Kirjaudu ▼
 

Audi rökittää Mersua ja BMW:tä

Bloomberg News
Audi rökittää Mersua ja BMW:tä
Saksalaisilla laatuautojen valmistajilla on menossa kaikkien aikojen vuosi. Parhaiten kisassa on pärjännyt Audi, joka on ottanut nopeasti kiinni markkinoita hallitsevia Mercedes-Benziä ja BMW:tä.
23.12.2011 12:19
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Brittiläisen Economist -lehden tutkimusyksikkö EIU arvioi, että Audi ohittaa kuluvan vuoden kokonaismyynnissä Mercedes-Benzin ensimmäisen kerran.

Saksalaisten autojen myyntikilpailun kärjessä keikkuva BMW on sekin joutunut myöntämään, että Audi on tulossa ja kovaa.

Kuluvan vuoden yhdentoista ensimmäisen kuukauden aikana Audi myi yhteensä 1,193 miljoonaa autoa. Määrä oli peräti kahdeksantoista prosenttia viime vuoden vastaavaa suurempi.

Mercedes-Benz puolestaan myi tammi–marraskuussa 1,137 miljoonaa autoa eli seitsemän prosenttia enemmän kuin viime vuonna.

Maailman ykkönen premium-luokassa on edelleen BMW, joka myi yhdentoista ensimmäisen kuukauden aikana 1,252 miljoonaa autoa. BMW:n myynti kasvoi kolmetoista prosenttia.

EIU arvioi, että saksalaisen autokolmikon kaikki jäsenet tehnevät tänä vuonna omat myyntiennätyksensä. Markkinat ovat kasvaneet etenkin Kiinassa, jossa saksalaiset autot ovat erityisen arvostettuja. Audin myynti Kiinassa on kasvanut tänä vuonna yli neljänkymmenen prosentin vauhtia.

Audi ykkönen
Suomessa

Volkswagen-konserniin kuuluva Audi on asettanut tavoitteekseen kasvaa maailman suurimmaksi laatuautojen valmistajaksi vuoteen 2015 mennessä. EIU:n mukaan yhtiö saattaa hyvinkin saavuttaa tavoitteensa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Toinen syy Audin menestykseen ovat EIU:n mukaan yhtiön kunnianhimoiset suunnitelmat uusien mallien tuomisesta markkinoille. Audilla oli viime vuonna 22 eri mallia, ja mallimäärän arvioidaan nousevan 40:ään vuoteen 2015 mennessä.

Uusista malleista A7 ja A1 on jo tuotu markkinoille. A7 on Mersun CLS:n ja A1 BMW:n Mini-sarjan kilpailija.

Suomen markkinoilla saksalaiskolmikon suurin on Audi, joka myi vuoden yhdentoista ensimmäisen kuukauden aikana 5 796 autoa. Mersuja kaupattiin  4 713 kappaletta, kun taas BMW:n myynti oli 3 693 kappaletta.

23.12.2011 12:19
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (159)


Anonyymi
Itselläni ollut muutamia Audeja matkan varrella. Ostin pari vuotta 5-sarjalaisen BMW:n uutena; pettymys. Vaihdoin yli 100teuron X6:seen, pitäisi olla autojen aatelia ja parhaasta päästä; jaksoin ajaa 18 tkm ja vaihtoon, iso pettymys sekin. Uusi Audi siis tilattu enkä enää BMW:hen palaa. Kävin ajelemassa eri malleja BMW:stä ja Audista, Audi oli kaikissa reilusti parempi, ja uudet mallit kampeavat BMW:n jalkoihinsa. BMW tulee ottamaan kärsäänsä jatkossakin, sanotte mitä sanotte. Markkinoinnilla ei autoja myydä vaan nimenomaan laadulla ja hyvillä kokemuksilla; näillä mittareilla mitattuna kansa ei voi olla väärässä, Audi myy hyvin koska on yksikertaisesti kaikessa hyvä.
Anonyymi: Audi = 1 23.12.2011 14:12

Anonyymi
Itse ajan Audilla ja olen erittäin tyytyväinen.

Ja ensinnäkin Audi ei lainaa Skodalta tekniikkaa, vaa toiste päin. Pieni vinkki muille ;)

Audilta löytyy omasta mielestäni hienoja malleja ja on varsinki tulossa uusia hienoja malleja.

Mutta pidän kaikista noista merkeistä, mutta eniten satun pitämään Audista, kun siinä on huippuominaisuudet. Mutta en väitä että Bemuissa ja Meseis niitä ei olisi.

Kaikki on vähän suhteellista ja yksilöllistä automaailmassa. Mutta jokaisen merkin ratin takana löytyy kusipäitä.
Anonyymi: Audimies 23.12.2011 14:16

Anonyymi
Hyvä Kiesi!
Anonyymi: Esko 23.12.2011 14:20

Anonyymi
Audi on paras auto jonka rahalla saa, Guatrolla pääsee Suomen törky teillä.

Ai vähän niinkö Quattro keellä kirjoitettuna...

quattro kirjoitetaan aina pienellä


Ei muuten kirjoiteta. Katso vaikka Wikipedian artikkeli, niin sielläkin se kirjoitetaan isolla.
Anonyymi: Kielikello 23.12.2011 14:21

Anonyymi
Tähän voisi lisätä; BMW:llä ajaa kaverit joilla on erittäin heikko itsetunto ja siksi täytyy ostaa vanha BMW:n romu. Mersulla ajaa vaarit, jotka eivät paremmasta tiedä.
Anonyymi: PEer 23.12.2011 14:23

Anonyymi
Pirkkamersu!
Anonyymi: mersufoerever 23.12.2011 14:26

Anonyymi
Tähän voisi lisätä; BMW:llä ajaa kaverit joilla on erittäin heikko itsetunto ja siksi täytyy ostaa vanha BMW:n romu. Mersulla ajaa vaarit, jotka eivät paremmasta tiedä.


Mersu ja vaari -vertaus johtuu siitä, että yleensä vanhemmella väellä on jo varaa ostaa Mersu. Vielä nuoret ja yleensä perseaukiset eivät Mersua pysty ostamaan ja joutuu tyytyä Volkkarin-tekeleisiin ja Botswana Motor Werke:n läppävikaisiin dieseleihin.
Anonyymi: totuus oikeasti 23.12.2011 14:27

Anonyymi
Tähän voisi lisätä; BMW:llä ajaa kaverit joilla on erittäin heikko itsetunto ja siksi täytyy ostaa vanha BMW:n romu. Mersulla ajaa vaarit, jotka eivät paremmasta tiedä.


Mersu ja vaari -vertaus johtuu siitä, että yleensä vanhemmella väellä on jo varaa ostaa Mersu. Vielä nuoret ja yleensä p-rseaukiset eivät Mersua pysty ostamaan ja joutuu tyytyä Volkkarin-tekeleisiin ja Botswana Motor Werke:n läppävikaisiin dieseleihin.
Anonyymi: totuus oikeasti 23.12.2011 14:27

Anonyymi
Ensin mielikuvia:
Mersu on nykyisellään melko ankea auto. Varusteet ovat vanhanaikaisia, ja ajotuntuma on 90-luvulta.
BMW:ssä ei ole varusteina juuri mitään.
Audi on panostanut molempiin osioihin selkeästi eniten.

Sitten faktaa.
Audi on Volkswagen AG:n premium-tuote, jonka ideoita ja ratkaisuja käytetään Audin lisäksi mm. Lamborghinissa. Niistä pikkuhiljaa sitten valuu muihin organisaation autoihin. Uusi Seat Exeo on vuoden 2006 Audi A4, radion säätimiä myöden.

BMW on kärsinyt siitä, että heidän ratkaisunsa ovat tähdätty aina miellyttämään jo entuudestaan BMW:n omistajia. Lisäksi mukana on moottoriyhteistyötä Peugeotin ja Citroënin kanssa. Ja sitten X3-malli, jota teki Steyr. Jos ihmettelette, mistä nimi on tuttu, niin pappa-tunturien moottoreista. Autohan oli lisenssituote, jossa oli BMW:n nimi.

Mercedes kuuluu Daimler AG:n tuotteisiin. Konserni, joka tekee mm. Mitsubishi-kuorma-autoja sekä Nissan-Renault-yhteistyötä. Lisäksi Chrysler tuotti parhaimmillaan yli 6 miljardia tappiota vuodessa. Pienenä yksityiskohtana mainittakoon, että Volkswagen AG käyttää yli 7 miljardia vuodessa pelkkään tuotekehitykseen ja tekee silti voittoa. Tästä syystä Mercedes on tällä hetkellä erittäin vanhanaikainen.

Siis jos haluat uusinta tekniikkaa, ota Audi. Jos olet tottunut BMW:n kankeuteen, ota BMW. Jos olet eläkeläinen, osta Mersu.
Anonyymi: Itse ajan Mersulla 23.12.2011 14:29

Anonyymi
Kun katsoo näitä premium autojen myyntilukuja voi vain todeta, että laatu tekee aina kauppansa, ja hinta ei aina ole ostopäätöksen tärkein tekijä. Koska suomalainen teollisuus ymmärtää tämän asian. Bulkkitavaran tuottamisessa emme pärjää maailmassa, vaan kuihdumme pois.
Anonyymi: ap 23.12.2011 14:30
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki6/20142014
VOLKSWAGEN13607299
TOYOTA9266842
SKODA8305568
FORD7584060
VOLVO6184272
KIA5503274
MERCEDES-BENZ4942898
NISSAN4863595
AUDI4663799
OPEL4482580
   
malli6/20142014
VOLKSWAGEN GOLF5383468
SKODA OCTAVIA4733457
TOYOTA AURIS3431861
NISSAN QASHQAI3332435
VOLKSWAGEN PASSAT2491235
FORD FOCUS2481330
FORD FIESTA2281156
TOYOTA AVENSIS2071542
VOLKSWAGEN POLO193700
KIA RIO1821140

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy