Kirjaudu ▼
 

Audi rökittää Mersua ja BMW:tä

Bloomberg News
Audi rökittää Mersua ja BMW:tä
Saksalaisilla laatuautojen valmistajilla on menossa kaikkien aikojen vuosi. Parhaiten kisassa on pärjännyt Audi, joka on ottanut nopeasti kiinni markkinoita hallitsevia Mercedes-Benziä ja BMW:tä.
23.12.2011 12:19
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Brittiläisen Economist -lehden tutkimusyksikkö EIU arvioi, että Audi ohittaa kuluvan vuoden kokonaismyynnissä Mercedes-Benzin ensimmäisen kerran.

Saksalaisten autojen myyntikilpailun kärjessä keikkuva BMW on sekin joutunut myöntämään, että Audi on tulossa ja kovaa.

Kuluvan vuoden yhdentoista ensimmäisen kuukauden aikana Audi myi yhteensä 1,193 miljoonaa autoa. Määrä oli peräti kahdeksantoista prosenttia viime vuoden vastaavaa suurempi.

Mercedes-Benz puolestaan myi tammi–marraskuussa 1,137 miljoonaa autoa eli seitsemän prosenttia enemmän kuin viime vuonna.

Maailman ykkönen premium-luokassa on edelleen BMW, joka myi yhdentoista ensimmäisen kuukauden aikana 1,252 miljoonaa autoa. BMW:n myynti kasvoi kolmetoista prosenttia.

EIU arvioi, että saksalaisen autokolmikon kaikki jäsenet tehnevät tänä vuonna omat myyntiennätyksensä. Markkinat ovat kasvaneet etenkin Kiinassa, jossa saksalaiset autot ovat erityisen arvostettuja. Audin myynti Kiinassa on kasvanut tänä vuonna yli neljänkymmenen prosentin vauhtia.

Audi ykkönen
Suomessa

Volkswagen-konserniin kuuluva Audi on asettanut tavoitteekseen kasvaa maailman suurimmaksi laatuautojen valmistajaksi vuoteen 2015 mennessä. EIU:n mukaan yhtiö saattaa hyvinkin saavuttaa tavoitteensa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Toinen syy Audin menestykseen ovat EIU:n mukaan yhtiön kunnianhimoiset suunnitelmat uusien mallien tuomisesta markkinoille. Audilla oli viime vuonna 22 eri mallia, ja mallimäärän arvioidaan nousevan 40:ään vuoteen 2015 mennessä.

Uusista malleista A7 ja A1 on jo tuotu markkinoille. A7 on Mersun CLS:n ja A1 BMW:n Mini-sarjan kilpailija.

Suomen markkinoilla saksalaiskolmikon suurin on Audi, joka myi vuoden yhdentoista ensimmäisen kuukauden aikana 5 796 autoa. Mersuja kaupattiin  4 713 kappaletta, kun taas BMW:n myynti oli 3 693 kappaletta.

23.12.2011 12:19
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (159)


Anonyymi
Itselläni ollut muutamia Audeja matkan varrella. Ostin pari vuotta 5-sarjalaisen BMW:n uutena; pettymys. Vaihdoin yli 100teuron X6:seen, pitäisi olla autojen aatelia ja parhaasta päästä; jaksoin ajaa 18 tkm ja vaihtoon, iso pettymys sekin. Uusi Audi siis tilattu enkä enää BMW:hen palaa. Kävin ajelemassa eri malleja BMW:stä ja Audista, Audi oli kaikissa reilusti parempi, ja uudet mallit kampeavat BMW:n jalkoihinsa. BMW tulee ottamaan kärsäänsä jatkossakin, sanotte mitä sanotte. Markkinoinnilla ei autoja myydä vaan nimenomaan laadulla ja hyvillä kokemuksilla; näillä mittareilla mitattuna kansa ei voi olla väärässä, Audi myy hyvin koska on yksikertaisesti kaikessa hyvä.
Anonyymi: Audi = 1 23.12.2011 14:12

Anonyymi
Itse ajan Audilla ja olen erittäin tyytyväinen.

Ja ensinnäkin Audi ei lainaa Skodalta tekniikkaa, vaa toiste päin. Pieni vinkki muille ;)

Audilta löytyy omasta mielestäni hienoja malleja ja on varsinki tulossa uusia hienoja malleja.

Mutta pidän kaikista noista merkeistä, mutta eniten satun pitämään Audista, kun siinä on huippuominaisuudet. Mutta en väitä että Bemuissa ja Meseis niitä ei olisi.

Kaikki on vähän suhteellista ja yksilöllistä automaailmassa. Mutta jokaisen merkin ratin takana löytyy kusipäitä.
Anonyymi: Audimies 23.12.2011 14:16

Anonyymi
Hyvä Kiesi!
Anonyymi: Esko 23.12.2011 14:20

Anonyymi
Audi on paras auto jonka rahalla saa, Guatrolla pääsee Suomen törky teillä.

Ai vähän niinkö Quattro keellä kirjoitettuna...

quattro kirjoitetaan aina pienellä


Ei muuten kirjoiteta. Katso vaikka Wikipedian artikkeli, niin sielläkin se kirjoitetaan isolla.
Anonyymi: Kielikello 23.12.2011 14:21

Anonyymi
Tähän voisi lisätä; BMW:llä ajaa kaverit joilla on erittäin heikko itsetunto ja siksi täytyy ostaa vanha BMW:n romu. Mersulla ajaa vaarit, jotka eivät paremmasta tiedä.
Anonyymi: PEer 23.12.2011 14:23

Anonyymi
Pirkkamersu!
Anonyymi: mersufoerever 23.12.2011 14:26

Anonyymi
Tähän voisi lisätä; BMW:llä ajaa kaverit joilla on erittäin heikko itsetunto ja siksi täytyy ostaa vanha BMW:n romu. Mersulla ajaa vaarit, jotka eivät paremmasta tiedä.


Mersu ja vaari -vertaus johtuu siitä, että yleensä vanhemmella väellä on jo varaa ostaa Mersu. Vielä nuoret ja yleensä perseaukiset eivät Mersua pysty ostamaan ja joutuu tyytyä Volkkarin-tekeleisiin ja Botswana Motor Werke:n läppävikaisiin dieseleihin.
Anonyymi: totuus oikeasti 23.12.2011 14:27

Anonyymi
Tähän voisi lisätä; BMW:llä ajaa kaverit joilla on erittäin heikko itsetunto ja siksi täytyy ostaa vanha BMW:n romu. Mersulla ajaa vaarit, jotka eivät paremmasta tiedä.


Mersu ja vaari -vertaus johtuu siitä, että yleensä vanhemmella väellä on jo varaa ostaa Mersu. Vielä nuoret ja yleensä p-rseaukiset eivät Mersua pysty ostamaan ja joutuu tyytyä Volkkarin-tekeleisiin ja Botswana Motor Werke:n läppävikaisiin dieseleihin.
Anonyymi: totuus oikeasti 23.12.2011 14:27

Anonyymi
Ensin mielikuvia:
Mersu on nykyisellään melko ankea auto. Varusteet ovat vanhanaikaisia, ja ajotuntuma on 90-luvulta.
BMW:ssä ei ole varusteina juuri mitään.
Audi on panostanut molempiin osioihin selkeästi eniten.

Sitten faktaa.
Audi on Volkswagen AG:n premium-tuote, jonka ideoita ja ratkaisuja käytetään Audin lisäksi mm. Lamborghinissa. Niistä pikkuhiljaa sitten valuu muihin organisaation autoihin. Uusi Seat Exeo on vuoden 2006 Audi A4, radion säätimiä myöden.

BMW on kärsinyt siitä, että heidän ratkaisunsa ovat tähdätty aina miellyttämään jo entuudestaan BMW:n omistajia. Lisäksi mukana on moottoriyhteistyötä Peugeotin ja Citroënin kanssa. Ja sitten X3-malli, jota teki Steyr. Jos ihmettelette, mistä nimi on tuttu, niin pappa-tunturien moottoreista. Autohan oli lisenssituote, jossa oli BMW:n nimi.

Mercedes kuuluu Daimler AG:n tuotteisiin. Konserni, joka tekee mm. Mitsubishi-kuorma-autoja sekä Nissan-Renault-yhteistyötä. Lisäksi Chrysler tuotti parhaimmillaan yli 6 miljardia tappiota vuodessa. Pienenä yksityiskohtana mainittakoon, että Volkswagen AG käyttää yli 7 miljardia vuodessa pelkkään tuotekehitykseen ja tekee silti voittoa. Tästä syystä Mercedes on tällä hetkellä erittäin vanhanaikainen.

Siis jos haluat uusinta tekniikkaa, ota Audi. Jos olet tottunut BMW:n kankeuteen, ota BMW. Jos olet eläkeläinen, osta Mersu.
Anonyymi: Itse ajan Mersulla 23.12.2011 14:29

Anonyymi
Kun katsoo näitä premium autojen myyntilukuja voi vain todeta, että laatu tekee aina kauppansa, ja hinta ei aina ole ostopäätöksen tärkein tekijä. Koska suomalainen teollisuus ymmärtää tämän asian. Bulkkitavaran tuottamisessa emme pärjää maailmassa, vaan kuihdumme pois.
Anonyymi: ap 23.12.2011 14:30
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

5.3. EKP:n elvytys ei poista talousuudistusten tarvetta
5.3. Käytös netissä paljastaa huijarin
5.3. Norwegian jakaa lentäjät eri yhtiöihin – osake ampaisi
5.3. Venäjän inflaatio nopeimmillaan kolmeentoista vuoteen
5.3. Paatero haluaa Solidiumin tiukemmin valtion liekaan
5.3. Euro vajosi alimmilleen yhteentoista vuoteen
5.3. Norwegian siirtää lentäjiä kolmeen uuteen tytäryhtiöön
5.3. Kreikan hätärahoitukseen 500 miljoonaa euroa lisää
5.3. Nordea alkaa periä talletuksista maksua Tanskassa
5.3. Draghi: Velkakirjaostot alkavat maanantaina
5.3. OP:n alihankkijan yt:t päätökseen – irtisanoo 71
5.3. EKP laski inflaatioennustetta – nosti bkt-ennustetta
5.3. Tecnotreen osake syöksyy pörssissä
5.3. Flyben lennot Finnairille – muutoksia aikatauluihin
5.3. EKP piti korot ennallaan – tietoja lainaostoista odotetaan
5.3. "Ajokortti ja rekisteriote, kiitos" – kohta tämä on historiaa
5.3. It-viikko Venäläispuhelimen seuraava haaste: Yhdysvallat
5.3. "Autoverosta tulee olo, että kaikki on päin p:tä"
5.3. Wärtsilä uusi osinkotavoitteensa
5.3. Eläkevarat kasvoivat viime vuonna yli 10 miljardia
5.3. Ilta-Sanomat Sote-uudistus lykkääntyy ensi vaalikaudelle
5.3. Iso päätös tulossa: Autoilijoille jaossa jopa 40 miljoonaa selvää rahaa
5.3. Tecnotree: Asiakasmaksut myöhässä keskuspankkien vuoksi
5.3. TVO irtisanomassa 42 työntekijää
5.3. Meno on niin negatiivista, että tietokone ei käsitä sitä
5.3. Digitoday Mark Zuckerbergilla on vain yksi palkkaussääntö
5.3. Pörssiyhtiö hakee yrityssaneeraukseen – osake romahti
5.3. "Jokaisesta suomalaisesta tulisi miljonääri, jos lapsilisät sijoitettaisiin osakkeisiin"
5.3. Norwegian: Moni lentoyhtiö on tehnyt konkurssin liittojen takia
5.3. Norwegianin lentäjien lakko jatkuu
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki2/20152015
TOYOTA8351776
SKODA8171757
VOLKSWAGEN8102107
FORD6621349
NISSAN6131276
VOLVO5881486
KIA512984
MERCEDES-BENZ454923
AUDI4291104
BMW4161148
   
malli2/20152015
SKODA OCTAVIA5431166
NISSAN QASHQAI352794
TOYOTA AVENSIS282455
VOLKSWAGEN PASSAT271588
VOLKSWAGEN GOLF269886
TOYOTA AURIS210495
FORD FOCUS195358
TOYOTA YARIS181402
FORD MONDEO171364
KIA CEED163291

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy