamalla. Avaruushenkiset mittarivalot syttyvät ja sitten ollaankin jo lähtövalmiita. Vaihde D-asentoon ja meno alkaa lievän metromaisen vinkunan saattelemana.

Sähkömoottorin hyvä vääntö auttaa liikkeelle mukavan tuntuisesti. Kokonaisuuteen tottuu parissa päivässä. Sen jälkeen voi jo antaa arvioita: Leaf yltää ajomukavuudeltaan muiden nykyautojen tasolle.

Ohjaus on lievästi ylitehostettu.

Arkiajon suorituskyky on hyvä. Vääntöä löytyy rutkasti heti nollasta alkaen ja moottoritien rampistakin Leaf kiihtyy kuin kunnon turbodiesel konsanaan. Eko-valinnalla ajaen säästyy akkua, mutta silloin Leaf tuntuu maantiellä jo hieman nuhaiselta.

Vakiovarustus on erittäin hyvä. Leafissa on aina muun muassa peruutuskamera ja navigaattori. Näistä viimeinen on erityisen tärkeä, kun etsitään sähköautolle sopivia latauspisteitä.

Pakkanen vie
voimia

Testirupeaman aikana Leaf käynnistettiin kylmässä useita kertoja. Minkäänlaisia pakkasongelmia ei ilmennyt, joskin tuulilasin huurteenpoisto ja jään sulatus tuulilasilta tuntuivat kuluttavan akkua reilusti.

Käytössä järkevää lienee käyttää auton matkustamon esilämmitystä.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Leaf on sinänsä varustettu talvioloihin hyvin. Istuinlämmittimet sekä edessä että takana kuuluvat vakiovarusteisiin, samoin lämmitettävä ohjauspyörä.

Mukavuuden ohella syy lämpölähteisiin löytyy energiataloudellisuudesta. Akkua säästyy, jos sisäilman sijaan lämmitys voidaan suunnata mainittuihin täsmäkohteisiin. Myös akulle on oma lämmitysjärjestelmänsä.

Leafin toimintasäde on täydellä latauksella keskimäärin 160 kilometriä, mutta käytännön ajomatka vaihtelee huomattavasti. Talvella huurteenpoisto, ratinlämmittimet sun muut päällä toimintasäde jää selvästi alle sataan kilometriin.

Tavallisen lohkolämppärille tarkoitetun parkkipaikka-sähkötolpan kautta Leafin lataaminen on tuskaisan hidasta. Tyhjiin ajetut akut täyttyvät puolessa vuorokaudessa.

Pääkaupunkiseudulla on kymmenkunta julkista latauspistettä, ja osassa niitä on mahdollisuus nopeaan pikalataukseen.

Jotkut käyttöedut
ovat isoja

Sähköauton omistajalle tankkaus on muuten halpaa: Helsingissä latauspaikkojen luona pysäköinti on ilmaista, ja kaupunki antaa vielä asukaspysäköintitunnuksestakin 50 euron vuosialennuksen.

Monella työpaikalla sähköauton voi jättää firman töpseliin latautumaan ilmaiseksi.

Nissan Leaf

Hinta: 41800 euroa
Teho: 109 hv, vääntö 280 Nm
Tavaratila: 330 l
Latausaika: 12 tuntia, pikalatausasemalla vähemmän
Toimintasäde: kesäkelillä keskimäärin 175 km

Kaupunkiajossa sähköauto onkin suhteessa bensaan ja dieseliin huomattavan taloudellinen, maantiellä etu perinteiseen on pienempi.

Tarvittava ajomatkakin ratkaisee: tässä pakkasilmastossa hybridien käyttöalue on laajempi, koska pelkällä sähköllä ei pitkälle pötkitä.

4.2.2012 06:18
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Lisää Aiheesta

Kommentit (137)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 14
EdellinenSeuraava

Anonyymi
polttoainekulut? Siis polttaako tämä auto jotain, jonka muuttaa sähköksi vai mitä ihmettä?
Anonyymi: mafor habadi 4.2.2012 6:31

Anonyymi
Leaf okei, mutta mitä se toinen osa siinä nimessä tekee autoista puhuttaessa?
Anonyymi: Konevaurio 4.2.2012 6:33

Anonyymi
eipä sillä kovin pitkälle pötkitä.kuinka kauan akku toimii, kestää? ja paljonko uusi maksaa??muuten ihan hyvä.sopii varmaan työssäkäynti autoksi.
Anonyymi: Nimetön 4.2.2012 6:37

Anonyymi
Ei muutakuin lisää ydinvoimaa että saadaan virtaa sähköautoihin.

(200 000 autoa) X (20KW/auto) X (1h ajoa/vrk) = 4000 MegaWattituntia / vrk.

On sitten niin ekologista että...
Anonyymi: toopeko 4.2.2012 6:40

Anonyymi
polttoainekulut?
Mikäli kori on keinoeläimen nahkasta tehty niin tuon kaksi euroa voisi mieltää sytkärin hintana. Muovi palaa tunnetusti hyvin ja on tavallaan öljyjohdannainen?
Anonyymi: Takuu puuttuu 4.2.2012 6:43

Anonyymi
Kuinka montaa latausta akku kestää ?

Kännyköissä ja kannettavissa paremmatkin akut alkavat heikkenemään 1000 latauksen jälkeen? Siis 2 vuoden päästä akku on tod. näk. huomattavasti heikompi?
Anonyymi: akku 4.2.2012 7:23

Anonyymi
eipä sillä kovin pitkälle pötkitä.kuinka kauan akku toimii, kestää? ja paljonko uusi maksaa??muuten ihan hyvä.sopii varmaan työssäkäynti autoksi.

....esimerkiksi Heinolasta Helsinkiin ja takas.
Anonyymi: Risti,Kypärä ja Raam 4.2.2012 7:38

Anonyymi
Mutta, mutta: Kilometrin hinta moninkertaistuu, kun laskee mukaan akun käyttöiän / hinnan / auton arvon alenemisen. Perustelut:

-Akun käyttöikä 8v, uuden akun hinta 10 000 euroa
-Auton arvo 8v vanhana (loppuun ajetulla akulla) n.4000e

=>Kuka ostaa 4000 euron autoon (jonka tekniikka, muotoilu ym. vanhentunut) 10 000 euron akun? Käytännössä akun käyttöikä = auton käyttöikä. Kai romuttamosta saa muutaman satasen vanhasta akusta ja muutaman kympin vanhasta sähköauton korista...
Käy siis samalla tavalla kuin mustesuihkutulostimissa: Valtava määrä jätettä, ja eikun uutta tavaraa tilalle. Teollisuus / kauppa tykkää. Kuluttaja / luonto ei.
Anonyymi: Nimetön 4.2.2012 7:56

Anonyymi
"Monella työpaikalla sähköauton voi jättää firman töpseliin latautumaan ilmaiseksi."

Muistakaa sitten ilmoittaa herra verokarhulle, kysehän on luontaisedusta.
Anonyymi: mersumies 4.2.2012 7:56

Anonyymi
Mahtaa muut taloyhtiön asukkaat olla innoissaan 600euron polttoainelaskusta vuodessa, latauspisteitä tulee saada ja miettiä taloyhtiöihin.

Kaupunkiajossa sähköauto onkin suhteessa bensaan ja dieseliin huomattavan taloudellinen,


Onko muuta ajoa? Pakkasellakin pudottu toimintasäde riittää erinomaisesti monelle. Auton hinta on ongelma, miksei valtiovalta tue? Jos olisi esim. 10t niin kauppa kävisi.
Anonyymi: Nimetön 4.2.2012 8:00
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 14
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

13:58 Kreikkalaisministeri: Sovun synnyttävä tällä viikolla
13:31 EKP:n Constancio: Kreikan kaatumisen vaikutukset pankkeihin epäselviä
12:40 Digitoday Huumekauppasivusto Silk Roadin perustajalle elinkautinen
10:49 Suurkaupunki kieltää sauhuttelun – yrityksillekin sakkoja
05:15 Näkökulma Saksalaisten onneton rakkaus (käteis)rahaan
05:08 Pörssi: "Pimeissä altaissa" on yksi ongelma
05:07 Robotit houkuttelevat pörssin pimeälle puolelle Suomessa
05:06 Video Millenniumin megapläjäys: Tietokone tuli kämmenelle – langattomalla yhteydellä
05:01 It-viikko Modeemi kiinni ja vanha kone kaatopaikalle – näin säästät sähkölaskussa
29.5. HS Venäjällä musta lista poliitikoista – myös suomalainen listalla
29.5. "Häihin meno on liian kallista vieraille"
29.5. Vihriälä: Tätä vahvuustekijää ei pidä hukata leikkauksilla
29.5. Ilta-Sanomat Blatter jatkaa Fifan johdossa
29.5. It-viikko Google ehostaa karttojaan ja varastaa Nokian valtin
29.5. Verkossa kopioidaan huippuamatöörien sijoituksia
29.5. Etujärjestö: Jaetaan työt nykyistä tasaisemmin
29.5. Syrizan voiton jälkeen talletuksista on nostettu jo viidennes
29.5. Ilta-Sanomat Onnibus eväsi matkan kehitysvammaiselta – "turvallisuuskysymys"
29.5. Ex-ministerin synkkä viesti Venäjästä: "Tilanne ainoastaan pahenee"
29.5. El Mundo: Merkel patistelee Kreikka-sopuun
29.5. It-viikko Uusi Android parantaa tietoturvaa
29.5. Vakausrahaston sijoitukset tuottavat huonosti – riskiä halutaan lisätä
29.5. Komissio: Saksassa on laiminlyöty lentoturvallisuutta
29.5. Yhdysvaltain talous supistui alkuvuonna
29.5. Armahtiko verokarhu yrityksiä? Verottaja vastaa
29.5. Apteekkarit oikovat S-ryhmää: "Väite ei pidä paikkaansa"
29.5. Outokumpu laskee yhä teräksen hinnannousua odotellessa
29.5. Fiva mätkäisi shorttaajalle 15 000 euron rapsut
29.5. Digitoday Voi nyyh, pitikö tämänkin ilmiön tulla Facebookiin?
29.5. Eurooppa sai huimasti ulkomaisia investointeja – Suomi -9 %
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki4/20152015
VOLKSWAGEN11734287
TOYOTA10184193
SKODA9073691
FORD7322854
VOLVO6842840
KIA6422249
AUDI5342211
OPEL4971747
MERCEDES-BENZ4631845
BMW4542006
   
malli4/20152015
SKODA OCTAVIA6002388
TOYOTA AURIS3771296
VOLKSWAGEN GOLF3481627
VOLKSWAGEN PASSAT3241218
FORD MONDEO246762
KIA RIO242760
NISSAN QASHQAI2341722
FORD FIESTA232762
TOYOTA YARIS2271041
TOYOTA AVENSIS196941

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy