Kirjaudu ▼
 

Audi rökittää Mersua ja BMW:tä

Bloomberg News
Audi rökittää Mersua ja BMW:tä
Saksalaisilla laatuautojen valmistajilla on menossa kaikkien aikojen vuosi. Parhaiten kisassa on pärjännyt Audi, joka on ottanut nopeasti kiinni markkinoita hallitsevia Mercedes-Benziä ja BMW:tä.
23.12.2011 12:19
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Brittiläisen Economist -lehden tutkimusyksikkö EIU arvioi, että Audi ohittaa kuluvan vuoden kokonaismyynnissä Mercedes-Benzin ensimmäisen kerran.

Saksalaisten autojen myyntikilpailun kärjessä keikkuva BMW on sekin joutunut myöntämään, että Audi on tulossa ja kovaa.

Kuluvan vuoden yhdentoista ensimmäisen kuukauden aikana Audi myi yhteensä 1,193 miljoonaa autoa. Määrä oli peräti kahdeksantoista prosenttia viime vuoden vastaavaa suurempi.

Mercedes-Benz puolestaan myi tammi–marraskuussa 1,137 miljoonaa autoa eli seitsemän prosenttia enemmän kuin viime vuonna.

Maailman ykkönen premium-luokassa on edelleen BMW, joka myi yhdentoista ensimmäisen kuukauden aikana 1,252 miljoonaa autoa. BMW:n myynti kasvoi kolmetoista prosenttia.

EIU arvioi, että saksalaisen autokolmikon kaikki jäsenet tehnevät tänä vuonna omat myyntiennätyksensä. Markkinat ovat kasvaneet etenkin Kiinassa, jossa saksalaiset autot ovat erityisen arvostettuja. Audin myynti Kiinassa on kasvanut tänä vuonna yli neljänkymmenen prosentin vauhtia.

Audi ykkönen
Suomessa

Volkswagen-konserniin kuuluva Audi on asettanut tavoitteekseen kasvaa maailman suurimmaksi laatuautojen valmistajaksi vuoteen 2015 mennessä. EIU:n mukaan yhtiö saattaa hyvinkin saavuttaa tavoitteensa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Toinen syy Audin menestykseen ovat EIU:n mukaan yhtiön kunnianhimoiset suunnitelmat uusien mallien tuomisesta markkinoille. Audilla oli viime vuonna 22 eri mallia, ja mallimäärän arvioidaan nousevan 40:ään vuoteen 2015 mennessä.

Uusista malleista A7 ja A1 on jo tuotu markkinoille. A7 on Mersun CLS:n ja A1 BMW:n Mini-sarjan kilpailija.

Suomen markkinoilla saksalaiskolmikon suurin on Audi, joka myi vuoden yhdentoista ensimmäisen kuukauden aikana 5 796 autoa. Mersuja kaupattiin  4 713 kappaletta, kun taas BMW:n myynti oli 3 693 kappaletta.

23.12.2011 12:19
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (159)


Anonyymi
maaliman parrain auto.
Anonyymi: premium-mies 23.12.2011 14:31

Anonyymi
Audin logo 4 rengasta on typerä.Minusta se on tosi tyylikäs.Kestänyt hyvin ajan saatossa. Tälläkin hetkellä ajanmukainen. Tarkoititko kai, että on typerää, kun joutuu niin usein katsomaan sitä perästä?Sitten ymmärrän.


Perästäpä hyvinkin, mutta vain sen aikaa, että karautan Bemarillani ohi.
Anonyymi: Karkki Jytäinen 23.12.2011 14:32

Anonyymi
Bugatti Veyronissa on Skodan umpiot.
Anonyymi: VWTF konserni 23.12.2011 14:32

Anonyymi
Markkinointi on vain pieni osa Audin menestymista myyntitilaistoissa, kuluttajat aanestavat jaloillaan.

Yhtaan vaheksymatta BMW, MB:ta, Lexusta, Volvoa ja Infinitia, Audi tekee todella hienoja autoja ja menestys nakyy myos eri maiden vertailuissa. Audissa on mielestani parempi laatuvaikutelma kuin kilpailijoissa ja myos luotettavuus on kohdallaan verrattuna mm. Bemariin ja Mersuun (joka 2000-luvun alussa joutui rajuihin saastotoimiin). Nelivetoiset Audit on loistavia ajettavia ja etuvetoisetkin hyvia, autot on hyvin hinnoiteltu (kiitos VAG:n, pystytaan kayttamaan samoja osia VW:n, Audin ja Lamborghinin valilla), kojetaulut upean nakoisia, hienot moottorit (diesel, TFSI..).

Heikkouksia... huoltopalvelu, jousitus on edelleen Audin akilleen kantapaa ja sisamelutaso voitaisiin saada lahemmaksi BMW:ta. Bmw:n 6 sylinterisen aanimaailmaa on vaikea voittaa samoin kuin takavetoisen hauskuutta.

Perheesta loytyy Audi A6 3.0TDI, Bmw 330 ja VW GTI ja myos naista merkeista katson seuraavaa autoani. Myin pois Nissan Sunnyn viime vuonna ja se oli kaikista vahavikaisin ja kaikin puolin erinomainen tarkoitukseensa (siirtymisesta paikasta A paikkaan B).
Anonyymi: Kmasse 23.12.2011 14:34

Anonyymi
Itse ajellut Audilla monta vuotta ja nyt Seat Exeolla. Samaa skeidaa molemmat.
Anonyymi: pekka 23.12.2011 14:35

Anonyymi
Hetero ei mitään Audia osta

Katsopa rättikatto-Bemaria. On takauuvarmaa, että yksikään hetero ei sellaisen kyytiin nouse.


Olenko siis lesbo?
Anonyymi: Lissu 23.12.2011 14:39

Anonyymi
Ensimmäinen merkki, joka on kyennyt oikeasti kampeamaan itsenäs Mersun ja Bemarin rinnalle, osittain jopa ohi.


Pari vuotta sitten USA:ssa työskennelleenä voin sanoa että on muitakin merkkejä jotka menevät näiden ohi. Yritykset (ainakin isot) hankkivat mieluummin Cadillac Escaladea ja Lexusta kuin Audia tai BMW:tä. Mersu on vähä liian saksalaisessa maineessa jota ostavat vain yli 6-kymppiset. Nuoremmat eivät halua Mercedestä edes firman maksamana, mieluummin joku pikkusportti.

Lisäksi nämä "premium" autot ovat huonoa PR:ää yritykselle kun nykyisin pitäisi niin vihertää että mieluummin Priusta ja sähköautoa sitten. Dieseleitä ei valikoimassa ollut ainuttakaan.
Anonyymi: O.H 23.12.2011 14:39

Anonyymi
Audi on köyhille, mielikuvituksettomille ihmisille tarkoitettu huonosti ja vaatimattomasti muotoiltu Volkkari Skodan moottoreilla.

Audikuskia ei ummetus vaivaa kun edestä ja takaa löytyy neljä reikää!
Anonyymi: Löysät pois vaan 23.12.2011 14:41

Anonyymi
Alkaa pikkuhiljaa jopa Saksalaiset tajuta ettei takavetoisia ylihintaisia jäänteitä kuten Mersu ja suurin osa BMW:stä ovat!
Anonyymi: TAKAVETOT POIS EUROO 23.12.2011 14:42

Anonyymi
Mulla edelleen seiskasatanen bemari alla, köyhät!!
Anonyymi: Rikas Kaikintavoin 23.12.2011 14:42
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

17:27 Kreikka leikkaa pankkien pelastusrahaston väen "provokatiivisia" palkkoja
16:58 Alkon maksettava korvauksia Nokialla
16:24 Drakmaattinen loppu? "Tsipras ajaa skootterilla, Schäuble panssaroidulla BMW:llä"
15:52 Audi: Tarjous Nokian Herestä avoin muille autonvalmistajille
15:01 Nokian Suri: "Ei hötkyillä..."
14:58 Jo 100 000 lainaan haettu lyhennysvapaata
14:52 Pihlajalinna arvioi markkina-arvokseen jopa 204 miljoonaa euroa
14:51 It-viikko Valmiit ohjelmat eivät riittäneet Veikkaukselle – osti verkkokauppansa itselleen
14:48 Digitoday Google rasismikohusta: "Anteeksi karttasekoilumme"
14:46 Keniasta tilauksen saaneen Honkarakenteen osake nousussa
14:11 "Pystyisin yhä nukkumaan yöni, jos menisimme miljardiin"
14:02 Merkelistä Kreikka-sopimus on vielä selvästi kesken
13:55 SAK: Työajan pidentäminen ei lisää tuottavuutta
13:26 EU-ero toisi ankeat ajat Cityyn
13:19 Nämä muutokset Cameron saisi helpoimmin
13:10 Brexitin hintana hurja maahanmuutto?
13:07 Formula-mogulille yli miljardin veromätkyt – ei aio maksaa
12:55 Ilta-Sanomat Hallitusneuvottelut eivät etene aikataulussa
12:16 Kun Venäjän keskiluokka jaettiin kahtia: "Luotan Putiniin"
11:50 Arla vei passit työntekijöiltään
11:17 Nokian karttojen ostajaksi povattu hakee miljardilainaa
10:56 Digitoday Vakoilija käänsi takkinsa: Tietomurto on sittenkin totta
10:34 IMF Venäjästä: "Politiikka on auttanut vakautumisessa"
10:05 Taantuma kurittaa pieniä konepajoja
09:52 Kuuntele heitä, jos haluat tietää missä mennään Kreikan kanssa
09:40 Metsäyhtiöt saivat valitusluvan puukartelli-asiassa
08:59 Neuvo USA:sta: Euroopan valtioiden pitäisi elvyttää
08:34 Digitoday Firefox urkkii pian surffausta: "Kunnioitamme yksitysyyttä"
07:42 TS: Kela häviämässä oikeusjutun taksiyrittäjiä vastaan
07:36 AL: Lopettaako tämä keksintö pyörävarkaudet?
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki4/20152015
VOLKSWAGEN11734287
TOYOTA10184193
SKODA9073691
FORD7322854
VOLVO6842840
KIA6422249
AUDI5342211
OPEL4971747
MERCEDES-BENZ4631845
BMW4542006
   
malli4/20152015
SKODA OCTAVIA6002388
TOYOTA AURIS3771296
VOLKSWAGEN GOLF3481627
VOLKSWAGEN PASSAT3241218
FORD MONDEO246762
KIA RIO242760
NISSAN QASHQAI2341722
FORD FIESTA232762
TOYOTA YARIS2271041
TOYOTA AVENSIS196941

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy