Kirjaudu ▼
 

Audi rökittää Mersua ja BMW:tä

Bloomberg News
Audi rökittää Mersua ja BMW:tä
Saksalaisilla laatuautojen valmistajilla on menossa kaikkien aikojen vuosi. Parhaiten kisassa on pärjännyt Audi, joka on ottanut nopeasti kiinni markkinoita hallitsevia Mercedes-Benziä ja BMW:tä.
23.12.2011 12:19
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Brittiläisen Economist -lehden tutkimusyksikkö EIU arvioi, että Audi ohittaa kuluvan vuoden kokonaismyynnissä Mercedes-Benzin ensimmäisen kerran.

Saksalaisten autojen myyntikilpailun kärjessä keikkuva BMW on sekin joutunut myöntämään, että Audi on tulossa ja kovaa.

Kuluvan vuoden yhdentoista ensimmäisen kuukauden aikana Audi myi yhteensä 1,193 miljoonaa autoa. Määrä oli peräti kahdeksantoista prosenttia viime vuoden vastaavaa suurempi.

Mercedes-Benz puolestaan myi tammi–marraskuussa 1,137 miljoonaa autoa eli seitsemän prosenttia enemmän kuin viime vuonna.

Maailman ykkönen premium-luokassa on edelleen BMW, joka myi yhdentoista ensimmäisen kuukauden aikana 1,252 miljoonaa autoa. BMW:n myynti kasvoi kolmetoista prosenttia.

EIU arvioi, että saksalaisen autokolmikon kaikki jäsenet tehnevät tänä vuonna omat myyntiennätyksensä. Markkinat ovat kasvaneet etenkin Kiinassa, jossa saksalaiset autot ovat erityisen arvostettuja. Audin myynti Kiinassa on kasvanut tänä vuonna yli neljänkymmenen prosentin vauhtia.

Audi ykkönen
Suomessa

Volkswagen-konserniin kuuluva Audi on asettanut tavoitteekseen kasvaa maailman suurimmaksi laatuautojen valmistajaksi vuoteen 2015 mennessä. EIU:n mukaan yhtiö saattaa hyvinkin saavuttaa tavoitteensa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Toinen syy Audin menestykseen ovat EIU:n mukaan yhtiön kunnianhimoiset suunnitelmat uusien mallien tuomisesta markkinoille. Audilla oli viime vuonna 22 eri mallia, ja mallimäärän arvioidaan nousevan 40:ään vuoteen 2015 mennessä.

Uusista malleista A7 ja A1 on jo tuotu markkinoille. A7 on Mersun CLS:n ja A1 BMW:n Mini-sarjan kilpailija.

Suomen markkinoilla saksalaiskolmikon suurin on Audi, joka myi vuoden yhdentoista ensimmäisen kuukauden aikana 5 796 autoa. Mersuja kaupattiin  4 713 kappaletta, kun taas BMW:n myynti oli 3 693 kappaletta.

23.12.2011 12:19
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (159)


Anonyymi
Itselläni ollut muutamia Audeja matkan varrella. Ostin pari vuotta 5-sarjalaisen BMW:n uutena; pettymys. Vaihdoin yli 100teuron X6:seen, pitäisi olla autojen aatelia ja parhaasta päästä; jaksoin ajaa 18 tkm ja vaihtoon, iso pettymys sekin. Uusi Audi siis tilattu enkä enää BMW:hen palaa. Kävin ajelemassa eri malleja BMW:stä ja Audista, Audi oli kaikissa reilusti parempi, ja uudet mallit kampeavat BMW:n jalkoihinsa. BMW tulee ottamaan kärsäänsä jatkossakin, sanotte mitä sanotte. Markkinoinnilla ei autoja myydä vaan nimenomaan laadulla ja hyvillä kokemuksilla; näillä mittareilla mitattuna kansa ei voi olla väärässä, Audi myy hyvin koska on yksikertaisesti kaikessa hyvä.
Anonyymi: Audi = 1 23.12.2011 14:12

Anonyymi
Itse ajan Audilla ja olen erittäin tyytyväinen.

Ja ensinnäkin Audi ei lainaa Skodalta tekniikkaa, vaa toiste päin. Pieni vinkki muille ;)

Audilta löytyy omasta mielestäni hienoja malleja ja on varsinki tulossa uusia hienoja malleja.

Mutta pidän kaikista noista merkeistä, mutta eniten satun pitämään Audista, kun siinä on huippuominaisuudet. Mutta en väitä että Bemuissa ja Meseis niitä ei olisi.

Kaikki on vähän suhteellista ja yksilöllistä automaailmassa. Mutta jokaisen merkin ratin takana löytyy kusipäitä.
Anonyymi: Audimies 23.12.2011 14:16

Anonyymi
Hyvä Kiesi!
Anonyymi: Esko 23.12.2011 14:20

Anonyymi
Audi on paras auto jonka rahalla saa, Guatrolla pääsee Suomen törky teillä.

Ai vähän niinkö Quattro keellä kirjoitettuna...

quattro kirjoitetaan aina pienellä


Ei muuten kirjoiteta. Katso vaikka Wikipedian artikkeli, niin sielläkin se kirjoitetaan isolla.
Anonyymi: Kielikello 23.12.2011 14:21

Anonyymi
Tähän voisi lisätä; BMW:llä ajaa kaverit joilla on erittäin heikko itsetunto ja siksi täytyy ostaa vanha BMW:n romu. Mersulla ajaa vaarit, jotka eivät paremmasta tiedä.
Anonyymi: PEer 23.12.2011 14:23

Anonyymi
Pirkkamersu!
Anonyymi: mersufoerever 23.12.2011 14:26

Anonyymi
Tähän voisi lisätä; BMW:llä ajaa kaverit joilla on erittäin heikko itsetunto ja siksi täytyy ostaa vanha BMW:n romu. Mersulla ajaa vaarit, jotka eivät paremmasta tiedä.


Mersu ja vaari -vertaus johtuu siitä, että yleensä vanhemmella väellä on jo varaa ostaa Mersu. Vielä nuoret ja yleensä perseaukiset eivät Mersua pysty ostamaan ja joutuu tyytyä Volkkarin-tekeleisiin ja Botswana Motor Werke:n läppävikaisiin dieseleihin.
Anonyymi: totuus oikeasti 23.12.2011 14:27

Anonyymi
Tähän voisi lisätä; BMW:llä ajaa kaverit joilla on erittäin heikko itsetunto ja siksi täytyy ostaa vanha BMW:n romu. Mersulla ajaa vaarit, jotka eivät paremmasta tiedä.


Mersu ja vaari -vertaus johtuu siitä, että yleensä vanhemmella väellä on jo varaa ostaa Mersu. Vielä nuoret ja yleensä p-rseaukiset eivät Mersua pysty ostamaan ja joutuu tyytyä Volkkarin-tekeleisiin ja Botswana Motor Werke:n läppävikaisiin dieseleihin.
Anonyymi: totuus oikeasti 23.12.2011 14:27

Anonyymi
Ensin mielikuvia:
Mersu on nykyisellään melko ankea auto. Varusteet ovat vanhanaikaisia, ja ajotuntuma on 90-luvulta.
BMW:ssä ei ole varusteina juuri mitään.
Audi on panostanut molempiin osioihin selkeästi eniten.

Sitten faktaa.
Audi on Volkswagen AG:n premium-tuote, jonka ideoita ja ratkaisuja käytetään Audin lisäksi mm. Lamborghinissa. Niistä pikkuhiljaa sitten valuu muihin organisaation autoihin. Uusi Seat Exeo on vuoden 2006 Audi A4, radion säätimiä myöden.

BMW on kärsinyt siitä, että heidän ratkaisunsa ovat tähdätty aina miellyttämään jo entuudestaan BMW:n omistajia. Lisäksi mukana on moottoriyhteistyötä Peugeotin ja Citroënin kanssa. Ja sitten X3-malli, jota teki Steyr. Jos ihmettelette, mistä nimi on tuttu, niin pappa-tunturien moottoreista. Autohan oli lisenssituote, jossa oli BMW:n nimi.

Mercedes kuuluu Daimler AG:n tuotteisiin. Konserni, joka tekee mm. Mitsubishi-kuorma-autoja sekä Nissan-Renault-yhteistyötä. Lisäksi Chrysler tuotti parhaimmillaan yli 6 miljardia tappiota vuodessa. Pienenä yksityiskohtana mainittakoon, että Volkswagen AG käyttää yli 7 miljardia vuodessa pelkkään tuotekehitykseen ja tekee silti voittoa. Tästä syystä Mercedes on tällä hetkellä erittäin vanhanaikainen.

Siis jos haluat uusinta tekniikkaa, ota Audi. Jos olet tottunut BMW:n kankeuteen, ota BMW. Jos olet eläkeläinen, osta Mersu.
Anonyymi: Itse ajan Mersulla 23.12.2011 14:29

Anonyymi
Kun katsoo näitä premium autojen myyntilukuja voi vain todeta, että laatu tekee aina kauppansa, ja hinta ei aina ole ostopäätöksen tärkein tekijä. Koska suomalainen teollisuus ymmärtää tämän asian. Bulkkitavaran tuottamisessa emme pärjää maailmassa, vaan kuihdumme pois.
Anonyymi: ap 23.12.2011 14:30
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

12:32 Paavo Väyrynen vaatii uusia vaaleja – "Puuttuu poliittinen oikeutus"
11:43 Liittojohtajalla huoli nuorten nihkeydestä: "Ay-liike joutuu katsomaan peiliin"
11:19 Öljyn hinta ampaisi 11 prosenttia, eniten 7 vuoteen
10:25 Wall Streetin perjantai oli pirteä – "Kaikki odottavat ostohetkeä"
10:09 Kreikan pankeille ei tehdä tänä vuonna stressitestejä
07:12 Näkökulma Pitäisikö saksalaisen oluen puhtauslaista päästä eroon?
06:15 Digitoday Vielä mahdollista: Loman saldona 7000 euron puhelinlasku
05:01 Samat tulot: Työttömän veroprosentti 21, työllisen 8,5 – onko oikein?
12.2. Huijarin vedättämät sijoittajat saavat miljoonakorvaukset
12.2. Brittilehti Independent hyllyttää paperiversion, irtisanoo työntekijöitä
12.2. Digitoday Puhelimeen kannattaa asentaa yksi sovellus – vaikka sitä ei koskaan käyttäisi
12.2. Selfie-kulttuuri vauhdittaa meikkien myyntiä
12.2. Raakaöljy kallistuu jyrkästi
12.2. Finnvera alkaa tukea Iraniin pyrkiviä suomalaisyrityksiä
12.2. Outokumpu haluaa tullit kiinalaisille – syyttää polkumyynnistä
12.2. Käteisen käytöstä perustuslaillinen oikeus? "Emme halua muiden näkevän mitä ostamme"
12.2. "Meillä on varaa käyttää metsiä"
12.2. Uusi supermuovi nostaa 1000 kertaa oman painonsa – voisi toimia keinoihona
12.2. Moody's varoittaa: Venäjän taloustilanne yhä tukalampi
12.2. Asuntojen nopea kallistuminen pysähtyi Ruotsissa – huolena uusi hintaralli
12.2. Deutsche Bank ostaa velkojaan takaisin miljardeilla – osake +9,8 %
12.2. Rosatomin tytäryhtiö kehittämään reaktoria Pyhäjoelle
12.2. Swedbank teki rikosilmoituksen ja antoi potkut ex-johtajalleen
12.2. Raakaöljy harppasi nousuun viikon päätteeksi
12.2. Näinkö se taas alkaa? Kreikka rysähti taantumaan
12.2. Teräsjätit hurjassa nousussa – "Tätä päivää oli pelätty"
12.2. Terrafame: Sotkamon vesitilanne yhä haastava - toiminta etenee suunnitellusti
12.2. Digitoday Röyhkeää: Apple-tunnuksia kalastellaan suoralla rahalla
12.2. "Emme voi jäädä katselemaan, mitä lohkoketjusta tulee"
12.2. Digitoday Huomasitko? Vanhat Internet Explorerit muuttuivat juuri vaarallisiksi
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki1/20162016
VOLKSWAGEN14301430
TOYOTA12191219
SKODA12151215
FORD979979
VOLVO962962
OPEL718718
AUDI716716
NISSAN656656
MERCEDES-BENZ546546
BMW544544
   
malli1/20162016
SKODA OCTAVIA553553
VOLKSWAGEN GOLF486486
NISSAN QASHQAI450450
FORD FOCUS389389
TOYOTA AURIS383383
TOYOTA AVENSIS366366
OPEL ASTRA364364
VOLKSWAGEN PASSAT347347
SKODA SUPERB284284
VOLKSWAGEN POLO282282

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy